Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 104 reacties
Bron: AnandTech

Anand heeft vandaag een vergelijking online gezet tussen de bekende Detonator 3 drivers, en de nieuwe Detonator 4 drivers die deze week gereleased zullen worden. De Detonator 4 drivers (versie nummer 20.80) hebben verschillende optimalisaties ondergaan. Wat er precies veranderd is wordt niet verteld, maar op het gebied van bandbreedte, parallelle geheugen toegang en vertex programs zijn verbeteringen doorgevoerd. Verder zijn de drivers geoptimaliseerd voor Windows XP.

In de benchmarks zijn de verschillen tussen de Detonator 3 en 4 drivers duidelijk terug te vinden. Met een GeForce3 zit de performance winst tussen de 15 en 30 procent. Met een GeForce2 Pro of GeForce2 MX zijn de snelheidsverbeteringen minder groot, maar nog steeds zo’n 5 à 10 procent. Zeker niet slecht voor een gratis driver update :

There’s not much to say here other than “Thanks NVIDIA” for the updated drivers. Although the main recipients of the performance increase will be GeForce3 owners (as they very well should be for paying so much for their cards), GeForce2 GTS/Pro/Ultra and MX/200/400 owners will get a small boost as well. You can’t really complain about free performance.

While most of us will be happy with the new Detonator 4 drivers, it will unfortunately steal some thunder from another major announcement coming this week. NVIDIA is playing their cards very well once again; soon it’ll be time to see ATI’s hand but don’t assume that NVIDIA has shown all this early.
nVidia Detonator 4 benchmarks: Quake III Arena

Bedankt Edward voor het insturen van dit nieuws!

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (104)

1 2 3 ... 6
Hmmm, wel nice,
ben alleen nog benieuwd of die optimalisaties extra compatibiliteits-/stabiliteitsproblemen met zich meebrengen.
Het lijkt er in mijn ogen een beetje op dat ze zich meer zijn gaan richten op de hogere resoluties en meer kleurdiepte. Vroeger kon je soms beter op 16bit spelen omdat dat gewoon sneller was, nu zou dat weleens tegen kunnen vallen, aangezien de drivers waarschijnlijk meer geschikt zijn gemaakt voor 32bit dan voor 16.

* 786562 TheGhostInc
Dat is zowiezo een raar iets wat mij opviel nadat ik mijn Geforce 2MX had gehaald. Sommige spellen draaien gewoon op dezelfde framerate of soms zelfs ietsje beter als ik 32 bit i.p.v. 16 bit koos. Dit geldt vooral voor nieuwe spellen. Ik vermoed dat dit te maken heeft met het spel zelf. Als deze ontworpen is op 32 bit (d.w.z. textures e.d. zijn gemaakt in 32 bits kleuren), dan is 16 bit langzamer omdat er dan downscaling van de kleuren plaatsvind.
Dat vind ik toch al het brakke van alle videokaart fabrikanten: ze brengen een kaart uit met wat 1st release drivers en gaan daarna de drivers verder ontwikkelen in plaats van meteen met een produkt te komen dat 'af' is. Iets dat je toch mag verwachten als je zoveel geld betaald als voor een GF3.

Kun je toch niet verkopen: een winst van maar liefst 30% met de nieuwe drivers... Geeft wel aan hoe goed de drivers voor de GF3 waren. Ik moet wel zeggen dat dit bij nVidia het minst erg is, ik bedoel, het meeste werkt tenminste... :7
Je vergeet alleen dat er door concurentie meer druk staat op de fabrikanten om hun spullen sneller uit te brengen. Natuurlijk zullen ze betas hebben en die laten testen maar het is onmogelijk om alle mogelijke combinaties te testen (qua hardware), dus ze zullen altijd wel nieuwe problemen tegenkomen.
Dat weet ik, en ik heb er tot op zekere hoogte ook begrip voor, maar zeg nou zelf een winst van 30%...

Hoelang is de GF3 nu uit? En hoeveel is 'ie in prijs gedaald? Scheelt toch zo een paar honderd piek (zie pricewatch). Niet erg leuk voor degenen die er direct eentje hebben gekocht...
Ik vind het juist goed dat een bedrijf door blijft gaan met het ontwikkelen van drivers. Het zou juist slecht zijn wanneer een bedrijf een kaart uitbrengt en vervolgens niks meer uitvoerd.
Het heeft ook geen zin om een produkt in de kast te laten liggen totdat de drivers een keer zijn uitgemolken en er geen prestatie winst meer te halen is. Iedereen die een kaart koopt weet wat ie kan op het moment dat je'm koopt en moet blij zijn dat er bedrijven zijn die ook nadat je zo'n kaart hebt aangeschaft nog voor je aan het werk zijn.
Het debuggen en optimaliseren duurt gewoon veel te lang om een release tegen te kunnen houden. Zolang de zaak stabiel is op het moment van uitkomen vind ik dat er geen reden is om te wachten.
Het leuke aan programmeren is dat je soms op hele leuke performance tweaks kunt komen.. en als die nou toevallig een paar maanden nadat de kaart uit is gevonden worden??? Ik vind dat je dan niet moet gaan zeuren dat dat er niet meteen bij de release al was, bij de release had zelfs nVidia niet zoveel ervarin met de GF3 als nu.. of is dit nu te onlogisch?

Persoonlijk vind ik niks erger dan hardware die niet meer ondersteund wordt voor een nieuwe versie van een operating systeem.. leuk windows 2004 maar mijn geforce doet het niet meer omdat nVidia het product af had toen ze het leverden en ze geen driverupdates maken. |:(
Als jij 2 jaar wilt wachten op goede drivers, mij best. Ik vind het OK dat NVidia dit doet. De eerste drivers waren ok, maar het steeds door ontwikkelen werpt z'n vruchten af. Perfect zo. Dit maakt NVidia-based kaarten zoveel interessanter dan andere kaarten. (IMHO)
Hallo, 30 % winst noem jij doorontwikkelen?
wat een onzin :)
damn, how naive..

windows is toch ook nooit af ? quake 4 zit er ook aan te komen... waarom ? waarom was quake 3 niet zo perfect dat je geen nieuwe quakes meer zou willen..

waarom komt er steeds nieuwe hardware en software uit ? was 't oude niet goed genoeg ?

m'n punt is: software en hardware kan _altijd_ beter..
en dat geld op 't gebied van features, en van optimalisatie (snelheid dus)

optimaliseren kan altijd.. denken dat dat niet zo is, is een utopie...
Opzich ben ik het wel met je eens, maar het is ook logies dat het niet gebeurt.

- Ten 1e wil fabrikant EN klant de kaart ze snel mogelijk in de verkoop hebben (100% af of niet)
- En het duurt altijd effe voor de programmeurs de hardware optimaal kunnen benutten.
Net als bij spelcomputers, de 2e generatie games lopen beter en zijn mooier.

En als de hardware af is, heb je vast ook geen zin om een half jaar extra te wachten, tot de drivers optimaal zijn (99% max ;) )
ze brengen een kaart uit met wat 1st release drivers en gaan daarna de drivers verder ontwikkelen in plaats van meteen met een produkt te komen dat 'af' is.
Nou 'Einstein', dan had je nu dus nog niet eens een GeForce2 kunnen kopen... |:(

Als jij denkt dat 1500 piek genoeg is voor zoveel 'blind' testen (dus perfecte(!) drivers maken, zonder de kaart uit te brengen...), dan heb je het echt mis. Die kaart wordt dan practisch onbetaalbaar.

Dus grow up: alle PC hardware/software wordt door de kopers getest, en dat is eigenlijk positief (tot op zekere hoogte).
Als ze geen driverupdates doen dan is dat ookweer niet goed.

Net als met zoveel dingen in het leven leren die driverschrijvers ook van hun fouten in het verleden, en ondekken ze weer nieuwe mogelijkheden. Wees dus blij met deze vooruitgang
Dit is inderdaad erg mooi, ik heb onlangs een Geforce2 MX400 gekocht (de Asus), waarbij de 12.41 drivers wel wat snelheidswinst brachten tov. de 'asus' drivers (niets meer dan de 11.x detonators met asus logos etc) maar niet bijzonder veel. Dat scheelde slechts een paar punten in 3Dmark2001. Als deze nieuwe drivers 5 a 10 % snelheidswinst opleveren, is dat dus 130 a 260 3Dmark2001 punten erbij, dat is toch erg netjes!

Om even te reageren op Poohbeer: De drivers voor de TNT2 Ultra zijn in principe allang geoptimaliseerd, de nieuwe detonator drivers leveren voor jouw kaart praktisch geen snelheidswinst op. Een paar goede versie nr's voor jouw kaart zijn: de originele 3.68 drivers (oud, maar presteerden bij mij erg goed) of de detonators 6.72, die zorgen voor een aardige performance boost). Dit zijn tenminste mijn ervaringen, ik heb de TNT2 Ultra gehad voor deze kaart vandaar :)
Dubbelpost? Deze user (martijnvds) verdient iig +3 behulpzaam! :)

Maar met een oudere driver heb je dus geen ondersteuning voor DirectX 8.0 helaas. Max Payne werkt bij mij iig niet met 7.xx drivers (TNT2 Ultra).
Dan installeer je gewoon de niet WHQL gekeurde drivers, die ondersteunen ook de tnt1 en 2.

http://www.nvidia.com/view.asp?PAGE=windows2000

TNT2, Vanta, GeForce256, GeForce2**, GeForce3, Quadro, and Quadro2 family of graphic processors are supported through NVIDIA's Industry Standard Unified Driver Architecture (UDA). If you are using a TNT or TNT2 Ultra product, please download the non-WHQL driver.
Dank U, +3 behulpzaam voor jou, SLaSH! :P
Dit is wel mooi, en een gratis verbetering van mijn MX, en ook betere ondersteuning in XP, want de ondersteuning van XP was wel bagger.

Ik kon niet eens Half Life spelen in OpenGL.
Natuurlijk ligt dit ook voor een deel aan OpenGL zelf, maar ook de performance was ruk.

Is eigenlijk wel oplichterij, ze houden je met de gewone drivers tevreden, terwijl ze je een performance boost van 10% kunnen geven.
Is eigenlijk wel oplichterij, ze houden je met de gewone drivers tevreden, terwijl ze je een performance boost van 10% kunnen geven.
Nou, zo moet je dat niet zien. Kijk, ze zijn steeds bezig om met nieuwe technieken/optimalisaties e.d. een hogere performance te realiseren. En zodra ze denken dat ze versie van de drivers ook even stabiel is, dan releasen ze die, dus oplichterij is het niet.
Ik vind het juist heel goed van Nvidia, ik vind dat zij best een goede driver-support hebben.
Had anders eens de GLSetup drivers geprobeerd... (www.glsetup.com) Generic OpenGL drivers voor de meeste videokaarten.
Heb ik ook wel aan gedacht, maar die mag je niet installeren...

Overbodig?
Dat je in XP OpenGL niet mag installeren is overbodig, maar mijn reactie dan toch niet???
installeer dan gewoon de 12.90 's ofzo.
dat probleem jij hebt, is eigenlijk geen probleem.
MS heeft gewoon geen OpenGL ondersteuning in de standaard drivers gestoken, ze willen alles met Direct3D hé :)
komt er toch eindelijk na veel driver update's toch een groot verschil. maarja wie merkt die 100fps nou??
luister, als je meer fps trekt, betekent dat dus ook dat je meer detail aan kan zetten in je games met dezelfde fps als je voorheen had
komt er toch eindelijk na veel driver update's toch een groot verschil. maarja wie merkt die 100fps nou??
Je merkt het verschil tussen 70 en 100 fps niet als je in je eentje in bijvoorbeeld Q3 rondloopt, maar als er ineens 20 ventjes al schietend en rennend voor je neus lopen merk je die 30 extra frames echt wel. En zoals hierboven ook al staat kan je meer detail aan zetten.
Mmmmh, word tijd om eens wat meer aandacht aan dit soort drivers te besteden. Ziet er in ieder geval echt :9 uit ! De beeldplank bakkers moesten hier eens een voorbeeld aan nemen!
naja gratis...

ik bedoel je betaalt toch ook een deel voor service en daar valt dit eigenlijk onder...

maja in iedergeval leuk meegenomen ik zal ze wel een keer installeren...

toch wel raar dat drivers zo veel uitmaken... :)
ik denk dat het zo lang duurt om goede drivers uit te brengen omdat het simpelweg niet anders kan.
je kunt niet direkt met volledig geoptimaliseerde drivers komen zonder heel veel input van gebruikers. ze krijgen dagelijks neem ik aan bergen mail van gebruikers/testers en zo kunnen ze hun drivers updaten.
oplichterij is het zeker niet. jij koopt toch een kaart op basis van zijn prestaties? als er dan even later drivers uit komen die hem nog sneller maken is het opeens oplichterij? beetje krom he?
Nvidia rulezzz..., hetgeen die gasten elke keer opnieuw uit hun mouw schudden is toch fantastisch, effe ne nieuwe detonater releasen, boem +30% op een GF3, niet slecht zou ik zo zeggen. Het constant updaten van hun drivers is een noodzaak aangezien alle software-huizen geregeld met nieuwe engines komen + Microsoft die ongeveer om het jaar met een nieuwe DirectX komen, waar Nvidia hun drivers uiteraard weer naar moeten aanpassen, chapeau voor die gasten en dat ze nog maar wat schudden :), zou heb je telkens wat meer tijd om die upgrade van je comp uit te stelln 8-)
*Snif*
Ik en mijn gouwe ouwe TNT2ultra tellen niemeer mee?
Iemand die effe een benchmark daarvan kan trekken?
Nou, ik zou die Detonator drivers maar niet gebruiken voor een TNT2 Ultra. Alles in de 12.xx en hoger levert hier onherroepellijk vastlopers op helaas (rechtsklik vastlopers). Meerdere mensen hebben hier al problemen mee. Check GoT maar :)
O ?

Nou, ik draai de 12.41 drivers op mijn TNT2MX, en dat loopt tot nu toe uitstekend hoor. Nog geen vastloper gehad die te relateren was een de drivers. Sterker nog, deze drivers zijn in mijn geval de meest stabiele die ik tot nu toe mocht proeven uit de bakkerijen van nVidia. Ik heb zo'n beetje tot deze driver moeten wachten voordat UT eindelijk langer dan 5 minuten bleef draaien op mijn VIA MVP3 plankje.
Je bedoelt zeker een TNT2 M64 (MX versie zullen we maar zeggen). Ik heb een TNT2 Ultra (waarschijnlijk zit daar het verschil).
maybe hebben ze dat opgelost in de detonator 4?

bugs zijn er om gefixed te worden.
1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True