Gerucht: 17 Ultra wordt eerste Xiaomi-smartphone met ultrawideband

De Xiaomi 17 Ultra zou de eerste smartphone worden van de fabrikant met ondersteuning voor ultrawideband. Telefoons van andere merken hebben dit al enkele jaren, met als bekendste voorbeeld iPhones.

Met ultrawideband kan een telefoon preciezer objecten die ook ultrawideband hebben en in de buurt zijn lokaliseren. Xiaomi-telefoons hebben de functie tot nu toe niet, maar een keuring in China van de telefoon laat volgens GizmoChina zien dat de 17 Ultra die wel heeft. Ook is er ondersteuning voor Chinese satellietnetwerken.

Eerder kwamen er al geruchten naar buiten over de 17 Ultra, die de eerste dure Xiaomi-telefoon wordt met een primaire camera met OmniVision-sensor. De leverancier van camerasensors maakte wel vaker de sensors voor andere camera's op Xiaomi-telefoons. Het gaat om een 1"-sensor met een oppervlakte van 128 vierkante millimeter. De overige camera's zijn van Samsung en zijn volgens het gerucht kleiner. Xiaomi kondigde al wel diverse telefoons aan in de Xiaomi 17-serie, maar de Ultra volgt meestal maanden later en is het duurste niet-vouwbare model in line-up. De telefoons komen doorgaans ook in Nederland en België uit.

Xiaomi 15 Ultra-modellen
Xiaomi 15 Ultra-modellen

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

12-10-2025 • 12:16

55

Reacties (55)

Sorteer op:

Weergave:

Ik heb gemist waarom 16 werd overgeslagen? 4 is een ongeluksgetal in de chinese cultuur, maar 6 niet?

Toch maken we hier een sprong van 15 naar 17.
Ik heb gemist waarom 16 werd overgeslagen? 4 is een ongeluksgetal in de chinese cultuur, maar 6 niet?

Toch maken we hier een sprong van 15 naar 17.
Nee hoor geen ongeluksgetal, het is omdat ze het design van de iPhone 17 Pro wilde “gebruiken”, en daarom heet dat ding ook 17, 17 Pro en 17 Pro Max.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 12 oktober 2025 12:33]

Moest er zelf om lachen toen ik dat elders had gelezen, en toen zag ik hoe HyperOS 3.0 eruit gaat zien.

en mensen steeds maar roepen dat Samsung, Apple na doet maar ze hebben HyperOS nog niet gezien

Zelf heb ik daar niks op tegen, ze moeten vooral doen wat ze zelf willen.
Er komt een punt dat de Chinezen Apple eruit moeten gaan schoppen ivm. de derde wereldoorlog en dan is het fijn als de overgang zo makkelijk mogelijk is.

Putin probeert het ook maar faalt jammerlijk: we kunnen zonder McDonalds, Ikea en Boeing! Ik acht de kans van de Chinezen iets groter.
Mwahh denk het niet; het is wachten totdat ze zullen zeggen dat er spyware aanwezig is en het gaan verbannen (Huawei)
Ik kan het mis hebben maar ik meen te hebben begrepen dat nooit aan is getoond dat Huawei een spionage toestel is.
In mijn vrij naïeve brein zou apple dan in hetzelfde schuitje zitten, want hun overpriced spullen worden grotendeels in China gemaakt
Moest er zelf om lachen toen ik dat elders had gelezen, en toen zag ik hoe HyperOS 3.0 eruit gaat zien.
Haha ja dat ook inderdaad, ze stonden een paar jaar na de Apple introductie van het Dynamic Island precies hetzelfde te presenteren op het podium.

Niets mis met wat volgen natuurlijk maar op sommige zaken zullen ze toch zelf ook niet trots zijn zou je zeggen.
Het schijnt een groot succes te zijn in China. Alles modellen zijn uitverkocht.
Halfwaar. Ja dit heeft met de iPhone benaming te maken, maar het design is niet van Apple, zij hebben dit ontwerp zelf al jaren geleden gebruikt.

Xiaomi Mi 11 Ultra Zwart: beste prijs - Tweakers
Exact, dat was het eerste dat me opviel aan het design van de pro17. Nu is Apple ook niet bepaald vies van het gebruiken van wat er al was, maar dit dan heel goed in de markt te zetten. Het is meer marketing dan innovatie.
Weetje, het maakt me niet zoveel uit. Er is weinig innovatie en als iemand een beter idee heeft, lekker overnemen. Bedoel een brede camera balk wordt ook al jaren natuurlijk gebruikt door Google.

Ik vind de namen van deze toestellen wel erg slecht, maar qua design zijn telefoons wel zeer hetzelfde, en zie je bepaalde trends overgenomen worden en weer verlaten worden.

Deze Xiaomi's zijn simpelweg een doorontwikkeling van eerdere modellen, waarbij Apple nog een heel ander design had. Wees dan gewoon eerlijk, Apple heeft het grote camera eilans gezien bij anderen en hebben daar hun design op aangepast. Tevens is het natuurlijk een bekend klacht van mensen wanneer telefoons niet recht liggen, en is ook reden waarom zat mensen dit fijn vonden aan de Pixel telefoons.

Innovatie bestaat bijna niet op fysiek gebied, foldables was een innovatie, je zou schermpjes e.d. op de achterkant ooit een innovatie kunnen noemen, al is dat inmiddels ook al heel oud, en dat was het eigenlijk. Verder is het allemaal doorontwikkeling, wat afkijken van elkaar, en een beetje feedback van consumenten/reviewers.
Halfwaar. Ja dit heeft met de iPhone benaming te maken, maar het design is niet van Apple, zij hebben dit ontwerp zelf al jaren geleden gebruikt.

Xiaomi Mi 11 Ultra Zwart: beste prijs - Tweakers
Nah, de 17 Pro serie van Xiaomi lijkt veel meer op de iPhone 17 Pro serie dan op deze M.i. 11.
Het design van iPhones blijft telkens lang verborgen voor iedereen, dus had Xiaomi zeker de tijd niet voor dit achterste eiland zo snel te voorzien op hun phones met een extra 2de scherm.

Het klopt inderdaad ook dat Xiaomi dit al jaren heeft op de Mi 11 Ultra en meerdere Poco phones. Dat 2de scherm waren ze al jaren van plan trouwens.

Dat de hoesjes perfect passen op elkaar, wijst er gewoon op dat Apple niets vernieuwd heeft en ze gewoon dat ontwerp overgenomen hebben van vroeger. Kijk maar eens naar de afmetingen van onderstaande link...

https://www.gsmarena.com/compare.php3?idPhone1=14181&idPhone2=13964&idPhone3=13123

Dat Xiaomi veel afkijkt van Apple weet iedereen ondertussen al heel lang net zoals Huawei vroeger deed. Een soort gulden middenweg tussen Android en iOS.

[Reactie gewijzigd door greatkz op 12 oktober 2025 17:48]

Ik wilde hier serieus op reageren, maar toen ik op je profiel klikte en 400 karmakeizers zag van Apple producten, toen wist ik al genoeg
Feiten zijn feiten natuurlijk, als je hierdoor niet verder reageert zullen de feiten wel niet zo goed zijn.

Iedereen kan zien dat de 17 Pro serie van Xiaomi veel meer lijkt op de iPhone 17 Pro serie dan op deze M.i. 11 die je er nu bij probeert te sleuren. De officiële Xiaomi hoesjes voor de 17 pro en 17 pro Max passen zelfs perfect op de iPhone 17 en 17 pro Max. Daar hebben karma badges helemaal niets mee te maken.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 12 oktober 2025 13:55]

En jij denkt dat de design keuze, van ontwerp naar ontwikkelen, testen etc binnen 1 maand kan? En dan ook nog releasen?

Design hebben ze niet gekopieerd. Apple is blijven hangen bij een zelfde soort design.

Tegenwoordig zien alle telefoons er bijna hetzelfde eruit. Groot scherm met groot eiland aan camera's.
Zo goed al alle tech reviewers zijn het ermee eens. Het design lift mee op het design van Apple, het volgen van de modelnamen bevestigt dit toch?

daarmee zeg ik niet dat apple hierin uniek is hoor, maar de 16 overslaan en het design zo kort voor apple releasen is wel erg toevallig dan toch?
De naam staat niet ter discussie, dat is gewoon gekopieerd. Het grote camera eiland is iets wat ze al jaren doen. Je zou dus moeten stellen dat Apple dit gekopieerd heeft. Verder zijn de maten flink verschillend. Wat hier als feiten worden neergezet, is niets meer dan onwaarheden.
Zo goed al alle tech reviewers zijn het ermee eens. Het design lift mee op het design van Apple, het volgen van de modelnamen bevestigt dit toch?

daarmee zeg ik niet dat apple hierin uniek is hoor, maar de 16 overslaan en het design zo kort voor apple releasen is wel erg toevallig dan toch?
Precies, dit zien absoluut niet alleen “Apple fans”.
Design van de 17 Pro lag al maanden op straat, daar heeft Xiaomi makkelijk op kunnen anticiperen.
Dus het hele telefoon plus fabriek "even in een paar maanden" veranderen. Ik stel voor dat je eens wat inleest hoe wijzigingen in de praktijk plaatsvinden.
Veranderen? Dat weten ze al lang. Corporate espionage.
Als ze "het al lang weten", waarom dan "een paar maanden" voor lancering? Apple beukt ook zoiets echt niet op het allerlaatste moment.
Dit zijn dus meer feitelijke onjuistheden. Je noemt hier geen enkel feit, maar doet wel jouw subjectieve mening af als feit.

Jij zegt dat de hoesjes perfect op elkaar passen, maar dit is feitelijk onjuist. De afmetingen zijn gewoon absoluut anders, zo is de iPhone alleen al bijna een milimeter dikker en korter. Dit geldt voor beide formaten.

Jij stelt hier dat wanneer een telefoon een groot camera eiland heeft die zij ook al eerder hadden, en in de buurt zitten qua afmetingen, dat het dan een feit is dat het gekopieerd is.

Maar het enige echt feit is, is dat dit feitelijk onjuist is. Dit is een bestaand Xiaomi design, hebben ze vaker gedaan, en de afmetingen zijn absoluut niet hetzelfde, anders kunnen we wel hetzelfde zeggen over de Pixel 10, die zit qua maat er veel dichter bij.

https://m.gsmarena.com/compare.php3?&idPhone1=14182&idPhone2=14049

https://m.gsmarena.com/compare.php3?&idPhone1=14181&idPhone2=13964
Dat zijn de feiten inderdaad.

Dan een tip. Apple-fanboys overtuigen is verspilde moeite. Energie daarin steken is verspilde energie. Omdenken: Koop Xiaomi en stop het verschil wat je bespaart ten opzichte van de overprized Apple hardware in Apple-aandelen. De marges van Apple zijn zeer hoog door de hoge prijzen die ze hanteren, waardoor Apple-aandelen erg goed renderen. Dus nu kijk ik met veel plezier naar iedere koper van Apple hardware.
Nah, de iphone is 0,8mm dikker dan de Xiaomi.
Maar het lijkt helemaal niet op de iPhone 17? Hadden ze het niet 26 kunnen noemen trouwens, ik neem aan dat dat de volgende iPhone wordt? Of gaan ze alleen voor de jaren met iOS?
Maar het lijkt helemaal niet op de iPhone 17?
Daarom zei ik ook 17 Pro ;)
Hadden ze het niet 26 kunnen noemen trouwens, ik neem aan dat dat de volgende iPhone wordt? Of gaan ze alleen voor de jaren met iOS?
Dat gaan we volgend jaar zien, kunnen we gelijk zien of xiaomi daarin ook weer volgt.
Hmm dat plaatje bij het stuk is dus niet van het device in kwestie dan begrijp ik hieruit.
Hmm dat plaatje bij het stuk is dus niet van het device in kwestie dan begrijp ik hieruit.
Dat zijn Xiaomi 15 Ultra-modellen, aldus het onderschrift onder de foto.
In China blijken er veel problemen met dit nieuwe model te zijn, hopelijk zijn de export telefoons van netre kwaliteit ....

YouTube: Xiaomi 17 Pro Max - Android Auto, Overheating, Rear Display & More!

..
14 is dan weer niet overgeslagen.
Ik vermoed dat je Japan en China door elkaar haalt. In het Japans klinkt het cijfer vier bijna hetzelfde als het woord voor de dood. Daarom zien ze het als een ongeluksgetal en wordt het soms overgeslagen als verdieping en bij Japanse producten (maar niet altijd, zoals bij de PlayStation 4).

Edit: ik lees net dat hetzelfde geldt voor Chinees, Koreaans en Vietnamees. Grappig dat die verschillende talen op dit vlak zoveel overeenkomst vertonen.

[Reactie gewijzigd door mac1987 op 12 oktober 2025 15:44]

Dit is toch geen nieuws, het gaat alleen om Xiaomi telefoons en het is nog een gerucht. Zonde van de tijd om hier aandacht aan te besteden.
Ik ben benieuwd wat voor veranderingen ze nog allemaal kunnen bedenken. De 15 Ultra is al een beest van een toestel!
Met een snapdragon 8 elite? Vink nie heel denderend hoor. Is het een gen5? Tweakers geeft alleen: “Qualcomm Snapdragon 8 Elite“

Dat is een redelijk basis SoC.

Vind de line up van Qualcomm echt ontzettend confusing.
Waarom is er snelste cpu "niet denderend" volgens jou?
De 15 komt kennelijk met een gen 4 revisie van dit platform (echt superslechte benaming van Qualcomm) wat as we speak nog de snelste is in de lineup.

Die CPU is in Android land inderdaad de snelste. maar dat is niet heel moeilijk, aangezien de rest gewoon echt zit te slapen, Huawei komt mee met de Kirin lijn, maar die zien we in europa niet echt. Deze SD8E4 is nu het snelste wat er voor android op de markt is.

in dit specifieke toestel van xiaomi legt ie het echter af tegen een vergelijkbaar geprijsde iPhone 17 pro op vrijwel alle vlakken. Peak GPU performance is hoger, maar sustained load is een stuk lager en batterijduur ook. precies wat je bij "gaming" dus nodig hebt ontbreekt.

En op productiviteit kun je met de iPhone al je tijden zo'n beetje halveren. Single-core performance en IO efficiëntie zijn dan gewoon een stuk belangrijker.

Android land loopt al jaren dusdanig achter op de Ax SoCs, dat is niet grappig, nu komen ze eindelijk in de buurt en nog steeds presteert het flagship niet vergelijkbaar. Prima eerste zet hoor, maar software en overige componenten zorgen er niet voor dat er een toestel uitrolt wat ook echt mee kan komen als geïntegreerd geheel. Zo is de batterijtijd echt niet goed, met 5,4Ah verwacht ik echt wel een serieuze tijd, maar in de praktijk halen mensen net 14 uur. Dat is dus niet eens een dag.:

https://www.reddit.com/r/XiaomiGlobal/comments/1jah2xk/why_isnt_anyone_talking_about_the_battery_life_of/

https://www.gsmarena.com/xiaomi_15_ultra-review-2802p3.php#bat2=13964

Speel daar een beetje rond. Erg leuk om met de slider je eigen mix te maken van dingen die je belangrijk vind.

Nee de SD8(E) series is leuk, maar de claims die Qualcomm maakt worden iedere keer maar matig waargemaakt.

https://www.androidauthority.com/snapdragon-8-elite-battery-life-3497693/
Waarom zit je überhaupt een iPhone met een Android device te vergelijken? Het is niet dat Xiaomi een Apple SoC kan gebruiken dus je hele verhaal is een beetje moot, imo
Maar, waarom is de soc van XU15 dan "niet denderend"? https://nanoreview.net/en/soc-compare/qualcomm-snapdragon-8-gen-4-vs-apple-a18

Waarom loopt deze soc "jaren achter" op Apple?
Omdat er in de praktijk weinig apps zijn die daadwerkelijk goed gebruik maken van die SoC. Op papier kannie redelijk meekomen, maar het verschil in rendertijden is een factor 2 bijvoorbeeld.

Op papier dingen vergelijken is leuk, maar als je het dan in de praktijk niet eens terugziet, wat heb je er dan aan?
Waarom loopt deze soc "jaren achter" op Apple?
Android land in het algemeen. Mediatek probeert het al niet eens meer. Volgens mij is Samsung de enige die met hun Exynos chips wat probeert. Qualcomm heeft nu eindelijk iets wat in de buurt komt

Je vergelijkt nu met een normale A18 (non pro). Dat is een SoC met 1 gpu core minder en een jaar aan R&D minder. Een A19 pro presteert ongeveer 20% beter op CPU taken en 35% beter in GPU taken.

Android toestellen zijn redelijk voor gaming. Goede batterijduur en groot scherm onder load, maar op productiviteit moeten ze het echt afleggen tegen an een plethora van apps die gewoon niet beschikbaar zijn op android of slecht geoptimaliseerd.

afinity photo, luma fusion (multicam studio), halide, FiLMiC, ProCamera en in productivity Bear, Drafts, Ulysses, Omnifocus, Things 3, Sorted.

Sommige dingen zullen op Android zeker een tegenhanger hebben, maar vooral in pro video missen er gewoon echt heel veel of werken ze matiger. Dus leuk dat je als SoC op papier mee kunt komen, maar als je software er nog steeds geen gebruik van maakt, maakt dag ook niet eens meer zo uit.
Omdat er in de praktijk weinig apps zijn die daadwerkelijk goed gebruik maken van die SoC.
Nee, dat gaat echt prima.
Op papier kannie redelijk meekomen, maar het verschil in rendertijden is een factor 2 bijvoorbeeld
En daarom loopt de soc "jaren achter op Apple"? En "rendertijden", wat doen al die iPhone-users de hele dag dan precies?
Android land in het algemeen. Mediatek probeert het al niet eens meer. Volgens mij is Samsung de enige die met hun Exynos chips wat probeert. Qualcomm heeft nu eindelijk iets wat in de buurt komt
Aha. Xring en Dimensity maken zeer goede socs. Verder behoort Qualcomm al jaren tot de top. https://nanoreview.net/en/soc-list/rating En concurrentie tussen hardware bestaat op een iPhone niet eens.
Je vergelijkt nu met een normale A18 (non pro). Dat is een SoC met 1 gpu core minder en een jaar aan R&D minder. Een A19 pro presteert ongeveer 20% beter op CPU taken en 35% beter in GPU take
Je vergelijkt socs natuurlijk uit hetzelfde jaar en niet van verschillende generaties. Uit test blijkt ook niet wat jij claimt. https://nanoreview.net/en/soc-list/rating
Android toestellen zijn redelijk voor gaming. Goede batterijduur en groot scherm onder load, maar op productiviteit moeten ze het echt afleggen tegen an een plethora van apps die gewoon niet beschikbaar zijn op android of slecht geoptimaliseerd
Niks van gemerkt, ik heb zowel iPhone als Android gehad. Wat voor "productivity" gebruiken al die iPhone-users dan die het leven zonder, ondragelijk maakt?
afinity photo, luma fusion (multicam studio), halide, FiLMiC, ProCamera en in productivity Bear, Drafts, Ulysses, Omnifocus, Things 3, Sorted.
De wereld van een smartphone is echt groter dan zeer niche video -gerelateerde editing op een smartphone... Wat dit überhaupt met jouw opmerking te maken heeft dat de soc jaren achterloopt, is mij een raadsel.
Sommige dingen zullen op Android zeker een tegenhanger hebben, maar vooral in pro video missen er gewoon echt heel veel of werken ze matiger. Dus leuk dat je als SoC op papier mee kunt komen, maar als je software er nog steeds geen gebruik van maakt, maakt dag ook niet eens meer zo uit.
Nooit geweten dat al die iPhone-users de hele tijd "pro video" aan het maken zijn. Verder zijn foto's uit een X15U of X200 gewoon superieur aan wat Apple aan nep-hdr produceert.

Dat een moderne soc van Qualcomm jaren achter loopt op Apple omdat er volgens jou "geen professionele film-editing apps bestaan op Android", is wel heel erg ver gezocht.

[Reactie gewijzigd door kabelmannetje op 14 oktober 2025 17:09]

Wat bedoelen ze net met "Lokaliseren"? Kan een device dan met ultriwideband op de X,Y,Z as bepalen waar andere devices zich bevinden? Mogelijk dan met een betere precisie dan ervoor?
Met ultrawideband (UWB) op de telefoon kan je nauwkeurig de afstand en hoek bepalen van tags tov de telefoon. Dus geen x,y z coördinaat, wel relatieve positie. Zo kan je de richting aangeven van waar je bv je sleutels (met tag) kwijt bent. Apple heeft dit al sinds de iPhone 11 met de AirTags en ook al enkele andere vendors hebben dit.
natuurlijk door te combineren met GPS kan een soort van "absolute positie" wel worden verkregen, maar de onnauwkeurigheid en (soms) onbruikbaarheid van GPS doet hier wel afbreuk aan, dus de gebruiksmogelijkheden zullen beperkt zijn.
Xiaomi heeft wel meer van die vreemde eigenaardigheden. Ik weet niet of het nog steeds het geval maar tijden lang kon geen enkele Xiaomi video out over usb. En lage bitrate audio bij video opnames, zelfs bij de topmodellen.
Nee dit is zeker niet het eerste Xiaomi toestel met UWB.

Kijk maar op deze lijst:

List of UWB-enabled mobile devices - Wikipedia


Het eerste toestel met UWB komt uit 2021

@arnoudwokke
Ja ik vond dit ook een apart bericht, want ik werk zelf nauw met die UWB technologieën en zowel de fabrikanten van telefoons.

Kan het zijn dat Xiaomi het nu pas beschikbaar stelt aan normale Android apps? Heb zelf nooit een (normale) Xiaomi telefoon gehad.
Geen idee, ik heb het even opgezocht en de Mix Flip is ook globaal tot een release gekomen. Maar zowieso de 15s Pro is al gelanceerd in Nederland (global).

Ik weet niet of HyperOS een beperking heeft tot UWB , denk van niet want het blijft gewoon Android 15/16
Xiaomi heeft chronische spionageproblemen. Ik heb eerder een Xiaomi Mi4 besteld en die werd geleverd met twee gevaarlijke fabrieksvirussen. Ik heb hem direct geretourneerd vanwege veel twijfels over extra beveiligingsproblemen.

Xiaomi biedt geen ondersteuning voor Europa, alleen voor China, en alle gebruikersgegevens worden overgedragen naar Chinese servers. Er is geen naleving van de Europese normen voor de privacy van gebruikersgegevens, en ze kunnen met je gegevens doen wat ze willen. In China is spionage van de gebruiker door de staat een staatwet maar niet in Europa! Het spijt me, maar ik kan alleen maar NEE zeggen tegen de producten van zo'n fabrikant!
Vroeger kon de winkel waar je ze kocht nog de bootloader unlocken en er een vendor rom opzetten, waar soms wat onnodige zaken opstonden,maar dat gebeurde bij andere merken ook,vooral als je de chinese versies kocht. Nu kan dit allemaal niet meer en hebben ze ook Global versions met Global Roms erop die gericht zijn voor onze markt met de nodige maatregelen voorzien. Toen ik vroeger Xiaomi kocht zette ik er gewoon de custom xiaomi.eu rom erop en had ik nergens last meer van,maar nu hoeft dit allemaal niet meer als je een toestel hier koopt of elders met een global version en rom.

Privacy wordt wel strikt opgevolgde, anders worden ze verboden hier.

https://www.mi.com/be-nl/about/privacy/

En ze hebben tal van test ondergaan naar veiligheid en security oa....

https://www.mi.com/my/support/faq/details/KA-517517/
Dus er zijn al een 17, 17 Pro en 17 Pro Max, en dan komt er nog een 17 Ultra? Hmmm...


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn