Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 52 reacties
Bron: News.com

IBM, Sony en Toshiba hebben bekend gemaakt dat het ontwerp van een mysterieuze nieuwe processor zo goed als klaar is. Deze nieuwe processor, genaamd Cell, zal het hart gaan vormen van Sony's Playstation 3. Hij zal echter ook gebruikt gaan worden in andere apparaten, bijvoorbeeld set-top boxes. De processor verschilt van de huidige processoren door zijn niveau van geïntegreerdheid. Zo zal de processor naast het zware rekenwerk ook hoge snelheids netwerkverbindingen kunnen verzorgen. Een andere nieuwe vinding is het gebruik van meerdere processorcores (cells) op een processor. Deze uiterst krachtige processoren zouden dan ook nog eens aan elkaar verbonden kunnen worden door middel van 'grid computing'. Dit zou de Playstation 3 in staat moeten stellen maar liefst 1000 keer sneller te zijn dan zijn voorganger, zo claimt Sony:

Sony logo Shin'ichi Okamoto, chief technical officer for Sony Computer Entertainment, seemed to confirm Cell's presence in the next version of the PlayStation during a speech earlier this year at the Game Developers Conference when he mentioned that Sony and IBM were working on a processor called "cell" that would help Sony achieve its goal of boosting performance of the next PlayStation a thousandfold. "We are working for the third-generation (PlayStation) with this very aggressive and crazy goal," he said. "Moore's Law is too slow for us."

From his own analysis, Doherty believes Cell will create a new extensible computing platform. A set-top box containing a Cell chip could, for example, combine to share processing power with a Cell-powered high-definition television to render the graphics of an animated movie.

Met dank aan black_bird557 voor de submit.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (52)

Deze uiterst krachtige processoren zouden dan ook nog eens aan elkaar verbonden kunnen worden door middel van 'grid computing'. Dit zou de Playstation 3 in staat moeten stellen maar liefst 1000 keer sneller te zijn dan zijn voorganger, zo claimt Sony:
Okay en hoeveel Playstation 3 moet je hiervoor aan elkaar knopen????? De 2 was al peperduur, ben benieuwd hoeveel deze dan gaat kosten :?

Lijkt mij iig te veel om er ff een paar van te kopen om grid computing uit te gaan voeren.... :P

Edit:
From his own analysis, Doherty believes Cell will create a new extensible computing platform. A set-top box containing a Cell chip could, for example, combine to share processing power with a Cell-powered high-definition television to render the graphics of an animated movie.
En als je dan geen cell-powerd high definition TV hebt??? Ontbreken dan een hoop functionaliteiten, of kan je dan hem niet aansluiten of bepaalde spellen niet spelen??? :?
met "grid" bedoelen ze dat de cores op de chip met elkaar zullen samenwerken. het gaat voornamelijk over deze chip en niet om de ps3.
Doorbreken ze dan de wet van Moore niet?

Hoe kan men in een aantal jaar ineens 1000 maal sneller zijn dan een voorganger.

Ik denk dat dit niet geheel mogelijk is. Neem bijvoorbeeld Intel, toch wel de grootste CPU maker ter wereld, die kan het ook niet voor elkaar krijgen om een opvolger 1000 maal sneller te maken. Zouden IBM, Toshiba en Sony dit dan wel kunnen?

/edit
Volgens The Magic Box http://www.the-magicbox.com/gaming.htm heeft Sony tegenover Business Week verklaart dat de PlayStation3 processor vier maal zo snel is als een 2,5 Ghz Pentium 4 processor.
De wet van Moore is een waarneming, geen natuurwet zoals de lichtsnelheid. Hij nam gewoon waar dat gemiddeld iedere 18 maanden de kracht met een factor 2 toenam. Het is niet verboden om dat sneller of langzamer te doen. Trouwens 8 keer verdubbelen is 1024 keer sneller dus in ongeveer 11 jaar ben je een factor 1000 sneller. Dat kan je ook een 'aantal' jaren noemen.
had die wet niet te maken met het aantal transistoren?
of lul ik nou weer uit mn nek?
Volgens mij lul je niet uit je nek :)
Een andere nieuwe vinding is het gebruik van meerdere processorcores (cells) op een processor. Deze uiterst krachtige processoren zouden dan ook nog eens aan elkaar verbonden kunnen worden door middel van 'grid computing'. Dit zou de Playstation 3 in staat moeten stellen maar liefst 1000 keer sneller te zijn dan zijn voorganger, zo claimt Sony:
Volgens mij kunnen ze hem door meerdere "cells" te gebruiken in totaal ong 1000x sneller maken, maar daar zullen dan ook wel enorme kosten aan verbonden zijn, ik denk dat bv de PS3 maar enkele cells gaat krijgen, waardoor hij wel sneller word maar de 1000x niet haalt, maar de prijs wel gunstig blijft...

Het ontwerp is ook bijna klaar, dan kunnen ze in productie gaan en ook weer als "eerste" (DC was eigenlijk eerder) de volgende generatie consoles op de markt brengen... Hopend dat ze daardoor gehyped worden en extra consoles verkopen.
Het klopt wat je zegt, hier het bewijs:

De Wet van Moore, geformuleerd door Intel mede-oprichter Gordon Moore, stelt dat het aantal transistoren op een silicium-chip elke achttien maanden verdubbelt. Tot op heden zijn er doorbraken geboekt die deze stelling telkens iets oprekten. De Princeton-methode zou in één klap een grote voorsprong opleveren.

While the processor's design is still under wraps, the companies say Cell's capabilities will allow it to deliver one trillion calculations per second (teraflop) or more of floating-point calculations. It will have the ability to do north of 1 trillion mathematical calculations per second, roughly 100 times more than a single Pentium 4 chip running at 2.5GHz.

Cell will likely use between four and 16 general-purpose processor cores per chip. A game console might use a chip with 16 cores, while a less complicated device like a set-top box would have a processor with fewer, said Peter Glaskowsky, editor in chief of influential industry newsletter Microprocessor Report. Some of these cores might perform computational functions, while others could control audio or graphics.

Het zou dus wel kunnen dat 1000* klopt omdat de huidige cpu van ps2 niet op een al te hoge snelheid draait, volgens mij 200 of 300 mHz. En deze procesor kan meerdere taken te gelijk. Kun je aan een snelheid komen van 1000* sneller. Je moet het alleen wal in het juiste verband zien omdat er nergens wordt gesproken over een pc versie dus de processor is speciaal bedoeld voor maar een aantal specifieke taken zoals bijvoorbeeld een landschap doorrekenen. De vergelijking met een P4 zou ik daar door niet maken zoals ze in het bovenstaande stukje doen. Een Intel en AMD chips, kunnen meerdere taken aan dan deze processor. Als deze processor net zoveel aan kan als een Intel of AMD chip, dan zou dit nog weleens een grote bedreiging kunnen gaan vormen voor Intel en AMD chips omdat ze dan een paar jaar voorlopen op Intel en AMD qua snelheid en daar geen gigahertzen voor nodig hebben.
Trouwens 8 keer verdubbelen is 1024 keer
10x verdubbelen
Om eidenlijk van dat geneuzel van Moore af te komen wat bij ieder processor gerucht opduikt. Het zit zo volgens ( http://www.intel.com/update/archive/issue2/feature.htm )
By Dr. Gordon E. Moore
Chairman Emeritus
Intel Corporation

The outside of the typical desktop PC platform has not changed a great deal since the original design was introduced by IBM* in 1981. The basic ergonomics of a large box with monitor on top and keyboard in front has remained remarkably constant over the past 16 years. Inside the PC platform, however, the electronics has evolved rapidly and this is about to create a dramatic change in the PC usage model. The PC is maturing from a universally adaptable, "one-size-fits-all" system into a wide range of targeted appliances designed to solve specific user applications. The fuel behind this expanded and changing role is Intel's relentless performance increases of the microprocessor.

I first observed the "doubling of transistor density on a manufactured die every year" in 1965, just four years after the first planar integrated circuit was discovered. The press called this "Moore's Law" and the name has stuck. To be honest, I did not expect this law to still be true some 30 years later, but I am now confident that it will be true for another 20 years. By the year 2012, Intel should have the ability to integrate 1 billion transistors onto a production die that will be operating at 10GHz. This could result in a performance of 100,000 MIPS, the same increase over the currently cutting edge Pentium® II processor as the Pentium II processor was to the 386! We see no fundamental barriers in our path to Micro 2012, and it's not until the year 2017 that we see the physical limitations of wafer fabrication technology being reached.

You can observe the beginnings of a role-change in the PC platform today. Some applications will continue to drive for maximum available processor performance but others will use the processor capabilities in different ways. Mobile systems, for example, are able to slow the processor down to conserve battery life yet still deliver incredible performance to the user. A PC platform targeted at home entertainment could use the processor performance to decompress an MPEG-2 video stream in software. This reduces the cost of the platform by removing special decompression hardware, making the system more affordable to a broader market. I expect to see rapid growth in all PC platform application areas in the next few years.

The Focus section in this issue of Platform Solutions delves deeper into the challenges of Micro 2012 and discusses the R&D efforts that Intel is employing to remove the barriers to delivering this improved capability to the PC platform. This material was originally presented at the Intel Developer Forum (IDF), and a webcast is available for your listening pleasure at the IDF site. The last 16 years of the PC platform have been filled with exciting innovations. The next 20 years promises to be even more exciting for the user experience, and it's all made possible by Intel's silicon technology leadership.

About the Author
Dr. Gordon E. Moore is Chairman Emeritus of Intel Corporation. Gordon co-founded Intel in 1968 and was CEO from 1979 to 1987. He is the originator of the now legendary Moore's Law, named after him in 1965, for which Intel silicon technology has tracked for over 30 years.
Ik vraag me ook af of dit niet inmiddels al een selffulfilling prophecy is geworden...
Dat ze bij Sony een 1000x snellere processor uitvinden dan ze een aantal jaren terug deden, wil niet zeggen dat de mensheid dan ook 1000x snellere processoren kan maken dan datzelfde aantal jaren terug.

De chip van de PS2 was niet de snelste chip van de wereld toen hij werd gemaakt.
1000x sneller....

prachtige uitspraak natuurlijk, lekker om je blind op te staren, maar als t echt waar is, dan krijgen we GI ed. eindelijk realtime geimplementeerd :9

en of ie zoveel duurder gaat worden, ik denk dat t verhoudingsgeweis wel meevalt, je vergeet in dergelijke vergelijkingen vaak dingen als inflatie.

Ik weet niet wat de PSX bij uitkomen kostte, maar ik heb zon vermoeden dat het verhoudingsgewijs heel erg mee zal vallen.
Mijn neefje betaalde nog 750 piek voor een psx een half jaar nadat ie gereleased was in nederland en toen was ie al afgeprijsd, dus meevallen, nu ja zolang je waarschijnlijk geen apparaat wil voor twee weken na de release zal het allemaal heus niet meer zijn dan die naar mijn mening 900 piek die de psx kostte toen ie uitkwam
Het zal wel zijn zoals alles in de IT: eerst zien, dan geloven... Het kan best dat ze een processor ontwikkeld hebben die erg snel is, maar als ie 1000x sneller is dan zijn voorganger, waarom gaan ze hem dan "enkel" toepassen op gebied van consoles en set-top boxes? Lijkt mij dat ze een dergelijke processor evengoed in huishoudapparaten zouden kunnen gebruiken...
Dat gelul hebben we inderdaad al zo vaak gehad. Als je dit elke keer zou moeten geloven...

---- Offtopic ---
Zo was er toch ook een belg die beweerde dattie een compressie techniek had waarmee je een complete film op een floppie kon zetten, heeft daar iemand nog wat van gehoord?
--- Offtopic ---
Het zal wel zijn zoals alles in de IT: eerst zien, dan geloven... Het kan best dat ze een processor ontwikkeld hebben die erg snel is, maar als ie 1000x sneller is dan zijn voorganger, waarom gaan ze hem dan "enkel" toepassen op gebied van consoles en set-top boxes? Lijkt mij dat ze een dergelijke processor evengoed in huishoudapparaten zouden kunnen gebruiken...
Uit het artikel:
The chip could end up inside the PlayStation 3 game console, and elements of its design are expected in future server chips from IBM.
Dus dat komt wel goed. :7
beyond gaming to just entertainment in general
Ik maak hieruit op dat dit geen grote concurent gaat worden voor Intel en AMD omdat het niet zozeer een vervanger gaat worden voor normale processoren.

Hoeveel snelheids verschil zit er nu tussen een P2 en een b.v. 1.5 Ghz pc?
It's like a beehive--cell components can also be ganged together
Dit doet mij een beetje denken aan het plan/hoax van Saddam om de P2 te gebruiken voor zijn raketten.
Ik vraag mij dan ook af hoelang het duurt voordat iemand al die chips wereldwijd schakelt en mis/gebruikt voor andere doeleinden dan spelletjes spelen.
1000 maal sneller als zijn voorganger? Betekent dit dat we eindelijk realistische beelden in games kunnen gaan bewonderen?

Als men natuurlijk ook een dergelijke snelheid uit de GPU kan trekken.
Bij het spelen van GrandTurismo3 op de PS2 viel me al op dat de beelden zeer natuurgetrouw waren. We zijn er dus bijna. Ook de lage resolutie maakt veel meer mogelijk dan op de PC (1024x768 is 4 keer zoveel als een TV scherm).

Maar of de PS3 nu echt 1000 keer sneller zal zijn.
Misschien zijn bepaalde functies 1000 keer sneller maar de CPU zelf zal heus geen 1000 keer sneller zijn.
Ook al is ie 'maar' 100 keer zo snel, dan is dat toch al heel leuk. Maar het gaat er vooral om hoe snel ie is op het moment dat ie uitkomt vergeleken met de concurrentie, dat is wat telt en wat ie allemaal kan.
Zelfs dat telt niet zo heel erg. Gameplay is nog steeds de key en natuurlijk beschikbaarheid van games.

PS2 is nu niet bepaald de snelste en met mooiste graphics uitgeruste console op de markt op het moment. Toch verkoopt hij nog steeds het beste van de 3. Dat komt alleen maar omdat er veel goeie spellen op de PS2 beschikbaar zijn.
Oh echt? :)

http://cube.ign.com/articles/100/100154p1.html
According to Nintendo, GameCube sold more than one-half million units during the first week of availability. The firm claimed that its machine sold at nearly twice the rate of Microsoft's Xbox system and 25 percent faster than Sony's PlayStation 2 when it debuted last year.
Die post gaat alleen over de release week, niet de periode die erna kwam.
De ps2 schijnt op het moment idd het beste te verkopen, maar ik denk dat de xbox nu een flinke inhaalslag gaat maken nu de modchips ook makkelijk te vinden zijn (en makkelijker in te bouwen zijn).
Bovendien, als Mediamarkt nog een keer gaat stunten met een prijs van €199.....
Ik denk eerder 2,56 keer zoveel aangezien een tv met console meestal in een reso van 640x480 speelt.
PAL = Phase Alternating Lines

Horizontal 625 Lines resolution
2*25 Inteleaved Frames Per Second
Vertical 576 Lines resolution
Uhm,
Als je vierkante pixels gebruikt, dan 768-576. Gebruik je de D1 aspect ratio pixels, dan 720-576

(effe mierenneuken :))
Niet om te dissen hoor, maar vind je serieus dat GT3 er goed uitziet? Ikzelf vond het namelijk nogal tegenvallen: de auto's zien er perfect uit (nagenoeg) maar de omgeving is in schril contrast met de auto's en ziet er niet al te best uit.
De PS2 was voor mij dan ook een flinke teleurstelling en ik hou het dan ook bij mijn pc. (behalve voor FF natuurlijk)
Maar of de PS3 nu echt 1000 keer sneller zal zijn.
Misschien zijn bepaalde functies 1000 keer sneller maar de CPU zelf zal heus geen 1000 keer sneller zijn.
Technisch gezien is dat ook niet nodig, maar vanuit marketing-oogpunt gezien toch wel heel erg fijn.
"he said. "Moore's Law is too slow for us.""

Wat een onzin, Moore's Wet is dat het aantal transistors verdubbeld van elke processor. Lijkt me sterk dat deze processor gebruikt maakt van bv. een 0,000013 micron technologie (1000x kleiner dan nu).
Nvidia gaat ook al twee keer zo snel als Moore's law :)


Maar laten we vooral niet vergeten dat de Playstation 3 nog ver weg is....

Playstation 2 mag dan wel al zo'n 30 miljoen units verkocht hebben, hij verkoopt nog steeds als een gek. En heeft enorme hoeveelheden software. Sony zou wel gek zijn om al te snel weer een console uit te brengen, waar ze weer een jaar ofzo verlies op moeten draaien voordat het ze wat oplevert. De playstation 2 brengt geld in het laatje , en dat mag voorlopig wel zo blijven....
Nou, da's makkelijk.

een GPU zit namelijk heel wat anders in elkaar dan een CPU. het is dus een beetje appels met peren vergelijken.
Voor alle duidelijkheid:

-De ps3 zal op zich niet 1000 x sneller worden.

-Via de netwerkmogelijkheden kan je meerdere ps3 aan elkaar aansluiten, bij elkaar zijn ze dan wel 1000 keer sneller, logich want je hebt meer procescoren.

-Dit is meer marketing hype veroorzaken dan nodig is. In de praktijk zal dat ding wel weer tegenvallen net als ps2. De ps2 was in de praktijk ook niet zo heel erg veel sneller dan de dreamcast.

- Je haalt die snelheid alleen als via het netwerk speelt.
En daarbij kom nog dat 1st gen Dreamcast games er al beter uit zagen dan 2nd gen PS2 games
Bij Philips leveren ze ook al enkele jaren een chip met twee processoren er in, een MIPS processor voor OS taken en control software en een TriMedia (een VLIW, Very Large Instruction Word processor) voor streaming audio en video processing.

http://www.semiconductors.philips.com/acrobat/other/nexperia/pnx8500-1 000.pdf
Deze Cell dan ook voornamelijk met Nexpheria en de oplossingen van ST moeten gaan concurreren.
Cell...?

Daz toch die groene gast die mensen en Sayens absobeert om zijn eigen krachten te vergroten?
Inderdaad, ze hebben een beetje te veel tekenfilms gekeken :)
Als ze volgens DBZ verder gaan zal Cell in zijn laatste revisie de perfecte processor moeten zijn (perfect-Cell) ;)
Hoei en toen kwam SSJ 2 proc en weg was cell :+
En wordt ie daarna binnen de dag in stukjes geragd door Gohan zeker ... plz grow up ppl

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True