Nvidia voegt ondersteuning voor DLSS 4 toe aan Grand Theft Auto V

De pc-versie van Grand Theft Auto V krijgt officieel ondersteuning voor de upscalingtechnologie DLSS 4. Daardoor kunnen RTX 50-eigenaren gebruikmaken van Multi Frame Generation, waarbij tussen gerenderde frames meerdere gegenereerde frames getoond worden.

Nvidia brengt DLSS 4-ondersteuning voor verschillende games uit, waaronder GTA V. DLSS 4 is alleen beschikbaar voor Grand Theft Auto V Enhanced, de verbeterde versie van de game die eerder dit jaar uitkwam. Deze versie had al ondersteuning voor DLSS 3 met Frame Generation. Daarbij wordt er een enkel gegenereerd frame tussen gerenderde frames getoond, terwijl dat er bij Multi Frame Generation twee tot drie zijn.

GTA V pc-upgrade
GTA V Enhanced

Door Kevin Krikhaar

Redacteur

12-08-2025 • 16:08

58

Reacties (58)

58
58
13
0
0
41
Wijzig sortering
Game mist nog HDR support, anders is hij helemaal up to date. RTX HDR werkt opzich ook prima als je een Nvidia GPU gebruikt.
Dat ken ik niet 🤔… Stel je dat in het Nvidia control panel in ofzo?
Ja, klopt, tegenwoordig kan dit allemaal via de Nvidia App die je kunt installeren samen met de driver. Mijn advies is om het niet in de globale instellingen aan te zetten, omdat anders het native HDR dan vervangen wordt. Dat is de implentatie van de developer en heeft altijd mijn voorkeur. Het beste is dus om in de programma instellingen de specifieke game op te zoeken en daar RTX HDR aan te zetten.

Er zijn ook alternatieven zoals RenoDX HDR, Special K en de automatische HDR optie van Windows, maar persoonlijk geef ik de voorkeur aan RTX HDR. Belangrijk om te weten: het is geen gratis lunch voor je GPU, je levert er wel wat rekenkracht voor in, maar dit is in de praktijk minimaal.

[Reactie gewijzigd door Master Chieftec op 12 augustus 2025 17:23]

Nee, dat komt pas volgend jaar bij de GTA V Enhanced RTX editie :+

Kost je weer 40 euro extra.
The Enhanced edition van GTA V voor de PC was een gratis update… Hoezo weer?
Nou, ik moet zeggen dat ik gratis heb mogen upgraden naar de Enhanced versie via de Epic Games Store. Rockstar heeft ongetwijfeld flink wat moeite en geld ingestoken in het implementeren van Raytracing, DLSS en Frame Generation. Hoewel GTA V oorspronkelijk niet met HDR in gedachten is ontwikkeld, is het zeker mogelijk om het toe te voegen, zeker nu Raytracing ook werkt.
Ik heb hem anders gratis via Epic, is een week free give away geweest, en ook daar werd netjes de enhanched voor aangeboden..
Mooie test voor GTA6 voor Rockstar. Hopelijk gaat AMD hier in mee gezien GTA6 vermoedelijk zware specs vraagt.
Ik weet wel zeker dat AMD hierin mee gaat, en misschien zelfs al een klein voordeel heeft in de pre-release.
Xbox en Playstation maken tenslotte gebruik van AMD-hardware, er zal dus zeker al in een vroeg stadium optimalisatie plaats vinden op AMD-hardware.

Tuurlijk heeft Nvidia de betere kaarten vast als het om uiteindelijke prestaties gaat, maar AMD wordt in elk geval niet vergeten.
Xbox en Playstation maken tenslotte gebruik van AMD-hardware
Zegt niks. Er zijn voldoende games die ondanks dat met Nvidia partneren.
Er zijn voldoende games die ondanks dat met Nvidia partneren.
GTA6 komt eerst uit op consoles die AMD hardware draaien. Nvidia kan hoog of laag springen, maar dat gaat niet veranderen.
Dat zegt echter nog steeds niets over voor welke kaarten de developer op PC zal optimaliseren / DLSS / FSR4 of hoger zal implementeren.

Ook nu (en ook de hele voorgaande periode, de consoles zijn al even AMD only) komen er immers genoeg games eerder uit op de AMD powered consoles waar op de PC versie wel DLSS te vinden is, maar geen FSR4 (of hoger). Of waar de PC versie duidelijk geoptimaliseerd is voor Nvidia ten opzichte van AMD, waar dit bij de console versie uiteraard niet zo is.

Was GTA V bijvoorbeeld niet zo'n game die het bij uitkomen duidelijk beter deed op Intel / Nvidia systemen dan op systemen met louter AMD hardware? Ik kan het zeker mis hebben, maar er staat me wel iets van bij dat dit destijds zo was.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 13 augustus 2025 08:06]

Nee, maar je bent als developer wel gek als je je vlaggenschip-spel, waar de hele wereld al jaren naar uitkijkt, niet tot in den treuren gaat optimaliseren voor het platform waar deze als eerste op uit komt.
Ik vermoed dat het probleem daar is, dat optimalisaties voor de consoles niet per definitie ook werken voor de PC versie. Anders zou immers iedere game die op de consoles uitkomt, ook op de PC inderdaad tot in den treuren geoptimaliseerd zijn voor AMD hardware, en dat is duidelijk niet zo. Niet dat ik niet verwacht dat GTA VI niet door zowel AMD als Nvidia geoptimaliseerd zullen worden gezien exposure die hoort bij GTA releases.

Mijn reactie was dan ook meer om te duiden dat het platform waarop als eerste gereleased wordt, geen garantie is dat ook op andere platformen de hardware van die partner het best ondersteund is, of de beste performance zal leveren.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 13 augustus 2025 09:32]

Een maand geleden is er al FSR4 ondersteuning gekomen voor GTA V. En die werkt prima. Dus het is eerder andersom, dat Rockstar eerst voor AMD heeft geoptimaliseerd en dan pas voor Nvidia.
Het één sluit het andere niet uit. Nvidia zal best een zak geld gooien om vroegtijdig mee te doen en van AMD weten we het zeker gezien de consoles.

Beide weten dat GTA VI dé belangrijke release is en dat consumenten gaan kijken hoe goed producten met GTA VI functioneren (in plaats van andersom).
De console hardware is wel een paar generaties ouder dan de kaarten die amd nu verkoopt. Maar mss draait het relatief goed op een 6800 dan.
Oudere Hardware? In 2026 gaat de ps5 pro gewoon. Fsr 4 ondersteunen. Dus geloof mij dat gta 5 dat ook wel zal ondersteunen.
Aint gonna happen. Alles onder rdna 4 gaat t niet hebben.
https://www.techpowerup.com/338569/playstation-5-pro-to-gain-full-amd-fsr-4-integration-in-2026

En AMD heeft zelf een slider getoont met FSR4 op een rx 7800 xt.

https://www.reddit.com/r/AyyMD/comments/1j0tkui/7800xt_with_fsr_4/?tl=nl


En een 7800xt kan vast wel fsr 4 aan. Alleen een 7600 niet en daarom zullen ze het niet zo snel doen.
Een vroeg screenshot waar de toggle niet juist werkt zegt niet heel veel.

RDNA3 doet geen native FP8 berekeningen. FSR4 is een FP8 model. RDNA3 kán het berekenen, maar kost zoveel tijd dat het nauwelijks verschil is met native resolutie. 7600 of 7900XT be damned.

PS5 Pro is een rare hybride van verschillende generaties en blijkbaar is de specifieke userbase voor die ene GPU met gekende configuratie groot genoeg om het model te finetunen daarvoor.
Maat die toggle staat toch gewoon op enable bij FSR 4? En wel raar dat AMD zegt dat ze het nog wel willen en het aan het onderzoeken zijn wat de mogelijkheden zijn. En dat een Modder het wel voor elkaar krijgt.
Heb je mijn reactie überhaupt gelezen? Je kan software maken en vergeten een toggle onbeschikbaar te maken afhankelijk van bepaalde situaties.

De modder heeft het technisch werkend gekregen. Als het dan niet sneller is dan native en inconsistenter en dubbel zoveel testing oplevert, waarom? Modding tov officiële support is iets heel anders.

Apple sloopt bepaalde hardwaresupport ook uit nieuwe versies van macos. Modders krijgen het dan deels weer werkend met veel ifs en buts. Betekent dat dat de hardware tóch werkt met een nieuwe API?

RT kan ook geheel in shaders gedraaid worden trouwens. Veel traget dan met RT hardware, maar het kan. Dus een RX580 en GTX1060 zijn RT-capabel aan onacceptabele performance. Waarom is FSR4 anders?

[Reactie gewijzigd door Arrigi op 13 augustus 2025 18:21]

Ik had je reactie wel gelezen alleen anders geinterpeteerd. En tuurlijk kan het maar ik twijfel of dat de waarheid is. Ik wil best geloven dat sommige 7xxxx reeksen moeite hebben met maar niet alle. En de modder zegt zelf dat de kwaliteit wel degelijk omhoog ging. Alleen de fps niet maar voordeel valt er zeker wel te halen. Maar goed gpu performances achter een software wall hangen zodat je iedere reeks weer een nieuwe kan kopen is voor intressanter voor gpu boeren
Het is geen software wall, het is een hardwarewall. Jij wil heel specifiek een nauwelijks geteste feature die een modder een beetje aan de praat heeft gekregen, maar AMD heeft weinig interesse in FSR4 half opnieuw ontwikkelen met nauwelijks performancewinst voor hardware die niet meer verkocht wordt.

Van de modder zelf:
That probably one of the cases where FSR4 on rdna3 made no sense, due to performance hit. It does improve motion artifacts aka "smirring problem" and does looks better on lower resolution, but FSR3 settings in this game already pretty good and simplistic artstyle also helps.

Another weird thing, that happens in all examples above: FPS on FSR4 scaled awful with lower resolution. Probably due to architecture restrictions (aka low performance on FP16), going lower than Quality won't gain you that much difference.
en
Please note, that while FSR4 Quality preset do gain additional FPS at 4k, compared to plain native without upscalers (imgur), that gain could be almost nullified at lower resolutions like 1080p.
Er zijn een aantal gevallen/games waar het een klein kwaliteitsvoordeel biedt bij een te lage performance (FSR4 draaien en dan alsnog 36fps?) waarbij het verder naar beneden schalen van de bronresolutie dan óók weer nauwelijks helpt, want het schaalt niet op die architectuur.

Jij leest een paar mogelijke voordelen, ik zie voor AMD voornamelijk een berg aan issues met twijfelbare voordelen. Als ze het dan toch doen, is het mogelijk met verminderde kwaliteit (dus niet zo'n geweldige winst tov FSR3) of nauwelijks performancewinst (waarom dan FSR?) en elke keer: hé zeg DLSS werkt toch beter hoor.

Bij de PS5 pro is het een gekende, vaste configuratie en kan er evt hier en daar gefinetuned worden door de ontwikkelaar op exact dezelfde software/hardware die de klant gebruikt.

In de tussentijd kan je waar FSR3 niet aan je wensen voldoet XeSS gebruiken.
Maar waarom zeggen ze dan niet gewoon werkt niet? Ze doen er zelf zk vaag en geheimzinnig over... en dan een slider waar hij aan staat en dan zeggen ja we bieden geen support maar wie weet ooit nog eens.... tja dan is het is mijn ogen mogelijk geen hardware wall maar een software wall. En ja FSR4 verkoopt een stuk beter als FSR 3.1.. dat weet Nvidia ook. En ik verwacht dat ze dat in de toekomst nog veder gaan uitbuiten o.dat de sprongen op pure performance een upgrade niet meer rechtvaardigen.


Maar goed dan klopt de statement

Aint gonna happen. Alles onder rdna 4 gaat t niet hebben.


Nog steeds niet en dat was mijn punt....
Zonder dlss is dat gat een stuk kleiner dan je lijkt te verwachten, en DLSS blijven gewoon "fake pixels" met de hoeveelheid ghosting en glitches dat het normaliter geeft.


Als de 5000 serie zo sterk was had geen developer het in zn hoofd gehaald om dlss standaard te enablen op bijv een 5090.


Ik vraag me eigenlijk ook mede daardoor af wat de meerwaarde zou moeten zijn voor DLSS4 bij deze game, die kaarten horen het zonder DLSS prima te kunnen als ze hun geld waard zouden zijn en de game niet op zeer inefficiente wijze RT toepast. Een r9-290 kon al makkelijk deze game op 4k 60-ish fps renderen op high-ultra

[Reactie gewijzigd door Annihlator op 12 augustus 2025 17:25]

DLSS kan er zelfs beter uit zien dan native, dus wat boeit het dat het fake pixels zijn. Beter beeld en betere performance.
Denk/hoop dat dat wel meevalt hoor. GTA V werd volgens mij juist geprezen bij lancering op pc dat het soepel draaide, ook op wat verouderde systemen. Maar afgaande op de trailers van GTA 6, snap ik je opmerking.
Er is al sinds een maand FSR4 ondersteuning dus dat zal wel meevallen.
Fijn dat het nu officieel is! Wellicht belangrijk om te vermelden is dat Multi Frame Generation al eerder te gebruiken was in GTA V Enhanced, via de mod van PureDark. Eveneens was het gebruik van DLSS 4 (het upscaling aspect) gewoon te forceren via de NVIDIA App en andere methodes. Dat werkte prima, en is overigens ook sterk aan te raden voor andere spellen die nog oudere versies van DLSS gebruiken, zoals Red Dead Redemption 2.

[Reactie gewijzigd door IlIlIllII op 12 augustus 2025 16:28]

Heb al geen tijden GTA5 meer opgestart, maar jaren geleden liep het al als een zonnetje op me PC

Heeft dit spel echt upscalers en Frame generation nodig? waarom zou je dit willen gebruiken op een spel dat op een aardappel nog redelijk draait?
V Enhanced draait niet op een aardappel ;)
GTA 5 gaat microstutteren bij een framerate hoger dan 187.5 fps dus als je zo min mogelijk moving picture persistence blur wilt hebben dan kan framegen een hele uitkomst zijn. Als je op zo'n hoge framerate framegen aan zet dan zijn de nadelen van die techniek ook niet zo'n probleem.
Enige jammere blijft is dat als je in de avond snel rijdt over de wegen je bij sommige wagens zoals de Duke gewoon de licentie-plaat 3-5x ziet als een soort-van trail achter de auto, ghosting dus, bij andere wagens is het eerder de buitenkant het ligt er maar net aan wat deel van het object het wegdek 'aanraakt' die snel van data veranderd door de bewegingen.

Dit is met DLAA op Transformer Model Preset K (en dus DLSS 4) geforceerd via de Nvidia Inspector Profile Inspector. Verder is DLAA natuurlijk wel zeer prettig voor de beeldkwaliteit als het om scherpte gaat en helpt tegen aliasing.

Gelukkig hebben ze nu ook recentelijk de reflectie-resolutie losgekoppeld van de hoofd-resolutie dat je niet in 5K hoeft te spelen met DSR om hogere resolutie reflecties te krijgen met ray-tracing.

Nu nog dat godsirritante lag-probleem met GTA V Enhanced Online oplossen, het spel werkt prima in single-player modus maar zodra je ook maar een minuut of 1-2 in een invite-only lobby bent dan beginnen de frametimes te spiken van ~8ms naar 20-30+ms wat een heel irritant beeld veroorzaakt met op-en-neer springende FPS waarden. Het maakt niet uit of je op de laagste of hoogste instellingen speelt.

Het ligt overigens ook niet aan de 13900K met 128GB RAM en RTX 5090, iemand met een 7800X3D en RTX 4090 heeft er ook last van en er zijn verschillende mensen die erover online klagen.

Twee voorbeelden, kijk later wel of ik eventueel zelf een video kan maken:Nadat je in zo'n online sessie bent geweest gebeurt het ook in offline modus tot je het spel herstart, soms als je 20-30min+ wacht in een online lobby kan het tijdelijk ineens opgelost zijn maar als je een nieuwe sessie ingaat in online ben je weer de pineut.

Soms denk ik, zou het Battleye zijn? Maar nee die gebruit Legacy ook en GTA V Legacy kent dit probleem totaal niet en speelt vloeiender weg. Het is alsof online in de achtergrond zoveel checks of requests ergens op doet dat het hele spel begint te stuiteren. Dat is helemaal niet nodig.

Update: video toegevoegd met timestamps in de beschrijving om het probleem bloot te leggen.

YouTube: GTA V Enhanced - Framedrops & Framepacing instability in GTA Online

Overigens, 4x Framegen met DLAA op 1440P met alles max = 500 FPS in de stad, helaas blijft het in online stutteren.

https://i.imgur.com/e7WsvUX.png

[Reactie gewijzigd door CriticalHit_NL op 12 augustus 2025 19:36]

Hier geen last van. 11900k en RTX3080 32GB. Ik weet niet hoe GTA5 met geheugen adressering omgaat, maar heb je al eens wat geheugen er uit gehaald? 128 GB lijkt wat veel voor GTA5, en mss probeerd hij zo veel mogelijk te adresseren oid.
Dat is het probleem niet, loopt overigens op DDR5-5400 XMP en geen enkel spel of 3DMark ervaart hier echt nadeel van. Dat geldt overigens ook niet voor de vriend met 64GB RAM. Het probleem is minder met een lagere FPS-cap maar ik speel eerder boven de 130FPS.

Desalniettemin, het zou geen probleem mogen zijn, dit is specifiek gelieerd aan het Online gedeelte die gebugged is voor veel mensen ook met 32GB RAM configuraties en X3D CPU's.

Het werkt aanvankelijk ook gewoon vloeiend, en single-player ervaart het probleem niet.

[Reactie gewijzigd door CriticalHit_NL op 12 augustus 2025 17:19]

Maar heb je het geprobeeerd? Ik heb er in het verleden er wel eens problemen mee gehad. Weet niet meer welk spel, maar mijn geheugencontroller kon toen de registers niet meer bijhouden omdat deze gewoon te groot/veel was.

Niet geschoten is altijd mis.
Neh, teveel werk voor iets wat ik vrijwel zeker weet niet aan het geheugen ligt, zeker omdat het buiten online geen probleem is, en het vaak van tijdelijke aard blijkt, is het gewoon een software probleem van het spel zelf.
Ah, ok. Probeer alleen te helpen.. ;)
Snap ik en bedankt, maar als ik zie welke verscheidende configuraties er allemaal last van hebben lijkt me de common denominator toch in het spel zelf te liggen dan de hardware.
Fair enough, maar als andere configs er geen last van hebben, lijkt het toch in de hardware te zitten.

Hoop voor je dat je het op kan lossen.
Het komt niet bij iedereen voor, bij sommigen was het opgelost door Windows 11 te installeren.
Ik heb gisteren nog uren gta v enhanced gespeeld en geen enkele frame spike tegengekomen; 9800X3D, 24GB ram, 4070. Overigens met mijn vorige pc, een 8700K, ook niet. Letterlijk alles standaard. In windows 11 staat hardware assisted scheduling overigens standaard aan.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 12 augustus 2025 20:57]

Yeah maar ik draai Windows 10, sommigen hebben op reddit aangegeven dat Windows 11 bij hun het probleem niet gaf. Als dat het geval is is dat wel aardig vreemd.

Maar goed, het raakt ook niet iedereen, dat is het rare. Vriend heeft wel Windows 11 en daar gebeurt het helaas ook.

[Reactie gewijzigd door CriticalHit_NL op 12 augustus 2025 21:27]

Ondertussen heeft Fortnite nog steeds 2.2.6.0.

Dacht dat Epic altijd zo van de nieuwe snufjes was.
Dlss swapper gebruiken :) kan je zelf kiezen welke versie het gebruikt.
GTA V is zo oud, dat draait zowiezo toch wel op meer dan 100 FPS op 5xxx kaarten?
Dat klopt, maar er zijn ook mensen bij die panelen hebben met zeer hoge refreshrates die hier profijt van kunnen hebben, zelfs hier met m'n 165Hz paneel voelt het aardig goed aan met 500 fps. De engine zelf heeft een limiet en je loopt tegen die tijd ook wel tegen CPU bottlenecks aan dat het niet hoger wilt i.v.m. raytracing ook meer CPU-overhead vergt.
Je wilt zeggen dat een 50 series kaart de game niet native kan runnen met 100+ fps? Ik mag toch wel hopen dat zelfs een 5050 tegen het engine limiet aan knalt. Duidelijk gewoon een test voor GTA 6 maar heeft echt 0 impact op de huidige game.

De game komt uit 2015 en draaide toen al goed op mijn AMD laptop met een R7 M270 GPU (vrijwel stabiele 60fps high settings)
Wellicht, weet het niet zeker m.b.t. de 5050, ligt er ook aan of je op 1080P o.i.d. draait en of je DLAA gebruikt of een lagere interne res met DLSS.

Enhanced is ook niet helemaal hetzelfde als Legacy qua resourceverbruik, wel DirectX12 en Raytracing is optioneel maar toch.

Heb hier wel een video staan momenteel met vergelijk op een 13900K + 5090 via DLAA op 1440P om een beeld te geven, maar die video staat nog unlisted.

YouTube: GTA V Enhanced - 8K DLSS Framegen DLAA Raytracing Benchmarks - 13900K 128GB RTX 5090 Astral
Ja ok, 500 fps blijft wellicht lastig met raytracing aan
Met de 13900K is hier meestal het rond 148 fps wel de rek eruit volgens mij op CPU gebied met alles op max, 500 is een totaal ander territorium.

Zie ook: YouTube: GTA V Enhanced - 8K DLSS Framegen DLAA Raytracing Benchmarks - 13900K 128GB RTX 5090 Astral
Allemaal leuk en aardig maar ik kan die Enhanced edition niet spelen omdat ik gecheat zou hebben. Ik ben een paar keer in zo een mooi gegooid waar ik niet uit kon komen en allemaal geld heb gekregen, Ik moest het toen zelfs mijn game afsluiten via Task Manager omdat escape niet meer werkte. Geweldig van R* om mensen zo aan te pakken.
Volgens mij zijn ook mensen genaaid die niet eens met modders in aanraking zijn gekomen.

Ik speelde zelf vrijwel altijd alleen of met vrienden in invite only, inmiddels rank 800 zonder gecheat, en mocht dat gewoon transferren naar Enhanced ondanks dat 1x een cheater een paar honderd K aan GTA$ op me dropte.

Maar ik heb toen wel R* contacteert om het te verwijderen, zelfde geldt voor een vriend, en toen lieten ze het ons gewoon houden dus dat was blijkbaar toch geen rede voor blokkade. Zelfde geldt voor de onschuldige glitches met clothes e.d. waren er geen reden voor. Ooit een keer een Zentorno van de straat geplukt en in de garage gezet, toen werd ik later gewoon charged door R* voor die wagen maar ook dat was geen reden.

Vreemd beleid.
GTA V online en GTA 6 Online gaan samenstromen in één Online game.
Ik ben persoonlijk helemaal geen fan van dit hele frame gen gebeuren. Vooral als devs dit in hun minimum requirements zetten. Ik vind dat 60fps het minimum is wat je met redelijk recente hardware moet kunnen halen zonder frame gen. Ik zie zelf frame gen puur als je hoge fps wil halen als je bijvoorbeeld een hoge Hz monitor hebt maar ik vind niet dat het een must is om uberhaupt 60fps op medium settings te kunnen halen. Daar is het niet voor bedoeld.
Als GTA 6 pc versie ook 20 maanden na de console versie net als GTA 5 kun je wachten tot 2028


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn