Sony gaat motioncapturetrackerset Mocopi uitbrengen voor Japanse markt

Sony heeft een set met motioncapturetrackers onthuld genaamd Mocopi. De set bestaat uit zes sensoren en werkt met een smartphoneapp, die de bewegingen opneemt. Het gaat omgerekend 345 euro kosten.

Sony lijkt zich met Mocopi vooral te richten op VTubers. Dat zijn streamers, vaak YouTubers, die een virtuele avatar gebruiken tijdens het streamen. Die maken onder meer gebruik van realtimemotioncapturesoftware om bewegingen vast te leggen.

De Mocopi-set moet een relatief goedkoop alternatief zijn op duurdere mocapapparaten en -software. De zes sensoren wegen 8 gram per stuk en worden via een band bevestigd aan het hoofd, de enkels, de armen en de heup van de gebruiker. Mocopi komt met een companionapp, die de bewegingen opneemt en aan een model koppelt. De app kan alleen gebruikt worden op bepaalde Sony Xperia-telefoons en de iPhone-modellen 12, 13 en 14. De sensoren maken verbinding met de app via bluetooth. Ook werken de motioncapturetrackers met de Unity-engine en VRChat.

De Mocopi-set wordt in januari uitgebracht op de Japanse markt. Of de trackers uiteindelijk ook verschijnen voor de Europese markt, is nog niet bekend.

Door Loïs Franx

Redacteur

29-11-2022 • 11:57

20 Linkedin

Submitter: sHELL

Reacties (20)

20
20
7
1
0
13
Wijzig sortering
De app kan alleen gebruikt worden op bepaalde Sony Xperia-telefoons en de iPhone-modellen 12, 13 en 14.
Lijkt mij tevens ook al gelijk het grootste minpunt. Is bekend waarom alleen deze toestellen?
Denk dat de Sony toestellen wel te verklaren is.
Betreft iPhone modellen. Apple heeft een API/Framework die ontwikkelaars kunnen gebruiken voor full body tracking (https://developer.apple.c...pturing_body_motion_in_3d). Waarschijnlijk is dit alleen mogelijk op bepaalde iPhone toestellen die volgens Apple alleen een chip hebben die er krachtig genoeg voor is.
De iPhones hebben een Motion Coprocessor (https://www.iculture.nl/u...-chips-processors/#motion die speciaal voor dit soort doeleinden geschikt is. Van de Sony's weet ik niet of er een dergelijke chip in zit. Als dat niet zo is zat Sony daar wel een softwarematige oplossing voor hebben gevonden. Voordeel is natuurlijk dat de camera's en lenzen die Sony gebruikt altijd van uitstekende kwaliteit zijn.
+ iPhones hebben zover ik weet ook altijd Sony sensoren
Het is maar een gok, maar wellicht ivm de LiDAR / ToF sensors dat in die toestellen gebakken zit?
Die zijn in de iPhone zo te zien ook van sony afkomstig, geen idee of andere toestellen het ook (al) hebben buiten de iPhone en bepaalde sony xperia modellen

[Reactie gewijzigd door dblazen op 29 november 2022 12:10]

De LIDAR zit alleen in de Pro modellen.
Measurement method : Accelerometer (3DoF) / Angular velocity sensor (3DoF)
Dus nee, het geen LiDAR / time of flight of Ultrawideband. Gewoon IMU's over Bluetooth. Dus theoretisch zou je er ook een Linux, Android of Windows app voor kunnen maken.
Gewoon IMU's over Bluetooth. Dus theoretisch zou je er ook een Linux, Android of Windows app voor kunnen maken.
Als je ervan uit kunt gaan dat je de communcatie kunt afvangen en reverse engineeren natuurlijk. Kans is groot dat de boel flink dichtgetimmerd is om concurrentie op dit prijspunt te voorkomen.

Dit is eigenlijk meer een "speelgoedversie" van een IMU-based mocap set, waarbij de professionele sets vaak voor duizenden euro's worden aangeboden. Interessante ontwikkeling als de community erin slaagt om de boel naar open-source te hacken. Dan wordt het voor hele kleine beginnende game developers ineens ook interessant om mocap in te zetten.
Andere reden, die nog niet genoemd is, is waarschijnlijk dat de meeste Japanners een iPhone hebben.
Ik doe een wilde gok en ik zeg dat het te maken heeft met de Ultrawideband. Alle iPhone modellen vanaf 12 hebben deze standaard ingebakken. LiDAR wat @dblazen aangeeft zit niet op al deze modellen standaard, alleen de duurdere modellen. Daarbij kan UWB gebruikt worden om apparaten met eenzelfde chip te tracken (zoals de airtag), dat zal waarschijnlijk heel relevant te zijn om dit goed te laten werken.
Als het een technische beperking is, dan zou dat betekenen dat het gebaseerd is op aanwezige camera of andere sensoren. En daarbij cpu, gpu en geheugen resources.

Misschien is er helemaal geen technische beperking maar is het vooral marketing die bepaald welke machines het wel kunnen/mogen draaien en welke niet.

Het zal mij niets verbazen als het een interessante ontwikkeling is en daarmee vrij snel ook met andere toestellen werkt.
Lijkt me heel tof, maar ze maken er gelijk een niche dingetje van met hun toestel beperkingen. Als Unity developer is het eventueel wel interessant, maar als VR gebruiker weer minder :/
sony's industrial design blijft toch wel echt heel mooi. Zien er echt uit als hebbedingetjes.
Als ze met Unity werken, werken ze ook met een PC neem ik aan? Zou wel een mooie manier zijn om MoCap voor Blender te doen. Minder geneuzel dan een stel Vive trackers.
Vraag is dan natuurlijk wel, is het wel zo nauwkeurig dan als een vive tracker (of inmiddels zijn er ook enkele andere). Ik ga er van uit dat dit geen echte positional tracking heeft, maar puur Yaw/Roll/Pitch.
En MoCap voor oa Blender (of UnrealEngine) kun je toch ook simpel met een fatsoenlijke camera en bijbehorende software doen als je het cheap wilt doen.
Volgens VRChat zal Mocopi ook geïntegreerd worden in hun game, zowel op PCVR als Meta Quest (bron). Of dit ook zal werken zonder telefoon is nog een vraag.

EDIT: stond al in het artikel.

[Reactie gewijzigd door 30carbonclocks op 29 november 2022 12:41]

345 euro is nog altijd wel veel voor een beetje casual gebruik maar full motion capture begint wel steeds betaalbaarder te worden zo te zien :)
Grappig dat ze ook een vtuber model gebruiken als gebruikersidee
wow vet! en check de ad op youtube: https://youtu.be/ovHHpralCD8 (sony japan) wat een leuk iets!
Een vtuber die ik regelmatig kijk heeft vorige week een motion capture pak van 10k aangeschaft. Wel volledig gefinancieerd in een paar dagen door de chat, maar toch zonde als dit net zo goed werkt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee