Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 23 reacties
Bron: ParaKnowYa

Eerder werd al bekend dat Hercules de op de nieuwere Kyro II SE chip gebaseerde 3D Prophet 4800 heeft uitgebracht. Op deze site is een kort interview met Francois Garet, Group Manager van de afdeling voor Graphics & Video, verschenen. Uit het interview wordt duidelijk dat de 4800 uitgerust zal zijn met 64MB SDRAM en dat ook een TV-Out versie beschikbaar zal zijn. De enige nieuwe features ten opzichte van de 4500 zijn Enhanced T&L, de hogere kloksnelheid (200Mhz) en AGP 4X support. Enhanced T&L is niets meer dan een verbeterde vorm van software T&L waarmee tot 15% meer fps verkregen kunnen worden. De exacte prijs van de 4800 is echter nog niet bekend gemaakt. De voornaamste redenen voor Hercules om kaarten met de Kyro chipset uit te brengen zijn de Tile Based Rendering architectuur voor een efficiŽntere rendering en de "superieure" 3D beeldkwaliteit:

Kyro Tile Based Rendering architecture is a smarter way to process rendering than traditionnal brute 3D rendering. [...] We have considered Kyro was worth selling when we have understood the chipset could offer:
  • the fastest performance of its price point in real PC games as Quake III,
  • a better 3D image quality than the competition based on:
    o internal true color, blending all textures in 32-bit,
    o real environment bump mapping support,
    o high texturing depths support with up to 8 textures per pixel, a texture depth you still cannot find on today's hardcore 3D boards.
3D Prophet 4800 64MB (Box and Card)

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (23)

REAL pc games? Wat zijn dan de nepperds? :)
3d Mark, voornamelijk. Mensen hechten in het algemeen veel te veel waarde aan de score die daaruit komt rollen...
De score die daar uit komt rollen is voor het hier genoemde "brute rendering" wel handig ja, immers wordt er niks anders gedaan dan gewoon heel veel objecten creŽren en die laten bewegen. De Kyro (bekend om het niet renderen van wat je toch niet ziet) kan hier niet goed mee overweg omdat er elke scene een dusdanig camerapunt is gekozen dat alles wel gerenderd MOET worden, vandaar dat voor deze kaart die score niet bertouwbaar is gezien hij in bv QIII nog goed meekomt.
Ik denk dat Space Invaders door Hercules niet meer als een echt spelletje wordt gezien. Raar, ik speel het toch echt nog regelmatig...
Een Benchmark tussen de verschillende Kyro's en vergelijkbare kaarten (gf2, Radeon 7500) zou ook handig zijn.

Ik ben benieuwd wat de prijs/prestatie is.
Hmmm ik snap niet waarom ze geen DDR gebruiken ipv sd ram. Zal wel goedkoper zijn denk ik. Vind ik wel jammer. Als er ddr had ingezeten was het een mooi kaartje geweest.
Het kaartje heeft geen DDR omdat, door het gebruik van tile-based rendering, er niet zoveel bandbreedte nodig en het dus geen zin heeft om er (duurder) DDR-geheugen op te zetten
Het voordeel van de Tile based rendering architectuur is juist dat er niet veel geheugenbandbreedte nodig is om 3D beelden op het beeld te toveren. Alleen wat zichtbaar is op het scherm wordt gerendered, de onzichtbare delen niet (zoals bij de andere videokaartproducenten).
SDR volstaat prima ;)
Enhanced T&L betekent dat het dus nog steeds geen Hardware T&L is, dus is deze kaart echt niet geschikt voor de gamers onder ons Deze kaart zuigt gewoon
CPU's hebben de laatste tijd een gigantische vlucht genomen. Rond deze tijd vorig jaar kocht je voor een gemiddeld budget een 800MHz systeem. Nu kun je een instapmodel uitrusten met een 1466MHz Athlon XP.

Videokaarten zijn minder hard gegroeid. Neem maar van mij aan dat op ieder systeem met een betaalbare videokaart (dus geen Ti 4600) de videokaart de bottleneck is. en de processor dus een goed deel van de tijd uit zijn neus zit te vreten.

Wat ze bij de Kyro SE doen is die ongebruikte processortijd claimen om TnL te doen. De processor wordt beter benut, en de chip blijft een stuk goedkoper.

Ik vind het juist ontzettend slim van ze!

--

Even terzijde: om zonder een kaart te hebben uitgeprobeerd met zulke stelligheid te zeggen dat hij zuigt en ongeschikt is voor games vind ik nogal kortzichtig. Natuurlijk zet deze kaart geen Ti 4600 performance neer, maar je hoeft er dan ook geen 500 euro voor te betalen...


--

(edit)

Trouwens, mijn Matrox G400 heeft ook geen TnL unit, maar ik kan er prima CnC Renegade en Serious Sam: 2nd Encounter op spelen. Tuurlijk, ik heb slechts 800x600/32bpp, maar echt niet geschikt kan ik het onmogelijk noemen...
dus is deze kaart echt niet geschikt voor de gamers onder ons :( Deze kaart zuigt gewoon :r

Wat een onzin :(
Deze kaart is over het algemeen sneller dan een Geforce2MX400, en dat is een kaart waar heel veel mensen nog op gamen hoor!

Als je zulke baude beweringen doet weet dan tenminste waar je het over hebt! Hij heeft geen hardwareT&L, maar wel andere voordelen zoals Tile based rendering.
ik vind de benaming weer heerlijk misleidend.

Geforce 4 kaarten krijgen de benaming 4400 en 4600 mee, dit wekt de indruk dat deze kaart daar boven staat.

wanneer geven ze die kaarten nou eens normale namen die logisch in elkaar zitten zodat ook niet ingewijden het snappen?
De voorganger van de 4800 was de 4500 en dat was de opvolger van de 4000. NVIDIA is de schuldige :P dus: don't blame Hercules mkay?
is dus nVidia's eigen schuld want de Prophet 4000 en 4500 bestond al, 4800 is dus logisch tenzij misschien 5000
Wen er maar aan. De nummertjes die AMD aan zijn processors geeft zijn niet dezelfde nummertjes die Intel eraan geeft. SDRAM ging van PC100, PC133 naar PC1600, PC2100. nVidia gaat van Ti200 en Ti500 naar Ti4200 en Ti4600. Andere fabrikaten staan weer compleet ergens anders (PC-800, Radeon 7500 en 8500, prophet 4600...)

Hoe onlogischer hoe liever, als de consument zijn geld maar komt brengen...
Space invaders is deze kaart denk ik niet echt voor bedoelt :). Deze kaart is meer voor de (low)budget markt.
Het is een prachtig chipje hoor... ik heb zelf de 4500XT gehad en die beviel prima. Ik geloof dat ie soms nog beter scoorde dan de GF2 pro... Ik vind het een heel goed alternatief voor gamers die weinig te besteden hebben. En ik vind het ook goed dat Hercules gewoon met Kyro (er is meer dan Nvidia en ATI) in zee is gegaan want ze hebben best potentie (gezien de performande tov de GF2). En traag is ie zeker niet...
Het grootste voordeel van Enhanced T&L is dat deze door games en Benchmark programma's gezien wordt als hardware T&L, waardoor je dus gebruik maakt van de Software T&L van PowerVR en niet van de desbetreffende game.

Zie ook het interview met IMGTEC @ http://www.powervr.org.uk

edit:
Zo dan maar, HTF maak je een normale link op de frontpage :?
Weer een leuke budget kaart, goed voor de pc bouwers gelijk dell, compac, ... in hun budget systemen kunnen ze dan weer een ietsjes betere vidkaart insteken.

Alleen jammer dat de Kyro chip geen of een zeer kleine naamsbekendheid heeft! T principe is heel degelijk, minder bandbreedte voor eigenlijk wel zeer goede prestaties angezien het nog maat de 2 of derde kaart is met dit principe.

T is nog lang niet uit geŽvolueerd, maw als ze bij STM het budget ervoor hebben zou ik er mee doorgaan, en dan hebben we binnen een jaar of 3 weer een concurent voor de top line kaarten zoals een geforce4, Radeon 8500.

Overal een goede budget kaart, heb een 4500 aan t werk gezien en die deed het al beter dan mn oude geforce2MX, ...
de Prophet 4500 scoort bij de meeste benchmarks net iets minder dan de Geforce 2 GTS, deze kaart zal hem misschien nog wel inhalen.

voor mensen met een low budget is dit dus een heel goed kaartje, voor weinig geld relatief veel prestaties...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True