Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 79 reacties
Bron: IDG WebWereld

IDG WebWereld schrijft in dit artikel dat BugNet een memory leak in Windows Me heeft gevonden. Vanwege een bug in het besturingssysteem wordt eerder toegewezen werkgeheugen na gebruik niet meer vrijgegeven voor een andere taak, wat uiteindelijk in een traag of onstabiel systeem kan leiden. Alhoewel Microsoft op de hoogte is van het probleem heeft het bedrijf gefaald in het vinden van een oplossing :

Ook op ExtremeTech.com wordt meerdere malen melding gemaakt van het probleem in Windows ME. Een lezer, Matt Vlasaty, meldt dat het hem opviel dat Windows ME de hoeveelheid geheugen niet vergroot als hij een groot geopend bestand (bijvoorbeeld 200 MB in Outlook) sluit.

Microsoft is op de hoogte van het probleem voor Windows ME maar heeft het tot nu toe nog niet voor elkaar gekregen een oplossing te ontwikkelen voor het probleem.
Windows Me logo

Voor het complete bericht moet je even naar WebWereld surfen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (79)

Was toch al een tijdje bekend?! Hoor wel vaker van mensen die ME gebruiken dat dit voorkomt. Vind het alleen zwaar belachelijk dat Microsoft er geen oplossing voor kan vinden.
De oorzaak van die memory leak moet worden gezocht en Win ME is 'n héél stuk meer dan 'n regeltje of 10 code dus ze zullen er nog 'n tijdje mee bezig zijn
Valt best mee hoor, daar zijn genoeg tools voor. (om memoryleaks te vinden.) Maar ik denk dat MS gewoon tijd in een opvolger wil steken en niet zo zeer in het oplossen van bugs in een "oude" versie.

Maar dit is wel weer een signaal dat MS een beetje te snel is geweest met het op de markt gooien van ME, want dit soort zaken hoort toch wel afgevangen te worden door het testtraject wat je normaal gezien aflegt met een nieuw te releasen produkt.
Windows 98 is officeel gezien niet meer te koop. Dat wil zeggen, Microsoft wil graag dat Windows ME verkocht wordt. Ik weet niet of Windows 98 nog in de productie is, maar deze laatste wordt niet gepromoot voor de thuisgebruiker op de site van Microsoft. Er worden wel 10 redenen gegeven om naar Windows ME up te graden. Ook op deze pagina wordt alleen Windows ME en Windows 2000 gepromoot. Voor Microsoft wordt Windows 98 dus niet meer verkocht. De meeste PC's die te koop zijn, zijn daarom dus ook met Windows ME uitgerust.

Dit is 'n aanzienlijke bug in Windows ME die veel problemen die gemeld zijn met Windows ME min of meer kan verklaren. Iedereen die bij Widnows 98 is gebleven heeft er dus goed aan gedaan.
Voor de ongelukkige die Windows ME heeft, is het dus wachten op 'n patch van Microsoft. Dat Microsoft de bug nog niet heeft gevonden, kan 'n teken zijn dat de bug diep ergens in het besturingssysteem zit. Er zijn genoeg tools om memoryleaks te vinden, maar om 'n memory leak in meer dan 20 miljoen lijnen code te vinden is zelfs met behulp van deze tools 'n bijna onmogelijke opgave!
Purify, (LC)lint, memprofiler, etc.Een hele waslijst iig en niet altijd alleen maar op memleaks gesptits, maar toch.
En van een bedrijf dat al zolang in de software-bussiness zit (en zelfs z'n eigen dev-tools maakt) mag je toch wel verwachten dat die van een dergelijke tool op z'n minst 2 versies in gebruik hebben.

* 786562 Jit
Win98 is nog steeds te koop, en moet zelfs van de rechter 5 jaar na uit brengen te koop blijven,
Windows 98 wordt nog steeds geproduceerd en dat zal nogwel een jaartje of 2 doorgaan. Windows 95 is namelijk ook nog maar iets meer dan 1,5 jaar uit produktie.

Ik gebruik Windows ME ook ik kan zeggen dat ik mijn computer vrij intensief gebruik maar en werkt goed. Ik heb wel de herstel functie uitgeschakeld want die vreet geheugen waar je systeem inderdaad een stuk trager van wordt. Zoals ik het nu ingesteld heb is het gewoon Windows 98 in een nieuw jasje :)
Valt best mee hoor, daar zijn genoeg tools voor. (om memoryleaks te vinden.)
Zoals?
sja, maar die dev tools lek(k)(t)en ook geheugen..

gelukkig ben ik een linux gebruiker :)
Maar als ik het goed begrijp heeft 98se er geen last van, dus scheelt het al een heel stuk...
maar als je weet dat het niet in de code van 98(se) zit, dan heb je toch ook zo de bug opgelost door alleen de ME specifieke code te doorzoeken... zo geweldig veel is dat nou ook weer niet. (relatief gezien dus he)
Wat zeg ik dan?
Vind het alleen zwaar belachelijk dat Microsoft er geen oplossing voor kan vinden.
Als er weer eens iemand op tweakers gaat posten dat opensource slecht is omdat er geen support voor is ga ik direct naar dit artikel wijzen. :(

Het enige memory leak van Linux dat ik me kan herinneren was binnen een paar uur nadat het gevonden was gefixed :7
Soms vraag ik me af of we het niet beter bij DOS hadden kunnen houden. ;)
als dos een mooie xwindows kreeg EN multitasking (echt) werd, dan ging ik ook voor DOS :)
Microsoft heeft met Windows ook 'n hoop goeie technologien 'gepushed'. Zo is er DirectX die het spelletjes fabrikanten 'n stuk makkelijker maakt om spellen te schrijven die op alle 3D kaarten die te koop zijn. Okay, het was misschiens beter geweest als Microsoft misschiens OpenGL als standaar had ingebouwd, maar het feit dat OpenGL 'n 'open' standaard is, wordt het moeilijk om extra features toe te voegen.

DOS was leuk toen er minder diversiteit in hardware was (geen 3D, sound == soundblaster etc), maar bood alleen maar 'n API om gegevens op 'n harddisk/floppy/CD-Rom op te zoeken. De programmeur van de overige hardware afschermen door middel van 'n standaard API deed DOS niet.

Al met al mogen we dus best tevreden zijn met Windows 9x, NT en 2000. Het heeft er toch mooi voor gezorgt dat we zelf onze hardware kunnen uitzoeken zonder veel beperkingen, iets dat met DOS niet altijd mogelijk was als je veel verschillende programma's wilde draaien!

[edit als reactie op memphis]
OpenGL is geen echte standaard. OpenGL is door SGI ontwikkeld en wordt nog steeds door SGI onderhouden. Iedereen mag het gebruiken, maar nieuwe features moeten door SGI worden 'aproved'. De Voodoo1 kaart gebruikte glide als interface. PowerVR kaarten gebruikten SGL. Er waren spellen die alleen met glide en andere die alleen met PowerVR overweg konden. DirectX was hier tot in zekere mate 'n flinke verbetering.
Het is 'n lul verhaal om te zeggen dat we bij DOS hadden moeten blijven.
[edit]
Sjesus, wat een gelul... Alsof je windows nodig hebt om DirectX te hebben :?
Ik noem bv. SB emulatie voor het geluid en VESA support voor het betere VGA werk. OpenGL en Direct3D zou best als een VESA mode ontwikkeld kunnen worden en er was zelfs een DOS driver voor de Voodoo-1 kaart. A3D en dergelijke standaarden kunnen ook in een DOS emulatie gebakken worden, het is allemaal niet zo moeilijk.
Zo haat ik ook de hele ontwikkeling van printers. Veel printerfabrikanten gaan naar USB welke vanuit DOS helemaal niet meer te benaderen zijn, is dat dan zo moeilijk om een USB poort vanuit DOS te benaderen :?

Nee, onder DOS kan je niet meer met de huidige hardware werken omdat Microsoft dat wilt.

Probleem deze tijd is dat de simpelheid in het schrijven van software ver te zoeken is en Windows nu als enige MS-OS gezien wordt waarin meerdere programma's gedraaid kunnen worden. En omdat we nu toch snelle machines met veel geheugen hebben (en die markt ook bezig moeten houden) doen veel programmeurs geen moeite om ook maar iets kleins en eenvoudigs te schrijven en laten het over aan soms domme en zeker geheugenverslindende compilers.

Hmmmm..... de moderators hebben zeker de stabiele DOS tijdperk niet meegemaakt waar bv. geen shared DLL's bestonden die de boel wel eens verneuken en er ook geen registry was die steeds maar groter wordt. OK, denk jullie maar dat je dus wel de geheugenvretende windows nodig hebt om goed geluid en beeld te kunnen hebben. Maar bedenk wel dat DirectX in de eerste instantie een noodhulpmiddel was om een spelletje snel te kunnen draaien onder Windows.
Het probleem is, dat als je dat er allemaal gaat inbouwen, dat het uiteindelijk toch weer Windows wordt en dus weer veel geheugen vreet en processor tijd. Dus, jij zit hier weer te lullen! (oh wat een flame :))
OpenGL is geen echte standaard. OpenGL is door SGI ontwikkeld en wordt nog steeds door SGI onderhouden. Iedereen mag het gebruiken, maar nieuwe features moeten door SGI worden 'aproved'.

Volgens mij is er al een tijdje een OpenGL 'consortium' die samen de nieuwe standaards maakt. De directeur van nVidia is geloof ik hoofd van dit consortium. Vroeger was het inderdaad alleen van SGI.

Overigens zorgt het feit dat OpenGL een open standaard is er voor dat _iedereen_ contributies aan de standaard kan indienen. Bij DirectX beslist alleen Microsoft. Het resultaat is dat Microsoft er controle over heeft. Bij OpenGL hebben ze dat niet, en dus ondersteunen ze het gewoon niet meer.
Ben je thuis leker aan het tekenen in ACAD flikkertje PC uit
Backup, vaak genoeg opslaan etc..
Is dus nogal off-topic, dit ook overigens, sorry.
Ja, zo'n vermoeden had ik dus ook..
Heb een paar dagen geleden 256 Mb RAM extra gekocht, en toen ging ik naar een LAN bij een vriend...
Ik heb nu dus 384 Mb geheugen, en na daar een tijdje online gezeten te hebben enzo keek eens hoeveel geheugen ik nog vrijhad........3 Mb!!!?!?!?
Heb dus ook ffkes memcleaner gedownload :)
mischien is het wel de bedoeling dat hij geheugen vreet :) kopen de mensen weer ram omdat ze denken dat ze te weinig hebben :)
aardige marketing
Aha, dus toch...
Ik had de laatste tijd steeds vaker het idee
dat na het herhaaldelijk openen en sluiten
van sommige programma's (waaronder Outlook
zeker) de boel instabiel begon te worden.
Ik merkte er alleen wat van als ik al zeer lange
tijd bezig was en van alles had lopen starten en
afsluiten. Pats! Hangen, hangen, bluescreen.

Het lijkt me toch wel dat er nog een patch oid
voor uit gaat komen MITS ze de fout kunnen
traceren. Dus niet zoals hierboven ergens gezegd
dat ze liever geld steken in de nieuwere projecten.
Nadat win98 er kwam en later Me, werden er nog
geruime tijd bugs gefixed voor respectievelijk
95 en 98.
Da's toch niets nieuws? Ik heb al vanaf week 1 dat ik WinME gebruik MemMAX erop. Als ie een beetje traag wordt ff clearen en gaan met die banaan! :)
Is dit niet dezelfde bug als in Win '98?
Ik heb het eens getest op m'n Athlon 1 Ghz met 512 mb geheugen met Win ME. Hierbij heb ik een nieuw plaatje in Paint shop Pro 7 aangemaakt van 250 mb + Word, Excel en Acces opgestart. Uiteraard heb ik systeemmonitor aangezet om te monitoren. Wanneer ik genoemde dingen aanmaak/openzet, daalt het beschikbare geheugen. En wat denk je: wanneer ik alles sluit, krijg ik netjes het gebruikte geheugen terug en is weer op het oude niveau als daarvoor.
Ik denk dat ik niet de enige ben die geen last heeft van "memory leaking" :) :)
Je kun ook gewoon effe een memory cleaner (zoals Memturbo) instaleren die je verloren memorie weer hersteld. dan ben je er ook van af.
:9 Er is geen patch - is niet helemaal waar. In de KB
(Q278368) wordt melding gemaakt van een memory
leak door versie 4.90.3000 van atmuni.sys.
Via MS-support heb ik vanmiddag de fix gekregen
naar 4.90.3001.
Als ik memturbo (2.1) en tclockex (1.4.2) mag
geloven zijn de lekken (SR en gewoon ram) nu een
stuk minder tot soms nul. Blijft wel raar dat je van
512 meg maar zo'n 300 vrij houdt...
Overigens vlotte service - 14 uur gebeld, 15.49 mail
dat 'ie klaar stond op de (US) ftp-server.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True