Cyberbank Amsterdam gaat laptops verstrekken aan inwoners met laag inkomen

De Cyberbank in Amsterdam, naar eigen zeggen 'een soort voedselbank voor laptops', gaat vanaf volgend jaar laptops aanbieden aan inwoners met een laag inkomen. Zij betalen twintig euro en kunnen dat bedrag terugkrijgen als ze de laptop inleveren.

Naast laptops wil de Cyberbank ook digitale ondersteuning aanbieden aan mensen die daar behoefte aan hebben. Het initiatief wordt gesteund door de Gemeente Amsterdam. De organisatie roept mensen op om oude laptops te doneren. Dat kan vanaf vrijdag 10 december op het adres Timorplein 22 in Amsterdam Oost. De organisatie haalt ook laptops op bij bedrijven, als dat er minimaal tien zijn. De Cyberbank zegt dat alle gegevens van ingeleverde laptops 'veilig verwijderd worden door een gecertificeerde partij'.

De laptops worden opgeknapt door jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt en vanaf begin 2022 gaat de Cyberbank de laptops verdelen onder Amsterdammers die daarvoor in aanmerking komen en zich aanmelden. Zij moeten in het bezit zijn van een Stadspas met groene stip. De organisatie vraagt twintig euro 'statiegeld'. Kopers mogen de laptop houden, maar kunnen die ook weer inleveren en krijgen dan het bedrag terug.

Cyberbank
Afbeelding: Cyberbank

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

09-12-2021 • 13:51

175

Submitter: aawe mwan

Reacties (175)

Sorteer op:

Weergave:

Had tweakers in het verleden ook niet zo'n actie opgezet? Waar we allemaal inleverden wat we op zolder hadden staan, en andere Tweakers vervolgens daar PC's bouwden om weg te geven aan minima? Altijd een goed gevoel bij dit soort berichten :)
Ja klopt! Ooit nog eens een dag geholpen op het tweakers HQ jammer dat ze zulke acties niet meer willen doen.
Vorig jaar werkte Tweakers hier nog aan mee: plan: Doneer je oude laptop, tablet of smartphone en help kinderen aan een le...

Daarnaast is er in 2013 twee keer een Buildfest op TweakersHQ geweest waarbij er ook computers zijn verzameld en gebouwd door de community. Denk dat jij daar op doelt met je voorbeeld.

Daarnaast zijn er ook losse acties vanuit users geweest. Denk aan de 'Computers voor minima' acties van @mveijden.

[Reactie gewijzigd door engessa op 26 juli 2024 02:45]

Je zou zoiets ook zelf kunnen organiseren natuurlijk.
Het hoeft toch niet af te hangen van een ander of andere partij?
Nou dat valt toch wel een beetje tegen. Ik doe ook wel af en toe zoiets en meestal krijg je als eerste de vraag "ik wil wel doneren, maar welke garantie kun je geven dat je dit niet gewoon door gaat verkopen". Aan de ene kant begrijpelijk, maar als je dit als een individu doet of niet als een stichting bijvoorbeeld dan is het wel vermoeiend.
Niet meer doen of niet meer willen doen?
Ja ik ook. We hadden aan het einde allemaal RGB hardware en flashy stuff over, hadden we een kermis-Pc van gebouwd. Die was ook het meest krachtig (vanwege de RGB) maar paste niet in het doel van die dag, vraag me nu eigenlijk af wat ermee gebeurd is.

Was echt een topdag. Daarna nog met drie andere Tweakers wezen bieren in Amsterdam, lekker spontaan.
Toch is het bijzonder dat anderen bepalen waar minima behoefte aan hebben terwijl die heel simpel zullen zeggen: meer geld. O-)

Maar goed - op zich goed initiatief alleen is het weer gebaseerd op een arbitrair verschil (inkomen en stadspas...).
Verder denk ik dat voor bepaalde minima 200 euro 'missen' (al is het tijdelijk) toch best wel een issue is. Kan wel zijn dat je het terug krijgt maar toch...

Ook is dankzij de opkomst van de mobiele handheld (ook wel smart-phone genoemd) het minder urgent geworden om een laptop/pc te bezitten vermoed ik.

De ellende met dit soort (goed bedoelde) initiatieven is dat hiermee verborgen armoede beter verborgen wordt. In bepaalde landen zullen de hele armen ook op de vuilnis belten rondlopen en daar genoeg vinden wat nog bruikbaar is.
Maar is het natuurlijk niet correct.

</cynisch>

Buiten dat: hiermee zullen weer mensen een zinnige taak hebben en dat is overigens wel goed.

(edit: geen 200 euro maar slechts 20 euro...)

[Reactie gewijzigd door Tintel op 26 juli 2024 02:45]

Meer geld is nooit de oplossing, want dan gaat het op aan de verkeerde dingen (sigaretten bv, terwijl ik dat ook niet als een eerste levensbehoefte zou zien). Laptops zijn voor veel minima buiten bereik. Die kosten best een hoop geld. 20 euro is dan voor iedereen nog wel te dragen.

Vind dit echter ook al wel discutabel. Want de kans is groot dat zo'n laptop nu gewoon op marktplaats verschijnt voor 50 euro of meer. Maar misschien zie ik het slechtste in de mens :) Dus hoop dat de registratie wel OK is en je niet elke maand een nieuwe laptop kan ophalen voor 20 euro.
En dan zit je nog met support. Wat als hij kapot gaat? Inleveren en dan krijg je die 20 euro of een andere laptop terug?

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 26 juli 2024 02:45]

Alsof alle minima aan de sigaretten e.d. zitten...
Het is vaak één van de volgende dingen of een combinatie daarvan: niet goed kunnen omgaan met geld / slechte budgettering, laag inkomen, ongunstige gezinssituatie / scheidingen e.d.
In de praktijk zit het vaak erg genuanceerd in elkaar en is elke situatie weer uniek.
Maar wat ze allemaal in gemeen hebben is dat ze niet meer de toegang hebben tot de diensten of goederen wat wij als minimaal aanvaardbaar zien om tenminste een beetje redelijk te kunnen leven, volgens de hedendaagse standaarden.

Dit is dan een mooi project om deze mensen een beetje te kunnen helpen.
En ja er zullen vast ook wel wat ' rotte appels ' tussen zitten die er op een discutabele manier van willen profiteren, zoals jouw doorverkoop voorbeeld.
Maar in de praktijk zal dat toch maar een heel klein groepje zijn en gaat het om het grote geheel.
Ik zou er ook helemaal niet wakker van liggen als ik een aantal laptops doneer en er iemand mijn laptop dan uiteindelijk met winst doorverkoopt.

En overigens is €20 voor ons een bedrag om uit te geven waar je nooit meer aan terug denkt, neem ik aan.
Maar voor deze mensen kan dat heel veel zijn, zitten vaak ook in de schuldhulpverlening.
Het is niet ongebruikelijk dat zij maanden moeten sparen voor een domme €20.
Waarom hebben minima een probleem denk je? Overigens staat tussen de opsomming ook
laag inkomen
En dat is wel een beetje een open deur bij 'minima'. :9

Het minimum wordt juist zodanig bepaald dat mensen die dat minimum krijgen geen noodzakelijke dingen hoeven te missen (dak boven hoofd, voedsel, kleding maar wellicht ook andere zaken als vervoer en ook wat 'verstrooing'). Inmiddels is een computer wellicht een noodzaak geworden. Dus meer geld nodig? Of is het toch geen noodzaak en dus een aardigheidje van deze Cyberbank? Dat kan natuurlijk ook.
Dit is dus wel degelijk het probleem. We hebben geen zicht op de doelgroep, of waarom dit ze zo goed helpt.

Kan weinig kwaad oude laptops opnieuw te distribueren. Weet ook weer niet wat ze er vervolgens mee moeten, maar alles kan natuurlijk. Goedkoop/gratis video/bellen, informatie, kaarten, bedrijfsregisters, uitzendbureau's, om nog maar niet van de mogelijke werk op afstand baantjes te spreken.

Maar het idee dat een lomp leeuwedeel van de klanten geen enkel goed gebruik ervan zullen kennen is niet absurd. En het idee dat dat echt aan hen ligt? Waar het wel zo is zitten ze hier al gauw tussen. Effectief handelen werkt je al gauw boven zo'n situatie. Er zit nog ruimte in hoe men begeleid wordt in dergelijke situaties; het is gauw een soort probleemhulp, aandachtsstellage, passief aanzien, dus het is ook niet makkelijk.
Meer geld is altijd de oplossing.

Van "onze" Rutger: https://www.youtube.com/watch?v=ydKcaIE6O1k

[Reactie gewijzigd door Sandor_Clegane op 26 juli 2024 02:45]

Nee, helaas is het hier inmiddels zo dat er vaak bonnen worden uitgedeeld om iets te "kopen" daar er in het verleden, en heden, nog steeds omgeruild wordt voor geld.

Dat verkopen (van gekregen spullen) gebeurd veel in de lagere sociale klasse.
Meer geld gaat op aan de verkeerde dingen?
Dat kan jij niet bewijzen. Dit is een heel interessante lezing voor u: Poverty isn't a lack of character; it's a lack of cash | Rutger Bregman https://www.youtube.com/watch?v=ydKcaIE6O1k
Net zoals je niet kan bewijzen dat meer geld geven een oplossing is. Dat hele filmpje gaat dat mensen een basis inkomen moeten krijgen. Volgens mij krijgen de minima dat in Nederland. Echter, van een minimum inkomen kun je geen laptop kopen (gezien dat als luxe wordt gezien) Dan kunnen we 2 dingen doen: die mensen 500 euro geven voor een laptop of zoals hier de laptop geven (met een borg). Bij de laatste weet je dat ze die laptop krijgen, bij het eerste is de kans groot dat een groot deel van hen het besteed aan wat anders.

Daarom kun je mijne inziens beter in producten geven wat iemand nodig heeft.
Als een zwerver voor de supermarkt geld nodig heeft om te eten, geef ik hem liever het eten dan het geld. Maar als je hem vraagt wat die voor eten lust, dan zal een groot deel het afslaan. (Zelf eens geprobeerd, ze hebben liever die euro dan een broodje).
Maar is het niet raar als pakweg 500 euro niet voor een laptop bijeen komt?
Volgens mij staat er 20€ in het artikel?
De ellende met dit soort (goed bedoelde) initiatieven is dat hiermee verborgen armoede beter verborgen wordt.
Geloof jij nu echt dat Nederland een beter land gaat worden als we overal duidelijk zichtbare armoede gaan zien?

En wat je opmerking over armen in bepaalde landen op vuilnisbelten betreft, die mensen krijgen op allerlei manieren hulp vanuit Nederland zoals met dit initiatief: https://plasticscanner.com/
Nou het gaat erom dat armoede niet verborgen zou mogen zijn. Want stiekem is die er dus wel maar ondertussen merken we dat dus niet.
Want dat is precies wat je eigenlijk ook zegt: "het is beter om armoede te verbergen"... Dat is dus niet juist.


Dat die mensen hulp krijgen is allemaal leuk en aardig maar het gaat erom dat die mensen dus blijkbaar op andermans afval aangewezen zijn. Dat is dus hetzelfde als we dat afval eerst gaan schoonmaken (met behulp van mensen die anders niets te doen hebben) en het dan aan de mensen geven. Op zich goed qua duurzaamheid en geeft mensen dus nuttig werk. Maar het komt dus neer op: die mensen hebben dus niet voldoende middelen om zelf te kopen wat te nodig hebben. En juist daarom hebben we in Nederland een uitkering / minimaal loon: om te zorgen dat die mensen alles wat ze nodig hebben kunnen kopen.
Je kunt het er allemaal wel mee oneens zijn en vinden dat het beter geregeld moet worden, maar dat is toekomstmuziek waar armen van nu helemaal niets aan hebben.

Nederland verandert in een razend tempo en de uitkeringsstelsels zijn daar blijkbaar niet tegenop gewassen. Achter uitkeringen zitten grote en logge organisaties. Het voordeel van zo'n klein clubje als Cyberbank is nu juist dat die allesbehalve groot en log is en daardoor snel en wendbaar kan opereren.

Ik denk dat je gewoon blij moet zijn dat het in Nederland allebei kan bestaan.
Och ja - ik ben ook niet direct tegen dit initiatief (dus niet oneens) alleen maakte ik een kanttekening.

Maar vergis je niet in uitkeringsinstanties; die lijken log maar hebben voor alles een 'potje' (ik heb als extern IT-er gewerkt bij de automatisering van het bepalen van uitkeringen).
Dus zo log zijn die echt niet. Het punt is wel dat budget nodig is om uitkeringen te verhogen. Daar komt wel wat logheid om de hoek kijken vermoed ik.
Dus zo log zijn die echt niet. Het punt is wel dat budget nodig is om uitkeringen te verhogen. Daar komt wel wat logheid politieke onwil om de hoek kijken vermoed ik.
idd. Gewoon niet beslissen [als het geld lijkt te kost en] lijkt het motto. Dan lopen ze gewoon de Kamer uit...
was dat geen initatief van een user?
Krijgen ze Chromebook of echte laptops?
Dat ligt er natuurlijk een beetje aan wat er ingeleverd wordt. Volgens de website van de Cyberbank zijn de minimale systeemeisen van de laptops die ingeleverd mogen worden als volgt:
RAM 4GB of meer
SSD Harde schijf (128GB of meer)
Werkende camera, microfoon, speakers en oplader
Niet ouder dan 5 jaar
Scherm niet kleiner dan 13”

Heb je een laptop die ouder is dan vijf jaar? Breng ‘m dan naar de Milieustraat of naar een inzamelpunt van WeCycle.
In theorie kan je daar heel goed Windows 10 Home op installeren en laten werken. Ik heb het op systemen gehad met mindere specificaties.

[Reactie gewijzigd door RonnieKo op 26 juli 2024 02:45]

Ik snap alleen die harde grens op 5 jaar dus totaal niet :P

Een 7 of 8 jaar oude laptop met I5 uit die tijd, 8GB ram en een SSD hoeft niks onder de doen voor een nieuwere budgetlaptop. Maar alleen omdat het sickertje 10/2013 erop heeft staan moet ie maar in de milleu straat vernietigd worden?

Denk dat ze een behoorlijk aantal prima apparaten mislopen op deze manier, laptops van minder dan 5jaar oud worden meestal nog wel door de eigenaar gebruikt. De meeste mensen die ik ken vervangen hem na een jaar of ~8.
Ik ook niet :) De systeemeisen en leeftijdsgrens staat gewoon op de website. Vanuit bedrijfsmatig standpunt is het interessant. Belastingtechnisch zijn computers na 5 jaar "afgeschreven". Dus dan hebben ze voor een bedrijf geen waarde meer. Technisch werkt het spul dan wel goed, niets mee aan de hand. Bij de meeste thuisgebruikers worden computers ook maar een jaar of 5. Die schuiven dan vaak wel door richting bijvoorbeeld Opa en Oma. Vaak is het een kwestie van harde schijf compleet wissen en een schone Windowsinstallatie om het gevoel van een snel systeem te krijgen.
Als minima een laptop nodig hebben voor de kinderen voor school, zitten daar ook aardige eisen aan en dan is een 5jr oude laptop nog net te doen.
Ben het overig met je eens hoor, gewoon van de zotte dat goede oudere laptops niet voldoen, maar voor zwaardere taken is het wel een must voor een opleiding.
Maar gewoon om te browsen, filmpje kijken, mailtje versturen, doet zelfs een oude dualcore nog gewoon mee.
Welke eisen zitten dan aan school laptops. Lijkt mij toch niet dat die zware tekenprogramma’s of dergelijke moeten draaien.
Ligt aan de opleiding, mijn zoon doet IT niveau 4 en heeft een i5 8e gen, minimaal 16gb ddr4 en een 250gb ssd met Windows nodig, maar mbo zal niet zo zwaar vragen, maar aan een 6e gen zit je meestal al wel.
maar dan heb je het over een vervolgopleiding. dat zou je dan ook eventueel met stufi kunnen aanschaffen. zo deden wij dat ook vroeger.

Maar basisscholen/middelbare scholen volstaat toch een pc die windows 10 home en office kan draaien.
Ligt inderdaad aan de opleiding en zelfs aan het soort IT opleiding. Toen ik 6 jaar geleden begon aan mijn HBO IT-opleiding kreeg ik bijna dezelfde eisen (een current-gen i5 en 16gb ram). Zeker 16gb ram was in die tijd nog best absurd veel in een laptop, dus ik heb gewoon een oude laptop uit 2011 meegenomen en daar tot het eind van mijn opleiding mee gedaan. Deze had 8gb RAM en een 2e generatie i5, en ik had de HDD voor een Samsung SSD vervangen.

Er werd af en toe lacherig over gedaan omdat hij er echt ouder uit zag, maar ik had geen enkele moeite om alle VMs tegelijk te draaien die nodig waren, dingen compileren was ook geen probleem. Je zou dan verwachten dat je zoveel jaar na dato meer specs nodig hebt voor het draaien van recentere systemen, maar niets is minder waar: in de eerste jaren draaiden we alles op onze eigen laptop, in de laatste jaren kregen we toegang tot cloud omgevingen en hadden we alles bij wijze van op een Chromebook kunnen afronden (al moesten we ook met bepaalde apparaten verbinden en dan is Windows of Mac gewoon wel handig). Als je die omgevingen niet krijgt of toepassingen echt lokaal moet draaien is het uiteraard wel handig om iets meer naar modernere specs te wegen.

Ik gebruik dezelfde laptop, die uit 2011, overigens nog steeds voor werk. Hij gaat nu 10 jaar na dato iets achteruit, maar draait nog steeds lekker. Buiten school en werk om: veel minima zijn zeker weten ook blij met laptops ouder dan 2015. Ik vind zelfs de eis van minimaal 13-inch ook raar. Natuurlijk snap ik dat veel mensen niet zitten te wachten op een 11-inch laptop, maar voor kleine taken is het wel te gebruiken en is er misschien toch nog iemand blij mee te maken. Er is immers ook een markt voor en laptops worden niet alleen gebruikt voor school of IT-opleidingen lijkt me...

[Reactie gewijzigd door crazyboy01 op 26 juli 2024 02:45]

Hier hetzelfde, ik heb mijn zoon als eerste een i3 2310 (Dell machine) met 8gb en een 250gb SSD en een 500gb hdd mee gegeven om het begin even op te vangen.
Met de meeste zaken kon hij gewoon mee, met sommige zaken kon hij wel wat snellers gebruiken, dus hem verrast met een Dell G5 5587, i5 8300h/GTX 1050 Ti 4 GB/16 GB DDR4/256 GB SSD.
Maar voor mbo en lager onderwijs is zo`n zware machine overkill in mijn ogen, dus wat soms een school vraagt kan alleen maar zijn om een bepaalde kas te spekken.
Dit mogen een stuk breder trekken. En ach als er toch wat tussen zit dat niet goed meer gaat werken, dan kunnen ze toch zorgen dat dit op de juiste plek terecht komt, ipv bij restafval ofzo.

Maargoed dat is wel gelijk het enige minpunt. Ik vind dit een supergoede actie, voor minimuminkomens is een laptop erg duur, zeker als je kind er 1 nodig heeft voor school.
IDD zelfs iets zoals een
pricewatch: Asus N76VZ-V2G-T1241H

Ja de laptop is ruim 8 jaar oud. maar zou nog goed genoeg zijn, voor mensen met een laag inkomen.
IDD zelfs iets zoals een
pricewatch: Asus N76VZ-V2G-T1241H
Ja de laptop is ruim 8 jaar oud. maar zou nog goed genoeg zijn, voor mensen met een laag inkomen.
Slecht idee. Een laptop van 8 jaar oud kan elk moment stuk gaan.

De Consumentenbod heeft onderzoek gedaan. Het eerste dat er meestal stuk gaat bij een laptop is de accu.

Mijn ervaring met laptops en pc's is dat ze gemiddeld 8 jaar mee gaan. Er zijn systemen die langer mee gaan, maar die zijn meer uitzondering dan regel.

Vergeet niet dat er massaal geproduceerd wordt op basis van het principe van geplande veroudering.

Daarom snap ik die systeemeisen van Cyberbank wel.

[Reactie gewijzigd door Uruk-Hai op 26 juli 2024 02:45]

Tot nu toe is slechts 1 systeem stuk gegaan tijdens mijn bezit. Bezig nog altijd een werkende Digital Equipment Hinote VP TS30 uit 1996, een werkende HP Pavilion dv6132eu uit 2006 en een dagelijks werkende Lenovo Y50-70 uit 2014. Ik ga voorzichtig met mijn spullen om maar al die laptops werden/worden gewoon meegesleept naar vrienden, het strand en soms zelfs de kroeg. Dus slechts 8 jaar vind ik wel heel erg snel.

De enige laptop die gestopt was was een Asus met de zwarte ziekte volgens mij was dat een moederbord soldeer probleem.

Edit: en de vele desktops zijn tot en met een Sempron 64 uit 2003 nog steeds allen wekelijks in gebruik.

[Reactie gewijzigd door GewoonWatSpulle op 26 juli 2024 02:45]

Dat systeem is beter dan wat ik zelf gebruik, maar ik vind het moeilijk om te zeggen "dat het goed genoeg is voor mensen met een laag inkomen". Net als dat je niet in iemands portemonnee kunt kijken, kun je ook niet zien waar individuele mensen behoefte aan hebben.

Andersom, voor mensen met een laag inkomen die genoeg hebben aan dergelijke systeemeisen lijkt mij dit een perfect initiatief!
Waar ze "behoefte aan hebben" boeit natuurlijk helemaal niet, het gaat erom wat ze nodig hebben; dat ze toegang krijgen tot de basis online functionaliteiten van bank, belasting, gemeente, email, digid en een home-office pakket in een windows omgeving; dat hangt idd niet van inkomen af, maar ik kan me even geen zwaarder gebruik voorstellen wat niet op een 8 jaar oud apparaat gedaan kan worden.
Hebben ze dan wel geld voor een internetverbinding? Of moeten ze daar alsnog voor naar de bieb?
Dat zal voor sommige mensen vast een probleem zijn.
Daar geeft de gemeente amsterdam ook geld voor. Juist ook omdat publieke gelegenheden met internet zoals een bieb door corona ook beperkt beschikbaar zijn.
In het verleden bood UPC (nu VodafoneZiggo) al gratis of goedkoop Internet aan aan minima in Amsterdam. Dat was afgesproken met de gemeente Amsterdam. Daar maakten best veel minima gebruik van.
Ik weet niet of dat nog steeds bestaat maar ik kan het me best voorstellen.
Waarom geven we mensen dan een uitkering en niet gewoon alleen een dak boven hun heeft en een abonnement op de gaarkeuken, met publieke badhuizen en één keer in de maand in het buurthuis gezamenlijk naar het nieuws kijken?

Nederland is zo ingericht dat iedereen zelf mag kiezen hoe zijn of haar leven in te richten, ook de minima. Er zullen dus mensen zijn voor wie de "20 euro laptop" niet goed genoeg gaat zijn. Het is dan aan henzelf om te zorgen dat ze bijvoorbeeld extra geld opzij leggen om aan een beter model te komen, tweedehandsjes op Marktplaats in de gaten houden, etc.
Dat zeg ik toch ook? Wie zijn leven in wil richten met meer dan deze EUR 20,- computer gaat zijn gang maar, maar je hoeft wat ze bijna gratis krijgen niet luxer te maken dan wat echt nodig is.
Ik begreep de opmerking van @Skit3000 meer als:
Waarom bepaalt men wat 'de minima' nodig hebben en geven we ze dergelijke zaken? Ze krijgen geld om zelf hun leven in te richten (net zoals iedereen).
Het is niet aan anderen om te bepalen wat ze nodig hebben - natuurlijk is het vrijwillig om een laptop op te halen maar wat is de volgende stap: gebruikte wasmachine voor 20 euro statiegeld? Of een gebruikte fiets?

Een winkel waar 2e hands spullen te koop zijn voor weinig is gewoon veel logischer. Dat dan ook mensen met meer geld daar een laptop zullen kopen... so what? Alle waar naar z'n waarde.

Overigens:
Dat we in de IT soms een laptop van de zaak krijg is puur omdat het 'gereedschap' is. Dus niet vergelijkbaar met dit 'laptop verstrekken'.

[Reactie gewijzigd door Tintel op 26 juli 2024 02:45]

Dan is andersom redeneren waarschijnlijk nog logischer: wat levert het de gemeente op wanneer een deel van die mensen een deel van hun overheidszaken zelf online kan regelen in plaats van dat ze daarmee aan een (dure) balie gaan staan. Dan kan je het sociaal uitleggen dat "we" de minima een laptop geven, maar als je als gemeente een halve baliemedewerker kan besparen terwijl je een bosje "jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt" van de straat kan houden, dan is dat win-win-win.
Je verwoord het wat cru, maar dat is wel de situatie waar heel wat (jonge) mensen in zitten.
Er zijn ook genoeg mensen voor wie werken geen optie is omdat ze simpelweg "te verstoort" zijn.
Ook de GGZ is erg afgebouwd waardoor deze mensen, als ze geluk hebben, beschermd/begeleid kunnen wonen.

Dat "niet werken loont" denk ik wel eens te zien bij een vriend hij heeft (een samsung) S5 en is nogal van de complotten, bitches en meer dan zulk "flodder gedrag".

Aardige gozer, maar gewoon niet in staat om te begrijpen dat ik na 5 dagen "nog steeds" geen star trek s4 gekeken heb op website x.

Dat ik gewoon 36u pw werk en ook niet om half 2 ga slapen komt gewoon niet door.
Het klinkt naar (en daarom vermoedelijk downmod) maar daar komt het wel op neer. Als je het nodig hebt en niet kan betalen dan wordt het voor je geregeld.

Maar het is in deze maatschappij niet te vermijden dat het daarom lijkt dat 'niet werken' wordt beloond. We zitten in een overgangs situatie. Voor sommige mensen is geen werk (meer) maar dat betekent niet dat die mensen geen bestaansrecht hebben. Sterker nog: het aantal mensen wat niet direct nodig is zal alleen maar toenemen. Nu hebben we tekorten in bepaalde beroepsgroepen maar dat wil niet zeggen dat iedereen dat zomaar ook kan/wil doen.

Dus krijgen mensen geld terwijl ze niet werken. Zo is het nu eenmaal. Maar om vervolgens dingen te gaan verstrekken gaat te ver. Die mensen mogen ook gewoon hun keuzevrijheid behouden.
Die keuzevrijheid hebben ze ook: ze hoeven het niet op te halen toch? Verder was er een jaar geleden een treurige documentaire over kinderen die op hun smartphone werkstukken aan elkaar moesten klikken. Ik kan werkelijk niet bedenken wat er mis is met gezinnen in deze situatie een heel goedkope laptop te "lenen", ze krijgen hun statiegeld terug ten slotte. Mensen die hun huur of ziekenfonds niet makkelijk kunnen betalen krijgen ook tegemoetkomingen. Ook maar afschaffen, zodat ze zelf hun keuzevrijheid om moeilijk rekeningen te kunnen betalen kunnen behouden? Of beweer je werkelijk: mensen hebben te weinig geld voor een laptop, dus moeten ze meer geld krijgen, zodat ze daar een laptop voor kunnen kopen, maar dat hoeven ze niet te doen want dan bepaal jij waar ze hun geld aan uit geven, en dus gewoon meer ongelabeld geld geven?
dus gewoon meer ongelabeld geld geven?
Eigenlijk wel. Natuurlijk heb ik niets tegen dit initiatief perse. Ik maakte alleen de kanttekening dat dit dus niet klopt. Als bepaalde zaken blijkbaar noodzakelijk zijn en men kan dat niet betalen dan betekent het dus dat ze niet genoeg geld krijgen. Het is niet anders. Natuurlijk halen we er dan altijd bij dat men het vast verkeerd uitgeeft. Maar dat is een andere discussie. Dat geldt ook voor mensen die weer meer geld hebben - ook die kunnen het verkeerd uitgeven.
In een maatschappij waar anderen bepalen wat men krijgt terwijl we prat gaan op keuze vrijheid; dat klopt ergens niet. Want natuurlijk zeggen de anderen dan: je krijgt toch iets wat functioneert?

En ik weet dat dit moeilijk klinkt en ergens voelt als "maar dus krijgen die mensen maar alles zomaar" maar zo zijn uitkeringen opgebouwd. Als iemand die een uitkering krijgt, noodzakelijk ergens naar toe moet dan kan deze een vergoeding krijgen voor het vervoer - dat kan met eigen fiets/brommer/auto/bus zijn. Men krijgt dus niet een 2e hands fiets.
Iedere tweaker met een beetje ervaring 'in laptop-land' weet:
Een 8 jaar oude laptop kan het letterlijk op ieder moment begeven!

De gestelde minimum eisen (dus ook; max. 5 jaar oud) zijn naar mijn mening compleet logisch gezien het beoogde doel. De Cyberbank zit uiteraard niet op stapels laptops te wachten waarvan het grootste deel binnen het jaar al onbruikbaar is...
Voor 20 euro kan je er geen buil aan vallen. Sterker nog, ik zou er zo 1 willen hebben. Op dit moment tik ik dit op een Dell uit 2010, 4 GB geheugen en 256 GB schijfje. Ubuntu er op en gaan met die banaan.
(ja daarnaast heb ik nog een vette 2021 werk laptop en heb dus vergelijkingsmateriaal genoeg.
Je hebt gelijk qua waarom ze het nodig zouden hebben. Maar meteen zie je dus het probleem; blijkbaar ben je verplicht om met overheid via een computer te communiceren (en ook met de bank maar die is inmiddels bijna overheid - zo dicht zitten die op elkaar).
Maar de overheid heeft dus geen loket waar ze heen kunnen en de bank sluit die loketten ook steeds meer.

Dus is het toch eigenlijk een taak van de overheid om een PC/laptop ter beschikking te stellen?

Dus het initiatief op zich is prima hoor - ik maak enkel de kanttekening dat de overheid hier tekort schiet. En vervolgens gaat een gemeente het initiatief 'steunen'.

Blijft hetzelfde als een kasteelheer die 80% van de kippen inpikt en dan vervolgens goede sier maakt door al die hongerige boeren een paar eieren aan te bieden via een iemand die wel nog kippen heeft (maar wellicht niet eens de eieren volledig betaald). En dan zegt: "zo, met die eieren kunnen jullie weer mooi kippen kweken". O-)
Hij kan aangeboden worden, degene die er mee geholpen is neemt hem mee voor 20 euro.
Iemand andere heeft graag een laptop die beter specificaties heeft, kan ook.
Ik zou zelf, als ik het ook maar een beetje kan helpen, niemand nog een laptop verstrekken met een 5400RPM harde schijf.

Ik begrijp dat de rest van de specs prima zijn nog, maar ik denk dat het een goede eis is om een SSD in die laptops te stoppen. Veel software tegenwoordig gaat gewoon uit van een SSD en schrijft vaak en veel naar een disk. Als je dan een 5400RPM hebt dan hangt je PC continu een beetje vast, omdat veel programma's niet gemaakt zijn om met zo een slome HDD te werken.

Bovendien zijn HDD's veel gevoeliger voor schade door (excessief) bewegen. Het gaat tenslotte naar kinderen ook.

Natuurlijk een beetje "wie het kleine niet eert" enzo. Maar ik snap de keuze om alleen SSDs te accepteren zeer goed. Maakt een wereld van verschil.
Vaak is de accu dood en zo n oude i7 staat niet heel bekend om zijn energieverbruik en snelheid.
Met een HDD doe je niemand een plezier.

Ik had voor een omatje een gebruikte HP desktop i5 5e generatie gescoord. Zat alleen een 320GB harde schijf in. Alleen al opstarten duurde al enkele minuten en outlook opstarten was al een ramp. Uit coulance/schaamte heb ik maar een gratis 250GB SSD in geplaatst.
Rare systeemeisen zeg, vind de regel 'niet ouder dan 5 jaar' best bizar zelfs, al heeft het waarschijnlijk te maken met de conditie van de accu. Toch is een 10 jaar oude Probook / Thinkpad met een 1st/2nd gen i3 of i5 en een SSD'tje nog uitstekend bruikbaar voor Youtuben, internetten etc. sterker nog - we hebben nog best een aantal soortgelijke machines in omloop als leenlaptops.
Maar goed, je hoeft je oude laptop natuurlijk niet in te leveren, 2ehands brengen ze altijd nog een paar tientjes op.

[Reactie gewijzigd door N1craM op 26 juli 2024 02:45]

Het zijn inderdaad wat aparte systeemeisen. Het staat nu zo op de website. Ik kan mij wel voorstellen dat je een bepaalde leeftijdsgrens aangeeft. Dan heb je een soort van minimale systeemeisen. En je kan dan ook aan mensen uitleggen dat ze maximaal 5 jaar oud zijn.

Ik heb hier ook laptops gehad van 10 jaar oud waar ik dagelijks op werkte. Die viel op een gegeven ogenblik uit elkaar. Die durf ik dan niet meer weg te geven. Nu doe ik het wel eens met wat oudere laptops die goede systeemeisen hebben voor Windows 10 Home. Eventueel een nieuwe ssd erin dan werkt zo'n ding weer voor een paar jaar.
Met een top-reeks machine van 10 jaar geleden zou het met 4 GB geheugen en 120 GB opslag nog best kunnen. Maar met een budget machine van meer dan 5 jaar geleden word het nu echt wel sappelen en prutsen, dat was toen eigenlijk net niet goed genoeg.

En de gemiddelde computer hardware moet nog een paar jaar mee kunnen. Veel hardware is voor 4 tot 8 jaar gemaakt en daarna technisch ook afgeschreven.
Ik zou er als minimumvereiste geen maximale ouderdom bij zetten. Wel het volgende:
  • Windows 7 licentie of hoger (je kan nog altijd kosteloos van W7/8 upgraden naar W10)
  • Sandy Bridge processor of beter (voldoet nog prima voor eenvoudig computergebruik en daarmee sluit je alle slome netbooks uit en sluit je ook eMMC opslag uit. Een HDD kan je vervangen voor een SSD)
  • Een SODIMM slot (daarmee weet je dat je het geheugen indien nodig kan upgraden)
  • Werkende camera, microfoon, speaker en oplader
  • scherm niet kleiner dan 13"
Maar wellicht ben ik niet realistisch en hebben ze niet de tijd en de middelen om zich bezig te houden met oude laptops te upgraden.

[Reactie gewijzigd door ShaiNe op 26 juli 2024 02:45]

Alsof tante Annie die haar oude laptop een 2e leven wil geven weet wat Sandy Bridge of SODIMM is.
Dat kan toch bij inleveren worden nagegaan? Beetje zonde om snelle hardware die ouder is dan 5 jaar weg te doen.
Goed punt overigens. Termen als "Hij mag maximaal 5 jaar oud zijn" is voor iedereen te begrijpen. Vraag jan met de pet welke hardware in de laptop zit, geen idee. Je wil ook voorkomen dat mensen met hun laptop komen en dan te horen krijgen "Excuses mevrouw, er zit een harde schijf in plaats van een SSD. Hier kunnen we niets mee". Dat wekt den ik weerstand op.
als we op die toer gaan lust ik er nog wel eentje: ik heb vorig jaar een oude laptop gekocht. Volgens mijn niet al te snuggere logica is die laptop dus niet ouder dan 5 jaar. Immers ik heb m vorig jaar gekocht.
Dat het model/de hardware zeven jaar oud is weet ik dan ook niet.
Tja, dan is jouw ervaring anders dan de mijne. Iedereen die ik ken snapt dat als je een 2 jaar oude laptop koopt, dat deze 2 jaar oud is. Wel krijg ik van veel mensen de vraag welke laptop het beste is, want laptop X heeft een processor met 3.2 gigahertz ipv 2.8. Ze weten dat meer gigahertz beter is maar hebben geen idee wat een generatie van i5 processors is. Die komen echter niet naar me toe met de illusie dat die stoffige laptop van marktplaats gloedje nieuw is.
Denk dat je met die specs of een hoop gaat krijgen wat er niet aan voldoet of juist helemaal niets krijgt. Veel te technisch en die informatie staat nergens op de laptop.

Denk dat het beste is om niet zo lastig te doen over specs en gewoon blij zijn met wat er binnen komt. Is het niets dan breng je een keer in de week gewoon een vracht naar de milieustraat. Als je er mensen met wat kennis naar laat kijken kun je waarschijnlijk ook nog wat hardware er uit plukken of wat systemen repareren met donor onderdelen.

Door te zeggen we willen alleen dit zullen een hoop mensen al passeren hier voor.
ouder dan 5 jaar en dan naar de milieustraat?
LOL
Dit typ ik op een bijna 11 jaar oude laptop, die, sinds ik de HDD door een SSD heb vervangen snel genoeg is voor office, web en nog meer.
Ja helaas gaat dat met de huidige generatie niet meer lukken :'( Alles zit vastgesoldeerd.
Dat zijn nog best stevige eisen.

windows 10 draait bijvoorbeeld ook vlot hier op een laptop van 11 jaar oud (wel ssd ingezet).
Ik wilde zeggen, met een laptop van 8 jaar geleden heb ik nog W10 Home kunnen draaien hoor. Zelfs op een PC van 8 jaar geleden nog gelukt met een kleine upgrade van RAM en SSD erin geplopt.

Ding loopt als een zonnetje!

Dus wat hierboven staat klopt naar mijn mening niet, zolang je alles uiteraard ook goed instelt.
Vind het raar dat ze de eis stellen van niet ouder dan 5 jaar. Er zijn genoeg laptops die rondjes lopen om budget laptops van nu. Mijn oude werklaptop (Dell XPS) is +/- 6 jaar houd maar zit wel een 6700HQ, 512 NVME SSD, 16GB geheugen in en voldoet nog steeds prima; Als daar een nieuwe accu was ingedaan, nieuw koelpasta etc dan was hij prima.
Het is dat ik voor werk gewoon wat snellers nodig had.
Voor het gros van deze mensen is een chromebook gok ik zelfs beter geschikt dan wat jij in de categorie 'echte laptop' plaatst. Neemt niet weg dat het allemaal donaties zijn en er dus geleverd wordt wat er binnenkomt.
Ligt eraan. Veel scholen maken gebruik van bepaalde software die alleen op windows draait. En daar vind je dan weer al je uren, cijfers etc.
Slechte zaak.
Waarom zou je software voor Windows nodig hebben voor je uren en cijfers? Dat kan gewoon web-based met elke browser (en uiteraard elk OS)

Op de school van mijn dochter (basisschool) gebruiken ze Chromebooks, maar thuis werkt ze met Linux.
Tot nu toe geen beperkingen ondervonden.
Mocht mijn dochter voor school Windows moeten gebruiken, zal ik eens met de school gaan praten, want dat kan echt niet. Laten ze zelf eens leren dat er meer is dan 1 OS.
Laten ze zelf eens leren dat er meer is dan 1 OS.
Dat geldt natuurlijk net zo goed voor jou, er is meer dan alleen Linux.
Goed punt, verschillende Linux distros, Android, Chrome OS, Mac OS, ...
Maar moet inderdaad mijn dochter niet vergeten te vertellen dat Windows ook bestaat :)
Toevallig laatst een filmpje van LinusTechTips gezien die het nog wel eens had over het neerbuigend doen over Windows door Linuxgebruikers...
Video gezien en ik kon me zelf er goed in vinden, je werd soms met problemen van het kastje naar de muur gestuurd en kreeg dingen terug als RTFM etc.
O sorry als ik zo over kom, maar mijn punt was niet dat Windows niks is, maar als er bepaald OS geforceerd wordt, en ik zelf graag bepaal welke OS gebruikt wordt, of dat nu Linux, Mac OS, Chrome OS, Windows, ... Is.
Het was vooral niet de bedoeling om een bepaald OS negatief meer te zetten.
Dat ik een andere voorkeur heb, en beter aan mijn eisen voldoet, betekent ook niet dat het voor een ander ook zo is.
Vrijheid van het kiezen van een OS geeft juist een mooie diversiteit.
Geen probleem w3! Ik wil ook graag bepalen op welk OS ik kan draaien, maar helaas werkt de kapitalistische wereld niet zo.
Mac OS is Unix (geen linux ;) ).

Ik snap je probleem wel, maar sommige pakketen zijn eenmaal nog niet te vinden.
Voor bassischool en voorgezet onderwijs is vaak geen probleem maar wanneer je een pakket als Photoshop moet gaan gebruiken op school kan het lastig worden, want ik kan me goed inbeelden dat een docent niet 20 software pakketen gaat leren omdat iedereen wat anders wilt gebruiken
Ik weet uiteraard dat Mac OS geen Linux is :)

Ik snap ook dat een school niet verschillende softwarepakketten kan leren.
Je kan het principe Photoshop prima installeren op Linux, maar er zijn ook open source alternatieven die voor school voldoende zijn.
Ik weet uiteraard dat Mac OS geen Linux is :)

Ik snap ook dat een school niet verschillende softwarepakketten kan leren.
Je kan het principe Photoshop prima installeren op Linux, maar er zijn ook open source alternatieven die voor school voldoende zijn.
Daarvoor zijn er vaak alternatieven die te gebruiken zijn op zowel Windows, Mac en Linux.
Zoals Gimp in de plaats van Photoshop, Libreoffice ipv Ofiice, etc.

Of je pakket A moet leren of pakket B maakt niet uit, daarvoor zit je op een school.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 26 juli 2024 02:45]

Doe nou niet alsof dit marktconform is, zelfs Mac wordt bij heel veel onderwijs instellingen totaal niet ondersteund.
Heeft het onderwijs nog veel te leren, beetje OS vrijheid.
Dat betwijfel ik... ik begrijp helemaal wat je bedoelt maar het ligt er echt heel sterk aan waar men de laptop voor nodig heeft. In veel gevallen heeft men dan toch weer een programma nodig oid wat alleen op Windows beschikbaar is. En zover mijn kennis hierin rijkt wat betreft werk, familie en vrienden die een Chromebook hebben aangeschaft, daar willen de meesten toch al snel een "echte" laptop hebben en niet een smartphone/tablet met een toetsenbord eraan.

Edit: Wel een heel goed initiatief! Zelf aanschaffen is vaak een flinke investering voor lage inkomens en als er dan ook nog een beetje ondersteuning bij wordt geleverd dan is het helemaal geweldig.

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 26 juli 2024 02:45]

Chromebook is wat anders dan een smartphone/tablet met een toetsenbord er aan, een Chromebook is normaal een OS met alleen een browser, maar je kan ook Linux applicaties er op draaien.
Maar de meeste dingen kun je gewoon in je browser doen.

Zelfs mijn dochter gebruikt overigens ook nooit een laptop met Windows, ook niet voor school applicaties, zoals bij de lockdown toen ze thuis zaten.
Op school gebruiken ze Chromebooks, en hier thuis werkt ze met Linux.
Het is een fabel dat je Windows zou moeten gebruiken, zelf gebruik ik Windows al heel lang niet meer. (minimaal 10 jaar volledig Linux, daarvoor half Linux half Windows, en sinds kort een Apple laptop van mijn werk)

Het is misschien zo dat als mensen heel lang gewend waren aan een OS (Windows bijvoorbeeld) en bepaalde programma's (Microsoft Office bijvoorbeeld), dat het voor hun lastig is om met iets anders te werken.
Ik ervaar met mijn gezin geen beperking in software aanbod voor Linux en Apple.
Ben het volledig met je eens, behalve voor bepaalde hele specialistische software. Ik heb dit zelf meegemaakt tijdens mijn studie Werktuigbouwkunde waarbij Solidworks werd gebruikt om CAD tekenen te leren, er was toen der tijd wel een AutoCAD voor MacOS maar die liet te wensen over. Geen idee of dat nog steeds zo is. Er zijn CAD programma's voor Linux, maar die boksen helaas niet op tegen de bekende software pakketen. Dan kun je hoog of laag springen, maar zit je toch aan een OS vast... Solidworks werkt namelijk nog steeds niet op MacOS, en ook niet op Linux (https://appdb.winehq.org/...Class=application&iId=318)
Waar zeg ik dat je Windows moet gebruiken? Het gaat erom wat mensen gewend zijn, wat ze verwachten en wat ze eventueel van een school of wat dan ook ermee moeten doen... en dat de meeste niet bereid zijn om wat nieuws aan te leren, laat staan dat ze ertoe in staat zijn.

Hoe een Chromebook technisch KAN werken is ook niet echt boeiend met de doelgroep... als je een digibeet aan het apparaat zet en laat zien wat er mogelijk is met wat er standaard op het apparaat wordt aangeboden dan komt men niet verder dan 'een smartphone of tablet met een toetsenbord'... er staat zelfs Google Playstore op!

Ik zeg ook niet dat je geen gelijk hebt, maar wel dat het in je redenatie nogal ontbreekt aan een poging je te verplaatsen in de schoenen van een ander... jij hebt de kennis in huis om je aan te kunnen passen, dat gaat niet op voor het gros van Nederland.
Met ChromiumOS er op is het praktisch een chromebook, je mist alleen (vooral) de google-play store met android apps.

Als er msWindows op gaat, vraag ik mij af welke licentie ze gaan gebruiken. Gokken ze dat er op de hardware een msWindows (home) licentie zit? of gebruiken ze een zakelijke licentie uit hun eigen pool?
Inderdaad een leuk initiatief, maar sceptisch mag ook wel, voor velen een goede laptop voor 20 euro.
Misbruik kent vele wegen, en ik vraag mij af wat er allemaal mee geïnstalleerd zal worden, na aanschaf van zo'n ding lijkt het mij een volledige herinstallatie wel op zijn plaats wat veel mensen uit gemak achterwegen laat omdat hij het toch wel doet.

Misschien eens ene laten opsturen :P
Ze krijgen hetgeen door donors ingeleverd wordt als ik op het artikel af ga en er worden geen nieuwe laptops aangeschaft. Het zal waarschijnlijk een mix zijn van Windows laptops, Chromebooks, netbooks en mogelijk ook oude Apple laptops.
Afgeschreven zakelijke laptops, vaak 2-3 jaar oud en nog prima te gebruiken. Zijn ook vaak robuster gebouwd dan consumenten instappers. Zelf zweer ik bij mijn Thinkpad T470. Voor 150 euro met kapot scherm op de kop getikt. Nieuw schermpje ingezet gen gaan!

Heerlijk toetsenbord en een behuizing die tegen een stootje kan. Echt een verademing na flinterdunne en fragiele Acer consumenten meuk wat net na de garantie termijn stuk is.

[Reactie gewijzigd door switchboy op 26 juli 2024 02:45]

als je ziet wat er hier allemaal de electro bak in gaat, niet normaal. in 2013 werkte ik ook al eens bij mijn huidige werkgever en kreeg daar destijds een prima HP met core i5 met 32 GB geheugen en ssd. Tot mijn stomme verbazing vond ik 'm terug in het IT afval hok (door een nogal herkenbare stikker). Zelfs Ubuntu 14.04 stond er nog op. Na mijn vertrek was hij nooit meer aangeraakt. Ik heb 'm aangezwengeld en naar 20.04 geupdate, het ding doet het nog fantastisch en ik zou er zelfs mijn huidige werk nog prima op kunnen doen.
Jammer maar helaas, ze zijn onverbiddelijk bij IT-->naar de schroothoop. Ik mocht 'm zelfs niet eens meenemen.
Je reinste kapitaal vernietiging en zonde van het milieu. Nvme/HDD/ssd eruit en verpatsen!
ChromeOS draait op de mooiste en modernste machines.

Niet elke Chromebook is hetzelfde. Je hebt hele cheapies maar ook dure en sterkte Dells.
Kan niets anders zeggen dan top initiatief. :)
Is dat zo 🙄

Je kon er een vragen via bijzondere bijstand en als je kinderen had kreeg je er een via deze regeling;
https://www.amsterdam.nl/...aptop-tablet-basisschool/


Ipv nieuw waar je enige tijd mee vooruit kunt zonder er echt naar omkijken,
krijg je een tweedehandsje waarvan je mag hopen dat die 2 of 3 jaar meekan??? En dat noem je vooruitgang…


Even voor de goede orde,
https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/84583NED?q=amsterdam
17% valt onder de definitie laag inkomen, en dit zijn dan zonder de mensen met kinderen, voor kinderregelingen is dat 130%.

Je hebt dus meer dan 115k mensen die als eerst worden doorverwezen naar deze instelling,
bij gebruik van 5 jaar is dat 23k jaarlijks.


Het is een ordinaire besparingsplan dat groen wordt verpakt over de ruggen van mensen die al zoveel minder te besteden hebben.
En dat in een “sociale” stad.
Je omschrijft de gemeentelijke regeling voor een nieuwe laptop in verleden tijd. Bestaat die regeling dan niet meer?
Voor kinderen blijft die voorlopig bestaan,
als volwassene heb je bijzondere bijstand als er geen andere middelen aanwezig zijn;

https://uitspraken.rechts...?id=ECLI:NL:CRVB:2019:850
De Raad stelt vast dat de samenleving in belangrijke mate is gedigitaliseerd. Computer- en internetgebruik is inmiddels ingebed in het dagelijks leven, terwijl de overheid en maatschappelijke organisaties aansturen op digitale communicatie. Het voorhanden hebben van een digitaal hulpmiddel, zoals een computer of laptop, is daartoe onontbeerlijk. De Raad is dan ook van oordeel, anders dan voorheen, dat de kosten hiervan in het kader van de PW als noodzakelijk moeten worden aangemerkt.
Met dit initiatief wordt je als eerste doorgestuurd of je er daar een kunt halen.
Ik zie in jouw vervolgreactie nog geen aanknopingspunten om bevestigd te krijgen dat sprake is van een bezuiniging en dat je straks een tweedehandsje krijgt als je een nieuwe aanvraagt bij de gemeente. Is het niet gewoon èn èn? Dus èn de gemeente biedt regelingen voor een nieuwe laptop èn de cyberbank biedt tweedehandse modellen voor wie buiten deze regeling valt of wie bijv. een 2e exemplaar wil voor ouders en kinderen.

Mijn vraag: waaruit maak jij op dat sprake is van een bezuiniging en dat mensen die voorheen een nieuwe laptop kregen voortaan een tweedehandse krijgen?
Wat begrijp je er niet van dat door de uitspraak gemeentes verplicht waren een laptop/computer aan te schaffen als je er of geen had of kapot was en met dit soort geformaliseerde initiatieven een hele kostenpost verdwijnt?

Anno 2021 kun je niet zonder pc/laptop.


En hoe kom je bij en-en? Je weet wat een stadspas met groene stip is?


De aangehaalde link mbt armen mensen in Amsterdam zijn alleen 18plussers voor de goede orde,
Ik denk dat ik je begrijp, maar jouw verhaal op twee punten verkeerd las.

Ik vermoed dat je per abuis verleden tijd gebruikte als het gaat om de regeling voor nieuwe laptops voor kinderen. Klopt het dat die regeling gewoon blijft bestaan?

Verder vermoed ik dat je met de term 'besparingsplan' niet bedoelde dat een bestaande regeling voor nieuwe laptops voor volwassenen wordt weggenomen, maar dat ten onrechte geen nieuwe ruimere regeling voor laptops voor volwassenen in het leven wordt geroepen.

[Reactie gewijzigd door pmeter op 26 juli 2024 02:45]

Noem mij maar cynisch, maar ben benieuwd hoeveel van deze laptops op Marktplaats of zo worden verkocht.
Ik mag aannemen dat er geregistreerd wordt dat je een laptop hebt, dat je die ooit weer terug moet brengen en dat je daar niet zomaar mee wegkomt.

[Reactie gewijzigd door jrswgtr op 26 juli 2024 02:45]

Je mag ze houden, dus die vlieger gaat niet op. Ik weet niet zo goed waarom @Jan Onderwater wordt gedownmod.. maar dit is helaas wel het eerste waar ik aan denk. Een hopelijk groot deel zal dit echt zelf gaan gebruiken.. maar het is zo kinderlijk fraudegevoelig.
Iedereen die in de markt is voor een marktplaats laptop van EUR 100,- zal ook wel in aanmerking komen voor die van EUR 20,- dus waarom duur doen als het goedkoper kan. En dan nog, wie voor EUR 20,- fraude wil plegen, die zal het wel nodig hebben.
Het hangt er maar vanaf wat de eisen zijn om in aanmerking te komen voor die regeling. Als ieder gezinslid in een gezin met een uitkering recht heeft op een gratis laptop, kan het best lucratief om zijn om allemaal een 3-4 jaar oude laptop van 20 euro aan te schaffen en alle onnodige exemplaren op Marktplaats te verkopen voor 150-300 euro per stuk (afhankelijk van de specs). Da's makkelijk verdiend.
Het gaat niet om het voor 20 euro fraude plegen maar de winst die er op die 20 euro valt te maken. Iemand die een investering van 20 euro om weet te zetten in 100 euro heeft niet perse dat geld nodig om rond te komen. Dat kan net zo goed zijn omdat iemand die laptop minder belangrijk lijkt te vinden dan sigaretten, drank of gokken. Het hangt dus van de motivatie en regels af dat iemand in aanmerking komt en of het past bij het doel van beschikbaar stellen. Daarmee stel ik niet dat er geen andere belangen kunnen zijn, maar het is niet zomaar redelijk te menen dat als je geeft en een ander neemt dat met dezelfe bedoelingen en nood is.
Als je uitgaat van fraude kun je nooit iets goeds doen. Ik denk dat het een goede stap is, zeker gezien de gigantische digitalisering van het basis- en voortgezet onderwijs. Je maakt nauwelijks kans zonder fatsoenlijk werkende laptop.
Het gaat niet om uitgaan van fraude maar uitgaan wanneer je wel en niet iets goeds doet. Net doen alsof je goed doet is ook niet redelijk. Er zal dus ergens wel controle moeten zijn om te zorgen dat men goed genoeg doet. Anders gaat het meer om iets doen. Als er een doel is om te helpen zal toch ergens duidelijk moeten zijn of worden hoe ze dat halen met iets doen. Anders had men net zo goed iets anders kunnen doen of een willekeurig doel nemen.
Dat denk ik ook. Indien kapot zal er best een regeling zijn dat je een andere krijgt. Indien verdwenen zonder duidelijke reden + je hebt er vorige maand al 1 opgehaald zal wel een no go zijn.
En dan hebben ze 1 keer €150 verdiend (-€20 voor de aanschaf) en geen laptop meer.
Simpel op te lossen door de laptop niet te doneren maar in bruikleen te verstrekken.
En dat doen ze volgens de berichten nu net niet. En ik weet niet of dat werkt. Je moet daar een administratie voor bij houden. Als het ding kapot is mag je "service" verlenen. Nu is het een "eigen bijdrage" van 20 euro. Als je weer van het ding af wilt: Lever je hem in en krijg je de 20 euro weer terug.
Het in bruikleen vestrekken lost het probleem op dat de laptops doorverkocht kunnen gaan worden.
Gaat een laptop defect dan kan men terug gaan om een andere te halen.
Het statiegeld blijft.
Administratief ook simpel op te lossen. Er moet nu immers ook bijgehouden worden wie wat krijgt en of men er wel recht op heeft.
Of iemand recht heeft is een eenmalige check. Wat iemand krijgt: is ook éénmalig te administreren. Ze brengen het als "statiegeld" ze hopen natuurlijk dat iemand gewoon terugkomt voor de 20 euro. Dat is natuurlijk het verhaal. Er zullen altijd mensen zijn die proberen misbruik maken van de regeling. Dat houd je met alle regelingen vanuit de overheid.

Je ziet het ook met de modems van de KPN e.d. er staan zat Experiaboxen op marktplaats. Terwijl al een heel tijdje de verschillende boxen alleen in bruikleen verstrekt worden. Zelf bedrijven adverteren ermee. Je houdt het niet tegen.
Modems van een provider zijn naar mijn weten altijd in bruikleen verstrekt.
Zeg je op dat moet het modem retour. Doe je dat niet krijg je gewoon de kosten voor je kiezen.
Bij oude modems wil je provider het spul wellicht niet retour maar dat is wat anders.
Misbruik van regelingen is best tegen te gaan daar is geen ingewikkelde regelgeving voor nodig.
Kwestie van goede afspraken maken.
Nee, niet altijd zo geweest :) Je kon vroeger je adsl-modem zelf aanschaffen. Bij sommige providers kreeg je hem dan gratis (of tegen aansluitkosten) andere providers hadden een bruikleenmodel. Er zijn heel veel van dit soort constructies geweest.
Misbruik van regelingen is best tegen te gaan daar is geen ingewikkelde regelgeving voor nodig. Kwestie van goede afspraken maken.
Soms zijn mensen heel goed in het vergeten van die afspraken. :) Zeker als er geen echte sanctie op staan. In Nederland is bijvoorbeeld de afspraak als je een rijbewijs hebt je aan de verkeersregels houdt. Toch rijden dagelijks (en bijna iedereen heeft wel een keer gedaan) mensen in een auto te hard terwijl dat volgens de afspraken (wetgeving) niet mag. Ondanks dat er goede en duidelijke afspraken (wetgeving) zijn. Daarom zijn er sancties (o.a. boetes) in het leven geroepen om de afspraken te handhaven. Daar is zelfs een heel overheidslichaam voor ingesteld (de politie) om te handhaven. Heb niet de illusie dat iedereen zich zomaar aan een afspraak houdt.

Trouwens hoe erg is het als iemand zijn of haar laptop van 20 euro doorverkoopt? Wie benadeelt zo'n persoon ermee? Meestal zichzelf het meeste.

[Reactie gewijzigd door RonnieKo op 26 juli 2024 02:45]

Vaak beginnen ze dan wel in de gaten te krijgen wanneer iemand meerdere keren langs komt voor een nieuwe laptop. zonder de oude terug te brengen [en claimt dat die kapot/weggegooid is]

verwacht dan dat zelfs Cyberbank de dienst voor die mensen gaat weigeren.
Dat kan natuurlijk, al moeten ze wel 20 euro betalen en wordt er getoetst op of ze wel in aanmerking komen. Dus prima dat ze die verkopen, maar mag het geen excuus meer zijn dat je geen computer meer hebt voor je kinderen.
Hoe laag is dat inkomen en mag je die laptop daarna direct op Marktplaats zetten?
Zoals de waard is, vertrouwd hij zijn gasten
Vertrouwt.
Maar zoals bij alles wat gratis verstrekt wordt heeft dit een effect. 13% van Amsterdam heeft een laag inkomen dus reken maar uit hoeveel laptops dat zijn.
Ben benieuwd hoe ze dat gaan doen met Windows licenties. Ik gok dat bedrijven die niet mee doneren.
Dat kan gewoon met een digitale Windows 10 Home-licentie. Dan heb je dat ook geregeld. Dan heb je ook niets te maken met de Windows-licenties van de bedrijven.

[Reactie gewijzigd door RonnieKo op 26 juli 2024 02:45]

Je wil niet weten hoeveel hardware een ingebakken msWindows licentie hebben. Als dat beter/duurder is dan windows10home kan en mag die er dus praktisch zo (weer) op gezet worden.

Daarnaast is het goed mogelijk dat dit bedrijf een aardige (lees: :"groot" of "lief" naar keuze) overeenkomst heeft met microsoft voor hun eigen msWindows machines en dat ze die €20,- deels gebruiken om de licentie af te rekenen.
Ik kan me nog herinneren dat men zich in de jaren negentig zorgen maakte over informatie-armoede. Je had een deel van de samenleving die wel genoeg geld hadden om te eten en hun kinderen naar school te sturen in enigszins normale kleding (in ieder geval voldoende om niet gepest te worden). Toch waren ze te arm om bijvoorbeeld een abonnement op krant of opinieweekblad te hebben. Als de meeste andere kinderen dat thuis wél hebben dan ontstond er alsnog een tweedeling.

Het internet heeft het probleem van informatie-armoede vrijwel geheel opgelost maar dan moet je wel de middelen hebben voor toegang tot die informatie.
Ik denk dat het grootste probleem tegenwoordig de gevraagde zelfredzaamheid is. Zeker wanneer een overheidsinstantie actief burgers tegenwerkt (toeslagenaffaire van de Belastingdienst).
Dit heb je nog steeds wel ook al heb je een laptop.
Vaak is goed onderzoek prijzig dus zullen artikelen achter een paywall komen te staan.
Dit terwijl "slecht" nieuws weinig geld kost en dus voor iedereen toegankelijk.
Het internet heeft het probleem van informatie-armoede vrijwel geheel opgelost
Dat ligt er aan hoe je het bekijkt. Het is ondertussen ook kinderlijk eenvoudig om complotten te vinden. Kijk maar eens hoe veel mensen er in trappen.

Een gebrek aan informatie is beter dan slechte informatie.
Netjes, maar ben benieuwd of 20 euro wel genoeg is om dit niet héél veel geld te laten kosten. Kan me voorstellen dat juist die mensen snel overtuigd zouden kunnen worden om een laptop waar ze 20 euro voor betaald hebben te verkopen voor 100 euro, bijvoorbeeld.

Maar hoe dan ook mooi initiatief, ik ken genoeg mensen die een laptop hebben gekocht op afbetaling en daarmee langer met schulden zaten dan zo'n budgetlaptop het overleeft en een stuk meer betaald hebben dan het ding eigenlijk zou moeten kosten, puur en alleen omdat ze 'm niet in één keer konden betalen.
Wat een goed initiatief. Veel diensten worden meer en meer enkel online bereikbaar. Niks verloopt binnenkort nog 'offline' dus een stap in de juiste richting. Doet me denken aan de acties in België voor kinderen in armoede, om hun aan een laptop te helpen voor de online lessen.
Zeer mooi project als je het mij vraagt. We gaan stillaan naar een complete digitale wereld maar er zijn zoveel mensen die achterblijven en hulp nodig hebben.
Ik werk zelf op de servicedesk van een activeringsproject. Onze werknemers baten locaties uit in Antwerpen, waar personen zeer goedkoop(1 euro per lesdag) lessen kunnen volgen. Daarnaast hebben we ook een vrije inloop, waar personen dan gratis gebruik kunnen maken van een laptop om hun administratie en/of om een spelletje te spelen.
In samenwerking met stad Antwerpen is er ook een project waar lage inkomen huishoudens via het ocmw een laptop kunnen aanvragen. Deze worden door ons bedeeld, indien nodig geven we personen ook een snel cursus "start met computer".
Deze laptops zijn wel iets duurder, maar nog steeds ver onder prijs die men op 2dehands sites zou betalen.
Zoals met de meeste van deze projecten hangt alles af van subsidies, en die zijn spijtig genoeg nooit genoeg om iedereen die het nodig heeft te kunnen helpen.

Nu een schaamteloze oproep: Als je toevallig kleinere SSD's(min 60GB max 120GB) en/of DDR3 ram geheugen (min 4GB latjes, DIMM and SODIMM) hebt liggen en je zoekt een mooie thuis voor ze. Ik kan niet veel bieden aan geld maar ik kan wel beloven dat alle materiaal dat we te pakken krijgen ons helpt om nog meer mensen te helpen. Als je meer info wil over onze projecten mag je me altijd contacteren.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.