Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Actie-rpg Genshin Impact krijgt update voor 60fps op PlayStation 5

Het Chinese bedrijf miHoYo, de ontwikkelaar van de populaire, gratis te spelen actie-rpg Genshin Impact, heeft een update uitgebracht waarmee de game met 60fps is te spelen voor bezitters van de PlayStation 5.

Ontwikkelaar miHoYo heeft versie 1.1 van Genshin Impact uitgebracht, waarmee de mogelijkheid van 60fps op de PS5 beschikbaar is. Deze nieuwe versie van de game betekent verder de introductie van vier nieuwe personages, nieuwe content voor het verhaal, nieuwe wapens en de introductie van een reputatiesysteem.

Genshin Impact kwam eind september uit voor de PlayStation 4, Windows, Android en iOS. Er wordt ook gewerkt aan een versie voor de Nintendo Switch. Het is een openwereld-rpg. Door de grafische stijl met het gebruik het gebruik van cel shaded graphics wordt Genshin Impact vaak vergeleken met The Legend of Zelda: Breath of the Wild van Nintendo.

In de eerste twee weken leverde de free-to-playgame al 100 miljoen dollar op. Volgens analist Daniel Ahmad van Niko Partners was de actie-rpg vooral populair in China, Japan, Zuid-Korea en in de Verenigde Staten. Het verdienmodel bestaat uit het doen van in-gameaankopen, waarmee spelers betere vechters en uitrusting kunnen bemachtigen. De winkansen om bepaalde items te verkrijgen, worden weergegeven.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

11-11-2020 • 16:32

42 Linkedin

Reacties (42)

Wijzig sortering
Jammergenoeg in BE niet beschikbaar wegens wetgeving 😑
Ziet er leuk uit!
? Ik speel dit spel al sinds launch (in België en op PC). Zelfs in game aankopen gaan zonder probleem als je dit wilt.
Op ps4 vind ik het toch niet op de store
Linkje : https://samagame.com/en/g...to-play,from%20Belgium%20…%20but%20also%20not.

[Reactie gewijzigd door krawler op 11 november 2020 17:36]

Je hebt gelijk. Op ps4 (en binnenkort op ps5 waarschijnlijk) kan je hem in België niet downloaden. Op PC daarintegen wel. Of je maakt snel een buitenlands account aan en download het zo.

[Reactie gewijzigd door Kefke14 op 11 november 2020 18:49]

Ik denk dat het komt omdat de Chinese uitgever of geen weet heeft. Of gewoon de wet bewust links laat liggen. Voor Sony en Google gaat die vlieger niet op.
Moeilijk/onmogelijk te handhaven op de PC. Je kunt de .exe gewoon downloaden en meteen spelen. In geen enkele stap van dit proces moet je dan je land opgeven.
IP block is al een begin om je zoveel mogelijk aan een wetgeving te houden.
Uiteraard makkelijk te omzeilen. maar geeft wel aan dat je er iets mee doet.

[Reactie gewijzigd door loki504 op 12 november 2020 10:04]

Zou heel goed kunnen vanwege de lootbox structuur.
Heeft België zulke strakke regels? Gezien ze (volgens het artikel) de precieze kansen en inhoud van lootboxes (of hun equivalent) aangeven. Blijft natuurlijk een vorm van gokken.
Daar is dus een ook vpn voor bedacht ;-)
Aah ik speel het eigenlijk al vanaf launch gewoon doodleuk op de PC vanuit België, nog nergens problemen mee gehad, laat staan een melding of iets dergelijks..

Ik steek er nu wel geen geld in, maar ik betwijfel dat moest ik het wel doen dat dan niet zou werken in BE.
Er is helemaal niks P2W aan deze game.
Genshin Impact is namelijk (op dit moment) een Single Player game met Co-op functie.
Je kan alle content gewoon spelen zonder er een enkele euro aan uit te geven.

Je zal niet alles zo snel vrij kunnen spelen als een betalende speler, maar er zijn op Reddit genoeg posts te vinden van spelers die F2P alles op de hoogste moeilijkheidsgraad hebben gehaald. En alle story content kan je redelijk makkelijk verslaan met alle characters die je gratis krijgt.
Mwah, ook in single player kun je makkelijk pay2win implementeren. De meest interessante functie van genshin impact is het switchen van karakters en hun abilities. Success om op een normale manier een stuk of 8 op je huidige niveau te krijgen...
En waarom is dat nodig? Je kan prima met je basis groep waarbij 1 op gelijk lvl en geared. En de rest gebruikt als puur elemental buffers.
Dus ja je kiest er zelf voor.

Dus precies zoals hij al zij. Je kan niet alles vrij spelen. Dus is het of grinden of betalen. Of na de story gewoon even links laten liggen. Ik zie echt geen reden dat overheden hier een mening over moeten doordrukken.

[Reactie gewijzigd door loki504 op 11 november 2020 20:39]

Oja, dat is wel hun hoogste prioriteit momenteel.
Nee lootboxes staat op het lijstje. Of daar nu skins betere poppetjes. Of gelijk een overpowerd niemand kan mij verslaan item in zit maakt ze geen drol uit.

[Reactie gewijzigd door loki504 op 11 november 2020 21:07]

De overheid kijkt niet naar wat het in het spel met je doet, maar of het gokken is ja of nee. In dit geval "ja", dus verboden. Ik ken iemand die 1 specifiek poppetje wilde... 70 euro foetsie. Mensen die verslaafd raken willen er wel 3-4 bij, want verzameldrang. Dan ben je honderden euro's verder.
hangt van je land af. in BE ja. in NL is deze manier gewoon toegestaan. je kan de inhoud namelijk niet verhandelen. dus is het toegestaan. uiteraard bestaat de kans dat door wet en regelgeving van verschillende landen alsnog steeds minder voor komt.

Het ging de eerste berichtgever om P2W dat overheden daar wat tegen moesten doen. En als je gewoon 50 euro per poppetje moet betalen vind ik al helemaal niet dat overheden zich daar mee moeten bemoeien. want vroeger waren we ook niet te bom als we geen tas van merk x hadden of schoenen van merk y.
Tja, wat is de definitie van P2W?

CandyCrush kan je waarschijnlijk ook helemaal gratis uitspelen maar er zitten trucjes in om het verslavend te maken. En dan wordt je met timers of levens vast gezet.

Indien in-game items je voordelen geven vind ik dat het P2W is. Single player of multiplayer maakt geen bal uit. Dan heb ik liever dat het bij cosmetische dingen zoals Skins blijft.

Jij bent zelf misschien niet gevoelig hiervoor maar veel mensen, en vooral kinderen wel. Kinderen kunnen vaak geen afweging maken tussen korte en lange termijn beslissingen (wil je nu 1 snoepje of over een uur 2?). Die ontwikkeling komt pas later en dit soort spellen maken onder andere van dat punt misbruik.
Volledig mee eens. Speel het nu sinds een paar weken, en is heel goed te doen om zonder enige betaling te spelen.
Erg vermakelijk, en voor iedereen aan te raden die een soort van “Zelda: Breath of the Wild”-kloon op PC willen spelen.
Ik had juist begrepen dat dat bij dit spel wel mee viel, maar weet het niet uit eigen ervaring.
Het valt heel erg mee. Je kan de story prima spelen zonder geld uit te geven.
Als je alle characters wil kunnen spelen, perfecte gear hebben, etc. Zal je er inderdaad geld aan uit moeten geven. Maar de Core-gameplay is 100% speelbaar zonder er geld aan uit te geven.
En wanneer gaan mensen nu eens stoppen met P2W roepen richting elke game. Want je kan alles prima spelen en uitspelen zonder ook maar 1 cent te betalen. Je moet alles A: niet direct alles willen unlocken/max lvl hebben. En B: alles 5 star super rare hero's willen hebben. Want die heb je niet nodig. En voor de rest kan je alles prima rustig unlocken. Maar we leven vandaag de dag in een maatschaapij waarin alles direct moet anders is het niet meer leuk.
En wanneer gaan mensen nu eens stoppen met P2W roepen richting elke game.
Dat roepen ze niet richting elke game.
Want je kan alles prima spelen en uitspelen zonder ook maar 1 cent te betalen.
Dat staat los van of iets Pay 2 Win is. Kun je betalen voor een voordeel in gameplay? Dan is het pay to win. Je kunt er dan ook donder op zeggen dat de game zo is ontworpen dat het zo aantrekkelijk mogelijk is om uiteindelijk toch iets te kopen.
Maar we leven vandaag de dag in een maatschaapij waarin alles direct moet anders is het niet meer leuk.
Oh, please. Deze games zijn specifiek zo ontwikkeld dat ze alle goedkope trucjes uithalen die zorgen voor precies het goede psychologische effect precies goed is verdeeld over de speeltijd dat een bepaald type speler daar zeer sterk op reageert en een aanzienlijk deel van de spelers die daar aanvankelijk niet zo heel erg vatbaar is op conditioneert. Je zegt dat deze praktijk een oorzaak is van een maatschappij waarin alles direct moet, maar het is precies andersom!
Er is bij iedere f2p game wel iemand die direct P2W roept. Net zoals bij deze game. En het is een SP game. Er valt weinig te winnen als je alles al kan doen in de base game.

Ik zou het eerder als Pay2Skip noemen. Wat een hoop games hebben. Ooit werd Pay2Win alleen gebruikt als je echt een voordeel kon halen uit betalen. Zo was er een MMORPG waar je stats kan kopen zonder cap. En uberhaupt niet te regelen was voor niet betaalde mensen.

En ja een game is zo ontwikkelt dat je blijft spelen. Dat deden ze vroeger ook toen er nog geen MTX waren. Omdat op het moment dat mensen het spelen er ook over praten en dat zorgt er weer voor dat nieuwe mensen het kopen.
Er is bij iedere f2p game wel iemand die direct P2W roept. Net zoals bij deze game. En het is een SP game. Er valt weinig te winnen als je alles al kan doen in de base game.
Noem dan eens een game waarbij het onterecht geroepen wordt? En dan niet naar de ontzettend nauwe definitie van pay to win die je er zelf op nahoudt, want het is compleet arbitrair om te doen alsof een game niet pay to win kan zijn omdat het geen multiplayer game is of als het ogenschijnlijke voordeel te klein is.
Ik zou het eerder als Pay2Skip noemen. Wat een hoop games hebben. Ooit werd Pay2Win alleen gebruikt als je echt een voordeel kon halen uit betalen. Zo was er een MMORPG waar je stats kan kopen zonder cap. En uberhaupt niet te regelen was voor niet betaalde mensen.
Zo start je een semantische discussie die helemaal niets met het onderwerp te maken heeft en alleen maar afleidt van de discussie die er wel toe doet, namelijk dat er onder het mom van winstgevendheid steeds meer afbreuk wordt gedaan aan de manier waarop games worden opgezet. Steeds meer uitgevers vertonen verwerpelijk prooigedrag als het gaat om mensen die gevoelig zijn voor bepaalde psychologische prikkels. Het zijn dezelfde prikkels die we kennen van gokspellen, en die zijn met een reden verboden voor minderjarigen. Het enige wezenlijke verschil tussen veel van deze games en een gokautomaat is dat er bij een gokautomaat nog een kans is om wél iets te winnen en je bij zo'n game in feite altijd met lege handen 'thuiskomt'.
En ja een game is zo ontwikkelt dat je blijft spelen. Dat deden ze vroeger ook toen er nog geen MTX waren. Omdat op het moment dat mensen het spelen er ook over praten en dat zorgt er weer voor dat nieuwe mensen het kopen.
Het is ontzettend flauw en borderline kwaadaardig om te doen alsof het maken van een leuke game met herspeelbaarheid hetzelfde is als hoog inzetten op die specifieke prikkels die leiden tot verslavingsgedrag en tegelijkertijd aankoopopties bieden die zich daar specifiek op richten teneinde bepaalde mensen daar enorme bedragen mee afhandig maken.

[Reactie gewijzigd door Patriot op 11 november 2020 20:51]

Nee jij draait het nu om. Het wordt richting elke game gedaan. Terecht of onterecht. Maar wat valt er te winnen in een SP game? Het hele Pay2Win/P2S is ontstaan omdat mensen een oneerlijke strijd voerde tegen iemand die geld had. Maar tegen wie voer je nu die strijd? Je zelf?

Is het mooi maken een loot box ineens de hele opzet van een game? Of gewoon onderdeel van een game? Wat tevens ookniet onderdeel eas de begin discussie die heb jij er ook bij gehaalt.

Dus als lootboxes saai waren en niet af en toe inbeeld komt is alles ineens koek en ei bij jou? Want dan is het een "leuke" game en replay die hooguit gated om er voor te zorgen dat niet iedereen met veel tijd tever vooruit loopt op de rest

[Reactie gewijzigd door loki504 op 11 november 2020 21:01]

Nee jij draait het nu om. Het wordt richting elke game gedaan. Terecht of onterecht. Maar wat valt er te winnen in een SP game? Het hele Pay2Win/P2S is ontstaan omdat mensen een oneerlijke strijd voerde tegen iemand die geld had. Maar tegen wie voer je nu die strijd? Je zelf?
Pay to win is betalen voor gameplay-voordeel, daar kun je verder weinig op afdingen. Dat het oorspronkelijk is ontstaan in situaties waar je een oneigenlijk voordeel kreeg t.o.v. menselijke tegenstanders doet daar m.i. ook niets aan af. Het wordt ook niet "tegen elke game geroepen", je hoort er sowieso niemand over als er geen microtransacties beschikbaar zijn voor de game en als mensen klagen over cosmetische microtransacties dan heeft het ook niets met pay to win te maken.
Is het mooi maken een loot box ineens de hele opzet van een game? Of gewoon onderdeel van een game?
Het mooi maken van een loot box is dat niet, je gameplay zo inrichten dat loot boxes de moeite waard zijn wel. Games met dergelijke pay to win microtransacties worden, op het gebied van gameplay, zo ingericht dat het kopen van loot boxes de moeite waard is. Een game wordt er gewoon minder van als ze worden geïmplementeerd, ook als je ervoor kiest ze niet te gebruiken.
Wat tevens ookniet onderdeel eas de begin discussie die heb jij er ook bij gehaalt.
Omdat het relevant is voor de discussie. Het is één van de negatieve effecten van microtransacties met gameplay-voordeel en het verklaart daarom de negatieve reactie tegen dat soort constructies.
Als mensen nooit hadden geroepen bij elk spel, 'pay2win' was letterlijk elke spel dat onderhand wel geweest aangezien je op deze manier zo snel mogelijk geld kan binnenharken.

Helaas is dit ook vaak de snelle ondergang van of de hele game, of van een hele communities (Denk PvP, etc)

Dus blijven schreeuwen is voor beide partijen uiteindelijk beter.
Maar dan moet je wel terecht tegen de juist schreeuwen. Anders heeft het weinig nut. Kan zelf averechts werken. Waarom zou je het niet doen. Ze roepen toch wel P2W als er een store in zit.
P2W is in dit geval niet de juiste benaming, maar het is echter wel een predatory verdien model. Ze hebben er niet voor niets in de eerste maand $254 miljoen mee opgehaald.

Je kan de game prima spelen zonder een rode cent aan uit te geven, het issue is dat mensen constant worden verleid om er geld aan uit te geven ipv. te spelen.

Nu doe je alsof het een Aziatische vloek is. Maar het is al ouder dan dat en wordt nu ook gewoon toegepast door veel games gemaakt door EU/US gamedevelopers/publishers.

Maar voor een van de eerste MMO's betaalde je $12 per uur, hoe kan je dat geen p2w noemen? Zelfs voor de originele Neverwinter Nights betaalde je $6/uur (niet de Bioware game met dezelfde naam). En dan natuurlijk al die oude arcade hallen... Ik vermoed dat je niet voldoende of breed genoege gaming ervaring heb om dit fatsoenlijk te kunnen beoordelen...
Wil je gedeeltelijk gelijk geven. Geld uitgeven aan items en wishes is natuurlijk het verdien model van dit spel.

Naast een initiële verwijzing naar de "Shop" en het "Wishen" van nieuwe Heroes word je verder niet lastig gevallen met pop-ups van aanbiedingen. Zelfs de Store is alleen in het hoofdmenu te vinden en niet als oversized gillende knop naast je minimap bijvoorbeeld.
Naast een initiële verwijzing naar de "Shop" en het "Wishen" van nieuwe Heroes word je verder niet lastig gevallen met pop-ups van aanbiedingen.
Hoe bedoel je verder niet lastig gevallen? Je wordt beperkt in allerlei opzichten, qua heroes, experience, gold, resources, etc. De grootste beperking is nog wel resin, dat is zo op na een paar bosses en een beetje van de currency die gebruikt wordt daarvoor kan je vinden door je dailies, etc. Maar je wordt wel degelijk om de have klap geconfronteerd met de beperkingen van geen geld steken in het spel. Echter, ook al steek je (veel) geld in het spel, loop je nog steeds tegen die beperkingen aan, alleen wat later dan de niet betalende spelers.

Mensen moeten zichzelf aanleren daarom heen te kunnen spelen. Zeker voor jongere spelers is dat erg lastig, maar genoeg oudere spelers hebben er ook enorme problemen mee.
Die eerste waren echt geen pay to win, maar pay to play. Doet me denken aan ultima online. Waar de king altijd een ping van 1ms had. Die kreeg je met je 33k3 modem gewoon niet dood omdat je teveel lag had
Met hoe moeilijk die games waren en hoeveel tijd je nodig had om te kunnen winnen, hoe kan je dan zeggen dat in die tijd $6-$12 ook niet gewoon p2w was. Als je niet genoeg geld had, kon je gewoon niet winnen. Zelfs de Arcade games waren zo gemaakt dat je ze niet kon winnen zonder continues...
Ik speel dit spel nu al een tijdje, en hoewel mensen die betalen, wellicht sneller karakters unlocken, betekend dat niet dat je ze niet free kan unlocken. Genshin geeft vaak gratis primogems, en er zijn genoeg manieren om primogems te farmen waar je je gacha verslaving kunt voortzetten.

Dit is een gacha game, geheel gratis te spelen maar met opties ingame lootboxes te kopen (voor een solo game sowieso al vreemd in mijn opinie)
Hopelijk brengen ze binnenkort een update uit voor de PC zodat ik die op 120+Hz kan draaien
Welkom bij Tweakers, waarbij vroeger veel artikelen gingen over hoeveel megahertzen ze uit CPU's konden persen en consoles gewoon niet cool waren omdat ze niet tweakbaar waren.
Onzin, sinds wanneer zijn consoles niet "tweakbaar"? Je kunt ze overklokken, softmodden, hacken via solderen, er Linux op draaien, portable versies van home consoles maken. Er zijn sites op het internet die volledig toegewijd zijn aan het tweaken van consoles en groter zijn dan Tweakers.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Black Friday 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True