Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'Actie-rpg Genshin Impact heeft in twee weken 100 miljoen dollar opgeleverd'

De free-to-play-rpg Genshin Impact heeft volgens analisten binnen twee weken na de release 100 miljoen dollar aan omzet opgeleverd. Het spel is gemaakt door de Chinese ontwikkelaar miHoYo en is wereldwijd beschikbaar op verschillende platforms.

Volgens game-analist Daniel Ahmad van Niko Partners heeft Genshin Impact in minder dan twee weken tijd 100 miljoen dollar aan omzet behaald. De free-to-playgame is volgens de analist met name populair in China, Japan, Zuid-Korea en in de Verenigde Staten. De game is gemaakt door de Chinese studio miHoYo en het budget voor de ontwikkeling en marketing bedroeg volgens South China Morning Post 100 miljoen dollar. Die kosten zouden dus al zijn terugverdiend.

Een week na de release zou het spel al 50 miljoen dollar opgebracht hebben en de mobiele versie zou in vier dagen na de release 17 miljoen keer gedownload zijn. Voordat het spel beschikbaar was, hadden 20 miljoen mensen zich ingeschreven via de appstores, meldt Ahmad.

Genshin Impact kwam eind september uit voor de PlayStation 4, Windows, Android en iOS en er wordt gewerkt aan een versie voor de Nintendo Switch. Er is cross-save-functionaliteit tussen de pc-versie en de mobiele versies. Spelers kunnen hun progressie dus meenemen op verschillende apparaten. Dat geldt niet voor de PS4-versie.

Het spel wordt vanwege het gebruik van cel shaded graphics vaak vergeleken met Nintendo's The Legend of Zelda: Breath of the Wild. Genshin Impact is net als dat spel een openwereld-rpg met een verhaallijn. De game is gratis te downloaden en te spelen, maar bevat in-gameaankopen. Via de microtransacties kunnen spelers onder andere betere vechters, wapens en items verkrijgen, beschrijft Kotaku.

Genshin Impact wordt zowel door spelers als recensenten goed beoordeeld. Op Metacritic heeft de pc-versie een score van 83 punten en gebruikers geven het spel een 7.7. Volgens diverse reviews zijn de in-gameaankopen niet noodzakelijk om het spel goed te kunnen spelen. PCGamer schrijft in zijn review dat de game spelers 'niet onder druk zet' om aankopen te doen.

The Washington Post is daar kritischer over en schrijft dat spelers die gevoelig zijn voor gokken snel veel geld kunnen uitgeven in het spel. Omdat de game is ontwikkeld in China, moet de ontwikkelaar wel aangeven wat de winkansen zijn om bepaalde items te verkrijgen. Die percentages zijn te zien bij de 'kleine lettertjes' in het Wish-menu.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

12-10-2020 • 11:05

140 Linkedin

Reacties (140)

Wijzig sortering
Ik denk wel dat je zon 40 uur uit de game kan halen voordat je echt in de progressietrein zit en het gevoel krijgt alsof je moet betalen. Maar je moet het uiteindelijk niet. Dus, doe wat je wil. Tis in ieder geval 40 uurtjes een mooie game.
Ik heb het ondertussen uitgebreid gespeeld, en terwijl ik een spel als Zelda BOTW een meesterwerk vind, vind ik dit echt vreselijk, ondanks de op het eerste zicht grote gelijkenissen.

Het grote verschil is dat tijdens het spelen van een spel als BOTW, uit álles de passie en liefde blijkt waarmee dit spel door de ontwikkelaar is bedacht. Bij Genshin heb ik voortdurend het gevoel dat dit een commercieel vehikel is, alle elementen ahv focus groups en marktonderzoek geanalyseerd, en waarbij continu gekeken werd "hoe kunnen we dit of dit maximaal monetizen, maar zonder dat we hiermee de consument afstoten; welke content moeten we er allemaal gratis bijgeven zodat de consument zich niet bedrogen voelt en bereid is om maximaal ingame aankopen te doen".

Het is misschien een beetje een cynische visie, maar als je na Genshin terug naar BOTW gaat valt het verschil ongelofelijk op.
Ik kan het toch niet met je eens zijn. Allereerst; Ja, de droprates zijn abominabel voor 5* characters en wapens, maar...

Je kunt met alle gratis heroes gewoon het hele spel uitspelen. Er is op dit moment nog geen paywall (Paywall; je komt niet verder zonder er óf heel veel tijd in te steken, óf te betalen) en er zijn zeer veel F2P guides voor alle stukjes content.

Ja, het bevat mobile game concepten, of eigenlijk vrij standaard Aziatische monetization, en ja, het is glorieus duur. Maar dit is één van de weinige games waarvan je van te voren weet dat je het letterlijk alleen voor jezelf doet ((nog) geen PvP) als je geld investeert en het is echt (nog) niet nodig. Ja, natuurlijk wordt alles makkelijker als je er 2K in gooit.

Ik maak me wel zorgen om eventuele toekomstige uitbreiding naar PvP. Als PvP wordt toegevoegd, is het direct P2W en kan de game worden afgeschreven. Voor nu, is het een kleurrijke actie looter die redelijk goed in elkaar zit, leuk is om te spelen en waar een actief en betrokken (niet zo gek, met dit soort cijfers) team op zit.

Edit: En het P2W deel zit dan niet in het "kopen" van 5* characters, want het power verschil valt wel mee. Het zit 'm vooral in de duplicates van de characters die je koopt, waarmee je echt enorme bonuses unlockt.

[Reactie gewijzigd door Oyxl op 12 oktober 2020 12:27]

Maar ik heb het niet over het louter financiële. Ik ben er zelfs van overtuigd dat ze hun analyse zeer goed gemaakt hebben, en meer dan voldoende gratis SP content geven, zodat niemand zich echt bedrogen gaat voelen en iedereen een positief gevoel overhoudt (wat dus spectaculair goed gelukt is, als je de commentaren en reviews overal leest).

Ik stoor me persoonlijk vooral omdat je in alles vóelt dat het een bewuste constructie is om zoveel mogelijk inapp aankopen te verwerven; hier waren geen passionele game designers aan het werk die urenlang debatteren over de personages, dialogen, inventieve gameplay mechanismen, story development, en noem maar op; hier waren vooral managers en psychologen bij betrokken die debatteren over welke content er gratis moet inzitten en welke content ze kunnen monetizen, hoever je moet geraken zonder geld te spenderen en op welke manier ze in app aankopen kunnen verpakken.

Let wel, dit is een zeer subjectieve mening van mezelf, maar wat mij betreft is dit zo ongelofelijk opvallend tijdens het spelen, dat ik gestopt ben met het spelen van dit product.
Maar... wanneer dan? Want als ik het spel speel is er helemaal NIETS dat me continue naar microtransactions verwijst. Zeker niet in vergelijking tot andere Chinese titels, maar nog minder dan EA of Ubisoft tegenwoordig doen.

Er is een Wish knop voor characters en weapons en er is een store, maar op geen enkel moment, buiten een éénmalige tutorial, wordt je verwezen naar de store. Zelfs niet als je 4 heroes dood gaan. Ze proberen je eigenlijk nooit direct te confronteren.

Dat elke gacha game op psychologie geënt is, dat spreekt voor zich.

[Reactie gewijzigd door Oyxl op 12 oktober 2020 12:48]

Je hoeft er niet naar verwezen te worden om tegen psychologische barrieres in de gameplay aan te lopen.

Juist er direct naar verwijzen werkt al heel snel averechts. Sommige mobile games spelen dit spelletje ook uiterst goed, je moet mensen heel onbewust het gevoel geven van "Dit gaat beter/makkelijker/sneller als ik X of Y koop" zonder dat mensen het gevoel krijgen door het spel gedwongen te worden geld uit te geven.

Die spellen zijn dan constant de verkoop zaadjes aan het planten die spelers dan na verloop van tijd zelf oogsten. Mensen die verkoop doen of ooit gedaan hebben kennen dat zaadje planten maar al te goed. Plant het zaadje, dan denkt even later de klant dat hij/zij zelf met dat idee kwam, veel hogere kans op verkoop.

Als je dat spelletje door hebt, zie je dit soort praktijken al heel snel en verkloot het ook heel snel je plezier. Het zijn voornamelijk allemaal uitermate goed uitgedachte triggers die in dit soort spellen verwerkt worden die de meeste mensen niet door hebben.

Ik ken dit spel niet, maar als ik het zo lees dan zal het me niets verbazen als van die 100 miljoen ontwikkeling en marketings kosten, een groot deel van die "ontwikkelingskosten" zijn gegaan in het misbruiken van het menselijk brein.
Zeer zeker en ik ben dan ook tegen dergelijke systemen, maar dat is een klacht tegen het systeem, niet tegen de game. Van alle games die een dergelijk systeem hanteren, is het er eentje die MINDER predatory is dan de meeste westerse titels die met vergelijkbare systemen op de markt komen. Denk aan FIFA.
Op een gegeven moment moet je ook voor jezelf bepalen of je wel of niet besluit om hieraan mee te doen. Er waren vroeger voldoende mensen die de gratis versie van RuneScape speelden. En dit jarenlang deden. Ik snap niet waarom de drempel tegenwoordig zo laag is om geld aan games uit te geven. Ik snap wel dat het makkelijker is en met een paar kliks geregeld is, maar waarom kunnen mensen zich niet beheersen zoals bij de kassa van de supermarkt door geen snickers/mars/twix te kopen? Je kan wel zeggen dat ons brein misbruikt wordt, maar iedereen kan zelf bepalen waar zijn/haar geld aan opgaat. Ik denk dat we dagelijks genoeg impulsen moeten stoppen, waarom deze dan niet?
Vooral dat laatste, we moeten elke dag tig impulsen van bedrijven zien tegen te houden en te stoppen.

Iedereen heeft een zwakte voor bepaalde zaken en niemand is in staat om die impulsen 24/7 in bedwang te houden. Het ene persoon is hier gevoeliger voor dan de ander en net als met zo veel zaken, moet de bevolking ook een beetje tegen zichzelf beschermd worden. De regulatie bij gokken anders ook maar weg halen? Mensen kunnen die impulsen toch prima zelf onder controle houden?

Bedrijven maken pure misbruik van hoe bij veel mensen het brein werkt en ik vind dat de overheid hier strenger op moet reguleren. Reclame is om deze reden ook (niet) streng (genoeg) gereguleerd.

Het is pure manipulatie en waar trek je de grens?
Maar reclame is ook pure manipulatie, dus ja dat is de vraag, waar trek je de grens. De overheid zal het niet tegengaan want geld uitgeven stimuleert de economie. Gokken is duidelijk als verslaving geregistreerd, Gamen wordt tegenwoordig als verslaving gezien en is ook geregistreerd als verslaving. Maar het probleem is dat de gamedevs het tegenwoordig slim aanpakken. Het is geen gokken als je een daadwerkelijk item of dienst (progressie) verkoopt (al is dit virtueel). Er moet nog veel uitgezocht worden in de online wereld, van verslavende elementen tot security tot aan geld uitgaven.

Ik zou het liefst zien dat het teruggaat naar vroeger. Je koopt een game en alles is toegankelijk, daarnaast kan je DLC kopen waar extras unlocked worden. Wat ook veel problemen meebrengt overigens, maar dan zijn de bedragen in ieder geval te overzien.
Die grens is lastig, bij mij zit die grens op een uithangbord voor een winkel met "hè, hier ben ik". Zo'n beetje elke TV, poster, radio, internet advertentie bevat onwaarheden, maakt de werkelijkheid rooskleuriger dan het is of is pure onzin.

Persoonlijk ben ik tegen elke directe vorm van manipulatie om producten aan de man te brengen. Als het niet 100% eerlijk kan, is je reclame in mijn ogen gewoon onzin en ben je misbruik aan het maken van menselijke zwakheden. Infeite is het dan gewoon oplichting en ik mag ook niemand oplichten, waarom zou een bedrijf dat dan ineens wel mogen.

Het is jammer dat dit in de gamewereld ook steeds meer geaccepteerd wordt. Ik ga liever ook terug naar die goeie oude tijd van game kopen die -grotendeels- af is met af en toe een volwaardige expansion van 10-20 euro (afhankelijk van de hoeveelheid content).
Dit is dus ook mijn ervaring.

Normaal promoot een spel heel actief om geld uit te geven, of door keiharde limieten te plaatsen, of door constant te adverteren, of door het zo te maken dat je sterk gemotiveerd wordt om geld te besteden, tenzij je heel lang wilt grinden.

Dit is er niet, in die zin is het meer vergelijkbaar met bijvoorbeeld GTA Online. Ja je kan makkelijk veel geld er in dumpen, ja dit soort spellen zijn een gevaar voor mensen die slecht met geld om kunnen gaan, en ik vind die strategie echt wel verwerpelijk.

Dat gezegd, dit spel zit wel aan de top van de F2P spellen, heel veel beter dan dit gaat het niet worden qua concept.

Verder vind ik het spel lekker spelen, ik heb het tot nu toe alleen nog maar op mijn telefoon gespeeld (heb de LG Velvet met 2 schermen, dus het andere scherm geprogrammeerd als controller), en dat geeft echt wel een goede ervaring. Wat mij betreft een goede en nette game, al blijven F2P games voor de mensen die slecht met geld om kunnen gaan, een probleem.
Nee, er wordt gesproken over het sturen van aankopen tijdens het spelen van het spel. Dat is in dit spel geenzins het geval. Er zijn geen blokkades, géén onoverkomelijke bergen, géén PvP voordelen, géén agressieve reclames en er is buiten de pre-registration bonuses géén frontloading.

Als enige uitzondering zou je de gamepass kunnen noemen, maar die kun je ook niet, of pas aanschaffen als je de respectievelijke extra rewards al "binnen hebt" door er voor te werken. Ja, ik vind games passes in alle games shit, maar alle games hebben ze tegenwoordig ook, dus ook hier zie ik geen expliciet verschil met westerse spellen.

Gacha is geënt op het lootbox principe en dat is weer geënt op de psychologie achter gokken en in dat opzicht zijn tegenwoordig 8/10 spellen schuldig, maar die andere spellen proberen je door het afknijpen van content te sturen op die MTS. Daar is in dit spel geen sprake van. Alle content is er voor iedereen. Er is geen content waar een bepaalde cap voor gehaald moet worden. Er is geen PvP en dus geen noodzaak om maxed out te zijn. Er is letterlijk géén reden om hier geld in te steken, behalve als je een completionist bent. Dat is aan jou. Maar op geen moment probeert men je progressie te limiteren om je naar MTS te krijgen.
Vooralsnog komt er weinig intelligents uit de drie oneliners die jij weet te produceren, dus als je een dialoog zoekt, moet je misschien iets beter je best doen. Als je alleen maar op zoek bent naar cheapshots, dan is dit misschien niet de plek.

PearlChoco heeft het over "goed uitgedachte triggers". Ik speel al 30 jaar games, ik speel al zo lang als ze er zijn mobile games, ik ben zeer bekend met Gacha, aangezien dat m'n favoriete genre is, en ik ben helaas zeer bekend met veel geld uitgeven aan bepaalde mobile games (maar andere weer totaal niet). Ik ben me daarom ook enorm bewust van alle onderliggende triggers het feit dat er veel duidelijke en minder duidelijke triggers zijn (iets beter verwoord).

In een F2P spel, zijn álle verdienmodellen gericht op de mentale weerbaarheid van de speler, maar van die collectie predatory spellen, doet dit specifieke spel het 't minst. Dat is wat het argument is. Niet dat de minder weerbaren geen triggers krijgen. Niemand beweert dat. Maar de gameplay zelf heeft geen barrieres die in de honderden andere gacha wel zitten. Barrieres die je tijdelijk tegen houden om je te verleiden toch weer geld te investeren, zoals AFK Arena.

Welnu, doe gewoon mee in het gesprek, of haal je neus er voor op, maar doe het dan uit zicht.

En ja, ook ik heb vele documentaires gezien over marketingpsychologie, waarbij ogenschijnlijk impulsieve aankopen volledig gestuurd worden door ongelooflijk goed geplaatste onzichtbare reclame, die in het onderbewustzijn van het individu wel worden opgeslagen , zonder ooit de realisatie te hebben dat die impuls gestuurd is.

[Reactie gewijzigd door Oyxl op 12 oktober 2020 21:51]

Je verhaal kan kloppen, maar dit is een gratis spel en niet een spel waar je 60 euro voor betaalt. Dit spel haalt vooral zijn inkomsten (net zoals elk ander spel op mobiele telefoons), uit de micro-transacties. Hier draait elk spel om op de telefoons. Mogelijk heb je weinig andere mobile games gespeeld waardoor je nu denkt dat het overdreven is, maar elk ander spel wat veel winst maakt zit zo in elkaar. Ik speel bijvoorbeeld Dragonball Z Dokkan Battle, Final Fantasy Brave Exvius (FFBE) etc. Daar is het nog een stap erger (vooral FFBE) waar je bijna niet verder komt zonder veel dezelfde goeie poppetjes te krijgen.

Persoonlijk vind ik Genshin Impact een behoorlijk mooi spel die erg goed draait op diverse mobiele telefoons en nog best een goede performance heeft. Het spel is ook erg groot en je hebt best veel vrijheid zonder dat je gedwongen constant het verhaal te volgen.
Klopt, het is ook niet voor niks ook door een Chinees bedrijf gemaakt.
Ik speel het ook een klein beetje, maar ik ga er sowieso geen geld in steken.
Dit is weer zoiets waar ze een makkelijke manier mee kunnen cashen.
Maar het spel ziet er toch best wel mooi uit, al is het naar mijn mening nog steeds een ordinaire clone van BOTW.
Daar heb je het mis, elk ander bedrijf die spellen maakt met micro-transacties bieden dit zo aan. Dus niet alleen Chinese bedrijven.
Niet dat ik er een probleem mee heb, maar ben even benieuwd waarom je per definitie vooraf al besluit geen geld te spenderen. Je klinkt nogal bevooroordeeld (chinees dus makkelijk cashen?), maar ik kan het mis hebben en misschien heb je wel een goede reden. Beetje raar om op basis van de nationaliteit van de producent te besluiten geen geld te spenderen.

Ik heb zelf al 20 uur in Genshin zitten en ben eerlijk gezegd heel positief verrast. Heb nog niet 1 keer het gevoel gehad dat ik iets wil uitgeven omdat ik me beperkt voel (tegen de spreekwoordelijke betaalmuur aangelopen). Vind het nogal wat hoeveel je krijgt voor niks.

[Reactie gewijzigd door FreqAmsterdam op 12 oktober 2020 17:42]

BOTW is toch ook een commercieel vehikel??? Zelda zorgt al jaren voor de verkoop van Nintendo consoles, anders zouden ze ook niet voor elke console uitkomen. En iedere keer weer remaster van uitbrengen. Dus als iemand z'n games uitmelkt, dan is Nintendo dat wel. Ook voor Zelda heeft men marktonderzoek gedaan, het beste voor Zelda games is om de princes elke keer te redden van de slechte tovenaar ;)
Maar on topic Genshin Impact is best een leuke game, en de omgevingen zien er mooi uit.

[Reactie gewijzigd door EMR77 op 12 oktober 2020 16:00]

Het is een kloon (niet alleen van één game, eigenlijk alleen de world roaming/look is van BOTW gekloond), wat een redelijk goed verdien model is in de videogame industrie.

Originaliteit wordt op een andere manier beloond. Veel gamers voelen aan dat Nintendo een klasse apart is en betalen dat in de toekomstige jaren terug. Eigenlijk lijkt hun relatie met de gamers meer op investeren. Zo heeft Rockstar ook kwaliteit titels geleverd door de jaren heen, waardoor ook zij enorme goodwill hebben. Het is geen garantie voor financieel succes, maar dat is klonen ook niet. Het blijft een onvoorspelbare markt.
Het is een Free to Play game dat gemaakt is n azie, Natuurlijk heeft het Microtransactions, Waar gaan ze anders hun verdienste vandaan halen? Micro transactions op zich zelf zijn niet slecht, maar als dit betekent dat je daar progress boosters of P2W elementen in stopt dan word het anders.

Maar als het wat cosmetische dingen zijn of extra heroes die qua power de gratis heroes evenaren wat kan jou dat schelen? Alles wat op de makrtword gebracht is een commercieel verhikel, dat moet wel want anders kan je geen winst maken en gaat je bedrijf ten onder. Ik vind BoTW geen passie project persé, als dit geen commercieel verhikel was zou het naar elk platform zijn gekomen, wie wilt nu niet andere mee laten voelen in zijn of haar passie? dan wil je toch juist dat mensen het spelen ongeacht medium die word gebruikt? Ipv daarvan is BoTW alleen beschikbaar op de switch omdat licensing en kost de switch een exta 400 euro. Is dat geen commercieel verhikel?

De manier waarop de Microtransactions gedaan worden zal bepalen wat voor game het word en ik mag hope ndat dit geen pay to pgress/win/boost is, dan ben ik er ook snel klaar mee.Maar gezien het een Single player/Co-Op style game is zal het mee vallen hoop ik. Het is geen MMORPG mar dat zulle ndie aziaten allicht weinig uitmaken.
Jammer alleen dat de 5 sterren characters wel degelijk beter zijn dan de gratis varianten.
Je kunt ook alles met Primogems kopen (ingame currency)! Je hoeft geen cent uit te geven,en die betere wapens kun je sowieso krijgen als je de hoofd bazen verslaat of als je een nieuwe wereld ulocked en een nieuwe episode begint .

Mensen die zo veel geld uitgeven in dit spel zijn mensen die alles zsm willen hebben en niet te lang willen spelen.
Maar het spel is dus met opzet "generfed" - het spel is afgeknepen - om maar zooi te verkopen. Datzelfde deed Ubisoft met een recente Assassin's Creed spel, het spel was afgeknepen (mbt je progressie / XP / etc) om mensen maar te overtuigen om een "boost" te kopen.

Ja je kunt "gewoon" meer tijd besteden in het spel (grinden), maar je kunt je ook realiseren dat de makers dit opzettelijk gedaan hebben.
Iedereen vergeet wel even dat je dit spel gratis kan spelen. De reden dat het een probleem was bij AC is omdat je al hebt betaald voor dat spel en dan nog in je ballen afgeknepen wordt qua progressie.
is dit ondertussen al (officieel) downloadbaar in belgië ? zowel op steam als op ps store vind ik de game niet. Moet iets te maken hebben met regels omtrend loot boxes of zo
Je kan het via de officiële website downloaden.
--> https://genshin.mihoyo.com/en
Ik was wel nieuwsgierig naar deze game, zeker door alle hype eromheen! Anime karakters, open world rpg, Zelda-achtig. En dan nog eens gratis ook!

Maar toen las ik wat voor censuur er in de game zit.

Dit voor mij meteen een diskwalificatie. Ik kan en ga niet een game ondersteunen die hieraan meewerkt. Helaas ben ik een van de weinigen vrees ik, aangezien het in zo'n korte tijd al zoveel geld heeft opgeleverd.
Dit voor mij meteen een diskwalificatie. Ik kan en ga niet een game ondersteunen die hieraan meewerkt.
Die game/ontwikkelaar zal weinig keuze hebben als Chinees bedrijf, net als een bedrijf in de VS tepels zal voorzien van zwarte balkjes en scheldwoorden zal bleepen. Of ben jij ook direct tegen bedrijven die meewerken aan de Duitse 'censuur' van bloed en hakenkruizen in games? Of alleen maar als het om een Chinees bedrijf gaat en Hong Kong/Taiwan?
Je probeert volgens mij te insinueren dat het mij alleen gaat om China. Ik ben tegen elke vorm van censuur. Punt. Dus ja ook als het gaat over de VS m.b.t. scheldwoorden en tepels, Duitsland in het geval van hakenkruizen of Australië zoals een paar jaar geleden het geval was rondom GTA 5.

De vergelijking tussen het afbeelden van een hakenkruis en het praten over Hongkong/Taiwan vind ik wel wat ongelukkig gekozen. Met het eerste moet erg voorzichtig worden omgegaan, omdat het een symbool is geworden voor het gedachtengoed van nazi's. Terwijl het andere gaat over het noemen van een deel van China (volgens mij is de meest juiste manier om het te noemen) dat de mogelijkheid heeft verloren om democratisch haar eigen leiders te mogen kiezen.
Mag ik dan vragen waarom bijvoorbeeld Red Dead Redemption 2 niet direct een diskwalificatie is? Klein beetje doorklikken op je profiel en ik zie dat je RDR2 installeert op je PS4. RDR2 is ook censored, maar dat kan dan weer wel?

Hm... :+
The Washington Post is daar kritischer over en schrijft dat spelers die gevoelig zijn voor gokken snel veel geld kunnen uitgeven in het spel.
Hij geeft aan, als voormalig alcohollist en kettingroker, dat hij er gevoeliger voor was en $130 er aan uitgaf. Wellicht dat hij niet meer in kroegen komt of bij mensen die niet roken, dan moet hij ook niet dit soort games spelen en zijn credit card onder lock&key houden. Daarnaast zie ik dit meer als een mogelijkheid om voor $130 nog eens een artikel te kunnen schrijven waarmee hij significant meer verdient dan die $130.

Hetzelfde geld trouwens voor de genoemde streamer die met $100 aan eigen geld en $40 aan donaties spul kocht ingame. Als je bijna 85k followers heb op Twitch verdien je wel iets meer dan $100 om te spenderen aan een game waar je effectief je geld mee verdient.

Ik lees een hoop 'gemaakte' controversie, waarbij ik vraagtekens zet.
Het kan best dat de voorbeelden die je noemt 'gemaakt' zijn, maar dat er mensen verslaafd raken aan gokken en dus ook aan video games met gokelementen lijkt mij vrij aannemelijk.

Als het aan mij lag zouden er flinke limieten zijn in dit soort games. Bijvoorbeeld dat één account niet meer dan 200 euro per jaar kan uitgeven. En bovendien moeten alle opties en referenties omtrent microtransacties worden verborgen wanneer het account van de speler een geboortedatum heeft van minder dan 18 jaar geleden.
Maar wat is €200 voor iemand die een half miljoen verdient ivm. iemand die het minimum jeugdloon van 18 verdient? Iemand die gevoellig is voor gokken moet ook geen potje poker gaan spelen waarin gespeeld kan worden voor geld.

En als ik terug denk aan mijn school periode dan is het gros 'gevoelig' voor alcohol misbruik en (teveel) roken. Hoeveel van mijn klasgenootjes die zich niet minstens 1x in een 'stupor' hebben gezopen. Veel van die mensen zijn nu 'normale' deelnemers aan de samenleving. Mensen moeten worden opgevoed, zeker voor zaken die niet relevant waren 20 jaar eerder. Voor gokken moet ik zelfs verder terug gaan, kaartjes verzamelen dmv. blinde pakjes (loot boxes), daarna 'klappen' met die kaartjes. Magic the Gathering begon direct met spelen voor 'Ante' (inzetten van een kaartje uit je deck als prijs voor de winnaar), voor mij een reden waarom ik WotC toen al een dikke vinger heb gegeven (achteraf een zeer goede keuze).

Wil je functioneren in de samenleving, dan zal je moeten leren dingen negeren. Advertenties wordt je al van jongs af aan mee geconfronteerd, je ouders hebben je toch ook aan je verstand gebracht dat je niet de hele collectie Lego EN Playmobile EN G.I. Joe EN Transformers kan krijgen voor je verzameling, zelfs niet alles van een enkele serie... Koop je alles wat je op TV ziet, dan heb je hulp nodig, waarom zou je verwachten dat in een F2P game dan opeens je niet die verleiding zou hebben? Je stuurt toch ook geen blinde zonder begeleiding een druk kruispunt op? Maar iemand die 'gevoelig' is voor iets moet ook een stukje eigen verantwoording nemen, verleiding weerstaan OF gewoon toegeven dat het issue bij jezelf ligt en niet bij iemand anders.
De theorie dat mensen leren van hun foute beslissingen zoals roken, drinken en gokken is mooi, maar in de praktijk weet je dat er honderden miljoenen onder zullen lijden. Ons is het wellicht gelukt om niet in een vernietigende spiraal te komen en het is niet zo gek dat we worden omringd door mensen voor wie hetzelfde geldt. Maar er zijn wel degelijk tal van mensen wiens leven kapotgaat aan dit soort dingen. En daar wordt flink aan verdiend. Ik zie dat als een teken dat we dingen beter moeten aanpakken. Het is niet enkel dat zij hebben gefaald, maar de samenleving heeft gefaald.

Ik denk dan ook niet dat we simpelweg moeten accepteren dat we van jongs af aan worden geconfronteerd met advertenties. Is dat echt zo normaal? Willen we dat wel? Is het goed voor ons? Kan het anders? Ik denk dat we dit soort vragen moeten blijven stellen en er nooit van uit moeten gaan dat achter alles een goede reden schuilt.

Ik vind het eigenlijk best logisch om limieten te hebben. Ik vind het bijvoorbeeld heel goed als een barman zegt "sorry, nou heb je genoeg gehad". En ja, er zijn altijd andere manieren waarop iemand zichzelf kan schaden. Maar dat betekent niet dat we het makkelijk voor ze moeten maken. En ik denk dat onze regels zich voornamelijk moeten richten op het beschermen van de minderbedeelden en de massa's, niet de miljonairs die per se duizenden euro's willen uitgeven aan een game die is bestemd voor het grote publiek.

[Reactie gewijzigd door NoThankYou op 13 oktober 2020 12:50]

Komende games generatie zullen we waarschijnlijk steeds meer prominente titles zien van Chinese ontwikkelaars in het westen. Niet gek, want Tencent is de grootste uitgever ter wereld en China de grootste gaming markt. Bright Memory is ook een die veel wordt gepromoot door MS.

[Reactie gewijzigd door GeforceAA op 12 oktober 2020 11:59]

Was Bright Memory niet een game gemaakt door één dev ?
Eén dev plus een ingehuurde graphic artist.
Heel indrukwekkend -by any standard.
Geen idee waarom je een -1 krijgt, at worst een 0 omdat het een beetje een spin-off is van het topic 'Game X verdient Y dollar'.

Wel een interessante discussie vind ik, China als opkomende producent voor games die een globaal publiek trekken. Wat mij ook opvalt is dat MS de laatste tijd hier flink op inhaakt, zowel bij gaming als bij andere software ontwikkelingen uit China (zoals het bijna overnemen van Tiktok US). Ze zijn dan ook de enige grote Amerikaanse tech bedrijven met een flinke voet in China, Google en FB zijn er geblokkeerd en Apple diensten gaan er niet lekker (hardware gaat nog wel ok, maar bij lange na niet zo goed als in het westen. Het lijkt dat MS eindelijk dit voordeel wil gebruiken om ook in het westen te groeien. Ik ben benieuwd wat voor ontwikkelingen we in dit gebied gaan zien de komende tijd.
Vreemd dat je door velen op -1 wordt gezet voor een vrij nuchtere observatie. Ik denk inderdaad ook dat het in de lijn der verwachtingen ligt. Je merkt op bepaalde vlakken ook wel dat het uit China komt met wat aparte vertalingen en namen die lekker Europees klinken maar als je de taal machtig bent eigenlijk totaal onlogisch zijn.

Plus dat de nodige gevoelige onderwerpen worden gecensureerd.
Mogelijk; ik denk dat er nog wel een significant cultuurverschil is. Blijkbaar is er een spel genaamd Dungeon Fighter Online dat een van de grootste franchises ter wereld is, maar dat is volledig onbekend in het westen.

Films aan de andere kant; heel veel films worden nu gemaakt met o.a. de Chinese markt als doel, omdat die groter is dan de VS + EU bij elkaar.

En zo zul je dat met wel meer zien, de wereld wordt kleiner.
In België is deze game zelfs niet beschikbaar in de Playstation store. Te veel micro-transactions vermoed ik, ze zijn daar redelijk streng op..
Micro transacties is helemaal geen probleem in belgie.
Lootboxes daarentegen wel, die zijn in belgie verboden.
Tja, en toch is het verboden. Wat moet ik er dan op zeggen?
Volgens de makers zou het probleem bij een 'beginner's pack' zitten, die werd niet goedgekeurd in België
Er zitten toch ook lootboxes in het spel?
dus logisch dat hij verboden is.
Zodra er winkansen voor echt geld in zit is het niet toegestaan.

Andere microtransacties zijn wel toegestaan, dus betalen voor poppetjes of skins zonder winkans is wel toegestaan.

[Reactie gewijzigd door Arjant2 op 12 oktober 2020 13:05]

Ik had al zo een vermoeden toen ik het spel maar niet kon vinden in de store.
Wel verschrikkelijk dat de gebruiker weer de dupe is van deze wetgeving.

Als ik een lotto biljet koop dan heb ik ook maar een kleine kans dat ik iets ga winnen...

[Reactie gewijzigd door Beejee0 op 12 oktober 2020 13:34]

Kun je het niet vanaf een tweede Nederlandse account spelen dan?
Echter kan je op minderjarige leeftijd geen lot kopen.
Het is gewoon Zelda: Breath of the Wild clone.
https://www.youtube.com/watch?v=TgLtAF7F_H8

Ik vond het al verdacht veel op een andere game lijken.
Heb zelf geen Nintendo, maar heb zat footage van Zelda gezien, vandaar dat het spel me ergens aan deed herinneren. Vriend van me speelt hem nu ook stuk, en hij vond hem heel goed, maar toch heel traag. Nu weet ik waarom hij hem goed vind, want het is gewoon Zelda in een nieuw jasje.

Daarnaast. MiHoYo, staat wel bekend om mooie graphical games te maken.
Zo hebben ze ook N0va Desktop in de maak, een of andere wallpaper engine achtige dame die op een stoel zit, en waar nogal wat media van uit komt, speciaal voor de weebs.

[Reactie gewijzigd door Power2All op 12 oktober 2020 11:35]

In de basis zijn ze gelijk. Maar verschillen ook erg in de basis. Om het een BOTW clone te noemen vind ik niet correct. Tenzij je call of duty ook een clone vind van Counter strike.
CoD gebruikt niks wat CSGO gebruikt.
Als je BOTW en Genshin naast elkaar legt, zie je duidelijk dat er functies, zelfs sommige animaties en acties bijna 1 op 1 gekopieerd zijn, maar met een eigen "draai" eraan. Ook de snelheid van het spel is bijna hetzelfde.
Dit heb je bij CoD en CSGO totaal niet, die 2 games spelen sowieso totaal anders en zijn niet te vergelijken.
Is een beetje hetzelfde als Battlefield met CoD vergelijken.

[Reactie gewijzigd door Power2All op 13 oktober 2020 14:44]

"CoD gebruikt niks wat CSGO gebruikt"

Neem je dit nou zelf serieus? En ben er vrij wel zeker van deze persoon het heeft over Counter Strike Source, en niet CSGO. Maar ja, CoD is zeker wel een kopie van Counter Strike, nog wel 100x meer als Genshin is van BotW.

[Reactie gewijzigd door Fonzy420 op 16 oktober 2020 14:48]

CoD speelt meer weg als Unreal Tournament. Totaal niet hetzelfde als csgo of css
Ik ben zelf eigenlijk totaal niet van de Gacha games maar Genshin is wat dat betreft prima te spelen zonder in-game aankopen. Doet me heel erg denken aan BOTW, maar het heeft wel wat! Het is ook heel leuk om de Spiral Abyss dungeon te doen. Met update 1.1 komen er eventueel ook raids aan, dus ik ben super benieuwd! Moet wel zeggen dat op ten duur vaak dit soort games een andere weg in gaan slaan als het gaat om micro-transacties. Hoop dat dat niet gaat gebeuren, maar we gaan het ervaren :)


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True