Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Duizenden Nederlandse studenten hebben geen internet door landelijke storing

Duizenden studenten in onder meer Nijmegen, Arnhem, Wageningen, Leiden, Amsterdam en Eindhoven zitten sinds zondagnacht zonder internet. Dat komt door een storing bij internetbeheerder ittdesk, dat internet verzorgt bij verschillende studentenhuisvesters.

Bij gepland onderhoud van zondag op maandag is rond 02.00 uur 's nachts 'iets fout gegaan', waardoor sindsdien de hele core van ittdesk 'op zijn gat ligt', vertelt een woordvoerder van het bedrijf. Een rollback die volgde is ook mislukt. Ittdesk levert internet namens Ziggo bij bijna alle grote studentenhuisvesters in het land. Het bedrijf ontwerpt, bouwt en beheert internet-, coax- en IP-televisienetwerken voor wat het 'speciale woon- en werkvormen' noemt.

Op Twitter meldt ittdesk dat in ieder geval studenten in huizen van huisvesters Xior, SSHN, Idealis, Vestide, Duwo, The Cohesion en Sayhaey getroffen zijn. Dat zijn huisvesters actief in Utrecht, Arnhem, Nijmegen, Wageningen, Ede, Eindhoven, Amsterdam. Den Haag, Delft, Haarlem, Deventer, Amstelveen, Leiden en Rotterdam. Gezamenlijk zijn zij goed voor de huisvesting van tienduizenden studenten.

In een reactie aan Tweakers zegt de woordvoerder dat het hele landelijke cluster getroffen is, waardoor er geen verbindingen kunnen worden opgesteld. Onder meer de DHCP-servers van de studentenhuisvesters liggen eruit. Er wordt volgens het bedrijf 'dag en nacht gewerkt aan een oplossing', maar ittdesk en Ziggo weten nog niet waar het probleem zit. Vannacht leek er een oplossing gevonden te zijn met nieuwe software en een nieuwe configuratie, maar na een half uur viel het netwerk alsnog uit, vertelt de woordvoerder.

Volgens ittdesk is de storing beperkt tot studentenhuisvesting. Het bedrijf levert ook diensten aan zorginstellingen, hotels en vakantieparken, maar daar werkt het internet vooralsnog wel. Zodra er meer bekend is over de storing belooft ittdesk een update te geven op Facebook en Twitter. In overleg met Ziggo zal het bedrijf ook communiceren over de oorzaak van de storing, zodra het daarachter is.

In gesprek met studenten op Facebook zegt het bedrijf dat studenten voor een eventuele compensatie voor de storing moeten aankloppen bij de huisvester.

Update, 18.30 uur: Op Twitter meldt ittdesk dat de storing verholpen lijkt. Het bedrijf roept studenten op hun router te herstarten.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Stephan Vegelien

Redacteur

03-08-2021 • 13:01

156 Linkedin

Submitter: THWIT

Reacties (156)

Wijzig sortering
Verschrikkelijk bedrijf.

In Nijmegen werd het internet vroeger nog door Surfnet geregeld volgens mij. Bijna nooit storing, en altijd goede communicatie.

Een paar jaar geleden werd dit overgenomen door ITTDesk/Ziggo, en sinds die tijd kun je de storingen per kwartaal tellen. En nu dus weer, getuige ook de reacties in oude Facebook groepen van complexen.
Yup, compleet incompetente nietsnutten partij.

Heb helaas ook met ze te maken gehad in mijn studententijd. Als eerste hadden ze een studentenflat in Den Haag aangesloten. Die hadden een jaar na in gebruikname letterlijk nog geen dag stabiel internet gehad... Daarna wouden ze ook (o.a.) mijn studentenflat in Delft op exact dezelfde manier aansluiten.

Gelukkig hebben we in Delft genoeg IT-studenten die dat geen goed idee vonden en al gauw bezig waren een eigen collectief op te starten via een andere provider. Waarna de dienstverlening plotsklaps ineens wél beter en goedkoper kon.

Dit waren letterlijk de eerste projecten van ITT-desk, waarvan er één dus compleet mislukt is en het volgende dankzij zeer veel (vrijwillig) deskundig advies van welwillende IT-studenten op het laatste moment soort van gered werd.
Dat de eigenaar van ITT-desk toevallig de achterbuurman van de CEO van DUWO was destijds, zal vast niets te maken hebben met hoe ze in de eerste plaats aan de opdracht gekomen zijn...

[Reactie gewijzigd door mcDavid op 3 augustus 2021 15:05]

Voor deze storing had ik nog nooit problemen met ITTdesk, internet was eigenlijk altijd prima. Zijn ook geen restrictie qua poorten oid. Ik heb hiervoor een keer gehad dat het internet eruit lag voor onderhoud. Ik heb nu al voor 8 maanden internet van ITTDesk. Dus dit is wel erg overdreven.

Maar ze zijn nu wel erg hard aan het prutsen heb ik het idee. Heb nu al twee dagen geen internet, inmiddels maar met onbeperkt 4g bundel van T-Mobile opgenomen voor een dagje en die met wat magie aan mijn router geknutseld.
Vorig jaar heeft het internet er ook dagenlang uitgelegen, waarbij net als nu het bedrijf nauwelijks bereikbaar is en alleen maar vage statements op twitter zet.

Het is in een land als NL gewoon belachelijk dat zoiets zo lang niet kan werken, daar hoor je nooit wat van bij de ‘normale’ providers, het is dus echt een probleem van iets dat ittdesk (niet) doet.
5 dagen zonder internet is onacceptabel, zelfs als de oorzaak buiten de invloedssfeer van de leverancier ligt. 5 uur storing voor ál je klanten is heel dubieus, daar niet inhoudelijk durven over communiceren heeft maar één reden: incompetentie verhullen.
5dagen zonder internet?
Het gaat hier om 35uur.
Lees even terug dan.

Jij schrijft:
Heb 5 dagen zonder internet gezeten bij ziggo omdat een of ander persoon een van de wijkkasten plat had gereden, hoor je mij toch ook niet gelijk zo overdreven te keer gaan?
Je schrijft hier zoveel onzin in deze reacties dat je zelf niet eens meer weet wat je allemaal schrijft.

Alleen maar excuustruus reacties. 'Ja maar andere providers', 'Ze doen het heus niet expres', 'Is het probleem dan wel gemeld bij de helpdesk'

Nee dus. Je krijgt niet waarvoor je betaalt. En het niveau van incompetentie is echt indrukwekkend te noemen.

Om nog even te verduidelijken: Niet alleen van de uitvoerende partij, maar ook de incompetentie bij het selecteren van de juiste aanbieder dus.

[Reactie gewijzigd door casberrypi op 3 augustus 2021 20:45]

Ik dacht dat je het over de studenten had, niet mijn verhaal
kreeg daar zelf ook barweinig updates, alleen dat ze het aan het repareren waren..
Lees je eigen bericht even terug, je bent zelf veel meer dan wie dan ook aan het vloeken...
Ik wordt gewoon chagrijnig van die nep aannamens, bedrijf gelijk de grond intrappen omdat ze eens een groot probleem ervaren..

Vind ik oneerlijk, ik begrijp frustratie vanuit studenten maar dan nog.
Ze laten hun heust niet bewust zonder internet zitten..

Dus mijn excuus voor het vloekwoord
Basically zijn ze nu een soort wrapper om ziggo zakelijk. En de stappen die ze ertussen zetten zoals dns/dhcp gaat wel gewoon wat te vaak mis. De vraag is of je dan waarde toevoegd aan de chain, of vooral aan het hobbyen bent. Voelt eerder als een paar IT'ers die het cool vinden om een eigen dhcp server te beheren. Het is niet alsof dit niet al vanuit ziggo zakelijk al in de dienstverlening zit. Momenteel ervaren de gebruikers gewoon nog meer schakels waar het mis kan gaan en hierdoor nog meer storingen.

Het enige wat ik kan zien dat ze toevoegen is dat je een mac adres moet registreren voordat je modem internet krijgt. Iedere bewoner verkoopt of geeft zijn oude modem gewoon door, dus dit is vrij zinloos. Ik spoofde gewoon het mac adres omdat ik buiten kantoortijden aan het aansluiten was.

Kritiek is volgens mij dus wel terecht. Nu we het toch over kritiek hebben, sql injectie en bijbehorende datalek in wasmachine systeem is in de frontend gepatched na 3 maanden werk. (ja echt) Ook liggen de wasmachine systemen er rustig 1~2 weken uit als er 1 dns error is. Dus DUWO moet gewoon wat serieuzere partners in de arm nemen. (shoutout naar Multiposs/Custommate/Prodacom prutsers)

[Reactie gewijzigd door bloq op 3 augustus 2021 18:26]

Kritiek is volgens mij dus wel terecht. Nu we het toch over kritiek hebben, sql injectie en bijbehorende datalek in wasmachine systeem is in de frontend gepatched na 3 maanden werk. (ja echt) Ook liggen de wasmachine systemen er rustig 1~2 weken uit als er 1 dns error is. Dus DUWO moet gewoon wat serieuzere partners in de arm nemen. (shoutout naar Multiposs/Custommate/Prodacom prutsers)
Haha prachtig systeem is dat ja. Twee jaar geleden heb ik ergens een apostrofe ingevuld, wat leidde tot een IP- en accountban van het wassysteem. DUWO en Multiposs/Custommate bleven me heen en weer sturen dus na een week of twee had ik maar een nieuw account aangemaakt. Kon ook gewoon, ze checken je contractnummer niet eens.

De onkundigheid van ITTDesk kan ik ook beamen. Naast het op-en-neer-en-op-en-neer van de afgelopen twee dagen is het vaker mis, zoals een stevig inzakkende snelheid op sommige avonden (van 95 Mbit/s naar ~800 kbit/s), dat ik af en toe mijn router's MAC moet veranderen om een DHCP lease te krijgen, en dat verbinden met iemand anders op het zelfde netwerk geblokkeerd wordt. Jammer van de Minecraft-server en mijn websites. Tijdens onderhoud een tijdje terug, van 08:00 tot 11:00, ging het internet er voor het eerst af om 13:00. Op e-mails wordt ook niet gereageerd; ik ga misschien vanzelf de prullenbak in na veel mails over aanhoudende pings van 900ms en wanneer IPv6 nou komt.

Het past wel bij de andere features van huren bij DUWO, zoals stroomstoringen, kapotte horrorliften, een willekeurige waterdruk en een gevel die nog wel eens wegwaait. Houdt het leven spannend.
Wacht even, die studentenflats hebben wasmachines die met het Internet verbonden zijn, en ze werken vaak niet door Internetproblemen??
Klopt. Je ziet dan letterlijk een dns error op het display, en dan wacht de flat eerst een week op een afgevaardigde van duwo, die dan constateerd dat de firma multiposs er maar naar moet kijken, die vervolgens na een week constateerd dat ze hun dns server even moeten rebooten oid.

Ook leuk als er stroomstoring is, dan werken alle elektrische deuren niet meer. Er zijn plekken waar je dus letterlijk als een rat in de val zit bij de wasruimten, omdat je tussen 2 deuren vast zit die niet meer open gaan. Maar er zit tegelijkertijd wel een batterij in de lezer van de nood deuren aan de buitenzijde, die ook leeg kan gaan maar niet bij stroomuitval de deur kan openen van buitenaf.

Het zal je niet verbazen dat dezelfde organisatie een heel studentenpand meer dan een half jaar buiten hebben laten douchen omdat er geen warm water was. En dan is DUWO nog een van de nettere georganiseerde studenten huisvesters. Er is gewoon te weinig toezicht of daadkracht van eventuele toezichthouders.
Echt te bizar voor woorden.

- Deuren die niet open kunnen: normaliter zou een pand meteen onbewoonbaar worden verklaard door de brandweer. Die studenten moeten allemaal tegelijk naar de huurcommissie gaan en reductie van de huur met 80% aanvragen o.i.d.

- Wasmachines die niet werken zonder Internet: waarom??

- Geen warm water: 100% huurreductie aanvragen bij de Huurcommissie.

Ik ben sprakeloos.
Dit klopt. Ik woon zelf in een studentenflat in Amstelveen (Uilenstede) en hier hebben we een MultiPoss-systeem waarmee je wasmachines kan reserveren en kan inzien wanneer deze beschikbaar zijn. Uit ervaring weet ik dat dit ook geldt voor de studentenflat aan de Jacques Veltmanstraat en aan Lelylaan. Je betaalt per wasbeurt, en als de wasmachines geen verbinding hebben met het internet werken deze niet.

In Uilenstede hebben mijn buren en ik relatief weinig last. Vannacht was het echter wel een drama, rond 2 uur bleef het er telkens uit vallen en ik heb veel mensen in mijn gebouwd die nog steeds problemen hebben. Over het algemeen is mijn internet vrij stabiel - gelukkig - maar ik hoor niets anders dan problemen omtrent ittdesk in mijn omgeving.
Wil je adviseren in general om altijd een gegenereerd wachtwoord te gebruiken, maar bij multiposs moet je er rekening mee houden dat jouw data gewoon openbaar is. Zo slecht is het. Just a headsup.
Echt bizar, wie bedenkt zoiets? Gewoon normale wasmachines neerzetten. Reserveren kan ook gewoon zonder dat er verbinding is met de machines, gewoon op een website of desnoods een vel papier dat bij de machines hangt.
Wij zetten gewoon de wasmanden achter elkaar neer. Als er dan eentje klaar was dan klopte je even aan bij de volgende, en als die er niet snel genoeg bij was: jammer dan. Staan er al twee/drie? volgende dag beter. Nooit een probleem geweest.

Zal wel niet meer kunnen vanwege privacy ofzo, ik had nooit moeite met die verzamelingen onderbroeken; veel liepen er 's-nachts sowieso in rond :)
Haha precies. Zo heb ik het ook altijd meegemaakt bij studentenhuizen.
Oude Uilenstede bewoner hier (niet vreemd met mijn nick misschien :P ). Toen ze begonnen hadden ze een server ruimte in een van de flats ingericht (het rijtje woningen dichtbij de snack tent, aardige vent overigens). Toen zijn op een hete dag alle switches doorgebrand want tja, airconditioners nooit van gehoord - voor een server room. Voordat ze het gingen aanleggen kwamen ze nog bij mij kijken omdat ik 12 van de 13 (nu weer 12) op het internet had aangesloten (XS4ALL / MxStream). Begonnen met een stuk of 6 kamers over 512 / 64 kbit, goh, wat was dat snel.

Overigens als je in een van de flats woont: het dichtgemaakte bovenlicht naar de gang heeft glas in de binnenzijde. Snapte er niks van dat mijn houtboor er niet doorheen kwam - houten platen aan beide kanten :P Iedereen had daar natuurlijk een gordijntje voor hangen, en als je die niet opendoet blijft het donker op de gang. Weet je ook weer waarom het daar zo slecht belicht is.

Het coax destijds werd ook gewoon gedeeld; zoveel overspraak dat je er continu uit lag. Geen beste partij. Maar ja, mijn UTP kabeltjes moesten natuurlijk weg - iets wat ik trouwens pas gedaan heb toen ik zelf vertrok. Heb hier nog ergens mijn 16 poorts switch liggen en 200m kabel :)
Dus mijn excuus voor het vloekwoord
Je komt op verschillende andere punten ook niet professioneel over voor iemand die zich enorm veel lijkt aan te trekken van wat mensen over deze partij vinden.

En het is heel treurig dat er dingen van een externe partij zijn die blijkbaar niet werken, maar als ondernemer moet je daar nou eenmaal rekening mee houden. Daar betaalt de afnemer van de betreffende dienst voor.
Ik zie dingen graag van 2 kanten, het is vervelend voor de mensen zonder internet en daar blijft het bij..

Maar ik vind het opzich ook vervelend voor het bedrijf? Dit gun ik ze ook niet, maakt niet uit waar de fout ligt
Sure man.
ITTDesk is gewoon een prutspartij. Als je zo vaak in één jaar storing hebt, én je communiceert hier ruk over, dan ligt het niet aan beeldvorming, dan kun je gewoon je tent beter opdoeken.
je begrijpt dat er veel informatie is die niet gedeeld mag worden?
Dit mag pas gedaan worden zodra het daadwerkelijke probleem is gevonden. dit staat ook vermeld in het artikel.


Die helpdeskmedewerkers moeten het ook doen met de info die ze hebben en die jongetjes zitten ook in de stres omdat zij maar niks te horen krijgen en wel graag antwoord willen geven..


Dus er wordt wel daadwerkelijk aan gewerkt :)
Maar het heet ook gewoon tijd nodig :/ en dat is vervelend, heel erg vervelend..

[Reactie gewijzigd door Zurazan op 3 augustus 2021 15:11]

Lol, ok jij bent dus medewerker daar? En vindt het een goed idee om hier in een openbaare commentthread te gaan schelden en (blijkbaar) vertrouwelijke informatie te lekken?

De indruk wordt er nog niet bepaald beter van...

Overigens deel ik slechts feiten. Tweakers heeft hier destijds ook over bericht: nieuws: Studenten campus TU Delft woedend over versoberd internet

[Reactie gewijzigd door mcDavid op 3 augustus 2021 14:56]

Vertrouwelijk is het niet, voor vertrouwelijke info wordt benoemt dat dit niet richting de studenten gedeeld mag worden.

Dit is info dat op socialmedia stond in zoals vele studenten reageren VAGE UPDATES.
Dus een verduidelijking is op zijn recht.


Ik ben voor de studenten, niet tegen.
Maar er hoeft niet gelijk een volle haat tegen een bedrijf te komen door een probleem als dit.
Het is 1malig gebeurd in het jaar niet maandelijks

[Reactie gewijzigd door Zurazan op 3 augustus 2021 14:58]

> Het is 1malig gebeurd in het jaar niet maandelijks

Sorry hoor, maar ik woon in een studentenflat in Amsterdam waar ITTDesk de internetverbinding regelt, en wij hebben hier letterlijk meerdere keren per maand dat het internet er een aantal uur uit ligt. Begint vaak de nacht van maandag op dinsdag om 2 uur.

2 maanden geleden duurde dit zelfs meer dan een dag, en gedurende een tentamenweek nog wel, waardoor meerdere studenten hun online tentamens niet konden maken.

Je kunt leuk zeggen dat dit maar éénmalig gebeurt, maar dat maakt het nog niet de waarheid.
Dat is opvallend. Op de locatie waar ik woon (niet Amsterdam) gaat het ook geregeld om een uur of 2:00 s nachts eruit. Dat is dus blijkbaar ook geen lokaal probleem.
Oh dat is echt naar om te horen ngl..

Toont wel weer aan dat ervaringen echt heel erg verschillen :/
Hier in Wageningen ook iTTDesk, internet ligt er hier ook zeker maandelijks wel 2-3 uur uit. Soms is het een half uur, soms meerdere malen per maand. De frequentie is in ieder geval zo hoog dat ik er gewoon rekening mee hou dat het minstens één keer per maand voortkomt. Zal misschien niet altijd opgemerkt worden omdat het ook laat in de avond en snachts voorkomt maar bepaalde semi always on services geven vrij goed inzicht in de downtime en die is echt absurd hoog.

Zit hier nu ook op 4G :Y)

[Reactie gewijzigd door Speedway4 op 3 augustus 2021 16:14]

Ja dat wordt snel vervelend, vooral als je gebruik maakt van een RDP of tijdens het gamen.

Maar dan blijft mijn vraag nogsteeds: Is het probleem dan wel gemeld bij de helpdesk van de partij?

Mag er van uit gaan dat ze het wel moeten gaan verhelpen als die gemeld wordt xD
Als de helpdesk daadwerkelijk wat in gang zou zetten, zou dat inderdaad de beste oplossing voor beide partijen zijn. Helaas is hun reactie werkelijk altijd: het ligt niet aan ons. Zelfs als je ze logs, screens of statistieken stuurt die hard maken dat dat wel het geval is.

[Reactie gewijzigd door eedaan op 3 augustus 2021 17:17]

Ben geen mederwerker maar ik ken wel iemand werkzaam daar inderdaad.. Heb ik bij op school gezeten
Voor iemand die geen medewerker is, ben je het bedrijf wel heel erg aan het verdedigen.

Als jij met dit bedrijf geen problemen hebt gehad maar 10 anderen wel, ligt het dan aan hun of het bedrijf? Jij bent hun aan het verdedigen naar aanleiding van je eigen ervaringen, als medewerker moet je ook objectief kunnen kijken ;)

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door donleo123 op 3 augustus 2021 23:39]

Je kan ook gewoon dingen vanuit 2 kanten bekijken en vanuit daar handelen.

Heb tot nu toe maar 2 klagende over het bedrijf gehoord op tweakers
Uit eigen ervaring is de informatie die niet gedeeld mag worden omdat het moeilijk is om een toekomstvast excuusje te verzinnen voor onkunde.
Er zijn in NL echt maar een handjevol mensen in netwerkbeheer die echt weten wat ze doen. Er wordt zo veel gebeund en gekloot wat bij een kleine fout al extreme gevolgen kan hebben. Ik bedoel als een rollback niet een update niet daadwerkelijk tot werkende staat kan terugrollen betekend het dat er te veel naast wordt gerommeld (dus niet meegenomen in de backup die ingezet kan worden bij de rollback) wat niet meer gefixed kan worden of waarschijnlijker niet eens bekend is wie waar precies wat heeft lopen beunen.
Dit ligt ook zeke rniet bij Ziggo, die levert misschien de backbone maar ittdesk doet zoveel via eigen apparatuur of in elk geval wat ze zelf in beheer hebben.

Zal me ronduit niks verbazen als de update was om SSL certificaten te vernieuwen die worden gebruikt in de communicatie in hun netwerk. En dat het protocol gedefinieerd in die certificaten niet matched met het vorige protocol. Alles down maar alle netwerkschakels zijn niet meer te bereiken omdat zij de imprint hebben van het nieuwe certificaat hebben gekregen. Of nog leuker ondersteunen het nieuwe protocol niet en zijn daarom niet meer te bereiken en ze kunnen de certificaten op de servers niet niet weer terugzetten.
Dit is natuurlijk 100% een hypothetische situatie maar als je je zaakjes niet heel strak op orde hebt kan een situatie zoals deze ineens alles down trekken.
Dat verandert niets aan het feit dat er een objectief grote hoeveelheid problemen is met de provider en andere providers betere service verlenen.
Heb je ervaring met hun dienstverlening dan?
Want dan neem ik je opmerking voor granted en is het inderdaad gewoon prut.
Leuk, maar irrelevant.

Niemand geeft er iets om dat de FW van Juniper corrupt was, niemand geeft er iets om dat ze de poorten op de QFX weer opnieuw aan het opbouwen zijn.
Surfnet was rock steady. Nooit problemen. ITTDesk is alleen maar storing na storing. Dus hoewel ze nu misschien aan het werk zijn, liggen ze de rest van de tijd ergens lam op hun gat.

Echt, iedere maand is het wel weer raak in een complex met het internet. Dat was vroeger écht wel anders.
Lol. KPN stuurt je letterlijk een SMS'je wanneer er een storing in jouw buurt is (opgelost).
Ziggo of KPN belt toch ook niet op van "he ik heb geroken dat u internet problemen hebt, hoe kan ik ze voor jou fixen?"
Geen calls, maar er lopen wel degelijk diverse dingen om (grotere) verstoringen te detecteren..
Helaas gaat dat dus nooit gebeuren, zolang DUWO ze onderhands contracten blijft gunnen.
@mcDavid legt dus juist uit waarom ittdesk ook afgezien van deze storing al een vervelende provider was waar je als student niet op zit te wachten :) Eigenlijk zou je dus juist blij moeten zijn met de extra context die @mcDavid geeft over dit matige bedrijf!
Kunnen die mannen ook niks aan doen.. proberen ook gewoon hun best te doen dat internet weer te fixen
Dat is toch gewoon hun werk ook?
Nouja, inmiddels wel... Laat duidelijk zijn dat deze partij 0,0 ervaring heeft met netwerkinfra, op het broddelwerk wat ze sinds de oprichting bijelkaar geknutseld hebben na.
Ittdesk levert de dienst, verantwoordelijk zijn ze maar het is ook afwachten op oplossen

[Reactie gewijzigd door Zurazan op 3 augustus 2021 15:09]

De internet verbinding werd vroeger inderdaad door de Radboud Universiteit geleverd via hun eigen netwerk aan de studenten van SSHN in Nijmegen. helaas heeft SSHN besloten om geen internet meer af te nemen van de Universiteit, waarom weet ik niet. ik denk dat dit wellicht om te kosten ging dus dat het via ittdesk/ziggo goedkoper is.
Dat verhaal ligt genuanceerder, de reden zat hem ook in de support vanuit de radboud bij eventuele internetproblemen. Ook speelde mee dat de tv oplossing welke de ssh& in bepaalde complexen had door henzelf verzorgd werd en dat bepaalde contracten voor andere complexen afliepen.

Dit zou hebben betekend dat ofwel alleen al voor de afname van tv coax via ziggo (los) bijna evenveel betaald moest worden als er nu voor internet en tv betaald moet worden. Daarnaast hadden veel studenten klachten over de beperkte support bij problemen via radboud bij het internet.

Er is toen een heel gedegen afweging gemaakt met voors- en tegens. Ik zeg dit overigens omdat ik toentertijd erg nauw betrokken ben geweest bij deze onderhandelingen en afwegingen.
Daarbij moet ik zeggen dat de ssh& juist erg goed samen met de huurders heeft gewerkt op dit punt.

[Reactie gewijzigd door Mgear op 3 augustus 2021 16:51]

De offerte van Ziggo was in de ogen van de SSH& beter dan die van RU/ISC. Ik denk dat er bij SSH& toentertijd geen tweakers in de selectiecommissie zaten…
Grote verschil was dat ITTDesk een klantenservice aanbiedt, en dat wilde het ISC (toen nog UCI) niet doen. Je moest op het RU-hosted netwerk ook handmatig je statische IP-adres en routing instellen (niet te doen voor niet-technici), terwijl het nu gewoon via DHCP gaat. Dat scheelt waarschijnlijk vele honderden emails en ontzettend veel gedoe per jaar...

De RU gooide ook nog wel eens hele complexen elk uur een paar minuten offline als er een studentenrouter spanning tree advertisements het netwerk op gooide (studenten sluiten ook maar alles aan wat ze van pappie/mammie/etc krijgen), en dat is ook een situatie die maanden bestaan heeft op Vossenveld.

[Reactie gewijzigd door theguyofdoom op 3 augustus 2021 14:42]

Dat kan ik dus bij deze tegenspreken als tweaker en betrokkene toentertijd. Van belang is echter wel te melden dat er contractueel en mondeling de nodige toezeggingen en afspraken zijn gemaakt met betrekking tot leveringszekerheid (servicelevel), support, en zaken met betrekking tot de aanleg van backup glasvezellijnen.Dat de ssh& en andere verhuurders (deze hebben elk een eigen individueel contract) hen vooralsnog mee laten wegkomen van het niet nakomen van de afspraken, daar ligt mijn inziens ook een deel van de oorzaak. Men Itt-desk en ziggo zakelijk lijken zich niet aan de afspraken te houden welke zijn gemaakt met betrekking tot support en leveringsxekerheid.

[Reactie gewijzigd door Mgear op 3 augustus 2021 15:51]

Of überhaupt gebruikers.

Ziggo garandeert 99.5% uptime en vraagt hiervoor de helft? Doen!

En vervolgens kwamen ze er in het eerste jaar al achter dat Ziggo die 99.5% lang niet waar kon maken.
Eerlijk gezegd heb ik de afgelopen jaren nog nooit problemen gehad met mijn internetverbinding via ITTDesk (eerst Galgenveld nu Gouverneur).

RU/ISC wil/kon destijds niet meer dan 100 Mbps leveren, en kon geen normale servicetijden aanbieden (alleen tussen 9 en 5 op werkdagen). Ik begrijp dan ook wel dat het Huurplatform (SPH) destijds gekozen heeft voor deze partij. Anderzijds waren er voor de 'tweakers' inderdaad betere mogelijkheden via de RU/ISC..
Dan heb je de afgelopen jaren niet goed opgelet. Het internet heeft er namelijk zelfs twee hele dagen uit gelegen nadat een beunhaas een kabel doorgegraven had bij de brug over het spoor. Hiervoor kregen we een laffe bioscoopbon (eentje, terwijl we met twee mensen ingeschreven stonden op het adres). Daarnaast is het internet regelmatig dramatisch langzaam (5Mbps down, 95 Mbps up), of ligt het er gewoon uit (vooral als je wat later nog wakker bent).

De 100Mbps is een hard cap omdat de bedrading en aansluitingen in de muur maximaal 100Mbps ondersteunen.

Bij ingewikkeldere problemen zoals een foutmelding van Netflix dat de DNS niet goed is ingesteld aan hun kant (Netflix servers staan binnen het Ziggo netwerk). Dan zeggen ze gewoon "dat weten we niet, wij zijn niet van Ziggo dus kunnen we niks voor je doen". Als ik Ziggo bel zeggen ze "Je bent geen klant bij ons, ga maar naar ittdesk".

Samenvatting: prutsers.
Niemand kan die 99.x% waarmaken op een consumentenlijn.

Zeker niet als je te maken hebt met verouderde infrastructuur over de kabel/telefoon lijn.

Dan heb je niet alleen met globale storingen te maken ;)

Ik kan het voor mezelf wel waarmaken aangezien ik via een 99.9% (Praktisch 0% per jaar) eigen VPS gebruik en via die route mijn ISP lijntjes over gebruik voor seamless 'failover'. (Letterlijk geen failover maar dikke connection mirroring).

Gegarandeerd max possible uptime ;-)

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 3 augustus 2021 14:44]

Wat een raar verhaal. Een VPS draait in de cloud, kun je dus alleen via je ISP bereiken, dus single point of failure is de connectie met je ISP. Hoezo connection mirroring?
Niet helemaal correct.
Virtual Private Server zegt niks over de cloud. Je kan ook vmware of virtualbox of xen of iets dergelijks lokaal in je netwerk draaien.
Ik zou niet weten wat de toegevoegde waarde is voor deze toepassing, maar goed.
De manier hoe het geimplementeerd is, is niet een simpele ISP 1 down -> Failover naar ISP 2, etc.

Kijk anders even naar de Linux Bonding driver, of https://github.com/porech/engarde, of https://www.openmptcprouter.com/

Misschien dat je dan snapt waar ik het over hebt ;)

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 6 augustus 2021 18:39]

@Marctraider hier even een lesje wiskunde:

99.0%? Dat is 3,65 dagen storing per jaar. 99.9%? Dat is 8,76 uren per jaar. 99.99% is 52,56 minuten per jaar.

99.0% uptime per maand dan. Dat is 7,2 uur downtime. 99.9% uptime per maand is maximaal 43,2 minuten downtime.

Mijn provider komt niet aan de 10 minuten storing per jaar. 'globale' storingen is helemaal totale onzin. Als je services of systemen aggregeert kun je ze redundant uitvoeren en is 'globaal' juist een oplossing om tot hogere stabiliteit te komen.
99,5% is een maximale downtime van 40 uur. Dat kunnen ze makkelijk waarmaken.
Wel apart dat ze voor de standaard/particuliere coax aansluitingen wel gewoon 99,8% halen, heb 10 jaar Ziggo gehad (2 verschillende steden) en dat was een beetje de gemiddelde uptime (zat meer richting de 99,9% alleen heb wat pingloss meegenomen).
99,5 Is nog steeds 1,5 dag down per jaar.
En dat redden ze dus al lang niet.
Verspreid dat nog eens over het jaar, bijv 36 dagen elk 1 uur down op ongunstige momenten... dan zou ik wel gek worden
Ja, zelfde manager die het contract tekende dat ze binnen 1,5 dag aan de oplossing van de storing moesten beginnen, raakte in paniek toen het systeem 1,5 uur down was.
Helaas dus een gevalletje alleen naar het kostenplaatje kijken en niet naar de kwaliteit dat ze al hadden
Wellicht inderdaad dat er geen mensen met wat kennis van zaken erbij hebben gezeten en alleen reguliere studenten wellicht als feedback bron.
Wellicht dat de universiteit dit ook niet meer aan mocht bieden van Surfnet? Kan me voorstellen dat in de begintijd van het internet dit wel werd gedaan omdat de markt geen fatsoenlijk alternatief kon bieden maar inmiddels leven we in andere tijden. (pure speculatie mijnerzijds, heb geen idee wat de echte reden is).
In andere studentensteden (o.a. Utrecht, Zeist en Rotterdam) levert de SSH nog wel internet aan huurders via hun eigen SSHnet, en SSHnet komt dan weer uit bij SURF. Aan SURF zal het dus niet gelegen hebben :)
Zij hebben een aanbod gedaan, echter qua “klantenservice” en support en de prijs van een afzonderlijk nieuw tv contract met derde partijen maakte dit aanbod in verhouding niet goed genoeg. Daarbij is ook juist gekeken naar de behoefte van de doorsnee student huurder en niet alleen naar de belangen van tweakers en it liefhebbers.
In Nijmegen is de internetverbinding in 2015 gewoon verkwanseld door SSHN en een incapabele huurderscommissie (SPH). Daar lag een prima verbinding via Surfnet over de Telemannringen (redundantie) met ondersteuning van de IT van de Radboud (UCI).

Die laatsten hadden geen zin in allerhande helpdeskvragen en het forum van SPH was te onbekend. Toen het tv contract voor de studentenwoningen afliep heeft Ziggo gewoon gevraagd of ze internet ook niet over konden nemen. Met de belofte van een helpdesk via ITTDesk was dat snel beklonken.

https://adoc.pub/queue/ge...iging-internet-en-tv.html

Het begon al slecht met in het eerste jaar een paar flinke storingen waarbij bleek dat er helemaal geen redundantie meer was (later opgelost) waardoor dat onnodig lang duurde. En ITTDesk blijkt in de praktijk enkel dit soort nutteloze tweets te geven en weinig inhoudelijks. Een simpele storingslog is informatiever. Sindsdien ging het beter, af en toe een korte storing, tot heden dus.

[Reactie gewijzigd door sambalbaj op 3 augustus 2021 21:03]

Ai ai ai, die SPH is ook een stelletje beunen bij elkaar. Een Word document waar je je zelfs op de middelbare nog voor zou mogen schamen, en natuurlijk vol in de mooie woorden van ITTDesk en Ziggo getrapt.

Terwijl het ISC ze gewoon geen mooie praatjes verkocht, maar de harde realiteit op papier zette.
Ook die criteria: "onze achterban hecht veel waarde aan communicatie via nieuwe platformen". Nee stel idioten, het ISC hoefde ik niet via Twitter of Facebook te volgen, want daar werkten enigzins capabele mensen. Maar de statusupdate van ITTDesk via "sociale media" maakt vast veel goed.
Nee onmacht, hoe was dat hier met base en telenet tijdens de watersnood. Die zitten nu ook nog in een panne. Alles op het internet gaat eens op een moment plat. }>
Volgens Ittdesk via Twitter kan je schadevergoeding met de verhuurder regelen maar dat is in dit geval helemaal niks. Wettelijk gezien hebben we per 12 uur recht op 1/30 abonnementskosten wat uitkomt op 50 cent. Gemaakte 4g kosten en studenten die niet thuis konden werken gaan ze echt niet compenseren.
Vervolgschade moeten vergoeden zou de abonnementsprijzen alleen maar omhoog brengen, dit nog los van alle discussies over wat nu wel of niet vervolgschade is.
Die hebben toch ook zomervakantie nu zou je toch denken?
In de zomervakantie gebruiken de meesten toch ook nog internet. Daarnaast zijn er in Eindhoven ieder geval nog herkansingen over een week.
Op meer plaatsen, en veel van die studenten zijn voor zowel voorbereiding als tentamen afhankelijk van een online leeromgeving.
Er bestaat anders ook gewoon nog mobiel internet dat voor absolute noodzaak voldoende is om in elk geval je leeromgeving in te zien. Ik kan mij echt niet voorstellen dat dit vandaag de dag voor echte paniek zou zorgen bij studenten. Het is even lastig ja, maar komop zeg..
Want mobiel internet is goedkoop en iedere student zwemt in het geld.
Ja, goedkoop.
Nee, waarschijnlijk niet.
Er zijn nog steeds studenten die online tentamens hebben. Niet iedereen weet hoe je een hotspot of iets dergelijks kan opzetten met je mobiel, dus er zullen we degelijk studenten zijn die in paniek zijn geraakt.
Dus jij gebruikt in je vakantie geen internet? De studenten hebben ook herkansingen/extra kansen voor tentamens aankomende weken
Dus jij gebruikt in je vakantie geen internet? De studenten hebben ook herkansingen/extra kansen voor tentamens aankomende weken
Ik denk eerder dat Andros bedoelt dat nu tijdens de zomervakantie de meeste studenten niet op hun kamer zijn, maar thuis bij hun ouders of op vakantie. In mijn tijd kwam je in een studentenhuis slechts een enkeling tegen.
Een groot deel zal weg zijn inderdaad, maar van de tienduizenden studenten die er buiten de vakantie last van zouden hebben, zal vast nog wel 10%-20% op hun kamer zijn, om wat voor reden dan ook. Dat zijn alsnog duizenden studenten.
Mijn studentenwoning is gewoon mijn huis. Ik ben hier in de vakantie juist vaker dan ooit.
Vele master studenten ronden nu pas hun thesis af, vooral in de psychologie en economie waarbij vaak eerst langurende privacy toestemmingen en dergelijke geregeld moeten worden. Vandaar dat deze studenten nu pas het echte thesis document schrijven, met o.a. veel extra bronnen die benodigd zijn en stack exchange voor alle codeer issues (e.g. stata, R, python, Latex).
Ook hebben sommige medische en technische studies nu de laatste ronde herexamens. Daarnaast zijn nu ook mensen met bepaalde beperkingen of redenen aan de beurt voor hun extra resit, eventueel dankzij COVID. (in ieder geval op Tilburg University)
Als laatst, vele buitenlanders (e.g. chinezen, niet discriminerend bedoel) die zijn nog in Nederland. Als ze terug zouden willen gaan moeten ze eerst 2 weken in een hotel in quarantaine op eigen kosten, waarna ze nog 2 weken eigenlijk geen nauw contact met andere mogen hebben. Die financiele en logistieke barrieres zorgen ervoor dat redelijk veel studenten nog aanwezig zijn.

[Reactie gewijzigd door anoniem987654 op 3 augustus 2021 13:27]

Het noemen van een nationalitieit heeft toch niets met discriminatie te maken? Maar inderdaad, buitenlandse studenten zullen in de zomer daar blijven, die vliegen niet zomaar even naar huis. Ik zou eerder verwachten dat begin augustus de scholen zowat stil liggen maar blijkbaar zijn er nog studenten bezig.
Ik snap waarom hij zichzelf probeert af te schermen. De grote aantallen buitenlandse en met name Chinese studenten ligt nogal gevoelig, zowel in de politiek als bij de onderwijsinstellingen zelf. Beschuldigingen van discriminatie worden vaak gebruikt door de CCP en overheidsgezinde Chinese studenten om kritiek over hun aanwezigheid te weerleggen. Als je kijkt naar Australië is dit daar met name een groot probleem, gezien de grote invloed van China op dat land. De CCP gebruikt de Chinese studenten om invloed uit te oefenen op onderwijsinstellingen en op studenten die kritiek hebben op China. Ze creëren dezelfde grimmige omgeving als in China op de campussen.
Ja dat klopt zeker.
Alles kan tegenwoordig verkeerd opgevat worden.
China is toevallig waar veel klasgenoten en collega's van mij vandaan komen vandaar dat ik het meest bekend ben met de entry-barriers die deze groep op dit moment bezighoud.
Hetzelfde argument is ook toepasbaar op andere landen met quarantaine issues (zoals de UK en Australië) of waarvan directe vluchten nog schaars en duur zijn (e.g. vietnam).
Vandaar dat ik zowel niet wou hebben dat mensen denken dat er hier veel chinezen zijn, en ook niet dat chinezen, of Netherlanders met Chinese achtergrond, zich beledigd voelen! Mijn comment was gebaseerd op eigen ervaringen en niet gemakzucht van een makkelijk voorbeeld. Zal de volgende kleer proberen te zeggen: uit eigen ervaring, ipv niet discriminerend bedoel.
Tweakers is geen plek voor politieke relletjes en zo houden we het graag.

Btw @gradus_8 , inderdaad Australië is niet geweldig. Ben zelf een half jaar op exchange geweest naar Monash in Melbourne. Gelukkig niet zo erg als sommige andere universiteiten aan de gold coast. Echter is het wel een dingetje en vandaar mijn bovenstaande comment. Daarnaast is het ook belangrijk te realiseren dat een meerderheid van de chinese studenten eigenlijk niet ingezogen wil worden in de hele CCP vs Universiteiten discussie. Nogmaal, daarom mijn bovenstaande comments en deze edit, we willen ze niet drukken naar een van de kanten en deze studenten hun eigen gang laten gaan, zonder het slachtoffer te worden van ongeweste discriminatie veroorzaakt door andere factoren.
Ha, grapjas. Veel mensen met scripties of projecten die uitlopen zitten nu nog te werken. Misschien niet volle kracht, maar alsnog wel.

Daarnaast, hoe vind jij het als jij op je vrije dag geen internet hebt thuis? Want lang niet iedereen gaat in de zomer naar de ouders.
Gematigd irritant vind ik dat, moet ik de telefoon gaan gebruiken als hotspot :/

15 jaar geleden had ik ademnood gehad als het internet een dag uit zo vallen. Maar de tijden zijn veranderd.
Als je inderdaad een abonnement met onbeperkt internet hebt.

Ik heb geloof ik 500MB/maand omdat ik nooit de behoefte heb om mijn telefoon te gebruiken op plekken waar ik geen wifi heb.

Tuurlijk, een hipper abonnement kost vast ook geen drol meer, maar als je verwacht dat een storing elk moment opgelost kan zijn is het ook weer zo wat om daarvoor weer speciaal naar de winkel te fietsen. Nu al bijna twee dagen storing is toch wel een beetje jammerlijk.
Er bestaat nog altijd zoiets als een tweede zit (Nederlands: herexamens) ;)

[Reactie gewijzigd door Robinho96 op 3 augustus 2021 13:10]

"Er bestaat nog altijd zoiets als een tweede zit (Nederlands: herexamens) ;)"

Ja, die valt in deze periode, de reguliere "zit" valt in periode 4, die ergens in juni geeindigd is. Wat wil je precies zeggen?
Er zijn studenten die herkansingen hebben, phd'ers die werken, stagelopers, velen die thuis blijven in deze tijd enzovoort. Zoveel redenen te bedenken dat studenten ook nu afhankelijk zijn van internet...
Nederlandse jeugd is vaak onafhankelijker van de thuisbasis dan 'onze' Vlaamse jeugd.
Het is er meer de gewoonte om op kot te blijven, ook tijdens de vakantie.
Dit, en uiteraard 2de zit.
Daarbij wordt er op een uni ook wetenschappelijk onderzoek gedaan en zitten er phd studenten die vior hun studie een betaalde positie binnen het universiteitsbedrijf hebben. Dat stop gewoon niet omdat de bachelors en masters vakantie hebben.
Maar al is maar 10 of 20% van de studenten in hun studentenhuis dan heb je het nog altijd over duizenden gebruikers.
Dus die kunnen niet in de vakantie op hun kamer zitten? Of hebben studenten geen recht op 24/7 internet als ze niet aan het studeren zijn ookal betalen ze wel gewoon voor internet
Terug naar je ouders tijdens vakantie geldt lang niet voor iedereen.

Toen ik studeerde was mijn studentenhuis/-kamer echt wat ik beschouwde als mijn thuis. De stad waar ik studeerde (Enschede) was de stad waar ik (soort van) een leven had opgebouwd. En dat gold voor meerdere van mijn vrienden daar ook. Er waren er genoeg die het grootste deel van de zomer in Enschede bleven, buiten misschien een paar weekjes weg voor vakantie.

De hele vakantie terug naar mijn ouders zou zijn alsof ik daar anderhalve maand op visite was.
Ik werk gewoon in de zomervakantie. De omvang van deze storing is best absurd hoor, in meerdere steden is er gewoon al bijna twee dagen geen internet.
Vergeet ook niet de mensen die in de zomer gewoon stages lopen vanuit huis (thuiswerkstages)
Bij gepland onderhoud van zondag op maandag is rond 02.00 uur 's nachts 'iets fout gegaan', waardoor sindsdien de hele core van ittdesk 'op zijn gat ligt', vertelt een woordvoerder van het bedrijf.
Lekkere professionele woordvoerder ook, haha.
Ik heb liever zo'n figuur die direct is en misschien wat vreemde woorden gebruikt. Dan 1 of ander bullshit verhaal van een professionele woordvoerder. Daar heb je nog minder aan.
Je toon geeft ook een beetje aan hoe serieus je het neemt als bedrijf. Onprofessioneel of al te informeel taalgebruik (waarover je natuurlijk kunt twisten waar die grens ligt) kan een negatieve reactie oproepen als een storing een serieus probleem is voor jou als klant, maar het taalgebruik de indruk wekt dat er te luchtig over wordt gedaan, of dat de medewerkers die het moeten oplossen niet echt de meest professionele mensen zijn.
Nu vind ik het hier wel meevallen, maar in dit soort situaties zou ik als bedrijf iets beter op m'n woorden letten (zonder idd gelijk door te slaan in wollige woordvoerder newspeak - maar er is een middenweg ;))

[Reactie gewijzigd door Tc99m op 3 augustus 2021 14:09]

Wat zou je willen weten dan?
Is vast ook degene die hun Twitter beheert, het is soms nauwelijks Nederlands/Engels te noemen.

https://twitter.com/ITTDesk
Inderdaad zeg. Wat een grap.
Ik ken dit netwerk niet en zal ook als laatste commentaar leveren op de inrichting van een anders netwerk, maar sinds zondag nog geen goede analyse weten te geven is redelijk schokkend. Wij hebben zelf wel eens langere storingen gekend, maar vaak is de oorzaak vinden niet datgene wat enkele dagen duurt.

Iemand van onze tweakers dichter betrokken bij deze situatie? Klein tipje van de sluier zou ik wel leuk vinden... ;)
We zitten nu op 1,5 dag en hoewel de meeste storingen zeer simpel zijn, zijn er ook storingen die zeer slecht zijn te herleiden en vaak gaat het als volgt.

- Bedrijf ingehuurd voor onderhoud,
- Storing ontstaan en mensen ter plekke proberen wat dingen maar zijn niet echt de mensen voor grote storingen dus die bellen weer andere mensen van hun bedrijf, tegen dat die ter plekke zijn is de zon al op.
- Deze mensen proberen ook een hoop dingen kunnen ook heel veel maar niet alles, dus als die het niet meer zien zitten na een werkdag wordt de leverancier van de apparatuur gebeld welke mensen stuurt en best kans dat die mensen uit bijvoorbeeld Luxemburg o.i.d. moeten komen. (Deze mensen zijn hier inderdaad reeds ter plaatse)
- Deze mensen proberen meestal een paar dingen voor diagnostiek maar soms vindt je het dan gewoon niet en dan trek je alles uit elkaar en bouwt de installatie opnieuw op om te kijken wanneer de fout ontstaat omdat je geen dagen met instellingen kunt "spelen" en heel soms kun je zelfs dan geen duidelijke conclusie trekken, en dan blijft over het stapsgewijs uitwisselen van de hardware waarbij nieuwe onderdelen ook eerst allemaal geconfigureerd moeten worden (en dan is het nog de vraag in hoeverre die hardware voor handen is, of dat die eerst met koeriers in Europa bij elkaar geschraapt moet worden.)

En dan zit je nog met bijvoorbeeld de arbeidstijdenwet en fysieke beperkingen van de mens waardoor je met rusttijden en overdrachten moet werken.
Ik snapte al niet waarom het specifiek om studenten ging. Had geen idee dat er providers gericht voor studenten huisvesten bestonden. Ik dacht dat die gewoon altijd een goeie deal met KPN, Ziggo of T-Mobile sloten.

[Reactie gewijzigd door Nimac91 op 3 augustus 2021 13:19]

Het gaat hier over de corporaties die studentenhuisvesting aanbieden. Het gros van de studenten woont in particuliere / private studentenhuizen. Die hebben inderdaad gewoon een contract bij een willekeurige reguliere provider.
Die hebben inderdaad gewoon een contract bij een willekeurige reguliere provider.
Je zal wel bedoelen: Die hebben inderdaad gewoon een contract bij de goedkoopste provider. :)
Ik huur in Leiden via Duwo een woning die ook een Ziggo aansluiting via ITTdesk heeft. Ik heb echter de luxe dat ik daarnaast ook een particuliere Ziggo aansluiting heb. Dit is natuurlijk wel een stuk duurder. Maar na de zoveelste storing was ik ITTdesk zo zat, dat ik graag wat meer betaal voor het gebruik van de particuliere lijn die het 99,5% van de tijd wel doet. ITTdesk boeit het niks als je aansluiting niet werkt en je niks gedaan krijgt. Zeker in deze tijd van thuiswerken is dit niet te doen natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door cordonbleu op 3 augustus 2021 13:10]

Hoeveel is het prijsverschil?
Behoorlijk. Ziggo via ITTdesk is volgens mij rond de €15 p.m. via het huurcontract. Ziggo basic (75mbit) is nu rond de €50 p.m. geloof ik.
In Groningen zaten de studentenflats op surfnet van de Rijksuniversiteit Groningen. In 2014 moesten de studentenflats jongerenwoningen worden en 10% asielzoekers gehuisvest worden. Bye bye papers lezen zonder steeds opnieuw te moeten inloggen. De Rijksuniversiteit Groningen trok de stekker eruit omdat er andere mensen dan studenten woonde en ittdesk met Ziggo kwamen erin.
In 2021 al ruim twee dagen een internetstoring hebben in je eigen netwerk. 8)7 Niet eens omdat er een datacenter in de fik is gevlogen ofzo, maar gewoon vanwege prutswerk. Twee(!) dagen. Man man man.

Maar ja, het zijn maar studenten natuurlijk, zullen ze bij ittdesk denken. Zal een stuk minder ophef uit ontstaan dan als Ziggo zelf twee dagen plat ligt :D

[Reactie gewijzigd door Saven op 3 augustus 2021 13:54]

Dit gaat ook helaas ook om gebouwen met jongerenwoningen, niet alleen studentenhuisvesting.