Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 59 reacties
Bron: VPRO Noorderlicht, submitter: Joch_um_all

Op de site van de VPRO is een artikel verschenen over een onderzoek wat door twee hersenonderzoekers is uitgevoerd. In het onderzoek wilden de twee uit New York afkomstige onderzoekers de invloed van computerspellen op het visueel vermogen van de mens vaststellen. De conclusie is deze keer eens positief voor fanatieke gamers: Mensen die actiespellen spelen kunnen beter en sneller veranderingen in het blikveld waarnemen. Deze conclusie trekken de onderzoekers na een uitgebreid onderzoek op zowel fanatieke gamers als op mensen die vrijwel nooit een spel spelen.

De invloed van een computerspel op de visuele vermogens van een mens is al vrij snel merkbaar. Bij mensen die normaliter nooit een spel spelen, was al na tien dagen elke dag ÚÚn uur gamen een verbetering merkbaar. Mensen die regelmatig spellen spelen hebben van zichzelf al een beter reactievermogen op visuele informatie. In combinatie met een recent Schots onderzoek zou men zelfs kunnen gaan stellen dat het spelen van computerspellen goed voor allerlei zintuigen is. Uit dit laatste onderzoek werd namelijk geconcludeerd dat het spelen van spellen op met name apparaten als een GameBoy allerlei ouderdomsverschijnselen voorkomt. De co÷rdinatie, behendigheid en het concentratievermogen is beter wanneer men regelmatig spellen speelt. Ook zou het mogelijk artritis tegengaan:

Game Boy AdvanceTien dagen lang Duitse soldaten afknallen in naam van de wetenschap. Het handjevol vrijwilligers dat deelnam aan de experimenten van de New Yorkse hersenonderzoekers Shawn Green en Daphen Baveller, moet ervan hebben opgekeken. Iedere dag dienden de proefpersonen een uur lang het computerspel ‘Medal of honor: allied assault’ te spelen. Het resultaat: een aanzienlijke verbetering van allerlei visuele vermogens, zo schrijven Green en Baveller deze week in het blad Nature.

Tot dusver lag de nadruk in het onderzoek naar computerspelletjes steevast op de negatieve effecten voor de speler. Wie te vaak schiet- en vechtspelletjes speelt, wordt gewelddadig, krijgt RSI en oogproblemen en wordt contactgestoord, zo was de teneur. Maar Green en Baveller denken dat ze zowaar een prettig neveneffect van actiespelletjes hebben ontdekt. Gamers zijn beter in staat een complexe omgeving snel te overzien en kunnen veranderingen in hun blikveld sneller bevatten, zo blijkt uit hun onderzoek.
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (59)

Hmmm....

Gamen zou artrities tegengaan, da's goed nieuws voor heel veel mensen.

Gamen verhoogt concentratie vermogen, coordinatie en behendigheid en dus ook de verkeersveiligheid (toen ik nog fanatiek race spelletjes speelde heb ik me een keer uit een live ketting botsing gemanouvreerd op drukke provinciale weg waarbij alle anderen flinke schade hadden en ik niets (stond netjes in de berm, ok, paaltje omgereden). De kids in de auto hadden als eerste reactie: 'het is maar goed dat jij zo goed bent in al die race spelletjes'.

Dus... meer gamen kan een positief effect hebben op de kostenpost gezondheidszorg. Wanneer gaat de GBA in het ziekenfonds?
Ik speel veel CS en om CS te kunnen spelen moet je snel alles zien dat er te zien valt en naast beeld moet je ook op geluid vertrouwen. Dat zien is natuurlijk nodig om de vijanden, teammaten, hostages,... te kunnen zien. Reactievermogen is anders dan in andere games, daar is het om ter eerste mikken en knallen, in CS moet je ook snel "ventjes" identificeren en dan pas beslissen of je die overhoop knalt. Snipers moeten lang kunnen concentreren, ze staan meestal een lange tijd op de vijand te wachten en knal en die is dood.
Ten tijde van de 'echte' actiespelletjes zoals Parallax, R-Type en 1942 heb ik een soort van zicht ontwikkeld waarmee ik het scherm volledig kan zien. Meestal ben je geneigd om heel erg naar je eigen schip te kijken en constant op andere plekken van het scherm te focussen (Een beetje zoals autorijden).

Bij navraag bleken veel vrienden ook mijn techniek te hebben: men focust niet op het scherm maar kijkt een beetje dromerig naar het beeld waardoor het volledige beeld gezien kan worden. Je krijgt er alleen schele hoofdpijn van na een uurtje gamen. Je zou het denk ik kunnen vergelijken met het bekijken van stereogrammen. Je kijkt 'door' het plaatje heen.
idd, die manier gebruik ik ook, zo kan je snel het hele speelveld overzien!

Zonder dat je overal extra ogen hebt zitten, nadeel is alleen wel dat als je ouders je kamer binnenkomen dat je dan amper doorhebt dat die wat tegen je proberen te zeggen :Y)
Herken dat.

Voordat de laatste desert combat patch uitkwam kon ik met een sniper iemand op pakweg 100 meter binnen een halve seconde in 1 keer uitschakelen ( ze hebben het geweer nu aangepast, dus duurt nu iets langer ). Dat kwam vaak omdat ik 'iets' zag en sneller reageerd dan de persoon in kwestie. Was wel leuk om op die manier eventjes huis te houden 8-) :P }>
Heb ik ook tijdens het UT'en - dan kan ik 5 headshots na elkaar hebben tegen 16 Godlike bots
Ik betrap mezelf ook tijdens een race spel, strategy of andere games dat ik ook zo geconcentreerd focus dat ik alles kan zien en volgen.

Het is als een roes waar ik soms uitontwaak. Ik vind het wel grappig dat anderen het ook hebben. :z
beter voor de ogen? beter voor de opticien (of zo iets).
Tjek een lanparty (om maar iets te noemen) een best hoog bril-gehalte, .... :
Bij me zelf ging 't zo; ik kreeg m'n eerste 'pc' en langzaam bij beetje ging ik toch minder zien. Af en toe hoofdpijn en zo.
En nu draag ik ook een bril; nooit ergens last van had.
Dat komt puur alleen door het feit dat monitoren/tv's vroeger een slechte refreshrate hadden en/of je te dicht bij het scherm zat. Dat merkte ikzelf ook bij monitoren bij bijv. 60Hz. Toen ik eenmaal een 'goede' monitor kocht en daarbij de refreshrate op 85 of hoger zette, merkte ik pas hoe veel last je had van 60 Hz.

Gelukkig heb ik het snel genoeg opgemerkt, en sindsdien bekijk ik nooit meer een monitor met een refreshrate lager dan 85Hz (overdreven gezegd dan ;) )
Imo is dit pure onzin, kan je en link geven waar je die informatie vandaan hebt? Ik heb nu -5 en -7 en die heb ik 'gekregen' vˇˇrdat ik met computers in aanraking kwam. Het zou eventueel door de tv kunnen komen :P, maar de opticien vertelde mij dat gewoon erfelijk is (mijn moeder heeft nl ook slechte ogen).
LauPro heeft gelijk; het is inderdaad onzin. Je ogen worden slechter (sterker negatief) omdat je lens zich niet genoeg meer kan ontspannen, en dus bol blijft. Dit komt omdat je voortdurend op een korte afstand zit te turen, waarvoor een bolle lens nodig is. Hierdoor vervormt je oog licht. Overigens kan het ook andersom werken: veel op afstand kijken (ik heb het hioer over ECHT VEEL) draait het effect om. Verder speelt aanleg ook een enorme rol.

Tussenoplossing: probeer voldoende afstand tot je monitor te houden: minstens een armlengte.
Er zijn veel andere onderzoeken gedaan, over het sociaale leven, stress klachten, waanbeelden etc.
Daar in bleek spelletjes spelen juist negatief te zijn.

oftewel, Ieder voordeel heb zijn nadeel ;)
Je kan dan tenminste sneller reageren op je waanbeelden :)
uit een voorgaand onderzoek bleek alleen wel dat de sociale ontwikkeling achter bleef in vergelijking met een niet gamend persoon.
Hee *&#&^$ wou jij *&#@^$& zeggen dat mijn sosiaale skiels *&#^$#^$ achterliggen op die van de rest van de *$&*&$*&$ wereld?

Dat vind ik toch onzin. Bijna al mijn vrienden zijn fanatieke console-gamers en we hebben allemaal een druk sociaal leven, ook met niet-gamers. Persoonlijk zou ik liever hebben dat mijn kinderen een uurtje langer gamen dan een uurtje hard-drugs snuiven of op scootertjes rondhangen op het pleintje.
Wees even eerlijk.. over het algemeen zijn gamers sociaal niet zo ontwikkeld. Ze kunnen vast goed met elkaar omgaan, maar over het algemeen zijn ze gamer geworden omdat ze dat liever deden dan met anderen omgaan die niet achter een pc zitten.

Ik wil niet zeggen dat dit met alle gamers/tweakers zo is, zelfs met een overgroot deel niet, maar toch relatief meer dan de gemiddelde mens.
Wel grappig dat iemand met 'grootmeester' tweakotine begint te mekkeren over sociale ontwikkeling. Ga eens naar buiten joh! :)
Wat is voor jou sociaal ontwikkeld? Het stereotype van de 'nerd' is niet meer dan een stereotype. Het aantal mensen wat hier aan beantwoordt is klein. Ieder mens, als individu, heeft zijn eigenaardigheden die hem makkelijk tot 'sociaal onaangepast' kunnen opvoeren. Iedereen is gek maar we noemen het pas gek (en sluiten ze op) als het ons begint te storen.

In mijn omgeving kom ik veelvuldig in contact met 'nerds' en 'gamers'. De meesten hiervan hebben gewoon een normaal sociaal leven. Het feit dat de ene wel eens stottert en het de andere niet kan schelen hoe z'n haar zit vind ik geen reden om iemand sociaal af te keuren. Graag had ik dus geweten wat jij als 'niet sociaal' beschouwd.
met sociaal bedoel ik dus niet uiterlijk of interesses. Daarop zal ik dus nooit iemand afkeuren, en de mensen die jij kent zijn dus ook die overgrote meerderheid die sociaal gewoon "normaal" is. Met sociaal bedoel ik gewoon hoe makkelijk iemand met andere mensen omgaat en HOE iemand met andere mensen omgaat. En voor relatief veel "nerds" en "gamers" is dit moeilijker.

Met niet sociaal bedoel ik dus eigenlijk gewoon weinig echt contact met de buitenwereld, en de buitenwereld is niet alleen LANnen.

Overigens heb ik er niets op tegen hoor als je zo bent, ik wilde alleen even reageren op iedereen die maar weer wanhopig claimde sociaal ontwikkeld te zijn.... :)
Dan moet je meer gaan lezen. Gamers (met nadruk op gamers, dus niet lees: nerds), hebben over het algemeen betere sociale vaardigheden als de "hangjeugd" (benaming gebruik ik even omdat iedereen weet wat er bedoelt word, al klinkt het negatief).

Dit blijkt volgens het onderzoek (zal ff kijken of ik linkje kan vinden), door het gedrag tegenover andere mensen. Gamers zijn veel opener en leggen veel makkelijker contact.

"Nerds" (iedereen weet weer waar over ik het heb) behoren meestal trouwens ook niet tot gamers. Ga naar een LAN toe en je moet es kijken hoe weinig nerds je ziet. En als je een nerd ziet, is dat over het algemeen niet eens een gamer, maar iemand die komt om te leechen.

Vooroordelen die nergens op gegrond en zelfs onwaar zijn.
Wat is voor jou sociaal ontwikkeld? Het stereotype van de 'nerd' is niet meer dan een stereotype.
Volgens mij denken mensen die sociaal goed ontwikkeld zijn *juist* veel meer in stereotypen dan de gemiddelde nerd of gamer.

Dus je zou kunnen concluderen dat 'sociaal goed ontwikkeld' hetzelfde is als 'goed in hokjes/stereotypen kunnen denken'.

Persoonlijk vind ik het negatief als je goed bent in het indelen van mensen in stereotypen. Ik ben daar niet goed in, ik sta open voor iedereen en stop iemand pas in een categorie (interessant/niet interssant) als ik wat meer van die persoon af weet.

Daarom wordt ik ook in het hokje 'communicatie gestoorde nerd' gestopt. Maar ik vraag me eigenlijk best wel af of IK het nou ben die communicatiegestoord is of al die andere mensen die 'sociaal vaardig' genoemd worden maar eigenlijk niet meer dan een soort sociale robots zijn.

Hun 'sociale vaardigheden' bestaan uit niet veel meer dan een snel werkend sorteeralgorithme om mensen in stereotypen in te delen. Mijn sorteeralgorithme is een stuk langzamer, maar de resultaten zijn wel een stuk betrouwbaarder...

Wat je ook ziet is dat die mensen makkelijker een foute beslissing wegwuiven. Als iemand na een tijdje anders blijkt te zijn dan ze in eerste instantie dachten, dan wordt hij zonder mankeren in een ander hokje gestopt en denken ze er verder niet over na. Ik vraag me af hoe je op die manier een sluitend wereldbeeld krijgt, maar dat zal wel iets te maken hebben met 'ongewenste elementen negeren'.
Iedereen denkt in hokjes. Je brein is er op gebouwd om nieuwe informatie te analyseren met behulp van informatie uit herineringen. Dit gaat op voor alle nieuwe informatie. Het is heel belangrijk om van een persoon snel vast te kunnen stellen wat je van hem kan verwachten. Of het nou een politieagent is, een overvaller, een nerd, een gabber, of een bekende. Wie, of wat voor een persoon, iemand is heeft grote invloed op de handelingen die je gaat verrichten. Denken in hokjes en stereotiepen werkt hierbij heel snel.

Natuurlijk zijn je inschattingen niet foutloos en het is goed om je daarvan bewust te zijn. Daarnaast moet je alle nieuwe informatie blijven verwerken, en je eerste indruk niet allesbepalend laten zijn.

Over dat wegwuiven van foute beslissingen: iedereen maakt fouten. Het is juist goed om voortdurend je wereldbeeld aan te passen.

Hokjes en stereotiepen zijn zo gek nog niet. Ze zijn goed bruikbaar en maar al te vaak waar. Daarnaast zijn ze ook nuttig om andere mensen of dingen te beschrijven. Als ik vertel dat mijn broertje een nerd is (en echt, hij past uitstekend in dat hokje), dan begrijpt iedereen meteen wat ik bedoel.
Wel grappig dat iemand met 'grootmeester' tweakotine begint te mekkeren over sociale ontwikkeling. Ga eens naar buiten joh!
Ik ben genoeg buiten hoor, ben nog nooit op een LAN geweest en kan geen regeltje coden... zo goed?

En even verder over sociale ontwikkeling, ik vind zelf ook dat RetepV wel gelijk heeft, je overdrijft alleen. Gamers en nerds zal ik nu even scheiden:

Je schuift het nu helemaal af op een sorteermechanisme, dat is natuurlijk niet waar. Je hebt inderdaad gedeeltelijk gelijk, maar sociaal gaat er gewoon in deze betekenis om hoe je met anderen omgaat. En als je makkelijk contacten legt en vrienden maakt, ben je sociaal sterk. Jij staat sociaal dus niet sterk, maar bent een hartstikke aardige vent die zich vast erg goed kan redden. In dit opzicht anders zijn hoeft niet erg te zijn, het is alleen wel een gevolg (of juist oorzaak) van gamen. En daar had ik het over. :)
Dat geld voor mij ook and I am damm prode off it
Persoonlijk zou ik liever hebben dat mijn kinderen een uurtje langer gamen dan een uurtje hard-drugs snuiven of op scootertjes rondhangen op het pleintje.


ik heb zelf nog geen kinderen, maar daar ben ik het idd wel met je eens.. Vandaar dat ik 1 van de weinigen ben die thuis LANG (ookal als klein kind) achter de computer mocht zitten
Ik heb hetzelfde hier ook thuis.

Mijn ouders hebben me in plaats van :"Hey, afblijven..." een "Hey, niet zo.maar zo .." opvoeding gegeven.
En daarbij kwam dat ik dus ook (veel) achter de pc mocht.

Dit heeft mij wat afleiding gegeven toen ik had besloten een aantal 'vrienden' af te stoten als vrienden. (jatten, hangjongeren, rotzooi trappen, enz.)
Ik ben nog steeds blij met mijn nieuwe pc ;) :*)
er is ook nog een groep mensen die in het zogenaamde autisme spectrum vallen, dit zijn mensen met bijv. ADHD, PPD-NOS, Asperger, enz.

veel van deze mensen zijn al sociaal gestoord als ze geboren worden, en zullen ook nooit zo sociaal zijn als een gewoon persoon en alleen maar "kunstjes" kunnen leren om nog enigsinds normaal te kunnen functioneren buiten z'n kamer.

begrijp me goed, deze mensen hebben vaak een boven gemiddelde inteligentie en zijn ook slim genoeg om z'n werk te kunnen doen en deze mensen zie je dus ook vaak achter de computer.
Nounou, wat een woonkamerpshychologie.

Het is niet zo dat de meeste autisten een bovenmatige intelligentie zouden hebben. Allereerst is het erg moeilijk om te testen wat het IQ van een autist is omdat de meeste gangbare iq-testen er van uitgaan dat je een bepaalde interactie kan opbouwen met de testpersoon. Het feit dat autisten een bovenmatige intelligentie zouden hebben komt voort uit de film 'Rainman'. Het aantal autisten wat op deze manier functioneert is een heel klein percentage (niet eens 1%).

Verder neem ik aan dat je het over PDD-Nos hebt en dat zijn niet echt autisten te noemen. Dat is, oneerbiedig gezegd, de 'afvalbak' van de autisten. Iedereen die 1 of meerdere kenmerken van autisme vertoont maar niet als dusdanig kan aangeduid worden wordt in deze categorie gestopt. Zowat de helft van alle Nederlanders valt hierin.

Verder leert iedereen 'kunstjes' om sociaal te kunnen ageren en interageren. Het feit dat we 'dankjewel' zeggen is het archetype van het aangeleerde kunstje. De meeste PDD-NOSsers kunnen op een normaal niveau interactie aangaan met peers (leeftijds- of groepsgenoten).
ADHD en autisme zijn nog eerder elkaars tegenovergestelden. Je moet voortaan maar wat meer naar anderen luisteren en wat minder stellig roepen...
Anders komt er misschien wel iemand met diabetes langs als je slaapt (dat zijn toch die mensen die bloed drinken?) ;)
Ach jah, ieder voordeel heeft zijn nadeel..

Als ik iets nieuws heb op hw gebied ofzo wil opeens iedereen komen kijken; dus pc-en is _wel_ sociaal!

Zie LAN-party's oid :P
MOHAA is dan nog een 'rustig' spelletje :p

vraag me af hoe het zou zijn in vergelijking met instagib matches op UT ... Dat zijn pas reflexxen
Het gaat niet om de reflexen, maar om kleine veranderingen in de achtergrond, zoals een tegenstander die zicht een virtuele 100m verder op beweegt.

Mijn ogen zijn ook gevoeliger voor subtiele bewegingen dan voor details.
Mannetjesmensen zijn sowieso al gevoeliger voor beweging. Komt doordat we vroeger moesten jagen ;)
Hmmm... dan ben ik al uitgestorven, ik kan zonder lenzen op een meter afstand een kat en een kleine hond niet uitelkaar houden...

En ik game toch enkele uren per dag :P
Als ik me nou nog kon herinneren waar die GBA lag. Het helpt blijkbaar toch niet tegen Alzheimer :)

[EDIT] Tegen arthritis helpt het niet hoor. Als ik last van m'n muisarmpje heb moet ik niet een avondje DoA spelen want dan wordt het alleen maar erger. Gelukkig kan Final Fantasy wel dan :)

edit: toch wat nuttigs toegevoegd.
maar arthritis is dan ook ook iets heel anders dan muisarm
MAar ik zie niks over je ogen zelf, want je kan me niet vertellen dat je na te veel buis-kijken geen pijn in je kop krijgt.
Ik heb er geen last van hoor, net als Countess... 60Hz ook niet. Wel wat onrustig natuurlijk, maar niet echt onacceptabel.

Hier draai ik trouwens nu 1280 x 1024 @ 100Hz
ik krijg nooit koppijn van buis kijken, zelfs met 60hz niet. drink genoeg en kijk aften fff naar iets verwegs (aka. "uit het raam staren")
Ik game zelf ERG veel, maar ik heb niet de indruk dat mijn reflexten, danwel "visuele vermogens" er nou zoveel beter van zijn geworden.
Misschien ben je geboren met die speciale gaven... :z
ik zag al een soort van matrix voor me ogen irl..
nu weet ik ook waarom.

[ontopic] de fanatieke gamers wisten dit allang[/ontopic]
Ik vind dat iedereen wel gelijk heeft, ieder persoon heeft zn eigen eigenschappen en positieve/negatieve kanten.
Ik zit zelf ook heel veel achter CS, maar dat wil ni zeggen dat ik n nerd ben...toch?
Maar ik merk wel, als ik op de fiets ( :z) zit dat ik dan minder lang naar rechts hoeft te kijken of er iets aan komt, dan eerst... ik vind t soms zelfs irri... lijkt net of ik gestoord ben hoe snel ik dan kijk :?
ik zit door de weeks ook veel thuis, maar iedereen heeft daar n andere gedachte over, de een zit hele dagen thuis en de andere is juist hele dage buite...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True