Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 76 reacties
Bron: Commodore, submitter: Rembert

Commodore logoNaast de al eerder gemelde re´ncarnatie van de Commodore-64 zullen er nog twee oude bekenden terugkomen: de PET en de VIC-20 zullen allebei een nieuwe vorm krijgen. De PET zal terugkeren onder de namen Fpet en Mpet. De eerstgenoemde is een drager voor data en muziek, het tweede product is een draagbare speler voor muziek en data, volgens de site. De VIC-20 zal in deze tijd bekendheid vergaren onder de naam eVIC-20, een jukebox met een harddisk van 20GB. Om de devices te vullen kan men in Europa legaal muziek downloaden via CommodoreWorld. De database van deze organisatie zal de komende maanden uitgebreid worden tot 500.000 WMA files. Ook voor de aloude Commodore-64 spelletjes kan men op de site van Commodore terecht. Vanaf augustus dit jaar zullen de games legaal worden aangeboden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (76)

Braak! Als C64 adept (en ander Commodore spul door de jaren heen, A2000 enzo) kan ik niets anders dan gruwelen op de manier waarop een bedrijf denkt een slaatje te kunnen slaan uit een populaire naam. De echte Commodore fans zullen hier niet warm voor lopen, zoals ze dat ook niet deden voor alle voorgaande mislukte pogingen van bedrijven als Tulip en Escom. En de rest kan het volgens mij niet boeien.

Het enige leuke wat ik gezien heb is een C64 ingebouwd in een arcade joystick (model), die je zo op je tv kunt aansluiten. Maar ik vermoed dat dat geen echte C64 is, maar een ARM-gebaseerd systeem met een emulator erop..

Linkje naar de C64 joystick
Nee, het vermoeden wat het dichtst bij de waarheid zal liggen is dat ze de VHDL cores van de Commodore One hebben gebruikt.

Het beste wat Tulip kan doen is een volledige C64 op een chip gebruken, bijvoorbeeld in een FPGA. Dan hoef je games en andere software niet eens te porten, namelijk. Maar zoiets van scratch ontwikkelen is natuurlijk heel erg duur. Maar we hebben de Commodore One, een complete C64 in een FPGA. Als je een licentiedeal kunt maken, hoef je er uiteindelijk maar heel weinig in te investeren. Het werk is al gedaan, en de maker heeft geduld genoeg om het geld druppelsgewijs binnen te zien komen. In feite hoef je dan alleen in de ontwikkeling van het kastje en in de eerste productierun te investeren. Win/win, veilig, je maakt snel winst, maar je moet wel wat van die winst afdragen.

Dus heel waarschijnlijk een C64-on-a-chip.
Het enige leuke wat ik gezien heb is een C64 ingebouwd in een arcade joystick (model), die je zo op je tv kunt aansluiten.
Wat moet men dan? Een volledig nieuwe lijn computers in de markt gaan zetten? Tegenover het almachigtige Wintel-platform? En dan een kwijnend bestaan gaan lijden a la Apple? Ikzelf vind die joystick wel een grappig produkt.. nostalgia! Ga hem zeker aanschaffen!
Wat men moet doen is de naam met rust laten. Hooguit I <hartje> C64 stickers uitbrengen ofzo. Die C64-in-joystick is ook okay, aangezien het te maken heeft met een echte C64, in tegenstelling tot bijv. een "Vic-20" mp3 player.

Wat ik *ook* wel leuk zou vinden, is een C64 barebone! M.a.w. originele kast + keyboard (dat oude, bruine model dus), waar je zelf een nano-ITX bordje in kunt stoppen ofzo.
Gecombineerd met een 16x dvd+/-rewriter in 1541 diskdrive formaat natuurlijk ;)
de VIC20 was een kleiner voorgangertje van de C64 als ik het goed herinner en de PET was een soort terminal kast, met beeldbuis erbij.
(met kleiner bedoel ik kleiner in performance, kan minder etc)

in any event grote troep. net als de c64 trouwens. maar dat is mijn mening. (st stekker van een floppy er uit en je blaast een chip op. zucht..
stekker van de tape-recorder bedoel je, want die zat rechtstreeks op de I/O poorten van de CPU... :)
yep .. dus wat deed je dan zo snel mogelijk als je met die machine wilde klooien (ook met de C64), die poortjes bufferen .. en dan kon je er aan gaan hangen wat je wilde. Worst case blies je je bufferchippies op! :P
in any event grote troep. net als de c64 trouwens. maar dat is mijn mening. (st stekker van een floppy er uit en je blaast een chip op. zucht..
Nee, da's Marketing (met hoofdletter M :+). Die chips werden namelijk door MOS gemaakt (de originele uitvinder van de 6502). En wie had MOS opgekocht vlak voor het ter markte gaan van de VIC-20? Juist ja :).

MMMarketing. Raad eens door wie de 8520 CIA's van de Amiga werden gemaakt? Die chips die echt al kapot gaan als je er per ongeluk boos naar kijkt? Juist ja, MOS :). MMMMMarketing, MMMMMOS.

LOL LOL :+

Hun andere marketing strategieen waren ietsje minder geniaal :P.
de VIC20 was een kleiner voorgangertje van de C64
Kleiner was 'ie niet, hij zat in een zelfde soort kast als de C64, alleen een andere kleurstelling. Maar de form factor was dus hetzelfde!
PET van b.v. de PET 2001 = Personal Electronic Transactor

VIC van de VIC-20 = Video Interface Chip

C van C64 = duh :+

Ik vraag me af wat de echte Commodore fanboys er van vinden dat Tulip zo respectloos met de namen van hun zo geliefde computers om gaat?

Ik voelde iig. wel een steekje :P.

Edit:

Ik zie dat ik over een berichtje heen had gelezen, er is al ÚÚn adept die boos heeft gereageerd :*).
Tja, het zal niet de eerste keer zijn dat Commodore (en bijbehorende namen) uit de dood herrijst, zie dit bericht uit 1995:
http://amiga.emugaming.com/escombuys.html
Escom plans to manufacture the legendary Commodore C64 again for the target markets in Eastern Europe
Ik vind het persoonlijk ook nogal sneu om de namen die mensen uit hun jeugd kennen (wat voel ik me oud opeens ;)), of een soort legendarische status hebben, te gebruiken om producten te slijten die niets met het origineel van doen te hebben.

Maar ja, dat gebeurt ook al jaren met 2- en 4 wielers: je koopt een oude bekende naam, en die plak je vervolgens op 1 of ander voertuig dat anders veel lastiger te verkopen zou zijn tegen zo'n hoge prijs (Triumph, Spijker, Bugatti, Maybach, Norton etc.)
Nou, das niet zo moeilijk, erg hard hopen dat Tulip nu eindelijk eens en voor altijd falliet gaat en nooit meer ÚÚn compter op deze wereld zal zetten. Ze volgens mij nooit en dan ook echt nooit ook maar ÚÚn goed produkt op de markt gezet.
De enigste reden dat ze konden bestaan waren de NS en PTT, omdat ze de manager die beslissen welke pc's er gekocht werden omkochten met etentjes en vakanties (gehoord van een paar oud PTT-ers).

Opzouten met dat bedrijf.
De Tulip PC'tjes waren anders altijd prima dingen hoor. In het '486 tijdperk hebben ze heel wat leuke apparaatjes op de markt gezet. Ook met een leuk uiterlijk. Die kleine Tulip desktopkastjes kun je eigenlijk best nog wel eens een keer upgraden met bijvoorbeeld een EPIA moederbordje.
Je bedoelt die 486 machines, die achter elkaar kapot gingen? (een enkele uitzondering daargelaten).
Nee ga nu niet lopen beweren dat het kwaliteit was, als dat zo was geweest dan hadden ze net als Dell nu een groter deel van de markt in handen gehad.
Commodore 64 ken hadden er zelf ook ÚÚn, maar wat waren PET en VIC? Ze klinken me vaag bekend in de oren :/
Vic 20 was de voorloper van de Commodore 64 en de PET was nog eerder op de markt dan de C64 & de VIC en was meer op de zakelijke markt gericht. Heb in '83, in de brugklas van de middelbare school, nog een tijd gewerkt op een Sharp MZ-80 met PET-basic, dat was een soort van PET-kloon. . OS moest eerst vanaf een cassettebandje geladen worden :)
Dus het heeft helemaal niks met de originele functies te maken die ze eerst hadden, alleen maar gebruik maken van een bekende naam.
VIC-20 was goedkoper/eenvoudiger, maar PET zegt mij ook niets. Dan zullen ze straks de naam Amiga 500 ook wel weer uit de kast halen..... En dat allemaal om de naam, terwijl we het produkt nog niet eens gezien hebben..... Maar misschien wel leuk :D :D
Dat kan niet, want de merkrechten van Amiga liggen niet bij Commodore maar bij Amiga Inc. :).
Godzij dank, kunnen ze het niet nog een keer verkl*ten zoals ze toen met de amiga gedaan hebben ;(
De CBM Pet was de eerste computer waar ik op werkte. Ik heb van dat ding zelfs nog een foto on-line staan. Die foto is dus genomen bij ons thuis.

Leuk apparaat met 8KB intern geheugen waar je nog best coole dingen op kon doen voor die tijd. En dan nog te bedenken dat ze daar fl. 5000,= voor vroegen. En dat was GOEDKOOP voor die tijd.

Later overgeschakeld op een NEC PC8001-B met 32KB en 8 kleuren en daarna pas de VIC-20 en de CBM-64.
Die foto is dus genomen bij ons thuis.
Jullie hadden dus ook van die mooie Bruine gordijnen... Ik voel me helemaal retro nu.

Mooi was die tijd ;(
ik ben indertijd (1980) begonnen met een commodore vic-20 vind het nog steeds een gave machine eerlijk gezegd heb zelfs nog ergens de casettebandjes liggen met spellen.

wat tulip nu uit gaat brengen heeft totaal niets te maken met de machines van weleer :'(

toen ik het artikel las dacht ik dat er soort emulators zouden komen (mischien kaarten }> waarmee je de oude tijd kon doen herleven.

toen waren er zoveel verschillende merken als:
sinclair zx spectrum
amstrad
schneider
atari
commodore (later met de Amiga)
waren allemaal verschillende machines die het hart van menig tweaker die ze gekend heeft sneller doen kloppen denk ik

waar het hier om gaat is gewoon misbruik van zon goede naam want ik hoef geen mp3 speler met de naam vic-20 want het heeft er totaal niets mee te maken :r

@ Atlantis95

heb menig uurtje met die c64 doorgebracht waaronder gamen programmeren en natuurlijk uitproberen (eproms branden en dergelijke)
vond het een leuke hobby om vanuit een boek turbokaartjes te maken heb dat boek nog ergens was geschreven door w.kolbe of iets dergelijks
zon emulator zal zeker bij mij thuis komen maar die c64 was echt niet alleen om te tekstverwerken
heb dat boek nog ergens was geschreven door w.kolbe of iets dergelijks
w.kolbe klopt wel, die heeft zelf ooit de "weka-cardridge" op de markt gebracht. Een enorm fijn kastje dat naast een turbo functie ook nog een paar handige tools in zich had, waaronder een hele goeie machinetaal(lees: assembler)monitor.

De echte fans van de c64 zullen niet echt geinteresseerd zijn in een mp3 speler met dezelfde naam. Zij hebben natuurlijk al lang een goede c64-emulator op hun pc staan, met alle mod files van spellen die ooit voor dit apparaat zijn uitgebracht.
Wat had je dan verwacht van de nieuwe C64? Een toetsenbord met ingebouwd textverwerker/spreadsheet en ???? programma plus een flop? Was anders ook wel leuk geweest :D

@ edwin van kleef
Ik doelde op de nu uit te brengen gameconsole, niet op het verleden.
Eigenlijk was de zx spectrum al een opgewaardeerde zx-81
beiden maakten gebruik van een afgekeurde/overbodige nasa chip: de z80a
de verbetering van de spectrum was hoofdzakelijk t toetsenbord (de zx81 had van die kleverige rekenmachine knopjes, en de gewone zx spectrum een soort mc donalds kassa knopjes, de zx spectrum plus, maakte t nog mooier met een echt toetsenbord, en een ingebouwde floppydrive, en al 16kb geheugen standaard )
Afgekeurde/overbodige NASA chip: dat is wel de meest krasse omschrijving die ik ooit ben tegengekomen voor de meest succesvolle CPU alles tijden: de Z80. Deze CPU wordt nog steeds gemaakt en er zijn er meer van gemaakt dan welk type intel CPU ook.
volgens mij was de VIC-20 toch al een ouder model ?
ik heb er zelfs 1 gehad in 19(erg lang geleden)83 of zo..

beetje vaag dat ze die naam nu als nieuw introduceren?.

zie ook http://www.old-computers.com/museum/computer.asp?c=252
De Pet is eind jaren 70 naar nederland gehaald door mijn vader. Hij heeft Commodore gestart in de Benelux. Indelec en Wecom (zegt voor de kenners genoeg) .
Na de PET kwam de VIC 20 en vervolgens de C64. De 64 staat voor het aantal Kb geheugen dat de C64 intern had.
In begin jaren 80 (na de C64 hype) heeft hij Commodore Benelux verkocht aan de VS.

Iedereen kent Commodore en is het mbt naamsbekendheid wel interessant.
Echter roept de naam Commodore bij velen een bepaald gevoel op. Vertrouwen van toen betekend geen succes voor vandaag.

Gr Albert
Hulde aan je pa, man! Dankzij hem heb ik een passie gevonden en kon ik dus toch nog goed in iets worden en kan ik nu goed helemaal voor mezelf zorgen. Mijn eerste ervaring met IT was namelijk met een VIC-20. Ik kan me het moment nog zooo herinneren: Hoe ie er bij stond in de TV-winkel op z'n doos. M'n eerste aanraking van het uitnodigende toetsenbord. M'n eerste regel code: 10 print "Hallo". De innige chemie tussen ons, was meteen vurig in die winkel. We begrepen elkaar meteen. Een en al herkenning. Het begin van een nuttig bestaan was geboren. Er was weer focus en structuur in mijn leven, een doel om voor te bestaan ... dankzij Albert's pappa vdW. Wij danken hem voor zijn bijdrage aan de Tweakers-maatschappij en de enorme verantwoordelijkeheid die hij hierin heeft gedragen. :)
Ow, was dat jouw vader. Is hij het dan geweest die mij, als 14 jarig ventje, mij in '81 of zo bij Indelec naar achter - ik kwam daar wel vaker om met de VIC-20 te spelen. Nu had hij iets heel bijzonders staan, dat de markt misschien wel zou veroveren. En zo kwam ik voor het eerst oog in oog met een wel heel heftige VIC-20... de C64.

Een paar weken later was er een persconferentie bij Indelec waar de C64 aan de nederlandse pers werd getoond. Ik was ook uitgenodigd om daar een beetje een show weg te geven hoe eenvoudig het voor kinderen was om hier flink op uit je bol te gaan. Ik heb inderdaad live een paar spelletjes gebakken en met een simpel getal-raad spelletje de journalist van, ik meen Telegraaf, flink te grazen genomen: hij had niet door dat het te raden getal heel even in een rechter bovenhoek opflitste zodat ik altijd wist welk getal ik in moest tikken - hij geloofde eventjes dat willekeurig op de C64 niet echt willekeur betekende :-D Anyway, dit zal vast een van de allereerste cheats zijn geweest op de C64.

Voor mijn aanwezigheid kreeg ik wat korting op de C64 maar het ding bleef nog steeds onbetaalbaar voor mij. Uiteindelijk heb ik dus maar zelf een Apple ][ (Che-1b) gebouwd en daar heb ik nooit spijt van gehad.

Jaren later een keer op de HCC beurs de een C-16 en een C-232 op de kop getikt. Nu zie ik dat die laatste een prototype moet zijn geweest? Jammer, ik heb m niet meer. En ja, ik heb later nog wel een paar C-64's gehad.

En de PET.... nostalgie! Een vriendje kreeg zo'n ding ooit te leen van een accountantskantoor: die gingen toch dicht vanwege vakantie. Het ding had een tapedeck en 4K geheugen. Genoeg om de meest fantastische spelletjes te bakken, ondanks het rampzalige toetsenbord - maar ja, het ding heeft wel een echt futuristisch startrek uiterlijk. En voor het eerst te ontdekken dat je tijdens het programmeren de tijd vergeet.Wat hebben wij een ruzie gehad met onze ouders in die tijd.... :-)

Anyway, ik ben geen echte Commodore-fan maar heb het altijd wel leuk spul gevonden en er was altijd wel iets mee (bv. de fatale poke opdracht). Maar goed, ook Sinclair en Apple waren in zicht. Ik heb er geen enkele moeite mee dat de oude Commodore namen weer worden gebruikt. Beetje retro maar daar is niks mis mee.

En nu maar wachten totdat Opel de nieuwe Kadett lanceert :-)
Hehehe, mijn C64 was grijsimport uit Belgie in die tijd. Ik betaalde 750 gulden voor een C64 inclusief cassetterecorder, terwijl hij hier nog voor 1100 gulden ofzo in de winkel lag.

Maar ik heb er nu spijt van dat ik je pa 450 gulden door zijn neus geboord heb, dus hierbij mijn verontschuldigingen :+.

Trouwens een goede zet van hem om zijn zaak op tijd aan Commodore te verkopen. Anders hadden jullie nu in een rijtjeshuis gewoond :P.
weet nou niemand hoe het zit met de geschiedenis van commodore..

pet.. eerste compu van commodore..
vic20.. eerste formgever van commodore.
c16.. opvolger van de vic20, zelfde look als c64 eerste serie.. alleen kleur zwart...
c64 meest bekende.. zelfde look als c16 alleen bruin.
c128a zelfde look als c64..
c128b opvolger van de a serie alleen hoge desktop kast..
amiga 1000 desktop kast.
amiga 500 opvolger van de amiga 1000 .. platte kast diskdrive rechts aan zijkant..
amiga 2000 darna is het doorgegaan naar amiga 600 en amiga 4000 :)

de amiga 600 en hoger waren uitgevoerd met aga.
waardoor er compatible teits problemen ontstanden met de oudere machines van amiga.

dit is kort historie van commodore
Nou, zelfs deze geschiedenis is niet helemaal correct. Je plaatsing van de C16 klopt niet. Al onmiddellijk toen ik je posting zag viel me dit op omdat ik destijds al een C64 had en de advertenties voor de C16 nog kan herinneren. Duss .. Google is your best friend: http://www.commodore.ca/products/vic20/commodore_vic-20.htm#Commodore% 20VIC-20%20TIME%20LINE

De C16 was er eentje uit de Commodore 264-lijn en is que mogelijkheden wel als een opvolger van de Vic20 aan te merken echter in de tijd gezien was de C64 er veel eerder. Door de errrg populaire C64 is de C16 overschaduwd en heeft nooit veel aandacht gekregen: http://www.commodore.ca/products/264/Commodore_264_family.htm
Fantastisch die link.. In juli 1980 zijn wij (ik was 13 dstijds) naar de VS gereisd en hebben daar Jack Tramiel ontmoet. Het is waanzinnig lang geleden maar dat gezicht vergeet ik mijn leven niet meer.

Helaas kan ik de exacte geschiedenis hier in nederland niet meer vragen daar mijn vader 2 jaar geleden is overleden.

We hebben ook nog bij Chuck Peddle gelogeerd.
Wat ik nog weet is dat hij een flipperkast in huis had en dat we 3 kwartier gereden hebben naar zijn favoriete ijs salon...

Echt gaaf dingen te zien die ik heb meegemaakt en nu terug te vinden is op internet...

Bedankt voor de links....nogmaals ik was 13 in 1980 maar herinneren doe ik alles...
Verhip dat klopt, de C128 hebben we toen ook nog een tijdje gehad en daarna was de amiga 500 hot en die heeft het een hele lange tijd volgehouden. Moet je kijken wat er nu voor shit word uitgeleverd bij programma's. Waar in 1992 een spreadsheet programma pastte op 2 360kB flops, zit ju nu op tig MB's...
De Amiga 3000 (opvolger A2000, desktop&tower) en 1200 mogen dan niet ontbreken in je rijtje.
En natuurlijk de SX64 ("portable") en C64-II (met min of meer de looks van de C128)
Je volgorde klopt niet, want de C16 kwam ruim na de Commdore 64 op de markt. Het was bedoeld als alternatief voor de VIC-20. Tegelijkertijd kwam ook de Plus 4 op de markt, maar die zijn allebei nooit echt lekker aangeslagen.

Het grootste probleem was dat de oude C64 spellen niet op de C16/Plus4 konden werken, dus de machines waren niet interessant voor de gewone man die met z'n doos cassettes/diskettes lekker liep te kopieren.

Commodore had daarvan geleerd en dus kwam het later met de C128 die in 3 verschillende modi kon draaien:
1) Native C128 mode met 128KB memory, betere basic, snellere CPU, ...
2) Native C64 met goede compatibiliteit
3) CP/M mode (voorloper van DOS) voor "serieuze" toepassingen.

De 8502 was een opgefokte 6510 chip die ook in C64 mode kon draaien. Er was ook een Z80 processor bijgeplaatst voor CP/M mode. Het grootste probleem was het synchroniseren van de hele hap. Vooral de video chip gaf wat problemen (niet zo gek, want zo ongeveer alles was gebaseerd op de raster interrupt).

Het lijstje is dus volgens mij als volgt...

1977: Eerste PET computer (zijn verschillende modellen van geweest).
1981: VIC-20
1982: Commodore 64
1984: Commodore C16 (opvolger voor VIC-20)
1984: Commodeore Plus 4 (opvolger voor C64)
1985: Commodore C128
1985: Amiga 1000
1987: Amiga 500 (low-end) en Amiga 2000 (high-end)
voor de volledigheid:

de PET en CBM/CBM2 lijn waren bedoeld voor de zakelijke markt. deze lijnen hebben gelopen van ongeveer '75 tot ongeveer '83

VIC20 was de eerste computer bedoeld voor de thuismarkt. geintroduceerd rond '80

C64 introductie was in '82, VIC20 lijn bleef behouden als 'budget' computer

de C16/Plus4 lijn ('84?) komt NA de c64. deze waren bedoeld als opvolger van resp. de VIC20 en de c64, maar door slechte marketing en design - niks van VIC20/C64 is compatible met deze nieuwe lijn - kwam deze nooit van de grond.

De c128, zo rond '85, was ook gemarket als de opvolger van de C64, met mikte tevens op de zakelijke markt. Qua uiterlijk en toetsenbord had deze meer weg van de latere A500. deze heette gewoon C128 en niet C128a

een C128b bestaat ook niet, wat je bedoeld is een C128D, en later de C128D-CR (cost reduced). Dit is een C128 met een ingebouwde 1571 floppy drive.

Het leuke aan de C128D is dat ie DRIE processors aan boord heeft; de MOS8500, 1 of 2MHz, compatible met de 6510 uit C64, een Z80 op 4MHz, en de Floppy drive bevat ook een 6502 variant. Dit is bij mijn weten de enige op de markt gebrachte computer die dit heeft.

De amiga 1000 is gereleased in '85. puur gericht op de zakelijke/grafische markt. stinkend duur. ongeveer vergelijkbaar met de Apple G5's van nu :)

In '86 of '87 werdt de C64 in een plattere, wittere behuizing gestoken, de C64c

De A500 en A2000 zijn gereleased in '87 en in weze gelijk aan elkaar, de A2000 is een ver uitbreidbare dekstop.

Hiertussen zat nog de A500+, gereleased in '91, dit is een geupgrade A500 met 2.0 roms en 1Mb Chip.

Zeer kort hierna (business strategie??) kwam de 600, bijna een laptop-model zonder monitor, die de ESC schipset had, maar voor de rest gelijk was aan de A500+

In '91 liep de laatste C64 van de band. het is nog steeds de meest verkochte computer ter wereld - Guinness book of records

In '92 kwam de A4000 op de markt, de eerste amiga met AGA chipset en 2Mb aan chipram. kort hierna kwam de A1200, in weze gelijk aan de 4000 (desktop) maar met een MC68EC020 op 14MHz in plaats van een MC68040 of MC68030 die in de A4000 zat. gemarket als opvolger van de A500.

Er is een jaar later ofzo nog een A4000T (tower) uitgekomen, volgens mij gelijk aan een A4000/040.

Rond '95 ging C= op de fles.

Tot zover deze geschiedenisles, morgen overhoring. class dismissed :)

edit: bugboy was me voor :Y) toch leren om door te tiepen
Je mist zowat de belangrijkste Amiga, de 1200. Een nieuwe machine die de kleine broer was van de 4000. De 2000 was de grote broer van de 500, waaruit later de 3000 is ontwikkeld.
Sorry hbe een Amiga manie :o
c16.. opvolger van de vic20, zelfde look als c64 eerste serie.. alleen kleur zwart...
Je vergat inderdaad de Plus/4, het grotere broertje van de C=16 ;) Belangrijkste wijziging naast geheugen was ook de [te late] introductie van 3,5 diskdrives. Bovendien was de C16 pas na de C64 op de markt gezet, en heeft deze meer grafische commando's ingebakken. 8-)
De KIM-1 was eigenlijk de eerste computer van Commodore.

www.old-computers.com/museum/computer.asp?st=1&c=149

In feite was de computer gemaakt door MOS, maar al heel snel had Commodore MOS overgekocht en de KIM-1 als Commodore machine gerelabled.

Voor de rest zijn jullie nog een hele groep machines vergeten te noemen, de CBM 30xx, 40xx en 80xx serie. En de Superpet, en whatever allemaal nog meer.
Op de pet zat toch een soort voorloper van ms-dos, dat later door Bill ehm, "geleend" is, of zit ik nu helemaal mis?

Op de Vic20 heb ik nog assembler geleerd, en basic, als je iets leuks op je scherm wilde maken, moest je dat met eindeloze poke's doen kan ik mij herinneren :)
Nee, op de PET zat wel een soort Basic, maar geen echt Disc Operating System. Op de NEC PC8001-B die ik een jaar later (1979) had zat wel Microsoft Basic 1.0 en CP/M. Op CP/M had Microsoft geen invloed.

CP/M was echter wÚl de voorloper van MS-DOS. Het was een 8-bits DOS dat, toen IBM besloot om op 16-bits over te gaan, werd vervangen door MS-DOS.
MSDOS is gebaseerd op Qdos.
Versie 1.0 (en latere) van MSDOS werken op de 8-bit PC's van IBM (intel 8088). Van 16-bit is pas sprake bij de introductie van de IBM-AT (intel80286)
Over M$ gesproken:

Ik start onder Vice de C128 emu:
COMMODORE BASIC V7.0 122365 BYTES FREE
(c)1986 COMMODORE ELECTRONICS, LTD.
(C)1977 MICROSOFT CORP.
ALL RIGHTS RESERVED

READY.
-R-
De 8088/8086 was al 16 bit hoor. Alleen de externe bus van de 8088 was 8 bit om op kosten te besparen (8086 was ook extern 16 bit).
Dus MS-DOS was al vanaf het prille begin 16 bit.
MS heeft ook de basic van de MSX ontwikkeld - die IMHO makkelijker in gebruik was dan C64 Basic 2.0
Persoonlijk vind ik dit een vrij stompzinnige manier van het uitmelken van namen van oude producten.

Daar komt bij dat alle producten van Commodore natuurlijk per definitie inferieur zijn, zoals elke MSX-fan je kan vertellen.

Maar tegenwoordig snapt niemand dat meer. De tijden zijn veranderd. Om een vergelijking te trekken: MSX versus Commodore is een soort Ajax versus Feyenoord. Je bent ˇf voor de een, ˇf voor de ander (of geen van beide natuurlijk, maar daar gaat het nu niet om).
zo zeg, ben jij ff niet blijven hangen in de 80's.

Het viel me toen al aardig op dat MSX mensen altijd op moesten merken dat msx zoOOoo veel beter was dan C64, en dat het de C64 mensen eigenlijk weinig kon schelen wat MSX mensen dachten :P

Eenzelfde 'oorlog' had je, voornamelijk in Engeland, ook tusen C64 en Spectrum mensen, wat wel heeft geleidt tot een stel prachtige demo's, enkel gemaakt om elkaar af te troeven met wat qua hardware mogelijk was.

Overigens heb ik meestal een breadbin C64 Ún een Philips NMS8250 gebroederlijk naast elkaar aangesloten staan.
Omdat MSX ook beter was; technisch een stuk moderner en volwassener dan de C-64, al was het too little too late om MSX echt de gewenste wereldstandaard te laten worden...

MSX2 stak in bepaalde opzichten zelfs de Amiga naar de kroon...
dat zou ik nou ook weer niet willen zeggen.

in welke opzichten dan?
ik kan zo toch ff niks verzinnen dat de MSX2 standaard beter deed dan een Amiga

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True