Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 29 reacties
Bron: dpreview.com

Dpreview meldt dat Fuji vandaag een drietal nieuwe digitale camera's op de markt heeft gezet. De belangrijkste van deze nieuwe camera's is de S602, Fuji's langverwachte opvolger van de 6900. Fuji maakt in haar top modellen gebruik van een SuperCCD sensor, die een hogere output aan pixels levert dan het werkelijke aantal dat aanwezig is. De S602 maakt gebruik van een derde generatie SuperCCD met een werkelijke resolutie van 3,1 Megapixels en een output van 6,0 Megapixels. Voordelen van deze camera ten opzichte van zijn voorganger zijn onder andere de mogelijkheid hogere ISO-waarden in te stellen (tot 1600 ISO) en een verbeterde elektronische zoeker:

New features at a glance:
  • New 3rd Generation Super CCD sensor and advanced LSI algorithm (3.1 million effective pixels) producing class-leading 6.03 million recorded pixels (2,832 x 2,128)
  • High ISO values (up to 1600)*
  • New high-resolution electronic viewfinder with dioptre adjustment
  • Fastest autofocus in its class
  • Dual media slots for SmartMedia and Compactflash type II (IBM Microdrive compatible)
  • New 1cm Super Macro setting
  • High quality VGA movie capture at 30 frames per second with sound
  • New design two-tone magnesium alloy body for even better handling and easier access to controls
  • High-speed shooting at up to 5 frames per second
  • Multi, spot and average metering patterns
  • Powerful built-in flash
  • New easy-to-use Graphical User Interface
Fuji Finepix S602

Naast de S602 heeft Fuji ook de F601, de opvolger van de stijlvolle 6800, en de S2pro gepresenteerd. Deze laatste is, zoals de naam al doet vermoeden, voor de professionele markt.

Candyman was verantwoordelijk voor deze submit

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (29)

Wat is dan toch het probleem om bij het maken van een digitale camera de mogelijkheid te voorzien er een verwisselbare lens op te draaien? Tegenwoordig kan je op een simpele gewone camera van lens wisselen terwijl dit bij digitale camera's niet te betalen is (alleh, voor mij toch niet althans ;( )
Dat heeft te maken met de vraag, naar een analoge spiegelreflexcamera is nog altijd veel meer vraag dan naar een digitale. In de loop van de tijd zullen de digitale ook goedkoper worden, naarmate meer mensen overschakelen van analoog naar digitaal.

Whitedog:

Nee, een digitale spiegelreflex kan meestal gewoon normale spiegelreflexlenzen gebruiken, het enige verschil zit hem in de methode van opname: CCD-chip of filmpje.
naar een analoge spiegelreflexcamera is nog altijd veel meer vraag dan naar een digitale
Dat is niet helemaal waar. De digitale camera heeft al een groter marktaandeel wat omzet betreft:
AMSTELVEEN - De digitale camera heeft de traditionele camera in omzet verslagen. Tussen februari en juli van dit jaar ging er voor f 149 miljoen aan fototoestellen over de toonbank, waarvan 53 procent in digitale apparaten. Dat staat in de GfK Jaargids 2002.
http://nu.nl/document?n=49608
Het gaat hier niet om 'gewone' huis tuin en keuken compactcamera's maar om spiegelreflexcamera's. En daarbij is de vraag naar digitale versies vrij klein (en dat komt door twee dingen: de prijs, je moet al gauw aan vele duizenden euro's denken, en de kwaliteit, een analoge film heeft gewoon een betere kwaliteit).

Voor normale camera's is digitaal wel sterk in opkomst, ook door die twee dingen: prijs, wordt tegenwoordig steeds redelijker en kwaliteit is voor de gewone mens tegenwoordig genoeg, op gewone formaten is vrijwel geen verschil te zien en A4 en groter gebruiken gewone mensen toch niet.
Net als bij analoge camera's is er een scheiding gemaakt tussen compact en spiegel-reflex camera's. Er bestaan namelijk gewoon Digitale spiegel-reflex camera's (met verwisselbare lens). Deze zijn alleen nog erg prijzig. Dit komt doordat de lenzen kwalitatief veel beter zijn dan die in een compact-digitale camera). Dit uit zich voornamelijk in randscherpte; Het midden van een lens is kwalitatief het beste gedeelte. Bij een kwalitatief zeer goed objectief is ook het gedeelte eromheen zeer goed geslepen wat zich uit in een zeer goede randscherpte ook bij een groot diafragma.
ik ben geen kenner maar gebruiken die geen ander soort lenzen?... misschien kan dat technisch bijna niet...

het zijn en blijven dure speeltjes ;(
Als je de lens van een camera verwisselt, dwarrelt er altijd wel wat stof de body in. Bij analoge camera's is dat niet zo erg. De film is immers afgeschermd totdat de foto genomen wordt. Er kan geen stof op de film gaan zitten.

Wat is dan het probleem bij digitale camera's?

1) De CCD is, in tegenstelling tot de film, niet afgeschermd als je de lens weghaald.
2) Bij digitale camera's is de CCD elektrisch geladen. Hierdoor wordt stof aangetrokken door de CCD en blijft daar zitten.

Hierdoor vangt de CCD bij het verwisselen van lenzen makkelijk stof op. De CCD is echter erg kwetsbaar en je kan hem niet zomaar afnemen met een doekje. Alleen blazen met een luchtpompje kan dan nog helpen.

Veel camera's (bijv. Olympus E-10, E20) zijn daarom uitgerust met een vaste lens.
Zet er gewoon een antistatisch glasplaatje voor dat je schoon kunt vegen, ben je van het probleem af.
Ik denk dat je dan last krijgt van reflecties.
Anders hadden de fabrikanten dat allang gedaan hoor.
Olympus also make some very valid points for fitting out the E-10 with a non-removable lens. It helps to combat several problems: (a) dust, digital SLR's are renowned for requiring regular cleaning of the fragile (and expensive) CCD sensor as it tends to accumulate dust and dirt (which appear as dark smudges on final images), (b) lens quality, because the lens was designed to match the camera it's quality tends to be better than many off the shelf lenses designed for (less critical - larger sensor area) 35mm SLR's and (c) focal length multiplier, again because the lens was designed for the camera it's focal length is designed to match the sensor. It also makes the camera smaller and neater than many digital SLR's based on film body designs.

Having said all this I can't really say I sit on either side of the fence, I like the idea of removable lenses on SLR's because it does give you an added amount of flexibility and better upgrade options, but I hate the dust problem and until manufacturers can solve that one Olympus's compromise seems to be a logical one.
Van dpreview gehaald:
http://www.dpreview.com/reviews/olympuse10/
1) De CCD is, in tegenstelling tot de film, niet afgeschermd als je de lens weghaald.
2) Bij digitale camera's is de CCD elektrisch geladen. Hierdoor wordt stof aangetrokken door de CCD en blijft daar zitten.
Zet er gewoon een antistatisch glasplaatje voor dat je schoon kunt vegen, ben je van het probleem af.

* 786562 4real
Er bestaan wel degelijk digitale camera's met verwissel bare lenzen alleen zijn deze "enigszins" prijzig ( zo rond de 4000 euro).
Jammer dat die goeie camera's zo groot zijn.
Da's heel simpel te verklaren, een fototoestel heeft een goede lens nodig.
het grootste probleem met compact camera's blijft de lens, vaak minder zoom, of gewoon kwalitatief net iets minder dan zijn grotere broertje.

Daarnaast zijn dit geen camera's bedoelt voor het "we schieten een plaatje voor de website"-gedoe.
Als je zo'n camera koopt dan wordt er vanuit gegaan dat je alles uit de camera probeert te halen.
ik vind het niet erg dat ze wat groter zijn , het is juist een beetje wreed, wou je soms dat het net zo groot was als een 8850 ?
De Nokia 7650 bedoel je? :)
Het zou toch niet zo moeilijk moeten zijn een goeie hi-end digitale achterwand voor de moderne spiegel reflex camera's zoals de canon's minolta's en nikon's te maken. Ruimte genoeg in zo'n ding en je hebt gelijk cht goede lenzen. Ik heb echt nog geen zin mijn top kleinbeeld (nikon F801s uit 1991 voor de kenners) in te ruilen voor een digitale camera zolang ik toch flexibeler ben met mijn oude beestje dan met een starre digicamera (lens, sluitertijd, lichtsterkte etc)

Aangezien een top digitale camera toch echt nog boven de EUR 1200 komt zou ik met liefde een oplossing kopen die mijn investering uit het verleden alleen nog maar flexibeler zou maken.

Oh ja dit is natuurlijk niet te verwarren met een 1.3 Mpix camera die prima geschikt is voor website plaatjes

P.S. een F801s uit '91 doet nog steeds zo'n 800, nieuwprijs was geloof ik 1349, probeer dat eens met een computer
Het zou toch niet zo moeilijk moeten zijn een goeie hi-end digitale achterwand voor de moderne spiegel reflex camera's zoals de canon's minolta's en nikon's te maken.
CCD's zijn over het algemeen behoorlijk kleiner dan 24x36 mm, dus dat betekent dat de brandpuntsafstanden dan ineens een beetje vreemd overkomen. Verder zijn gewone SLR lenzen kwalitatief vaak slechter dan nodig is om een CCD optimaal te gebruiken. Die pixels zitten verrekte dicht op elkaar, zelfs in vergelijking met film.

Om teleurstellingen bij gebruikers te voorkomen en omdat de markt voor speciale achterwanden een stuk kleiner is dan hele camera's, lijkt het me logisch dat ze er bijna niet zijn.
Verder zijn gewone SLR lenzen kwalitatief vaak slechter dan nodig is om een CCD optimaal te gebruiken. Die pixels zitten verrekte dicht op elkaar, zelfs in vergelijking met film.
De korrelgrootte van een normale film is kleiner dan de afmeting van een pixel hoor. SLR lenzen zijn wel degelijk in staat om netjes het beeld op een CCD te zetten. Een reden waarom er niet zomaar een achterwandje in kan worden gezet komt omdat de camera uitgaat van een film die moet worden getransporteerd. En als er geen film kan worden 'gezien' door de camera dan doet'ie het niet. Bovendien moet je ook nog ruimte hebben voor de rest van je opname systeem, zoals geheugen om de beelden op te slaan. Als laatste argument is het zo dat digitale camera's de lichtmeting nodig hebben om zo de snelheid te regelen van het uitklokken van de CCD. En in een normale camera is de belichtingsmeter een autonoom systeem dat zelf alleen de sluitertijd en diafragma regelt. Dus is er geen signaal beschikbaar die de CCD kan regelen.
De S2 Pro s een Nikon camera met een digitale achterwand, waar je dus Nikon lenzen op kan zetten... Verder zijn er de Nikon D1, D1h en D1x, de Kodak DCS760 (Canon body dacht ik) en Canon's EOS-1D (EOS-1V body) en EOS-D30. Genoeg keuze al, dus :)
Belangrijkste nieuws uit deze nieuwspost vond ik persoonlijke de S2 Pro - die een beetje weggemoffeld op het eind staat. Deze nieuwe digitale spiegelreflex van Fuji, de opvolger van de S1 Pro, heeft namelijk een output van 12 megapixel (!). Okee, het is met SuperCCD technologie, dus geinterpoleerd, maar toch: een erg indrukwekkend aantal. Ik ben benieuwd hoe deze camera zich houdt tegenover de toekomstige Canon EOS-D60 (geruchten gaan dat deze eind februari aangekondigd wordt met een 6mp CMOS sensor) en de D1x.
De S2 is zeer zeker indrukwekkend, maar voor het merendeel van ons is hij (helaas) niet interresant vanwege z'n prijskaartje. De S602 wordt gepositioneerd als een 'pro'sumer camera, dus meer betaalbaar.

Dat neemt niet weg dat de S2 zeker een mooi en innovatief product is. hier heb je een fotootje van het toestel zelf, in dit bestand staat nog een (slecht vertaalde) beschrijving van beide toestellen.
Ik vind Fuji de laatste tijd wel erg vooruit gegaan met hun digitale cams. Het feit ook, dat ze van het alleen smartmedia principe af zijn gestapt en nu ook een extra CFII-slot aanbieden (voor een microdrive) vind ik een goede zet.

Aangezien de introductieprijs 800 Engelse ponden bedraagt (Ruim 1290,-).. zie ik de prijs dit jaar nog niet gauw onder de (beter betaalbare) 900,- grens zakken.

En ik vraag me af of de meeste consumenten wel behoefte hebben aan een ISO waarde van 1200. Met m'n huidige Canon Powershot S10 gebruik ik meestal ook maar 100 ISO, waarmee je gewoon ook hele mooie foto's kunt maken, zowel overdag als 's nachts. (bij hogere iso waardes wordt juist het beeld wat korreliger vind ik).

Zelf heb ik overigens gisteren de knoop doorgehakt en de Casio QV4000 besteld, vanwege de goede testresultaten, de handmatige opties en de aantrekkelijke prijs van 679 euro :Y)
ISO 160, 200, 400
ISO 800, 1600 only at 1280 x 960

Ik denk dat de FinePix F601 Zoom bij 800/1600 2 of meer CCDpixels gebruikt voor de helderheid. De waarden hiervan bij elkaar optellen dus. Op zich wel slim, want je oog werkt ook op deze manier (alleen met staafjes en kegeltjes dan).
In dit topic op GoT heb ik nog wat meer foto's van de s602, en een verhaaltje van een Japans plaatjesparadijs gepost :)
Ik vindt deze camera wel een soort van andere "look" hebben, kortom gaaf dingetje :P
dit zou wel een hele mooie vervanger zijn voor me oude trouwe Fuji mx500 { 1.5 mega pixels }
maar vast beginnen met sparen ;)
Ik heb zelf een Samsung S220E, 2.1 megapixel cam.. Flitser, 64mb flashcard, 1600x1200 / 800x600, JPG (50%, 75%, 100% quality), TIF en AVI's en MPG's zonder geluid, maargoed.. daar heb ik em ook niet voor gekocht.

'k kan in de laagste quality mode (nog prima voor website pictures) 740 86kb grote jpeg's maken, en in de hoogste stand 64+ 960kb grote jpeg's.. erg bruut apparaat...

Prima te gebruiken voor vakantiefoto's.. naderhand effe met Fotowinkel overheen, en klaar is cappie :)
Koop gewoon de HP 618 werkt echt perfect !!!!!!!!!
Wilde je je speciaal aanmelden om dit ff in de discussie te gooien B-)?

Way2Go, Het is nu makkelijk om van Faalhaas weer terug naar Feut te kunnen, stuur gewoon een bruikbaar bericht.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True