Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 33 reacties
Bron: ProCooling

ProCooling kreeg de mogelijkheid om een nieuwe headset van AOpen onder de loep te nemen, deze heeft als naam "vibrating" HP-590 meegekregen. Volgens de site is de toevoeging "vibrating" niet terecht, in feite is dit een headset met twee subwoofers, een aan elke kant. Nadat de testers de HP-590 aan een grondige, zowel in- als uitwendige inspectie hadden onderworpen, werd deze koptelefoon samen met twee anderen (de Sennheiser HD202 en de Sony MDR-CD180) in een shoot-out op vier punten getest: gamegeluid, DVD-filmgeluid, CD/MP3-geluid en het comfort van het ontwerp. Volgens de mannen van ProCooling is het bij spellen met veel explosies aan te raden om de AOpen te gebruiken, alhoewel men dan iets op de geluidskwaliteit in zal leveren.

AOpen HP-950 Bij DVD-films is de Sennheiser aan te raden, aangezien de AOpen een onvoldoende gebalanceerd geluid produceerde. Dit zelfde is het geval bij de CD/MP3-audio. Ook qua comfort kan de AOpen net niet aan de Sennheiser tippen. De goedkopere Sony kan in alle vier tests de rest niet bijhouden. ProCooling is van mening dat AOpen een geschikte kandidaat kan zijn als koptelefoon op lans, maar Sennheiser, ondanks het feit dat de AOpen duurder is, een overall betere kwaliteit geluid produceert.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (33)

Beetje vaag, alleen de goede lezer leest hier dat er eigenlijk geen vibratie in de koptelefoon zit, maar een paar woofers... Of dat voor je gehoor trillingen kan opwekken die op bodemvibraties lijken kan ik niet terugvinden in het artikel. Beetje karig artikel eigenlijk. het legt ook niet uit wat de verschillen zijn tussen echte vibra's en dit soort spullen. Maar ok, ti's een review.

Edit : de eerste keer zei T.net dat mijn bericht niet kon worden geplaatst, toen heb ik het woord vibrator aangepast naar vibratie en toen ging het nog niet (error) resultaat is toch stiekum twee postings...
Zeer lage (bas) tonen _zijn_ vibraties, dus het artikel is niet zo vaag als je schrijft.
sterker nog:
alle geluid is niets meer dan simpele trillingen
hoe vaak en hoe intensief de trillingen zijn bepaalt wat voor geluid je hoort
kom op mensen, jullie begrijpen hoop ik toch wel dat lucid hier trillingen bedoelt als die in een rumblepad bijvoorbeeld.
Die "subwoofers" zullen denk ik niet echt zorgen voor een koptelefoon die letterlijk staat te trillen op je hoofd.
Natuurlijk hebben die woofertjes veel meer effect op de daadwerkelijke kwaliteit van het product, maar de benaming "vibrerende koptelefoon" is wat overdreven/verkeerd imho.
Echte Vibra's |:( ik weet niet of je weet waar je het over hebt maat als je nu echt je ooren wil slopen moet je die dingen gaan gebruiken.

Ik heb zo'n ding 1 week gehad en kan er maar 1 ding over zeggen ..... (wanneer stoppen m'n oren met piepen !!!!!!) Het lijkt leuk en het klinkt ook niet gevaarlijk maar als op eens je oren gaan piepen en je broer ervaard het zelfde ga je daar wel anders over denken.. Dus ...... Geluid is leuk maar let op je oren want die kun je niet met een dios-upgrade repareren

P.S. nee ik ben geen zak hooi van 80, ik ben 26 en liefhebber van house, games en m'n oren :)
kben 18, luisterde tot mn 17e nooit echt muziek, speelde wel games en keek tv maar das niet zo heel erg, en ik heb _altijd_ een piep in mn oren, wel zo dat zelfs de kleinste geluiden het overstemmen maar als ik me echt ga concentreren hoor ik die piep _constant_

en verder hoor ik nog gewoon goed, dat zon tril ding extra piep kan veroorzaken in je oren kan ik echter ook wel enigzins begrijpen
kben 18....en ik heb _altijd_ een piep in mn oren
Ik (net als een hele hoop anderen) heb dit ook, maar naar mijn mening komt dit niet echt door harde muziek. Mijn hele familie heeft het dus het is denk ik meer een soort van erfelijkheid :?
Het is een soort van 'ziekte'.
Het kan komen door een soort geluidstrauma dus een blootstelling aan zeer sterk geluid. De frequentie die daarbij geraakt wordt, kan door een bepaalde beschadiging dan al dan niet eeuwig, in je oren naklinken (doordat de gehoorzenuw de prikkel blijft doorgeven).
Het kan natuurlijk ook dat het aangeboren is dat je gehoorzenuw een bepaalde prikkel doorgeeft.
ik heb zelf een RumbleFX koptelefoon van Evergreen...
Die tril dus wel echt met effecten.
In het begin is het errug leuk, maar na verloop van tijd zet je het tril effect echt wel uit... je krijgt er alleen maar kriebels van in je oren ;-P
Ik denk dat AOpen met het uitbrengen van deze koptelefoon simpelweg doelde op het in de kijkers komen met een nieuw ontwerp (door het toepassen van subwoofertjes), die naar mijn mening het geluid niet bevorderen. Aangezien de lage tone ook het makkelijkst vervormen lijkt het mij niet slim om ze toe te passen in koptelefoons. De luidspreker bevindt zich dicht bij het oor waardoor de vervorming ook beter waarneembaar is. Kortom, de geluidskwaliteit neemt IMO eerder af dan toe. Dat er gekozen wordt voor deze koptelefoon bij het spelen van spellen is puur vanwege het feit dat het bij spelen het meer gaat om de reactie, dan om de kwaliteit van het geluid
Dit is niets nieuws volgens mij. Heb alle een jaar of twee geleden de xitel storm platinum geluidskaart aangeschaft en daar zat een "force feedback" koptelefoon bij. Die zette de lage bastonen ook om in trillingen en dat werkte prima. Kon hem redelijk hard zetten en dan werd de gewone muziek eerder hinderlijk dan de bastonen/trillingen. Heb geen ervaring met deze hoofdtelefoon, maar ben nog steeds heel blij met mijn "oudje", die kan ik iedereen in ieder geval aanraden.
Zo'n koptelefoon lijkt me enkel goed voor mensen die willen doof worden... |:(
Het ding zal waarschijnlijk toch een fortuin kosten. Je kan je dan beter een goed surroundsysteem aanschaffen :)
Van lage tonen word je niet snel doof, van hoge veel eerder:

Het opvangen van hard geluid vergt veel van de veerkracht van de haarcellen. Vooral de haarcellen aan het begin van het slakkehuis worden platgeslagen en kunnen afsterven. Dit zijn dus de haarcellen die de hoge tonen registreren.
De lage tonen moeten dan toch ook langs de trilhaartjes voor hoge tonen, dus het effect lijkt mij hetzelfde. waar denk je dat discodoofheid vandaan komt? Volgens mij komt er uit die gigantische baskasten toch weinig hoge tonen |:(
Nou daar kan je wel eens versteld van staan, de meeste degelijke clubs hebben wel degelijk een degelijke installatie die perfect hogere tonen haarscherp kunnen produceren ...
reactie op MBV:

Je wordt "doof" in bepaalde frequenties omdat die overbelast worden. Iemand die heel zijn leven naar bv. klassieke muziek luistert (en die dan ook luid zet), zal niet meer zo goed kunnen horen in de middenfrequenties maar mss wel nog in de hoge.

Het opvangen van geluid gebeurt door haarcellen van verschillende lengte en die vangen allemaal één bepaalde frequentie op. Dus door hoge tonen kan alleen je gehoor van hoge tonen wegvallen. Ik denk wel dat de kleine trilhaartjes kwetsbaarder zijn en dus vlugger kapot zullen gaan bij overbelasting van hun frequentie.
>>force feedback op je koptelefoon<< :D

edit:
Rij dan nog eens in need for speed met je ferrari f50 tegen de muur }>
Leuk bij boxspellen. Lig je ook meteen voor pampus als je niet goed genoeg bent }>

Maar serieus, welke meerwaarde biedt zo'n ding dan nog? Als je toch 'realistische' explosies wilt, neem je een sub en schroef je je amp even flink op. Vraag is of de buren het ook leuk zullen vinden :O
Beetje appels met peren vergelijken.
Sennheiser is een echt audiomerk, nogal wiedes dat die de beste kwaliteit geeft.
Prijzen daar zijn bdw wel laag :P
AOpen:
Approximate MSRP: $34.99 (was unable to get confirmed prices for it from any AOpen vendor)
Sony:
MSRP: $19.00
Sennheiser:
MSRP: $29.00
Krijg je hier in Nederland volgens mij niet eens één oor voor :P
Wat ik alleen niet snap is dat Sennheiser niet altijd als beste uit de bus komt. Als je "spellen met veel explosies" speelt is het kennelijk beter om "een onvoldoende gebalanceerd geluid" te hebben. Dat het bij veel explosies niet erg is dat er meer laag doorkomt okee, maar dat maakt die koptelefoon toch niet opeens beter geschikt.
Ik ga er altijd maar vanuit dat er gemasterd is op een volledig vlak systeem. Het streven is dus om op een zo vlak mogelijk systeem af te spelen, zodat je het dichtst bij de bedoelde representatie komt.
Zou het zo zijn dat die AOpen dieper gaat dan de Sennheiser? Sennheiser geeft zelf 18Hz - 18kHz aan, AOpen zegt 20-20k, wat voor mij gelijk staat aan "niet gemeten".
Onzin.
Smaken verschillen; als je een spel met wat leuke explosies erin speelt is het natuurlijk leuk om wat extra bas er in te hebben. Lekker spectaculair. Bovendien is de kwaliteit van de gebruikte muziek/fx in games nou ook niet bepaald "gebalanceerd" ...

Dat de Sennheiser niet altijd als beste uit de bus komt zal hier wel iets mee te maken hebben. Waarschijnlijk geeft deze het geluid preciezer weer dan de Aopen. Met brakke game-herrie hoor je dan ook echt brakke herrie ipv een door de bassen geterroriseerde 'muur' van spectaculaire explosies.
Lage tonen hebben een grote golflengte;

is de golflengte van bassen niet groter dan de afstand tussen oor en koptelefoon? Dus bassen kunnen toch onmogelijk tot hun recht komen in koptelefoons?

Of redeneer ik verkeerd?
Je hebt gelijk in het geval van een klankkast, een golf moet 'in een klankkast' passen om goed tot z'n recht te komen.

punt is alleen dat een koptelefoon helemaal geen klankkast heeft of gebruikt, je trommelvlies trilt gewoon direct mee met het membraan van de speaker in de koptelefoon.
Nou heb ik er technisch zo'n verstand van omdat het me verder niet intereseerd.

Maar ik maak thuis gebruik van de Sony MDR 700 en daar zit me toch een bass in. Het enige verschil tussen boxen en de koptelefoon is dat de koptelefoon beter klinkt! :)

Mag overigens ook wel. De koptelefoon kost ¤207 :S
Ze hadden ook de Sony MDR-R10 moeten mee vergelijken... :*)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True