Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 17 reacties
Bron: PC World

PC World meldt dat Transmeta plannen heeft aangekondigd voor de ontwikkeling van een 256-bit VLIW (Very Long Instruction Word) processor. Het nieuwe rekenwonder, genaamd TM8000, zal diverse verbetering hebben ten opzichte van de huidige TM5x00 serie van Transmeta. De TM8000 zal 47 procent efficiŽnter met energie omspringen en de performance wordt een factor twee tot tweeŽnhalf beter dan de huidige Crusoe chips, aldus Transmeta's chief technology officer David Ditzel. Meer informatie over de TM8000 werd niet bekend gemaakt. Over de release datum van de processor hult Transmeta zich eveneens in stilzwijgen.

De aankondiging van de TM8000 vond plaats in Tokyo. Geen vreemde keuze, omdat Japan de belangrijkste afzetmarkt is van het Amerikaanse bedrijf. In het eerste kwartaal van dit jaar ontving Transmeta 92 procent van zijn omzet uit de Japanse markt. Japan kent een grote vraag naar mobiele computers en bijbehorende low-power processors. De verkoop van notebooks staat er op het punt om de verkoop van desktops voorbij te streven. De CPU's van Transmeta worden onder andere gebruikt in de populaire subnotebooks van Toshiba, Fujitsu en Sony.

Transmeta logo "In this country, people really appreciate very long battery life and very interesting form factors," said Perry. "And we have been very successful."
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (17)

Dat transmeta een 256 bit processor heeft ontworpen
wil niet zeggen dat ze dit gedaan hebben uit rekenkundig oogpunt. Transmeta processors halen
hun kracht uit parallelisme, dit wil dus zeggen dat ze meerdere instructies tegelijkertijd uitvoeren. Als er een 256 bit instructie wordt gestuurd bestaat deze dus uit meerdere instructies. De lowpower consumptie komt dus voort uit het feit dat deze processors op lagere klokfrequenties werken en een lagere Voltage gebruiken. Het parallelisme zorgt ervoor dat de processor weldegelijk een goede prestatie neerzet.
Volgens mij beschrijf je hier de RISC architectuur...
risc = reduced instruction set, en korte instruction words. dit ding van TM is zo'n beetje het tegenovergestelde.

risc heeft ook niet specifiek te maken met parallel, lage klok of laag voltage.
Hmm, ik meen ergens gelezen te hebben dat een G3 proc meer instructies aan boord had dan een P3, en de eerste is toch echt een RISC processor. :)

offtopic:
De RISC en CISC architecturen van tegenwoordig zijn niet echt duidelijk meer van elkaar te scheiden, maar da's een heel ander onderwerp... (8>
Het wordt eens hoog tijd dat personal computers een ander type processor krijgen. "En al die software dan?" Men is handig genoeg dat hier zeker spoedig een oplossing voor komt. 64 bits cpu's bestaan al zeer geruime tijd en in diverse spelcomputers worden 128 bits cpu's gebruikt.
Nu nog afwachten of Transmeta hun beloftes ook waarmaken.
Houd er wel rekening mee dat je alleen aan een processor die xxx bits is op zich niet zo veel hebt. Het lijkt leuk (net als 64 bits), maar al die grotere getallen moeten wel over je FSB/memorybus, en nemen meer plaats in in het geheugen. Ik moet er niet aan denken om nu met een 512 bits processor oid te werken : alle gehele getallen (nu DWORD) van 32->512 bits, dat wordt even een paar gigabyte geheugen bijplaatsen :(
Dan nog de vraag wat je in godsnaam moet met 512-bits vermenigvuldigingen etc.
Wat voor getallen wou je daar in opslaan dan? Dat soort schaalbaarheid van je getallen is IMO alleen voor wetenschappelijke toepassingen interessant.
512-bits operaties zijn erg handig voor SIMD.
Verder kun je bij x86 gewoon nog 8-bits getallen gebruiken hoor, niet alles hoeft 32-bit te zijn.
Hmmm zegt aligning je iets?

Als ik een getal als 8 bits opsla, worden er nog steeds 32bits geheugen gebruikt (op een 32 processor dan), op vrijwel alle processor architecturen. De x86 is een uitzondering op die regel, maar met een ongelooflijk snelheidsverlies bij het lezen van niet aligned geheugen. Dus vrijwel elke compiler aligned default het geheugen, waardoor dus altijd 32 bits wordt gebruikt (op een 32 bits processor)..

Zelfs een boolean (1 bit) neemt 32 bits in beslag...

Het wordt dus alleen maar erger op 256 of zelfs 512 bits..
waarvoor heb je in godsnaam een 512bit operatie nodig? SIMD is alleen dat je met 1 instructie een heel reeks data kan bewerken - dat zijn nog steeds 'gewone' integer / floating point data.
De bitbreedte heeft bij spelcomputers alleen maar betrekking op de breedte van de bus en eventueel wat specifieke 128-bit SIMD instructies. Het lijkt heftiger dan het is. Er zijn ook wel x86 processors met een 256-bit (geheugen)bus.
Waarom een ander type proc?

Het software probleem is opgelost dmv code morphing, helaas met een grotere performance penalty dan gehoopt.

128bits cpu's in spelcomputers? SSE en aanverwanted zijn ook allang in 128 bits, en grafische chips vaak al 256 bits.
Maar of het zinnig is voor een cpu? Lijkt me niet, zelfs 64 bit is in weinig gevallen nodig.

Verder is het niet de vraag of TMTA hun beloftes waarmaakt, maar wanneer....
Dit gezien hun prestaties in het verleden, die gezien de standaard disclaimer geen garantie zijn voor de toekomst, wat weleens positief zou kunnen uitvallen (ik doel hier natuurlijk op de veel te late invoering van de 600MHz cpu etcetc...) ;)
Een goede ontwikkeling, want veel mensen hebben niet de brute kracht nodig zoals P4 2+GHz en XP proc. van AMD. Voor een beetje internetten of office programma's is dit perfect. Weinig energie verbruik, koel en stil. De meeste mensen hebben toch meerdere computers en voor reken-power zet je gewoon de ander aan.

Na al die krachtexplosies verlang ik nu naar een stille pc.(zonder waterkoeling e.d.)
Dan neem je toch een Celeron?
Ja maar een C3 heeft geen actieve koeling nodig en verbruikt ook erg weinig stroom. Voor laptops is dat natuurlijk helemaal handig, maar voor desktops zeker ook, omdat je dan hele kleine kasten kunt bouwen met hele zuinige procs (zie Via Eden en die barebone systemen).
hoe zou dit sjippie het doen tov een intel itanium?

alle2 vliw......

kwestie van een andere code morpher ering en hupsakeeeee
de ene is een code morphing x86 processor die intern met VLIW werkt, de ander heeft gewoon speciale VLIW (EPIC om precies te zijn) binaries nodig, ze zijn dus niet echt vergelijkbaar...

Zal wel leuk zijn als transmeta ook gewoon 'native' TM8000-binaries kan draaien :P
Erg leuk dat VLIW weer een beetje wat begint te betekenen :).

Ik zie wat mensen een verschil trekken tussen VLIW processors en 'gewone' processoren, maar eigenlijk is dat er niet. In een 'gewone' processor zit een stuk 'microcode' dat de fetch->decode->fetch->execute cycle uitvoert. Bij een VLIW processor programmeer je direkt in de microcode. VLIW processoren zijn moeilijker te programmeren, maar omdat ze geen echte instructies hebben zijn ze veel flexibeler.

Maar goed, op een hoger niveau (C/C++) zul je weinig verschil merken, en wie programmeert nu nog in assembly?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True