Adobe-ceo Shantanu Narayen treedt na achttien jaar af

Shantanu Narayen stopt na achttien jaar als ceo van Adobe. Hij blijft nog actief in deze rol totdat er een opvolger is gevonden. Narayen blijft wel aan als voorzitter van de raad van bestuur van Adobe.

Shantanu Narayen blijft de komende maanden nog aan als ceo van Adobe om een opvolger te vinden en te zorgen voor een soepele overgang, zo schrijft hij in een e-mail aan werknemers. De reden van zijn vertrek wordt niet genoemd. "Ik blijf voorzitter van het bestuur om de volgende ceo te ondersteunen, net zoals John en Chuck deden toen ik deze rol op me nam." Beide oprichters van Adobe bleven na hun aftreden als ceo nog lange tijd in de raad van bestuur.

Narayen is sinds 1998 werkzaam bij het bedrijf, eerst als senior vicepresident, vanaf 2005 als chief operating officer en sinds december 2007 als ceo. Hij meldt in zijn mail dat hij Adobe op dit moment voorbereidt op het volgende 'tijdperk van creativiteit', dat volgens hem in het teken zal staan van AI.

Shantanu Narayen (bron: Abhijit Bhatlekar/Mint/Getty Images)
Shantanu Narayen. Bron: Abhijit Bhatlekar/Mint/Getty Images

Door Kevin Krikhaar

Redacteur

13-03-2026 • 08:37

67

Submitter: Tribits

Reacties (67)

Sorteer op:

Weergave:

De man die Adobe vrijwel geheel monopolistisch maakte, haar marktpositie versterkte en vervolgens de gebruikers dwong abonnementen af te sluiten. Haar positie versterkte door vuistdiep in het grafisch onderwijs te zitten en zo de alternatieven zoveel mogelijk buiten te sluiten.

Gelukkig hebben steeds meer mensen hun buik vol van Adobe.
De man die Adobe vrijwel geheel monopolistisch maakte, haar marktpositie versterkte en vervolgens de gebruikers dwong abonnementen af te sluiten. Haar positie versterkte door vuistdiep in het grafisch onderwijs te zitten en zo de alternatieven zoveel mogelijk buiten te sluiten.

Gelukkig hebben steeds meer mensen hun buik vol van Adobe.
Vanuit zijn rol heeft hij het natuurlijk goed gedaan, maar ik ben het met je eens. Er zou in het onderwijs meer aandacht moeten komen voor open source (gratis) alternatieven dan betaalde, zwaar gesponsorde, applicaties van Adobe en Microsoft.

Als student begin je al direct met een sterke voorkeur voor een applicatie, terwijl er nog genoeg andere op de wereld zijn.
Vanuit zijn rol heeft hij het natuurlijk goed gedaan, maar ik ben het met je eens. Er zou in het onderwijs meer aandacht moeten komen voor open source (gratis) alternatieven dan betaalde, zwaar gesponsorde, applicaties van Adobe en Microsoft.
Het komt vanuit twee kanten. Het onderwijs in Nederland is grotendeels praktijkgericht. Men richt zich dus op wat bedrijven gebruiken. Dat zijn veelal producten van Adobe en Microsoft.

Om de cyclus te doorbreken is naast veranderingen in het onderwijs, het nodig om bedrijven te ontmoedigen om producten van deze leveranciers te kiezen en ze te stimuleren om voor andere producten te gaan. Anders is het enige resultaat een nieuwe lading afgestudeerden die niet/minder weten hoe ze met het bestaande gereedschap in bedrijven om moeten gaan, wat hun positie in de arbeidsmarkt verzwakt.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 13 maart 2026 09:26]

[...]


Het komt vanuit twee kanten. Het onderwijs in Nederland is grotendeels praktisch ingericht. Men richt zich dus op wat bedrijven gebruiken. Dat zijn veelal producten van Adobe en Microsoft.

Om de cyclus te doorbreken is naast veranderingen in het onderwijs, het ook nodig om bedrijven te ontmoedigen om producten van deze leveranciers te kiezen en ze te stimuleren om voor andere producten te gaan. Anders is het enige resultaat een nieuwe lading afgestudeerden die niet/minder weten hoe ze met het bestaande gereedschap in bedrijven om moeten gaan, wat hun positie in de arbeidsmarkt verzwakt.
Als teamleider probeerde ik altijd mijn team op te leiden zonder echt de nadruk te leggen op de tool zelf, maar meer op de gedachte, theorie of handeling erachter. Ik heb mijzelf ook nooit helemaal vastgezet op een of enkele tools. Ik was en blijf nieuwsgierig naar andere tools, ookal is het doel wat je wilt bereiken hetzelfde.

Het resultaat is dat ik merk veel sneller van andere tools kan overschakelen. NU weet ik niet of dit ook voor deze tools kan gelden, maar ik wil er wel mee aangeven dat ik het verkeerd vind als er gericht wordt tot een enkele tool. Ik kreeg vroeger op school voor boekhouden bijv. meerdere ERP-systemen/boekhoudsoftware te zien die ik mocht gebruiken. Elk blok een andere.

Maar ik ben het met je eens. Je wilt natuurlijk wel een goede fit hebben met wat bedrijven vragen. Ik hoop dat de afhankelijkheid van VS die nu breed ten sprake is gekomen hier ook meer naar gekeken wordt.
Het resultaat is dat ik merk veel sneller van andere tools kan overschakelen. NU weet ik niet of dit ook voor deze tools kan gelden, maar ik wil er wel mee aangeven dat ik het verkeerd vind als er gericht wordt tot een enkele tool. Ik kreeg vroeger op school voor boekhouden bijv. meerdere ERP-systemen/boekhoudsoftware te zien die ik mocht gebruiken. Elk blok een andere.
Zo zou het moeten zijn, want het maakt studenten zelfredzamer. Niet iedereen heeft de inherente vaardigheid om zich nieuw technisch gereedschap eigen te maken. Sommigen moeten dat leren. Het onderwijs is hiervoor de beste plek.
Klopt, maar er zijn veel studenten die toch best laks zijn om buiten de lijntjes iets op te pikken.
Precies, zó zou het moeten. Bovendien is het heus niet zo dat als je product A leert gebruiken, product B ineens onwerkbaar is. Het is hetzelfde als een voertuig besturen: als je vrachtwagen leert rijden, is het niet zo dat een lijnbus ineens totaal anders is. Het blijft een groot voertuig met pedalen en een stuur. Natuurlijk zul je wel een beetje moeten wennen, maar het is niet alsof je vanaf nul begint. Zo is het bij diverse stukken (niet alle!) software ook: als je de basis kent en software B werkt in de basis hetzelfde als software A, is de overstap niet heel moeilijk.
Wat bedrijven vragen is belangrijk, maar het werkt ook andersom: Als je als copy-shop eigenaar, lokale drukkerij, etc merkt dat nieuwe werknemers al moeiteloos kunnen werken met een ander pakket zoals Affinity, wordt het ook aantrekkelijker om dat te gaan gebruiken, al dan niet ernaast.

Aangezien pdf / postscript een bepaalde basis heeft aan mogelijkheden en werkwijzen vaak grotendeels overeen komen, is overstappen ook niet zo moeilijk als je misschien zou verwachten. Het is toch grotendeels op dezelfde leest geschoeid qua user interface en werkwijze. Ze produceren dezelfde bestandsformaten en deels dezelfde plug-ins. Zelfs veel toetscombinaties zijn hetzelfde in Affinity als in Adobe apps.
Precies dit, en het kan.

Wij (software ontwikkeling) zijn ondertussen overgestaps van 3dsmax op blender. Photoshop is nog wel het hoofdprogramma, maar ondertussen wordt Affinity ook ernaast gebruikt (het is geen totaal onbekende meer).
We zitten oon sterker op Linux, van vroeger de ene enthousiasteling die de software daarop lopend hield, naar ondertussen 3 man die het als hoofdplatform hebben en 5 man die er goed mee overweg kunnen - en ook verder gaan dan "het werkt (net)".
Niet alleen in Nederland maar overal, Adobe haar strategie mbt onderwijs is lange termijn (eigenlijk zie je dat niet vaak bij Amerikaanse bedrijven). Vanuit Adobe gezien een slimme en winstgevende strategie. Ze zijn de de facto standaard voor de grafische industrie, net als MS dat is met Office. Dat heeft Adobe geen windeieren gelegd.
En die mensen die dat geleerd hebben gaan standaard ook weer voor dezelfde software die ze kennen, kunnen ze goed mee overweg. Adobe weet heel goed dat dat een cyclus is die voor hun winstgevend is.
Correct. Ze zijn niet dom bezig bij Adobe
Niet alleen studenten ...Adobe heeft een zeer royaal (weet ik persoonlijk) programma voor onderwijspersoneel. Met gratis cursusdagen en programmas .
In bedrijven beslissen mensen vaak over software die vaak ook hun voorkeur heeft (lees: software die ze vroeger gebruikt hebben) aangekocht gaat worden. Het is een cyclus wat doorbroken zou moeten worden.
Zo'n suggestie gaven wij ook bij onze opleiding, maar docenten wilde dat niet omdat ze dan hun hele lesmethode moesten aanpassen en zelf de andere software moeten leren. En in bedrijven gebruiken ze ook nog steeds veelvuldig Adobe en zijn zenuwachtig om te wisselen omdat ze het al jaren zo doen.
Maar eigenlijk is dat toch belachelijk? Als de andere software in de basis hetzelfde werkt, kun je toch gewoon de basis aanleren? Wat is het volgende: rij-instructeurs die hun lesmethode gaan moeten aanpassen, omdat het infotainmentsysteem van Ford anders werkt dan dat van BMW?
Als je de basis van photoshop goed kent is het inderdaad niet zo heel lastig. Affinity, Coreldraw kun je zo mee werken. Alleen even zoeken waar alles zit.
Tja, zo had ik in de jaren 70 (ja, ik ben zo oud) een leraar Nederlands die voor ieder jaar een lijst had met boeken die de leerlingen konden lezen. Ik wilde wat anders lezen, gedeeltelijk boeken die voor latere jaren waren. Hij zei, nee, want dan heb je dan geen boeken meer te lezen, ik zei dat er toch genoeg boeken zijn, honderden, zijn tegenargument was, nee, want die heb ik niet gelezen.

Verder heb ik de indruk dat veel docenten maar al te graag verwend worden door bedrijven als Adobe, met lespakketten. Net zoals gemeenteambtenaren en lokale politiek in de watten worden gelegd door Amerikaanse Datacenter bedrijven.
De boekenlijsten, dat is een tijd geleden... Ik heb altijd graag en veel gelezen, begonnen met Thea Beckman, Arendsoog, en zo'n beetje de hele kindersectie van de lokale bibliotheek gevolgd door Lords of the Rings toen ik ~10 was.
Die heb ik ook op de Engels lijst gezet - met de waarschuwing van de leraar "maximaal 1 boek van de trilogie op de lijst" - maar ik heb ze allemaal met plezier gelezen - echt in het engels. Op het examen ook over alle delen zitten vertellen, leraar vroeg na 10 minuten of ik tevreden was met een 9, dan konden we stoppen).
Wheel of time, Shannara, Halo, Hyperion, Dune... alles geen probleem, sterker, ik begin er niet aan als het minder dan 500 pagina's is.

Maar die Nederlands lijst... sorry, nee... of lesbisch, homo of de oorlog... dat was de enige "keuze" aan boeken op die hele lijst. Zelfde vraag aan de leraar "mag er ook iets anders" -> nee. Sinds die ervaring geen enkel nederlands boek meer gelezen - en zal ook nooit meer gebeuren.
Gebruikers zijn ook gemakkelijk, houden niet zoveel van verandering. Ze klagen al als er iets veranderd in de ribbon van Office of iets dergelijks.
Het frustreert me enorm dat bedrijven kortingen mogen geven aan studenten. Het is een beetje alsof ze een eerste gratis sigaret aanbieden; zodra je eraan gewend bent, is het ontzettend moeilijk om er weer mee te stoppen. Makkelijkste oplossing is wat mij betreft die kortingen in de eerste plaats te verbieden, dan is er direct wat meer financiele druk op scholen om misschien toch niet voor de dure software te gaan. Op dit moment negeren scholen compleet de prijs kwaliteit verhouding van software, waardoor ze simpelweg 'de beste' software kiezen, en dan krijg je cyclus waar de software steeds populairder wordt, de prijs steeds omhoog gaat, en bedrijven desalniettemin lastig switchen. Het argument dat studenten "klaar voor de arbeidsmarkt" moeten zijn, wordt te vaak misbruikt om de kosten van softwaretraining te verschuiven van het bedrijfsleven naar de student en de overheid. In veel andere sectoren is het volstrekt normaal dat een werkgever investeert in de specifieke tools van het bedrijf.
Open source lijkt mij ook een goed idee als we het over maatschappelijke structuren hebben, ik hoop ook ergens alsnog dat mensen beter de waarde van OSS inzien en bereid zijn om er een bijdrage voor in te leveren.
Even maximaal uitgezoomd doet Adobe het nog steeds niet slecht op de beurs ten opzichte van 2007. "Line goes up!" is de missie van ieder beursgenoteerd bedrijf, en daarin is die geslaagd.

Ben wel benieuwd of de huidige neerwaartse lijn zich doorzet. Adobe lijkt mij zo groot dat ik het niet snel zie omvallen.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 13 maart 2026 08:57]

Als longtime Adobe gebruiker (tot op de dag van vandaag beroepsmatig) mee eens. Maar dit 'business model' heeft ook zo zijn voordelen, vooral op het vlak van alternatieven zie je dat die er zijn en velen mooi zijn uitgegroeid tot inmiddels volwaardige concurrenten. Adobe is nog steeds koning als het gaat om markt heersing voor de professionele gebruiker en het zou het nog vele malen meer zijn als het minder gefocused is op het maximaal winst maken en het zich steeds meer focussen op alleen dit deel van de markt, puur en alleen al door prijsbeleid.

Zelfs in beroepsopleidingen zie je dat studenten de laatste jaren meer en meer kiezen voor alternatieven.

Vraag of Adobe weer vertrouwen kan terugwinnen als het zijn business model gaat aanpassen.
Vooral die subscriptions zijn gewoon verschrikkelijk voor de klant. We betalen een factor 4 a 5 meer dan voorheen, zonder iets extra's te krijgen. https://arthnova.com/how-adobes-risky-subscription-bet-tripled-revenue-to-21-5-billion/
En een steady cashflow, iedere maand geld binnen
Hoewel ik een hekel heb aan de werkwijze van Adobe is het wel bewonderingswaardig wat ze gedaan hebben.
Ze hebben heel slim net als Microsoft ingezet op studenten, zodat zij voor een prikkie hun software konden gebruiken. Daarmee positioneer je jezelf na verloop van tijd als de standaard op de markt.

Daarnaast hebben ze een enorm geïntegreerd ecosysteem dat qua workflow ongeëvenaard is. Althans volgens LTT een paar jaar geleden. Linus gaf aan dat ze actief gekeken hebben naar alternatieven, maar de verminderde efficiëntie van het personeel om de videos te produceren (incl. thumbnails, etc.) wogen niet op tegen de 10k licentiekosten per jaar die ze moesten afdragen. Het is dus niet zozeer dat opensource alternatieven individueel niet even goed of zelfs beter zijn, maar de interactie tussen die pakketten is niet op hetzelfde niveau als die van Adobe en uiteindelijk is de efficiëntie van je 'productielijn' dus wat het zwaarste meetelt.

Niemand houdt van licentiekosten, maar er is een rede waarom giganten zoals Adobe, AutoCAD en MS365 bestaan.
Hoewel ik het abonnement gedoe asociaal duur vind en hoofdzakelijk op het merknaam drijft, vind ik het toch netjes dat hij 28 jaar daar werkt en het bedrijf stabiel wist te houden. Geen raar gedoe zoals Meta, Alphabet etc.
Ik vind boetes voor het opzeggen van abonnementen op alles behalve de dag dat het afloopt behoorlijk “raar gedoe”. Het is echt een verschrikkelijk naar bedrijf geworden, onder zijn bewind.
Ook het automatisch verlengen niet stop kunnen zetten vind ik vrij discutabel. Daarmee vergroot je de angst bij mensen dat het per ongeluk weer een jaar verlengt wordt en betalen mensen dus liever die boete om dat weer te voorkomen. Belachelijke constructie.
Dat mag toch ook niet onder de Nederlandse wetgeving?
Durf ik niet te zeggen, ik weet alleen dat ik daar recent last van had en na een zoekactie bevestigd las op Adobe's eigen website dat automatisch verlengen niet stop te zetten is. Op de einddatum mocht ik nog 9 euro betalen om het stop te zetten.
Dat is toch consumentenwetgeving? Niet van toepassing op zakelijke contracten (tussen bedrijven)?
Klopt, dat mag niet. En als je ze na 9 jaar trouw betalen hier op wijst doen ze in eerste instantie moeilijk. Proberen je weer eens kortingen te geven en vertellen dat je te laat bent met opzeggen. De aanhouder (en boze klant die weet hoe de NL wet in elkaar zit) wint. Je contract met alle lusten en lasten wordt per direct ontbonden en je bent vrij… Maar dat zou soepeler moeten kunnen verlopen.
Dit zou je wettelijk moeten regelen en volgens mij is er toch wetgeving voor in NL?
o zelf geen last daarvan gehad.
Gebruik zelf zelfs erna nog een oude gewoon betaalde versie. Even mac mini van andere schijf met oudere os versie opstarten en gaan.
Voor de hobby is het misschien duur, maar professioneel gezien is het een peulenschil vergeleken met pakketten als SolidWorks, MatLab, etc die duizenden euro's per jaar kosten.
Ik werk al een tijdje met alternatieven zoals Affinity Suite, en Krita vind ik ook zeker potentie hebben.

En ik heb het geluk gehad dat ik op school met Adobe (Illustrator en Photoshop) leerde werken in de jaren '90, toen het gewoon nog goede software was. Maar het huidige Adobe met al die schimmige boetes en abonnements constructies vind ik echt een schoolvoorbeeld van wat voor gedrocht het hedendaagse kapitalisme is geworden. Heel erg zonde.
Er zijn tal van alternatieven, ik ken er verschillende op fotografiegebied die niet alleen een alternatief zijn maar ook de concurrentie kunnen aangaan. Daar heeft Adobe zelf flink aan bijgedragen. Ben van mening dat mogelijk veel van deze alternatieven er niet eens meer waren als Adobe niet zo'n 'winstmodel' had ontwikkeld.
Door de Abbo vorm heeft Adobe wel de deur opengelaten voor concurrenten met vaste abonnementsvorm. Ze hebben trouwens ook veel plug-in makers kapot gemaakt door zelf plug-ins te integreren met dezelfde functie en veel concurrentie of techniek opgekocht.
Over de handels- en verkoop ethiek van Adobe kun je vast boeken volschrijven, maar in de kern handelt het niet anders dan elk ander groot beursgenoteerd bedrijf. Je ziet dat een aantal concurrenten ook via de abbofunctie gebruikers proberen te pushen...ook sign of time.
Maar Adobe heeft de weg voor andere bedrijven geplaveid.
Ja dat is waar, die nu evenzo dezelfde verkoop 'features' (kunnen) toepassen als Adobe. Capture One Pro is zo'n voorbeeld.
Mission Accomplished zou wel gedacht hebben, hij heeft in de jaren een monpoly gezet waarbij een heel industrie afhankelijk werd van Adobe. Tegelijk zie je nu wel dat die strategie ook een keerzijde heeft. Het abonnementenmodel en de sterke lock-in hebben Adobe veel geld opgeleverd, maar zorgen er ook voor dat steeds meer mensen actief naar alternatieven kijken. Ik was nog zo trots dat ik in de begin jaren nog een serialkey van internet plukte en kon gaan met de programma's van Adobe :).

Met AI en nieuwe concurrenten (zoals Affinity, Canva en open-source tools) komt Adobe nu in een fase waarin die dominante positie niet meer vanzelfsprekend is. Ook erg afhankelijk hoe de industrie hierachter een rol inneemt en niet perse afhankelijk wordt van adobe aanstuursoftware.
Nu AI in het spel is heeft Adobe niet meer zo'n dominante rol en zijn er nieuwe spelers op de markt., die ook nog eens sneller innoveren. De basis van photoshop is al jaren klaar, geen innovatie meer.

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 13 maart 2026 13:03]

Effe mijn hart luchten:

Ik werk al 40 jaar met wat nu Big Tech heet. Ze zwichten één voor één voor het grote geld
en de maandelijkse cashgrab met belachelijke tarieven.

Maar Adobe spant de kroon.

En dan voor elke losse licentie de BSA op je dak sturen. Wij zijn een keurig en beleefd
bedrijf zonder geheimen met 3 Adobe licenties voor marketing.

Maar ik word behandeld als een crimineel.

Naar volk, dat Adobe.

Blij dat ik vanwege hun belachelijke maandtarief voor de fotohobbyist nu privé eindelijk van ze
verlost ben.

Maar ze zullen er geen kerk minder om bouwen.

[Reactie gewijzigd door Henk-Bakker op 13 maart 2026 12:08]

Nog maar te zwijgen over wat ze hebben gedaan met overgang van CS6 Abbo. Iedereen moest op CS6 zitten om te kunnen upgraden....big surpise, de volgende versie werd abbo. Hebben ze heel wat klanten flink mee bij de poot gehad. Is ook een storm van verontwaardiging over geweest.
Als mede fotohobbyist gebruik ik nog steeds een oudere versie van Adobe Photoshop, eentje uit de tijd dat jet het gewoon nog kocht i.p.v het per maand 'huren'. Met daarin nog de gratis NIK filters.

Meer heb ik dan ook gewoon niet nodig, ik vind Lightroom niet fijn.
Geen woord over de spyware-achtige schandalen en metrics-overreach; ook daar is deze kapitein verantwoordelijk voor.

[Reactie gewijzigd door michelr op 13 maart 2026 09:20]

En een paar hacks die ze hadden verzwegen.
Verschrikkelijk bedrijf , dat Adobe.
Even een nodig tegen geluid. Ja Adobe is voor de consument een gedrocht geworden, maar voor het bedrijfsleven? Er komt weinig in de buurt van een beter pakket.

Voor een bescheiden bedrag per maand heb je toegang tot een waanzinnige set aan tools. Zo’n beetje alles wat je maar kan designen kan je er mee maken. Het werkt allemaal naadloos samen, daarnaast kan je gemakkelijk samenwerken met anderen gezien het de standaard is.

Personeel is goed te vinden want iedereen kent die software, en het managen van je team is een peulenschil. En voldoen ze aan alle certificeringen rondom beveiliging, dus dat kan je ook afvinken.

De kosten per persoon zijn echt meer dan prima, als je dat als professional niet terugverdiend, dan doe je wel echt iets fout.

Er zijn best alternatieven, betaald of open source, te vinden maar onder de streep weet ik niet of het goedkoper uit komt als je de tijdsinvestering mee gaat nemen mbt de uitrol, training en ondersteuning.

Apple heeft nu wel een mooie eerste stap gezet, maar komt nog echt niet in de buurt van wat de Creative Suite van Adobe levert.

[Reactie gewijzigd door MenN op 13 maart 2026 11:31]

Mee eens. Ik ben geen fan van hun abbo vormen maar ze voegen wel echt waarde toe binnen ons bedrijf. Ik heb al een aantal alternatieven gebruikt doen allemaal prima werken. Maar bij lange na niet zo naadloos als Adobe. Wat dat betreft leveren ze wel de waarde die ik verwacht tov de alternatieven.
Ieder zal voor zich overwegen of de kosten tegen de baten opwegen.
Je kunt het vergelijken met een kapitein die een brandend schip verlaat. Hij blijft weliswaar aan de zijlijn staan tot er een opvolger is, maar hij is niet langer verantwoordelijk voor de tegenvallende resultaten van Adobe. Gezien de concurrentie die ze niet meer kunnen overnemen, verwacht ik dat de situatie de komende tijd alleen maar lastiger wordt.
Je kunt het vergelijken met een kapitein die een brandend schip verlaat. Hij blijft weliswaar aan de zijlijn staan tot er een opvolger is, maar hij is niet langer verantwoordelijk voor de tegenvallende resultaten van Adobe. Gezien de concurrentie die ze niet meer kunnen overnemen, verwacht ik dat de situatie de komende tijd alleen maar lastiger wordt.
De timing is voor hem wellicht gunstig. Aan de andere kant vind ik ook dat een CEO gewoon een houdbaarheidsdatum heeft en na een bepaald moment beter is als hij terugtreedt.

Een verfrissende en nieuwe koers lijkt me gewoon gezond. Adobe heeft nu met zijn flink dure abonnementen denk nu het hoogtepunt wel bereikt met wat het levert, maar nu wordt het tijd voor een andere koers.
Het is mogelijk een onderdeel van zijn overwegingen, maar wel erg eenzijdige en negatief belicht. Vaak liggen deze zaken breder. Helaas zijn deze botte eenzijdige reacties online eerder regel dan uitzondering. Persoonlijk denk ik dat een genuanceerder beeld de toon en de sfeer online beter zou kunnen maken. Ik zal wel een idealist zijn en toch wil ik deze gedachte delen en blijft ik hopen!

Je kunt ook zeggen: met AI komt er een fundamenteel ander tijdperk aan, waar het bedrijf een nieuwe koers moet gaan varen. Na al die jaren is het met 62 jaar misschien ook goed om van pensioen te gaan genieten, zodat zijn opvolger de ruimte krijgt het bedrijf te sturen in het nieuwe AI tijdperk...
Het gaat over een bedrijf, die hebben geen gevoelens. Dus who cares over de toon :) Bedrijven geven niet om ons als personen (de acties van deze meneer zijn erg toonaangevend op dat gebied) dus laten we dat omgekeerd ook niet doen.

Ik vond die tuin ook erg meevallen. Kapitein op een zinkend schip vind ik wel terecht want adobe heeft de generatieve AI boot nogal gemist. Je ziet het nu al erg, de externe die wat artwork maakt wordt steeds meer vervangen door iemand ineens die 15 minutes met een chatbot prutst.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 13 maart 2026 17:16]

Hij blijft ook nog aan als voorzitter van de raad van commisarissen. Hoeft ie maar 1 x per jaar een vergadering bijwonen voor een flinke cashgrab...
Professioneel neem je beter Nitro PDF editor.... Zullen nog wel verschillende alternatieven zijn waar je niet gebonden bent aan abonement. Het mag misschien peulschil zijn, Na één jaar abonnementskosten van Adobe komt het totale bedrag ongeveer overeen met de aankoopprijs van een permanente licentie van Nitro. Voor mij is het momenteel nie duidelijk waarom er specifiek voor Adobe wordt gekozen. Gezien de beschikbare alternatieven, zoals Nitro, wekt dit bij mij de indruk dat de keuze eerder voortkomt uit een weinig kritische/ luie of routinematige aankoopbeslissing, in plaats van een bewuste vergelijking van kosten.
Oh ja, ik heb ook sinds een tijdje Nitro en het is echt een super programma om complete PDF's te bewerken, maar het heeft ook wel ze querks, waar je wel omheen kan :)
Die "permanente" licentie is ook slechts 3 jaar geldig.

Door het permanent te noemen gaat dit al richting misleiding. Geen haar beter dan Adobe.
ik keek even op de website maar ik zie toch nergens 'permanent' vermeld staan hoor
Maar veel goedkoper dan 700 euro voor een Acrobat Pro licentie.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.