Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 15 reacties
Bron: X-Bit Labs

De mannen van X-Bit Labs hebben twee van hun GeForce3 kaartjes naar nieuwe hoogtes getild. Een VisionTek GeForce3 en een Asus V8200 konden door middel van een aantal voltage modificaties naar respectievelijk 270/600MHz en 260/580MHz worden overgeklokt, met flinke performancewinsten als gevolg. Hoewel de aanpassingen vrij uitgebreid worden uitgelegd blijven er natuurlijk altijd risico's aan verbonden en is dit zeker niet voor elke tweaker weggelegd.

Ben je echter zover gekomen dan kun je rekenen op 30% hogere framerates in de hogere resoluties. Volgens de conclusie is dat een goede impressie van de prestaties van de GeForce3 Ultra-variant:

We can imagine the performance of GeForce3 Ultra chip if it happens to be manufactured one day. If it differs from GeForce3 only in core and memory clocking, then at 250/600MHz it should be approximately 25-30% faster than NVIDIA GeForce3.

And those of you who would like their GeForce3 to run faster and are not afraid of risks could try to repeat our experiment. Due to the opportunity to bring up both core and memory voltage, you can proportionally increase the working frequencies till purely fantastic heights - 270/600MHz - and enjoy your graphics card revealing excellent performance in the hardest color modes.
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (15)

Hier kun je ook duidelijk aan zien dat, zoals al vaker gezegd, de geheugenbandbreedte bij de geforce3 netjes in balans is met de GPU kracht. Knap werk van nVidia, als je ziet hoe slecht deze is bij de vorige geforce produkten.
Knap werk van nVidia, als je ziet hoe slecht deze is bij de vorige geforce produkten.
hier ben ik het niet volledig mee eens, ook al was het weleens bagger, als er goed wordt gekoeld, kon de GF256 ook op hoge snelheden worden ge-oct, mijn eigen (asus) draait op 200/350, hoe hoger de snelheid hoe minder de weerstand en de geleiding wordt beter, en warmte stijgt ook minder
Ik heb het hier niet alleen over de mogelijkheid tot overclocken, mijn asus v6800 haalt ook de 200/360 (zonder artifacts) maar het verschil van 140 naar 200 core merk je bijna niet, doordat de geheugenbandbreedte behoorlijk in de weg zit. Daarentegen merk je de stap van 300 naar 360 voor het geheugen heel extreem. Dit geeft dus aan dat de balans tussen corespeed en geheugenbandbreedte niet goed is (te weinig bandbreedte). Dit is ook nog het geval bij de Geforce2. Zoals je in de grafiek hierboven ziet is bij de Geforce3 de balans tussen corespeed en geheugenbandbreedte erg goed. De corespeed alleen verhogen helpt wel, maar niet erg veel. Het geheugen alleen hoger klokken waardoor er meer bandbreedte is, helpt wel, maar ook niet veel. Verhoog je ze allebei dan gaat de performance rechtevenredig met de clockspeeds van geheugen en core omhoog.
hoe hoger de snelheid hoe minder de weerstand en de geleiding wordt beter, en warmte stijgt ook minder
:? heu, volgens mij moet jij nog even terug naar school, hihi. Hoe hoger de snelheid, hoe minder de weerstand ??? O vandaar dat men supergeleiding krijgt bij -273 graden Celsius.

Het is juist andersom: Om de snelheid te kunnen vergroten moet de GPU spanning verhoogd worden. Spanning verhogen bij gelijkblijvende impedantie van de circuits betekent dat het gedissipeerde vermogen exponentieel toeneemt. Het grootste deel hiervan wordt omgezet in warmte. Een gevolg van deze toegenomen warmte is weer dat de impedantie (karakteristieke weerstand) toeneemt. DIT zijn de oorzaken waardoor snelheid etc. zo aan banden ligt. Tot nu toe worden de oplossingen gezocht door de oppervlakte per element te verkleinen...
Appart.

Wanneer de Core op 270Mhz draait i.p.v. 200Mhz krijgt de kaart ineens een super hoge snelheids winst. En wij allemaal maar zeuren dat het geheugen sneller moet.
Wanneer de Core op 270Mhz draait i.p.v. 200Mhz krijgt de kaart ineens een super hoge snelheids winst. En wij allemaal maar zeuren dat het geheugen sneller moet.
Ik vind het eigelijk wel logisch, ik denk dan met een snelheid van 200/600 het geheugen meer bandbreedte heeft dan dat de core kan "vullen" en dat bij 270/600 de core de bandbreedte wel kan "vullen". Dat werd overigens hierboven ook al een keer heel mooi uitgelegd, dat de GF3 een bijna perfecte balans heeft tussen corespeed en memspeed.
Juist, je kunt dus beter je Core en Geheugen een beetje OC-en, dan alleen je Core of je Geheugen.

Combined Power dus ;)

Alleen een beetje gek dat het gele lijntje in de Grafiek omlaag gaat op het laatst! Je zou verwachten dat ie omhoog gaat
Waarom zou je dat verwachten dan ?

Dat dat gele lijntje omlaag gaat betekend dat de prestatie winst op 1600x1200 minder is dan op 1280x1024.
En het is heel goed mogelijk dat je bij 1600x1200 meer last hebt van het, in verhouding tot de core, langzamere geheugen.

Edit: of het is een standaard doorschot van de methode waarmee het grafiekje wordt gemaakt.
Dat is juist wat de GF3 zo leuk maakt tegenover z'n voorgangers, nVidia is er eindelijk in geslaagd de GPU goed te scalen met het geheugen.
Crossbar of zoiets is de naam van de technologie.
Waarom maken wij tweakers eigenlijk problemen van warmteontwikkeling?
Peltiertje en waterblokje op je GPU en opgelost.
Kost wel geld uiteraard...probleem gevonden :)

Nee, ff serieus, dit indiceert idd wel een béétje wat we van de GF3u mogen verwachten, maar de GF3u wordt ook geclaimd om over een 2e vertex-shader te beschikken, dus zo'n goede indicatie is dit nu ook weer niet.
Toch, knap werk geleverd.

Zouden die voltagemods ook mogelijk zijn met een GF DDR, lijkt me iets geschikter (en minder erg als je het verneukt) om uit te proberen.
Weet er iemand of er daar ergens info over te vinden is?
Niet volgens dit : http://www.tweakers.net/nieuws/17505 bericht. daar gaat de 2e vertex shader pas in de nv25 (Geforce4?)
Ultra zal dan waarschijnlijk gewoon hogere core en geheugenspeeds hebben.
Ja heel leuk allemaal, maar nu heb je natuurlijk wel sneller een warmteprobleem, aangezien de geforce family toch al warm werd allemaal... heb je hier dus echt goeie extra koeling nodig..
Gewoon beter gebakken chips en/of met kleinere transistoren leveren vaak al minder warmte en daardoor kunnen ze hoger geklokt worden. Zo gaat het met athlons en pentiums ook.
Yep en die processors hebben dan aan standaard koeling niks meer. Dus zal je je Geforce toch ook beter moeten koelen wil je oc'en.
eindelijk een vcore mod! ik ga er gelijk mee beginnen!
:)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True