Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Yahoo sluit Answers-dienst na vijftien jaar en verwijdert inhoud

Yahoo stopt met Answers, een site waar gebruikers vragen kunnen stellen en beantwoorden. Vanaf 20 april gaat de site in een read-onlymodus en op 4 mei wordt de website verwijderd. Gebruikers kunnen hun eigen vragen en antwoorden downloaden.

Op de Yahoo Answers-website staat een melding over de aankomende sluiting. Na 4 mei zullen bezoekers die de pagina bezoeken doorgestuurd worden naar de homepage van Yahoo. De inhoud van Yahoo Answers is vanaf dan dus niet meer beschikbaar, maar gebruikers kunnen nog tot 30 juni hun eigen gestelde vragen en gegeven antwoorden downloaden.

Voor het downloaden van eigen Answers-inhoud moeten gebruikers via hun Yahoo-account een verzoek indienen. Het verwerken daarvan kan tot dertig dagen duren. Het is niet mogelijk om via deze weg de vragen en antwoorden van andere gebruikers te downloaden. Die informatie staat echter openbaar online, wat het aanleggen van een archief op andere manieren mogelijk maakt.

Volgens The Register schrijft het Yahoo Answers-team in een bericht aan gebruikers dat de dienst steeds minder populair is geworden de afgelopen jaren. Yahoo wil daarom geen middelen meer inzetten om Answers te onderhouden. De dienst bestond bijna zestien jaar. Yahoo benadrukt dat andere diensten en Yahoo-accounts niet gewijzigd worden.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

06-04-2021 • 10:56

78 Linkedin

Reacties (78)

Wijzig sortering
Veel humoristische vragen met net zo humoristische antwoorden gaan hiermee verloren. Zonde. Was een mooi internetarchief.
Inderdaad, het zijn echt helden daar vind ik. Want vaak met dit soort dingen heb je pas achteraf dat je er de waarde van inziet. Ook zijn dit soort datasets leuk om in de toekomst te gebruiken met allerlei toekomstigesoftware/AI.

Ik kan dan ook van harte aanbevelen een archiveTeam Warrior te draaien als VM of in Docker / Docker-compose, dan kan je zelf ook meehelpen met het archiveren :Y)
Maar dat ze het dan ook op zo'n dag als
ook uitvoeren :+
Zonde, hoewel ik er zelf geen gebruik van maakte viel daar zo nu en dan toch wel een antwoord te vinden op één van je vragen. Tegenwoordig moet je het steeds meer van Reddit hebben, bedrijven sluiten steeds vaker hun eigen fora lijkt net.
Reddit is dan nog een ding, vaak is dat tekst. Wel jammer dat je na 6 maanden inactiviteit niets meer kunt bijdragen en zelf een topic moet openen.
Maar door het ranking systeem staat je antwoord vaak wel bovenin. Een groter probleem vind ik Youtube. Mensen kunnen blijkbaar op relatief simpele vragen hele videos influencer style vol lullen. Met ads, kortingen en weet ik veel wat niet meer. Wat is er mis met een geschreven tutorial/antwoord?

[Reactie gewijzigd door iAR op 6 april 2021 11:06]

Eén van mijn grote irritaties inderdaad. Ik denk dat het mis ging toen YouTube monetising ging aanbieden.

In plaats van één of hooguit twee alinea’s met uitleg moet je het nu doen met iemand die de presentatiekwaliteiten van een bloemkool heeft, een kutaccent, en niet begrijpt dat je video kunt terugspoelen en dus het doodleuk nóg een keer vertelt voor als je de eerste keer niet oplette.

15 seconden tekst om te lezen wordt zo een vijftien minuten durende film met debiele draaiende logo’s vooraf, irritante trance muziek uit de ouwe doos er onder (of, nog erger, jaren ‘80 gitaarsolo's van hair metal bands) terwijl jij alleen wilde weten hoe je dat type boiler kunt ontluchten.

Oh, en die foutmelding op het display die je in de video ziet wordt door zoekmachines niet geïndexeerd dus zal je niet helpen deze video te vinden.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 6 april 2021 11:29]

Je vergeet nog het 2x 5 minuten voor de sponsor intermezzo :+.
Oh, die vergeet ik niet, hoor. Ik zie ze alleen nooit. :P

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 6 april 2021 12:12]

Voor zulke tips lees ik altijd de reacties.. Thanks!
Ik ben dus niet de enige die dat vind, gelukkig. Even erg zijn de uitleg videos over programmeer technische problemen waarmee je mee zit te kijken op iemand zijn IDE. Dat is nuttig met je collega's, niet in een video ...

[Reactie gewijzigd door dgompie op 6 april 2021 11:27]

Inderdaad blijkbaar moet iedereen er weer een paar cent aan verdienen |:(
Vaak is er gelukkig wel iemand in de comments aardig genoeg om even een timestamp neer te zetten van het moment waar het antwoord wordt gegeven.
Preach _/-\o_

Temeer dat ik meestal mijn audio niet wil onderbreken voor een simpele uitleg :)
Gelukkig is er stackexchange.com
Wat is er mis met jaren 80 hair metal :/
Gitaarsolo's. Vooral die veelnoterij op de hoge snaren. Oh, en tappen natuurlijk.
Ik kan daar altijd wel van genieten. Beetje fout, maar dat maakt het leuk. Dat je daar minder behoefte aan hebt als je de ketel moet ontluchten kan ik wel in komen. Je moet de keus blijven houden om het zelf op te zetten :)
Jij blijkt duidelijk geen "shredder" te zijn :+

Maar jaren 80 metal heeft toch een heleboel goede liedjes opgeleverd. Wat tegenwoordig voor rap doorgaat, daar word ik dan weer niet vrolijk. Beginjaren van rap waren, naar mijn mening, heel wat beter dan nu.

En met popmuziek van nu word er, opnieuw naar mijn mening, teveel geleund op harmonische effecten. Bedoel dit op een goede manier, maar de aard van popmuziek hoort vrolijke, doch nietszeggende, muziek te zijn wat prettig werkt als achtergrond.

Het verval tussen moderne muziek en eerdere popmuziek is echter veel minder groot dan rap van toen en nu. Metal is ook bij lange na niet zo hard afgegleden als rap.
Er zijn genoeg rappers te vinden die redelijk zijn in deze generation. Tenzij je de tijd voor en na gangsta rap bedoeld(2pac, biggie etc)

Momenteel underground isn't

N.F, Dax, Merkules, Hopsin, Joyner Lucas, en nog veel meer.

De mainstream mumble overautotunede rap is niet om aan te horen, en als er al iets van een text is slaat het nergens op.

[Reactie gewijzigd door Bjorn89 op 7 april 2021 14:35]

Verschrikkelijk ja!
Met name die gasten die 6 keer de vraag welke ze gaan beantwoorden op net een andere manier 'presenteren' en er nog allerlei irrelevante info bijhalen voordat ze uberhaupt tot de uitleg gaan komen..
Zo lang mogelijk de tijd proberen op te rekken om voor monetising in aanmerking te komen terwijl het filmpje niet langer dan 2 minuten had hoeven duren...
Zo zijn er ook veel "artikelen" die doen vermoeden een antwoord te hebben. Maar deze dan uitsmeren over 3 "pagina's" om maar aan de kliks te komen.

En dan vaak nog geen bevredigend antwoord leveren.

Maar inderdaad, ze verdienen bij YouTube natuurlijk meer hoe langer ze erover doen. Wat in een video van 1 minuut kan moet nu minimaal 8 minuten duren. Gelukkig zijn de comments van die video's dan vaak nog het meest behulpzaam met timestamps of korte antwoorden.
Ik herken de ergernis. En we staan pas aan het begin.

Podcasts. Die hebben hun plek, maar worden nu voor alles ingezet. Nog minder toegankelijk dan een video. Door 90 minuten aan audio spoelen om net dat ene dingetje te vinden.

Private newsletters. Wat beroemdere figuren die hun content achter een betaalde newsletter zetten.

En de "paid tweet" komt er aan.

En iedereen wil gefund worden via Patreon.

Medium artikelen achter de paywall.

Code packages met funding bedelbrieven.

De "influencer" cultuur breid zich rap uit. Die gaat niet om waardevolle content op een gepaste manier brengen, die gaat om loyaliteit, engagement, dat soort gebral.
Ik heb voor de meeste dingen ook liever een tekst met enkele screenshots, die ik scannend kan lezen in enkele tellen, ipv zo'n geouwehoer youtube video van 10 a 15 minuten, waarbij meer dan de helft van de tijd niet relevant is voor wat je wilt bereiken....
Een nederlands alternatief (vooral voor algemene en wetenschappelijke vragen) is de site: goeievraag.nl
De site is in de loop der jaren brak geworden en de moderatie is streng (lees de regels en stel vooral geen 'mening-vragen' !) maar je vindt er een redelijk actieve community met een goede portie algemene kennis.
Nou dat. Diagonaal lezen. En dan werkt het niet. Vloeken. En dan goed lezen. En dan was je bij stap 2 al de mist ingegaan :+
Om dan bij stap 5 te denken ook gaat wel goed en weer sneller en slodderig gaat lezen om weer bij vooraf aan te beginnen. :+
Inderdaad. Eerst 5 minuten volpraten en dan het standaard zinnetje “without further ado....”. :F
Heb je al geliked, gesubscribed en op het bel-icoontje geklikt? Alleen zo blijf je op de hoogte van de nieuwste videos! :D

En niet te vergeten de reclames van debiele 'games' als hero-wars.
Wist je dat 55% van mijn kijkers niet gesubscribed zijn volgens mijn YouTube-stats?

Dit begint ook steeds vaker op te komen... Hou je mond en geef mij gewoon de content die ik wil en stop met padden...
Weet je ook waarom? vraag ik dan altijd hardop :P
Omdat mensen niet caren om hun subs maar gewoon op de homepage scrollen en gewoon iets aanklikken ooh dat is wel leuk en vervolgens niet caren wie het gemaakt heeft. Content is content.
  • Nee, ik "like" pas als je video nuttig bleek
  • Nee, ik subscribe pas als je vaker dit soort nuttige videos post
  • Nee, dat belletje heb ik niets aan, want ik gebruik de YouTube app niet :P
Gebruik zelf een tool: QuiteRSS
Wanneer ik subscribe, kopieer ik de link van het kanaal in het clip-board en plak het in QuiteRSS. Deze tool is lang niet zo stabiel als het hoort te zijn, maar staat nog altijd met kop en schouders boven de troep dat de YouTube app is.

En ja, notificaties komen perfect op tijd en een dubbele klik later kan ik het in de browser van mijn keuze bekijken...of rechtstreeks in de QuiteRSS tool zelf.

Deze tool werkt ook voor websites die RSS ondersteunen. 91 websites en 65 Youtube kanalen hou ik op deze manier bij. Allemaal netjes gegroepeerd in 1 duidelijke interface en duidelijke notificaties wanneer er iets nieuws verschijnt. Werkt uitstekend op PC, waar ik de meeste uren op doorbreng. Voor fervente telefoongebruikers is de Youtube app waarschijnlijk een uitkomst, maar telefoons interesseren mij dan weer geen ene zier.
Nee, nog niet gedaan, wel onmiddelijk op dislike gedrukt omdat je zo bedelde :)
De mooiste zijn waar ze 5 minuten nodig hebben om 5 stappen in kladblok te noteren.

Alles voor de youtube moneys.
Gelukkig heb je vaak ook in de comments een held die aangeeft op welk tijdsmoment het antwoord wordt gegeven :+
idd - voor het antwoord op sommige simpele vragen ben je dan verplicht een heel youtube-fimpje te bekijken. Ik waardeer de moeite die mensen nemen om how-to's te posten en/of vragen te beantwoorden maar het voelt soms als een woordenboek waarin de beschrijving van het gevonden woord een compleet opstel is.
Wat denk je zelf... |:(

Je zoekt op je vraag, en dan kom je uit op youtube... omdat er nogal wat zoekresultaten naar youtube gaan. Oftewel: er vindt een verschuiving plaats van antwoorden op je vragen van tekst based media naar video media.
Je gaat toch op youtube niet zoeken naar tekst tutorials?!

[Reactie gewijzigd door iAR op 6 april 2021 11:17]

Ik ben persoonlijk heel erg te spreken over stackexchange, bekend van stackoverflow. Vragen en antwoorden zijn zeer gestructureerd en voor veel onderwerpen is er wel een eigen sub-netwerk.

[Reactie gewijzigd door thomasmoors op 6 april 2021 11:19]

Eerlijk is eerlijk, google komt bij mij steeds vaker met die site (stackexchange c.q. stackoverflow) boven drijven. Yahoo heb ik daar lang niet (bovenaan) gezien.

Daarmee meteen HET antwoord op de vraag waarom yahoo-answers er uit ligt: Ze komt niet hoog genoeg in de google antwoorden lijst. Vroegâh kwam google bij mij nog wel eens met yahoo-answers maar dat is lang geleden.

Aan de andere kant, de tijd dat ik antwoorden op mijn vragen bij yahoo vond zijn lang vervlogen, laat staan de tijd dat ik via yahoo zocht.

[Reactie gewijzigd door beerse op 6 april 2021 11:52]

Full-stackoverflow dev's. Het voordeel is van stackexhange is ook meteen een nadeel.

Het voordeel is dat bijna elke vraag al zo'n beetje gesteld is. Dus je kan er mega veel van leren. Nadeel: Maar omdat er zoveel op staat krijg je soms sassy opmerkingen van het staat daar zoek beter. Of je nu die post al bezocht hebt of niet.
Jammer, dit was m'n favoriete internet comment etiquette-materiaal.
Bedoel je dat serieus of sarcastisch? Ik heb zelf nooit gebruikgemaakt van Yahoo Answers en weet niet eens of het een goede of slechte reputatie heeft (Yahoo in het algemeen lijkt lang niet altijd serieus genomen te worden, maar dat hoeft niets te zeggen over Answers). Wat was er zo goed (of, in het geval van sarcasme, nog slechter dan op de rest van het Internet) aan de etiquette daar?

Edit:
@Remcom00: Ah okee, ik had uit de post van mux (waar de hoofdletters ontbreken) niet opgemaakt dat het de naam van iets is.
@iedereen: Zo te zien gaat de comment hierboven over deze video: Internet Comment Etiquette: "Yahoo Answers".

[Reactie gewijzigd door robvanwijk op 6 april 2021 17:14]

Ik zou even op Google of YouTube naar "Internet Comment Etiquette" zoeken, dan word het wel duidelijk ;).
Of je legt het even uit :-/
'.. ik zou even zelf Google..' over een on topic vraag en dan moet het meteen duidelijk worden omdat jij het wel snapt?
URGM

Naar wat ik me herinner was Yahoo Answers wel handig voor dit soort dingen al kom ik vaak terecht op Quora als ik me niet vergis

Edit: Spelling

[Reactie gewijzigd door Peran op 6 april 2021 14:18]

Quora is inderdaad een redelijk alternatief voor Yahoo! Answers, maar met voor- en nadelen. Het voordeel van Quora is dat er vaak mensen met hele goede kennis van zaken zitten die ook geverifieerd zijn en dus ook echt binnen een bepaald vakgebied werken - daardoor zijn de antwoorden vaak van hoge kwaliteit. Het nadeel is echter dat er niet altijd een reactie wordt gegeven waardoor je vraag "onderaan de stapel belandt" (om het maar even zo te zeggen), i.t.t. Yahoo! Answers en Startpagina waar er 99,8% van de keren wél iets van een reactie komt.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 6 april 2021 11:55]

Internet Comment Etiquette is een video serie op YouTube, een van de populairste afleveringen gaat over Yahoo Answers.
De hoeveelheid informatie (of zelfs niet-informatieve content) die verloren gaat elke keer een grote dienst de deuren sluit en dan (om wat voor reden dan ook) beslist om ook maar meteen de hele database te verwijderen is écht triest. Ik snap dan ook niet waarom de website niet gewoon geärchiveerd wordt naar een read-only formaat.
Hoezo gaat het verloren? We hebben toch web.archive.org om een reden? Yahoo! Answers is behoorlijk goed gearchiveerd daar.
Tot ook die kopie om 1 of andere reden offline gaat. Web Archive is een geweldig project, maar voor dit soort dingen zou het gewoon echt niet nodig mogen zijn. Ook komt die informatie een stuk minder makkelijker (praktisch niet) naar boven in zoekmachines, en is deze veel trager om te openen en veel minder toegankelijk (i.e. links die niet werken, (componenten van) pagina's die ontbreken, ...).
Klopt, maar ook web.archive.org is niet perfect. Zo hebben ze nog altijd geen 1:1 kopie/backup en hebben ze het meeste in California ergens opgeslagen. Ik kan ook iedereen van harte aanbevelen om een maandelijkse donatie naar archive.org te doen, dat is het geld dubbel en dwars waard als je kijkt hoeveel ze nu al doen met "beperkte" middelen.
Wat bedoel je met Californië? Bedoel je dat we, net als bij zo veel andere artikelen ter sprake komt, een Europees alternatief zouden moeten hebben?
Ben benieuwd waar ze het straks bij My Brother, My Brother & Me over gaan hebben dan :)
Snel even opzoeken hoe een Luigi board werkt dan!!
Maar, maar hoe groot is nu de Specific Ocean?
Kan je iets meer pacific zijn?
Oh nee, dan raken we dit pareltje kwijt! https://au.answers.yahoo....qid=20121030224201AAnKzZZ

Edit: Nog een pareltje wat niet mogelijk zou zijn geweest zonder Yahoo answers: https://www.youtube.com/watch?v=EShUeudtaFg (oh hier onder ook al gemeld, en terecht, kan niet vaak genoeg aangehaald worden.)

[Reactie gewijzigd door teek2 op 6 april 2021 11:43]

Ik verwacht dat er een Backup site komt die net zoals archive,org alle vragen opslaat, waarbij je geen nieuwe vragen kan beantwoorden, maar wel de History kan inzien.
Ik vond alles wat ik tegenkwam op Yahoo answers altijd maar zeer matig. Misschien 1 op 20 antwoorden dat iets bijdroegen aan mijn zoektocht, maar meestal was het allemaal zeer biased en gewoonweg simpel.
Jammer!
Soms kwam je er antwoorden tegen op vragen waar je zelf naar zocht, dus handig. Maar ook had je er soms goed entertainment van, rare vragen en antwoorden.
Nu hebben we wel nog Quora daarvoor dat eenzelfde soort dienst levert.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.