Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 26 reacties
Bron: ExtremeTech

Samsung Electronics logoSamsung heeft vandaag een nieuw 2,6"-lcd-scherm voor smartphones voorgesteld. Bijzonder aan dit scherm is dat het VGA-resolutie ondersteunt, waardoor Samsung dus 640 bij 480 pixels op een schermpje met een beelddiagonaal van circa 6,6cm heeft 'gepropt'. Het schermpje is geproduceerd met behulp van de amorphous-silicontechnologie (a-Si), een technologie die Samsung vroeger nooit in staat achtte om deze resolutie mogelijk te maken. De fabrikant heeft echter flinke vorderingen gemaakt met a-Si, met schermen als deze tot resultaat. Het schermpje is transflectief, waardoor het ook in fel (zon)licht duidelijk leesbaar is, en bezit een contrastratio van 200:1 en een helderheid van 150 cd/m˛. In december gaat het in productie; wanneer het vervolgens in smartphones zal verschijnen, is nog niet duidelijk.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (26)

Hoe zit het met het stroomverbruik?? Bij de zogenaamde OLED schermpjes was het stroomverbruik een stuk lager. Ik vraag me af hoe dat met deze scherpjes is...
In het artikel staat dat het gaat om een transflectief schermpje, dwz. eentje dat zonder backlight gebruikt kan worden. Hierdoor is het stroomverbruik zo goed als niks, vergelijk het met een schermpje van een polshorloge.

Uiteraard kan een transflectief schermpje ook mét backlight ingezet worden, en dan ligt het verbruik weer hoger dan bij een OLED schermpje.
In het artikel staat dat het gaat om een transflectief schermpje, dwz. eentje dat zonder backlight gebruikt kan worden. Hierdoor is het stroomverbruik zo goed als niks, vergelijk het met een schermpje van een polshorloge.
Onzin. Transflectieve schermen vreten nog steeds ontzettend veel batterijen. De huidige PDA schermen van zowel Palm als PocketPC zijn allemaal transflectief.

Alleen buiten in fel zonlicht kun je de backlight uit doen omdat hij geen functie meer heeft. Ga je naar binnen dan moet de backlight sowieso aan. Het reflectieve gedeelte is dan maar 10% van het geheel, 90% moet van de backlight komen.

Als je bijvoorbeeld een Palm Tungsten|T neemt, een 320x320 reflectief scherm (geen back maar frontlit) dan zul je merken dat je die binnen ook niet fatsoenlijk kunt gebruiken zonder frontlight.

Verder vind ik het raar om een VGA scherm in zo'n klein fysiek oppervlak te duwen. Het menselijk oog heeft ook zijn limieten. Je kunt wel een 1600x1200 scherm in een 2'' monitor proppen, maar wie kan de letters dan nog lezen? Of details onderscheiden op een foto? De pixels zijn veel te klein! En als je de letters groter moet maken, wat is dan het nut? Kun je toch net zo goed 480x320 nemen?
Hoe hoger de pixeldichtheid hoe beter. Het maakt tekst een stuk makkelijker om te lezen waardoor het minder vermoeiend is om een dergelijk apparaat voor lange tijd te gebruiken.

De pixeldichtheid is een belangrijke reden waarom gedrukte tekst zo makkelijk leest (bijv. een boek) vergeleken met tekst op een computer scherm, daar schermen gemiddeld meen ik 72 DPI zijn en de meeste gedruke tekst iets van 350 DPI.
Ok, helemaal mee eens. Behalve dat het bij een transreflectief schermpje nooit om backlight gaat, maar altijd om een frontlight :).
Transflectief: backlight, niets frontlight.
Beste RetepV,
het werkt andersom, een reflectief scherm kan alleen belicht worden met een FRONT light, terwijl transflective schermen zowel van achteren (middels BACK light) als van voren (bijvoorbeeld zonlicht) belicht kunnen worden.
Eens dat een hogere pixeldichtheid beter is, maar zoals ik al eerder aangaf, er zijn biologische grenzen aan het menselijk oog. Tot een bepaalde pixelgrootte is er niks meer te onderscheiden. Ik heb al moeite om pixels te onderscheiden op een VGA 4'' scherm met 640x480 pixels, laat staan op een diagonaal twee keer zo weinig....

Heeft denk ik ook een beetje te maken met de MHz race van computers, en megapixel race van de digicams. Ja het is nuttig, maar op een gegeven moment houdt het ook op nuttig te zijn, en spelen andere (financiele) redenen een grotere rol.
Ik kan er wel zeker 1tje bedenken..
HMD (Head mounted devices), waarom er nu nog steeds geen nieuwe HMD's zijn is voor mij een raadsel, de technology om er 1tje goedkoop in massa te produceren is er nu zekers..
Ik zou zeer graag een HMD hebben om zo spellen als UT2k4 of zelfs doom3 te kunnen spelen, lekker rondkijken met je koppie..
Valt erg mee. Mijn SJ22, die niet eens een transflective scherm heeft maar een 'normaal' backlit kleurenscherm, kun je ook in goed verlichte ruimtes binnen heel fatsoenlijk lezen zonder backlight.
Als je de afzonderlijke pixels niet meer kunt onderscheiden heb je juist een mooi beeld. Als je een tekst zit te lezen, en je kunt de afzonderlijke pixels onderscheiden, leest dat niet echt prettig.

Op een CRT zou je ook het beste de hoogst mogelijke resolutie kunnen kiezen. Door vervolgens de standaardgroote van tekst en iconen aan te passen, wordt het beeld scherper dan bij een lage resolutie, terwijl de tekst en iconen even groot weergegeven worden. (Alleen jammer dat dat in Windows niet echt lekker werkt, en tekst bijvoorbeeld buiten knoppen gaat vallen.)
dadelijk komen we nog op een acceptabele reso voor games te spelen :P
640x480 op zo een klein schermpje is al enorm scherp. 1024x768 op 17" is 60x45 pixels per inch en dat kleine schermpje propt er 246x185 per inch!
Zelfde scherpte haal je door een reso van 4182x3138 op dat 17" te proppen! :P
dadelijk komen we nog op een acceptabele reso voor games te spelen
Bij 90% van de mensen is 640x480 al de hoogst acceptabele reso voor Doom3 :)

En zeker op dit formaat is dit een erg goede resolutie met een verwaarloosbare dot pitch. Als de helderheid in orde is kun je op dit ding verdomd goed gamen.
Je meent toch niet dat je Doom3 zou willen spelen op een Smartphone binnen de komende paar jaar?
Je meent toch niet dat je Doom3 zou willen spelen op een Smartphone binnen de komende paar jaar?
Een Xbox kan het toch ook op deze resolutie? :?

Ik zie het probleem niet zo, nVidia is al een tijd bezig met de GoForce serie van producten, en ja die zie ik echt nog wel binnen een jaar of 2 op hetzelfde niveau zitten als de Xbox 3 jaar geleden al zat.

Voor de volledigheid:
"NVIDIA® GoForce™ 3D combines ultra low-power consumption with stunning 3D shading technology, delivering for the first time ever fully interactive, photorealistic graphics on the handset platform. Leveraging the extensive NVIDIA patent portfolio, GoForce 3D technology features the industry's first shader instruction set for handheld devices. Shaders offer two fundamental benefits for handsets—significantly lower power consumption and advanced cinematic visual effects.

NVIDIA has invested in a brand new architecture specifically targeted to the handheld device, balancing a great visual experience with extended battery life. Unlike other offerings in this market, GoForce 3D technology is not derived from a PC-centric architecture and retargeted at the handheld market. The result of NVIDIA’s innovation is a core with extremely high 3D performance (250 million pixels/sec.) running at a fraction (1/10) of the power of traditional cores. Consumers can enjoy visually appealing games and interactive real-time performance without having to trade off battery life.

GoForce 3D technology is uniquely supported by a strategy that combines a revolutionary graphics experience with a wide choice of content. NVIDIA provides a handheld software development kit (SDK), designed to allow content developers access to NVIDIA technology and help them understand the architecture in order to take advantage of all the unique features of GoForce 3D technology. The combination of industry-leading features and the content they enable will make the creation and delivery of games with complex scenes and new applications that run flawlessly on the handheld possible."
Zit gewoon een geometry processor en shader logic et al in hoor :)
Een paar jaar geleden was Snake nog hip op je GSM, tegenwoordig heb je al 3D games.
"The complex graphics in Doom 3 require tons of processing power and cell phones just are not at that level yet. Heck, only 4 of the top 10 supercomputers in the world are at that level."

dat is wel mooie zin :P
Volgens mij kun je met schermpjes van deze grootte als ze een iets hogere resolutie krijgen een prachtige goedkope beamer bouwen
En hoe wou je dat doen?
Een sterke lamp door het schermpje heen laten schijnen en op de muur projecteren. Zeg maar zoals beamers eigenlijk sowieso al werken, maar dan dus met betere resolutie.
Ik denk dat er wel meer doelen te bedenken zijn dan alleen smartphones.

Ik kan mij voorstellen dat dit schermpje in een 5.25" bay voor PC´s ook een gewild iets is.
Maar wat dacht je van auto´s, fotocamera´s etc. ?
Jemig, zijn we net van die strijkbouten af, gaan ze weer een scherm van 6,6 cm plaatsen!
Ik denk dat memphis het eerder bij het rechte eind heeft; of dat het meer geschikt is voor een PDA achtig apparaat.
Zou je m ook direkt aan kunnen sturen? dan zou het wel een leuke vervanging zijn voor de standaard LCD's.
dit dat systeem ook niet wat in de gameboy schermpjes gebruikt (wilde gok :))

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True