Sony kondigt vechtgame met superhelden Marvel Tōkon: Fighting Souls aan

Sony, Marvel en Arc System Works kondigen Marvel Tōkon: Fighting Souls aan voor de PlayStation 5 en de pc. In het spel vechten twee teams van vier superhelden en schurken in tagteam-samenstelling tegen elkaar. De game komt ergens in 2026 uit.

De ontwikkelaar Arc System Works maakt Marvel Tōkon: Fighting Souls naar eigen zeggen voor een breed publiek, waarbij zowel relatief simpele gameplay als wat ingewikkeldere vechtmechanieken mogelijk zijn. De ontwikkelaar schrijft: "De game is ingericht zodat spelers uiteenlopende acties kunnen uitvoeren met zowel traditionele vechtgametechnieken als simpele inputs." Spelers kunnen bijvoorbeeld tijdens het spelen met een superheld of schurk eenvoudig de overige drie teamleden activeren.

In de onderstaande trailer en screenshots zijn in ieder geval de Marvel-personages Captain America, Iron Man, Spider-Man, Doctor Doom, Storm, Ms. Marvel, Star-Lord en Ghost Rider te zien. Het is niet duidelijk hoeveel superhelden- en schurken uit het stripboekenuniversum in de game zitten. Er is ook nog geen exacte releasedatum bekendgemaakt.

Marvel Tōkon: Fighting SoulsMarvel Tōkon: Fighting SoulsMarvel Tōkon: Fighting SoulsMarvel Tōkon: Fighting SoulsMarvel Tōkon: Fighting SoulsMarvel Tōkon: Fighting Souls

Door Yannick Spinner

Redacteur

05-06-2025 • 18:01

42

Submitter: luckylucas

Reacties (37)

Sorteer op:

Weergave:

Wat gebeurt er hier in de reacties?
Hele lappen tekst zonder spelfouten en met nette alineas en punctuatie?
Zijn er hier een paar bots los aan t gaan of gebruikt iedereen chatgpt om te reageren?

Zou 1 van de bots dan ook een game kunnen bedenken die aan de wensen van Dhr. Satoshi voldoet?
Ik ben door de reacties aan het lezen en mij bekruipt gewoon hetzelfde gevoel. Lijkt wel AI 🤣
ik weet niet wat er erger is: die reactie die ai is of die reactie die geen ai is
Oh d*mn, dat klinkt als muziek in de oren. Mijn favo makers van vechtspellen, dat moet goedkomen. De stijl past ook beter, ik vond de laatste marvel vs capcom wat dat betreft ook een beetje tegenvallen. Wél balen dat het niet naar de xbox komt (voorlopig?)

[Reactie gewijzigd door Sjekster op 5 juni 2025 18:13]

Ik help je hopen, maar het feit dat het ook van Playstation Studios is wekt de indruk dat ie console exclusief is. (Al komt ie wel op de pc uit)
Ik vrees er voor inderdaad, met playstation studios die meewerkt. Wellicht op de volgende xbox, via steam? :+
Het lijkt wel erg veel op die arcade vechtspellen, zelfs de edities op de M.U.G.E.N. fighting engine kan je spelers importeren met bijna dezelfde ingame graphics.
Dat is nogal een uitspraak gezien deze game volledig 3D is en Mugen een 2D-engine :o
De kans op een nieuwe Marvel vs Capcom wordt nu wel heel erg klein :o

Dit ziet er tof uit, ook gaaf dat men "bewust" een Japanse saus over de designs hebben gedaan, maar er zullen ongetwijfeld mensen zijn die dat juist wat minder vinden.
Dit is Arc System Works, Marvel vs. Capcom is van.. euh.. Capcom. Ik zou niet weten waarom zij geen vierde game zouden maken omdat Arc nu deze maakt. Oh ja, ze zijn te druk bezig met remakes van Resident Evil (en een nieuw deel wat ik laatst hoorde). Weet je wat pas een kleine kans heeft? Een nieuwe Darkstalkers, om maar in het fighting game genre te blijven. Het laatste deel kwam uit in 1997. Of een nieuwe Capcom vs. SNK, wat ik liever zie gebeuren dan wéér een Marvel vs Capcom game.
Dit is Arc System Works, Marvel vs. Capcom is van.. euh.. Capcom.
dit weet ik natuurlijk ook wel :o En ja, er is heus kans dat er een nieuwe MvC zal verschijnen, maar dat zal ongetwijfeld nog een flinke poos op zich laten wachten want het lijkt me een commerciële flater om twee grote Marvel-fighters 'vlak na elkaar' uit te brengen. En geen idee hoe dat licentie-technisch loopt; heeft Marvel daar wel zin in?

Maar Capcom vs SNK zie ik ook wel zitten 8-)
Er zou wel weer eens een nieuwe Soulcalibur mogen komen, voelt voor mij altijd aan alsof die vergeten word.
sowiso SoulCalibur en Killer Instinct
Vet!! Lijkt een beetje op de Marvel spellen uit de arcade cps2 van capcom
Waren top vecht games .

[Reactie gewijzigd door Beaudog op 5 juni 2025 18:45]

Die waren van Capcom idd. Arc is vooral bekend van GuiltyGear. Het is een heel andere stijl, maar wel eentje met een lange geschiedenis.
Van alle aankondigingen die er gisteravond zijn gedaan, is dit toch wel de meest verassende. Dit doet mij er erg denken aan de CPS2 arcadegame Marvel Super Heroes. Heel vroeger nog veel gespeeld op de oude emulator Finalburn. Toen der tijd nog voor al die CPS2 games een controller gehaald en mij er jaren mee vermaakt.

Jammer dat ik geen PS5 heb, anders had ik deze absoluut gehaald. Ik hoop stil nog op een Xbox release 😋.
Ziwr er gaaf uit!
Doet me een beetje denken aan Marvel vs Capcom 2 op m'n stokoude Sega Dreamcast.
Er zijn genoeg spellen zonder geweld hoor, als je daar niet van houdt.

Daarnaast neemt men al generaties fictief geweld tot zich. Dat kan door afbeeldingen of schilderijen, maar ook boeken, films, strips of muziek. Games is enkel het jongste medium waarop dit gebeurd. Statistisch gezien is er geen verband tussen het consumeren van media met geweld en het plegen van geweld. Daar is genoeg onderzoek naar gedaan.

Spellen krijgen ook altijd net als films een minimaal aangerade leeftijd mee. Dat is zeker bij jongere kinderen handig om op te letten. Als volwassene maak je een eigen afweging.
Oh jee, iemand denkt nog steeds dat gamen alleen voor kinderen is? Wat schattig. Net alsof zodra je een bepaalde leeftijd bereikt, je controller vanzelf verandert in een belastingaangifteformulier.

Laten we even serieus blijven: gamen is inmiddels een miljardenindustrie waarin volwassenen wereldwijd niet alleen spelen, maar ook ontwikkelen, streamen, analyseren en er soms zelfs hun brood mee verdienen.

En dan het hele idee dat geweld in games automatisch tot geweld in het echte leven leidt… Die discussie is net zo oud als Pac-Man, en inmiddels net zo achterhaald. Er zijn inderdaad talloze onderzoeken gedaan, en nee, er is geen direct causaal verband. Maar hé, laten we vooral de wetenschap negeren, want een onderbuikgevoel is natuurlijk veel betrouwbaarder.
Het lijkt alsof je mijn comment half hebt gelezen en gelijk een reactie begon te tikken.

Nee gamen is niet alleen voor kinderen, dat is evident. Ik reageer enkel op Dhr. Satoshi, omdat die het over jongere kinderen heeft in de context van geweldadige games.

Laten we vooral de wetenschap negeren? Volgens mij geef ik in andere woorden dan jou precies aan dat er geen causaal verband is tussen geweld in games en het echte leven.
Ah, top. De “er zijn toch genoeg spellen zonder geweld”-kaart. Klassiek afleidingsmanoeuvre. Want waarom zou je kritisch nadenken over de norm als je ook gewoon kunt wijzen naar het nichehoekje waar het wel anders is?

En ja hoor, natuurlijk is er geen direct verband tussen games en geweld. Niemand zegt dat je van Call of Duty een huurmoordenaar wordt. Maar goed, als dat je hele standaard is.... “het maakt je niet gewelddadig, dus het is prima” dan ligt de lat wel verdacht laag.

Wat ik zeg is simpel: we hebben een creatief medium vol eindeloze mogelijkheden, en toch komen we steeds weer uit op: meppen, schieten, winnen door geweld. Misschien ligt het niet aan de spelers, maar aan het totale gebrek aan verbeeldingskracht van de makers en ook dan het gemak waarmee het publiek dat blijft slikken.

Maar hé, zolang er een PEGI-sticker op zit, is alles natuurlijk moreel verantwoord. Toch?
Ik heb deze discussie niet eerder gevoerd, dus eerlijk gezegd geen idee wat de klassieke argumenten zijn.

In het dagelijks leven ben ik overtuigd pacifist. Geweld lokt alleen maar meer geweld uit. Toch kijk ik wel soms graag een actiefilm en vaak ook films zonder geweld. Hetzelfde met games. Dat kan met geweld en zonder geweld. Zo vind ik puzzel spelletjes of builders heerlijk, maar kan ik ook RTS of shooter of iets dergelijks spelen. Wel vind ik dat je (jonge) kinderen echt niet zomaar alles moet voorschotelen.

Ben je helemaal tegen het gebruik van geweld in spellen of films? Of gaat het er dan meer om dat je vindt dat het binnen deze context een negatieve educatieve boodschap afgeeft?

Sluit je content met geweld ook geheel of gedeeltelijk uit in je eigen media consumptie?

Ik ben benieuwd wat je exacte drijfveer is.
Wat een aandoenlijk stukje morele gymnastiek, Jantimon. Echt, je draait en buigt jezelf in zulke bochten om vooral maar redelijk over te komen dat het bijna kunstzinnig word. Bijna.

Laten we even de feiten op een rijtje zetten: je noemt jezelf een “overtuigt pacifist” (ik laat die spelfout voor wat hij is.. we zijn tenslotte geen grammaticanazi's hier, toch?), maar je consumeert ondertussen vrolijk geweld als entertainment. Faccinerende vorm van cognitieve dissonantie. Moet haast filosofisch bedoeld zijn.

En dan die vraag: “Ben je helemaal tegen geweld in media?” net alsof het daar überhaupt over gong. Alsof je per se een totale verbanning moet willen om kritiek te mogen hebben. Klassieke drogreden, wat je daar doet. Even subtiel het debat ontregelen met een ‘maar je kijkt er zelf toch ook naar?’-instinker. Goeie poging.

Het is dat het medium zó veel meer kan zijn dan z'n eindeloze parade van pixels die elkaar overhoop schieten. Dat jij dat verwart met een oproep tot moreel absolutisme is... nou ja, weinig hoopgevend voor de staat van mediageletterdheid anno 2025.

Maar hé, blijf vooral bouwen aan je stadjes in SimCity terwijl je "een pacifist" blijft die headshots deelt in de avonduren. Dualiteit is ook een kunstvorm. Of in jouw geval: inconsistentie met een sausje nuance.
Gramaticaal ben ik niet altijd even sterk. Bedankt dat je dat niet tegen me houd.

Een beetje dualisme is mij niet vreemd. Dat heeft niks met cognitieve dissonantie of morele gymnastiek te maken. Ik probeer je enkel te vertellen hoe ik er in sta. Geweld verafschuw ik in het echte leven en in media consumeer ik het wel.

Ik probeer jou nergens in te lokken of drogredenen op te voeren. Aan dit gesprek neem ik deel, omdat ik het wel een boeiend standpunt vind. Daarom vroeg ik ook door. Niet om een argument te winnen, maar om te kijken hoe hard je er in staat. Blijkbaar niet absoluut.

In mijn communicatie probeer ik respectvol te blijven. Ik wil je wel vragen om hetzelfde te doen. Grappige opmerkingen over spelfouten, andere framing van wat ik net post en je opmerking over mediageletterdheid vind ik daar niet onder vallen.

Ik wil benadrukken dat ik enkel uit interesse naar jou standpunt in dit gesprek zit en ik hoef je nergens van te overtuigen. Dit is mijn poging om het vanuit mijn eigen referentiekader te bekijken en ook zo te reageren.
Je hebt helemaal gelijk, Jantimon. Mijn eerdere reactie had scherper mogen zijn qua inhoud en zachter qua toon. De ieronie dat ik zelf in een post over geweld onnodig verbaal geweld gebruikte, is me inmiddels niet ontgaan. Dank je dat je desondanks zo respectvol blijft reageren.. dat verdient erkenning.

Wat je schrijft over dualisme, dat je geweld in het echte leven verafschuwt maar het in media wél consumeert, is absoluut valide. En je hebt volkomen gelijk dat dat op zich geen cognitieve dissonantie hoeft te zijn. Ik had dat scherper moeten lezen en niet zo gretig moeten fremen als inconsistentie. Dat was niet fair, en daar bied ik mijn excuses voor aan.

Je oprechtheid in dit gesprek en dat je echt wil doorvragen en begrijpen in plaats van overtuigen.... dat waardeer ik. In de huidige online discussiecultuur is dat bijzonder, en dat had ik eerder moeten zien. Je bedoelingen zijn helder en eerlijk, en dat verdient geen sarcastische terzijdes over mediageletterdheid of grammatica. Die opmerkingen kwamen kleinerend over, en dat was niet nodig.

Wat betreft het inhoudelijke punt: mijn frustratie zat hem niet in jouw reactie persoonlijk, maar in een bredere vermoeidheid over hoe kritiek op geweld in media vaak meteen wordt vertaald naar “dus je wilt zeker alles verbieden.” Jij deed dat duidelijk niet vanuit kwade wil, maar vanuit interesse en nieuwsgierigheid wat juist de basis is voor elk goed gesprek.

Dus: respect terug, en dank voor je volwassen reactie. Ik stel voor dat we het gesprek voortzetten op de inhoud, zonder gekibbel, want je vragen zijn wél degelijk relevant en zetten aan tot denken.
Bedankt voor je reactie. Ik vind het groot van je dat er op terugkomt. Ook waardeer ik het dat we over een onderwerp kunnen praten zonder op de persoon te spelen. Dat gebeurt helaas te vaak tegenwoordig en dat komt discussies niet ten goede.

Ik vroeg me vooral af waar voor jou de lat ligt. Een geheel verbod op geweld in media klinkt vrij extreem natuurlijk. Zo bedoelde ik het ook niet te zeggen. Misschien ben je wel helemaal niet voor verboden. Dat is een vorm van censuur (wat weer een hele andere discussie kan zijn). Het ging mij er eigenlijk om tot hoever jij geweld moreel acceptabel vind in media. In games heb je een heel bereik aan geweld. Dat begint ergens bij 'fantasy violance' van platform games zoals mario. In het andere uiterste heb je geweld zoals shooters, met als meest extreme uitwas hele bloederige taferelen. Ik hoef overigens ook niet alles te kijken en spelen als het om 'gore' gaat. Dat heeft dan meer er mee te maken dat ik dat ik daar onpasselijk van word, dan dat ik een moreel oordeel vel.

Wat ik ook nog ter verduidelijking wil vragen: Is de context voor jou van belang? Dus dat de context zorgt dat je geweld wel acceptabel zou kunnen vinden.
Hoewel ik dus anders sta ten opzichte van geweld in media; ben ik het wel met je eens dat er meer creativiteit mag worden getoond. Helaas zit het grote geld in formules die elk jaar hetzelfde zijn. Maar creativiteit hoeft niet te betekenen dat er geen geweld in zit.
Ah, top. De “er zijn toch genoeg spellen zonder geweld”-kaart. Klassiek afleidingsmanoeuvre.
Om eerlijk te zijn vind ik dit een heel makkelijk, kinderachtig en zwakke respons... No offense.

Je basis argument over geweld kan ik helemaal inkomen. En er zijn veel goede redenen om hier over na te denken. Sterker nog, games zijn een uitstekend medium om hier over na te denken. Er zijn anno 2025 meer games zijn dan ooit, die juist een totaal ander pad volgen. Sterker nog, het gros van Nintendo's games zijn altijd al een alternatief hierop geweest. En als ik naga dat Nintendo alleen op de Switch al +/- 1 miljard games heeft gekocht..... dan gaat jouw volgende argument helemaal mank.
Wat ik zeg is simpel: we hebben een creatief medium vol eindeloze mogelijkheden, en toch komen we steeds weer uit op: meppen, schieten, winnen door geweld.
Niks 'steeds weer'. Dit slaat echt helemaal nergens op. Dit creatief medium en de mogelijkheden erop worden eindeloos benut. Misschien moet je iets verder kijken dan je neus lang is. Naast familiy games is er een totaal eigen genre genaamd "wholesome games". Ook zijn er games die allerlei maatschappelijke issue behandelen. Maar dat betekent niet dat ELKE game zo moet zijn.

Wat Arc System Works hier laat zien is gewoon uit de kunst. De klassieke 2D (met 3D modellen sure) fighter mag er zijn en moet er ook blijven. Deze stond voor SF4 bijna op het punt uit te sterven. Het hoeft niet je genre te zijn, maar om dit plat te slaat tot heel simpel 'geweld' en 'stoerdoenerij' vind ik echt beledigend.. Ik sta 100% aan jouw kant wat geweld betreft, maar enkel op vlak van strategie, tactiek en executie is de klassieke fighter gewoon fantastisch.

Denk je dat Evo Moment 37 over het verheerlijken van geweld gaat of stoerdoenerij? Of misschien over een uitzonderlijke prestatie?

Ik kan je ook aanbevelen de Street Fighter 5 Rise Up Trailer nog eens bekijken.

Dit genre is fantastisch.
Tja ik weet niet of Ironman die een kopje thee of koffie drinkt met de slechteriken en dan bespreken waarom ze zouden moeten stoppen een echt succes zou worden.
Haha ja, want stel je voor... Iron Man die eens een volwassen gesprek voert in plaats van alles op te blazen, zozo, wat een nachtmerrie. Maar gek hè, dat we meteen doen alsof het enige alternatief voor explosies een theekransje is.

Het zegt eigenlijk alles: zó gewend aan geweld als standaardoplossing, dat empathie al als sciencefiction voelt. Misschien is dat het echte gebrek aan verbeeldingskracht niet de slechterik, maar het script.
Oprechte vraag: wat is je mening over vechtsporten?

Overigens ben ik het wel enigszins met je eens, maar dan in het perspectief van de militaire shooters waarbij de spellen soms meer een marketingmiddel lijken van de Amerikaanse defensie-industrie dan een oprecht spel.. ik speel deze games zelf praktisch niet omdat ik geen plezier beleef aan 'realistisch' militair geweld. Een shooter in een duidelijke scifi/fantasy setting vind ik dan wel weer persoonlijk leuk.

[Reactie gewijzigd door Carn82 op 5 juni 2025 20:15]

Ragebait mag ik hopen? Vechten zal de mensheid altijd blijven doen. Dat je denkt dat games daar überhaupt aan bijdragen is best grappig.

[Reactie gewijzigd door Rzarect0r op 5 juni 2025 20:27]

Ik heb ook het vermoeden dat hij een troll is, man wat kan die gast zeveren zeg... Klagen dat je moet vechten in een vechtspel, je verzint het niet...
Ah, daar is het dan: zodra de argumenten opraken, komen de persoonlijke sneertjes. Klassieke reflex... als iemand iets zegt dat je niet begrijpt of niet aan kan, maak je het maar belachelijk. Of, in jouw geval: gooi je er een opmerking over testikels tegenaan. Knap hoor.

Het feit dat je denkt dat kritisch nadenken over geweld in games automatisch betekent dat iemand ‘geen ballen’ heeft, zegt eigenlijk meer over jouw mentale leeftijd dan over de mijne. En als jouw idee van volwassenheid neerkomt op “hou je mond en geniet van virtueel knokken”, dan heb je het concept volwassen worden sowieso niet helemaal begrepen.

Maar goed, blijf vooral lekker vasthouden aan je pixels en powerfantasieën. Sommige mensen willen dat games groeien als medium anderen zitten liever vast in hun digitale zandbak, gooien met modder en noemen dat een debat.

Succes ermee.
Er zijn zoveel genres. Fighting games als deze zijn juist een niche. Niet te veel druk om maken. Richt je eerder op de veel grotere percentage shooters.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.