Vlaams digitaal burgerportaal kan toestroom vaccinatieraadplegingen niet aan

Mijn Burgerprofiel, het online platform van de Vlaamse overheid waarop iedere Vlaming zijn of haar vaccinatie-uitnodiging online kan raadplegen, kampt met technische problemen. De beheerder van de website vraagt aanmeldingen uit te stellen of te spreiden.

“Door de grote toevloed aan gebruikers naar aanleiding van publicaties in de pers proberen veel burgers informatie rond hun Covid-19-vaccinatie op te vragen in het burgerprofiel”, staat te lezen op de login-pagina van Mijn Burgerprofiel. “Indien u niet behoort tot de huidige doelgroepen binnen de vaccinatiestrategie, vragen we u om het aanmelden uit te stellen en uw bezoek te spreiden over de komende dagen.”

Met het verzoek wil de sitebeheerder, Agentschap Informatie Vlaanderen, voorkomen dat Vlaamse 65-plussers die binnenkort aan de beurt zijn voor een vaccinatie, hun digitale uitnodiging niet kunnen raadplegen. Dat kan gebeuren als de servers overstelpt worden met bezoekers die hun prik pas veel later zullen krijgen.

Op Mijn Burgerprofiel kunnen Vlamingen digitale attesten, aktes en vergunningen opvragen, naast tal van andere belangrijke overheidsdocumenten, zoals diploma’s, verkeersboetes en aanslagbiljetten voor belastingen. Sinds de start van de Belgische vaccinatiecampagne kan iedere Vlaming op Mijn Burgerprofiel ook de module ‘Uw COVID-19 vaccin’ aanklikken om de uitnodiging voor het vaccin digitaal te raadplegen of via mail te laten verzenden. Deze uitnodiging wordt naar elke Vlaming standaard per brief opgestuurd, maar verschijnt ook op het platform.

Door Jay Stout

Redacteur

26-03-2021 • 14:11

108

Submitter: jordy-maes

Reacties (108)

108
107
50
11
2
48

Sorteer op:

Weergave:

In het incidentrapport is wat meer informatie te vinden:
We hebben op MAGDA backend de volgende acties ondernomen:
- CPU increase op de DB
- Dedicated query parameter doorgegeven aan MBP die zelfde functioneel resultaat terug geeft, maar die 50 maal sneller is
- Deze API doorgegeven aan MBP
- MBP heeft de consumption van die call geimplementeerd
- Dit loste het probleem van MBP op
- Verdere Query optimaisatie op aangeven van DBA insights (factor 10 winst op alle queries die voortvloeien uit GET messages/messages)
Probleem bij deze opgelost [...]
Het ging hierbij om een service van het MAGDA platform die wordt aangesproken door Mijn Burgerprofiel.

In de andere reacties hier lees ik "gewoon meer geld tegenaan gooien en scalen", maar het lijkt in dit geval dus gewoon te zijn opgelost met wat optimalisaties.
In de andere reacties hier lees ik "gewoon meer geld tegenaan gooien en scalen", maar het lijkt in dit geval dus gewoon te zijn opgelost met wat optimalisaties.
Vele reacties hebben het toch wel degelijk ook over testen en beter programmeren. Zoals bv. in één van mijn eigen reacties staat: Volgens mij moet het heel goed te doen zijn met slechts een tiental servers van om en bij de 20000 en wat deftig programmeerwerk en testing op zulke schaal.

Bovendien gaat men de CPU increasen op de DB (wat ikzelf een beetje een rare conclusie vind want een DB's performance is meestal I/O bound en niet CPU bound, maar goed het zal er zeker niet slechter door worden). Dus ook hier doet men een beetje van beiden: geld er tegenaan en beter geoptimaliseerd programmeerwerk.

Weten of iets moet geoptimaliseerd moet worden doe je door te testen. M.a.w. je simuleert desnoods honderdduizenden bezoekers die gelijktijdig inloggen op de test omgeving. Normaal gesproken had men dit probleem dan tijdens de test-fase gezien.

De lijst van acties die men heeft ondernomen om het probleem te verhelpen klinken mij desalniettemin normaal in de oren. Het probleem is (snel) verholpen en dus is het team dat hier aan werkt niet dysfunctioneel.

Wat ik ook heel erg goed vind, en nog niet eerder wist, is dat de Vlaamse Overheid dit soort incidentrapporten publiek maakt. Dat is een knap staaltje transparante overheid. Zo hoort het.

edit: Blijkt dat er ook éne uit verlof is gekomen. Extra pluimen voor OrtwinJ!
Probleem bij deze opgelost, met dank aan LucR, StevenH, ChrisP, BartP, OrtwinJ (normaal zelf in verlof vandaag)

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 24 juli 2024 14:56]

Het platform is nooit ontwikkeld geweest om tienduizenden simultane gebruikers te hebben. Door een verkeerd verwoord fragment in het nieuws is iedereen massaal naar het platform getrokken terwijl enkel de huidige vaccin doelgroep er iets aan heeft.
Één persoon die hier commentaren plaatste en die effectief aan het platform werkt is @BuzzeW, en uit zijn reacties maak ik op dat het wel ontwikkeld is geweest om te kunnen schalen naar die aantallen. Maar dat er één component was met een klein probleempje en dat ze dat probleempje nu verholpen hebben.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 24 juli 2024 14:56]

Ondertussen niet meer beschikbaar. Per ongeluk online ? Vla Reg en transparantie vond ik al vreemde combinatie....
Verwijderd @frv26 maart 2021 23:14
Ow inderdaad. Spijtig. Blijkbaar heeft de link hier iemand daar bang gemaakt. Ik hoop dat ze het terugzetten. Niets mis mee met dat te publiceren. Misschien moet men wel niet vermelden wie er allemaal zoal uit verlof gaat hiervoor :-) (-> privacy van uw werkgevers respecteren).
"CPU increase op de DB" is volgen mij toch een oplossing in de categorie "gewoon meer geld tegenaan gooien en scalen". Het lijkt erop dat beide is gedaan, of mis ik dan iets?
Je hebt gelijk, dat valt ook in die categorie. Al is het wel wat anders dan "Zet tien databases in replicatie en reduceer alle insert, delete en update queries. Verdeel die tien databases over 100 webservers [...]" :)
Ik zal er de volgende keer ook bij zetten (naast reduceer insert, delete en update queries): en optimaliseer je read-only queries. Ik ging er nl. van uit dat men dat al tijdens de ontwikkeling gedaan had. Want. Getest op grote hoeveelheden mensen die gelijktijdig inloggen = probleem gezien door de testers. Gevolg: programmeurs optimaliseren één en ander.

Pas dan zet je dit in productie.

Als dan blijkt dat het nog niet voldoende is, dan schaal je op naar tig servers en begin je databases in replicatie te zetten en zo verder.
En wat doe je als je master het niet meer bij kan houden? Daar heb je er immers maar 1 van, en die verzorgt de ins/upd/del
Er zijn manieren om ook dat te laten schalen, maar vaak komt dat neer op de applicatie zelf aan te passen.

Bv. je werkt met een journal, en zo lang de wijzigingen op één database instance geen invloed hebben op queries die elders draaien hoeft dat journal elders niet eerst doorgevoerd te worden.

Maar de overgrote meerderheid van de applicaties hebben lang niet zo veel writes dan reads nodig en kunnen met normale replicatietechnieken opgeschaald worden. Als je inderdaad een nieuwe Facebook wil maken dan zal je applicatie-specifieke dingen doen.
- Dedicated query parameter doorgegeven aan MBP die zelfde functioneel resultaat terug geeft, maar die 50 maal sneller is
- Verdere Query optimaisatie op aangeven van DBA insights (factor 10 winst op alle queries die voortvloeien uit GET messages/messages)
Dev waarschijnlijk: query werkt supersnel met 10 records in de database en 2 simultane gebruikers, ship to prod.
Jouw voorbeeld al letterlijk vele keren gezien in diverse bedrijven.
Zelfs dev's van firma's (die gespecialiseerd waren in database migraties) meegemaakt die niet eens wisten wat een index was!
Hoeveel devvers schrijven nog zelf queires :p
genoeg... vandaag weer iemand met de mattenklopper gegeven vanwege SELECT *
Mensen die SELECT * gebruiken zijn geen devvers :p
Ik gebruik een goede oude Thinkpad om mijn matten mee te kloppen. Werkt even goed. En daarna kan je er queries en ander programmeerwerk op maken.
Gisteren wist bijna niemand dat het bestond, nu het op de grootste nieuws sites heeft gestaan wordt het overbelast.

🎵What a difference a day makes, 24 little hours🎵
Het wordt tijd dat onze overheid haar infrastructuur aanpast aan dit soort 'events'. We zijn met 12tal miljoen Belgen. Een website maken die het zelfs mogelijk maakt dat alle 12 miljoen mensen letterlijk gelijktijdig raadplegingen doen is perfect mogelijk de dag van vandaag.

Daar zal vast wel een prijs aan vast hangen. Wel dan betaalt men die maar. Effectief en inderdaad.
Ik zou dit nu niet direct een "event" noemen. Tot gisteren wist bijna niemand dat dit portaal bestond. Het komt dan in de media met de melding dat je er ook je uitnodiging kunt zien, enkele dagen voordat deze per brief wordt afgeleverd en vele mensen willen dan eens een kijkje gaan nemen. Na het weekend is die drukte alweer verdwenen en het is in essentie een drukte om niets.

Ik zie dan ook niet in waarom we hier dan zomaar snel even moeten opschalen en weer maar eens geld aan uitgeven. De begroting van zowat alle overheden loopt zwaar in het rood, dan moet je niet zomaar geld gaan uitgeven voor randzaken zonder meerwaarde. Dan zijn er betere investeringen te maken volgens mij.
Ik weet het niet zeker. Een vlotte vaccinatiecampagne zal ons land sneller uit de economische malaise die Covid-19 veroorzaakt helpen. Als burgers zich op voorhand kunnen informeren dan loopt alles voor iedereen inderdaad veel vlotter.

Als we op die manier slechts één enkele dag vroeger de winkels kunnen laten heropenen dan zullen de inkomsten op de vennootschapsbelasting van alleen al die dag dusdanig zijn dat je de infrastructuur tien tot twintig keer er mee kan aanschaffen.
Maar deze website heeft daar geen enkele invloed op. Het enige wat je gaat krijgen is een bijkomende plaats waar de uitnodiging gevonden zal kunnen worden. 2 weken voor je geplande datum wordt een brief gegenereerd. Deze zal dus door deze site naar je eBox worden gestuurd. Daarnaast wordt diezelfde brief ook per post verstuurd en krijg je, indien de gegevens gekend zijn, een SMS en email met dezelfde informatie.

Je zal hiermee dus NIET sneller gevaccineerd zijn en je vindt er ook niet direct meer informatie dan op andere locaties.
Dat klopt niet helemaal, het voordeel van je in de ebox, in te schrijven is dat elk document Van de overheid nu ook op je e-mail adres toekomt. Dat vind ik het grootste voordeel net. Ik ga er heus niet elke dag op aanloggen voor te kijken of er iets nieuws is. Nu Word het dus geforward. En dat is sneller dan een brief bij bpost.

Wat wel op valt aan overheid websites is dat ze nooit als microservices gebouwd zijn en dus niet kunnen scalen als het nodig is. Dat is ook niet verwonderlijk als je de goedkoopste bieder steeds kiest. Dan krijg je spaghetti code die net de functionaliteit bied die gevraagd is. En de duurdere bieders mogen proberen uitleggen dat microserviced veel voordelen hebben, maar voor de contract manager die voor je staat praat je chinees of zien ze het er nut niet van in. Manager:Dat ander werkt ook, die praat geen chinees en is goedkoper.
Mijn Burgerprofiel (en bij uitbreiding alle services waarmee het connecteert) ís een microservice-architectuur. In dit geval was er één van de (cruciale) services onbeschikbaar, waardoor de applicatie niet of traag werkte. Alle andere bouwstenen werkten prima verder. De enige die hier chinees praat, ben jij. :)
Werk jij aan deze omgevingen? Het kan handig zijn om dat te vermelden.

Over wat je tot nu toe vertelde en indien je (door je werk) weet hebt van hoe één en ander geïmplementeerd werd en waar het probleem nu juist ligt, stelt me dat toch al heel wat geruster.

Als ik het goed begrijp is er slechts één component in de flow waarvan de peak-load involdoende getest werd en die deze toename niet aankon. Maar is in se de basis architectuur wel geschikt om te kunnen schalen (wat men blijkbaar microservice-architectuur noemt, tegenwoordig).

Dus dan is het kwestie van die éne component te verbeteren en daarna zal het probleem minder vaak voorkomen.
Klopt, ik werk er (samen met vele anderen) aan mee. En inderdaad, het ligt aan die ene component.
Dat klopt niet helemaal, het voordeel van je in de ebox, in te schrijven is dat elk document Van de overheid nu ook op je e-mail adres toekomt.
OK, maar dat heeft uiteindelijk helemaal niets te maken met COVID-19 of de snelheid van vaccineren.

Ook leuk dat jij lijkt te weten waar het probleem zou zeten en wat de oorzaak is. Ooit al eens nagedacht om voor de overheid te gaan werken? Het is trouwens net aan project managers om te verantwoorden waarom een andere keuze toch beter is. Openbare aanbestedingen gaan echt niet alleen maar om de prijs zoals zovele mensen denken.
In heb er zelf moeten aanwerven, en in kon enkel half matching profielen aannemen omdat de budgetten van bovenaf gelimiteerd zijn. En bij raam contacten, waren de voorstellen gewoon vol met leugens. Het leek de goedkoopste, maar ze hadden niet de knowledge die beloofd was, en elk kleine vraag of afwijking was extra, buiten het contract. Uiteindelijk waren we goedkoper geweest met de duurdere contacten waar wel alles in zat. Dan moesten we niet altijd in discussies landen.
Ervan uitgaande dat deze info klopt, hoe komt het dat ik op een NL tech site meer informatie krijg over de procedures dan van mijn eigen overheid?
Ik word er gestoord van...
welke info had je dan willen weten?
Hoe relevant is het om te weten op welke 5 manieren de overheid je gaat contacteren voor de overheid je effectief contacteert?
Omdat je die informatie krijgt van de overheid op het moment dat ze belangrijk is. In de Belgische media is de afgelopen weken meermaals herhaald hoe je informatie zal ontvangen. Die informatie komt wanneer jij aan de beurt bent. Dat kan zelfs nog enkele maanden duren dus nu die informatie geven betekend dat vele mensen die al weer vergeten zijn tegen dat het nodig is. Daarom dat je die informatie zo dicht mogelijk tegen de feitelijke datum geeft.

Het vaccinatiecentrum van mijn eigen gemeente heeft bijv. wel gekozen om al een eerste flyer rond te delen bij alle mensen die in dit centrum gevaccineerd zullen worden. Maar dat is ook enkel maar de basisinformatie die daar in staat zoals je ze ook van andere media krijgt en de oproep om rustig te wachten tot je je oproepingsbrief krijgt.
Daar heb je meteen een van de pijnpunten, per post. Het is zo afhankelijk of je een goede postbode hebt of een slechte. De laatste tijd hebben we hier ook een goede, maar daarvoor krijg ik meerdere keren per week post van andere straten, en omgekeerd....
Of gewoon de enorme vertragingen is al een probleem. Twee weken op voorhand is niet veel
Hoe gaat het vaccinatieprogramma sneller als je meer ICT capaciteit neerzet waar burgers zich kunnen informeren? Daar zit niet de bottleneck.
In België wel, er loopt vanalles mis met de brieven.
Ik kreeg mijn oproep binnen via mail. De mail van mijn vrouw... Toch belachelijk dat de Belgische staat mijn e-mail adres niet kan vinden. Ik doe alles digitaal: van belastingen tot reserveren bij de dokter.
Vroeger moest je je mail adres per service configureren bv taxonweb
Nu via de ebox maar op één plaats. Als er nieuwe overheidsdiensten komen, dan krijg je de communicatie via de mail die je daar verbonden hebt.
Vroeger moest je je mail adres per service configureren bv taxonweb
Nu via de ebox maar op één plaats. Als er nieuwe overheidsdiensten komen, dan krijg je de communicatie via de mail die je daar verbonden hebt.
Dat klinkt mooi, maar des te meer je meer zaken koppelt aan één account, heeft het ook grotere gevolgen als er maar één enkele hack/of lek is.
Dit zorgt niet dat de vaccinatie campagne sneller gaat. Als jij een tweede sleuf in je voordeur maakt voor de post, krijg je niet opeens 2x sneller post.
Dat hangt af of er twee postbodes zijn die op hetzelfde moment een brief insteken ;-)
Waarom in godsnaam? Voorzien op één miljoen gelijktijdige bezoekers is waarschijnlijk al ver boven de 0,01% vereiste. Zotte kosten voor niets.
Voor dagen zoals vandaag. Het is belangrijk dat de Belgische burger zich kan informeren over deze vaccinatiecampagne. En al doen ze dat alle 12 miljoen gelijktijdig: onze overheid moet er voor zorgen dat dat kan.

12 miljoen raadplegingen per minuut is trouwens helemaal niet extreem uitzonderlijk. Zoiets schaal je in een handomdraai met bv. AWS. En als dat niet kan, gebruik dat een Europese cloud provider of zet voldoende eigen servers neer. Volgens mij moet het heel goed te doen zijn met slechts een tiental servers van om en bij de 20000 en wat deftig programmeerwerk en testing op zulke schaal.

Ik vind dat ik dat mag verwachten van mijn land.
De vraag is waarom belgen die totaal nog niet aan de beurt zijn en dat ook weten, in het systeem willen kijken of ze inderdaad nog totaal niet aan de beurt zijn.
Daarnaast wordt zo te lezen dezelfde informatie ook per brief verstuurd.

Dit is ongeveer dezelfde discussie als laatst in NL over de belastingdienst. Waar de servers altijd de eerste week van de aangifte overbelast raken omdat iedereen op hetzelfde moment die aangifte wil doen. Wil je dat soort systemen daadwerkelijk inrichten voor die ene dag/week in het jaar om tot 17 miljoen aanvragen tegelijk af te handelen.
En het opschalen.. leuk bedacht, maar als de overheid zegt "we zetten alle data in de cloud" dan valt iedereen er overheen dat de data ineens bij amazon staat of bij microsoft in het buitenland. Vergeet niet dat het niet alleen een front-end is, maar de data realtime ergens moet worden opgevraagd. En dat staat altijd ergens in een 'lokale/private' cloud, waar het aantal servers een stuk lager is dan in de publieke cloud.
Zowel Amazon als Microsoft hebben ook gewoon Europese cloudservers. Dat moeten ze ook volgens EU wetgeving en daar voldoen ze gewoon aan.

Niettemin zou ik ook wel graag zien dat er een echte Europese partij zou komen die dit soort diensten aanbiedt. Je hebt wel wat kleine maar niks serieus.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 24 juli 2024 14:56]

Maar het zijn en blijven Amerikaanse bedrijven, onderhevig aan Amerikaanse wetgeving en onder mogelijkse invloed van Amerikaanse inlichtingendiensten. Communicatie tussen een overheid en de burgers van een land moet op een zo veilig mogelijke manier kunnen gebeuren. Dan moet je je daarvoor niet afhankelijk maken van buitenlandse diensten.

Maar zelfs als dat een binnenlandse aanbieder zou zijn zou ik er alsnog niet blij mee zijn dat private ondernemingen zomaar toegang zouden krijgen tot soms zeer gevoelige informatie.
En het opschalen.. leuk bedacht, maar als de overheid zegt "we zetten alle data in de cloud" dan valt iedereen er overheen dat de data ineens bij amazon staat of bij microsoft in het buitenland
Het opschalen dient volautomatisch te gaan wanneer nodig; en op een serverpark van de overheid zelf (totdat we een wereldregering hebben die alle landen goed (qua normen en waarden) onder controle heeft; dan kan 't ook op een serverpark van zo'n wereldregering. Maar dat duurt nog wel een eeuw ofzo).
Op zich bestaat de Government Cloud al in België, waardoor dit geen probleem zou mogen zijn. Maar ik weet niet zeker of de Vlaamse overheid staat te springen om deel te nemen aan dit initiatief want "het is een federaal platform" :/
Een cloud klinkt leuk, maar al je applicaties moeten wel netjes kunnen meeschalen. En dat is niet altijd het geval. Een website is uiteindelijk zoveel meer dan een leuke frontend op een webservertje.
...je applicaties moeten wel netjes kunnen meeschalen. En dat is niet altijd het geval.
Dat ligt niet aan de cloud; dat ligt aan die applicaties. Als je schaalbare software wilt, moet je daar bij het programmeren natuurlijk al rekening mee houden.
Edit: Ik ben niet belangrijk.

[Reactie gewijzigd door UnsteadyWind op 24 juli 2024 14:56]

simpel zou ik het niet willen noemen, ja je kan veel webservers eraan hangen maar dan kunnen er alsnog op database niveau bottlenecks ontstaan . En databases zijn wel verticaal te schalen maar horizontaal is al lastiger. En dan komt er nog bij dat je dat ook nog moet gaan testen met eenzelfde soort load.
Zet tien databases in replicatie en reduceer alle insert, delete en update queries. Verdeel die tien databases over 100 webservers en zorg er voor dat een ingelogde gebruiker per sessie-id op dezelfde webserver blijft toekomen. Zo deden we dat begin 2000. Volgens mij kan dit nu zelfs volautomatisch door een vinkje aan te zetten op Azure en/of AWS of whatever Google voorziet.
Het systeem waar het om gaat bevat zowat alle informatie die de overheid kent over zijn burgers. Ik ben onze overheden juist hartstikke dankbaar dat ze die niet even gemakkelijk de 'cloud'* in gooien.

Een fatsoenlijke server in eigen beheer kost vandaag de dag minimaal 10K, als je over high-performance spul praat gaat dat al snel een stuk omhoog. Verder heb je met meer servers ook meer licenties, beheerders, stroom en ruimte nodig. De ontwikkeling van de schaalbare infrastructuur en software heb je meer (zeldzame) ontwikkelaars en beheerders voor nodig. Je praat dan al snel over een investering van tientallen miljoenen (dan heb ik de 'grote IT aanbestedingen' bonus nog niet eens benoemd), die ook nog eens elke paar jaar opnieuw uitgevoerd zal moeten worden.

Vind je nou écht dat dit nodig is voor die ene dag per jaar waarbij de huidige infrastructuur niet toereikend is? In Nederland hebben we elk jaar dezelfde discussie als op 1 maart iedereens plotseling zijn belastingaangifte moet doen (en steevast voor verminderde bereikbaarheid zorgt). De rest van het jaar staan al deze servers uit hun neus te eten.

* De cloud: Andermans computer, meestal eentje waar overheden en hackergroeperingen van landen met minder vrijheden vrijuit in kunnen grasduinen.

[Reactie gewijzigd door Joolee op 24 juli 2024 14:56]

De rest van het jaar staan al deze servers uit hun neus te eten.
Niet-automatisch schalende capaciteit is zóóó 2010...
Precies, de meeste mensen komen er om iets te checken, niet eens om te muteren. Zo vaak wordt die data niet aangepast, dus gewoon elke webhost een eigen readonly kopie is al voldoende voor de meeste verzoeken. Als er een aanpassing gedaan wordt kan je dan de live replica gebruiken.

En inderdaad een autoscaling cloud oplossing is vrij standaard tegenwoordig.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 24 juli 2024 14:56]

Je weet toch dat Tweakers veel slimmer zijn dan de mensen die het daadwerkelijk moeten bouwen? ;-)
Sorry maar ik heb aan dit soort oplossingen gewerkt begin 2000 voor een website van een EU-instelling. Ik weet dus m.a.w. wel degelijk waar ik over praat.
Daarvoor bestaan cache-oplossingen zoals bvb redis.
of je werkt met een CDN zoals cloudfare die alles voor je cached.

Opties genoeg, kennis daarintegen....
En dan later klagen dat er gigantische data center niets staan te doen.... En wil je echt dat dit soort zaken in AWS staan? 10 servers is helemaal niets voor dit soort dingen. Als het zo simpel was zouden deze problemen niet optreden.
Alleen lijkt dit niet om geïnformeerd worden te gaan maar om zichzelf belangrijker vinden dan op de beurt te wachten tot er een uitnodiging tot vaccineren komt.
Dan kan je wel de 'ik wil' of 'ik ben van mening dat' houding hebben, maar een overheid heeft rekening te houden met democratie en diverse belangen. Het is nogal makkelijk om te menen dat een ander maar iets moet regelen omdat jij iets wil, terwijl je ondertussen kennelijk geen belangstelling hebt of wat je wil wel redelijk is. Het besluit leek dat je hoort te wachten op de beurt, niet zelf massaal maar wat gaan regelen met het gevolg dat je anderen daarmee benadeelt.
Wil je informatie over de vaccinatiecampagne, dan moet je niet op dit portaal zijn. Dan moet je gaan naar laatjevaccineren.be.

En als het aankomt op communicatie tussen overheid en burger, communicatie die vertrouwelijk kan zijn, dan wil ik daar zelf geen AWS, Azure of enige andere cloudaanbieder tussen zien. Zij hebben niets te zoeken in die communicatie. Voor informatiesites, zoals deze die ik hierboven genoemd heb, is het een ander verhaal.
De goedkoopste ICT bieder heeft heus geen microservices. Daarvoor moet je duurdere ICT profielen aan nemen. En dan is je bod te duur waardoor je de bieding verliesd voor het it contract
Het werkt alweer, dus 't is ok.
Daar pik ik toch even op in. :-) De app is het probleem niet. Die kan de simultane requests prima aan. Het probleem ligt bij de authenticatiebouwsteen.
Dat klinkt nog erger, want de authenticatie met je eID is iets dat gedeeld wordt met erg veel overheidswebsites. Dat zou toch zeker grote hoeveelheden moeten aankunnen dan? Er zal nl. altijd wel een overheidsdienst of website zijn die eens even druk heeft.
Je begrijpt het verkeerd. Het authenticeren zelf lukt, maar de persoonsgegevens vervolgens ontvangen van de aparte bouwsteen kon de piek niet aan. (is overigens reeds opgelost) Het is niet ongebruikelijk wanneer er een bericht op de voorpagina van HLN verschijnt, een bepaalde service de load niet aan kan. En ja, er werden (en worden) stress tests uitgevoerd, maar kennelijk nog niet van die omvang.

[Reactie gewijzigd door BuzzeW op 24 juli 2024 14:56]

Goed om te horen dat (jullie?) het probleem hebben opgelost. Op naar het volgende probleem zou ik zeggen!
Waarom is het redelijk om publiek geld uit te geven aan bezoeken die kennelijk niet nodig zijn?
Als de media stelt dat je ergens iets kan doen terwijl de overheid stelt dat niet iedereen tegelijk geholpen kan worden, dan neem je als mensen toch ook de verantwoordelijkheid om niet eigenwijs een ander op kosten te jagen, of erger de hulpbehoevenden tot last te zijn, enkel omdat het kan?
Bedenk daarbij dat de grootste doelgroep voor vaccinaties vandaag 85+ is, dan weet je dat zij waarschijnlijk niet verantwoordelijk zijn voor de toevloed. Al is de site op dit moment wel vlot toegankelijk.
Ik kan niet beoordelen wie er raadplegen, maar het feit lijkt dat er is afgesproken om een uitnodiging af te wachten en niet zelf wat te gaan regelen. Ik denk dat het dan niet heel relevant is wat de leeftijd is, meer dat de mensen kennelijk meer behoefte hebben om aan zichzelf te denken in plaats van rekening met afspraken of met elkaar te houden.
Maar het gaat hier toch over het Vlaamse portaal? Dus dat is minder dan 12 miljoen. Desalniettemin heb je gelijk dat de infrastructuur beter moet.
Het is ook niet dat het een nieuw gegeven is. Ik werkte ooit zelf aan één of andere website van een EU instelling ergens begin 2000. En toen al konden we het grootste gemak letterlijk tientallen miljoenen bezoekers per uur aan. De informatie kwam ook uit databases en was ook gepersonaliseerd. Er stonden toen ook een handvol Oracle servers in replicatie zodat meerdere webservers gelijktijdig de load kon uitbalanceren. Dit is totaal niets nieuw onder de zon en dit deden we effectief twintig jaar geleden al.
in het jaar 2000 .eu sites die voorzien waren op tientallen miljoenen bezoekers per uur?

2014:
36.8 million visits in 2014
1.7 million visitors per month
voor europa.eu. Even alle gekheid op een stokje, we weten waar ons geld naartoe gaat :D . ik zeg trouwens niet dat het niet mogelijk is maar ik was even nieuwsgierig.

[Reactie gewijzigd door Yoshi op 24 juli 2024 14:56]

Ik kan je verzekeren dat er verschillende EU instellingen zijn die op hun websites extreem veel meer bezoekers tellen dan de cijfers die jij hier geeft voor europa.eu.
ik was mijn reactie nog aan het aanpassen ;-)
Maken gebruik van de Federale Authenticatie. Dus ja, in theorie is die voor alle Belgen.
Dus dan is de titel van het artikel fout dat het alleen over het Vlaamse portaal gaat?
Vlaamse portaal ging gewoon. Van het moment dat je wilde inloggen (welke een federale zaak is), ging het niet verder. Als je al ingelogd was, werkte de site nog steeds.

Mijn moeder was al ingelogd op de site en kon alles nog bekijken(Vlaams). Ik kon niet inloggen want kreeg inlogprotaal niet (Federaal).

Vlaamse overheid maakt gebruikt van de Federale authenticatie om op toepassingen in te loggen. En het was die die eruit geklapt was.
Dus de titel van het artikel klopt niet - duidelijk!
Titel klopt op zich wel. Het is een Vlaams portaal, echter toegankelijk voor elke Belg
Wat is er mis met een dag wachten?
Gewoon geld ertegenaan smijten lost geen problemen op. Soms is het wel zo dat geld nodig is om een probleem op te lossen.
dit is van vlaanderen, niet van belgië, dus een goeie 6 à 7 miljoen maximum
Nee, dan betaalt men die niet zomaar vind ik. Het gaat om ons belastingsgeld. Dan heb ik graag dat men daar wat verantwoordelijk mee omspringt. Er wordt de laatste weken genoeg over de vaccinaties gesproken en wie wanneer aan de beurt komt, dat je al onder een steen moet leven om niet te weten dat het eerst de zorg, 85+ en risicogroepen zijn. Dan 65+ en ergens in mei zal de rest van de 18+ bevolking aan de beurt komen. Wat nut heeft het nu voor de rest van de bevolking om nu al te kijken op die website?

Mogen we nog verwachten dat mensen hun gezond verstand gebruiken en nadenken voor ze iets doen?
Het wordt tijd dat onze overheid haar infrastructuur aanpast aan dit soort 'events'. We zijn met 12tal miljoen Belgen. Een website maken die het zelfs mogelijk maakt dat alle 12 miljoen mensen letterlijk gelijktijdig raadplegingen doen is perfect mogelijk de dag van vandaag.

Daar zal vast wel een prijs aan vast hangen. Wel dan betaalt men die maar. Effectief en inderdaad.
waarom zouden ze dat doen, ik moet hier lezen dat het bestaat !! ze hebben het ook maar voor hun intimi gemaakt.
Dit betaalt een overheid met belastinggeld. Betalen zonder nadenken is verspilling van zuurverdiende centen van de burgers.
Even aan paar miljoen investeren in iets voor die ene dag dat er een uitzonderlijke load op zit?
En welke problemen zie jij dan met deze sites?

TOW heeft soms wat performantieproblemen op de laatste dagen dat je je aangifte kan indienen. Dat klopt, hoewel dat de laatste jaren ook steeds beter gaat.

En nee, dat is data die je niet in de publieke cloud wenst, al zeker niet van Amerikaanse bedrijven die je data zomaar kunnen uitleveren aan de Amerikaanse overheid. Je zit hier uiteindelijk met zeer vertrouwelijke informatie.
alleen ehealth:
https://www.status.ehealth.fgov.be/nl

Gewoon bedroevend hoe vaak dat ding incidenten heeft.

En de discussie publieke cloud, private cloud, on-prem, geloof me ik heb ze allemaal gehad. Security wordt niet bepaald door wie de eigenaar is van de infra, maar wel hoe je infra opstelt en inregelt.
En nee, dat is data die je niet in de publieke cloud wenst, al zeker niet van Amerikaanse bedrijven die je data zomaar kunnen uitleveren aan de Amerikaanse overheid.
Ik heb er misschien niet zoveel verstand van, maar staat in de GDPR niet dat die data gewoon in Europa moet blijven en dat die niet zomaar uitgeleverd mag worden?
Zeker, maar er zijn ook wetten in andere landen waarin staat dat moederbedrijven data moeten uitleveren, zonder dat er op enig moment over gecommuniceerd of gedocumenteerd mag worden.
Sinds wanneer luistert bijv. de overheid van de USA naar GPDR?
...al zeker niet van Amerikaanse bedrijven die je data zomaar kunnen uitleveren aan de Amerikaanse overheid
Lamenielache... de USA luistert alles af wat er maar afgeluisterd kan worden. Alle serverparken van bedrijven die USA zijn (maakt niet uit waar de serverparken fysiek staan), worden 100% afgeluisterd door de USA.

[Reactie gewijzigd door kimborntobewild op 24 juli 2024 14:56]

Je kan het wel over een kam scheren om te klagen, maar wat maakt de klacht rechtvaardig?
Als de overheid een ingang maakt zodat mensen die opgeroepen worden goed geholpen kunnen worden, dan lijkt het klagen dat als er een meute ongeduldige mensen die niet opgeroepen zijn ongeduldig willen voordringen en zich niets aantrekken van de afspraak om op de beurt te wachten niet snel dat je de overheid de schuld maar kan geven.
Nu kun je het misschien niet eens zijn met de afspraak om geduldig te zijn, maar hoe is dat een redelijk argument om anderen tot last te zijn en daarbij ook nog de schuld te geven? Waar is dan de zelfreflectie op de eigen verantwoordelijkheid? Het klinkt namelijk als nogal makkelijk klagen om er zelf maar beter van te worden, in plaats van samen te leven en gezamenlijke afspraken te respecteren.
Wat heeft het up&running houden van toepassingen te maken met zelfreflectie?

Als een collega bij mij komt klagen dat de toepassing platligt en niet bruikbaar is, moet ik hem dan vragen waar zijn eigen verantwoordelijkheid ligt? Vreemde redenering...
Met deze reactie lijkt je geheel voorbij te gaan aan de gegeven situatie waarvoor het gemaakt lijkt te zijn. Dan is het wel erg makkelijk redeneren dat het dus maar gewoon zou moeten werken omdat iemand komt klagen.
Probeer die 'afspraken' (ongrondewettelijke regels) maar eens te begrijpen via de reguliere berichtgeving. Geen kat die het verstaat. De meesten doen zoals ik: doen wat we denken te moeten/mogen doen :)
Het gebruik van het 'burgerportaal' lijkt me ook helemaal niet nodig om de vaccinatie-uitnodigingen te kunnen ontvangen. Deze worden gewoon naar de eBox verstuurd, welke ook rechtstreeks te raadplegen is, of zelfs via Doccle, KBC, Bpost bank,...
Dat het jou niet nodig lijkt is een aardige mening, maar ondertussen delen andere mensen die mening kennelijk niet omdat er door de media is genoemd hoe je een uitnodiging zou kunnen ontvangen zonder te wachten. Het gaat de mensen er kennelijk niet om dat je er (ook) op een andere manier aan kan komen maar dat ze liever niet wachten en daarbij de weg kiezen die ze in de media is gewezen als oplossing.

Ik vind het overigens wel opvallend dat zowel die media als de mensen kennelijk voorkeur geven om niet te doen wat is gevraagd maar om zichzelf te bedienen. Dan liggen de prioriteiten kennelijk meer op wat men zelf het beste bevalt in plaats van rekening te houden met elkaar.
En daarnaast ook per post en, indien uw ziekenfonds de gegevens heeft, ook per SMS en email. Al kan het wel zijn dat de dienst die in Vlaanderen verantwoordelijk is voor het sturen van de uitnodiging nog expliciete toestemming moest krijgen om gebruik te kunnen maken van die ebox daar je "Mijn Burgerprofiel" expliciet toestemming moet geven om een koppeling te maken met eBox.
mooi: "wilt u alstublieft u bezoek uitspreiden over de aankomende periode".. Ik weet uit ervaring dat het publiek zich altijd prima houdt aan dat soort verzoeken :-D
Nu valt toch in de aankomende periode van toen het bericht werd geschreven.... :Y)
Het digitale toegangsbeheer (ACM) ging ook down door de toestroom.
https://overheid.vlaander...gitaal-toegangsbeheer-acm

In die zin is het vooral gelijk opschalen van verschillende geconnecteerde services bij grotere load. Veelal worden die services apart beheerd en de connectie wel getest bij upgrades van systemen. Stress testen zou meer de norm moeten worden.

[Reactie gewijzigd door Hurtebise op 24 juli 2024 14:56]

Wat we in vlaanderen doen doen we beter, een uitspraak van één of andere politieker.
Er draait hier echt niet veel rond, waar zijn de bekwame I. T. ers naartoe!!!!!
Alleen bleek het probleem bij een stukje federale software te zitten in dit geval. Althans dat komt hier in de reacties naar voren.
Misschien moeten we een burgerportaal maken voor dit burgerportaal.
Om de aanmeldingen wat uit te spreiden.
Slechte informatie vanwege de Belgische overheid veroorzaakt problemen. Probeer er maar eens aan uit te raken via de reguliere berichtgeving. De website doet gewoon zijn werk, als onze overheid haar werk degelijk gedaan zou hebben. Mijn gedacht. Ik snap het overigens ook echt wel niet, ergo ik doe wat ik denk te moeten doen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.