Italië beboet Apple 98,6 miljoen euro om machtsmisbruik met antitrackingfunctie

De Italiaanse markttoezichthouder AGCM heeft Apple een boete van 98,6 miljoen euro opgelegd. De techgigant misbruikt zijn dominante positie op de smartphonemarkt met zijn antitrackingregels in de App Store, aldus de toezichthouder.

De AGCM concludeert dat Apples trackingbeleid schadelijk is voor de concurrentie, zo liet zij maandagochtend weten. De techgigant heeft daarmee artikel 102 van het Europese Werkingsverdrag geschonden. Daarom is de boete van 98,6 miljoen euro opgelegd. Apple heeft nog niet gereageerd op de uitspraak.

De Italiaanse toezichthouder baseert haar besluit op Apples 'App Tracking Transparency'-functie (ATT), die sinds 2021 onderdeel is van iOS. Gebruikers moeten daarmee voor iedere app toestemming geven om hun activiteiten te laten volgen, zodat ontwikkelaars gerichte advertenties kunnen tonen. Dat gebeurt via een pop-up die wordt getoond wanneer gebruikers de app voor het eerst openen.

Volgens de toezichthouder is dat beleid oneerlijk voor thirdpartyontwikkelaars. "De voorwaarden van het ATT-beleid worden eenzijdig opgelegd, zijn schadelijk voor de belangen van de zakelijke partners van Apple en staan niet in verhouding tot het bereiken van de doelstelling van privacy, zoals het bedrijf beweert", aldus de toezichthouder in een verklaring.

De AGCM zegt daarnaast dat Apples ATT-melding niet voldoet aan de Europese privacywetgeving. Ontwikkelaars moeten daarom in de app zelf nóg een keer om toestemming voor tracking vragen, bovenop de melding. Die dubbele vereiste voor toestemming is 'schadelijk voor ontwikkelaars', concludeert de AGCM, aangezien zij afhankelijk zijn van advertentie-inkomsten. De AGCM eist daarom dat Apple ervoor zorgt dat ontwikkelaars trackingtoestemming kunnen verkrijgen in een enkele stap.

Europese regelgevers twijfelen al langer aan Apples ATT-beleid. Ook de Duitse toezichthouder onderzoekt of de functie in strijd is met de Digital Markets Act. Deze vraagt zich bijvoorbeeld af of Apple dezelfde strenge privacyeisen ook oplegt aan zijn eigen apps en diensten.

Ook Polen doet onderzoek naar de privacyfunctie, terwijl Frankrijk begin dit jaar al een boete gaf aan Apple. Als reactie op Europese onderzoeken dreigde Apple eerder om de functie uit te schakelen in de Europese Unie.

Apple App Tracking Transparency
De App Tracking Transparency-melding. Bron: Apple

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

22-12-2025 • 11:46

87

Reacties (87)

Sorteer op:

Weergave:

Lees ik dat nou goed, overheden vinden dat gebruikers WEL getracked moeten worden, expliciet zonder dat daar toestemming voor nodig is? En dit van de mensen die de cookie-banner stuff zo aan het pushen waren.

Ik ben overgestapt naar Apple omdat ze wel geven om mijn privacy: Apple pay is expliciet privacy first (je kan het zelf nalezen hoe en wat), waar google pay gewoon al mijn betalingen direct uitleest en doorstuurt naar de hoogste bidder. En zo nog wel duizenden dingen waarom ik gewoon niet meer kan verantwoorden google producten te gebruiken.

Is Apple perfect? hell no! maar doen ze 200x meer dan google in mijn interesse? jazeker.
Ja je leest het goed. Apple maakt het advertentie en data boeren te lastig om gebruikers te tracken. Dat schaat de inkomsten van die partijen en daarom willen ze van ATT af.

Door bij nationale concurrentie toezichthouders te lobbyen, hebben ze advertentie en data boeren inmiddels al aardig wat successen behaald.Het zou zo maar kunnen dat dit echt het einde van ATT voor Europese Apple gebruikers gaat worden.

Het speelt overigens ook tegen ad-blockers. Ook die zijn schadelijk voor de advertentie en data boeren dus ook die worden al een tijdje hard aangepakt door de lobby.

https://www.security.nl/p...ellen+waar+we+nu+staan%3F

[Reactie gewijzigd door wiseger op 22 december 2025 12:39]

Overheden lijken op dit gebied niet de consument maar vooral bedrijven te dienen.
Maar Apple behandelt hún natuurlijk wel anders. De functie ontbreekt in hun eigen applicaties, en ze gebruiken die data om in de Appstore te adverteren.
Niet geheel correct. Apple doet geen third-party cross site tracking. Dat is echt het enige wat de ATT blokkeert. Zou Apple wel aan third-party cross site tracking doen, dan zou ook Apple de ATT moeten gebruiken.

Meta heeft met InstaGram, Whatsapp en Facebook drie veel gebruikte applicaties. Meta combineert de data die ze met die apps verzamelen. Dat is niet iets wat je met ATT kan blokkeren. Dat geldt voor alle app bouwers van meerdere applicaties, zoals bijvoorbeeld Google.

ATT gaat alleen maar over third-party crosssite tracking. Niets meer, niets minder. En geldt dus ook voor Apple zelf.
Ik lees toch dit
De AGCM eist daarom dat Apple ervoor zorgt dat ontwikkelaars trackingtoestemming kunnen verkrijgen in een enkele stap.
Dat doet Apple nu in twee stappen
Ik snap de redenering van de overheden dus niet, dat het makkelijker voor ontwikkelaars zou worden als Apple niet meer om de toestemming zou vragen. Volgens de EU regels moet de ontwikkelaar nog steeds zelf om toestemming vragen, dus inbouwen. Dat Apple dit wél doet is in mijn ogen alleen maar goed, zodat ontwikkelaars die het toestemming vragen 'vergeten', toch worden afgevangen. Wat hier wordt afgedwongen is dat het gemakkelijker wordt gemaakt voor dubieuze ontwikkelaars. Blijkbaar kan regelgeving altijd gekker.
Ben er vrijwel van gegarandeerd dat als Apple deze boetes naar het Europees hof van justitie brengen, dat Frankrijk en Italië gegarandeerd onderuit gaan, hun redenering is contradictief met het doel en de reden waarom ATT een probleem is voor ontwikkelaars en consumenten.
Niet helemaal.

Het toelaten moet in 1 stap kunnen. Dat wil zeggen dat die eis compatibel kan zijn met andere europese verordeningen indien ´het weigeren´ ook met 1 klik kan...
Kan het ook. Als dev kun (moet) je gewoon de reden opgeven waarom je wil tracken. Niet zo moeilijk toch? Je hebt alleen niet de ruimte voor 12 paragrafen in juridische taal, maar je moet het ook volgens de AVG beknopt houden. Information overload is namelijk weer het andere uiterste wat men graag doet.
Het moet voor de gebruiker mogelijk zjin, als het een keus is voor de developper, dan is het niet conform.
Ik snap niet zo goed wat je bedoelt?

Wat moet er precies voor de gebruiker mogelijk zijn? Gebruikers kunnen met 1 klik afwijzen en accepteren als een dev de juiste informatie aanlevert voor de consent vraag (dus welke doeleinden).


Dat devs dit nu niet doen is een ander verhaal.
Volgens mij ligt het pijnpunt dat Apple voor derde dit moeilijk maakt maar niet voor zichzelf. Immers apple onttrekt heel veel user data via iOS zelf. Verder heeft Apple hun advertentie platform gemonopoliseert waardoor apple alle macht naar zich toe heeft getrokken.

Apple stelt zich steeds meer als een gatekeeper op terwijl ze zelf wel verdienen aan de data die ze achterhouden.
Apple geeft om jouw privacy? Kom op zeg! Apple geeft om niets en niemand ook maar een drol. Apple geeft maar om 1 ding en dat is geld geld geld geld geld en nog meer geld. Ongelooflijk dat je daar nog steeds intrapt.

2021- heden: How Apple Gave Chinese Government Access to iCloud Data and Censored Apps
https://thehackernews.com/2021/05/how-apple-gave-chinese-government.html

2021: New York Times: Apple’s Illusion of Privacy Is Getting Harder to Sell
https://www.nytimes.com/2021/08/19/opinion/apple-iphone-privacy.html

2025: Apple to pay $95 million to settle Siri privacy lawsuit
https://www.reuters.com/legal/apple-pay-95-million-settle-siri-privacy-lawsuit-2025-01-02/

2025: Study shows Apple, Google, and Meta are handing over user data at an alarming rate
https://www.androidpolice.com/apple-google-meta-handing-over-user-data-at-alarming-rate/

Apple pulls data protection tool after UK government security row
https://www.bbc.com/news/articles/cgj54eq4vejo

Apple is net zo onbetrouwbaar als Google of Meta.
waar google pay gewoon al mijn betalingen direct uitleest en doorstuurt naar de hoogste bidder
Kan je me hiervan een bron geven dat dit daadwerkelijk zo is? want een kleine zoek opdracht over Google Pay van me zelf laat zien dat dit helemaal niet waar is.
  • Geen verkoop van data: In het privacybeleid voor 2025 staat expliciet dat Google Pay je transactiegeschiedenis nooit verkoopt aan andere bedrijven.
  • Geen advertentie-targeting: Google deelt je persoonlijke transactiegegevens van Google Pay niet met de rest van Google om je advertenties te tonen.
  • Beveiliging voor winkeliers: Wanneer je in een winkel betaalt, deelt Google Pay je werkelijke creditcard- of bankpasnummer niet met de verkoper. In plaats daarvan wordt een versleuteld "virtueel rekeningnummer" gebruikt.
Als dit hierboven echt waar is, vind ik het echt schadelijk dat jij hier je boze mening over Google loopt te verspreiden, omhoog gemod wordt, maar het eigenlijk gewoon onzin is.

Mocht het wel kloppen (bronnen graag) dan heb ik niks gezegt

[Reactie gewijzigd door Sinester op 23 december 2025 10:38]

Nee, ze vinden dat de klant er met 1 stap vanaf moet zijn. En noet in twee stappen.
De maatregel van Apple is kennelijk maar half werk.
Het betreurt mij enorm dat zowel Italië als Frankrijk hier zo op ingaan. Het framework is bedoeld om de consument te helpen, niet de bedrijven, integendeel. Die hebben keurig laten zien at ze helemaal niet om kunnen gaan met deze opties.

Ik heb het ATT verzoek by default aan staan, maar niemand die zich er ook maar iets van aantrekt. Het is allemaal vrijwillig en je krijgt nog steeds allerlei cookiewalls die het alsnog proberen.

ATT doet nu één ding: het maakt “nee” tegen cross-app tracking eindelijk zichtbaar én standaard. Dat een toezichthouder daar primair “concurrentieschade” in ziet, is beleidsmatig pervers: je straft een privacy-by-default maatregel omdat het advertentiemodel van derden slechter werkt. De AGCM zet die bril expliciet op door ATT als oneerlijk en disproportioneel te kwalificeren onder art. 102 VWEU.

Zowel de ACMG als de Franse autoriteit onderbouwen echt ontzettend slecht waarom het niet GDPR proof zou zijn. De GDPR stelt dat de consument het laatste woord heeft. Als je het hebt over toestemming om te tracken: de hele logica van toestemming is dat “nee” ook een rechtsgeldige uitkomst is. Je hoeft niet nóg een keer toestemming te vragen om iets te doen wat de gebruiker net expliciet heeft afgewezen. Bovendien is precies die “stop met blijven zeuren”-richting nu juist wat je in nieuwe beleidsvoorstellen terugziet: centrale voorkeuren (browser/OS) en een “do-not-re-ask” periode na weigering worden expliciet genoemd als oplossing voor consent-moeheid. 
Verschillende bedrijven protesteren tegen de nieuwe privacyopties. Volgens app-ontwikkelaars zou opt-in-tracking zorgen voor een grote omzetdaling. Onder andere Facebook uitte openlijk kritiek over de nieuwe privacyfeatures uit iOS 14. Het bedrijf plaatste vorig jaar een open brief waarin het zijn ongenoegen over de functies uitte in verschillende Amerikaanse kranten, schrijft ook The Verge.
Dit was uit het artikel van toen (4 jaar terug) en dat blijft nog steeds relevant op een aantal vlakken. 1. FB vraagt als je dit aan hebt, niet nog expliciet of het wél mag (AVG technisch vinden zij dit akkoord), terwijl als er 1 partij is die precies dit heel slecht en sneaky speelt is het Meta wel. En 2. het onderstreept direct waarom deze functie voor de consument zo belangrijk is.

Het “schadelijk voor ontwikkelaars”-argument is vooral: ‘ons verdienmodel is afhankelijk van iets wat mensen niet willen’. Dat is een businessmodelkeuze. Zeker als dezelfde sector jarenlang heeft gedraaid op consent banners die bewust richting “accept” duwen (dark patterns), cookie walls, en “weigeren is moeilijker dan accepteren”. Toezichthouders hebben daar niet voor niets keihard op gehandhaafd: consent moet vrij, specifiek en geïnformeerd zijn, en cookie-walls / oneerlijke frictie ondermijnen dat. Ik ben voor werk op Facebook ingelogd in mijn browser, maar nu als iemand mij en linkje stuurt naar een willekeurige video kan ik kiezen tussen betalen (5,49 voor FB premium) of accepteren. Terwijl als ik uitlog dan is er nog de optie om het gewoon te weigeren. Maar daarvoor moet ik eerst door die "Slikken of .. nog meer slikken" wall heen en als je dan toestemming geeft dan geldt dat ook voor als je uitgelogd bent (slim he?). Dit framework is dus juist nodig om dergelijke praktijken aan banden te leggen en moet ook gewoon de standaard worden in Europa.
Europese regelgevers twijfelen al langer aan Apples ATT-beleid. Ook de Duitse toezichthouder onderzoekt of de functie in strijd is met de Digital Markets Act. Deze vraagt zich bijvoorbeeld af of Apple dezelfde strenge privacyeisen ook oplegt aan zijn eigen apps en diensten.
“Apple moet dezelfde strenge eisen aan zichzelf opleggen” verwart twee begrippen: first-party data vs. cross-app tracking. Apple definieert “tracking” expliciet als het koppelen van data uit jouw app aan data uit andere bedrijven hun apps/websites/offline properties voor advertising(-meting) e.d. Dat is iets anders dan first-party gebruik van data binnen Apple’s eigen diensten. Je kunt (terecht) discussiëren over Apple Ads en meetpaden, maar het is gewoon onzuiver om te doen alsof “data gebruiken in eigen apps” hetzelfde is als “overal achter je aan tracken”. Daar hebben we het toen ook al over gehad. Bizar hoe dergelijke misvattingen bij zulke instanties daadwerkelijk ongenuanceerd gepubliceerd worden.

Als mededingingstoezichthouders privacy-verhogende keuzes consequent als “misbruik” framen zodra adtech er last van heeft, leer je de markt één les: doe vooral níets extra’s voor de consument, want dan krijg je gedoe. Terwijl de maatschappelijke wens precies andersom is: “als ik NOOIT wil worden getrackt, dan moet dat ook gewoon NOOIT gebeuren.” Het antwoord hoort te zijn: handhaaf eerlijkheid en gelijkheid, maar laat het consumenten-‘nee’ heilig blijven.

De ATTF is een half vrijwillige optie. Dit betekent dat als er nee wordt gegeven je als app tot bepaalde mate nog wel kunt tracken, maar dat je bijvoorbeeld niet meer een AD identifier meekrijgt. Conceptueel is ATT een OS-niveau “ik wil niet gevolgd worden” signaal, net als DNT ooit beoogde. Maar in tegenstelling tot DNT is ATT op iOS geen vrijblijvend beleefdheidsverzoek: Apple koppelt “tracking” (zoals Apple het definieert) en toegang tot de advertising identifier aan expliciete toestemming, en maakt dat onderdeel van App Store-beleid. Ontwikkelaars kunnen het dus niet “gewoon compleet negeren” zonder policy- en handhavingsrisico. Dit maakt het juist een sterke tool tegen het advertentie geweld. Prima dat je reclame toont, maar maak het maar gewoon context based. Ik zit er niet op te wachten. Ik denk de meeste mensen zitten er niet op te wachten. Consumenten hebben dit framework gewoon nodig om een vuist te kunnen maken. dat toezichthouders kijken naar het verbeteren van de prompt vanuit de richting van de consument (zodat het niet meer "ask" is bijvoorbeeld) helemaal prima, het mag een stuk scherper.

En voordat men begint over de scenario's voor veiligheid en fraude:
The following use cases are not considered tracking, and do not require user permission through the AppTrackingTransparency framework:
  • When user or device data from your app is linked to third-party data solely on the user’s device and is not sent off the device in a way that can identify the user or device.
  • When the data broker with whom you share data uses the data solely for fraud detection, fraud prevention, or security purposes. For example, using a data broker solely to prevent credit card fraud.
  • When the data broker is a consumer reporting agency and the data is shared with them for purposes of (1) reporting on a consumer’s creditworthiness, or (2) obtaining information on a consumer’s creditworthiness for the specific purpose of making a credit determination.
Zowel de ACMG als de Franse autoriteit onderbouwen echt ontzettend slecht waarom het niet GDPR proof zou zijn. De GDPR stelt dat de consument het laatste woord heeft. Als je het hebt over toestemming om te tracken: de hele logica van toestemming is dat “nee” ook een rechtsgeldige uitkomst is. Je hoeft niet nóg een keer toestemming te vragen om iets te doen wat de gebruiker net expliciet heeft afgewezen.
Maar je moet wel twee maal om toestemming vragen als de gebruiker eerst "ja" selecteert, maar de toestemming die daarmee gegeven is niet "vrijelijk, specifiek, geïnformeerd en ondubbelzinnig" is zoals de AVG vereist. Dus moet de aaanbieder van de app de toestemming nogmaals vragen. Dat is niet alleen een overtreding van de anti-competetitie regels waar de Italiaanse toezichthouder zich op beroept, maar zelfs een overtreding van de AVG. Grondslag 32 schrijft immers:
(..) Indien de betrokkene zijn toestemming moet geven na een verzoek via elektronische middelen, dient dat verzoek duidelijk en beknopt te zijn en niet onnodig storend voor het gebruik van de dienst in kwestie.
Als Apple ATT wil blijven aanbieden zal Apple ATT dus zo moeten aanpassen dat niet alleen de "nee" een rechtsgeldig weigeren van toestemming is, maar een "ja" ook een rechtsgeldig geven van toestemming. (Ik denk niet dat Apple ATT in de store kan blijven verplichten omdat het te generiek is voor die gevallen waarbij een app slechts aan een deel van de functionaliteit tracking heeft gekoppeld.)
Het framework geeft je gewoon de optie (verplichting) om in de consent vraag de doelen mee te geven. In het 1 x op ja drukken scenario is dat geïnformeerd, ondubbelzinnig en vrijelijk (je kunt het weigeren).


Het is ook best wel specifiek, maar niet zo specifiek als sommige frameworks het expres doen waardoor het weer te specifiek wordt. Ik ga niet van 1183 “partners die mijn privacy respecteren” alle bestemmingen doorlezen. Dat is ook gewoon een dark patrern. Nee integendeel, het maakt juist grondslag 32 tastbaar voor de consument:
dient dat verzoek duidelijk en beknopt te zijn en niet onnodig storend voor het gebruik van de dienst in kwestie.
Zowel de ACMG als de Franse autoriteit onderbouwen echt ontzettend slecht waarom het niet GDPR proof zou zijn. De GDPR stelt dat de consument het laatste woord heeft.
Waarom zou het niet GDPR-proof zijn? De ACMG als de Franse autoriteit hebben een probleem met het negatieve effect op de concurentie, niet dat het het de GDPR schaadt o.i.d.
Staat toch gewoon in het artikel vermeld?
De AGCM zegt daarnaast dat Apples ATT-melding niet voldoet aan de Europese privacywetgeving. Ontwikkelaars moeten daarom in de app zelf nóg een keer om toestemming voor tracking vragen, bovenop de melding. Die dubbele vereiste voor toestemming is 'schadelijk voor ontwikkelaars',
Dit staat er iedere keer bij. Ook bij duitsland.
Ik interpreteerde het op een manier dat de ATT notice zelf de GDPR zou schaden, maar ik denk dat ze bedoelen dat bijvoorbeeld enkel op "Toestaan" (in de ATT-notice) drukken niet genoeg is om echt toestemming te geven, o.i.d. (Mogelijk omdat er op dat scherm geen link staat naar de privacybeleid/voorwaarden, waardoor mensen eigenlijk geen idee (kunnen) hebben waar ze nou toestemming voor geven?)

[Reactie gewijzigd door DvanRaai89 op 22 december 2025 12:55]

waardoor mensen eigenlijk geen idee (kunnen) hebben waar ze nou toestemming voor geven?)
Nou dat hebben ze wel. Ads in 99% van de gevallen.

De toezichthouders maken het zo voor consumenten wel heel lastig als ze eerst nog een 20 pagina tellend juridisch document door moeten gaan nemen.

Dit framework probeert het geheel juist uniform, eenduidig, ondubbelzinnig, transparant en vooral heel bondig te maken.


Ik hoef niet van 800 vendoren specifiek te weten wat ze doen, of de 56 “legitiem belang vinkjes” uit te zetten. Wees gewoon eerlijk en doe nou nier alsof je 300 pagina’s aan shit moet serveren om een geïnformeerde beslissing te maken?


Het is heel simpel:

Wil ik ads? Nee

Krijg ik ads? Ja

Wil ik ze gepersonaliseerd? Nee

Krijg ik ze nu dan gepersonaliseerd? Misschien

Dus zelf als ik het wil worden mijn keuzes niet gerespecteerd, maar dan wel lopen huilen dat als ik op Ja druk dat het dan twee keer zou moeten? nee nee. Dan heb je zelf niet de juiste vraag gesteld. Je kunt zelf kort aangeven wat je gaat doen met de trackingsdata.


Als ik bij meta mijn telefoonnummer opgeef voor MFA, dan zetten ze er ook onder, “mogelijk wordt je telefoonnummer gebruikt voor gepersonaliseerde reclame”. Ten eerste, nee ga weg, ten tweede, dan kan het ineens wel kort?
Je begrijpt dat wat hier bedoelt wordt dat Apple's ATT ervoor zorgt dat 3rd party apps nu juist 2 keer moeten vragen om toestemming, waardoor jij dus 2 keer die toestemming moet weigeren. Dat is juist niet consument-vriendelijk, en dat is wat er in Duitsland wordt aangekaart; Apple moet ofwel zijn eigen apps over dezelfde kam scheren of wel de melding aanpassen zodat deze voor third party apps ook GDPR-compliant is.
Het zijn twee dingen. Het tweede wat je noemt is mededinging en concurrentievervalsing als dat een djng is (wat het niet is, de bewoording is anders omdat het gedrag anders is, je gaat apple niet “vragen” om niet te tracken)


Het eerste is wat mij betreft gewoon gezeur om te zeuren. De nee die je krijgt is altijd nee, ongeacht de voorwaarden (zoals een do not track wat de EU juist weer in wil voeren).

2 keer “nee” is nooit een situatie, want het antwoord is gewoon nee.

2x ja is ook geen optie, want in het eerste verzoek moet de app maker ook al duidelijk aangeven waarvoor de gegevens worden gebruikt. En voor tracking waar je dit voor moet vragen, is dit vrijwel altijd ads of direct marketing.


De EU wil dit systeem zelf de standaard maken vanwege de wildgroei aan dark patterns en mislukte handhaving (want het is gewoon teveel).
"Toezichthouders hebben daar niet voor niets keihard op gehandhaafd":

Dat lijkt mij niet waar. Er is dermate weinig op gehandhaafd, dat je _nog steeds_ overal dezelfde dark patterns en cookiewalls ziet. Nog steeds staat het afgrijselijke 'legitimate interest' (iets wat helemaal niet bestaat vanuit een privacy-minded persoon) standaard altijd aan, of je moet 8x scrollen en klikken.
Nouja. Er wordt wel degelijk op gehandhaafd. Er zijn verschillende grote bedrijven geweest die miljoenenboetes hebben gehad, maar ja er wordt niet consistent op gehandhaafd. Als er dan wordt gehandhaafd zijn de overtredingen wel fors en echt buiten alle randjes van redelijkheid langs.
Nog steeds staat het afgrijselijke 'legitimate interest' (iets wat helemaal niet bestaat vanuit een privacy-minded persoon) standaard altijd aan, of je moet 8x scrollen en klikken.
Om gek van te worden. Dat is exact waarom ik dit framework zo’n fijne toevoeging vind in het arsenaal. Je moet dit gewoon doen om een beetje normaal door het leven te kunnen en nog steeds hebben apps er grotendeels schijt aan en doen ze het wel op andere manieren.
8x scrollen
En per keer moet je honderden aanbieders bij langs om iedere keer dat vinkje uit te ze-

Weetje, laat maar. uBlock Origin werkt heel goed!
Dat is gelukkig niet meer zo, die kan je allemaal tegelijk uitzetten. Maar het is wel zo dat ze er alles aan doen om ervoor te zorgen dat je per ongeluk de verkeerde keuze doet. En het blijkt ook dat je keuze vaak helemaal wordt genegeerd, en dat ze je alsnog stiekum tracken.
Absurd dit. En waar gaat die 98,6 miljoen naartoe? Toch niet de adverteerders mag ik hopen? Wat mij betreft kunnen ze het beter omdraaien en alle platformen die niet beschermd zijn met een ATT of iets dergelijks juist beboeten in plaats van het bedrijf dat er juist iets tegen te doen even gaan lastigvallen. Er wordt al genoeg data gejat van gebruikers. Dat er nu ook nog eens boetes worden uitgedeeld wanneer er stappen worden gemaakt om dit praktijken tegen worden gewerkt is een slechte zaak.
Kun je vertellen welk gedeelte van je post LLM is en welk gedeelte je zelf hebt geschreven?
Joh, doe 'ns. Het lijkt er op dat al jouw lange posts van LLM's komen...
Ik vraag me vooral af in hoeverre dit ook echt werkt, want zoals het screenshot al laat zien, is het een vraag. “Ask App Not to Track” is niet hetzelfde als “do not track”.
Apple checkt bij de app zelf dat er geen tracking plaats vind als je niet op "Allow" hebt gedrukt. Probleem zit erin dat ze niet weten wat er verder in de backend gebeurt. Je kunt in een Facebook-app wel op "Ask app not to track" drukken, maar een backend zal nog steeds credentials, IP-adres etc ontvangen. Wat Facebook daar vervolgens mee doet heeft Apple geen zicht op.
Ja maar als de gebruiker een softwareleverancier vraagt om niet te tracken, ben je toch wel erg onbeschoft als je 't toch doet. Zo niet onwettig.

[Reactie gewijzigd door kimborntobewild op 22 december 2025 12:39]

Het gaat wat verder dan dat.

Aps kunnen dit soort dingen enkel benaderen via APIs (kits) van Apple. Als jij NEE op een bepaalde slider hebt gezegd, dan is dat ook NEE voor de app wat betreft API toegang.
Klopt, maar dat is niet waarom het "Ask not..." is ipv "Do not".
Als je die optie kiest krijgt de app geen IDFA (Identitier for advertisers). Dat is een apparaatspecifieke ID die je iPhone (of andere Apple-apparaten) heeft gekregen waarmee je apps je dus kunnen tracken. Als app 1 en app 2 dezelfde advertentieboer gebruiken, dan ziet de advertentieboer dus 2x dezelfde IDFA langs komen en weten ze dat het over dezelfde persoon of apparaat gaat.

Als app 1 en app 2 geen IDFA krijgen omdat je dat weigert, dan wordt het tracken al een stuk lastiger gemaakt. Je bent nu dus per app een verschillend persoon. Kan een advertentieboer nog steeds allerlei andere trucs uithalen om die twee profielen toch aan elkaar te koppelen, maar zo gemakkelijk is het dus niet meer.

Het lijkt dus sterk op een tracking cookie, alleen dan gefaciliteerd door Apple voor gebruik binnen apps. En diezelfde Apple houd ze dus nu verborgen voor apps als jij dat wil. Wat een goed idee is.
Ik vraag me vooral af in hoeverre dit ook echt werkt, want zoals het screenshot al laat zien, is het een vraag. “Ask App Not to Track” is niet hetzelfde als “do not track”.
Dat doet Apple bewust omdat er veel meer manieren zijn om gebruikers te 'tracken' dan alleen het plaatsen van cookies en daartegen kan Apple niets doen. Voordat er een massaclaim tegen Apple komt omdat Apple met 'do not track' onterecht (en ongetwijfeld 'concurrentievervalsend' volgens Meta en Google) suggereert dat Apple in staat is tracken te voorkomen hebben ze de tekst aangepast in 'Ask not to" en niet 'Do not'.
De AGCM zegt daarnaast dat Apples ATT-melding niet voldoet aan de Europese privacywetgeving. Ontwikkelaars moeten daarom in de app zelf nóg een keer om toestemming voor tracking vragen, bovenop de melding. Die dubbele vereiste voor toestemming is 'schadelijk voor ontwikkelaars', concludeert de AGCM, aangezien zij afhankelijk zijn van advertentie-inkomsten. De AGCM eist daarom dat Apple ervoor zorgt dat ontwikkelaars trackingtoestemming kunnen verkrijgen in een enkele stap.
Raar om dit aan Apple te vragen, terwijl dit toch klinkt als een rare situatie qua wetgeving. Hoezo voldoet dit niet gewoon als het verzoek voor tracking, en moet er wettelijk een tweede verzoek komen?
Volgens de toezichthouder is dat beleid oneerlijk voor thirdpartyontwikkelaars. "De voorwaarden van het ATT-beleid worden eenzijdig opgelegd, zijn schadelijk voor de belangen van de zakelijke partners van Apple en staan niet in verhouding tot het bereiken van de doelstelling van privacy, zoals het bedrijf beweert", aldus de toezichthouder in een verklaring.
Geef me maar een optie om je app aan te schaffen, geen zin om overal gevolgt te worden voor ads die overal schreeuwen en regelmatig als attack vector gebruikt worden op het web.
De wet is veel te simpel. De wet zegt dat er in de app om toestemming gevraagd moet worden. Apple regelt dit in het OS buiten de app om en dat is volgens de wet dus niet voldoende.

En dus wordt er nu 2x gevraagd, i.p.v. dat ze de wet gaan aanpassen met "Als een duidelijke voorziening in het besturingssysteem is aangebracht welke hetzelfde resultaat bewerkstelligt dan hoeft er niet nogmaals in de app zelf om toestemming gevraagd te worden." gaan ze nu Apple aanpakken.

En het is allemaal bizar, want juist het systeem van Apple is geweldig in zijn duidelijkheid en eenvoud naar de gebruiker toe. Ook de bijbehorende optie dat je hiermee al die rechten van al die verschillende apps vanuit 1 centraal punt als gebruiker kunt beheren is echt geweldig. Ik zou zelfs durven stellen dat het het eerste systeem is hiervoor wat echt werkt.

Het is duidelijk welke partijen de politiek hier dient..
De zoveelste toezichthouder die een maatregel oplegt aan Apple na klachten van de advertentie en data boeren lobby.

Het zou echt jammer zijn als de ATT als het gevolg hiervan zou verdwijnen. Het Apple eco systeem gaat dan lijken of dat van Google, de gebruikers verliezen dan de controle op wie hun trackt, want het valt dan niet langer af te dwingen.
Waar het om gaat is dat ze dit ook op hun eigen applicaties toe moeten passen. Dus op Google Maps en Apple Maps. Anders geeft iOS de indruk dat Apple Maps niet tracking doet, terwijl dat wel zo zou zijn.

Bovendien heeft dit systeem hetzelfde nadeel als capability-based security (zoals Symbian had), namelijk hoge kans op security fatigue.
Apple, doet niet aan third-party app tracking. Dat is de specifieke tracking waar de ATT over gaat. Apple doet dat ook niet voor haar eigen apps.

Alleen is er wel een probleem, Apple heeft de Apple App Store. Daardoor weet Apple dus welke apps haar gebruikers geïnstalleerd hebben en gebruiken deze informatie na toestemming van de gebruikers om gericht advertenties te tonen in de app store. In Nederland vooralsnog de enige plek waar Apple advertenties toont.

Advertentie en data boeren hebben die mogelijkheid niet, die zijn afhankelijk van third-party app tracking om een advertentie profiel van de gebruikers op te bouwen.

Er zit dus een verschil hoe er toestemming aan de gebruikers gevraagd wordt, Apple zelf is het eenmalig een slider instellen waarbij je toestemming geeft voor gerichte advertenties terwijl app bouwers per app om toestemming moeten vragen.

Ook de tekst is verschillend, Apple vraagt toestemming om gerichte advertenties te tonen, app bouwers vragen toestemming om te mogen tracken.

Dat is waar de toezichthouders van diverse EU lidstaten over vallen na de klachten dan de advertentie en data boeren lobby. Zij vinden dat Apple het hun te lastig maakt om aan third-party app tracking te doen.
Apple, doet niet aan third-party app tracking. Dat is de specifieke tracking waar de ATT over gaat. Apple doet dat ook niet voor haar eigen apps.
Wat natuurlijk een onzinnig onderscheid is. Google doet ook niet aan third party tracking, zij zijn de third party die iedereen praktisch moet gebruiken. Hetzelfde geld voor Apple.

Je maakt hier ook nogal een "distinction without a difference". Als Apple gerichte advertenties toont, hoe denk je dat ze dat doen zonder je te tracken? Het antwoord is; ze tracken je.

Deze klacht gaat er helemaal niet over dat advertentieboeren het makkelijker moeten hebben, het argument hier is dat iedereen gelijk behandeld moet worden, inclusief Apple. Dat andere apps 2 keer toestemming moeten vragen tegenover Apple's eigen diensten die het maar 1 keer moeten doen van Apple is natuurlijk gewoon anti-competitief gedrag van Apple.
In deze discussie ontstaat heel snel ruis doordat men eigen definities gaat gebruiken. ATT gaat alleen maar over third-party app tracking. Niets meer, niets minder.

Apple verzamelt ook gegevens van gebruikers, via de App Store. Die gegevens mogen ze gebruiken om in de App Store gericht advertenties te tonen als de gebruiker daar toestemming voor geeft. Dat is de GDPR toestemming.

Alleen doet Apple niet aan third party app tracking. Dus hoeven ze geen extra ATT toestemming te vragen.

Deze klacht gaat specifiek over ATT, dat ATT het de advertentie boeren en data verzamelaars erg lastig maakt. Want ze moeten via ATT toestemming verkrijgen en ze moeten ook nog een GDPR toestemming aan de gebruikers vragen van de EU.

Het heeft helemaal niets met anti-compettiief gedrag te maken. Het gaat alleen maar over de ATT dat die het werk van de advertentie en data boeren moeilijker maakt omdat die third-party tracking bemoeilijkt.

Waar Apple geen last van heeft, want dat doen ze simpelweg niet. Maar het levert Apple ook geen voordelen op, want ze zijn al de enige die advertenties in hun eigen App Store kunnen tonen.
Een gebruiker wil niet getracked worden, door niemand, ongeacht door welke party. Waarom wel? Totaal niet in hun voordeel. First party of third party is potato/potato. De vraag stellen is hem beantwoorden, het gaat alleen maar om dark patterns en 'oops per ongeluk verkeerd gedrukt'. Maar omdat Apple met hun applicaties dat niet hoeft te vragen, en andere partijen wel, hebben hun applicaties een oneerlijk voordeel op hun OS t.o.v. de concurrentie.
Dat is waar de toezichthouders van diverse EU lidstaten over vallen na de klachten dan de advertentie en data boeren lobby. Zij vinden dat Apple het hun te lastig maakt om aan third-party app tracking te doen.
Logisch, er is niemand die dit met zijn of haar volle verstand zou willen. Het is hun verdienmodel, maar dat is niet transparant. We zullen weer gewoon moeten gaan betalen, en hier en daar een FOSS applicatie van een weldoener.
First party tracking doet iedereen en kan je niet voorkomen. Bijna elke app houdt gegevens van zijn gebruikers bij. Albert Heijn registreert welke boodschappen je via de app bestelt, zo eenvoudig is het.

Een partij als Meta heeft met Instagram, Facebook en Whatsapp meerdere applicaties die allemaal hetzelfde advertentie profiel bijhouden. Dus cross site over de eigen apps, ook dat heb je altijd. Kan je ook niet voorkomen, anders werkt de app niet.

Het is geen potato / pototo zaak. Third-party app tracking gaat over het tracken van applicatie gebruik over meerdere partijen heen. Vergelijkbaar met de welbekende Google-pixel. Je bezoekt een site, de site laat Google weten dat je dat doet. Zo werkt het met apps ook, je gebruikt een app, de app laat de advertentie en/of data boer weten dat je dat doet.

Het is echt iets anders dan het bijhouden van gegevens in je eigen apps.
First party tracking doet niet iedereen.
Kijk naar Wikipedia, elke FOSS, Linux en zo goed als elke software waarbij je geen account nodig hebt.

Zelfs commerciele software geeft jou de optie om hun software optimalisatie uit te zetten.

Het wordt enkel door commerciele bedrijven gedaan die gebruik willen maken van jouw data voor reclame.
En dat is wat Appel dus ook weer doet.
Apple doet toch altijd al aan reclame in de Apple App Store? Sinds 2016 al. Dat is toch niets nieuws? Dus waarom je het over 'weer' hebt?
Ik zou dan nog eens even goed gaan lezen naar wat ze daadwerkelijk doen en wel gebruiken
We use cookies, JavaScript, tracking pixels, and other locally stored data technologies to accomplish different purposes. Below is a list of the categories of cookies we use and what they are used for.
https://foundation.wikimedia.org/wiki/Policy:Cookie_statement
We will never use third-party cookies on our wikis unless we get your permission to do so. These cookies would allow us to render services provided by third parties, such as "like" and "share" buttons. When a third party provides these kinds of services, they may require the use of a cookie in order to provide their services.
Wikipedia gebruikt overigens first party tracking om bij te houden wat de state van die donatiebanner moet zijn.
Zodra je die boel voor iets anders gaat gebruiken dan is het geen first party tracking meer.

Het probleem in dit geval is dat Apple ontzettend groot is, en dat ze de data van de ene applicatie voor de andere applicatie kunnen gebruiken. In een normale wereld zonder gigantische big tech (bijvoorbeeld voorheen Symbian), zou dat onmogelijk first party tracking zijn.
Een partij als Meta heeft met Instagram, Facebook en Whatsapp meerdere applicaties die allemaal hetzelfde advertentie profiel bijhouden. Dus cross site over de eigen apps, ook dat heb je altijd. Kan je ook niet voorkomen, anders werkt de app niet.
Wel te voorkomen, en ben ik het ook niet mee eens dat dit plaats zou vinden zonder toestemming. Al is die toestemming, zoals ik al zei, een wassen neus: niemand wil dit vrijwillig.
Het probleem in dit geval is dat Apple ontzettend groot is, en dat ze de data van de ene applicatie voor de andere applicatie kunnen gebruiken.
Nee dat kan niet. Dan zou het onder third-party app tracking vallen en dat doet Apple niet. Sterker nog, als je encryptie gebruikt, kan Apple niet eens bij de gegevens van andere apps want die gegevens zijn versleutelt.
Een partij als Meta heeft met Instagram, Facebook en Whatsapp meerdere applicaties die allemaal hetzelfde advertentie profiel bijhouden. Dus cross site over de eigen apps, ook dat heb je altijd. Kan je ook niet voorkomen, anders werkt de app niet.

Wel te voorkomen, en ben ik het ook niet mee eens dat dit plaats zou vinden zonder toestemming. Al is die toestemming, zoals ik al zei, een wassen neus: niemand wil dit vrijwillig.
Dat is niet te voorkomen want dan mag je de apps niet gebruiken van Meta. Alleen door die apps niet te gebruiken, kan je het voorkomen. Zo eenvoudig is het.
Nee dat kan niet. Dan zou het onder third-party app tracking vallen en dat doet Apple niet. Sterker nog, als je encryptie gebruikt, kan Apple niet eens bij de gegevens van andere apps want die gegevens zijn versleutelt.
Apple heeft je private key. Dan is versleuteling een wassen neus. Je zult er op moeten vertrouwen dat ze het niet doen, en sinds Trump-II heb ik dat vertrouwen niet meer. Want Trump heeft lak aan alle regels die hem niet bevallen.
Dat is niet te voorkomen want dan mag je de apps niet gebruiken van Meta. Alleen door die apps niet te gebruiken, kan je het voorkomen. Zo eenvoudig is het.
Nee hoor, men mag jou de toegang niet ontzeggen als jij niet aan third party tracking wilt doen. Net zoals bij AVG cookie walls. En het voorkomen was eenvoudig geweest: de big tech niet zo groot laten worden zoals ze is geworden.
Apple heeft je private key. Dan is versleuteling een wassen neus. Je zult er op moeten vertrouwen dat ze het niet doen, en sinds Trump-II heb ik dat vertrouwen niet meer. Want Trump heeft lak aan alle regels die hem niet bevallen.
Apple heeft niet je private key. Het is geen kwestie van vertrouwen, ze bezitten hem gewoon niet. Hij staat afgeschermd op mijn apparaten, niet bij Apple zelf.
Nee hoor, men mag jou de toegang niet ontzeggen als jij niet aan third party tracking wilt doen. Net zoals bij AVG cookie walls. En het voorkomen was eenvoudig geweest: de big tech niet zo groot laten worden zoals ze is geworden.
Niet correct. De app verzamelt gewoon de data, dat is geen third party tracking. En die data combineren ze intern gewoon met de data die ze al van je verzameld hebben en nog gaan verzamelen.

Voor die data verzameling moet je toegang geven, anders kan je de app niet gebruiken. Kijk het maar na, je kan geen WhatsApp of FaceBook gebruiken als Meta geen data van je mag verzamelen.
Allereerst, ik gebruik niets van Meta (ook geen Oculus), en dat gaat niet gebeuren ook. Er valt niets na te kijken.

Hoe kom je erbij dat Apple je private key niet heeft? Dat weet je niet. Je kunt iOS niet eens auditen. Dit is zo'n beetje de definitie van kwestie van vertrouwen.

Het feit dat een bedrijf iets doet, houdt nog niet in dat dat ook legaal is.
Niet correct. De app verzamelt gewoon de data, dat is geen third party tracking. En die data combineren ze intern gewoon met de data die ze al van je verzameld hebben en nog gaan verzamelen.
En op het moment dat ze dat doen tussen verschillende applicaties, dan zijn ze m.i. fout bezig, en hebben ze ook een oneerlijke concurrentiepositie t.o.v. andere databoeren. Gaarne gelijke monniken.
En op het moment dat ze dat doen tussen verschillende applicaties, dan zijn ze m.i. fout bezig, en hebben ze ook een oneerlijke concurrentiepositie t.o.v. andere databoeren. Gaarne gelijke monniken.
Je haalt twee zaken door elkaar. Apple trackt geen apps van derden. Apple weet precies welke apps gebruikers via de Apple App Store geïnstalleerd hebben, alleen die data gebruiken ze om gericht advertenties te tonen in de App Store na GDPR toestemming van de gebruiker. Ze zijn de enige partij die in hun eigen App Store kan adverteren.

Net zoals alleen Albert Heijn via hun app weet welke boodschappen ik bij hun koop, alleen Albert Heijn heeft die informatie en die gebruiken ze wekelijks om mij specifieke bonus aanbiedingen te doen.

Net zoals Amazon precies weet wat ik bij hun gekocht heb en die gegevens gebruiken om mij elke keer aanbevelingen (advertenties) te tonen.

Albert Heijn hoeft de verzamelde gegeven niet te delen met Hoogvliet en Jumbo. Amazon hoeft de verzamelde gegevens niet te delen met Shein en Bol.

Sterker nog, zou dat wel zo zijn, dan bestaat privacy niet meer, dan moeten alle organisaties de door hun verzamelde gegevens met de hele wereld delen. Zou iedereen wereldwijd toegang hebben tot mijn boodschappenlijstjes.

Het argument gelijke monikken, gelijke kappen gaat in deze casussen simpelweg niet op.

[Reactie gewijzigd door wiseger op 22 december 2025 13:55]

Wanneer gaan we er mee stoppen te doen alsof Apple heilig is in deze kwestie? Als Google een boete krijgt voor haar monopoliepositie dan staan velen hier op Tweakers in de rij om voor de toezichthouders te applaudisseren (en terecht), maar zodra de toezichthouders de zelfde regels toepassen op Apple dan verschijnen er gelijk dit soort opmerkingen die op een of andere manier de kwestie weer zo weten te draaien dat de schuld tóch weer bij Google of de EU ligt.

Apple heeft genoeg opties om het ecosysteem veilig, privé en toegankelijk te maken zonder daarmee concurrentie te belemmeren, maar dat kost tijd en geld. Ze maken het liever alle derde partijen en concurrentie zo moeilijk mogelijk terwijl ze ondertussen de verantwoordelijkheid neer leggen bij andere partijen en daarmee dus ook (succesvol) de publieke opinie beïnvloeden.
Hier gaat het om een specifieke vorm van tracking, namelijk third-party app tracking. Een vorm van tracking die Apple zelf niet gebruikt.

Via ATT kan een Apple gebruiker deze vorm van tracking blokkeren. Een optie waar Apple zelf geen nadeel van heeft want ze doen immers niet aan third-party app tracking.

En nee, Apple is niet heilig. Apple heeft de beschikking over de gegevens van de Apple App Store die ze na eenmalige toestemming van de gebruikers gebruiken om gerichte advertenties in de Apple App Store te tonen.
Waarom zou het over third party tracking gaan en niet gewoon tracking in het algemeen?

En hoe kan Appel weten welke app third party tracking doet en niet gewoon first party tracking?
Dat is allemaal backend, dus Appel weet daar helemaal niet het verschil tussen.
Het gaat in het artikel en de klacht van de Italiaanse toezichthouder specifiek over de ATT.
De Italiaanse toezichthouder baseert haar besluit op Apples 'App Tracking Transparency'-functie (ATT), die sinds 2021 onderdeel is van iOS
Ze maken het liever alle derde partijen en concurrentie zo moeilijk mogelijk terwijl ze ondertussen de verantwoordelijkheid neer leggen bij andere partijen en daarmee dus ook (succesvol) de publieke opinie beïnvloeden.
Welke verantwoordelijkheid heb je het hier over?

De inkomensten van Google uit advertenties zijn meer dan 50x die van Apple waarbij Apple voornamelijk advertenties toont als mensen naar apps zoeken. Verder doet Apple kennelijk niet veel met de opgebouwde profielen van gebruikers naast het verbeteren van hun eigen producten.

Het niet toestaan van tracking is voor gebruikers een feature, geen bug of concurrentiebelemmering. De aantrekkelijkheid van een Apple apparaat zit er voor mij deels in dat niet ieder oppervlakte ondergespammed wordt met reclame (al kan het altijd nog wel een beetje minder) en dat bedrijven als Meta worden gedwongen om toe te geven hoeveel ze wel niet van jou weten.
Verder doet Apple kennelijk niet veel met de opgebouwde profielen
Weten we dat 100% zeker? Dit is nu exact waar ik voor waarschuw in mijn originele reactie. We gaan er blindelings vanuit dat Apple de belangen van de gebruiker het allerhoogst heeft staan terwijl Apple gewoon een bedrijf is dat winst probeert te maken. Ik probeer niemand ervan te overtuigen dat Apple net zo slecht is als andere bedrijven op het gebied van privacy, maar ik wil wel even duidelijk maken dat Apple ook gewoon advertenties verkoopt en dat we ook niet 100% zeker weten wat er met de verzamelde gebruikersgegevens wordt gedaan. We gaan er maar gewoon van uit dat Apple het beste voor heeft met onze data want "het is Apple".
[...]
Weten we dat 100% zeker? Dit is nu exact waar ik voor waarschuw in mijn originele reactie.
Ik vind dat soort insinuaties zo nutteloos. Voor hetzelfde geld kan ik zeggen dat ik zeker weet dat jij geen crimineel bent, maar het wel zou kunnen zijn. Ik waarschuw er alleen maar voor...
We gaan er blindelings vanuit dat Apple de belangen van de gebruiker het allerhoogst heeft staan
Wie is 'we', want niet iedereen is zo onrealistisch om aan te nemen dat er geen geld verdiend hoeft te worden.
maar ik wil wel even duidelijk maken dat Apple ook gewoon advertenties verkoopt
Er is een gigantisch verschil tussen de doelen van de advertenties van Apple en echte ad-tech bedrijven als Google of Meta:
- Apple verkoopt advertenties zodat app ontwikkelaars in de store meer opvallen
- Google/Meta bouwen met enorme privacy schending profielen op en verkopen advertenties waarbij er grote groepen op basis van profiel benaderd kunnen worden voor beïnvloeding van aanschaf van goederen/diensten of politieke overtuiging.
Dat kan je toch niet op 1 hoop gooien?
en dat we ook niet 100% zeker weten wat er met de verzamelde gebruikersgegevens wordt gedaan.
Apple heeft duidelijke voorwaarden dus je kan dat nagaan. Ik denk niet dat Apple hun eigen voorwaarden overtreedt zonder dat er gelijk een rel in de media is.
Het is niet omdat Apple niet heilig is in deze kwestie, dat onze overheden dat wel zouden zijn.

De overheid houdt namelijk niet alleen rekening met zijn burgers, maar ook met zijn bedrijven(waaronder heel wat Europese advertentiebedrijven).

Ik wil helemaal niet getrackt worden(ik ben cynisch genoeg om te weten dat het onmogelijk is om hier volledig aan te ontsnappen, maar dat wil niet zeggen dat we het op een gouden dienblaadje aan de reclamebedrijven moeten geven), en als apple er eenvoudig voor zorgt dat mijn deviceId niet gedeeld kan werden met derden vind ik dat prima. En hoop ik dus echt dat apple, in deze zaak(maar niet noodzakelijk in andere zaken) aan het langste eind trekt.
Hier zit nu precies de crux van het verhaal. Waarom zijn we sceptisch genoeg om onze overheid te wantrouwen met onze data terwijl we Apple blind vertrouwen om diezelfde data te beschermen? Apple is ook een bedrijf en heeft net als andere bedrijven het doel om winst te maken. Ook Apple schotelt gebruikers gewoon advertenties voor in de eigen appstore.

Apple wordt nog altijd gezien als de grote goedzak die ons beschermt tegen de kwade advertentie bedrijven, maar ondertussen is de service en advertentie divisie veruit de snelst groeiende van heel het bedrijf.
Over de melding en de optie:
"Ask App Not to Track"

Wat gebeurt er met doorgaanse applicaties wanneer deze optie gekozen wordt? Kan een gebruiker dan nog de applicatie gebruiken?
Ja hoor.


Ik heb het bij default aan staan dus krijg de melding ook nooit te zien.

het is een "ask", ze mogen het negeren.
Ze mogen het van Apple niet expliciet negeren in de app zelf. Probleem is dat zaken die voor tracking gebruikt worden, ook prima inzetbaar zijn voor andere zaken. Het sturen van credentials, IP-adres en session cookies is heel normaal voor authenticatie, maar kan vervolgens ook ingezet worden voor tracking.
maar kan vervolgens ook ingezet worden voor tracking.
kan, maar mag dus niet zonder toestemming. Je kunt niet data aan elkaar knopen die je voor een ander doeleinde hebt vergaard onder de GDPR.
Ze mogen het van Apple niet expliciet negeren in de app zelf.
Ze mogen het negeren tot aan Apple Identificatie framework. Dus Advertisement ID en andere zaken:
you need to receive the user’s permission through the AppTrackingTransparency (ATT) framework in order to track them or access their device’s advertising identifier.
https://developer.apple.com/app-store/user-privacy-and-data-use/

Het staat hier allemaal prima uitgelegd, maar we weten allemaal dat er nog andere manieren zijn die hier totaal niet onder vallen en dat is waarschijnlijk waar het stukje "niet GDPR compliant" vandaan komt. De genoemde identifiers en scenarios staan er niet vermeld.

Maar ik heb het bij default dus staan op "do not allow", maar kan je wel vertellen dat de hoeveelheid gepersonaliseerde reclame er niet proportioneel minder van is geworden.
Dat is de keuze van de app bouwer. Als die toch aan tracking doet, dan is het jammer voor de gebruiker.
Het is zo gigantisch dubbel en hypocriet. Al die developers hebben zelf een behoorlijk dark-patternbased toestemmingsysteem waar je doodleuk 30-40 keer op 'weigeren' mag klikken per elke vendor als je geen data wilt delen. Waar Apple gewoon eenmalig een "do not track' knop heeft. Dit geeft mij meer het idee dat de EU het voor de consument moeilijker wilt maken om het te kunnen weigeren, in het voordeel van de bedrijven die hier misbruik van maken.

Even een voorbeeld.
Je installeerd Coindoser, dat ene spel met die gokkast en muntjes. Als je de app opstart krijg je eerst een popup voor cookies en data delen. Je krijgt twee knoppen: "Accept all" en "Decide per vendor' Wil je dit niet? Dan moet je op 'decide per vendor' klikken en per vendor een toggle uitklikken. dit zijn al snel stuk of 30 vendors.

[Reactie gewijzigd door protected22 op 22 december 2025 14:18]

Ik ken er ook waar je niet door kunt als je het niet accepteert. Hoezo vrijelijk?


Heb echt een schurfthekel aan ads gekregen hierdoor.
Ja zulke heb je helaas ook. Ik heb zelf ook enkele apps/games op Android gezien waarbij je na een paar dagen opnieuw de cookie/datashare-popup krijgt als je hem eerst geweigerd had.
De AGCM zegt daarnaast dat Apples ATT-melding niet voldoet aan de Europese privacywetgeving. Ontwikkelaars moeten daarom in de app zelf nóg een keer om toestemming voor tracking vragen, bovenop de melding. Die dubbele vereiste voor toestemming is 'schadelijk voor ontwikkelaars', concludeert de AGCM, aangezien zij afhankelijk zijn van advertentie-inkomsten. De AGCM eist daarom dat Apple ervoor zorgt dat ontwikkelaars trackingtoestemming kunnen verkrijgen in een enkele stap.
Developers wisten dat Apple aan privacy werkt, dus als developers niet echt mee willen werken, mogen ze ophoepelen.

Een enkele stap? Waarom? Apple stuurt ook een verzoek naar developers?

[Reactie gewijzigd door Dark Angel 58 op 22 december 2025 12:37]

Ik mag toch hopen dat Apple tegen deze boete in bezwaar kan gaan. Het zou belachelijk zijn als je niet meer voor de privacy van je gebruikers op mag komen en dat nota bene in de EU.
Apple, google, Facebook/meta, Tesla, tis allemaal meer vh zelfde en maar schreeuwen dat China ons afluistert. Zij willen gewoon die monopoly, meer is t niet.

Blijf t ook bizar vinden dat je tegenwoordig een paar honderd cookies/trackers krijgt voorgeschoteld op de meest normale sites. En net als je denkt dat je vriendelijk bedankt hebt voor die zooi heb je er nog even zoveel aan 'Legitiem belang' die doodleuk aan staan.

Vroegah betaalde je een x voor datgene wat je wilde gebruiken en was t klaar. En voor de mensen die zeggen dat alles dan zoveel duurder zou worden, die bedrijven halen miljarden binnen, puur op basis van dit

'geef ons, onze familie, vrienden, vage bekenden en iedereen die ervoor betalen wil, inzage in alles wat jij online doet'

verdienmodel.

Het is alsof je iets koopt voor in huis, en je de voordeur daarna moet open laten zodat een paar honderd bedrijven kunnen binnenlopen om eens te zien wat jij verder hebt staan, en doet op een willekeurige dag.
Je gooit een hoop bedrijven op één hoop. Waaronder diverse bedrijven waaraan je als gebruiker geen geld aan betaald zoals Google, Meta en veel aanbieders van websites. Je gebruikt gratis hun website, applicaties of zelfs mobiel OS waarbij je ermee akkoord moet gaan dat ze je gegevens gebruiken om een advertentie profiel op te bouwen en ze je advertenties in hun apps gaan tonen.

Wil je dat niet, dan is het simpelweg een kwestie van hun websites, applicaties of mobiel OS niet gebruiken.
True, ook de reden dat ik meta/facebook vermijd. Voor Android/IOS is er geen serieus alternatief, als die er wel zou zijn tegen betaling doe ik mee.

En tot slot voor de 'gratis' sites begrijp ik t volkomen, alleen de hoeveelheid gaat mij dan soms veel te ver. Ik begrijp t verdienmodel, ben er geen fan van en waar t kan vermijd ik het gewoon. Als t aantal cookies en trackers incl 'legitimate interests' meteen vermeld word bij de 'popup 2 accept' denk ik dat veel mensen zouden schrikken.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn