Nintendo brengt in november nieuwe Game & Watch met oude Zelda-games uit

Nintendo brengt ter ere van de 35e verjaardag van Zelda een nieuwe Game & Watch-handheld uit. Vorig jaar deed Nintendo dat ook met het jubileum van Super Mario Bros. De nieuwe versie krijgt drie oude Zelda-games en is vanaf 12 november te koop.

De handheld heet voluit Game & Watch: The Legend of Zelda en bevat de allereerste game uit de serie, die in 1986 voor de NES verscheen. Ook bevat de handheld Zelda 2: The Adventure of Link uit 1987 en de game The Legend of Zelda: Link's Awakening, die in 1993 voor de Game Boy verscheen.

Er staat nog een vierde game op de Zelda-editie van de Game & Watch; dat gaat om een aanpassing van Vermin, een van de oorspronkelijke Game & Watch-titels. Het gaat om een whack-a-mole-minigame met Link als speelbaar personage. Ook bevat de handheld een interactieve klok en timer.

De Game & Watch met Zelda-games is vanaf 12 november te koop. De retrohandheld komt een jaar na het verschijnen van de Game & Watch met Super Mario Bros. uit. De prijs van de nieuwe versie zal vergelijkbaar zijn met de uitvoering van vorig jaar, die kost zo'n 55 euro.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

15-06-2021 • 19:26

56 Linkedin

Reacties (56)

56
56
20
0
0
30
Wijzig sortering
Mooi nieuws en past mooi bij mijn verzameling maar het zijn niet de Zelda's waar ik op gehoopt had.. hopelijk komen o.a ook Wind waker, Twilight princess, Ocarina of time, Majora's mask, Spirit tracks, Phantom hourglass, etc.

Dezen waren ook op Wii en WiiU en DS en 3DS dus waarom Switch niet ? de ports gebeuren wel via andere Studio's dat was in het verleden ook succes dus hopelijk komt er nog een Zelda direct dit jaar aub _/-\o_
Als die komen komen die idd wel tijdens een eigen Nintendo direct/35th Zelda gedoe. En die komt dan pas 1-2 maand voor ze ook uit komen gok ik gezien Nintendo 'laatste tijd' redelijk dicht op releases iets aankondigd.

[Reactie gewijzigd door The Chosen One op 15 juni 2021 20:42]

Volgens mij hoorde ik Aonuma in deze direct zeggen dat er verder geen campagnes of andere spellen op de planning staan voor wat betreft deze 35e verjaardag, dus die droom kunnen we helaas laten varen :(
Wind waker, Twilight princess, Ocarina of time, Majora's mask, Spirit tracks, Phantom hourglass, etc.
Dat zijn meteen ook de 3D titels. Zal waarschijnlijk niet lukken omdat je dan een krachtigere hardware nodig en buiten dat lijkt het me niet echt handig om die titels te spelen op zo'n klein scherm.
Geen idee waarom, maar hij had het over de Switch, die lijkt me krachtig genoeg..
Nee hoor, het zijn 2 alinea's. De eerste gaat over het artikel, daarom mag ik ervan uitgaan dat dat deel over de game&watch gaat. In de tweede alinea begint hij over de Switch.
Hij begint zijn tweede alinea toch echt met "deze", waarbij hij dus refereert aan de eerste alinea.
Zelda Ocarina of Time is opnieuw uitgebracht op de 3DS als ik me niet vergis. Dat was destijds al geen krachtige hardware dus dat moet nu prima kunnen op een Game & Watch-achtig iets. Het kleine scherm van een 3DS was daarbij geen probleem. Goed een 3DS scherm is dan wel iets groter dan die van een game & watch maar nog steeds is het vrij klein. Daarnaast liepen de N64 games voornamelijk op 240p dus veel meer detail is er toch niet om te tonen op een groot scherm.

De grootste uitdaging zal denk ik eerder zijn om de emulatie goed voor elkaar te krijgen. Daar gaat relatief veel ontwikkeltijd in zitten en dat is denk ik eerder wat het een duur product zou maken. De emulatie van N64 spellen op Wii en WiiU was nou niet bepaald goed en er is veel over geklaagd. Ik vermoed dat dit een van de redenen is waarom Nintendo nog geen N64 games op Switch aanbiedt. Liever de launch uitstellen en het in 1x 3x goed doen dan weer een brakke emulator oplossing.
De 3DS versie van Ocarina of Time was een remaster met verbeterde textures en graphics, dus die past sowieso niet in een simpele handheld als deze. Sterker nog: zelfs de originele N64 ROM past niet in deze handheld, want er zit slechts een 1MB flash ROM in, en de N64 ROM van Zelda is al 25.7 MB, en de ge-remasterde 3DS versie is zelfs 512 MB, dus die past never nooit niet op dit simpele apparaatje.
Daarom schreef ik ook: "Game & Watch-achtig iets", niet Game & Watch. De 'nieuwe' Game & Watch heeft toch ook niet de specs van de originele Game & Watch spelletjes uit 1981? Het verschil tussen de originele Game & Watch spelletjes en de huidige is vele malen groter dan het verschil tussen de huidige en wat je nodig hebt om N64 spelletjes te spelen.

De specs van een 3DS zijn behoorlijk bescheiden:
- ARM11 MPCore 2x @ 268MHz (one reseved for OS)
- 2x VFPv2 Co-Processor
- 128MB FCRAM
- 6MB VRAM
- PICA200 GPU @ 268MHz

Ter vergelijking de specs van de Game & Watch met Super Mario Bros:
- 32-bit Arm Cortex -M7 280 MHz MCUs (L1 cache: 16 Kbytes and 17 Kbytes instruction cache)
- 8M-bit 1.8v CMOX MXSMIO Flash Memory
- 128-Kbyte Flash memory
- 1.4 Mbyte RAM
- 2x Octo-SPI memory interface with on-the-fly decryption

Tegenwoordig zijn er chipjes die even snel maar zuiniger zijn dan die van de 3DS. Het is echt niet zo'n grote stap om van de vorige Game & Watch naar iets te gaan waar N64 spelletjes op draaien. Dus laat dat "never nooit niet" maar achterwege.
Ik bedoelde uiteraard nooit op deze versie van de hardware. Hoe wou je zo'n N64 game, laat staan de 3DS versie ervan op een 1MB Flash ROM proppen? Dan zouden ze er een aanzienlijk grotere hoeveelheid beschrijfbaar geheugen in moeten stoppen, net zoals in de NES en SNES Mini, dan zou het wel kunnen, maar dan nog zou de 3DS versie teveel gevraagd zijn. Het gaat hier per slot van rekening over emulatie en dan moet het systeem waarop je draait op nagenoeg alle fronten meerdere malen krachtiger zijn.

Vroeger was de stelregel altijd minimaal 5x krachtiger. Ik weet niet of die verhouding tegenwoordig nog op gaat, maar als je kijkt hoe N64 emulatie op de Mini's draait, dan is dat ook niet altijd perfect, en deze Game & Watch handhelds zijn niet krachtiger dan de Mini's.
Nogmaals, ik heb nergens geschreven dat het op deze versie van de hardware zou moeten. Ik schreef: "Game & Watch-achtig iets". Daarna schreef ik dat de huidige Game & Watch dichter bij een 3DS-achtig iets zit dan de Game & Watch van 1981. Zelfs nog specs gegeven zodat je kunt vergelijken.

De 3DS versie is geen emulatie. Die is door Nintendo(?) geport. Er is dus al een ARM versie van die engine. Niet dat je die 1-op-1 even op een andere ARM CPU kunt plempen, maar er is een basis waarmee gewerkt zou kunnen worden. Daarnaast, een NES/SNES-mini is krachtig genoeg om N64 spellen te draaien met emulatie, zeker in 240p. En zoals ik al schreef zal er relatief veel ontwikkeltijd in gaan zitten om de emulatie goed te krijgen (want dat is die nu nog niet). Dus linksom of rechtsom kan Nintendo het doen als ze zouden willen maar in beide gevallen zit er veel ontwikkeltijd in.

Ik denk dat je tegenwoordig voor een ~60 euro Nintendo console best wel een ARM chip kunt vinden die N64 games kan draaien en in een Game & Watch huisje past.
Ik denk dat we een beetje langs elkaar heen praten. Ik ben het met de meeste van je punten eens, maar wat betreft de 3DS versie van Zelda had ik het over emulatie omdat je die niet native op een ander systeem zou kunnen draaien. Zelfs niet met de genoemde chipset. De huidige Game & Watch draait ook een emulator voor de games, dus dat is ook niet native, ARM chipset of niet.

Maar goed, een N64 in een Game & Watch behuizing zou best kunnen, ja. Persoonlijk zou ik dat echter niet willen, sowieso niet omdat het niet past, de controls dan waarschijnlijk erg krampachtig worden, of je moet er gewoon een 3DS behuizing van maken, en de games in de Game & Watch handheld die er nu is en de Zelda versie die nu gaat komen, bieden eigenlijk ook al games die niet bij die generatie van systemen passen, al zijn ze dan wel nog simpel/passend genoeg zodat je ze met dezelfde controls kan besturen.

Wat ik persoonlijk dan wel weer tof zou vinden, is zo'n Game & Watch clam shell design, met 2 schermen, en een paar van de originele Donkey Kong spellen erop. ;)
Meerdere bronnen geven aan dat Windwaker en TP dit jaar nog naar de Switch komen. Blijven geruchten, maar je kan hopen ;)

https://www.xgn.nl/nieuws...-dit-jaar-nog-naar-switch
Ah dank je en laten wij het hopen en zo niet.. dan ga ik wel een WiiU halen voor de Zelda's die op Switch ontbreken en er zijn nog meer die ontbreken op Switch zoals Xenoblade Chronicles X :)
Nu maar hopen dat ze beter leverbaar zullen zijn dan de super mario game & watch want die was de eerste maanden nergens te krijgen.
Nou, die waren er genoeg te krijgen op bol.com hoor in de eerste maand. Ik was heel laat met de game & watch, en dacht dat ik ook zou misgrijpen. Maar nee. Gewoon een paar dagen na release besteld (was op vooraad) en meteen de volgende dag geleverd.

Sterker nog, ik zag een aantal tweakers die hun game & watch gewoon voor net iets onder de verkoop prijs verkochten want die dachten ook dat het niet te krijgen zou zijn op launch en dus een extra centje konden pakken, maar nee :-)
Ik had zelfs een amazon voor-inschrijvings korting ergens te pakken gekregen 10E goedkoper. Ben benieuwd of dit weer gaat lukken ? Wellicht dat deze hardware nieuwe mogelijkheden biedt ?
Amazon.nl, daar was hij gewoon continu leverbaar. Ik heb niets hoeven pre-orderen, kon hem gewoon op mijn gemak bestellen en er was meer dan genoeg voorraad. Sterker nog, de Mario versie is nu nog steeds verkrijgbaar:
https://www.amazon.nl/Gam...+watch%2Caps%2C153&sr=8-6
Ze zijn vandaag de dag nog steeds gewoon verkrijgbaar voor de normale prijs.
55 euro, das weer een flinke prijs voor iets dergelijks. De nostalgie mag je er zelf bij bedenken.
Leuke apparaatjes, mooi die nostalgie, ik ga waarschijnlijk net als die vorige er heel enthousiast over zijn, er veel naar staren op de websites en uiteindelijk als puntje bij paaltje komt toch niet kopen :+

Gelukkig heb ik nog een echte Game&Watch liggen, voor het echte nostalgische gevoel. Soms kom je ze wel eens tegen op veiling sites, vraag me af voor hoeveel meer euro je gewoon een echte kunt bemachtigen. Als het een niet zeldzame is, moet dat toch lukken voor iets meer geld misschien dan deze?
Dit zijn wel de Zelda’s die ik ooit gespeeld heb dus ergens vind ik het wel gaaf, maar Nintendo maakt er wel een sport van om hetzelfde spelletje in 100 verschillende vormen te verkopen zeg.

Eerste zelda uit 1986 en na 35 jaar verkopen ze t gewoon hopla opnieuw :P
De originele zelda veel gespeeld, ook na het verslagen van Ganon, zodat alles op een andere plaats zit. Was best wel uitdagend toen, maarja toen was ik 8-9 jaar ofzo als ik dit voor het eerst speelde. 55 euro lijkt me op zich niet zoveel. Maar als je al een nintendo mini en snes mini hebt, of beter nog het origineel, dan is dit een duur hebbeding. En nostalgie is leuk, heb hier ook zo een snes mini staan, maar na 20 minuten ofzo heb ik het wel weer gezien.
Als je een SNES mini na 20 minuten voor gezien houdt zit je hooguit 1 minuut ofzo in ieder spel. Dan is het introfilmpje net afgelopen... misschien kan je er beter 1 uit pikken en daar wat langer aan besteden.
Classic games zijn vaak wel lastiger te besturen en moeilijker om uberhaupt uit te spelen, vereist wel meer doorzettingsvermogen dan recente games.

Als je een Switch met on-line abonnement hebt kan je Zelda 1, 2 (en Link to the Past) spelen via de NES en SNES collecties. Scheelt weer allemaal losse spelcomputertjes aanschaffen ;)
Ontzettend leuke gadgets deze G&W-replicas. Mijn alle eerste spelervaringen waren op de Game & Watch dus hier heb ik veel gevoel bij. Net als bij de Mario G&W van vorig jaar is dit voor mijn een dag 1 aankoop.
Inderdaad, Donkey Kong en Popeye gespeeld tot ik letterlijk blaren op mijn fingers had.

De Mario Game & Watch ligt dus ook naast me op tafel en deze nieuwe versie ga ik ook 100% zeker weten kopen. Gelukkig woon ik in een land waar ze makkelijk te krijgen zijn omdat er veel minder mensen met een zelfde jeugd sentiment rond lopen (waren hier alleen via illegale import te krijgen en dan ook nog eens heel erg duur) Dus ik hoef me gelukkig niet zorgen te maken over beperkte beschikbaarheid zo als in Amerika waar deze dingen massaal opgekocht worden door de kerstman en zijn helpers (en scalpers die de kerstman maar wat graag een poot uit draaien)
Had dan Oracle of Ages en Seasons gedaan. Als dat ding Link's Awakening kan draaien dan lukken die ook wel.
Voor 100 euro heb je een handheld met unlimited games van vele consoles, en met beter scherm e.d.

Dit koop je voor nostalgie. Simpel!
Als je bij iemand inbreekt en z'n playstation 5 en games jat, heb je zelfs gratis één van de nieuwste consoles met games!

Maar als je dingen legaal wilt doen kost het nou eenmaal geld. De mensen die consoles en games maken willen graag ook een inkomen voor hun werk.
Ik heb het hier niet over illegaal. Je kan de games fysiek kopen, het is aan jou of je er eerlijk mee omgaat.

Het gaat erom dat je een handheld koopt voor 55 euro, die gelimiteerd is! Waarbij je voor 80 a 100 euro een veel beter systeem hebt, en niet gelimiteerd is.

Je koopt dit voor nostalgie wil ik ermee zeggen, en vind het persoonlijk aan de prijs!

[Reactie gewijzigd door Davidoff1976 op 15 juni 2021 20:15]

Voor de een is 55 euro een heel bedrag, de ander drinkt het er op een avondje in de kroeg doorheen.
Als je de oude Zelda games nog nooit gespeeld hebt kan je je er uren mee vermaken, en dat voor minder dan de prijs van 1 Switch/Playstation/XBox game. Daarnaast is het natuurlijk een leuk verzameldingetje voor liefhebbers wat de prijs waarschijnlijk ook wel iets opdrijft.

[Reactie gewijzigd door bzzzt op 15 juni 2021 22:09]

Ja, je moet het niet relativeren wat voor een, een heel groot bedrag is, en voor de ander een klein bedrag?

Een Porsche van een ton kopen doet de een zonder na te denken, een ander spaart er zijn halve leven voor.

Het gaat erom dat ze dik willen cashen op zeer oude games, die vele (onder andere ik) al vele malen uitgespeeld hebt, en dat verpakken in een jasje 'nostalgie' en beperkte gelimiteerde hardware.

Er is al zoveel 'zooi' op de markt, dus je betaald alleen voor het omhulsel.

Als je dit apparaat zou kraken, gaat het hele argument al niet meer op dat het wel of niet illegaal is om een betere handheld te kopen die zo veel meer kan, in zowel soft als hardware!

[Reactie gewijzigd door Davidoff1976 op 16 juni 2021 18:18]

Om het bij auto’s te houden: er waren ook genoeg mensen die de nostalgie meerprijs over hadden voor een New Beetle 🙂

Uiteindelijk is het Nintendo dat mag bepalen hoe ze Zelda aanbieden, iets met copyright en zo. Je koopt het recht hun spel op bepaalde hardware te spelen.

Of het echt puur om de cash gaat ga je geen antwoord op krijgen; in dat geval zou ik geen gelimiteerde editie verwachten.
Ze houden de klassiekers in ieder geval toegankelijk; denk dat er maar weinig mensen nog een nes hebben staan.
Natuurlijk, en voor iets meer koop je een FPGA die de game consoles niet via emulatie maar op echte hardware kan laten draaien en dus echt helemaal cycle accurate is en zonder enige glitches duizenden games kan draaien. De rom dumps kun je zelf maken van je bestaande games en die kun je net als de originele hardware dan beschermen. Ook kan zo'n ding direct HDMI out genereren wat ook wel prettig is voor de meeste mensen omdat ondanks dat we dat allemaal wel zouden willen we nu eenmaal lang niet allemaal meer aan een goede CRT of zelfs een arcade monitor kunnen komen.

Maar goed waarom zou je niet beide doen?

De nostalgie is er voor mij zeker, ik ben met deze games op gegroeid, het duurde nog jaren voor we een C64 in huis hadden. Een gameboy is er nooit van gekomen helaas en dus waren dit de handhelds waar ik het mee moest doen. Ik had wel twee games maar dat mocht de pret niet drukken, het waren ook de allerbeste games die ik ooit gespeeld had (ik had nog nooit andere games gespeeld op dat moment)
Dus ja ik ben het er helemaal mee eens dit soort dingen koopt iemand omdat ze altijd hebben genoten van de games en of omdat ze nu eenmaal graag dit soort Nintendo dingen verzamelen om welke reden dan ook.

Hoe dan ook de mensen die deze dingen kopen zijn voornamelijk oudere mensen die dit uit nostalgie doen. En natuurlijk een aantal mensen die het doen omdat ze alles Nintendo verzamelen dan wel gewoon nieuwsgierig zijn naar het product waar ze alleen maar over gehoord hebben maar dat ze nog nooit zelf hebben kunnen vast houden.
De originele Game and Watch Zelda betaalde je destijds ook rond de 120 gulden voor. Beetje lastig vergelijk want dat waren andere tijden voor handhelds, maar het punt hierbij is dat dat ook veel geld was voor relatief weinig game.

De hardware was toen wel goed en persoonlijk vind ik de Game and Watch Mario ook heel goed speelbaar.

Je hebt gelijk in de zin van dat dit artikel voornamelijk op nostalgie inspeelt. Tevens is het voornamelijk interessant als verzamelobject, maar dat neemt niet weg dat een gedeelte van de kopers er ook daadwerkelijk mee zal gaan gamen. Niet mis mee.
En een hele hoop van die games zijn illegaal op dat apparaat gezet.

Simpel.
Ik sta er eigenlijk ook niet op te wachten om The Legend of Zelda nog eens uit te spelen. Link to the Past misschien, maar heb die oude spellen nou zo vaak gespeeld.
Nintendo melkt link's awakening ook lekker uit, volgens mij is hij nu uitgekomen voor alles na de GB
Vind het alleen apart dat ze niet de DX (kleuren) versie leveren aangezien dat game&watch ding gewoon een kleurenscherm heeft.
Wat jij snerend uitmelken noemt dat noemt iemand anders gewoon slim zaken doen. Het verkoopt, dus waarom zouden ze het niet blijven verkopen. Slim.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee