Vermoedelijke specificaties Samsung Galaxy Z Fold4 komen naar buiten

De vermoedelijke specificaties van de vouwbare smartphone Samsung Galaxy Z Fold4 zijn naar buiten gekomen. Die tonen nauwelijks wijzigingen ten opzichte van de Fold3. Wel zouden de schermen iets minder smal zijn.

De schermdiagonalen zijn ongewijzigd, vermeldt Yogesh Brar van 91Mobiles. Het scherm aan de binnenkant zou een diagonaal hebben van 7,6", dat aan de buitenkant van 6,2". Beide oledschermen worden ververst met 120Hz. Wel vermeldde eerdere informatie dat de schermen minder smal zouden zijn. Het scherm aan de buitenkant zou van 24,5:9 naar 23:9 gaan, terwijl dat aan de binnenkant van 5:4 naar 6:5 zou veranderen. Als die informatie klopt, is het scherm aan de buitenkant ongeveer 0,3cm breder en aan de binnenkant een volle centimeter.

De primaire camera krijgt een sensor met hogere resolutie. Die gaat van 12 naar 50 megapixel volgens de informatie. Ook komen er een 12-megapixelcamera met ultragroothoeklens en een 12-megapixelcamera met 3x zoom ten opzichte van de primaire camera. De frontcamera aan de buitenkant blijft op 10 megapixel, terwijl die aan de binnenkant van 4 naar 16 megapixel gaat. De soc wordt een Snapdragon 8 Plus Gen 1 van Qualcomm. De accucapaciteit blijft gelijk met 4400mAh en laden gaat met 25W op hetzelfde tempo als bij de Fold3.

Samsung kondigde zijn vorige twee Fold-modellen in augustus aan, met een release vlak erna. Er is nog niets bekend over een eventuele prijs van de vouwbare smartphone. De Fold was in de afgelopen jaren het duurste model in de line-up van de fabrikant. De Fold3 kwam uit voor 1799 euro.

Fold3 (links) en een impressie van de Fold4 met een minder smal scherm

Door Arnoud Wokke

Redacteur

30-05-2022 • 11:23

49 Linkedin

Reacties (49)

49
44
9
4
0
27
Wijzig sortering
een Galaxy Flip 3 met SD888, fysiek 8GB LPDDR5 Ram, 256GB UFS 3.1 geheugen met twee schermen waarvan 1 adaptieve 120HZ breedbeeldscherm, 3 camera's, wireless charging en powershare, Dolby Atmos met goede speakers, 5G, etc. etc. die je ook nog eens kan opvouwen tot een handzaam minipakketje en met GOODLOCK ook geheel kan customizen voor de prijs van +/-700 euro is absoluut niet duur vergeleken met "normale" slate smartphones ....

echter de prijs van een Fold 3 is serieus veel geld ...... zelf zoveel dat je er 2 goede dedicated apparaten van kan kopen (een echte tablet en bijvoorbeeld de Flip 3). heb in het verleden een Fold 2 geprobeerd, maar heel snel toch ingeruild voor een TAB s7+ en Note 20 Ultra en tot op heden geen spijt van die keuze ...

[Reactie gewijzigd door danda op 30 mei 2022 13:33]

De Z flip 3 heb ik gehad. Qua formfactor echt een top telefoon. Maar wat enorm tegenvalt is de accuduur. Ik ben geen poweruser, maar als ik na werk naar huis ging zat het batterijpercentage altijd onder de 30%. Dus elke dag thuis in de avond opladen. Dus een telefoon wat voor mij dan een no go is. Ook viel mij op dat er veel klanten (werk in de telecom) een kapot gescheurd scherm hadden. Precies op de vouwlijn van het scherm bij het uitklappen. Zeker een telefoon met potentie, maar eigenlijk met naar mijn mening teveel issues.
Ik snap de keuze, maar probeer zo'n TAB s7+ niet in je binnenzak, kleine tas of broekzak te proppen bij de Note 20 Ultra. Heb zelf juist de omgekeerde keuze gemaakt en gebruik alleen een Fold 3 (naast mijn laptop) onderweg en heb mijn Tab weggedaan. Privé wel de keuze gemaakt en gebruik dan een Flip 3 (handig compact) en een iPad Mini 6.
De fold 3 kost nu rond de 1250-1300 euro. Een iphone 13 pro max kost 1379 euro. Als ik om me heen kijk zie ik relatief veel mensen met een 12/13 pro max, dus die zouden ook allemaal zo’n fold hebben kunnen kopen. Het is serieus veel geld, echter is het niet meer zo dat vouwbare telefoons het duurste van alle smartphones zijn. En dat vind ik, na ongeveer 4 jaar na de eerste fold, een serieus mooie ontwikkeling. Zelf ben ik wel een echte apple fan de laatste jaren omdat ik gewoon iets nodig heb wat simpel werkt. Maar als ik jonger was geweest en weer gek op snufjes en gadgets zoals ik in de begin jaren van android had, dan had ik dolgraag een fold willen hebben
De fold 3 kost nu rond de 1250-1300 euro. Een iphone 13 pro max kost 1379 euro. Als ik om me heen kijk zie ik relatief veel mensen met een 12/13 pro max, dus die zouden ook allemaal zo’n fold hebben kunnen kopen. Het is serieus veel geld, echter is het niet meer zo dat vouwbare telefoons het duurste van alle smartphones zijn. En dat vind ik, na ongeveer 4 jaar na de eerste fold, een serieus mooie ontwikkeling. Zelf ben ik wel een echte apple fan de laatste jaren omdat ik gewoon iets nodig heb wat simpel werkt. Maar als ik jonger was geweest en weer gek op snufjes en gadgets zoals ik in de begin jaren van android had, dan had ik dolgraag een fold willen hebben
De flip is een perfecte vormfactor. Ik heb hem als 2e toestel naast een Iphone en ben er telkens weer verbaasd over hoe uitgerijpt dit model is. Mijn "gewone" samsung heb ik weg gedaan en ingeruild voor een flip model. Juist de kleine vormfactor maakt hem fijn als 2e toestel. En inmiddels heeft hij door de wifi hotspot modus ook mijn MiFi hotspot vervangen. Ik wilde er al langer een, maar de hoge prijs schrikte mij af. Tot hij zakte tot de huidige prettige prijzen en hij voor heel veel kopers nu gewoon voor een redelijke losse toestel prijs te koop is. Zelfs de providers verkopen ze nu.

De accuduur is inderdaad wel iets om rekening mee te houden. In een nieuw model is dat vast een van de belangrijke aanpassingen. (grotere accu of een zuiniger toestel).

De fold leidt wat mij betreft vooral aan de vormfactor. Idealiter zou je een Youtube beeld zonder zwarte balken weer moeten kunnen geven, evenals full screen apps en websites. Daar zit bij de nieuwkomer nu ook de juiste beweging in.

Dus een foldable heeft de toekomst. En ook de nieuwe generatie, daar kijk ik weer naar uit.

[Reactie gewijzigd door ucsdcom op 31 mei 2022 13:55]

De Flip's hebben een beperkte accu capaciteit en een groot scherm. Dat gaat niet heel goed samen en je bent geen uitzondering als je gedurende de dag nog even wat bij moet laden.
De accu van de Folds is wat groter, maar het scherm ook. De gebruiksduur is in de praktijk net iets langer, maar ook bij de Fold is het niet ongewoon dat je tussentijds nog even wat bij moet laden.
Zelf heb ik een fold 1 en dat bevalt mij goed. Het is wel een nadeel dat hij heel gevoelig is voor stof en vocht. Voor gebruik buiten is de fold 1 niet geschikt. De fold 4 moet een IP 58 rating gaan krijgen, al wordt het vermoedelijk weer IP x8 (net als de fold 3) omdat het scherm te snel krast. Wat ik (als 50+er) vooral fijn vind is dat je de lettergrootte wat groter in kan stellen. Het toetsenbord is een stuk minder priegelig en er blijft nog een veel groter deel van de webpagina of het document in beeld.

De Note-serie is niet bepaald een goedkoop alternatief. Ik vind ze zelf eigenlijk te duur voor wat ze mij te bieden hebben. Ik denk dat ik toch liever wat meer zou betalen en voor een Fold zou gaan.
Als je de Fold3 en impressie van de Fold4 onder elkaar zet, krijg je een stuk duidelijker beeld van het verschil in breedte:
https://tweakers.net/foto...QCv51PO7BCuZ7CJ1sf24c.jpg
De markt is nog niet echt toe aan vouwtelefoons begrijp ik hieruit. Weinig innovatie afgelopen jaar bij Samsung (misschien is het lastig of hebben ze andere prioriteiten), ook andere modellen lijken nog niet echt van de grond te komen, waardoor de prijs te hoog blijft en weinig mensen het zullen kopen.
De markt is nog niet echt toe aan vouwtelefoons begrijp ik hieruit. Weinig innovatie afgelopen jaar bij Samsung (misschien is het lastig of hebben ze andere prioriteiten), ook andere modellen lijken nog niet echt van de grond te komen, waardoor de prijs te hoog blijft en weinig mensen het zullen kopen.
Vreemde conclusie op basis van deze geruchten. Er wordt namelijk geen woord gerept over de prijs, de technieken, technische achtergronden van bijvoorbeeld het scharnier of het scherm. Hoe kun jij hier dan uit 'begrijpen' dat de markt nog niet toe is aan vouwtelefoons?

Weinig innovatie het afgelopen jaar? Als dit slaat op de vouwtelefoons: lees hierboven. Als dit slaat op 'gewone' smartphones: welke innovatie verwacht je nog? Soms is een product ook gewoon klaar. En dan moeten we niet blijven innoveren omdat er enkelingen roepen dat ze innovatie missen. Een smartphone is zo goed als onze assistent tegenwoordig. Voor vele dagdagelijkse dingen gebruiken we onze smartphone. Mist er iets, dan is dit vaak met een stukje software al op te lossen. Maar welke innovatie mis jij op dit moment nog dat niet met software kan opgelost worden?

Voor mezelf zie ik wel op zakelijk vlak potentieel in een vouwtelefoon, maar niet in dit formaat. Het scherm binnenin is te klein voor mij om productief te kunnen werken. Mocht er een Z-vouw komen (dus 2 vouwen) in de toekomst waardoor je een werkbare verhouding en dus ook een groter formaat krijgt zoals een tablet, dan zie ik dit wel mijn volgende, zakelijk, toestel worden. Maar daarvoor moet eest de vouwtechniek helemaal op punt staan zodat dit mogelijk wordt.
Het gaat vooral om de vouwtelefoons. Ik had gedacht dat andere fabrikanten op dit concept zouden springen, maar dat is tot nu toe niet gebeurd. Dat geeft voor mij aan dat de markt hier gewoon nog niet veel inziet. Dat zal waarschijnlijk een groot deel met de prijs te maken hebben. Misschien dat Samsung dit voor een spectaculair lage prijs weg gaat zetten, maar hier geloof ik niks van zonder concurrentie, dan snijden ze zich alleen maar in de vingers met hun andere modellen.

Dus het was meer in het algemeen (big picture) dan specifiek dit nieuwsbericht.

Qua innovatie: dit verwacht ik vooral van andere fabrikanten met een ander concept/design, misschien andere oplossing voor de hinge, betere bescherming van het binnenscherm, om maar een paar dingen te noemen. Ik denk dat een vouwtelefoon enorm innovatief is, en met behoorlijke design uitdagingen komt, daarom denk ik dat een eerste 'design' van 1 fabrikant na 2 iteraties echt nog niet af is (als in een final design dat gebruikt gaat worden voor de komende jaren).

Maar het blijft speculatie van mijn kant natuurlijk, misschien is dit wel het design dat volledig uitontwikkeld is, we zullen het over een aantal jaar zien.
Behalve Samsung zijn Huawei, LG, Xiaomi en anderen al jaren bezig met dit concept. Allen hebben ze al meerdere iteraties van hun foldable oplossing op de markt gebracht.
@ bartske Mening vormen en er niet in verdiepen, typisch. Dat iets niet in de nederlandse winkel ligt wil niet zeggen dat er al 5 verschillende modellen van meerdere fabrikanten zijn uitgebracht.
Nou misschien het feit dat je de vouw goed ziet na x aantaal keer gebruikt?
Ik heb de telefoon laatst gezien en geprobeerd bij iemand. In mijn ogen niet een product dat af is. En voor die prijs veel te duur voor een in mijn ogen gimmick dan een product dat echt af is.
Wat is er precies 'niet af' aan die telefoon volgens jou? Ik heb zelf al 1,5 jaar een Fold2 en ja, het concept kan nog verder uitgewerkt worden. Zo is de telefoon natuurlijk wat dik en relatief zwaar, maar voor dagelijks gebruik werkt het heerlijk (ondanks de dikte past 'ie bijvoorbeeld heel goed in je broekzak). De vouw in het scherm denk je niet eens meer aan na een paar dagen.
Heb zelf al anderhalfjaar een Razr 5G en moet zeggen dat die vouw in het midden echt niet hinderlijk is of met de tijd erger zou worden. Dat het nog duur is klopt wel, maar ik ben zeer blij dat ik geen baksteen meer in mijn broekzak hoef mee te dragen.
Ik heb de Fold 3 en zie de vouw totaal niet als ik recht op het scherm kijk, wat 99% van de tijd het geval is uiteraard.
Ik heb een nieuwe Fold3 gekocht en ik erger me minder aan de vouw in het scherm dan dat ik profijt heb van het vergrote schermoppervlak. Gekocht bij Rebuy met 3 jaar garantie en de folie nog op het chassis voor €939 voor een 256GB in het zilver. Een ander 'high end' toestel had mij waarschijnlijk even veel gekocht maar zeker minder het wauw effect gegeven. Een groot deel van de mensen waarmee ik aanmerking ben geweest vragen na mn ervaring, willen hem vasthouden en willen hem zien.

De camera is wel een stap terug t.o.v. m'n vorige telefoon (Oppo Find X2 Pro) en ook een van de redenen dat ik had getwijfeld om het toestel te halen en of ik niet tot de fold4 moest wachten.
Fold 3 wordt anders al met aardig wat door Samsung zelf gedumpt
idd de andere fabrikanten hebben veel meer nieuwe dingen gebracht.
Ik heb een flip 3, bevalt uitstekend, vooral het feit dat je scherm goed beveiligd is tegen krassen en barsten als hij in je broekzak zit. Past ook een stuk beter als een standaard telefoon.

De vouw zie je niet als je recht voor het beeld zit en is voor mij dus niet storend.

Enige kleine minpuntje, er had een wat zwaardere accu in gemogen, maar met onderweg draadloos opladen in de auto en een charger op kantoor lukt het ook met een dag veel bellen en appen prima.

Ik denk dat de meeste mensen zich door de prijs laten weerhouden, begrijpelijk, maar het concept is echt dikke prima.
Ik twijfelde inderdaad toen ik hem van de week voor tussen de 400 en 500 nieuw kon oppikken simlockvrij. Uiteindelijk toch vanwege de accu er vanaf gezien. Verder leek hij me top.
Accu is een dingetje maar vooral de camera mag wat mij betreft een dikke upgrade krijgen. Breng deze in lijn met je toptoestellen en het is voor mij een uitstekend toestelletje!
Waar ben je het niet mee eens? Het verschil tussen jullie twee is wat je zelf zegt:
Yzord
En ja hoor, in die twee weken liet ze hem vallen van 20cm en helaas, aan de achterkant was dus een dutsje te zien.
Telefoon is gemaakt om te gebruiken, niet om te laten vallen. Vallen kan natuurlijk altijd gebeuren en kan iedereen overkomen. Maar dit matcht niet met wat @themadone zegt.
Themadone
Ik heb een flip 3, bevalt uitstekend, vooral het feit dat je scherm goed beveiligd is tegen krassen en barsten als hij in je broekzak zit.
En ja, toen hij echt net uit was heeft ze hem gekocht. Ik zei ook dat ze moet wachten, maarja, vrouwen huh haha
Een stuk proza waar ik U tegen zeg... 8)7
Samsung maakt helemaal niet de enige functionele foldable. Je informatievoorziening klopt niet.
Anoniem: 931663
@j-phone1 juni 2022 12:46
Loop maar eens de gemiddelde Media Markt / telecom winkel binnen. Kijk eens online bij de "grotere" winkels.
Hoeveel merken zie jij daar met foldables?

Ik denk dat we vergeten hoe weinig de "massa" weten over de andere merken. Mijn punt is niet "er zijn geen andere foldables". Mijn punt is, voor de gemiddelde consument, die alsnog zijn nieuwe telefoon uitkiest bij de grotere winkels en/of websites is de Samsung Flip / Fold de enige keuze. Dat had ik beter moeten verwoorden. Excuus.
Dat wordt dus, in ieder geval, wachten op de Fold5. Will voor toch ook een scherm hebben van normale breedte zodat ik niet voor allies de telefoon hoef open te klappen.
Kan het zijn dat dat tweemaal dezelfde screenshot is? Want ik zie geen verschil.
Rechter heeft een iets breder scherm, minimaal maar wel zichtbaar.
De vouwbare telefoons zijn gewoon niet klaar voor je average persoon. Technisch gezien werkt het allemaal, maar aangezien de gemiddelde persoon met de telefoon omgaat als een 4 jarige en zijn speelgoed, breekt alles wat breken kan.
In je normale saaie smartphone is er niets te breken behalve het scherm, en dus is dat in principe het enige wat breekt bij de gemiddelde consument, voordat de batterij zo slecht is dat ze weer een nieuwe kopen.
Ook bij de folds breekt er vrij weinig af hoor behalve dan de display's als je hem laat vallen.. Ik heb hem ook al 1.5 jaar en ziet er nog uit als nieuw! Ook de vouw is nauwelijks zichtbaar als in niet als je hem gewoon recht voor je hebt. Wel zelf al 2x screenprotector gewisseld.
Ik heb nog geen kras op mijn binnenscherm, dat was wel anders bij mijn Note 20 Ultra, daar zaten ondanks hoesjes al de nodige krasjes op zonder stoten of laten vallen. Het buitenscherm heeft paar kleine krasjes.
Een groot nadeel aan de fold vind ik de ondersteuning van de hoesjes.

Ik draag graag 1 ding bij mij voor mn telefoon en mn pasjes.
Een normaal bookcase hoesje maakt zown foldable ontzettend onhandig en dik

Wn uiteraard de prijs. 1500 voor een telefoon is gewoon te veel op dit moment. voor dit geld haal je een losse telefoon en een losse tablet
Samsung zou veel meer moeten investeren in de duurzaamheid van de touchscreens zodat we van deze "oudersetse" dubbel scherm concept af kunnen.

Onnodig zwaar en ingewikkeld...

[Reactie gewijzigd door Advanced03 op 30 mei 2022 14:44]

Na de debacle welke mijn vriendin heeft ondervonden met de Fold3 ben ik helemaal genezen van de Fold en de vouwtelefoons.

Toen ze hem kocht (a 2000 euro!) waren er nog geen hoesjes, dus moest ze twee weken wachten voor eentje uit China. En ja hoor, in die twee weken liet ze hem vallen van 20cm en helaas, aan de achterkant was dus een dutsje te zien. Maar no worries, alles werkte perfect.

En toen gebeurde het. Rare vreemde spikkels op het grote scherm. Zij ermee naar de winkel terug en die zeiden dat het ‘normaal’ was. Het zou de werking van het scherm niet storen. Wel vonden ze het zonde van de duts achterop voor zo’n dure telefoon en zo werd ze afgewimpeld. Prima, geen probleem.

En ineens opende ze smorgens haar telefoon en deed het grote scherm het niet meer. In het midden was een mega grote scheur te zien. En ook goed voelbaar.

https://i.postimg.cc/fLFn...F-8006-B9-D276077-B40.jpg

https://i.postimg.cc/8c68...ACF7-5-A84-C7-B14-A84.jpg

Zij ermee naar de winkel. Want garantie toch? Maar nee, garantie werd acuut afgewezen, want, en nu komt het, vanwege het dutsje achterop het andere scherm |:(

En zo is ze weer terug naar haar S9 en ligt haar Fold3 stop te happen en heeft ze nergens recht op.

Tot zover Samsung en zijn beleid met hun Fold troep.
Waarom zou het garantie zijn als ze hem zelf laten vallen heeft? Dat is geen fabricatiefout meer. Je kan ook niet zomaar stellen dat de schade niets met de val te maken heeft. Aan de andere kant is het ook niet zo dat elke foldable zo fragiel is. Wil niet weten hoe vaak ik door mijn onhandigheid mijn Razr al heb laten vallen op de grond en ondanks dat er geen hoes rond zit en al enkele keren vanop handhoogte op een stenen vloer is terecht gekomen blijft de telefoon goed werken. Enkel in het scharnier hoor je een beetje gekraak.
Mijn Fold3 heb ik al heel vaak laten vallen (vaak van bankhoogte, maar ook een keer van bijna anderhalve meter op de straattegels) en hij werkt nog steeds heel goed. Het binnenscherm is juist heel goed beschermd. Ik maak me bij elke val juist zorgen om het buitenscherm.
Samsung moet dit serieus nemen en als je hem bij de launch hebt aangeschaft, krijg je er ook een schadeverzekering bij van een jaar, dus moet het gedekt zijn. Stiekem hoop ik daarom ook dat mijn telefoon bij de volgende val total loss wordt verklaard :X

[Reactie gewijzigd door altijdprijs op 30 mei 2022 13:40]

Die verzekering die je bij een NL Fold 3 kreeg dekt ook schade door eigen schuld...
Ook geprobeert Samsung rechtstreeks te contacteren?
Ja naar de Samsung winkel in Amsterdam. Daar kwamen ze tot de conclusie dat het dus (ook) door de duts kwam. Er werd niet eens gekeken naar de mega scheur van het grote scherm. Dat er al een record was dat ze eerder terug was geweest vanwege de spikkels (en toen die duts er ook al was) maalden ze niet om. De scheur in het grote scherm kwam vanwege die duts.
ik weet niet hoor, maar als ik zo naar de foto's kijk lijkt het me ook niet dat er erg voorzichtig met het toestel is omgegaan.
Het scherm zit vol met krasjes.
voor 2000€ 8)7 phone misschien je inboedelverzekering aanspreken?
Als ze hem echt direct heeft gekocht heeft ze vermoedelijk Samsung care+ dat kreeg je voor 1 jaar gratis en is een verzekering van Samsung. Ik zou het even opzoeken als ik jou was (is geregistreerd op IMEI). Dan betaal je alleen een laag eigen risico.
Wat bedoel je met vrouwen? O-)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee