Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Geen ontploffende boxen door CD-beveiliging

Een week geleden meldden wij dat een nieuwe CD-beveiling in staat was om je boxen op te blazen. De nieuwe kopieerbeveiliging, ontwikkeld door Midbar Tech, zou een golf uit zenden waarbij het signaal zeer snel wisselt tussen hoog en laag, waardoor de elektonrische circuits het kunnen begeven. Enkele tweakers vroegen zich direct af of het één en ander wel wettig was. Wie zou er voor de schade moeten opdraaien als een consument via een toegestaan kopietje voor eigen gebruik zijn boxen zou opblazen?

New Scientist is achteraf toch niet zo zeker van haar zaak, aldus The Register. Het blad zou onder druk van de juristen van Midbar een rectificatie op het stuk hebben geplaatst. De conclusie hiervan was dat er geen gevaar zou zijn voor de afspeelapparatuur.

Daarnaast was er nog een ander probleem. Het zou ook niet meer mogelijk zijn om een CD te rippen en om te zetten naar het MP3-formaat. Volgens Jupiter-analist Aram Sinnreicht moet de muziekindustrie de consument op de één of andere manier tegemoetkomen als hij zijn CD niet meer op elk apparaat kan afspelen. Hieronder een hap uit het artikel

CDCertainly noise can damage hi-fi, as software suppliers frequently pointed out in the early days of CD-ROM technology. We recall a number of game CDs on which software was encoded as the first track, allowing in-game music, recorded as the remaining tracks, to be played on a regular CD player. Those discs warned users not to play the first track lest it damage amplifiers and/or speakers.

That's not to say Cactus would do so, but we remain suspicious of any system that pumps noise through hi-fi systems. As we say, with at least one million Cactus-protected CDs in the marketplace, time will tell.

Thanks sigma01 voor je tip.

Door

Developer

51 Linkedin Google+

Bron: The Register

Reacties (51)

Wijzig sortering
Zoiets kunnen ze toch al niet maken. Krijg je lawsuits tot en met. Laat ze de cd's maar goedkoper maken, misschien dat mensen dan weer cd's gaan verkopen. Beveiliging erop maken heeft helemaal geen nut. Binnen een week zijn de eerste cracks er alweer voor uit en heeft het ze miljoenen aan ontwikkelingskosten gekost.
En stel dat het inderdaad mogelijk is dat ik met een illegale kopie van een CD die door Sony voorzien is van deze Cactus copy protectie er dan toch in slaag om een van mijn Sony hifi componenten kapot te krijgen. Dan valt dat toch gewoon onder de garantie, en mag Sony het probleem oplossen? Da's dan niet erg slim van Sony!

Omdat Sony dit ook wel bedacht heeft zal het in de praktijk wel meevallen met de hoeveelheid schade aan HiFi apparatuur. Tip: gewoon het volume laag houden als je de net gebrande CD uittest ;)
Als ze hiermee de cd 'Puur' van Volumia bedoelen: deze is idd lastig te kopieeren, maar het is mogelijk. Ik heb deze CD op een aantal verschillende cd-rom drives gehad en op m'n Plextor 40 TSi lukt het goed om 'm te kopieeren (met EAC, plextor heeft firmare 1.06)
Alleen krijg je dan een vage TOC, die random is gegenereerd ofzo, zoiets als:
track 1 t/m 10: normale tijd
track 11 t/m 14: in een grote wave file van een paar honderd mb

dan kan je later met cooledit die 11 t/m 14 verdelen :)

Met een AOpen drive is me dit niet gelukt, en met een Creative DVD speler ook niet.
Conclusie: kopieerbeveiliging werkt, maar niet altijd :P

PS: Die CDFS.vxd heb ik nog niet geprobeerd
PS2: De autorun die op die Volumia CD zit, is een soort alternatieve winamp die de cd als 128 kbps MP3 files afspeelt (zit een extra datatrack op die deze mp3'z bevat)
Dat meen je toch niet serieus?
Dan is het wel heel makkelijk om die CD te rippen, gewoon even de MP3s kopieeren.
mwja.. .maar je wilt waarschijnlijk wel betere kwaliteit dan 128 kbit. Het klinkt aardig, maar 192kbit komt toch al meer in de richting van cd kwaliteit.
Als je simpel redeneert is de maximale frequentie die door een audio CD-speler uit een CD-ROM gehaald kan worden is iets van 22 kHz (de helft van de sample frequentie). De meeste kans op schade zul je wel hebben indien je bij deze frequentie extreem veel vermogen vraagt.

De versterker moet dit vermogen dan dus kunnen leveren en dit vermogen zou dan teveel moeten zijn voor de boxen.
Dit zal wel alleen een probleem zijn voor mensen met een goede (dure) versterker (die veel vermogen bij de hoge tonen kan leveren), in combinatie met boxen die te zwak zijn.... dan blaas je de tweatertjes op.

Voor huis-tuin-en keuken setjes zal de versterker wel zoveel vervormen dat de boxen er geen probleem mee hebben...
Nu ik erover nadenk, inderdaad! Da's best een slimme opmerking! De meeste prlefken hebben altijd van die gigantische speakers waar brak geluid uit komt, maar die een werkelijke enorm vermogen kunnen hebben.
Vaak hebben ze daarbij dan zo'n setje van de Aldi of zo, dat nooit genoeg vermogen kan leveren om die gigantische boxen op te blazen! :)
Waarschijnlijk zijn ze er daarom gedeeltelijk ook mee gekapt. De meeste cd's worden toch door van die gnerkjes gecopieerd, en als je die er niet mee kunt pakken, why bother?

edit:
VEEL typo's :P
Je blaast je speakers eerderop door een te zwakke versterker..
omdat de voeding van de versterker op een gegeven moment inklapt en dan weer terug komt met een hele hoge piek...
een zware versterker levert een konstant signaal en klapt dus niet in geen pieken en veel minder kans om je speakers op te blazen, en tevens een dure (zware) versterker heeft altijd een beveiling voor de speakers.... dus euuu ben het d'r niet helemaal mee eens.. :)

edit:
jeetje wat typt je een onzin als je net wakker bent en een kater hebt :7
helemaal juist, staat zelfs in de gebruiksaanwijzing van mijn KEF's. "Het beste is het een versterker te nemen die aan de bovengrens van de luidsprekers zit. Luidsprekers raken eerder defect door een te kleine versterker die in zijn eigen vervorming gestuurd is" Een kleine versterker zal veel eerder 'clippen' hetgeen destructief voor je luidsprekers is....
En mensen die een ontzettend dure versterker hebben gekocht (bijvoorbeeld eentje van fl 2000,-) zullen er waarschijnlijk voor gezorgd hebben dat de speakers ermee in balans zijn, dus dat ze voor hetzelfde vermogensbereik gemaakt zijn...
het signaal zeer snel wisselt tussen hoog en laag
Het werkt (lijkt mij) toch iets anders. In de door jouw geschetste situatie heb je een maximaal hoge frequentie met een maximaal volume. Dan blijft er dus niets meer over voor andere signalen.
Het gaat waarschijnlijk niet alleen om de hoogste frequentie, maar ook dat er met een digitale signaal gelijkstroom naar je speakers gestuurd kan worden en daaardoor kunnen je tweaters stuk gaan
Hmm een goede versterker zal nooit een gelijkspanning op zijn uitgang zetten en CD spelers hebben in hun eigen uitgang bovendien ook nog een gelijkspannings filter :)
Bovendien zullen beveiligings methodes moeten voldoen aan de al twintig jaar oude audio cd standaard en daar kan je gelukkig maar weinig mee rommelen, reden voor mij om die hele fuzz over ontploffende speakers reeds vanaf de eerste berichten naar het rijk der fabelen te verwijzen :)
ff reageren op mr-a
het is juist andersom,een goedkope versterker gaat
bij een te hoog vermogen klippen!
de hoge tonen zijn niet meer sinusvormig maar worden blokgolven,dit betekend gelijkspanning waardoor de spreekspoel vd luidspreker doorbrand.
wat wel mogelijk is is dat ze die blokgolven al met het signaal mee sturen,en als ze dat doen met freguenties onder de 20 herz en boven de + -18kiloherz hoor je het niet en krijg je een rookpluimpje!
lijkt me niet erg legaal
Maar dan heb je die toch ook in je oorspronkelijke (orginele) signaal zitten? Ik snap niet hoe die stoorsignalen er plotseling bij kunnen komen.
Dat van die goedkope versterker klopt wel. Maar dat van die blokgolven niet.

Blokgolven zijn eigenlijk geen golven maar een combinatie van verschillende frequenties die er opgeteld uitzien als een blokvorm. Net als met elk geluid word de vorm gemaakt door meerdere perfekte sinussen met een bepaalde golflengte en amplitude.

Om de rechte flanken van blokgolven te maken heb je dus een heel hoge frequentie nodig. Als die in je originele signaal zitten worden die er dus gewoon uitgefilterd (heel simpel door spoelen of condensatortjes). En is er dus niks gevaarlijks meer aan. :)

Eigenlijk is het toch gewoon logisch dat je alle soorten muziek=geluid gewoon weer kunt geven. Ook al is het teringherrie. Het eerste wat kapot gaat zijn waarschijnlijk je oren :D
Klippen is volgens mij nog iets anders dan hier uitgelegd. De voeding van de versterker kan dan niet meer de benodigde spanning geven. Hierdoor wordt de sinus die wordt uitgestuurd aan de top afgevlakt. Dit komt uitsluitend bij lage tonen voor en bij een zeer hoog volume. Hierdoor wordt er steeds een kortstondige gelijkspanning op de speakers gezet. En dat is juist voor de hogetonenspeakers fataal.

Blokgolven zijn iets heel anders dan klipping.

En tot slot nog een typo in het bericht hierboven : Ik ga er maar van uit dat : "De nieuwe kopieerbeveiliging, ontwikkeld door Midbar Tech, zou een golf uit zenden waarbij het signaal zeer snel wisselt tussen hoog en laag, waardoor de eleknotrische circuits het kunnen begeven." ergens het woord "elektronische" hoort te bevatten in plaats van "eleknotrische" :-)
rippen is toch altijd mogelijk, gewoon een cd laten afspelen en tegelijkertijd opnemen, dan laat je m 2x zo snel opnemen/2x zo langzaam afspelen, die 2 vervang je door een getal wat voor processor/cdromspeler ed aantrekkelijk is, en rippen maar :)
ik weet niet tot welke frequentie jij kunt samplen, maar 2 maal vereist al 88 kHz, dus dat zal niet gaan lukken.
[q] Daarnaast was er nog een ander probleem. Het zou ook niet meer mogelijk zijn om een CD te rippen en om te zetten naar het MP3-formaat. Volgens Jupiter-analist Aram Sinnreicht moet de muziekindustrie de consument op de één of andere manier tegemoetkomen als hij zijn CD niet meer op elk apparaat kan afspelen [q]

Ik vind het fijn dat dit nu eens gezegd wordt. Dat betekent dan dus ook dat die beveiliging van de Volumia ook niet mag.
Ik begrijp alleen niet dat daar, in verhouding tot deze beveiliging, nog niet tegen opgetreden is.
Hmmz... dit lijkt me weer een andere cd-kopieerbeveiliging: Cactus :)

http://www.cdfreaks.com/news2.php3?ID=2416
en
http://www.cdfreaks.com/document.php3?Doc=49
voor meer info
Helemaal mee eens dat ze eens de cd 's goedkoper moeten maken. Want wat zou de productie van 1 cd kosten inclusief transport enzo. Een paar gulden? En dan durven ze daar 46 piek voor te vragen, en wat ziet een artiest hiervan terug hooguit een tientje en de rest is voor de platenmaatschappij.
Wat doet iedereen toch moeilijk als je het zo makkelijk zou kunnen oplossen
Een artiest mag vaak al blij zijn als hij/zij een paar kwartjes krijgt per verkochte CD, grote artiesten krijgen vaak wat meer. Ik neem voor de kostprijs vaak als basis de CD's van het kruitvat. Voor f 2,50 tot f 5,- kun je daar CD's kopen, deze worden geperst, vervoerd, verkocht en iedereen verdient daar nog aan ook (anders deden ze het niet). Tel daarbij de royalties op voor de artiest (f 5,-) en de kosten voor de platenmaatschappij (f 10,-) en je komt uit op f 20,- tot f 25,- gulden. En dat bedrag betaal je in de USA ook en wil ik er ook best voor betalen. Alleen dat roep ik en velen met mij al jaren, maar waarom veranderd dat dan niet?
Omdat de grootste hoeveelheid mensen in Nederland toch verschrikkelijk graag meteen de nieuwste cd's wil hebben en er zeker fl. 45,= voor pinnen.
De platen maatschappij zegt braaf dank je wel en denkt bij zichzelf "Stom, ik had er ook fl. 50,= voor kunnen krijgen. Dat hadden ze er ook wel voor betaald".
Oftewel.... zolang iedereen DURE cd's blijft kopen blijven ze ook duur. Als niemand meer cd's zou kopen moet je eens kijken hoe snel de prijzen zullen zakken.
En zolang cd's duur verkocht kunnen blijven worden is er ook geld voor beveiligingen, waardoor je (misschien) niet kan copieren en je dus een hoge prijs voor je cd's kan vragen.
Zo is het cirkeltje weer rond. }>
>En zolang cd's duur verkocht kunnen blijven worden is er ook geld voor beveiligingen, waardoor je (misschien) niet kan copieren en je dus een hoge prijs voor je cd's kan vragen.
Zo is het cirkeltje weer rond<

Mja, maar het probleempje is, als je geen cd's koopt, hoe ga je dan nog aan muziek graken? 70% van de mensen kennen mp3 niet, of hebben geen pc met brander... En wie denk je dat je het meeste gaat treffen met geen cd's te kopen, ja, de artisten ...
De platenmaatschapijen hebben miljarden gulden in cash reserve, die kunnen een paar maand voort zonder inkomsten... maar ja, komt er nooit van, je kan de cd verkoop niet verhinderen sinds er geen alternatief is, en zelf al is er een alternatief, je moet zowiezo aankloppen bij de platenmaatschapijnen voor de rechten van de liedjes ... en voila, de cirkel is rond, en de winnaar is: De plaatenmaatschapijen... :(
Dont you guest love monopolies :(
Leer ff hoe je moet quoten please. Kun je vinden in de UBB Tags lijst onder het reactieveld...
een tientje??? artiest mag blij zijn als hij een gulden krijgt per verkochte cd!
Toch begrijp ik het niet: men introduceert een nieuwe beveiliging die gebaseerd is op de reeds lang ingevoerde CD technologie. De hele wereld is toch al lang vergeven van CD spelers etc. die deze nieuwe techniek nog niet ondersteunen ?!? Kopieren lijkt me daarmee dus niet zo'n probleem. Hoe denkt men daarover ?

Ik heb de verhalen over deze beveiliging gelezen, maar lees daar niet uit hoe men dit ziet.....

Iemand slimme opmerkingen ?
Helemaal mee eens :)

Maar ff dit ze verzinnen een op tecnologieen om het kopieeren maar stop te zetten, en het luk ze nog steeds niet. Net zoals de voorgaande beveiliging van Sony de zogenaamde S1-beveiliging, deze techniek is ook allang achterhaald.

En dus denk ik dat het zo eeuwig zal blijven
Deze beveiliging zorgt ervoor dat je cd-'s niet kunt kopieeren, en werkt ook op huidige systemen. Ik zie niet helemaal wat je bedoeld.
En als je de boxen loskoppelt?
of vliegt je soundcard dan in de vik :D
Dat kan dus volgens mij niet! Dan koppel je je boxen los? en sluit je je geluidskaart aan op je versterker? Wat heb je daar nu aan dan :?
Tussen je cd-speler en je geluidskaart een glasvezeltje hangen, dan kan je rippen,

Van vinyl voor dj's blijven ze af, daar kunnen ze nooit een beveiliging zetten, dus ik kan nog bakken
Trance, Dance, Techno, House,... mp3's vinden.

Met een mengpaneel draai je toch de hoge tonen weg, zeker bij een onbekende cd,...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*