Z-Wave JS voor Home Assistant bereikt na jaren versie 1.0 met geïntegreerde UI

Z-Wave JS voor Home Assistant heeft versie 1.0 bereikt. Dat is een belangrijke mijlpaal voor de implementatie van de smarthomestandaard. Versie 1.0 heeft onder meer een configuratiescherm met een gebruikersinterface, iets wat in oudere versies alleen via andere add-ons te regelen was.

De makers van Home Assistants Z-Wave JS-add-on hebben versie 1.0.0 uitgebracht. Dat is de eerste volwaardige versie van deze implementatie van de add-on, al werd die wel al jaren gebruikt door Home Assistant. De belangrijkste toevoeging van versie 1.0 is dat Z-Wave JS UI daar officieel in is geïntegreerd als een optionele UI-tool. Dat betekent dat het eenvoudiger wordt om Z-Wave-apparaten aan te sturen vanuit een grafische omgeving, bijvoorbeeld om nieuwe nodes toe te voegen en firmware-updates uit te voeren voor apparaten. In de praktijk gebruikte Home Assistant al een versie van Z-Wave JS UI, maar daarmee moesten ontwikkelaars twee verschillende tools onderhouden. In versie 1.0 is dat beheer daarom eenvoudiger, al blijft de UI optioneel.

Verder zijn er volgens de ontwikkelaars diverse andere veranderingen doorgevoerd. Zo is de ondersteuning voor ARMhf-, ARMv7- en i386-architecturen verdwenen. Dat is niet verrassend; Home Assistant, de belangrijkste implementatie en maintainer van Z-Wave JS, stopte zelf vorig jaar al met ondersteuning voor die 32bit-systemen. Verder is de base-image van Z-Wave JS bijgewerkt naar Alpine 3.23 en is een configuratieoptie om hardware te emuleren verdwenen.

Z-Wave JS is een van de meestgebruikte implementaties van de smarthomestandaard Z-Wave en Home Assistant is het voornaamste platform waar de tool van bekend is. Home Assistant gebruikt Z-Wave JS al sinds 2021 en de bedenker en hoofdontwikkelaar ervan is in dienst bij het bedrijf achter Home Assistant. Home Assistant sloot zich in 2024 aan bij de Z-Wave Alliance, het consortium dat de standaard ontwikkelt, en zei toen al Z-Wave JS verder uit te willen bouwen en officieel te certificeren als een officiële implementatie.

Update, 15.35 uur – In het artikel stond aanvankelijk dat het hier ging om Z-Wave JS, maar het gaat om de add-on voor Home Assistant. Ook is aangepast dat Z-Wave JS niet in Node.JS wordt gebruikt, maar in Node-Red.

Z-wave.me RaZberry 7

Door Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator

19-02-2026 • 14:19

26

Submitter: lenwar

Reacties (26)

Sorteer op:

Weergave:

Dit project zou ik geen 'standaard' noemen. Z-Wave is een standaard, Z-Wave JS is een javascript library waarmee je apparaten die de Z-Wave standaard gebruiken kunt aansturen.
Ben er al naar over gegaan in home assitant en binnen 20 min weer een backup hersteld want mijn volledige z-wave netwerk was foetsie! dus wees gewaarschuwd maak een backup van je z-wave config en van je home assistant! ik blijf nog wel even op de vorige versie tot de kinderziektes eruit zijn.
Als Home Assistant gebruiker, en gezien dit over de HAOS app (/addon) gaat zal dat voor de meeste gelden, heb je de UI in principe helemaal niet nodig. In Home Assistant zelf zit ook een volledige ZWave UI. Waarmee je niet alleen apparaten kunt koppelen etc. Maar je kunt ook de volledige configuratie van apparaten aanpassen (bv de "timeouts" van bewegings sensoren, of hoe vaak een temp sensor update, etc). In principe voegt de losse ZWave JS UI dan niet eens zo heel veel toe gezien je zeker 90% direct vanuit Home Assistant kunt (als niet 100%).
Belangrijk verschil is dat de "UI" de ouderwetse direct associations weer mogelijk maken. Dat is met de normale zwavjes addon en integration niet mogelijk. Handig als je zaken wilt maken als motion detection en lampen aan uit als HA er zelf niet meer is (en ook de zwave controller dood is).
Als ik naar de zwave-js git repo ga, zie ik dat 3 dagen geleden 15.21.0 gereleased is, geen v1.0. Halen jullie nu niet zwave-js en de Home Assistant Addon door elkaar?
Klopt. @TijsZonderH haalt de Home Assistant App (voorheen addon) en daadwerkelijke software versie door elkaar. De app heeft versie 1.0 bereikt. De software zelf 15.21.0: https://github.com/zwave-js/zwave-js/releases/tag/v15.21.0

Beetje non-nieuws dus.
AuteurTijsZonderH Nieuwscoördinator @RobertMe19 februari 2026 15:36
Ja je hebt gelijk, ik haalde wat dingen door elkaar, dus ik heb het artikel aangepast en een update geplaatst. Dat het non-nieuws is, ben ik het niet mee eens: HA is nog steeds het belangrijkste platform waar deze software in zit.
in het artikel wordt een aantal keer verwezen naar add-on, dat moet tegenwoordig app zijn :)

[Reactie gewijzigd door yvo_duh op 19 februari 2026 15:39]

Het is maar een versienummer. Deze versie is niet schokkend anders dan de vorige versie om het een 1.0 versie te maken. En bv het verwijderen van ondersteuning voor verschillende platformen is niet gek omdat die platformen helemaal niet meer ondersteund worden door HA (en dus vast ook niet door HAOS aangezien je dan een nieuwe HAOS versie zou hebben met een oude HA "app").

En gebruikers van ZWave JS in combinatie met Node Red (en dus niet NodeJS), of Domoticz, of OpenHAB, of .... zullen dat vast niet op HAOS doen aangezien je dan per definitie ook HA draait en 2 domotica platformen naast elkaar op 1 systeem niet heel zinnig klikt.

En deze software zit niet in HA. HA kan deze software gebruiken, niet meer en niet minder. En de toegevoegde UI in de app (/addon) zal vast de al lang bestaande ZWave JS UI zijn. En die heb je in principe helemaal niet nodig als HA gebruiker. Aangezien op zijn minst 90% van de functionaliteit direct in HA zit. (Zoals het koppelen van nieuwe apparaten en het weer verwijderen, het aanpassen van de configuratie / parameters van de apparaten (zoals bv het rapportage interval of het gedrag na stroomuitval of ...), het inzien van de network map, ...).

En ook zonder de HAOS app kun je ZWave JS prima gebruiken met HA. Ik gebruik HAOS niet maar draai mijn eigen Linux installatie met Home Assistant en ZWave JS UI via Docker. Waarbij ik dus niks met "versie 1.0" heb maar wel voor 99% hetzelfde heb (kan alleen de ZWave JS UI interface niet openen vanuit HA, maar nog steeds al de genoemde zaken vanuit HA zelf, of de ZWave JS UI direct openen).
@TijsZonderH
Node.js is om server-side JavaScript te draaien. Z-Wave JS wordt niet in Node.js gebruikt.
Zwave JS is dan weet wel in JS gemaakt en draait in Node.JS (als runtime van de taal). Maar @TijsZonderH bedoelt vast Node Red zoals andere reacties ook al aangeven. Dat is wel een (grafisch) programmeer / automatiseer platform voor domotica toepassingen dat vast rechtstreeks met ZWave JS Server kan babbelen (over een websocket en dus middels een API) of wellicht zelfs rechtstreeks de JavaScript library gebruikt. (Gezien beide in JS / NodeJS zijn gemaakt kan Node Red dus gewoon een "npm install ..." doen om de ZWave JS library te installeren en rechtstreeks te gebruiken zonder tussenkomst van de websocket / API).
AuteurTijsZonderH Nieuwscoördinator @THETCR19 februari 2026 15:36
Ik heb het aangepast!
Waarom zit zoiets in Node.JS? Bedoel je niet gewoon dat het gemaakt is in Node? Node is toch geen tool?

[Reactie gewijzigd door keejoz op 19 februari 2026 14:30]

Mogelijk dat wordt bedoelt dat het in Node-Red zit, een veel gebruikt platform voor automatiseringen (zoals ik het begrijp, maak er zelf geen gebruik van)
Ah heb ik eindelijk alles toegevoegd aan Z wave JS UI kan ik weer opnieuw beginnen.
Bij ZWave zit het netwerk in de opslag van de ZWave stick. Ik heb zelfs de overstap gemaakt van ik meen OpenZWave naar ZWave JS zonder verder ook maar iets te hoeven doen v.w.b. de ZWave apparaten / het netwerk.

Alleen de configuratie van de software zelf (bv als je de UI beveiligd hebt met een login, of MQTT hebt ingeschakeld welke MQTT broker te gebruiken etc) moet je evt "migreren". Maar je hoeft zeer zeker niet apparaten opnieuw te pairen of iets dergelijks.
Bij mij zien ze niet automatisch hetzelfde. Als ik iets toevoeg via Zwave js ui ziet de normale variant het niet.
https://community.home-assistant.io/t/deprecated-switching-z-wave-js-addons-with-minimal-downtime-z-wave-js-official-to-z-wave-js-ui-community/409904

Dit omgekeerd doen.

https://community.home-assistant.io/t/moving-from-zwave-js-ui-to-zwave-js/920449/2

In het kort:
  1. Disable the Z-Wave integration
  2. Download cache files from ZUI Store (Backup will do it), and copy your security keys
  3. Stop ZUI add-on
  4. Install the Z-Wave JS add-on manually
  5. You might need to start the add-on, then stop it, to create the addon data directory
  6. Copy the cache files to the addon cache directory
  7. Start the add-on and configure it with USB path and security keys
  8. Re-add the Z-Wave integration but enable the Supervisor add-on checkbox
Dus ik ga even naar mijn Zwave-Js-UI pagina... En zie het volgende:

zwave-js-ui: 11.9.1.38aff57
zwave-js: 15.18.0
home id: 3374876443
home hex: 0xc928871b

Wat is er precies geintegreerd ofwel naar v1.0??
De Home Assistant App (/addon) voor als je HAOS draait. Daarin kun je extra software installeren waaronder dus ZWave JS (/"Server" of "UI"). En die app (/addon) heeft nu versie 1.0 bereikt.

Dit is dus alleen relevant voor diegene die HAOS draaien. En zelfs dan is het een beetje non-nieuws aangezien het niet ineens een spectaculaire versie van de ZWave JS library is die gebruikt wordt.
En in mijn herinnering draaide jij in ieder geval voorheen ZWave JS Server via Snap. Dus voor jou is dit helemaal njet relevant.
Haha, je geheugen is nog prima voor elkaar...

Inmiddels na wat aandringen van zekere gebruikers hier overgestapt naar Zwave-JS-UI in Docker. Op inmiddels een Rpi4 met andere stick. Maar dat terzijde ;)
Maar vraag me af of de titel de lading dekt in deze...?

De integratie in home assistant lijkt ook al een tijdje sterk verbeterd met een aparte pagina ook.

[Reactie gewijzigd door MikeyMan op 19 februari 2026 15:30]

Ik heb een tijdje gewerkt met zwave2mqtt toen de openz-wave van domoticz er uit zou gaan maar was toen al bezig met componenten te vervangen door zigbee omdat daar meer en meer beschikbaar voor kwam.

Mooi wel dat de ontwikkeling van dit pakket er ook is en blijft en gewoon ook multiplatform dankzij de integratie middels MQTT.


Wel jammer dat de gebruikers van een oudere Raspberry Pi dit nu niet meer kunnen draaien door de overstap op 64 bits.
Wel jammer dat de gebruikers van een oudere Raspberry Pi dit nu niet meer kunnen draaien door de overstap op 64 bits.
Een Raspberry Pi 3 en nieuwere revisies van de Pi 2 kunnen dit gewoon nog draaien. want die SoC is 64 bit. Daarmee lijkt de impact mij beperkt tot de Pi 1 (waar je geheel het sowieso niet op wil draaien, want weinig geheugen en erg traag) en oudere Pi 2's.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 19 februari 2026 16:16]

ZWave JS UI, wat een voortzetting van ZWaveJS2MQTT is, is nog steeds beschikbaar voor ARM6 & 7 (naast ARM 64 bits = ARM8?). In ieder geval in Docker Image vorm: https://hub.docker.com/r/zwavejs/zwave-js-ui/tags en zo je wilt ook bare metal op die platformen te draaien. En ik vermoed dat het ook wel zal werken op i386 mits NodeJS zelf daarop beschikbaar is.

zwave2mqtt bestaat AFAIK al een hele tijd niet meer / wordt niet meer gebruikt. Die was idd gebaseerd op openzwave. Maar openzwave werd niet meer (goed) onderhouden en was ook lastig te onderhouden. Daarom dat op een gegeven moment iemand ZWave JS is begonnen. Waarbij de zwave2mqtt maker op een gegeven moment ook zwavejs2mqtt heeft gemaakt op basis van ZWave JS dan. Later is dat dan weer hernoemd naar ZWave JS UI aangezien er ook een websocket "server" aan ZWave JS is toegevoegd en die bv door Home Assistant gebruikt wordt om direct met ZWave JS te babbelen en die websocker "server" ook via ZWave JS UI te gebruiken is. Het gebruik van MQTT is sinds toen dus volledige optioneel geworden. Waarbij MQTT natuurlijk een flinke abstractie geeft waardoor niet alles kan. Terwijl over de websocket bv Home Assistant alles kan wat ze maar willen, zoals ook in HA zelf de network map laten zien, of parameters van de apparaten aanpassen, of.... En andere platformen zoals Node Red of Domoticz zullen vast en zeker ook ZWave gebruiken op basis van ZWave JS "server" en niet via een vertaalslag naar MQTT.
Ik denk dat @JaapB de integratie in HAOS bedoelt. HAOS is/wordt 64-bit only. Zoals genoemd in mijn andere reactie is dat niet zo'n groot probleem als dat het lijkt.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn