Schikking met FTC verbiedt bedrijf pop-upads te gebruiken

Windows Messenger ServiceDe Federal Trade Commission heeft bepaald dat een Californisch bedrijf geen gebruik meer mag maken van de Windows Messenger Service om zijn pop-upblocker te verkopen. Volgens de FTC probeerde D Squared Solutions zijn software te verkopen door zelf een probleem dat ermee opgelost werd te creëren. De overeenkomst bepaalt nu dat het bedrijf niet alleen geen advertenties meer mag verspreiden via de Windows Messenger Service, maar ook het verkopen van software om deze berichten te blokkeren of om dergelijke berichten te versturen is niet langer toegelaten.

Door Yoeri Lauwers

Eindredacteur

10-08-2004 • 09:20

35

Bron: Infoworld

Reacties (35)

35
35
27
21
4
3
Wijzig sortering
Grandioze uitspraak. Ik heb me toen indertijd doodge-ergerd aan deze praktijken.
Het zou hetzelfde zijn als een bedrijf wat beveiligings-systemen voor je huis verkoopt, en om dat een beetje goed te promoten, gelijk even een paar inbraken bij je pleegt.
Good riddance. Wonderlijk toch hoe sommige mensen/bedrijven zonder scrupules op zon'n achterbakse manier geld willen verdienen.
Het zal mij een worst zorg zijn dat het bedrijf op deze manier zijn producten wil verkopen.
Een beetje gebruiker zit achter een firewall of heeft de messenger service uitgeschakeld staan. Hebben ze dit geen van beide dan is het hun eigen schuld.
Ik vind dat zelf altijd een wat kromme manier van denken. Eigenlijk zou je geen firewall nodig moeten hebben, want een firewall is altijd tegen indringers. Net zoals dat je eigenlijk ook geen sloten op je auto nodig zou moeten hebben.

Daarnaast, als iemand geen firewall heeft, betekent niet meteen dat je z'n hele PC mag misbruiken. Net zoals je een auto ook niet opeens mag stelen als-ie een keer per ongeluk niet op slot staat.
Krom is het misschien, maar het is wel realistisch. In nederland kan je gewoon je auto niet meer open laten zonder er van uit te gaan dat je radio er nog in zit als je weer terug bent. Hetzelfde met je firewall, die moet je tegenwoordig ook gewoon hebben.
Airwolf: uiteraard, maar dat betekent niet meteen dat een bedrijf er misbruik van mag maken dat iemand een keer geen firewall heeft. Het is in de meeste gevallen wel slimmer om een firewall te hebben, of je moet echt goed weten wat je draait op je PC.
Ik denk dat dat ook wel een beetje algemene paranoia is. Hoe vaak denk je dat er geprobeerd is om te kijken of je deuren misschien open staan om je radio te jatten?
Of dat er wordt gekeken of je voordeur 's nachts open staat om de boel leeg te stelen?
Dit zal vast nihil zijn.
Als ze echt in je auto willen breken houdt een slot ze ook niet echt tegen. Heb eens een programma gezien hoe snel iemand in een auto kon breken. Was bijna net zo makkelijk als de sleutels in het slot steken.
Anoniem: 87207 @Cybje10 augustus 2004 22:10
dit moest een reactie zijn op Airwolf

[off-topic]

Sommige mensen laten JUIST hun auto open, om te voorkomen dat junks de hele teringzooi beschadigen in de hoop iets te vinden wat geld oplevert. Niet eens zo'n gekke gedachte.

[/off-topic]

Maar je hebt gelijk. De wereld is ziek en blijkbaar kicken mensen erop de handel waar mogelijk in het honderd te sturen of anderen te narren... Heel vervelend.
Anoniem: 113064 @Attilla10 augustus 2004 10:25
Het valt met op dat sommigen onder de scribenten een behoorlijk arrogante houding hebben ten opzichte van de (grootste) groep gebruikers die nou eenmaal niet zo thuis is in deze tak van techniek. Hoppa! Onder het motto: "Als je niet weet wat je moet doen om jezelf te beschermen, heb je er niets te zoeken". Nogmaals: behoorlijk arrogant en kortzichtig. Houdt in gedachte dat juist het volume van mensen die een computer gebruiken/hebben, met of zonder kennis, de prijs laag houdt. Wanneer de computers alleen voor "de echte kenners" zouden gemaakt worden, zouden de meeste van deze zogenaamde deskundigen het ding niet eens meer kunnen betalen.
Je kan niet van iedereen verwachten dat ie weet hoe alles werkt, maar de basisprincipes moeten wel bekend zijn.

Zo leerde ik van mijn rij-instructeur dat ik altijd de auto moest afsluiten.... Denk daar maar eens over na.
Je hebt toch wel door dat jouw computer CPU tijd, geheugen, bandbreedte en harddisk ruimte aan het gebruiken is om dure firewalls en virusscanners te draaien die in essentie voor jou van geen enkel nut zijn?
Trolletje...
[Airwolf], je hebt toch zelf ook wel door dat jouuw redenering niet spoort? Ik bedoel, ik weet bijvoorbeeld flink veel af van GSM toestellen. Ik werk permanent met die dingen, ik probgrammeer af en toe leuke dingetjes voor een P900 of Communicator. Ik ben dus ook in staat om een leuk bbluetooth tooltje te gebruiken en met wat moeite zelfs schrijven, waarmee ik andere BT gebruikers helemaal de neten in kan spammen. Ik doel dan op geforceerd accepteren van BT berichtjes, geluidjes, files... oftewel, een virus schrijven kan ik misschien niet maar de methode om die te plaatsen is er wél. Als iemand een virusje schrijft voor Symbian 7 kan ik het met een hoop geklloi wel op een ander z'n foon krijgen. Betekent het dan, dat elke gebruiker met BT op z'n gsm dat maar uit moet zetten, omdat als je het aan zet en je krijgt een virus gepusht van een anonieme onbekende gebruiker in de bioscoop, de bus of de rij voor de incheckbalie bij Schiphol, ben je helemaal niet geschikt om BT te hebben en moet je het dús uit hebben?
Heb JIJ je bluetooth uit staan?
@airwolf

Op slot of niet op slot. Als je steelt, dan pleeg je een strafbare feit.
Wat een onzin!
Dus jij doet je deurbel ook maar uit, want stel je voor dat iemand belletje komt lellen? Of je trekt je telefoon uit de muur, want stel je voor dat iemand met eoa treiterlijn je lastig wil gaan vallen? Is toch je eigen schuld, had je maar je telefoon niet aangesloten moeten laten?
Die redenering klopt van geen kanten. Het is helaas noodzakelijk om een hoop van je eigendommen te beveiligen en daar min of meer last van te ondervinden (ik haat anti-virussoftware en firewalls) maar het blijft abnormaal.
start -> run
type 'cmd'
type 'net stop messenger'

Toch belachelijk dat je daar in de eerste plaats software voor durft te verkopen?
Dan schakel je hem uit tot de volgende reboot, dan draait hij weer.

Je kunt beter services.msc starten, dubbelklikken op 'Messenger', dan de service stoppen, en het opstarttype op 'Uitgeschakeld' zetten. Dan komt hij niet meer terug.
Je kunt beter services.msc starten
En je kunt nog beter gewoon de firewall aanzetten.
Mooi zo. Dat wil ik je kleine zusje, of je tante die net een PC heeft gekocht, of je moeder die normaal enkel met spreadsheets bezig is wel eens zien doen.
hmmm, opmerkelijk dat dit bericht verschijnt vlak voordat sp2 voor windows xp uitkomt. Met SP2 word anonieme berichten ontvangen via dit protocol uitgezet.

Dus ze waren sowieso al out of business(voor een groot gedeelte dan, wat betreft winxp users dan dus)
Anoniem: 111970 @beany10 augustus 2004 10:12
Het enige opmerkelijke is dat Tweakers.net er nu pas mee komt; deze uitspraak was er al op 30 juli, en toen was de exacte release datum van SP2 nog lang niet zeker.
Anoniem: 120639 10 augustus 2004 13:08
Mischien zou het beter zijn om een verbod in te stellen op het misbruik van de messenger service.
Het gelul van 'dan moet je de service maar uitschakelen' komt op mij nogal over alsof het voor iedereen heel normaal is dat iemand gewoon in je huis komt zitten als er toevallig een raam open staat.
wat mij een beetje dwars zit is deze zin:
maar ook het verkopen van software om deze berichten te blokkeren ........ is niet langer toegelaten
betekent dit dat ze geen pop-up blockers meer mogen verkopen ofzo?
Nee, het verkopen van software om de messenger service uit te schakelen is verboden.
Een programmaatje om de messenger uit te schakelen is al tijden te downloaden bij GRC. Waarom dan nog geld uitgeven ?

Zie: http://www.grc.com/stm/shootthemessenger.htm
Waarom een (onbekend, dus gevaarlijk) programmaatje downloaden om een service te disabelen? Kan je zelf ook via computer management of services.msc.

edit: @BalckMeTaL: ok, ik herkende GRC niet totdat ik het ShieldsUp zag op hun site... eventueel dus niet onbekend en gevaarlijk. Neemt niet weg dat het makkelijker is om zelf de service te disabelen dan daar een tool voor te downloaden.
Sinds wanneer is GRC.com gevaarlijk en onbekend? Het is één van de beste security site's met heel veel super programma's.
hmm.. mij lijkt dit een uitspraak te zijn die niet rechtsgeldig is, aangezien een rechter niet zomaar kan beslissen of dit soort software wel of niet verkocht mag worden, want waar basseert deze rechter zich op dat de software niet mag?
Het is aan de gebruiker zelf de keuze om dit te gebruiken.
Dit soort uitspraken zijn helemaal niet goed, ok het is erg irritant als je zo'n messenger popup telkens krijgt (maar dan moet je em maar gewoon uitschakelen), want dit kan zelfs leiden tot het verbod op verkoop van andere software, dadelijk gaan ze nog bv visual studio verbieden omdat hiermee software gemaakt kan worden waar je weer illegale spullen mee kan doen..
Door dit soort uitspraken heb ik nog minder respect gekregen voor rechters, het lijkt er steeds meer op dat ze zomaar wat doen wat hun het beste uitkomt (bv vanwege publiciteit ofzo)..
Rechter? D'r staat FTC, da's nou niet echt een juridische instantie :+
want waar basseert deze rechter zich op dat de software niet mag?
FTC (niet rechter) zegt niet dat deze software 'niet mag', FTC is van mening dat dit bedrijf deze soort software niet meer mag verkopen i.v.m. de malafide praktijken waarop ze deze software probeerden te verkopen. Andere bedrijven mogen dit soort software dus wel verkopen, omdat zij het niet op een slinkse manier aan de man proberen te brengen.
Over enkele dagen XP Service Pack 2 installeren en de Messenger-service staat standaard uit (net als alle ander popups schijnt het). Hoewel een goede uitspraak van de FTC, is hij door de ontwikkelingen ondertussen bijna achterhaald.
Anoniem: 119473 10 augustus 2004 09:31
tss, weer zo'n zielig bedrijf...
alle spyware bedrijven zijn gewoon uitermate zielig!
Zo zielig, dat ze er rijk van worden.

Als mensen niet zo dom waren om dat soort shit te kopen, zouden dit soort bedrijfjes ook niet bestaan.

Dus ik denk niet dat die bedrijfjes zo zielig zijn, maar dat de mensen die dit soort shit kopen zielig zijn.

Door die domme mensen die dit soort shit kopen, zitten wij met een wereldwijd spam-probleem.

Het is eigenlijk hetzelfde probleem als ratten in een vies restaurant. Als het restaurant geen voedselresten zou achterlaten, zouden er ook geen ratten zijn. Dus dan kan je wel een hekel aan die ratten hebben, maar die zijn alleen een symptoom van het echte probleem.
Dat is nog eens vuur met vuur bestrijden! :)
Anoniem: 113889 10 augustus 2004 20:30
Het spul van D Squared Solutions is zeer irritant en het is fijn dat dit over is. De manier waarop de zaken geregeld zijn stemt echter niet tot vreugde.

Het contract met FTC is onder andere op persoonlijke titel van de heren achter het bedrijfje. Het verbiedt hen persoonlijk gedurende de komende 6 jaar ongewense reclame te verspreiden. Vraag ze om een pen en als er een merkje opstaat kan je een proces aanspannen. Er zitten meer van dit soort bijwerkingen aan.

Dat het contract toch getekend is, is omdat het D Squared Solutions aan geld ontbreekt een fatsoenlijker deal uit te onderhandelen. Hier is geen recht gedaan, de FTC heeft haar macht misbruikt.
Bij FTC denk ik toch aan andere dingen :+

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.