Amazon Luna-gebruikers kunnen niet langer games van externe winkels streamen

Het is vanaf 10 juni niet langer mogelijk om games via Amazon Luna te streamen als die games in externe winkels als GOG en Ubisoft zijn gekocht. Ook is het per direct niet mogelijk om abonnementen op externe diensten als Ubisoft+ af te sluiten via Luna.

Het is niet langer mogelijk om individuele games of gameabonnementen van derden af te sluiten via Amazons cloudgamingdienst Luna, laat het bedrijf weten in een e-mail aan klanten. Dat betekent dat gebruikers via de dienst niet langer toegang hebben tot de gamewinkels van Ubisoft, EA en GOG en geen Ubisoft+- en Jackbox Games-abonnementen meer kunnen afsluiten. Bestaande abonnementen die via Luna zijn aangeschaft, worden automatisch stopgezet zodra de huidige abonnementsperiode afloopt.

Games die gebruikers via een externe winkel hebben gekocht, kunnen nog tot 10 juni via Luna gestreamd worden. Vanaf die datum hebben gebruikers nog 90 dagen de tijd om hun opslaggegevens te downloaden, zodat ze via een andere dienst verder kunnen spelen.

Amazon stopt naar eigen zeggen met de integratie van diensten van derden vanwege 'feedback' van klanten die 'eenvoudige toegang tot geweldige games, meer sociale ervaringen en een constante stroom van nieuwe content' willen. Amazon biedt geen terugbetalingen aan voor gebruikers die games hebben gekocht met als doel om ze via Luna te streamen, maar geeft ze wel een gratis Luna Premium-abonnement, dat normaal gesproken 10 euro per maand kost. Abonnees krijgen daarbij toegang tot een bibliotheek van honderden games. Het is niet duidelijk hoelang het gratis Premium-abonnement geldig zal zijn.

amazon luna prima.jpg

Door Kevin Krikhaar

Redacteur

11-04-2026 • 10:40

40

Submitter: KipKroket

Reacties (40)

Sorteer op:

Weergave:

Opvallend altijd hoe snel online diensten kunnen wijzigen van koersen prijs en hoe machteloos je dan eigenlijk als consument bent. Je kan meegaan of het opzeggen, bij meegaan krijg je vaak een kleine, in natura, compensatie waardoor je meegezogen wordt in iets waar je eigenlijk niet om gevraagd hebt. Vaak onbewust betaal je dan langer voor iets wat je objectief zo nooit had uitgekozen maar perfect aansluit op de luiheid van de mens
Opvallend altijd hoe snel online diensten kunnen wijzigen van koersen prijs en hoe machteloos je dan eigenlijk als consument bent. Je kan meegaan of het opzeggen,
Dat hoort bij het afnemen van dienstverlening. Verandert de dienstverlening in jouw nadeel en ben je het er niet mee eens? Daar is de deur.

Zonder effectief eigenaarschap van waar je geld aan uitgeeft zal je dit blijven houden. Bedrijven als Amazon zijn geen liefdadigheidsinstellingen, maar beursgenoteerd. Meer geld ten opzichte van de vorige financiële periode gaat boven alles. Het klantenbestand wordt niet veel groter, dus het enige dat men kan doen is bestaande klanten meer uitmelken.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 11 april 2026 13:13]

Helaas wordt "effectief eigenaarschap" steeds meer een uitzondering in plaats van de regel.
Je telefoon is dan weliswaar je "eigendom" maar je kan er weinig mee zonder de diensten van een provider, en na een aantal jaar blijkt dan dat er geen enkele provider meer is die de telefoon nog ondersteund (denk maar aan 2G, dan 3G, 4G, 5G... dus zeg maar dag tegen elke 2G telefoon en bijna ook tegen de 3G...). En apps die je hebt "gekocht" blijken ineens niet meer te werken op een nieuwere OS versie (die je oude telefoon niet kan draaien)...
Het gaat met de TV ook die kant uit... en met diensten waarvan je auto afhankelijk is...
In Amerika was er ooit een wet die bij elke nieuwe dienst de verplichting oplegde om die dienst minimaal vijf jaar ten volle te blijven ondersteunen. Dat heeft bedrijven soms tegengehouden om een nieuwe dienst in de markt te zetten, omdat ze vreesden dat de dienst binnen de vijf jaar wel eens niet meer relevant zou kunnen zijn.
Ik vrees dat de "goeie oude tijd" niet meer terugkomt. Mijn vrouw heeft een wekker die het al vijftig jaar zonder problemen doet. Ik heb een wekker met internet-radio gekocht en na pakweg 10 jaar kon die al in de prullenbak omdat de server-side ondersteuning werd stopgezet. Ik heb dan maar een nieuwe gekocht en wie weet hoe weinig jaren het nog zal duren voordat daarvoor de server-side ondersteuning verdwijnt...
We hebben 15 jaar geleden elektrische fietsen gekocht en daarvoor zijn essentiële onderdelen (tandwielkast van de motor, bedieningspaneel...) niet meer verkrijgbaar... Had ik mijn goeie oude fiets waar ik meer dan 30 jaar met plezier op gereden heb maar gehouden...
Je kan geen dingen tot in de eeuwigheid blijven onderhouden, maar je hebt wel altijd nog een keuze.
Zo heb ik voor m'n e-bike gekozen voor Ellio omwille van de fylosofie; repareerbaarheid en verkrijgbaarheid van onderdelen was belangrijk in het ontwerp. Ik had ook kunnen kiezen voor zo een veel te dure vanmoof en dan zat ik nu inderdaad met een hip onbruikbaar geval aangezien die fiets afhankelijk was van het internet om te ontgrendelen en geen of weinig onderdelen "off the shelf" waren, maar custom made.

Zo ook met 2G, allez, dan hebben we het over wel heel erg oude tech dat niemand nog gebruikte.

Je vrouw haar wekkerradio zal er ook mee ophouden als alles enkel nog maar via DAB+ uitgezonden zal worden. Natuurlijk, hier hebben we het wel over tech dat niet zo onderhevig is aan 3de partijen.

De TV heeft nog altijd een HDMI poort en een COAX poort, "smart" functies heb je niet nodig voor een TV te gebruiken.
Ten eerste, mijn vrouw heeft een wekker, geen wekkerradio. Hij doet "tuut tuut" om je wakker te maken. Dat werkt al 50 jaar heel effectief, en ik verwacht dat die wekker nog wel de rest van haar leven gewoon blijft werken. Dat geldt ook voor veel andere elektronica van 50 jaar geleden, waarvoor onderdelen voor een eventuele reparatie nog steeds gewoon verkrijgbaar zijn. (Dat kan niet gezegd worden van de nieuwere elektronica die vol zit met wegwerp-printplaten met voorgeprogrammeerde chips. Het is jammer dat ik dat als informaticus moet zeggen...)

Dat 2G een "wel heel erg oude tech dat niemand nog gebruikte" is helaas niet waar. Door het verdwijnen van 2G zijn heel veel bedrijven en particulieren op kosten gejaagd. 2G werd veel gebruikt, bijvoorbeeld in "slimme" energiemeters (die dus niet zo'n slimme keuze bleken te zijn voor de netbeheerders omdat ze allemaal weer vervangen moesten worden). Het zat ook in de GSM modules van veel alarmsystemen en in de eerste mobiele pin-apparaten. De gebruikers van al die technologie zouden die met plezier nog 10 jaar langer hebben willen gebruiken...
Ah, dat had ik dan verkeerd begrepen. Iets dat enkel een "tuut tuut" signaal geeft, daar zit niet zo bijzonder veel hoogtechnologisch in hé :D.

Het is dan ook een heel simpel apparaat, de anderen zijn "geavanceerder" en dat wordt dan weer gevoeliger. Zo ook met auto's, de hele oude auto's kap je bij wijze van spreken terug wat brandstof in en dat ding zal rijden. Dat zal niet lukken met een recente wagen. Die recente wagen is op zijn beurt natuurlijk wel 100x veiliger en comfortabeler.

Het is altijd een afweging. Net zoals beveiliging, je kan alles potdicht en nagenoeg "hackerproof" maken, maar dat is dan weer zo onbruikbaar dat mensen hun taken amper nog hun taken kunnen doen. Je hebt nu al mensen die het einde van de wereld voorspellen omdat ze eens een keer een MFA code moeten invullen :D.

--

Ja, die "slimme" energiemeters en dergelijke, die was ik idd vergeten. Daar heb je wel een goed punt.
Je bent nog steeds eigenaar van je zelf aangeschafte toestel en het is bijna magisch, maar 2G en 3G zijn nog steeds beschikbaar en gaan nog hele lange tijd niet helemaal weg.

TV is altijd al zo geweest, je bent nooit eigendom geweest van content. Enkel de media en in de huidige situatie, trek je blu-ray speler van het internet en na verloop van tijd kun je praktisch niets meer afspelen.

De goede oude tijd heb ik zelf maar weer teruggepakt. Torrent sites erbij en dankzij de FOSS gemeenschap is het nog nooit zo makkelijk geweest om praktisch alles zelf te regelen.

Enige waar ik persoonlijk nog mee zit is een fatsoenlijke kalendersync, er zijn belachelijk weinig makkelijk op te zetten self-hosted open source CalDAV oplossingen.
Typisch een Amazon actie. Eerst een grote groep klanten binnenhalen, dan de regels aanpassen zodat o.a. andere bedrijven uitgesloten worden en men die groep verplicht om bij Amazon te kopen.

Amazon is gelijk de Japanse duizendknoop. Het is bijna niet tegen te houden en verdringt andere 'soorten', waardoor er uiteindelijk maar 1 ( op de markt ) overblijft, die dan alles voor het zeggen heeft en kan bepalen wat het wil.

[Reactie gewijzigd door PsiTweaker op 11 april 2026 11:25]

Dit is echt niet alleen Amazon. Dit is de werkwijze van het durfkapitaal.

Google doet dit ook. Netflix probeerde dit (mislukt) en in eigen land doet bijvoorbeeld Thuisbezorgd dit.
En vergeet hierin bolt en uber niet. Als je inkopen in de markt door toe te leggen op elke taxirit. En als we de markt in handen hebben, een flinke marge gaan rekenen.
offtopic:
Je kunt beter spreken van gokkapitaal
En Bol niet te vergeten, die werkt exact hetzelfde. Klanten lokken met groot aanbod en verkopers lokken met een groot klantenbestand. Dat is een neerwaartse spiraal waar je zeker als verkoper niet omheen kunt, anders ben je al een groot deel van je klanten kwijt. Dit is een race naar de bodem waar de enige winnaar het platform is. Voor kopers en verkopers is zo'n platform onwenselijk. Misschien makkelijk, alles op 1 plek, maar niet goed voor je eigen positie als consument.
Ik ben hier geloof ik de uitzondering, maar ben groot amazon fan, teminste qua webshop en aws.

Er is hier in Duitsland geen enkele webshop die ook maar enigsinds in de buurt komt qua aanbod, levertijden, lever betrouwbaarheid, leverkosten, klantenservice, etc.

Er gaat bv echt bijna nooit wat mis bij de levering, terwijl bij alle andere winkels bijna bij 30% van de leveringen wat mis gaat. Bij amazon is een refund bij een probleem binnen minuten geregeld, bij andere webshop is het bidden een oplossing uberhaupt lukt (met uitzondering van hellofresh die schijnbaar ook naar de data kijkt en een betere/duurdere bezorgdienst gebruikt).

Jammer dat ze met de ubisoft samenwerking stoppen, heb assassins creed met veel plezier via luna gespeeld.

[Reactie gewijzigd door Utrecht25 op 11 april 2026 16:43]

De Duitse amazon is dan ook een stuk beter dan de Nederlandse. Daarom zijn ze extra kosten gaan rekenen, maar nog steeds is de Duitse vaak beter...
En zo drukken ze dus al het andere uit de markt. Door hun schaalgrootte kunnen ze service bieden die kleinere partijen niet kunnen (zelfs verlies nemen om klanten tevreden te houden), met als doel om als enige over te blijven. En wanneer dat zo is, gaat die service vanzelf achteruit, dan kunnen ze gaan snijden zonder klanten kwijt te raken want die kunnen nergens anders meer heen. Als je iets geeft om je vrijheid koop je er helemaal niks. Voor je het weet zijn we voor al onze aankopen afhankelijk van de VS.
Hoewel ik momenteel weinig tot geen gebruik maak van Game Streaming, vind ik het wel zuur voor Gamers die hier wel gebruik van maken. Ik ken verschillende mede Tweakers die na het stoppen van Google Stadia zijn overgestapt naar andere diensten, zoals G-Force Now en Luna. Nu blijft Luna wel gewoon werken, maar niet zoals veel mensen misschien hadden gehoopt.

Ik denk zelf dat dit misschien een kostenplaatje is, want Games van derde worden via jou dienst gestreamd, games die je misschien rechtstreeks heb gekocht bij Ubisoft of GOG, en Amazon dus niks aan verdient, maar hierdoor wel kosten maken voor de dienst. Hoe dan ook, ik vind het zuur voor de mensen die gebruik maken van deze dienst.
Ik ben na Stadia overgestapt op Game Pass, tot ze daarvan de prijs verhoogden... Nu een PS5 met PS-Plus Premium en een Switch(2) met fysieke games...

Ik vermoed dat Amazon gewoon server capaciteit vrijmaakt voor AI... 🙄
Ik hoop niet dat ze de kant van Google Stadia opgaan: uiteindelijk stopzetten van de dienst.
Ik kan mezelf niet voorstellen dat veel mensen gebruik maken van deze dienst, je hoort of ziet er nooit iets over.

Heb het zelf wel eens geprobeerd maar dat was een versplinterde en gebruikersonvriendelijke ervaring. Ik zou nu gewoon voor Geforce Now kiezen.
En dat is hoe er tegenwoordig omgegaan wordt met consumenten: proberen ze op je subscription te krijgen voor whatever soort product (video kijken, software gebruiken, AI, ...) en dan proberen om de cashflow volledig naar je toe trekken door actief te gaan knippen in sources die betaald werden voor hun content in de hoop dat er genoeg over blijven om winstgevend te zijn, zoniet dan wordt de boel weer vervangen door iets anders of opgedoekt als er écht geen winst uit te halen is.

Consumenten hebben geen poot om op te staan, want het is een subscription en geen ownership waar allerlei lastige long-term verplichtingen aan hangen.

Voor een "vluchtig" product dat je vaak maar beperkt in de tijd of eenmalig gebruikt is dat doenbaar, maar ik zou het niet leuk vinden als het spel dat ik al maanden of jaren speel plots niet meer beschikbaar is op de manier waarop ik het gewend ben, daarom heb ik ook heel bewust en koop ik alleen maar dingen die zo min mogelijk gelinkt zijn aan externe single points of failure.
Het enige dat je als consument kunt doen is een statement maken met je portemonnee en niet bang zijn hier een beetje tijd aan te besteden. Tijdens de eerste termijn van Trump ben ik rustig aan en stapje voor stapje waar het kon alles dat Amerikaans is proberen te vervangen voor Europese alternatieven. Dat was met een paar maanden geregeld, ik heb bijna niets Amerikaans meer, op misschien wat dingen waar geen alternatief voor is.

Maar hetzelfde heb ik tien jaar geleden met de ING bank gedaan toen de top man een buitensporige beloning kreeg een de kosten voor een betaalrekening omhoog gingen. Overgestapt naar een bank die een beter beloningsbeleid heeft

Het is jammer dat veel mensen zo ongeïnteresseerd zijn, anders warem bedrijven veel meer genegen om de klant nog wat meer centraal te stellen.

Dus in het geval van Amazon. Ben je het er niet mee eens? Zeg alles wat maar Bezos ruikt op en gebruik het niet meer, zoek alternatieven.
Mooi, in juli stop ik dan gelijk met mijn prime abonnement. Scheelt weer 5 euro per maand.
Dus jij had prime alleen voor Luna om daar je gog gekochte/geclaimde games op elk apparaat te kunnen spelen?
To be fair, niet eens een hele slechte deal. Die GOG games kan je op je eigen hardware opslaan en in principe voor altijd houden .
Klopt, maar de meeste mensen met Prime weten niet eens dat ze ook 'gaming' hebben waar ze wekelijks nieuwe games via oa GOG kunnen claimen. En die hebben(en associeren) prime OF voor de videostreaming OF voor de gratis/goedkopere verzendkosten.
Ja, en ook voor de gratis bezorging maar die betaal ik dan wel extra als dat een keer nodig is. Daar ga ik geen 5 euro per maand voor betalen.
Ze stoppen hier mee door feedback van gebruikers, jaja, erg geloofwaardig.
Dat kan erg geloofwaardig zijn hoor! Gebruikers geven feedback dat ze heel blij zijn met de geboden functionaliteit (zoals games van derden streamen) maar omdat Amazon daar niets aan verdient wordt die functionaliteit dan gestopt. Hadden de gebruikers maar niets moeten zeggen...
hahah zo gaat het wel. Kut kan dat ook, dat was niet de bedoeling.
Door feedback van gebruikers? Dan denk ik toch echt dat iemand bij Amazon die feedback niet goed leest ofzo, want JUIST de integratie met oa GOG is wat de service interessant maakt, zelf jammer dat het ook niet met Steam geintegreerd was.

Geen integratie met GOG zorgt er juist voor dat voor mij zo'n service als Luna niet meer interessant is, want dahfuck dat ik weer losse games ga kopen op Luna zelf, zag het bij Stadia ook, alleen daar had Google wonderbaarlijk alles terugbetaalt inclusief dat de hardware (joypad/chromecast ultra) toen ze stopten, een uniekum.

Begrijp dus ook niet zo goed hoe men feedback zou kunnen geven dat men deze integratie niet wil.
Gelukkig heb je nog wel GeForce Now, die kan dit nog gewoon. Met Steam ook trouwens.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 11 april 2026 23:13]

En schijnbaar tegenwoordig ook met EGS. Helaas wel dat er nog steeds devs zijn die niet de opt in aanzetten hiervoor waardoor toch een hoop spellen niet te spelen zijn.
Mijn eerste reactie was dat de omschrijving dat dit uit feedback van klanten komt onzin is. Of staan diverse fora vol met dit soort commentaar?

Mijn tweede reactie was, er hoeven maar 2 klanten dit soort feedback gegeven te hebben dat de stelling klopt.

Mijn derde reactie was, hun eigen dienst is nu volwaardig genoeg denken ze. Er staan voldoende games in dat het technisch niet meer hoeft om klanten te behouden.

Mijn vierde reactie, de andere diensten maakten het moeilijk om ze naast elkaar te integreren en dit werkende te houden.

Mijn vijfde reactie was druk vanuit de gane winkels om dit te stoppen om hun content via de Amazon eigen dienst te mogen verkopen.

En de conclusie was, waarschijnlijk was het een combinatie van alles hierboven en mogelijk nog meer.
Doei Luna, rust zacht naast Stadia.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn