Broncode Winamp voor Windows komt op 24 september beschikbaar

De broncode van de Windows-versie van muziekspeler Winamp komt op 24 september beschikbaar. Hierdoor kan 'de hele community deelnemen aan de ontwikkeling van Winamp', zegt het platform donderdag.

"Hoewel onze huidige focus op het ontwikkelen van nieuwe producten ligt, zijn we onze trouwe fans niet vergeten. Deze beslissing zal duizenden Windows-gebruikers toegang geven tot hun favoriete muziekspeler, dankzij de ervaring en creativiteit van duizenden gepassioneerde ontwikkelaars", schrijft Winamp in een Instagrampost. Geïnteresseerden kunnen de broncode alvast aanvragen via een formulier op de officiële site van de muziekspeler.

Winamp bestaat sinds 1997 en blijkt nog steeds populair te zijn. De ontwikkelaar claimt dat er nog ruim 80 miljoen actieve gebruikers wereldwijd zijn. Vorig jaar is er een nieuwe versie van Winamp verschenen voor Windows, Mac, iOS en Android.

Door Loïs Franx

Redacteur

17-05-2024 • 08:42

155

Submitter: Sebastiaan

Reacties (155)

Sorteer op:

Weergave:

Iets waar ik Winamp nog steeds om prijs, is zijn shuffle functie.
Iets waar Spotify nog wat van kan leren.

Spotify lijkt echt iedere keer een dobbelsteen te gooien om te bepalen welk nummer hij zal spelen, ongeacht of deze net al afgespeeld was.
Het lijkt ook alsof ze nog een eigen dobbelsteen gooien om te bepalen welk nummer voor hen het voordeligst is om af te spelen. (Gesponsorde artiesten, of artiesten die minder per nummer betaald krijgen).
Dit kan ik alleen niet bewijzen, maar het is een gevoel.

Winamp daarentegen: Daar heb je een playlist, en hij speelt random nummers af, maar zal nooit een nummer spelen dat hij al gedraaid heeft, tenzij alle nummers gedraaid zijn. Ook al gooi je er halverwege nummers bij, je hoort nooit dezelfde nummers totdat je rond bent.
Ik heb al een aantal jaren sterk de indruk dat Spotify een algoritme gebruikt om de "shuffle" play zo te maken dat de nummers die je het meeste draait er altijd in zitten en dat andere nummers die je minder vaak draait achterwege worden gelaten.

Ik heb een playlist van c.a. 1500 songs die ik graag in een echt willekeurige volgorde wil draaien, maar Spotify presteert het elke weer om dezelfde nummers uit te lichten. Allemaal leuk en aardig, maar ik wil ook wel eens wat anders.

Tot overmaat wil het dan ook nog eens "suggesties" toevoegen, iets waar ik absoluut geen behoefte aan heb, maar niet elke spotify connect speler ondersteunt het aan- of uitzetten ervan, waardoor soms standaard aanstaat en soms niet.
Klopt. Zelfs Spotify's basic shuffle is al besmet met algoritmes. Heb ik ondervonden met mijn playlist van VGM. Had er Final Fantasy tussen maar ook allerlei obscure indiegames.

Maar wat kwam er het vaakst langs, en niet te zuinig....Final Fantasy. Zelfs mijn vriendin, die totaal niks met games heeft viel het op "alweer dit liedje?" bij de zoveelste herhaling van de relatief populaire liedjes binnen mijn playlist. Bij de indiegames riep ze het nooit.

En voor het geval men denkt "je ziet ze vliegen"; dit gaat niet over een dag of wat luisteren, ik heb deze playlist zeer vaak op staan als achtergrondmuziek. Bovendien is het allemaal rustige vgm, geen liedje trekt harder of negatiever aandacht dan de rest.

En als iemand me nog niet gelooft, dit is niet beperkt tot een anekdotisch verhaal, de Spotify community staat vol met dit soort 'bug' reports.

Het is dan ook niet verwonderlijk dat er nog steeds mensen zijn die het in eigen beheer willen houden, feitelijk was eind jaren 90 (toen Winamp 2.0 uit kwam) alle techniek daar om gewoon ongestoord en zonder poespas te genieten van de muziek. Het is jammer dat de online muziekbibliotheken zoveel toevoegen, maar dat je dan ook meteen de bedrijfskeuzes ervaart van een bedrijf als Spotify.

Wat wel fijn is is dat de Spotify API het toelaat om een rechttoerechtaan player te maken, eigenlijk is dat in die zin toch wel het mooist; wel de enorme library maar niet de bijzondere nukken van de client van een muziekdienst.

Ik voorzie nog wel een aansluiting van Winamp op de Spotify API zodra de broncode vrijkomt. Zou voor mij fantastisch zijn.

[Reactie gewijzigd door A Lurker op 22 juli 2024 18:59]

Zou een mooi iets zijn om te reverse engineeren, want idd het lijkt alsof je in een bubble gehouden wordt, waarbij Spotify je ook nog een keer duwt naar wat voor hen voordelig is. Het is uiteindelijk ook weer enshittification, maar omdat je geen totaalbeeld hebt als individuele gebruiker kan je het niet bewijzen, verder dan een "gevoel".

Maar hoe kan je zo'n stelling bewijzen, dan moet je eigenlijk al vele mensen hun playlisten laten delen, zodat je van daaruit kan analyseren hoe je gestuurd wordt.
Hier een lijst met 3152 nummers aan rap, hiphop, R&B etc. waarbij sommige nummers echt nooit terrecht komen in de shuffle, waar je dan soms 3 keer dezelfde artiest voorbij ziet komen in 10-15 "shuffles"
Compleet random lijkt voor de meeste mensen niet compleet random: je zult bijv vaker dezelfde artiest horen dan je intuitief verwacht.
Voorbeeld van 3 keer dezelfde artiest: stel je hebt een playlist met 10% nummers van artiest Pietje. Dan is de kans dat je na artiest Pietje nog een keer artiest Pietje krijgt 10%, en een derde keer meteen er achteraan 1%. Bij 10-15 shuffles is de kans op 3 keer dezelfde artiest dan al best groot. Als je dan ook nog eens 10x per dag 10-15 shuffles luistert is de kans helemaal groot.

Hier meer achtergrond info en hoe ze er bij Spotify mee omgaan (oud artikel, maar nog steeds relevant). Ze hebben het algoritme zelfs aangepast om de spreiding te vergroten, zodat het meer random lijkt (minder kans op herhaling).

https://engineering.atspo.../02/how-to-shuffle-songs/
Wat is daar erg aan? Als 10% van mijn playlist Pietje is, dan vind ik Pietje leuk. En dan is het helemaal niet erg dat er twee nummers van hem achter elkaar komen.
Sterker nog, ik zou het juist vervelend vinden als Pietje expres minder werd gedraaid.

Shuffle zou niet meer moeten zijn dan het willekeurig afspelen van de complete afspeellijst, zonder dat er nummers dubbel worden afgespeeld.
Spotify past daarentegen een of ander algoritme toe waardoor sommige nummers tot in den treure worden gespeeld en andere niet.

[Reactie gewijzigd door Ablaze op 22 juli 2024 18:59]

Kan zijn dat Automix bij je instellingen aanstaat.
Dat lost het niet volledig op. Een shuffle op een grote playlist geeft een initiële nieuwe playlist van maar 100 nummers, en sommige nummers komen in de loop der tijd vaker voor dan anderen.

Edit: onwaarheden weggehaald

[Reactie gewijzigd door Ablaze op 22 juli 2024 18:59]

Nee. Automix staat uit. Dat was het eerste waar ik naar keek.
Ik moet zeggen dat Deezer's Flow functie er dan een stuk beter uitziet. Die pakt vaak toch ook onbekende nummers en artiesten op. Op sommige dagen juist weer veel favorieten, op andere weer veel nieuw spul.
Dat vind ik als omnivoor een stuk prettiger werken dan een playlist.
/offtopic dit probleem heb ik ook met youtube playlists. na een tijdje gaat hij bepaalde videos herhalen.
Winamp doet dus een shuffle terwijl Spotify voor random kiest.

En zelf ben ik voorstander van random en heb het altijd spijtig gevonden hoe weinig muziekspelers dat ondersteunen.
moet die random wel echt random zijn en niet bepaalde liedjes prefereren.
Precies dit, er zit echt verschil tussen Shuffle en Random. Ik ben er voorstander van om beide opties aan te bieden ;)
Spotify doet geen random. Random betekent dat je geen rekening houdt met wat er al is afgespeeld. Het is 100% willekeurig. De meeste mensen vinden dat irritant, vanwege de dubbele nummers.

Shuffle 'husselt" de playlist en speelt ze dan af. Dat is het gedrag dat we vroeger op onze cd spelers hadden zitten.

Spotify gebruikt een algoritme, waarschijnlijk gebaseerd op metadata en commerciële belangen, om een kleine selectie van een grotere playlist te husselen en alleen die nummers af te spelen. Het lijkt dus nog meest op shuffle, maar dan slechter.

[Reactie gewijzigd door Ablaze op 22 juli 2024 18:59]

Het lijkt ook alsof ze nog een eigen dobbelsteen gooien om te bepalen welk nummer voor hen het voordeligst is om af te spelen. (Gesponsorde artiesten, of artiesten die minder per nummer betaald krijgen).
Dit kan ik alleen niet bewijzen, maar het is een gevoel.
Ik heb een vrij eclectische muzieksmaak, van Celtic via ballroom, 20s swing en klassiek naar 1970s progrock, Finse Hiphop, Franstalige rock en 2000s house, dus ik wens ze alle sterkte met het zoeken naar gesponsorde content :D

Weet je zeker dat je 'recommended' meuk hebt uitgezet in je Shuffle?
Ik heb een tijd geleden een eigen stukje code geschreven om een playlist te maken in Spotify op basis van je gelikete nummers. Daarna worden de afgespeelde nummers uit de lijst verwijderd. Hierdoor weet je zeker dat je alle nummers één keer hoort.
https://github.com/SLG/ho.../tree/master/spotify-sync
Het is in principe als een Docker te draaien, hoeft niet per se in Home Assistant.
Bij spotify hadden ze ooit iets wat meer random was, maar vanwege feedback hebben ze het ooit anders random gemaakt. Oud artikel, alles zal nu wel anders zijn: https://engineering.atspo.../02/how-to-shuffle-songs/
Heb juist bij Spotify het idee dat die dobbelsteen alleen wordt gegooit op het moment dat ik een nummer toe voeg of weg haal. Ik speel meestal dezelfde playlist (met ontzettend veel nummers er in) en die kan dagen achter elkaar dezelfde shuffle hebben tot het moment ik een nummer weg haal of toevoeg aan de lijst.
(zelfde probleem zie ik ook in mijn daily, die over het algemeen ook dagen achter elkaar dezelfde nummers heeft met alleen andere podcasts er tussen)
Je kan toch bewijzen dat die dobbelsteen niet fair is ? (Wikipedia: Checking whether a coin is fair)
Klopt. In meen me te herinneren van lang geleden dat winamp een soort schaduw playlist maakt ik willekeurige volgorde waardoor liefjes niet zomaar 2x na elkaar kunnen afgespeeld worden en je terug kan naar het vorige liedje.
Als bij elk liedje een willekeurige volgende wordt gekozen is dat natuurlijk moeilijker
Het was zowat de enige mp3 speler in het "begin". Was niet al te groot en werkte gewoon. Spijtig dat ze nooit een versie voor linux gemaakt hebben. Anders zou ik het misschien nog altijd gebruiken
Het was ook spijtig dat ze versie 5 (?) gereleased hebben. Toen ging het wel bergafwaards kan ik me herinneren. Ben toen overgestapt naar MediaMonkey, met heeeeel veel goede plugins, waaronder endless play icm Last.fm similar fetching.
2 was goed, 3 was minder. Ze zijn geloof terug naar het design van 2 gegaan, met features van 3, en die is omgedoopt naar versie 5. Welke ik destijds prima vond.
Ah, dat was het! Ik ben afgehaakt bij 3 dan
'Minder' is wel een understatement. Drie was echt waardeloos. V2.2x is lang mijn standaard speler geweest.
ik probeerde netjes te blijven :P.
Audacious is Winamp voor linux, geeft zelf ondersteuning voor Winamp skins :)
Ja maar het "it doesn't whips a lama's ass" ! :)
true, only winamp whips the lama's ass! :p
Ik ben wel erg gewend geraakt aan Aimp, ook een perfecte audiospeler.
Nu nog even Wayland ondersteunen, zodat ik weer een applicatie van mijn waarom-ik-op-X11-blijf-plakken lijst kan afstrepen.
Gebruik Audacious hier ook om mijn muziekverzameling af te spelen. Ben niet zo van het skinnen, maar de speler doet gewoon wat ik ervan wil.
Ik gebruikte altijd X11AMP en later XMMS. Werkte perfect.
Audacious Is een fork van het niet meer ondersteunde xmms
Oww, nou das niet mijn ervaring. Kwam zelf op Qmmp uit, das meer een WA boxje.
Spijtig dat ze nooit een versie voor linux gemaakt hebben. Anders zou ik het misschien nog altijd gebruiken
Dat wordt dus wellicht alsnog mogelijk nadat deze broncode uitkomt. Het is wel even wachten tot meer informatie wordt vrijgegeven, waaronder de licentie waarmee de broncode beschikbaar wordt gesteld.
Ik vrees het ergste. Als ze een formulier hebben waarmee je de broncode kunt aanvragen doet dat vermoeden dat die alleen onder voorwaarden vrijgegeven wordt. Het zal wel geen gangbare open source licentie worden.
Ik vrees het ergste. Als ze een formulier hebben waarmee je de broncode kunt aanvragen doet dat vermoeden dat die alleen onder voorwaarden vrijgegeven wordt.
Geïnteresseerden kunnen de broncode alvast aanvragen via een formulier op de officiële site van de muziekspeler.
Dat formulier is slechts het begin.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 juli 2024 18:59]

Volgens mij zijn er meer mp3/muziek afspeel programma’s voor Linux, dan mp3 in mijn library zitten :+
Winplay, WMP, Itunes.. er waren genoeg mp3-players.
Later pas kwam WinAMP en dat was de eerste met een fancy equalizer en visuele effecten, klein en snel, playlists, en features die andere players niet hadden. Dat won dan natuurlijk snel aan populariteit.
Er was wel een clone, X11Amp, die later onder een OSS licentie uitgebracht werd als XMMS. Ik kan me nog herinneren dat een studiegenoot de source code van X11Amp had gekregen om daaraan mee te ontwikkelen en dat we toen met een klein groepje tezamen o.a. wat visualization plugins gemaakt hebben, alsmede een port naar IRIX.
Wauw XMMS, ik krijg flashbacks naar mijn jeugd. met sndconfig je geluidskaart aan de gang krijgen volgens mij nog op Linux Mandrake en dan XMMS mp3tjes afspelen.
Ja xmms was ik dus helemaal vergeten, die heb ik ook nog gebruikt :)
Er is heel lang een Linux kloon van Winamp geweest: XMMS, volgens mij zelfs compatible met de Winamp skins. Ik heb het jaren gebruikt. Het huidige Audacious is vervolgens weer een nazaat van XMMS.
Yups in xmms kon je dus skins gebruiken, maar was niet 100% compatibel als ik het mij goed herinner. Maar dat waren toen ten tijde van winamp ... wauw ... Nu ben ik bijna 45 en maak het mij geen bal meer uit hoe iets eruit ziet. Als het doet wat het moet doen, en het doet het goed, dan mag het van mij eruit zien zoals in windows 3.11 voor mijn part. Het is nice to have, maar ga er zeker niet van wakker liggen. Ik heb geen tijd meer (en ook geen zin) om mij daar mee bezig te houden eigenlijk. Het enige wat ik nog doe op mijn pc is achtergrond wijzigen en conky erop zetten en dat heeft wel wat aanpassing meestal nodig voor network/cpu etc, maar dat is meestal minimaal. Voor de rest zal het mij een worst wezen hoe iets eruit ziet dus. Vroeger was ik daar dus uren mee bezig, want alles moest er lukt uitzien. Zo heb ik ook bijvoorbeeld een hele tijd Enlightenment als desktop gehad. En er was nog zoiets minimaal waar je veel kon in aanpassen. Allemaal leuk, maar belachelijk veel tijd ingestoken als je het nu bekijkt. Nu gewoon linux mint cinnamon en dat is het dan, en als ik wat nodig heb, installeer ik het gewoon en gebruiken we het zoals hetr is.
Ik zit zo te zien aan jouw leeftijd in dezelfde levensfase, dus heel herkenbaar :)
Functie voor vorm en inderdaad, het moet met 'sane defaults' fatsoenlijk werken anders begin ik er niet meer aan. Dat de interface van een programmaatje er misschien wat gedateerd uitziet volgens sommigen maakt me geen snars uit. Ik hou het trouwens bij htop :P
Je kunt onder Linux natuurlijk ook Audacious gebruiken in winamp modus. Kun je gewoon je oude skins gebruiken. Doe ik in ieder geval voor het nostalgische gevoel van winamp gebruiken.
Behalve dan
AT&T a2b music
AMP MP3 player
Apollo player
Dice VQF Player
DigiDeck MP3 player
FhG IIS MacPlay3
FhG IIS WinPlay3
iMPload complete MP3pro
K-Jöfol player
Métis MP3 player
MicroHof MP3 Player
MP3 Jukebox for Win3.1
MP3 to EXE
Musearc player
NAD player
Nullsoft DOSamp MP3 player
Philips MPEG Audio player
RealJukebox
Sonique2 alpha MP3 player
SoundApp Mac OS Player
WinMusic for Win3.1
WWV VQF player
XAudio player
XingSound MP2/XingMP3 player
Yamp player

(https://web.archive.org/w...ares.org/rrw/programs.php)
Ik gebruik WinAmp nog steeds dagelijks, werkt prima en ik zie niet in waarom ik zou overstappen op een ander stuk software. Ja maar die zien er mooier uit, maar dat is juist het ding. Ik heb Winamp als miniscuul klein balkje bovenin mijn desktop staan, echt ideaal je hebt er totaal geen last van.

Meeste ideale music player ever.
Ik gebruikte het 'vroegah' ook heel veel.

Sinds spotify totaal niet meer.

Ik vraag me af, koop je dan ergens MP3's? Hoe gebruik je het, hoe kom je aan de nummers?
Ik verzamel al decennia mijn muziek, tot nu toe alle backup's overleefd.

Gedeeltelijk natuurlijk (Vroeger) via filesharing programma's, later ook gewoon CD's gekocht en geript naar .flac.

Zo kom je aan je muziek :-)


Hoe kom je van Spotify af, is misschien een betere vraag? Als ze ooit de stekker er uit trekken mag je je 'verzameling' geleende muziek van al jouw playlists weer opnieuw bij elkaar gaan schrapen.

Winamp blijft een mooi stukje software voor makkelijk muziek afspelen :-)

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 22 juli 2024 18:59]

Je koopt geen muziek op Spotify, je luistert en daarna is het weer weg. Als Spotify stopt, zal er een concurrent (dan wel concurrerende methode) opgestaan zijn. Ik vind het niet zelf hebben van muziek prima, scheelt me in storage, organiseren en backuppen. Dat laatste heb ik jaren gedaan tot mijn verzameling 'crashte' (disk kapot, geen backup, alles weg). Toen nooit meer opnieuw begonnen.
Als je niet erg gehecht bent aan bepaalde muziek dan is Spotify inderdaad prima. Persoonlijk heb ik een aantal artiesten/albums die ik met enige regelmaat luister en veel daarvan staat niet (meer) op Spotify. Verder vind ik het organiseren van albums niet prettig op Spotify: het wordt al snel één grote, ondoorzoekbare puinhoop. Het is dan wel weer een fijn programma om nieuwe muziek mee te ontdekken, ik heb al veel mooie artiesten gevonden dankzij de aanbevelingen.
Ik zie ze niet zo snel de stekker eruit trekken. En je kunt evt een export maken van je playlists zodat je de namen van de nummers nog weet iig.

Downloaden van muziek is mij teveel hassle, niet het downloaden an sich maar om het daarna speelbaar te maken op alle apparaten. Ik heb bijv een smartwatch die met spotify kan verbinden, een Sonos systeem, Android auto etc. Je moet dan die MP3-tjes overal heen kopieren en een methode hebben om ze af te spelen.
Hoe kom je van Spotify af
Rippen van Spotify
Playlists maak ik niet, dat doet Spotify voor mij. Denk je nou echt dat ik en vele anderen daar tijd aan besteden?.

Spotify is een abbo. Je krijgt toegang tot alles voor een prijs, als Spotify weg is, dan zijner tien anderen. Het is allemaal legaal, most geen nieuwe om zooi bij elkaar te zoeken. Er is niets in dat abbo dat ik niet per direct kan missen of verliezen.
Als je muziekliefhebber bent, ja denk het wel?
Je kan als muziekliefhebber ook gewoon luisteren wat op je pad komt, geen playlist nodig, ik denk zelfs dat je meer ontdekt zonder playlist. Als iets je niet bevalt, de next knop is beschikbaar. Zit je zo op het volgende nummer.

Muziek liefhebber zijn heeft niets te maken met hoeveel administratie je doet.
Misschien heb jij een andere definitie van de term muziekliefhebber?

Als ik ga luisteren wat op mijn pad komt, dan erger ik me voor 99% van de nummers hieraan kapot.

Ik ben verder ook totaal anti cloud, ik wil zo veel mogelijk mijn onafhankelijkheid behouden ;)

Er is overigens ook een onderzoek geweest naar kippenvel en muziek:

https://www.bedrock.nl/kippenvel-van-muziek/

Ik kan even geen betere link vinden, maar dit zou ook een verschil kunnen maken in hoe je muziek interpreteerd, en zo mogelijk ook de manier hoe je hier waarde aan hecht.

Er zullen vast mensen zijn die zich bv totaal niet irriteren aan een radio aan op de werkvloer, en die daar op hun manier 'plezier' aan beleven.

Mij niet gezien.

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 22 juli 2024 18:59]

Diensten als Spotify hebben typisch genre selecties, kies een kwaliteits artiest of in ieder geval wat je leuk vind en je gaat van de ene artiest in dat genre naar de andere, niets om je aan te ergeren, ze gooien echt niet de Spice Girls na een nummer van Prince.

Ik ben ook geen fan van de cloud als het gaat om hardware die in een brick verandert als de servers uit gaan, maar Spotify is duidelijk een dienst, een abbo, niet anders dan een bibliotheek of tijdschrift, die mij meer keuze in muziek verschaft dan jij ooit zal hebben, zolang we het over legale bronnen hebben. Alles gerangschikt en vindbaar.

Sommige nummers krijg ik meer kippenvel van dan anderen, maar dat wil niet zeggen dat ik alleen maar dat soort nummers luister, variatie is belangrijk. Daar moet je niet aan ergeren, dat moet je juist als muziekliefhebber omarmen.

Radio hebben we het niet over, dat is meest commerciële shit.
Als je wil blijven steken op de muziek die je kent is MP3 een optie. Via Spotify heb ik van vrijwel alle artiesten zowel de oudste als nieuwste albums onder handbereik. Hoe cool ik Winamp ook vind, de periode van offline muziek is voor mij definief voorbij. Spotify is hier een blijvertje.
Exact dit.
Eerst via filesharing, tegenwoordig koop ik mijn CD's bij de kringloop voor 0,50 tot 1 euro voor Single of CD en rip deze vervolgens naar mijn PC. Uiteraard hou ik de CD's ook, want ik koop alleen de CD's die ik vroeger al wel wilde hebben, maar er geen volle prijs voor wilde betalen.

En om CD's niet dubbel aan te schaffen (want het zijn er nogal wat momenteel) zijn al mijn CD's geregistreerd op Discogs. Kom ik een CD tegen, dan kan ik even snel in Discogs kijken, of ik deze al heb. CD's kopen op Discogs doe ik ook wel.

Voor afspelen gebruik ik Winamp en AIMP.
Ik gebruikte het 'vroegah' ook heel veel.

Sinds spotify totaal niet meer.

Ik vraag me af, koop je dan ergens MP3's? Hoe gebruik je het, hoe kom je aan de nummers?
Er staat ook nog genoeg muziek niet op Spottily, of om het even elke ander muziek streaming platform.
Na Koningsdag was weer duidelijk in wat voor domme wegwerp maatschappij we leven. Er stonden twee containers met afgedankt en dus niet verkocht spul (van gehouden rommelmarkt) en iemand had honderden CDs en DVDs (in verschillende dozen) in de container gekiepert. Het leek wel of het van een winkel was geweest, zo'n uitgebreid assortiment en in een geweldige staat. Kwaliteit is natuurlijk uitmuntend en ideaal om te zetten naar een digitaal formaat, met name de muziek CDs en DVDs. Ook bij kringloop winkels kun je goedkoop aan muziek komen. Het ligt letterlijk voor het oprapen.

[Reactie gewijzigd door codebeat op 22 juli 2024 18:59]

Bandcamp, magnatune, amazon, etc

Gewoon na afrekenen de bestanden via geleverde link of account downloaden. Veel sites leveren overigens ook wav of flac bestanden tegenwoordig.
Ik voeg Qobuz aan je lijst toe. Die hebben naast hun FLAC streaming service ook een winkel.

Ik heb hier al meerdere albums gekocht ter aanvulling van mijn eigen CD collectie.
Ik heb een .pls met alle radio-station/muziek-streams die ik leuk vind.
Dus ik gebruik winamp als een praktische manier om internet radio te luisteren.
Rippen of kopen
Ik rip of koop dan wel in het .flac formaat online.
Er ziin best veel artiesten, of DJ's die hun muziek/mixen online aanbieden. Bijvoorbeeld op Beatport

[Reactie gewijzigd door Ron79 op 22 juli 2024 18:59]

Ik gebruik WinAmp ook nog steeds dagelijks. Ben volgens mij begonnen bij versie 1.5
Later heb ik zelfs de pro versie gekocht omdat ik de speler dagelijks gebruik
In een ver verleden gebruikte ik ook WinAmp, maar die werd opeens trage inefficiënt geprogrammeerde bloatware meuk (van versie 2 naar versie 3 geloof ik). Toen heeft een voormalige programmeur bij Nullsoft die aan WinAmp werkte en zich ook ergerde aan de nieuwe gang van zaken het programma foobar2000 gemaakt. 0% bloat, 100% DSP, speciaal voor audiophiles. Die heb ik wel heeeeeel lang gebruikt.

Toen ik volledig op Linux overgestapt ben, was dat het enige programma dat ik dagelijks via WINE draaide. (Nu gebruik ik DeaDBeeF, een soort minimalistische foobar2000 voor Linux.)

[Reactie gewijzigd door Sando op 22 juli 2024 18:59]

Foobar is een prima programma.
Maar de problemen met Winamp 3 waren in versie 5 eigenlijk al opgelost.

[Reactie gewijzigd door Ablaze op 22 juli 2024 18:59]

Hebben ze nog steeds de ingebouwde video/radio stream.

Zo kon je altijd films, porn, radio kijken of luisteren. Was echt ideaal.
shoutcast bestaat helaas niet meer, er zit nu een andere online service in.
ik heb met home assistant snapcast en mpd een multiroom geluid systeem.

kan het bedienen met een widget op mijn laptop, mijn telefoon, spraak gestuurd of via mijn voip telefoons.
YouTube: snapcast clients with mostly old junk
Je kan ook eens FOOBAR2000 proberen. Ziet er nog saaier uit :)
Ik gebruik het ook nog altijd maar de interface lagt (cpu scheduling ?) en de winamp 2.x -> 3.x/5.x transitie heb ik nooit volledig kunnen smaken. Winamp sorteert mijn collectie aan de hand van zijn eigen regels (MP3 ids, enz.) en dat werkt niet goed met mijn verzameling samengeschraapt en geript sinds eind jaren 90.
....

Dit is gewoon een instelling voor performance vs efficiëntie (Afweging)

Skins>Modern Skins>Timer resolution. Of je kan hem zelf afstellen of je laat winamp hem voor je afstellen.

op 250ms gaat alles super choppy inderdaad (UI).
Das lang geleden een aparte music player.
Ooit WinAmp maar toen kwamen er players die audio en video aan konden.
Crystal Player lang gebruikt maar ook achterhaald geraakt.
KMPlayer maar die werd te commercieel.
Dat werd dus PotPlayer, gebruik ik nog steeds.
(VLC ed zitten er ook nog tussen maar voor mij nooit als primair gebruikt)

Heeft dat nu nog noemenswaardige voordelen om een dedicated music player te gebruiken?
Voor mij wel in de vorm van Roon. Maar dat is wel een ander beestje dan Winamp en consorten. Muziek in mijn hele huis en onderweg. Plus een complete integratie van mijn eigen muziek collectie met Qobuz en Tidal.

[Reactie gewijzigd door SandsOfArrakis op 22 juli 2024 18:59]

Kan dat nog steeds met een recente versie of gebruik je een oude?

Op de laatste screenshot die ik zag herkende ik de Winamp van lang geleden nauwelijks terug.
De versie die velen van ons, in één of de andere skin, heel minimaal aan een randje hadden gestickied.

Nu een soort spotify clone?

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 18:59]

it really whips the llama's ass!
Gebruik het nog steeds om van mijn nas te streamen.
Milkdrop visualiser nog steeds een van de besten, en natuurlijk de handige equilizer..
Die visualizers waren echt fantastisch.
Moet je eens bij een baby voor houden. Niet te lang hoor, ik weet niet wat voor invloed dat heeft op hun brein.
Leuk deze memory lane. Ik kan mij nog herinneren dat je ook custom skins had.
En dat het om die lama’s ass ging ik verstond altijd iets anders haha
Winamp icm de Tripex visualizer.
Die werkte alleen als je een 3dfx kaart had
Genieten!
YouTube: Techno Music with 3D Winamp Visualization
Vaak gebruikt op feestjes 8)
Winamp, it really whips the llama's ass! .... de herinneringen aan vroeger...
En daarbij ook het geluid Oh Ow van ICQ.

Meer hadden we volgens mij niet echt 🤣
Dat ICQ geluidje had ik eens ingesteld als meldingsgeluid op de telefoon. Bij elk appje op mail kreeg ik het ICQ geluid weer te horen. Nieuwe generatie collega's dachten dat het geluidje van de Teletubbies kwam.
Gebruik em nog steeds voor WhatsApp meldingen, de reacties van mede-ouwe-lullen-in-het-vak blijft onbetaalbaar.
Heb je dan ook het toetsenbordgeluid ingesteld? Alsof je op een oude typemachine loopt te rammen? 8-)

Doet icq het nog? Ik weet m'n nummer nog uit m'n hoofd

[Reactie gewijzigd door spokje op 22 juli 2024 18:59]

Nee, dat gaat me te ver. Gewoon af en toe die oh-ooh horen is al voldoende.
ICQ bestaat nog wel, maar is overgenomen door tig bedrijven. Ik geloof dat je tegenwoordig niet meer met je nummer kunt inloggen, maar dat je dat met je telefoonnummer moet doen.

Daar zit ik dus niet op te wachten.

ps: 36964216
Blijkbaar ben je dan niet zo'n heel erge 'oude lul in het vak' wat je ICQ nummer is best wel hoog. (Die werden sequentieel uitgedeeld)
Niet dat die van mij zo laag is, maar wel ietsje lager dan de jouwe (1002370).
Nummer is nu pakweg 25 jaar oud en ICQ is inderdaad nog wat jaartjes ouder. Ik weet dat de nummers onder de miljoen nog wel eens doorverkocht werden voor leuke prijsjes vroeger. Dus nog voor MSN messenger en Hyves ;).
1118505 aanwezig! :)
Die van mij 56449567. Voel me ineens piepjong
2234905 is er ook :)
(toch raar hoe zo'n nummer in je hoofd blijft zitten en andere belangrijkere informatie totaal vergaat binnen een week :P )

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 22 juli 2024 18:59]

Op Linux kan je bash zo instellen dat het klinkt als een IBM F-type keyboard. Even leuk, en alleen gebruiken in een tijdelijke shell, want heel stabiel is het niet. Het is een command line app die je even moet downloaden.
Nice, dat ga ik ook doen :) #oude-lul
Ik heb ICQ uh-oh al jaaren als Whatsapp notificatie :D
En de stoomboot tijdens het opstarten van ICQ :D
4570623, m'n ICQ nummer wat ik nooit vergeet op een of andere manier :) Wat 'n tijd.. maar je kan hier niets meer van boven water halen volgens mij..
Jawel hoor, naar aanleiding van dit draadje even geprobeerd om in te loggen op web.icq.com en het werkt gewoon. Wél moet je natuurlijk je UID en wachtwoord nog weten.

Let wel, hij vraagt eerst om je telefoonnummer. Links boven staat echter een linkje: 'login with password'. Mijn hele contactlist staat er nog; en er is zelfs nog 1 persoon online! (Weet alleen echt niet meer wie dat is). Voor de rest: Last seen: a long time ago.

[Reactie gewijzigd door RiDo78 op 22 juli 2024 18:59]

Die ene die online is, heeft net ook dit draadje gelezen gok ik :+

Bij mij zijn er zelfs 6 mensen online, waarvan een aantal die ik daar helemaal niet meer verwacht had.

[Reactie gewijzigd door walteij op 22 juli 2024 18:59]

Zou kunnen, is er ene Berend aan het meelezen?!
Ik weet mijn wachtwoord blijkbaar niet meer helaas. Resetten kan ook niet...ga nog wat proberen
Ik wist mijn gegevens ook nog uit mijn hoofd. Let wel die website zit kennelijk in Rusland.
897887 is mijn icq. Heb ik ook al die jaren onthouden.
8241182 de mijne, maar ik weet mijn password niet meer… ;(

Ontopic dan, hier ook nog steeds geregistreerde WinAmp gebruiker!

[Reactie gewijzigd door NaN op 22 juli 2024 18:59]

De Cavegirl visualizer vond ik leuk, heb ik nog steeds op mijn win98 systeem staan.
Inmiddels gebruik ik al een jaar of vijf MusicBee. In vergelijking met Winamp is dat programma een stuk moderner en praktischer. Ik heb andere programma's geprobeerd (foobar2000, MediaMonkey, etc.) en aan MusicBee kon ik het makkelijkst wennen.

Ik heb de laatste versie van Winamp nog wel op mijn PC en het werkt nog steeds prima. Vanwege de nostalgie laat ik het ook lekker staan O-)

[Reactie gewijzigd door PCG2020 op 22 juli 2024 18:59]

idem hier. Echt een heerlijk programma die MB, denk niet ooit nog terug te keren naar Winamp
Hier ook al jaren, heel fijn programma. Ik gebruik het vooral om internetradio mee te luisteren. En inbox functie is top.

Ontwikkeling staat wel een beetje stil van dit soort programma's (logisch)

[Reactie gewijzigd door baswww op 22 juli 2024 18:59]

Ik gebruik ze beiden nog steeds. Wissel af tussen de verschillende playlists die ik open had staan en waar ik gebleven was met luisteren.
MusicBee is mooier en veelzijdiger, maar niets kan op tegen bepaalde MilkDrop visualisers en dat al ruim 20 jaar lang. Heel vreemd eigenlijk. Ik heb ook ooit 2 nachten lang ofzo van de ongeveer 1000 presets er 95% uitgegooid wat ik niet goed genoeg vond en alleen de beste behouden.
Ooit nog wel eens mijn eigen Spotify gebouwd met Winamp in combinatie met Shoutcast. Eerst een hele lading muziek downloaden met torrents, in de queue zetten, oordopjes in en gaan met een 3G verbinding. Het was een mooie oplossing ondanks af en toe een hapertje.
Ben ik de enige die heimwee heeft naar Sonique?
Destijds ook een tijd gebruikt. :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.