Samsung verwijdert reclame uit standaardapps op zijn Android-telefoons

Samsung heeft de advertenties uit zijn Pay, Health, Themes en Weather-apps gehaald, melden verschillende media. Het bedrijf had dat volgens een Zuid-Koreaanse krant beloofd te doen en voegt nu ook de daad bij het woord.

Zowel The Verge als 9to5Google melden de afwezigheid van reclame in de apps in kwestie. De topman van Samsungs smartphonedivisie maakte de beslissing nadat een medewerker van het bedrijf klaagde over de reclame, zo schreef de Zuid-Koreaanse krant Yonhap. Volgens de topman heeft het bedrijf gezocht naar 'nieuwe groeimogelijkheden' op verschillende gebieden, waaronder advertenties, maar luistert het bedrijf nu naar kritiek van klanten en medewerkers.

In Nederland en België lijken de reclames niet of nauwelijks aanwezig geweest te zijn, dus die consumenten zullen hier weinig van merken. Buiten deze landen om ging het om pop-ups en beeldvullende reclames. Samsung toont in de Benelux echter wel advertenties op zijn smart-tv's. Die worden op dit moment niet verwijderd.

Samsung-advertenties - Android CentralSamsung-advertenties - Android CentralSamsung-advertenties - Android Central

Advertenties in Samsung-apps - Afbeeldingen: Android Central

Door Mark Hendrikman

Redacteur

02-10-2021 • 12:52

133

Reacties (133)

133
133
45
3
0
64
Wijzig sortering

Sorteer op:

Weergave:

@Samsung, graag nu ook jullie tv's reclame vrij maken :D
Heb al sinds 2017 een Samsung zelfde probleem.

Maar sindsdien Adguard DNS ingesteld op de TV’s WiFi instellingen. Nooit meer gezien.
Dat is idd een goeie tip.

Maar 't neemt niet weg dat advertenties 100% onverdedigbaar zijn op hardware waar je gewoon voor betaalt.
makkelijke oplossing, niet kopen. Zolang het gekocht wordt is het dus te verdedigen, want meer geld en geen wet of wat dan ook overtreden.
Behalve dan toen ik het kocht ik het niet wist en het voor de rest een goede TV is.
Dat ja. Toen zaten er nog geen advertenties op. Is pas sinds een jaar ofzo
Dat is dan ook waarom ik geen Samsung TV bezit. Daarbovenop, tegenwoordig zien bepaalde OLED TVs van LG eruit als een betere deal.
Dus jouw redenering om geen reclame te zien is om geen Samsung te kopen; Een betere deal is LG.
Mijn redenering is als je geen reclame wilt zien; Kijk je geen televisie en stop een filter tussen het internet en jezelf. (het is namelijk logish dat je reclame te zien krijgt over een betaalde lijn en er altijd maar meer en meer voor betaald)

Sluit deze mooie TV aan op een HDMI kabel en een computer en je hebt niets te maken met een interface van reclame. Je kijkt wat jij wilt en niet wat voor indoctrinatie je voorgeschoteld word. Zelfs in Belgie zijn ze reclame aan het forceren over de kabel en jij besluit iets over ads?

Jij zegt nu dat LG noooit gaat doen, ik zeg: Tijden veranderen en geld is geld en je zal dit nooit veranderen totdat je er zelf een kurk in stopt.

[Reactie gewijzigd door Xorifelse op 28 juli 2024 22:18]

Helemaal mee eens uiteraard. Bij mij kwam de reclame ook ineens na een jaar of zo. Belachelijk je betaalt (destijds) grof voor een tv en dan krijg je dit.

Je krijgt er ook nog eens niets voor terug ook. Een TV van 2017 ook gewoon niet eens meer ondersteuning want Apple Aiplay? Forget it. RTLXL nope. en zo zijn er meerdere dingen.

Nee, volgende TV wordt een domme TV waar internet uit staat.
Nee, volgende TV wordt een domme TV waar internet uit staat.
Als je zoiets nog kan vinden. Elke TV heeft tegenwoordig wel een "smart" OS. Het zou immers zonde zijn om een TV te kopen die van mindere kwaliteit is, puur omdat het geen "smart" OS heeft.

Gewoon geen gebruik maken van de features en je eigen apparatuur aan hangen. Het enige waarvoor ik de OS gebruik van mijn TV is Plex en YouTube casten.
Als je hem niet aansluit op internet is ie niet zo slim.

Zodra je o.a. Plex op je tv wil gebruiken moet hij in het netwerk. Dan wordt hij “slim”

[Reactie gewijzigd door phoenix2149 op 28 juli 2024 22:18]

Helaas, kleine lettertjes waarin staat dat het mag, en de aanschafprijs is hierdoor omlaag gebracht. Zonder zou het een paar honderd euro meer zijn, maar daar heeft Samsung's marketing afdeling in bedacht dat dat een prijs is die de consument niet wil betalen.
Dat de prijs lager is, is ongetwijfeld wat ze claimen. Maar sinds wanneer kunnen we fabrikanten op hun blauwe kijkers geloven?

Overigens betaal ik dan met liefde die paar honderd euro meer als 't zou betekenen dat er geen ads mogelijk zijn op 't ding.

[Reactie gewijzigd door Jeanpaul145 op 28 juli 2024 22:18]

Goede tip! Heb het meteen gedaan. Het werkt helaas niet voor de advertenties in de YouTube app. Als iemand daar nog een oplossing voor weet houd ik me graag aanbevolen. Pi-Hole schijnt helaas niet meer te werken ;(
ik heb hier en pihole draaien om diverse vergelijkbare redenen.

Youtube adds: helaas pindakaas. Google levert de content en de ads vanaf dezelfde servers/hosts. Je kan dus geen youtube ads blocken zonder de toegang tot de content te verliezen.

edit: ik heb het dus niet over de web reclame in een balk onderaan het filmpje die kun je wel makkelijk blocken. Ik heb het over de reclame filmpjes.

Google maar een beetje over dit onderwerp.

[Reactie gewijzigd door redniels op 28 juli 2024 22:18]

Dit kan je oplossen door via India even YouTube premium familie af te sluiten.
Ook dat werkt niet, want via Youtube Premium heb je nog steeds advertenties. Niet alle, maar wel sommige.
Reclame die in de filmpjes zelf zitten zijn niet vanuit YouTube maar gesponsorde reclame
Adguard had bij mij als neveneffect dat sommige apps zoals die van de publieke omroep en SBS o.a. totaal niet meer werkend te maken waren.

Ook werkte de bediening vanaf de telefoon met de Samsung app (ja heel soms handig…) niet meer. Sinds dat ik hem er op heb gehad kan ik de tv in ieder geval niet meer aanzetten vanaf de telefoon, slechts uit is wel mogelijk.
Dat is geen oplossing want de reclames zijn niet het probleem, enkel een symptoom. Het probleem is dat ze op élke onethische manier geld aan je willen verdienen: QLED (handig dat de Q op de O lijkt maar verder in het alphabet staat, dat mensen dan denken dat het “de opvolger” is), prijsafspraken met andere fabrikanten om zo €100 aan electronica voor €1000 te slijten en dan nog reclames voordienen op de koop toe!

En deze oplossing werkt misschien voor jou en een aantal andere mensen maar de grote gros heeft geen sjoege van computers of netwerken, die weten niet wat dns is dus laat staan dat ze een andere dns gaan instellen.
Heb al sinds 2017 een Samsung-tv, maar nooit één reclame gezien ondanks dat ik, i.t.t. jou, geen reclame blokkeer op de tv.
Vreemd. Welke heb je? Ik heb de MU serie. Maar de QLED van mijn moeder heeft het ook. Die is ietsje ouder.
Ik heb twee Samsung TV’s, maar eigenlijk nooit reclame gezien. Hoe en waar moet je deze zien dan? Het zijn vrij recente tv (2018 en 2020).
Bij mijn Samsung TV (volgens mij ook ergens 2018 gekocht) verscheen na enkele maanden gebruik opeens reclame als extra blokjes in het hoofdmenu (Tizen OS). Lang niet altijd, maar het zou er gewoon helemaal niet in moeten zitten in een product waar gewoon de volle prijs voor is betaald.
Dat samen met voorgeïnstalleerde apps die je niet kan verwijderen heeft er toch wel voor gezorgd dat er geen meer nieuwe Samsung meer komt wanneer deze versleten is.

Edit hier het eerste voorbeeld wat ik vind op google.

[Reactie gewijzigd door lawlhalla op 28 juli 2024 22:18]

Het smerige is dat er oorspronkelijk geen sprake was van reclame in hun tv’s en ze dat hebben toegevoegd via een update na een paar jaar.

Dit gaat nog een stap verder dan vandaag een nieuw toestel kopen waar vanaf dag 1 reclame inzit.
Ik heb ook liever geen reclame, maar dat advertentieblokje is gelukkig subtiel en makkelijk te blokkeren via DNS: https://gist.github.com/p...19ccd52f62d66cdd4bcef1e52
Dank je. Dat wordt dan mijn pi-hole aangezien ik idd een reclameblokje zie in mijn dock. Was me nog nooit opgevallen.

Hmm, ik probeer mijn eigen dns in te vullen, maar dat lukt niet met de originele afstandbediening. Hij staat op 0.0.0.0 maar als ik deze wil wijzigen krijg ik geen toetsenbord. Iemand een idee?

[Reactie gewijzigd door Yzord op 28 juli 2024 22:18]

Ipv elk toestel naar je pi te verwijzen kun je dit ook in de router instellen. Wijzig daar DNS server in het adres in het adres van je pi. En vul ook een 2e DNS in. Dit wordt dan gebruikt op het moment dat de pi offline is. Bv 8.8.8.8. dit is de DNS dienst van Google.
Ja dat weet ik, maar daar is de vrouw niet blij mee dan lol. Die kan dan niet meer op FB, Insta etc.
Dan enkel haar apparaten verwijzen naar een andere DNS en standaard pihole instellen in de router :)
Duh ja..inderdaad.
Groepen aanmaken met users in pi-hole. Je kunt dan default fb en zo blokkeren, maar door het device van je vrouw in een andere groep te plaatsen die fb niet blokkeert, hou je haar ook weer tevreden.
Zo heb ik het thuis tenminste opgelost.
In de toekomst misschien nog een firewall ertussen die de devices met hardcoded dns alsnog mijn eigen dns laat gebruiken.
Thanks voor de tip, die kende ik nog niet
Misschien je pihole wat minder strak afstellen. Dat doe ik hier ook, maar dan wel netwerkbreed. Zelf gebruik ik nog ublock origin in mijn browser.
Eh… ik heb ook een vrouw, en ondanks dat ik alleen mijn twee pi-holes als DNS heb voor mijn router, kan zij prima op Instagram.
Je kunt haar telefoon uitsluiten van de blokkades of minder blokkades geven.
DNS requests worden ongeveer gelijkmatig verdeeld over de beide DNS servers die je ingeeft, dit kan je ook zien op de Pihole admin pagina bij de statistieken van de forward DNS servers.. Door 8.8.8.8 als 2de dns in te stellen in je router ga je wel minder reclame zien (wanneer de aanvragen door je Pi worden afgehandeld) maar ga je op andere momenten nog steeds alles zien. Als je een reclamevrije failover wil moet je 2 Pihole’s gaan gebruiken. ;)
Volgens mij ben je incorrect. De tweede DNS wordt enkel gebruikt als de eerste niet beschikbaar is. Er wordt normaal gesproken niet aan load balancing gedaan door je router.

Wat je in je pi ziet zij de requests die worden doorgezet wanneer er nog geen record is op de pi zelf. Dan wordt deze opgevraagd door de.bij pi ingestelde DNS servers.

[Reactie gewijzigd door jpfx op 28 juli 2024 22:18]

Ik gebruik Unbound ;)
Die blokkeert geen ads of zo hoor. Is een recursor die simpelweg de IP-adressen voor je opzoekt van domeinen zonder bij de dns servers van je provider, Google of cloudflare etcetera aan te kloppen. Zo weten zij niet dat jij een site opzoekt, maar je krijgt wel alles binnen inclusief ongewenste zooi.
Je kan de dns server van je router instellen op de Pi, of je kan de DHCP-server instellen om de Pi als DNS IP-adres te geven. Ik raad zelf altijd de DHCP-methode aan, omdat het minder overhead heeft, want dan worden DNS-requests niet eerst door de router behandelt.

[Reactie gewijzigd door MrFax op 28 juli 2024 22:18]

(sorry fout niveau van posten)

[Reactie gewijzigd door Katanatje op 28 juli 2024 22:18]

Maar dan moet je alsnog ieder toestel eerst instellen toch? Als je direct op de router je DNS server instelt heeft iedereen op je netwerk er onmiddellijk voordeel van?
DHCP is wat een apparaat de juiste DNS-server geeft bij het ophalen van het ip-adres. Als je deze instelt op de router dan hoef je apparaten op dat netwerk niet handmatig in te stellen, maar zonder dat je je router hoeft in te stellen als DNS-server.

Je hoeft dan binnen je eigen netwerk maar 1 DNS-server te hebben (je PiHole) ipv 2 (Router->PiHole), wat onnodig en onnozel is.

Je kan ook je Pi-Hole de DHCP-server laten worden, als het niet mogelijk is om de DHCP settings te veranderen, maar dan moet dit wel juist ingesteld staan (de default gateway moet bijvoorbeeld de router blijven, anders heb je geen internet meer).

[Reactie gewijzigd door MrFax op 28 juli 2024 22:18]

Juist daarom laat ik mijn router DHCP afhandelen. PiHole staat maar 1 DNS server toe.
Heb nu dus:DNS server 1 > PiHole1 en DNS server 2 > PiHole2
Sommige providers geven die optie niet met een router die bijgeleverd is. Iemand een idee of dit bvb met Telenet mogelijk is? Ik heb het nog nergens in de instellingen gevonden.. (uiteraard...)
Nope, bij de telenet router kan dit niet.
Daar wordt het de client instellen ofwel een router achter de telenet router koppelen.
Ah, dat laatste is n goeie tip, bedankt!
vergeet wel niet alle poorten te forwarden op de telenet modem
Moet je als leek natuurlijk wel weten hoe dat precies werkt helaas. Blijft smerig van Samsung om dit via latere updates te doen.
Daarom hoef ik geen smart tv.
Mijn tv hoeft niet aan het netwerk te hangen. Daar heb ik een chromecast voor.
Thnx voor deze tip.
Gelijk in mijn AX-88U Asus router OpenDns geactiveerd als preferred DNS en daarnaast op de PC de OpenDns applicatie zodat automatisch bij veranderend IP adres (door regelmatig van VPN IP te wisselen) OpenDns daarop aangepast wordt.
Nu heb ik op mijn router (met Merlin firmware) diversion draaien en daarnaast OpenDns zodat ik een dubbel vangnet heb.
Had de laatste paar dagen last van het feit dat websites oproepen vrij lang duurde (laadden wel snel daarna) en dat is door het wisselen naar OpenDns hiermee ook opgelost.
Ik hoorde/las ooit ergens dat het er al wel in zit maar pas naar je zicht/ruiltermijn van een maand of 2 actief wordt - nog smeriger.

De enige redenen dat ik onlangs nog een TV heb gekocht (ipv een monitor) zijn de prijs en de ingebouwde speakers.

Het hele smart gedeelte met iedere fabrikant z'n eigen brakke OS kan me gestolen worden. Als ik apps wil gebruiken kan dat prima via een Chromecast, of anders hang er gewoon een PC aan - dan kan ik tenminste ook gewoon een toetsenbord gebruiken ipv onscreen te klooien of veel te veel geld te moeten betalen voor een magische/toverafstandsbediening.
Is dat geen mooie reden om het alsnog terug te brengen: doet het niet meer goed, steeds rare meldingen in het menu.
Op mijn smart tv kan je gewoon een toetsenbord aan sluiten. Dat kan vast ook op andere. Ik denk alleen dat je het nooit hebt geprobeerd. :)
Op mijn vorige tv (Samsung) wel geprobeerd, maar die had om een of andere reden zowel via kabel als bluetooth enorme last van lag. De inrichting van mijn woonkamer is nu zo dat ik sowieso geen kabel kan/wil aansluiten en ik heb momenteel geen werkend bluetooth toetsenbord meer om te kijken of LG het beter doet. Ik gebruik nu dus gewoon de apps op m'n telefoon of tablet via de Chromecast als ik dingen wil zoeken (de enige reden om te moeten typen op mn tv).

Als ik ooit een pc/raspberry aan ga sluiten zal ik natuurlijk wel een goede draadloze set aanschaffen en zijn alle problemen opgelost, maar tot nu toe is de ergernis gewoon veel te klein om er tijd en geld in te steken.
Don't worry. verbinden met internet en het komt vanzelf. :+
Verbinding verbreken en de reclame is weg. (Bij mij toch) Wel geen smart functies meer dan.
Hehehe. Klopt.
Ik heb dan wel geen Samsung maar een LG. Eens in de zoveel tijd prik ik de ethernet kabel erin om te checken voor updates en voor de rest hangt ie los. Ik heb een pc en een box aangesloten dus de TV is in feite alleen maar monitor. Al die smart zooi hoeft er voor mij niet op.
Eens in de zoveel tijd prik ik de ethernet kabel erin om te checken voor updates en voor de rest hangt ie los.
Je kan LG TV's ook actualiseren via USB. Zo hoeft die nooit verbinding te maken met het internet.
Hehehe. Klopt.
Ik heb dan wel geen Samsung maar een LG. Eens in de zoveel tijd prik ik de ethernet kabel erin om te checken voor updates en voor de rest hangt ie los. Ik heb een pc en een box aangesloten dus de TV is in feite alleen maar monitor. Al die smart zooi hoeft er voor mij niet op.
Pi-Hole is een stuk makkelijker.

https://gist.github.com/w...222f9e4c83ea23c818440901b

Neem gelijk de rest van je apparaten mee door tracking te blokkeren en je bent een heel gelukkiger mens.

Wel jammer dat zo iets moet, maarja, anno 2021 ben jij het product en niet andersom.
Ik ben zelf niet van updates. Als het toch niet nodig is. Zoals de de van me moeder had voor een update dat de smart menu eens in de 3 dagen moest updaten. Na de update was het elke keer dat de tv uitgeweest is. Kost toch weer 30 seconden tot een minuut dat ze nu steeds moet wachten. 1 maal per dag zou nog okee zijn maar als je na het laden de weer de tv uitzet en je moet weer wachten is het toch niet leuk. En nee dit komt natuurlijk niet veel voor. Maar wel dat je een uur later weer wil kijken bijvoorbeeld.
Je weet niet of het nodig is of niet. Naast functionele wijzigingen zitten er ook patches en bugfixes in. `die details worden zelden gegeven.

[Reactie gewijzigd door bytemaster460 op 28 juli 2024 22:18]

Op zich heb je inderdaad gelijk. Alleen heeft de tv nu geen internet meer (ze gebruikt nu alleen de settopbox) voor de veiligheid zoals botnets dus zulke fixes zijn niet nodig. Verder zijn er dus ook geen fixes meer nodig qua smart menu en apps aangezien ze dit ook niet meer gebruikt. Qua beeld is ze gewoon tevreden. Ook zal ze er eigenlijk niets van zien als dit licht zou verbeteren. Zij (en ik) zijn gewoon snel tevreden zelfs al zou het maar 1080p kwaliteit beeld zijn. Dus uiteindelijk de meeste fixes zullen niet meer van toepassing zijn. Hooguit dat je inderdaad een keer een nieuwe functie (of aanpassing) mist. Al is het dan nog eens de vraag of die functie handig is. Want vaak genoeg zijn nieuwe dingen onnodig of omhandig.

Ik meen dat de enigste rede was dat we toen gingen updaten dat de tv steeds om de 3 uur een melding gaf dat die op stand-by zou gaan tenzij ze op okee zou drukken. Dit is gewoon inbrand beveiliging maar dit kon niet uitgezet worden en ook niet op langere tijd zetten. Na het updaten helaas nog steeds niet maar wel de probleem erbij.
Daarom hang ik hem hoogstens een keertje aan het internet voor firmware update. Rest van de tijd is het een 'domme tv' met een Apple TV er aan gekoppeld. Scheelt ook weer in de toekomst als Samsung stopt met ondersteuning van hun software en je bepaalde apps niet meer kunt gebruiken.
Scheelt ook weer in de toekomst als Samsung stopt met ondersteuning van hun software en je bepaalde apps niet meer kunt gebruiken.
wat scheelt er dan? Want iemand die dat smart van de tv gebruikt zal na stoppen ondersteuning toch ook gewoon die oplossing kunnen gebruiken (Apple TV of Android kastje). Er 'scheelt' dus niks behalve wat je gebruikt tot die tijd ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 28 juli 2024 22:18]

Scheelt dan tjjd, energie en geld omdat het nu al geregeld is.
Want iemand die dat smart van de tv gebruikt zal na stoppen ondersteuning toch ook gewoon die oplossing kunnen gebruiken (Apple TV of Android kastje).
Moet je wel weten dat zulke dingen bestaan en snappen hoe het werkt. Ik verwacht dat de meeste mensen in mijn omgeving dit niet weten ieder geval. Of dat ze er misschien wel van gehoord hebben maar niet willen kopen omdat het te "ingewikkeld" klinkt.

Ik ken dan iemand die is gaan samen wonen. Dit waren zijn woorden: Ook al had hij een smart tv had hij daar niets aan want hij kon daar geen glasvezel nemen en had dus geen kastje en moest Netflix afzeggen.

Het bleek dat hij dacht dat je glasvezel nodig had zodat je settopbox zou hebben met Netflix erop (wat zijn tv smart maakte). Of hij een echte smart tv heeft weet ik dus niet. Ik heb hem aangeraden dat bijvoorbeeld Google Chromecast zou kunnen (mits internet snel genoeg zou zijn) en een linkje met uitleg gegeven. Zijn antwoord was dat hij niet technologisch handig genoeg was en het niet snapte dus dan maar geen Netflix. Nu heb ik zelf nog nooit Google Chromecast aangesloten maar ik verwacht op zich wel dat het simpel moet zijn. Ik zie dus iemand zoals hem dat hij eerder een andere tv zou kopen dan Appletv of Google Chromecast. Al denk ik niet dat hij dat zou doen alleen voor Netflix omdat tv's te duur zijn. Maar hij neemt dus ook geen Appletv of Google Chromecast.
Het is niet Samsung die ermee stopt maar de bedrijven achter de apps. Samsung biedt enkel een platform aan. Ook op Apple TV vervallen apps.
Maar het gaat ook over in hoeverre de tv nog te updaten is naar de laatste versie. Geval is dat bij apps op een gegeven moment geen oude versies meer ondersteunen. De voorbeelden die ik ken heeft Apple TV langer update van het OS ondersteunt dan Samsung.
En uiteraard zijn er ook alternatieven voor Apple TV op de markt natuurlijk waar het ook op te lossen is.
Soms wel hoor. Dan heeft een bedrijf geen zin om geld uit te geven voor de licentie te vernieuwen om de apps te mogen gebruiken op "oude" tv's.
't is te zeggen. Soms worden apps niet meer ondersteund op oudere versies en krijgt de tv geen updates waardoor de apps niet meer compatible zijn. Of veranderd de fabrikant voor zijn nieuwe modellen van OS en laat hij de huidige lijn vallen als een baksteen.

Het smart gedeelte is in veel gevallen gewoon een truc om de tv obsoleet te maken.
Vroeger kocht men een tv voor 10 jaar. Nu ben je een weirdo als je zo'n oud ding hebt staan.

Zolang mijn 1080p 3D tv uit 2012 goed beeld geeft blijft die staan. Dat ze allemaal de boom in kunnen met hun smart tv's. Ik gebruik wel m'n chromecast.
Ik snap eigenlijk sowieso niet waarom de chips in de TV's zelf geplaatst worden. Het is goedkoper en milieuvriendelijker om een "Smart" HDMI-stickje te vervangen dan de hele TV zelf, alleen om je SoC te upgraden.

[Reactie gewijzigd door MrFax op 28 juli 2024 22:18]

Er zitten al chips in je tv voor beeld, geluid, inputs, afstandsbediening ontvanger etc. etc. Als je dit os iets groter maakt en de chips iets uitgebreider heb je een smarttv. Wat denk je dat de gemiddelde consument wilt:
- een tv waar je nog een losse module in moet steken
- een tv waarbij dit al aanwezig is?

Daarbij bestaat het eerste al in de vorm van bijv googletv of het aan sluiten van een appletv of andere mediaspeler naar keuze.
Maar het probleem is dat het scherm vaak nog goed is, maar de "smart" hardware/software verouderd raakt(bijv. support eindigt). Dit is een probleem.

[Reactie gewijzigd door MrFax op 28 juli 2024 22:18]

Dan sluit je er toch een goolgletv of appletv op aan. Ik zie het probleem niet. Het is niet dat je de tv niet meer kunt gebruiken. Waarom is vervangen beter dan op het moment dat het interne niet meer helemaal werkt iets aanschaffen.
Omdat het interne een overbodige kost was en je beter een domme tv had gezien je die niet gebruikt.
Bestaat al. Chromecast met google tv. :)
Ik heb een QLED Q80R (2019), in het menu (Smart Hub) links van je app shortcuts en rechts van je instellingen staat soms een klein vierkantje met een ad, meestal voor Samsung's gratis tv dienst. Ik denk dat, wanneer je de tv niet op internet aansluit, je de ads niet krijgt.
Nee, het is reclames van geinstalleerde apps (een van de eerste snelkoppelingen van het menu).
Als je ze niet op internet aansluit is er ook geen kans om reclame te laten zien.
Verder kun je natuurlijk access uitsluitend via Proxy toestaan dan heb je de mogelijkheid tot filteren.
Bij mij het zelfde. Geen reclame.
ben jij een medewerker? want dan pas luisteren ze, blijkbaar.
De topman van Samsungs smartphonedivisie maakte de beslissing nadat een medewerker van het bedrijf klaagde over de reclame,
Die 'medewerker' is waarschijnlijk de manager van die topman.
Misschien was dat de reden dat die reclame bij Samsung pas begint na een jaar, via een update. Zodat de managers die bij iedere nieuwe editie de nieuwste in huis krijgen, er geen last van hebben.
De enige reden waarom ik geen Samsung TV overweeg, en ik ben de enige niet. Dat moet toch omzet kosten Die paar centen reclame inkomsten wegen daar niet tegenop lijkt me.
mijn volgende wordt ook geen Samsung meer. In het begin nergens last van, en toen kwam er ineens reclame...
Geloof dat m'n LG ook reclame heeft...

Ik heb een netfilx knop en een amazon knop op m'n afstandsbediening en als ik de Youtube app wil openen zijn dat ook maar twee knoppen waarbij het menu niet eens genoeg tijd heeft om te laden - met andere woorden, leuk voor ze maar ik zie geen reclame.

Maargoed, de bloatware van Samsung is de reden dat dat merk er bij sowieso niet meer in komt.
Heb ook een LG en web OS is echt geweldig. Wist je dat je voor jouw YouTube ook een nummerknop kan programmeren.zo dat je nog maar een keer hoeft te drukken. Ik gebruik ook de apps op de smart tv, werkt geweldig. Of ik reclame heb weet ik niet, het valt iedergeval niet op.
Hier voor had ik tv met een Chrome cast die ik af en toe nog steeds gebruik. Snap niet zo waarom mensen hier zo negatief zijn over de smartfunties van hun TV. Natuurlijk een Apple tv werk ook goed.
Wist je dat je voor jouw YouTube ook een nummerknop kan programmeren.
Nee dat wist ik niet, klinkt als een gouden tip, gewoon/makkelijk via settings te vinden? Zal vanavond direct gaan kijken.

Wat betreft de nadelen qua tv's en hun apps, ik heb tot nu toe bij iedere tv het gevoel gehad dat ze (veel) trager zijn dan zelfs een jarenoude Android smartphone of tablet.

Daarnaast:
- meestal slechte/onoverzichtelijke (menu) structuren en zeer beperkte opties om je "home screen" aan te passen
- navigatie/bediening via de standaard/goedkope afstandbediening te beperkt, de duurdere afstandsbedieningen zijn dan vaak weer niet niet goed genoeg om hun geld waard te zijn
- apps verschillen net te veel of te weinig van hun Android tegenhangers zodat je bepaalde opties mist of niet makkelijk kunt vinden, of niet voor afstandsbediening ipv touchscreen geschikt zijn.
- weinig nuttige apps en ook niet altijd in alle landen beschikbaar
- privacy zorgen: geen idee wat er in de tientallen/honderden pagina's waar ik gedwongen me akkoord moet gaat staat - en de tv heeft wel toegang tot je hele zoek/kijkgeschiedenis en een microfoon in de afstandsbediening
- beperkte levenduur/updates een tv moet net als een koelkast/was machine gemaakt zijn om zeker 10 jaar mee te kunnen (en waarom updates altijd op het meest ongemakkelijke moment ;) )

Maar goed, al deze bezwaren wegen voor mij nog niet zwaar genoeg om tijd en geld in een alternatief te investeren, en een afstandsbediening met fysieke knoppen om lekker blind te kunnen zappen is toch wel het grootste pluspunt.
Echt schandalig dat dit gebeurt, voor mij een reden om een tv nooit aan het internet te hangen. Meer dan duizend Euro uitgegeven en dan krijg je nog reclame ook.
Maakt Scamsung écht reclame via hun smart-tv’s? Wat een klote bedrijf is het ook! Ik koop al jaren niks van Scamsung wat een scherm, speakers, camera of microfoon heeft en blijkbaar dus om een goede reden!
Ik zou ook zoveel mogelijk wegblijven van Samsung-apparatuur zónder scherm/speakers etc.
Zo had de app voor hun robotstofzuigers voorheen toegang tot contacten nodig om überhaupt te kunnen starten. Of dit nu nog speelt weet ik niet, je begrijpt dat ik hierna niet meer naar Samsung gekeken heb.
Dat gaat inderdaad wel érg ver! Weet je misschien ook of er iets bekend is over spyware in de firmware van hun SSDs? Dan moet ik even wat vervangen namelijk.. Maar inderdaad, het is beter om zo ver mogelijk bij zulke bedrijven vandaan te blijven en ze zo weinig mogelijk aan je te laten verdienen.
Ik heb al jaren geen TV meer, maar gewoon uit nieuwsgierigheid, bestaan er smartTV's zonder reclame?
Er bestaan nog smart-tv's zonder reclame. Ik heb zelf de OLED55CX van LG. Deze kan weliswaar reclame tonen, maar dit kun je volledig uitschakelen door simpelweg eenmalig een instelling in het menu te wijzigen. Hierdoor wordt er geen enkele reclame getoond.
Kijk eens voor een Sony :)
Je kan ze gewoon niet op het internet aansluiten.
Kan, maar bij LG heb je dermate goed werkende Apps zonder reclame dat ik er 3x over na zou denken alvorens ik een extern smart ding aan zou sluiten. Er hangt een Windows PC aan, maar voor Prime Netflix enz. is de LG niet te verslaan! Misschien als hij te oud wordt of zo… en dit is een mening die je bij veel LG bezitters vindt…
Totaal mee eens. Gebruik ook Netflix, de NPO app, woon niet in NL, NRK app want heb geen TV abonnement. Werkt allemaal probleemloos en snel. Verwacht ook dat de support verlopig nog een aantal jaren door gaat.
Ik heb onze LG OLED er nog niet op kunnen betrappen, is wel een paar jaar oud dus ik weet niet wat de stand van zaken tegenwoordig is.
De topman van Samsungs smartphonedivisie maakte de beslissing nadat een medewerker van het bedrijf klaagde over de reclame, zo schreef de Zuid-Koreaanse krant Yonhap.
Tegenwoordig redelijk opmerkelijk, er zijn bedrijven die je ontslaan voor kritiek op het beleid of zelfs je vrije mening uiten.
Wel apart dat een miljarden bedrijf iets doet omdat 1 van die tienduizenden medewerkers klaagt.
Dat klinkt meer als een te makkelijk aangenomen oorzaak. Samsung heeft heel veel klanten die ook een mening hebben, al dan niet indirect via veranderingen in gebruik van apps. Het bedrijf heeft zelfs heel veel medewerkers die om een mening is te vragen. Het lijkt me redelijker om aan te nemen dat er wel wat meer achter zit dan een persoon die kritiek heeft. Anders zou men aan de gang kunnen blijven met veranderen omdat een iemand een mening heeft.
Tegenwoordig verrassend dat mensen nog steeds ik de marketing spins van miljardenbedrijven trappen
In Nederland en België lijken de reclames niet of nauwelijks aanwezig geweest te zijn, dus die consumenten zullen hier weinig van merken.
Al die tientallen aanbevelingen, als je alles hebt uitgeschakeld, voelt ook aan als reclame. Bij een premium merk als Samsung hoef je dit allemaal niet te krijgen vind ik. Het is dus jammer dat dit nog steeds veel voor blijft komen bij gebruikers van een Samsung smartphone. Ik verwacht dat je na een week de meeste meldingen en aanbevelingen wel hebt gehad voordat je klaar ben.

(ter info: ik zet alle aanbevelingen uit op het moment dat ik een smartphone voor de eerste keer in gebruik neem. Bij Xiaomi / Miui moet je daarnaast nog 3 apps instellen om reclames uit te schakelen, bij Samsung zit dat op diverse plekken in One UI

Enkele voorbeelden:
- Voltooi de installatie van je *** smartphone
- Bixby activeren om het te deactiveren
- Log in, in je Samsung account om verder te gaan
- De volgende apps waren zeer actief op de achtergrond (buienradar, Spotify)
).
Klopt, dit is ook razend irritant.

Nu liepen ze ook steeds te zeiken over OneDrive sinds ze Samsung Cloud hebben gestopt. Maar... Ik HAD al OneDrive, echter de zakelijke versie. Die is ook gewoon ingelogd. Helaas herkent hun herrinerings app dat niet en bleef hier over zeuren. Die zoekt kennelijk alleen op de consumentenversie (die dezelfde app gebruikt maar een ander soort account)

Inmiddels gebruik ik die diensten sowieso niet meer en heb ik geen Samsung meer. Ik gebruik nieuwe diensten altijd een tijdje om te zien of het me veel nut oplevert, en zo ja dan zoek ik naar een privacyvriendelijk alternatief (self-hosted bijvoorbeeld).

In plaats van Samsung Fit (en Galaxy Active 1 horloge) heb ik bijvoorbeeld nu een Amazfit horloge met de uitstekende Gadgetbridge app, die dat horloge aan kan spreken zonder mijn data naar Xiaomi te lekken. De Active 1 werd toch niet meer goed ondersteund door Samsung. Ook zijn de "Notify for Amazfit / Mi Band" apps in de play store hier goed voor maar die hebben nog wel wat tracking erin.

Maar dingen als Samsung Pay en Amazon Echo vond ik niet genoeg de moeite waard dus ik heb niet echt gezocht naar een privacyvriendelijk alternatief. Samsung Pay werkte ook helemaal niet goed, het werd vaak geweigerd (ondanks dat het een dag eerder bij dezelfde winkel wel werkte).

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 28 juli 2024 22:18]

EUR 1.000 + telefoons verkopen inclusief goedkope reclame pop-ups.
Mooi. Ik kreeg hier in Spanje wel degelijk advertenties in Samsung Pay, Samsung Fit en nog wat dingen. Echt idioot dat een apparaat waar je honderden euro's voor betaalt je nog moet bestoken met flauwekul.
Ben van mening een gekocht product 100% reclame vrij hoort te zijn. Zeker helemaal in een product waarvan je niet eens 100% ownership over kan zijn (smartphones,TV’s).
Ligt ook aan de prijs. Bij veel producten wordt de verkoopprijs gedrukt door gebruik te maken van reclames, bijv. bij goedkope laptops. Je moet als consument gewoon de keuze hebben.
Misschien een idee als je de keuze krijgt. Amazon heeft die optie bij de Kindle Paperwhite. Met reclames betaal je $ 139,99. Zonder reclames betaal je $ 159,99.
Ik heb nog nooit een reclame op mijn Samsung telefoon en/of TV gezien. Bedankt Pi-Hole!
"In Nederland en België lijken de reclames niet of nauwelijks aanwezig geweest te zijn" heeft dus niets met Pi-Hole te maken ;) Ik heb ze ook nooit gezien.

Voor de apps dan he, heb geen Samsung TV, dus daar kan ik niets over zeggen.

[Reactie gewijzigd door burgt op 28 juli 2024 22:18]

Ik heb geen Samsung-telefoon maar zit op MIUI, berucht om de ingebouwde reclames. Ik gebruik wel de Samsung-apps voor mijn smartwatch.

In MIUI heb ik alle reclames uit kunnen zetten, maar Samsung Health schotelde me lange tijd onverbergbare reclame voor om me te proberen te overtuigen Galaxy Buds of iets dergelijks te kopen. In de pihole kwam geen los domein voorbij voor advertenties om te blokkeren (de afbeeldingen leken in de app zelf te zitten geprogrammeerd) maar het is voor mij een principe-kwestie.

Ik weiger nu dan ook pertinent om verdere Samsung-hardware te kopen, van reclame in de app om mijn dure smartwatch te gebruiken ben ik niet gediend.

Sinds de laatste update lijken de advertenties eindelijk weg, maar ik juig niet te vroeg.
Samsung is goed bezig. Zo kreeg ik vandaag, zonder aankondiging, onverwacht en niet besteld een extra cover en pen voor mijn fold 3 thuisgestuurd. Foutje?
Ik waardeer de verbetering, maar "niet meer iets slechts doen" is niet per se "goed", meer "acceptabel gedrag". Ze hadden die advertenties er nooit in moeten stoppen.

Vsn die cover en pen vermoed ik dat ze bij je apparaat hoorden via de deals van providers en winkels, maar dat ze niet op hetzelfde moment verscheept konden worden. Dat soort dingen kunnen voorkomen als je bij een provider of tussenpartij als mobiel.nl een telefoon koopt, dan komt het spul uit verschillende magazijnen. Ik denk niet dat Samsung uit de goedheid van hun hart extra spul naar klanten doneert.
Samsung is slecht bezig, die reclames hadden er nooit in moeten zitten.
Denk dat dat hoorde bij de deal die je kreeg
Nee, ik had ze in augustus ook al ontvangen.
Dan zal het gewoon een foutje zijn denk ik.
Mooi, kan je ze verkopen om bijvoorbeeld de buds te halen
En als je geen pihole hebt kun je ook gratis NextDNS gebruiken om ads te verwijderen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.