AC: Mirage krijgt dinsdag gratis dlc, vermoedelijk door sponsoring Saudi-Arabië

Ubisoft brengt dinsdag Assassin's Creed: Mirage Title Update 1.1.0 uit. De update voegt onder meer Valley of Memory toe, een speldeel waarvoor spelers zes uur kunnen uittrekken. De gratis dlc zou mogelijk zijn door Saudische sponsoring.

Ubisoft zegt niets over de sponsoring en geeft alleen details over de inhoud van de update. Behalve Valley of Memory komt ook de regio AlUla erbij voor het twee jaar oude spel. Ook zijn er nieuwe spelelementen, namelijk Stolen Goods en Oud Melodies.

De update komt vermoedelijk na sponsoring van het Public Investment Fund van Saudi-Arabië. Dat is een investeringsfonds van de Saudische overheid dat investeringen doet onder meer ter promotie van het land. AlUla is een bekende oase in Saudi-Arabië en met de toevoeging van de regio aan het spel en de dlc die zich daar afspeelt, komen gamers in aanraking met deze toeristische plaats. De overheid van Saudi-Arabië kenmerkt zich door andere waarden dan die van West-Europese landen. Zo schendt die overheid op grote schaal mensenrechten, onderdrukt het regime vrouwen en minderheden, is het verboden om iets anders dan heteroseksueel te zijn op straffe gevangenisstraf of de doodstraf, executeert het minderjarigen en vermoordt het geregeld tegenstanders van het autocratische regime.

Ubisoft heeft de sponsoring niet bevestigd of ontkend, waardoor onbekend is of de deal echt heeft plaatsgevonden. De informatie over de deal kwam begin dit jaar naar buiten, ver voor duidelijk was dat AC:Mirage deze update zou krijgen.

Assassin's Creed: Mirage, Valley of Memory
Assassin's Creed: Mirage, Valley of Memory

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

17-11-2025 • 19:48

107

Submitter: Sonicfreak

Reacties (107)

Sorteer op:

Weergave:

De overheid van Saudi-Arabië kenmerkt zich door andere waarden dan die van West-Europese landen.
"Andere waarden? Ik hoop niet dat Tweakers nu een soft eufemisme gaat gebruiken voor de misdaden van het Saoedische regime"
Zo schendt die overheid op grote schaal mensenrechten, onderdrukt het regime vrouwen en minderheden, is het verboden om iets anders dan heteroseksueel te zijn op straffe gevangenisstraf of de doodstraf, executeert het minderjarigen en vermoordt het geregeld tegenstanders van het autocratische regime
🔥🔥🔥🔥🔥

Heel veel duidelijker had het niet gekund.
Eigenlijk hoop ik dat Tweakers zich helemaal niet politiek uitspreekt.

Uiteraard hebben andere landen andere normen en waarden dan wij / West - Europa.

Kijk alleen eens naar je (eigen) naam. In Nederland ben je Jan Claasen. In Azië ben je Claasen, Jan. Familie voor individue. Ander uitgangspunt, andere afweging, andere waarde. En dus een andere afweging voor bijvoorbeeld privacy, maar ook aansprakelijkheid. Waar in Nederland mijn diefstal alleen toegerekend wordt aan mij, wordt in Azië de schande gedeeld door de familie.

Wat in Europa een schending van (persoonlijke) rechten gezien wordt, is in andere landen heel normaal.

Uiteindelijk bepalen de inwoners, hetzij door verkiezingen, hetzij door rebellie, hetzij door lethargie, de regering van hun land. Het is aan de inwoners om dat te veranderen.

Hoeveel veranderingen heeft "het Westen" gerealiseerd in Afganistan? Effectief: GEEN

Neen, ik ben het niet eens met het politieke klimaat in Saudi Aribie. Net zoals ik het niet eens ben met het politieke klimaat in Amerika, England, Rusland of China.

En dat alles heeft letterlijk NUL KOMMA NIETS te maken met de mogelijkhden van de nieuwste versie van (bijvoorbeeldd) MS Office.

Ik zie dan ook niet in wat het voor nut heeft om bij software wat financieert wordt door een (in mijn ogen) abject regime opeens moord en brand te schreeuwen of de mensen te informeren (alsof ze kleuters zijn) dat het regime abject is.
Feiten zijn feiten, en voor veel mensen zijn deze feiten belangrijk. Ik wil niet een game sponseren die gemaakt word of ondersteund word door een regime wat aan slavernij doet, volken uitmoord etc etc.

Dat is geen politiek.
Dat jij zoiets niet wil doen is juist wel een politieke keuze die je maakt.

De game wordt gemaakt door Ubisoft, een Europees bedrijf. Niet door SA. De DLC wordt gemaakt door Ubisoft en is voor ons helemaal gratis. Er is dus geen enkel sponsering van SA door ons. Integendeel SA geeft alleen maar een zak geld.

Public Investment Fund (SA Staatsfonds) investeert de miljarden die ze uit olieverkopen hebben gekregen in andere industrieen omdat ze weten dat olie eindig is. En er zijn best wel wat sites (o.a. wikipedia) die jou kunnen vertellen waar PIF zijn geld in belegt. Maar het lijkt me niet dat het voor Tweakers noodzakelijk is dat we voor ieder computerondeel, telefoon, games en andere technische games exact moeten weten hoe de productie gefinancieerd wordt. Wie de aandeelhouders zijn en wie de sponsoren.

Iedere financiele verbinding met SA vermijden lijkt me ondoenlijk, denk maar eens aan de olie en dus diesel en benzine die zij leveren.
Integendeel SA geeft alleen maar een zak geld.
Behalve dan reclame voor hun land/omgeving, dus er staat toch wel wat tegenover. Waarom denk je dat ze anders geld uit delen?
Iedere financiele verbinding met SA vermijden lijkt me ondoenlijk, denk maar eens aan de olie en dus diesel en benzine die zij leveren.
En alle andere zaken waar je wel keus in hebt dan? Dat je daar specifiek bijna niet omheen kan is jammer. Maar het gaat juist om zaken waar je WEL omheen kan, daar kan JIJ wel de keus maken. Klinkt meer alsof je onze afhankelijkheid van olie nu presenteert als reden om verder helemaal niet kritisch te zijn op andere zaken. Imo een erg zwakke reden, maar iedereen moet het lekker zelf weten!

Ik vind het wel grappig hoe je je afzet tegen mensen die hun eigen principes hanteren (op basis van normen en waarde) in een strijd om juist de normen en waarden van andere te 'beschermen'. Dus wij mogen niks met onze normen en waarde doen maar die andere mensen/landen wel :P

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 18 november 2025 09:35]

"Dat jij zoiets niet wil doen is juist wel een politieke keuze die je maakt."

Nee, dat zegt mijn moraal kompas. Weet niet waarom je politiek blijft opbrengen....

Slavernij is verkeerd
Mensen smokkel is verkeerd
Volken uitmoorden is verkeerd
Dan moet je dus ook geen games spelen van o.a. EA, Activision, Ubisoft, Take-Two en Microsoft. Maar dat doe je misschien al niet.
Daar heb je gelijk in. Ik koop niks meer van EA. (ook de meest recente BF niet gehaald.)

Mijn Ubisoft account heeft 0 aankopen. En heb de launcher al in minstens 5 jaar niet meer aangeraakt.

Sinds de release van GTA 5 op PC heb ik niks meer bij take-two gehaald

En microsoft hetzelfde. Laatste Halo die ik heb gehaald was reach. Minecraft toen het nog in de beta zat. (toen niet onder MS)

De enige studio's onder microsoft waar ik recentelijk, (+/- 5 jaar) geleden iets heb gehaald zijn Machinegames: Nazi's killen is altijd based en ID studio's waar mijn laatste aankoop Doom eternal was

[Reactie gewijzigd door aaradorn op 18 november 2025 11:53]

Je gebruikt ook geen olie zeker …
Ik had ook wel graag gewild dat we alleen olie gebruikten voor een auto …
Mwa, in dit geval lijkt het er toch wel sterk op dat dit een stukje reclame is voor het betreffende land om meer toerisme te trekken (want Assassin's Creed biedt ook altijd veel informatie over de werkelijke geschiedenis van de locaties waar je komt en toont in de codex ook echte foto's van de locaties). Dat heeft dan toch wel een heel stuk meer te maken met het regime daar dan alleen maar financiering van de game aangezien ze bezig zijn hun imago op te poetsen hiermee.
Uiteraard lijkt het erop dat het reclame is voor een land. Ongeveer net zoveel als de nieuwste Hollywood film reclame is voor Amerika.

Mission Impossible 25 maar niet gaan zien omdat het Amerikaans is?

Moeten we daarom maar Windows 13 (whenever that comes) afkeuren omdat er een oranje aap in het witte huis woont? Moeten we daarom maar al die Bollywood films verbieden omdat we het niet eens zijn met het Indiase kaste systeem.

Of heeft het geen zak te maken met de kwaliteit van het product?

[Reactie gewijzigd door Het.Draakje op 17 november 2025 21:23]

De vergelijking die je maakt gaat toch niet helemaal op. Ja Hollywood is ook deels propaganda voor de VS, maar de productie van die films ligt wel volledig in de VS en dat is ook al zo voor wat, een eeuw? Wat hier gebeurt is dat Saudi-Arabië met zakken geld smijt om hun propaganda in producten van compleet ergens anders op de wereld (Ubisoft is Frans/Canadees meen ik?) te stoppen.

En ik zeg verder ook niet of je de game dan moet boycotten of zo, ik ben hem toevallig zelfs net aan het spelen (eergisteren mee begonnen, tijdje terug in de sale gekocht). Of ik de DLC speel hangt er vanaf hoe/wanneer ik het tegenkom en hoeveel zin ik er dan nog in heb. Mijn enige punt is dat er toch wel een verschil is tussen productie die nou eenmaal in een bepaald land zit, financiering vanuit dat bepaalde land... of financiering specifiek met doel om in feite reclame te maken voor dat land in een bestaande game (waar dit op lijkt).
Waarom is het relevant of de vermeende propaganda wordt uitbesteed aan lokale productiemaatschappijen zoals in de VS (of China) lijkt te gebeuren of dat het uitbesteed wordt aan buitenlandse productiemaatschappijen omdat er geen noemenswaardige lokale film of gamingindustrie is? De kritiek is toch dat het om verkapte propaganda gaat en niet wie zich er voor leent?
Het zit hem wat mij betreft vooral in dat 'deels'. Hollywood is punt een zeker niet alleen maar positief over hun eigen land en punt twee vind ik het best wel normaal dat mensen positief zijn over hun eigen land. Je kunt discussiëren over of Hollywood propaganda is (en ik weet het, als je niet mee doet met de VS haat trein loop je hier risico), maar er is nauwelijks discussie mogelijk over of een zak geld geven om je eigen land wat extra te showen in een game propaganda is, dat is gewoon overduidelijk. Ook is het in dit geval duidelijk dat het van het bewind daar komt terwijl dat bij Hollywood ook veel minder duidelijk is. Private partijen die positief zijn over hun eigen land dat is niet automatisch propaganda, daarvoor moet het van het regime komen.
Ik zeg dan ook niet dat Hollywood enkel en alleen propaganda is of dat het verkeerd is dat je positief bent over je eigen land. Het gaat er mij om dat als iets staatspropaganda is dat het dan toch niet uitmaakt of het uitbesteed wordt aan een buitenlandse partij of dat je gebruik maakt van een lokale partij. Als Hollywood in Saoedi-Arabië lag zou men vast daar gebruik van hebben gemaakt en zou je ook veel meer private filmmaatschappijen in Saoedi-Arabië hebben die positief spreken over hun eigen land. Hollywood.

Al kun je wel stellen dat het dan meer zoals in China zal zijn, je kunt als private partij wel positief spreken over China en hun leiders maar niet negatief. Dat gaat niet op in de VS, daar kun je in principe een film of game maken die negatief is over de VS of Trump, al is het wel moeilijker om een film gefinancierd te krijgen.
Niet positief over het eigen land? Ik zou zeggen: zoek eens op het begrip ‘Californication’. De Red Hot Chili Peppers hadden er nog een mooi nummer over, waar wel degelijk uit blijkt dat Hollywood daaraan doet.
Eigenlijk hoop ik dat Tweakers zich helemaal niet politiek uitspreekt
Onmogelijk want letterlijk alles kan politiek worden. Zelfs feiten, kijk maar naar het feit dat 6 januari 2021 een gewelddadige poging was van Trump om de uitslag van democratische verkiezingen teniet te doen: dat feit wordt nu door het Trump regime ontkend, en men beweert dat er geen geweld gebruikt werd, ookal hebben we beelden van hoe agenten in elkaar worden geslagen.

Je kan alles politiek maken. Om dan van journalisten te vragen neit politiek geladen te zeggen is slappe onzin. Daarmee pleit je ervoor dat de journalistiek zichzelf de mond snoert en nooit machthebbers een strobreed in de weg legt.
Hoeveel veranderingen heeft "het Westen" gerealiseerd in Afganistan? Effectief: GEEN
Heel veel hoor: voordat het westen de mujahideen bewapende en geld gaf om tegen het sovjet-vriendelijke regime te vechten in 1975 was Afghanistan relatief seculier en liberaal.

[Reactie gewijzigd door kiang op 18 november 2025 06:19]

Ok godwin: zou je de game kopen/spelen als daarmee (in)direct geld word verdiend door meneer Adolf?

En/of, zou je dat doen wetende dat met een level die de prachtige bossen rondom Auschwitz laat zien men je wil overtuigen dat ze mooie gebieden hebben en een rijke historie?


Het is extreem en wellicht een slechte vergelijking, maar als je kiest om weg te kijken onder het mom van 'het volk beslist uiteindelijk zelf blablabla' vergeet je volgens mij een heel belangrijk punt (menselijkheid) én dat geen enkel land zonder invloed van buitenaf (investeren, juist niet investeren, banden, juist geen banden, samenwerken of juist niet, enzovoort) gevormd is.
SA verdiend helemaal niets aan de DLC. Noch direct (gratis) noch indirect (via extra verkopen van AC want dat is van een Europees bedrijf: Ubisoft).

Jij hebt geen benzineauto? Want ja, die olie komt uit SA, Bahrain, Qatar etc. en die landen zijn (ongeveer) even slecht.

Jij kijkt geen F1, want Max Verstappen etc racen wel in die landen.

Jij hebt geen games van Ubisoft want hun aandeelhouder Tencent is onder controle van China.

Ik kan nog wel even doorgaan met voorbeelden.

Jouw laatste opmerking gaat eventjes voorbij aan onze eigen historie. Wij hebben Spanje eruit gegooid. Ik woon in een land (Filippijnen) waar de bevolking zelf een dictator (F. Marcos) heeft verdreven.

Menselijkheid doet niets af aan een regime. We veroordelen zo ongeveer met de hele wereld het regime in Noord Korea. (Noch investeren we er iets, noch werken we ermee samen) en het maakt geen zak uit Mr Kim is en blijft de baas. Totdat het volk zelf in verzet komt. (Of we een oorlog beginnen, maar dan heb je er nog wel een paar te voeren als je alle landen wil veroveren/bevrijden net zolang totdat ze een regime hebben op onze normen en waarden).

Mr Putin is echt niet onder de indruk als wij massaal de straat op gaan om tegen hem te demonstreren. En er zijn altijd wel wat landen die zich daar niets van aantrekken en gewoon zaken blijven doen met zo'n schurkenstaat. Een economische blokkade / internationale boycot op samenwerking heeft daarom nog nooit resultaten opgeleverd.

Als je iets wil bereiken dan zul je dat op een andere manier moeten doen dan de manier waarvan bewezen is dat het niet werkt.
Die verdienen wel degelijk indirect, want ze hopen er meer toeristen mee te trekken.
Maar wat hebben ze aan toeristen als het daar één grote shitshow is? Toeristen zijn nogal eens naïef, maar niet achterlijk.
Nee geen benzine auto

Nee geen f1

En nee, geen ubisoft games hier.


Niet het punt ook.


Juist door dit als consument te weigeren, spreek je je uit.


Maar ik maak mij geen illussies, jij en gelijkgestemden halen de schouders op en spelen het spelletje, in meer opzichten dan een.
Het probleem is dat je indirect het Saoedische regime steunt door deze DLC te spelen, zonder dat dat heel erg duidelijk is. Als je als speler niet op de hoogte wordt gebracht door de ontwikkelaar dat een DLC tot stand is gekomen met geld vanuit een regime wat mensen vermoordt als ze niet in hun boksjes passen, dan is het in mijn ogen prima dat een website als Tweakers dit even verduidelijkt.
De DLC is gratis, verdienen doen ze daar niet aan; eventuele verdiensten (extra verkopen van AC komen ten gunste van Ubisoft. We gaan daar niet even op vakantie. We gaan niet de straat op om SA te promoten.

Op welke wijze steun je het regime dan?
Je steunt het regime door iets te spelen dat tot stand is gekomen met hun hulp. Door het te spelen word je bloodgesteld aan propaganda, zonder dat je er erg in hebt. "Hoezo propaganda" vraag je dan waarschijnlijk, nou, bijvoorbeeld omdat Saoedi-Arabië waarschijnlijk een vinger in de pap heeft gehad qua teksten, wat er vermeld moet worden en, nog waarschijnlijker, wat er NIET vermeld mag worden.

Dat is het hele probleem met zo'n sponsoring; Ubisoft heeft niet dezelfde vrijheid gehad om de DLC te ontwikkelen, vergeleken met of ze het zelf hadden gefinancieerd.

Al je voorbeelden qua Amerikaanse films die steun krijgen van de Amerikaanse staat enzo zijn een heel ander niveau, want Hollywood maakt echt niet alleen "America is the greatest!"-films.
Je hebt wel een goed punt. Westerse media is sowieso niet consistent. Bij Rusland, China en Saudi moeten mensen herinnert worden over de verschillen wat ons doen scheiden. Bij Amerika, indien zij een spel of film maken of een nieuwe software uitbrengt wordt niet kritisch over geuit. Een kind martelen hoe Saudi het doet of Amerika die op grote schaal Israël support en Israël wat op grote schaal genocide pleegt het is hetzelfde. Dood en verderf.

Dus als je het mij vraagt, mag die disclaimer dan bij elk land. Of alles gewoon weglaten en houd het bij tech alleen.
Ik vind dat allen zich moeten houden aan de de Universele rechten van de mens.
Landen die zich hier niet aan houden, zouden gedwongen moeten worden zich er wel aan te houden.
Ik heb nog nooit iemand in een land met andere waarden horen zeggen: "Wat fijn hè, dat je lukraak door de politie kan worden opgepakt en gemarteld. Echt een pluspunt van ons land."

Een willekeurig land met een dictator of absolute monarchie is niet de wil van het volk en zou dus ook niet als soeverein moeten worden gezien.
Ach, dat geneuzel met 20 verschllende politieke partijtjes zoals wij hier hebben is óók niet alles hoor. Ik stem voor een democratische dictatuur: 4 jaar lang één iemand aan de macht die overtuigend gekozen is, en na 4 jaar onherroepelijk vervangen door een ander.

Of: we bouwen 3 AI-systemen onafhankelijk van elkaar ontwikkeld en getraind en laten die alle beslissingen nemen. Bij een 2/3e meerderheid gaat bepaalde regelgeving dóór. 2 van de AI's moeten het met elkaar eens zijn. Alles volledig 100% opensource en alle trainingsdata ook.
Ja zoveel verschillende politieke partijen is inderdaad een probleem, vooral als elke politiek partij continue probeert te scoren ten op zichtte van de ander in plaats van samen te werken.

Hoe aantrekkelijk het ook klinkt om een voor 4 jaar dictator te kiezen. Je wilt denk ik nooit iemand met absolute macht hebben. Hoe vaak hebben politici iets beloofd en als puntje bij paaltje kwam het niet gedaan.

Iemand die onder valse voorwendsel een (absolute) dictator wordt voor 4 jaar, kan binnen deze 4 jaar de hele rechtstaat afbreken. Bv. verbieden kranten, verbieden kritische website, afschaffen NOS/NPO.
Aanpassen van de kiesregels, selectief uitbrengen van informatie....

Ik herinner mij dat de Romeinen ook gekozen censor/consul hadden.... is ook niet helemaal goed gegaan :P
Eigenlijk wil ik dat Tweakers zich JUIST politiek uitspreekt.

Politiek is letterlijk alles wat we doen. Wat we zien, horen, lezen, ervaren, wet- en regelgeving .. vooral ook in de technieksector: hoe kun je het niet over politiek hebben als het gaat om rechten op het internet? Privacy? Welke media we 'mogen' zien en willen zien met z'n allen?

Politiek is alles. En ja, ook die nieuwe mogelijkhede in Office. Denk aan Copilot bijvoorbeeld. En hoe gaan we met z'n allen het gebruik van AI reguleren en zorgen dat het núttig gebruikt wordt zonder politiek hierbij te betrekken? Juist.
Dit zijn andere waarden,er is niks mis aan die zin. Prima jounalistiek.
Grappig, bij ieder nieuwsartikel van de US, China, Rusland en Israel zie ik niet zulke duidelijke verwijzingen naar grove mensenrechten staan. Terwijl deze landen bewezen dezelfde schendingen van mensenrechten uitvoeren. Waarom wel bij landen uit het MO: omdat je publiek dit verwacht?
"Andere waarden? Ik hoop niet dat Tweakers nu een soft eufemisme gaat gebruiken voor de misdaden van het Saoedische regime"
Toch is het correcte terminologie, want veel van wat je noemt kun je formeel enkel als misdaden kwalificeren als je de veelal westerse waarden waarop die mensenrechten gebaseerd zijn als een wet of wetmatigheid ziet. Saoedi-Arabië heeft zich echter of niet of met allerlei voorbehouden gecommitteerd aan de verdragen waar wat velen zien als universele mensenrechten op gebaseerd is.

Hier kun je zien dat relatief vrij weinig VN-mensenrechtenverdragen geratificeerd zijn door de Saoedi-Arabië: https://indicators.ohchr.org/

[Reactie gewijzigd door jumbos7 op 18 november 2025 00:05]

Dat is een drogredenatie. Op die manier kan je alle misdaden van SA wel weg relativeren want tja, ze hebben geen verdrag ondertekend.
Als je mijn reactie een drogredenatie noemt dan heb je er vind ik weinig van begrepen. Het punt dat ik wil maken is dat landen het niet altijd eens zijn over wat de mensenrechten zijn en dus ook wat in formele zin schendingen zijn van de mensenrechten. Als Saoedi-Arabië of welk ander land bijvoorbeeld een bepaald mensenrechtenverdrag niet erkent of onder voorwaarden accepteert dan zien ze het niet perse als misdaad of fout wanneer zij iets doen dat in tegenstrijd is met (delen van) het verdrag. Wanneer je iets wel een misdaad noemt is dat omdat je een ander normenkader hebt, en dat mag maar dat doet niets af van de discussie over mensenrechten.

[Reactie gewijzigd door jumbos7 op 18 november 2025 19:40]

Laten we dan maar niks meer doen en nergenst naar streven.

Juist de landen die zichzelf gebeterd hebben (en nee,niet perfect) hebben een rol om andere minder fortuinlijken te helpen.


Laat best niet in de weg staan van beter.
Daar heb je BDS voor. Gewoon boycotten wat je niet zint, en als iedereen dat doet helpt dat wel degelijk.
Ik zal dan maar inhoudelijk reageren, in plaats van op de politiek.

Ik ben Assassin’s Creed-fan van het eerste uur, maar ik vind Mirage (en Valhalla overigens ook) verschrikkelijk door de extreem slechte AI en de gigantische hoeveelheid bugs (blijven hangen in onzichtbare muren, NPC’s die tegen een muur blijven rennen, etc.). Deze DLC zou ik best willen uitproberen, maar omdat ik Mirage zo bizar slecht vond, begin ik er niet eens aan.

Op zich is het wel leuk dat er, hoewel waarschijnlijk gesponsord, een volledig nieuwe omgeving gratis wordt toegevoegd aan de game. De setting, de omgeving en de geschiedenis zijn heel interessant. Jammer dat de game niet goed genoeg is om de DLC uit te proberen.

[Reactie gewijzigd door SilentF0rce op 17 november 2025 20:20]

Het grappige is dat als je op reddit kijkt, iedereen zijn eigen voorkeurren heeft. Over het algemeen wordt de Ezio trilogie als top beschouwd, en Black Flag, maar AC3 is voor de een een drama, de ander vindt het de beste. Unity vindt de een de beste parcour, maar veel te groot met zinloze missietjes. En zo gaat het maar door. Origins was fantastisch door Bajek, Oddesey heeft zijn aanhang, maar Valhalla vindt de een verschrikkelijk en de ander de beste. Voor mij was de link tussen ISU en de Noorse goden een vreselijke draai. Alles moet weer uitgelegd en platgeslagen worden. De mistiek van de Ezio trilogie totaal weggepoetst.

PS: ik vond Mirage erg leuk, een van de betere: een stad, relatief compact en eindelijk weer eens tegenstanders die een klein beetje een achtergrond verhaal hebben, ipv alleen maar een groepje oninteressante schruken zoals in Origins, Oddesey en valhalla. Maar ieder zijn/haar smaak.
Ik ben toevallig net aan de game begonnen, zit er nu 6 uur in... Vanavond door de gevangenis geslopen waar je redelijk aan het begin naar toe moet. Was nog steeds leuk, maar ik kwam inderdaad ook al die bug tegen van AI die tegen een muur blijft rennen. Was ergens gespot en een dak op gevlucht waar ik me in een hooibaal verstopte en er kwam één guard ook dat dak op, maar die stond vervolgens dus tegen een enkelhoog muurtje aan te glitchen tot ik maar uit mijn hooibaal stapte om rustig op hem af te slenteren en hem uit zijn lijden te verlossen.

Maar ja, tot nu toe heb ik ook het idee dat ik deze gewoon redelijk vlot uit ga spelen om hem af te vinken en dan later eens door naar Shadows... Hij lijkt niet bijzonder genoeg om veel tijd aan te besteden.
Gamewashing, weer wat nieuws.
Sorry? Tientallen jaren veheerlijking van Amerikaanse Marines, soldaten, piloten , sniperrs etc etc etc. US uber alles. Gamewashing ten top. Of de games waarin de US verheerlijkt worrdt ook gesubsidieerd worden door de US overheid weet ik niet. Misshcien kopen ze aandelen in bepaalde games.
Of de games waarin de US verheerlijkt worrdt ook gesubsidieerd worden door de US overheid weet ik niet.
Gamewashing, een variant op sportswashing, vereist natuurlijk wel dat het land in kwestie door koop, sponsoring of andere manier er geld in stopt. Dus dat is nogal cruciaal.

Overigens een game als America's Army was bijvoorbeeld nadrukkelijk betaald door de VS. En er zijn ook enorm veel films (geeneens allemaal direct defensie gerelateerd) waar het ministerie van defensie van de VS (nu ministerie van oorlog) heeft meegewerkt meestal met materieel maar soms ook met financieen.
America's Army is zelfs gebouwd door het Amerikaanse ministerie van Defensie. Was oorspronkelijk een simulator voor nieuwe recruits.
Uitstellen van games, uitstellen van financiële cijfers, verzoeken om een pauze in de aandelenhandel. Opeens gratis dlc door geld uit het midden oosten?

Ik weet niet of Ubisoft nog lang blijft bestaan in de huidige vorm.

Edit: oh ja, eerder dit jaar zijn de rechten op AC, Far Cry en Rainbow Six ook al in een dochterbedrijf ondergebracht.

[Reactie gewijzigd door MeltedForest op 17 november 2025 20:07]

Vergeet de AI-art niet in Anno 117.
Ik ben even heel eerlijk, ik lees reacties over dingen over Ubisoft, en als ik zo moet gaan denken, dan vind ik waarschijnlijk bij iedere studio wel iets dat niet deugd. Ik kan me hier wel gek over maken, maar ik kan er als gamer toch niks aan veranderen.

Dat gezegd te hebben, of de DLC nu wel of niet met steun Saudi-Arabië bekostigd is, ik kijk er al naar uit om deze DLC te gaan spelen, de main game heeft me ook goed bevallen, dus dit zal dan ook wel goed komen.
Lekker makkelijk weer. Je hebt als gamer juist alle macht door het niet te kopen. Maar nee hoor, we moet koste wat het kost dat leuke spelletje spelen.
Tja je PC onderdelen, je scherm, je console, je telefoon etc komen allemaal uit gebieden waar mensenrechten worden geschonden. Waar leg jij de lat?
Het is prima mogelijk om alleen dingen te kopen die je echt graag wilt of echt nodig hebt. Of koop tweedehands. Veel mensen kopen gewoon nieuwe dingen omdat ze iets willen kopen, niet omdat ze het nodig hebben. Maakt niet uit of ze een gigantische backlog hebben of dat de nieuwe telefoon nauwelijks beter is dan die van een paar jaar terug, nee, ze moeten consumeren want ''in mijn eentje beteken ik toch niks''. Gamers kunnen helaas niet boycotten zoals te zien is aan de staat van de gameïndustrie, wat een bende is het inmiddels.

Het is niet alles of niks, elk beetje zelfbeheersing helpt, zeker als meer mensen dat zouden doen i.p.v. steeds maar weer iets te zeggen in de trend van ''whatabout je telefoon/PC/scherm/console????????''
Maak toch echt zelf wel uit wat ik koop of speel als game. Er is overal wel wat. Als je hoofd daarin gaat zitten kan je net zo goed niets meer doen.
Als je hoofd daarin gaat zitten kan je net zo goed niets meer doen.
Grappig ik zie het precies andersom, wel bewust zijn wat je koopt is juist wel wat doen. Enkel aan jezelf denken en niet de gevolgen voor andere dat is juist niks doen :)

Het is niks anders dan wegkijken, en dat mag natuurlijk!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 18 november 2025 09:42]

Er zit een verschil van een woestijn tussen een developer uit een team die een keertje moedermelk uit de koelkast gestolen heeft vs. een overheid die een journalist in stukken heeft gezaagd en door hongersnood uitgemergelde kinderen in Jemen platbombardeert.

[Reactie gewijzigd door TrafalgarLaw op 17 november 2025 23:31]

En de Amerikanen zijn heilig? Nou nee.
Nee maar we hebben het dan hier ook niet over de amerikanen.
Ergens wel. Nu word er selectief geshopt als in 'hunnie fout, wij beter..' Schei toch uit. Een pot nat.
Dus er mogen nooit fouten aan de kaak gesteld worden of benoemd worden omdat het Westen ook fouten heeft gemaakt? Beetje een zero sum wereld waar je in leeft maar okay.
Doen we ook niet bij de Amerikanen. Of bij Brussel. Of bij Den Haag.
Je bent duidelijk nieuw hier als je denkt dat dat helemaal niet gebeurd. Zowel in de artikelen als in de reacties komt dat met regelmaat terug.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 18 november 2025 09:46]

Het mag niet van jou? Wie ben jij om te bepalen wat Arnoud Wokke wel of niet (mag) schrijven of benoemen? Dit artikel is nota bene geschreven door een journalist die (in)direct in dienst is van DPG. Dan mag je wel hopen dat je als journalist iets mag zeggen over een land/overheid die een (mede)journalist in stukken heeft gezaagd.

[Reactie gewijzigd door TrafalgarLaw op 18 november 2025 02:44]

Emoties die hier niet thuis horen. Ik laat me verder niet uit over de redacteur. Emoties kunnen in de Libelle ofzo.

Want het haalt de focus af van het feit dat er een DLC is, en politiek gezever niet op deze site hoort. Gebeurt al veel te vaak.
Jij wilt in essentie een een wikipedia-artikel lezen zonder de weging van een journalist en diens input?
Wel een keurige whataboutism.
Zelfs al klopt het hele verhaal, laten we daar voor het gemak maar vanuit gaan, dan is het hypocriet om het spel niet meer te spelen hierom, dan moeten we alle spellen van deze uitgever gaan boycotten. En ook meteen geen handel meer drijven met dit regime. Eigenlijk hebben we toch al zelf betaald voor deze DLC via een omweg, dan kunnen we het net zo goed spelen.
En niet alleen van deze uitgever. Tenslotte spelen we al vele decennia lang games waarin de goeden US soldaten zijn, en de slechten de Russen, Vietcong, Noord Korea etc. Over propaganda gesproken.
Nintendo fanboys zijn daar immers kampioen in ;)
Klopt, uiteindelijk kun je alles goedpraten, wegkijken en gewoon je spelletje spelen.
Wat is het leven toch lekker simpel.
Je kan er zeker wel wat aan veranderen: je kan de DLC niet spelen en daarmee signaleren dat zoiets niet gewenst is.
Gratis DLC, kijken hoe goed het te doen is met de standaard kits en dat je niet gedwongen wordt een nieuwe te kopen met echt geld omdat de rest "opeens te zwak" is.
Hmm een DLC van een 2 jaar oude single player game. Vraag me af wie daar op zit te wachten.

Zelf het spel gespeeld en uitgespeeld en zie niet de noodzaak deze te spelen
Ik weet niet of je dit wel zo makkelijk onder "gamewashing" mag rekenen. Ik bedoel, dan kun je dat wel van elke game zeggen waar subsidie naar gegaan is. Ik vind het allemaal nog wel redelijk normaal uitgewerkt. Verder gaat het vooral over geschiedenis en cultuur, niet zozeer iets politieks of zo. Verder vind ik de lokale overheid nou niet echt heel vredig en liefdevol overkomen in deze game. Eerder het tegenovergestelde.

Maar stel, er komt een Assassins Creed Amsterdam en daar gaat subsidie heen omdat ze wat leuke historische gebeurtenissen erin willen laten verwerken. Is dat dan meteen een probleem? Is het een probleem als ze missies gaan subsidieren? En in hoeverre is het een probleem als ze alleen de locaties wilden hebben en niet wat voor inhoud daar verder afspeelt? Sure, het mag benoemd worden dat er subsidie achter zit, maar laten we niet doen dat alles meteen bedoelt is als gamewashing of goedlakken van een regime. Niet alles heeft een complottheorie nodig.
Dit vindt ik geen nette journalistieke schrijfwijze:

"executeert het minderjarigen"

Alles wat ervoor stond zijn dingen waar andere culturen meningsverschillen over kunnen hebben:

"schendt die overheid op grote schaal mensenrechten, onderdrukt het regime vrouwen en minderheden, is het verboden om iets anders dan heteroseksueel te zijn op straffe gevangenisstraf of de doodstraf"


Maar dat over die minderjarigen executeren komt vanuit geen bron, en is geen kernwaarde van de cultuur van dat land.
Het zijn wel dingen die vermeld moeten worden omdat het opkopen van gamestudios en publishers door SA een PR-stunt is om SA in een beter/positiever daglight te stellen. Vergeet niet, SA en al die oliesjeiks steunen veelal zelf terrorisme (ook in Europa) en bombarderen momenteel Jemen.

Arnoud, vergeet ook niet de tallloze (arbeids)migranten en slaven te vermelden die onder slechte omstandigheden leven en werken, hun paspoorten worden ingenomen, ze gefolterd worden en vaak veelal te komen overlijden. Het gaat misschien buiten het topic/thema van dit artikel om maar het is goed dat je de groffe schending mensenrechten benoemt. Noem een geverfd paard geen zebra en vertel mensen hoe het is.

Goed werk Arnoud!
En daar mag je iets van vinden, maar hoor je niet over de vele kinderhandjes die je apparatuur mogelijk hebben gemaakt.

Je filtert SA eruit als een lap op een rode stier. Wel het voetbal gekeken dat in Qatar afspeelde? Je apparatuur is China/Afrika loos?

Nee dus. En laat ik duidelijk zijn. Ik vind er ook wat van. En de mensen in het westen ook. Maar je blik is vertroebeld omdat je met een westerse blik kijkt.

Ondertussen geniet je wel van je spullen uit bepaalde landen. Zfg en sta je niet bij stil. Maar als je IPhone ineens 8000€ euro kost, tsja dan is dat het probleem.

Ergo, best hypocriet allemaal als je erover nadenkt.
edit:
Type en taalfouten verbetert.

[Reactie gewijzigd door Ace_010 op 17 november 2025 23:47]

Ik ben zelf niet westers en je maakt heel veel aannames in je reactie. Hier is het direct geld van de SA-overheid die een game bekostigt uit dus die fonds. Er zijn natuurlijk ook westerse games gefinancieerd door westerse overheden maar dit is toch wel van een heel ander niveau: Een door-en-door corrupte overheid/koningkrijk dat Ubisoft, een gigantische publisher, sponsort. Dus voordat je whataboutisme of hypocrisie poogt: Ik benoem iedere fanciering van iedere foute/corrupte/misdadige overheid.
SA heeft een belang genomen in Ubisoft. En dat word uiteindelijk een overname icm Tencent. Dus het punt dat ik maak blijft overeind. Het is dus geen propaganda of wat dan ook. Ze zijn deels eigenaar en financieren een dlc.
Dat ze eigenaar zijn betekent niet dat het geen propaganda is... Of kan een staatsomroep ook geen propaganda maken?
Staan zat artikelen over op Internet dat ze wel minderjarige executeren... o.a. op sites van Amnesty en in nieuws artikelen, ook al is het officieel afgeschaft daar, het gebeurt nog steeds.

Alle andere dingen die op worden genoemd gebeuren in veel meer landen.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn