Meerdere Israëlische overheidswebsites waren tijdelijk offline door ddos-aanval

Maandag waren meerdere Israëlische overheidswebsites onbereikbaar door een ddos-aanval. Het ging onder andere om de sites van de ministeries van Binnenlandse Zaken, Volksgezondheid, Justitie en Welzijn. Wie achter de aanval zat, is niet bekend.

De aanval zou de grootste cyberaanval zijn die ooit tegen Israël werd uitgevoerd, beweert een anonieme bron aan de Israëlische krant Haaretz. De bron werkt bij het Israëlische ministerie van Defensie. Hoewel de bewering van de ambtenaar nog niet bevestigd kan worden, hadden het ministerie van Defensie en het Israëlische Nationale Cyberdirectoraat de noodtoestand afgekondigd tijdens de aanval.

Het defensieapparaat zegt dat de aanval websites heeft getroffen die gebruikmaken van het gov.il-domein. Dat domein wordt gebruikt voor alle overheidswebsites. De Israëlische overheid vermoedt dat een staat of een grote organisatie de aanval heeft uitgevoerd, maar kan nog niet vaststellen wie erachter zit. De omvang van de schade die de ddos-aanval heeft aangericht, wordt nog onderzocht. Ook wordt er gekeken of belangrijke bedrijven, zoals elektriciteits- en waterbedrijven, zijn getroffen door de aanval.

Update, 12.53: In de originele versie van dit artikel stond dat de websites van het Israëlische ministerie van Defensie geen gebruik maken van het gov.il-domein. Dit bleek niet te kloppen. Daarom is het artikel aangepast.

Door Loïs Franx

Redacteur

15-03-2022 • 10:49

55

Reacties (55)

Sorteer op:

Weergave:

Gisteren op BNR een uitzending gehoord. het merendeel van de Oliechargen heeft de Israëlische nationaliteit in Rusland. Vele steunen ook kolonisten met vele miljoenen per jaar. Vandaar dat Israel terughoudend was met het steunen van Oekraïne.

https://www.theguardian.c...ded-israeli-settler-group
Heb je een bron voor al je generalisaties?

> "het merendeel van de Oliechargen heeft de Israëlische nationaliteit in Rusland"

Er zijn er zeker een paar (Abramovich) die de nationaliteit hebben of er aanspraak op kunnen maken mochten ze dat willen maar het merendeel?

> Vandaar dat Israel terughoudend was met het steunen van Oekraïne.

Voor zover mij bekend heeft Israël Oekraïne vanaf dag 0 humanitaire steun gegeven, de aanval veroordeeld en daarnaast geprobeerd te bemiddelen tussen de partijen.
Het al dan niet steunen van doelen in de civiele samenleving door oligarchen zal veel minder te maken hebben met terughoudende statements dan de wil om te proberen te bemiddelen en het feit dat Israël tot noch toe een goede band heeft/had met beide landen.

Maar ik vraag me ook af wat je dan meer zou willen van Israel dat geen grote kracht over Rusland heeft in tegenstelling tot Europa en de VS die eigenlijk pas tot een-twee weken nadat de oorlog was begonnen behoorlijk aan het stotteren waren door hun te hoge afhankelijkheid van Russische energie.

[Reactie gewijzigd door Keeper of the Keys op 1 augustus 2024 05:14]

At least 18 of the figures on “Putin’s list” are oligarchs with Jewish backgrounds, many of whom, as with the men behind the Genesis Philanthropy Group, have ramped up donations to Jewish charities around the world in recent years. Their giving has shaped efforts to commemorate the Holocaust, inculcate Jewish identity and fight antisemitism. Many have also given to Chabad, the Hasidic Jewish outreach movement, in Russia, and to Moscow’s Jewish Museum and Tolerance Center.

https://www.google.com/am...to-jewish-nonprofits/amp/
Lezen we 2 paragrafen voor je quote in het artikel blijkt dat "Putin's list":

- Ten minste 210 namen bevat, 18/210 is minder dan 10% zeker geen merendeel.

- Dat dit een lijst is met potentiële doelen voor sancties maar niet perse mensen die ook onder sancties vallen op dit moment.

- Volgens de infographic slechts 7/18 op dit moment onder sancties vallen, dus 7 op een lijst van meer dan 200 individuen als deze lijst op wikipedia accuraat is.

- De paragraaf die je quote over donaties (wat verder zoals eerder gezegd niet relevant is) geldt voor slechts 4 van de 7 onder sancties volgens diezelfde infographic.

Vandaar generalisaties.
Mijn bron was BNR. Als je die terug wilt luisteren niet je even terugzoeken. Daar sprak men over het merendeel van de rijkste oliegarchen met een Israëlische nationaliteit. En gezien die artikel is dat niet zo raar als dit lijstje uit 2018 al 10% bevat en dit zijn niet alleen oliegarchen maar een complete lijst vrienden van Poetin. De rijkste uit die lijstje zijn 10 namen daarvan is met dan de helft met een Israëlische nationaliteit.
@Falastine
Allereerst, ik vind kolonisten een beetje een ongelukkige term, want die heeft een negatieve bijsmaak door het Europees koloniaal verleden.

De reden dat Israël terughoudend was in het steunen van Oekraïne heeft alles te maken met het feit dat Israël toestemming van Rusland nodig heeft om bombardementen uit te kunnen voeren op Iraanse proxies in Syrië (Hezbolla en soortgelijke door Iran-gesteunde, terroristische organisaties)
Tsja, er wonen ook veel joden in Oekraine. Israel heeft belangen aan beide zijden, niet eens zozeer financieel. Het is gewoon een rotoorlog, niemand wint, iedereen verliest.
Ik begrijp niet waarom je dit zou doen als vijandige overheid. Beter dat je een verrassingsaanval doet als het nodig is.
Het kan uit vele hoeken komen dus ben wel benieuwd!
Waarschijnlijk gerelateerd aan een Israelische sabotage actie op de Iraanse Fordow nuclear enrichment site en de Israelische dronestrike binnen Iran waarbij ze honderden drones hebben vernietigd.

https://www.jpost.com/breaking-news/article-701269
Cyberattack against Israeli sites follows reports of failed Mossad op against Iran
Cyberattacks against Israeli government websites are possibly retaliation for an alleged failed Mossad operation.

https://www.timesofisrael...trike-inside-iran-report/
Israel decimated Iranian drone fleet in February airstrike inside Iran
Attack said to destroy hundreds of drones near Kermanshah, prompting this week’s revenge missile fire at Iraq site alleged to have launched UAV-destroying mission

[Reactie gewijzigd door Slashdotter op 1 augustus 2024 05:14]

Gezien Israel eindelijk (eergisteren) de invasie van Rusland in Oekraine heeft veroordeeld, is het niet onwaarschijnlijk dat Rusland achter deze aanval zit als vergelding - vooral gezien het waarschijnlijk staatactoren zijn.
Zou me verbazen. In Israel spreekt ongeveer 20% russisch. Tentakels van Rusland zitten heel diep in Israel. Veel parlementsleden hebben russische achtergrond. Zon beetje alle rijken russen zijn nu bezig om een Israelisch pasport te regelen. Een DDOS lijkt me echt niet handig vanuit perspectief rusland.
Ik denk eerder aan Iran. Die hebben veel meer te klagen.
Met vrije toegang tot informatie, zullen er maar weinig Russen achter hun oorlog staan lijkt me.
Zon beetje alle russen staan achter de oorlog. Echt een misvatting van het westen.
De paar die er niet mee eens zijn is net zoals bij ons de demonstranten op het Malieveld.
Zon beetje alle russen staan achter de oorlog. Echt een misvatting van het westen.
De paar die er niet mee eens zijn is net zoals bij ons de demonstranten op het Malieveld.
Heb je daar een betrouwbare bron van?
>> wat ik hoor is dat de meesten het veroordelen, al is het maar omdat de Russische bemoeienis in Oekraïne de staat bakken geld kost die de Russische burger liever in eigen land verdeeld ziet (en terecht).
Wat is jouw bron dat de meesten het veroordelen? Westers media? Moet wel aangezien de Russische overal geblokkeerd worden. De waarheid is altijd ergens in het midden, maar wat je nu hebt is extreem eenzijdig. Alles wat uit Oekraïne komt is van de huidige regering en alles uit Rusland komt uit incidenten op social media. Nauwelijks mogelijk om een helder beeld te krijgen.
Vrienden en familie in Rusland (in beide groepen o.a. NL, Russische, Oekraïnse en andere nationaliteiten). Heb daardoor ook nog soort van toegang tot Russische staatsmedia (maar maak er geen gebruik van). Je hebt daar gewoon niets aan, behalve voor een beeld van wat voor propaganda er momenteel verspreid wordt.

Gezien ik een aantal van de mensen die ik daar ken ook goed ken, maakt het dat ik hun woorden en informatie op waarde kan wegen. Mijn visie op wat ik daarvandaan hoor: Ik vind ze veel te onverschillig ten aanzien van een buurland, nogal een "laten we ons nou eens vooral en alleen met onze eigen inlandse zaken bemoeien"-houding. Maar vraag je door, dan is dat onder de streep óók tegen de oorlog, vrij fel zelfs. Het mag alleen niet gezegd worden. En de meesten zullen nog lang eieren voor hun geld kiezen. Als er twee dingen zijn die je in Rusland écht niet wil is het bij het leger en in de gevangenis.

PS: Klein beetje extra info over dat leger; in Rusland bestaat nog gewoon een dienstplicht voor mannen vanaf 18. Ontloop je die zonder geldige reden, dan ben je strafbaar (en word je dus opgepakt en - afhankelijk van de manier waarop - gestraft en/of alsnog in het leger geplaatst). Rusland zou Rusland niet zijn als er geen corrupte weg zou zijn om daar onderuit te komen; in de praktijk is het zo dat jongens uit de middenklasse de dienstplicht wel ontlopen, en de (invloed)rijken al helemaal. Wie minder kansen heeft, gaat in dienst, en da's geen garantie voor succes.

[Reactie gewijzigd door kakanox op 1 augustus 2024 05:14]

Klinkt aannemelijk hoe je het zegt. Zo is het bij de meeste landen die nog een dienstplicht hebben. Oekraïne verschilt dan ook nauwelijks van Rusland in dat opzichte, maar als je westerse media hoort lijkt het op strijd tussen een baken van democratie en een totalitaire dictatuur. Voor zover ik weet is Oekraïne net zo corrupt en slacht het zn eigen bevolking af in Donbas sinds 2014. Doet Saoedi Arabië trouwens ook bij hun buurlanden, maar zolang je een Navo-bondgenoot bent is het allemaal prima.
Wat mij vooral stoort is de mate van hypocrisie. Top punt daarvan was wanneer Israel het bezetten van andermans land ging veroordelen omdat het in strijd zou zijn met internationaal recht. 8)7
Oekraïne slacht zijn eigen bevolking niet af in de Donbas. Dat is precies wat de Russische propaganda zegt om de oorlog te verdedigen die Poetin zelfs voor zijn eigen bevolking probeert te verbergen. Geloof het niet!
Er is daar een burgeroorlog gaande sinds 2014 hoor. Een gedeelte wil afsplitsen, de el-classico reden van burgeroorlogen. Ik weet ook wel dat Rusland aan propaganda doet, maar Oekraïne net zo hard. Die komen dagelijks met fake-nieuwsberichten die binnen 48 uur ontdekt worden. Als je nieuwsbronnen uit Oekraïne mag geloven zijn zij de oorlog aan het winnen zelfs. Dat zonder luchtmacht...
Oekraïne slacht zijn eigen bevolking niet af in de Donbas.
Als je bedoelt dat we over veel meer zaken op de wereld zo verontwaardigd zouden moeten zijn, dan zijn we het min of meer met elkaar eens :)

Wat betreft Oekraïne: Ik weet er echt te weinig van om te weten wat er gaande is in de Donbas-regio, maar wel genoeg om te weten dat ik wat Poetin nu aan het doen is (zacht uitgedrukt) niet ok vind.
Alle Russen staan achter de oorlog omdat ze geen vrije toegang tot onafhankelijke informatie hebben. Ze worden voorgelogen. Tenzij je een neutrale bron kunt voorleggen ?
Ook een typische misvatting van het westen. Je kon in Rusland tot voor kort op elke hoek van de straat voor een prikkie een lokale SIM-kaart kopen en daarmee toegang krijgen tot het complete internet.
Sinds de oorlog zijn er wel beperkingen ingevoerd.
Zowel binnen als buiten Rusland lijkt dit niet het geval te zijn.

Binnen Rusland is geen vrijheid dus komt het moeilijk en weinig boven maar mijn Russische collega's die zijn allemaal tegen deze oorlog, veel Russen hier hebben familie aan beide kanten van de oorlog.
Dat is idd ook het beeld wat ik meekrijg. Kan m'n bubbel zijn, maar familie kies je niet, en in dit geval denk ik daarom van niet :+
Nou er zijn hier in Duitsland zo'n 3 miljoen "Duitse-Russen" een ervan een goede vriend - maar die staat nog vooral achter Putin en vind dat "iedereen fouten heeft gemaakt". En daar zit wel wat in, maar is maar 1 land dat in de 21 eeuw nog even een Europees buurland in marcheert , de boel plat schiet en dan overneemt, eventueel met even een referendum dat laat zien dat een meerderheid ervoor is. Dus vergis je niet hoeveel Russen achter Hitler 2.0 staan!
Duitse Russen schrijf je, en daarna heb je het over je vriend. Oprechte vraag: Is dat misschien toevallig ook iemand met een achtergrond en/of ouders die KGB-historie hebben? Zo ja, zou dat het beeld kunnen beïnvloeden?

Er zijn best veel Duitse Russen waarvoor dat namelijk geldt, ook een belangrijk deel van Poetin z'n carriere speelde zich in Duitsland af (Dresden o.a.).
Nee, absoluut niet. Er zijn na WW II simpelweg miljoenen Duitsers in door Rusland geannexeerd gebied geweest en die zijn kennelijk naar Siberie verplaatst waar hij vandaan komt. Vergis je niet: ik denk dat onder die 3 miljoen Russen nog veel naar russische TV gekeken wordt (Geen idee of dat via sateliet nog functioneerd) en steun voor Putin bestaat. Ik blijf met hem in gesprek, maar af en toe wordt het onaangenaam, b.v. als hij de Oekrainse regering als Nazi's bestempelt en b.v. op het AZOV commando wijst die hun logo van de nazi's hebben overgenomen (en volgens mijn inschatting ook wel nazi's genoemd kunnen worden).
Oké. Dan in ieder geval dank voor het in gesprek blijven. Ik vond dat in andere situaties met nepnieuws erg moeilijk, je moet er echt een hoop frustratie voor aan de kant zetten maar het is voor beide partijen wel beter.
"Iedereen heeft fouten gemaakt", sure whatever, maar er zijn sinds de 20ste eeuw wel andere middelen "om je gelijk" te krijgen dan woonwijken plat te bombarderen.

Overigens om het maar ergens te duiden waarom Rusland zo geïnteresseerd is : on-ontgonnen Ukraine gas reserves zijn al "veilig in Russische handen". De annexatie van "De Krim" was duidelijk ook om die reden, mensen daar worden al dan niet gek gemaakt en doen mee met Rusland.

Mogelijks had NAVO moeten Ukraine verdedigen, dan was Poetin wel terug getrokken en zouden we nu niet dagelijks drama's op onze TV moeten zien.

Overigens zijn zoals in elke oorlog geen winnaars, enkel kleine en grote verliezers. In plaats van in onze duurzame economie te investeren gaan we nu terug in bewapening investeren ... Want we hebben nog geen andere ecologische crisis te omzeilen ...
Eens, al ben ik niet zeker of het het gas is of dat Putin simpelweg de Sovjet-Unie weer wil herstellen. Ik had persoonlijk ook liever gehad dat de NATO had ingegrepen, of Oekraine bij de NATO was opgenomen, maar ik begrijp dat dat ook WW III had kunnen starten... En inderdaad: vooral Duitsland heeft onder Merkel 16 jaar lang geslapen met de duurzame energie, en gaat daar nu een hoge prijs voor betalen, al kan ik de duitse gedachte "Wandel durch Handel" ook begrijpen... maar dat heeft dus niet gewerkt.
Ik denk idd ook dat het WW III had veroorzaakt. In mijn optiek had de NAVO beter afspraken met Rusland kunnen maken over dat gas in ruil voor Oekraïne bij de NAVO. Maar ik vermoed dat het de NAVO-lidstaten ook om centjes draait.
Centjes waren zeker onderdeel van "Wandel(verandering) durch Handel" maar er zat ook de idealistische (en achteraf wat naive) gedachte achter dat een uitgebreide uitwisseling met het Westen automatisch de bereidheid tot oorlog verminderd, omdat je simpelweg ontdekt dat die mensen aan de andere kant van de tafel soortgelijke mensen zijn als wij. Maar diezelfde centen spelen nu een ondergeschikte rol: enig idee hoeveel miljarden schade deze oorlog veroorzaakt?
Natuurlijk heb ik daar een idee van, maar of de centen daaraan een ondergeschikte rol spelen (aan de NAVO-kant) betwijfel ik. De NAVO kan er niets aan veranderen, hard ingrijpen zou een nucleaire oorlog kunnen veroorzaken en dat kost nog vele malen meer.
Aan de Russische zijde kost het ook miljarden, maar gezien vanuit de wens van veel Russen om veel onafhankelijker te zijn van het Westen zou je annexatie van de hele Oekraïne ook kunnen beschouwen als een investering.
De Russische Federatie heeft ons niet veel meer te bieden dan grondstoffen; als het geen olie of gas meer mag zijn, dan maar voedsel, toch?
Het defensieapparaat zegt dat de aanval websites heeft getroffen die gebruikmaken van het gov.il-domein. Dat domein wordt gebruikt voor alle overheidswebsites, behalve sites die met het ministerie van Defensie te maken hebben.
Italics are mine.
Wellicht offtopic, maar waarom maakt/is het Ministerie van Defensie geen deel (uit) van gov.il?
Ik heb hier even naar gezocht, omdat ik ook wel benieuwd was, maar volgens wikipedia heeft het MOD gewoon een .gov website: https://www.mod.gov.il, en deze werkt inderdaad ook.

Edit: Dit domein wordt ook op het officiele twitter account van het ministerie van defensie genoemd.

@LFranxWind Volgens mij klopt deze info niet helemaal.

[Reactie gewijzigd door Lagonas op 1 augustus 2024 05:14]

Je hebt gelijk. Ik heb het artikel aangepast. Bedankt voor het doorgeven!
Wat weten we het toch allemaal goed hier in de comments. Begrijp nou eens dat wij bij lange na echt niet alle informatie hebben.

There’s always more to the story. Zo’n enorme gebeurtenis is een gevecht op vele fronten. Wat er vervolgens in het nieuws terecht komt zijn slecht puzzelstukjes van een heel groot geheel. Welke maar weinigen echt kunnen zien.

We zouden allen voorzichtig moeten zijn met de conclusies die we trekken.
Ik lees de comments, inclusief de mijne, toch meer als aannames dan als conclusies, maar goed, iedereen leest wat hij of zij wilt lezen...
Helemaal mee eens. Iemand die wakker is!
Tja, het is vrij duidelijk wie er een ander land heeft aangevallen, en wie er huizen en ziekenhuizen bombardeert. Het is Rusland. Dat is niet eens een conclusie, dat is gewoon een feit. Genoeg informatie.
"From Russia with Love".
Ik denk eerder aan Iran.
Nee hoor, Israël is nog steeds bevriend met Rusland. De Israëlische premier heeft pas nog een bemiddelende rol tussen Rusland en Oekraine aangeboden. Uiteraard zijn ze daar in Amerika niet echt blij mee...
Diplomatiek bevriend, er wonen veel joden in Rusland én in Oekraine. Lastige situatie, kiezen is risico nemen. Een wraakactie zonder diplomatieke gevolgen kan best zijn gedaan door Rusland.
Sinds gisteren heeft Israël de kant van het 'Westen' gekozen en de inval in Oekraïne veroordeelt.
Heeeel toevallig is er de dag erna een ddos-aanval

[Reactie gewijzigd door Globefrotter op 1 augustus 2024 05:14]

Dit dus.
Omdat ik het nieuws volg.
Het is niet helemaal hetzelfde, maar je hebt wel beetje gelijk.
Dubbele standaarden is trouwens overal zichtbaar. Iets heel menselijks. Er is ook niet zoiets als pure kwaad en pure goed. Maar wel als het goed uitkomt :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.