Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nightly-versie Firefox voor Android krijgt ondersteuning voor alle extensies

Firefox Nightly voor Android krijgt ondersteuning voor al de duizenden extensies die op addons.mozilla.org staan. Dat heeft ontwikkelaar Mozilla bekendgemaakt. De stabiele versie krijgt ondersteuning voor meer extensies, maar lang niet alle.

De ondersteuning vanaf later deze maand in de Nightly-versie komt er, zodat gebruikers die extensies missen ze kunnen installeren, terwijl ontwikkelaars hun extensies kunnen testen, meldt Mozilla. De browserbouwer heeft de nieuwe versie van Firefox voor Android deze zomer uitgebracht met ondersteuning voor negen extensies.

De stabiele versie krijgt in de komende maanden wel ondersteuning voor meer extensies, allemaal uit het Recommended-programma. Daarin zitten rond honderd add-ons voor de browser. Het is onbekend wanneer overige extensies die kunnen worden getest in Nightly ondersteuning zullen krijgen in de stabiele versie. "Onze plannen voor ondersteuning van add-ons op de stabiele versie zijn nog niet klaar", aldus het bedrijf.

De nieuwe versie van Firefox voor Android bevat naast gebrek aan ondersteuning voor add-ons een nieuwe engine en een nieuw uiterlijk. De browser is volgens Mozilla bovendien veel sneller dan de vorige versie.

Firefox voor Android: oude versie links, nieuwe versie rechts

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

02-09-2020 • 20:43

47 Linkedin

Reacties (47)

Wijzig sortering
Voor wie geüpdatet heeft naar de nieuwste versie maar daar niet tevreden over is, je kan de APK van versie 68.11.0 (de laatste versie voor de 'Fenix' update) nog van de website van Mozilla downloaden:
https://download-installer.cdn.mozilla.net/pub/mobile/releases/68.11.0/android-api-16/multi/fennec-68.11.0.multi.android-arm.apk

Zelf ben ik niet tevreden met de update. Ik heb nog geen problemen ondervonden met de nieuwe engine, de dark mode werkt een stuk beter dan het donkere thema in de vorige versie, en de adresbalk onderin is zeker welkom. Maar er zitten nog erg veel dingen in de nieuwe versie die in de oude versie een stuk beter waren. Zoals:
- Add-ons, ik gebruik er niet heel veel maar van de paar die ik gebruik is enkel uBlock Origin beschikbaar.
- Tabbladen werken niet zo handig als in de oude versie. Het tabbladen-venster sluit je met een veeg naar beneden. Wanneer je een lange lijst tabbladen hebt en snel omhoog scrollt sluit je met de laatste veeg het tabblad-venster en kun je opnieuw beginnen.
- Mijn grootste ergernis, bladwijzers zijn in de nieuwe versie weggestopt achter een menu. In de oude versie kun je die gewoon direct gebruiken bij het openen van de browser, het openen van een nieuw tabblad of wanneer je in de adresbalk klikt. Gezien dit mijn primaire vorm van navigeren binnen mijn 'standaard reeks' sites was is dit erg vervelend. In de nieuwe versie kun je ook je startpagina niet meer zelf instellen, wat in de oude versie wel kan. Collecties en top-sites werken naar mijn mening niet prettig en gebruik ik dus niet. In de nightly is het zo te zien wel al mogelijk collecties van de startpagina te halen.

Ik heb al aardig wat feedback naar Mozilla gestuurd. Hopelijk doen meer mensen dat (link), luistert Mozilla er naar, en maken ze van Firefox voor Android weer de mooie browser die het was :)
Mooie lijst van wat er op UI gebied fout is.
Maar dat topsites, of het ontbreken daarvan, zo gereleased is, doet me toch afvragen hoe men zoiets maakt. En of men zelf wel de browser gebruikt.

Ik kan het extensies verhaal begrijpen: nieuwe technische basis, veel ontwikkelaars buiten hun team, ... Dat je dan focused op de meest gebruikt: ok.
Hoewel extensies == Firefox!
Maar de UI dingen hebben ze onder eigen controle en vooral die van TopSites is echt niet moeilijk. Of hun code trekt op niets, wat nog erger is bij een rewrite.

[Reactie gewijzigd door Chris_147 op 3 september 2020 07:42]

Tja, die topsites gebruik ik zelf ook niet, dus als ik de browser zou moeten maken had ik dat er ook uit kunnen slopen O-) Zelf bepaal ik zelf wel wat voor mij top-sites zijn door ze bovenaan in mijn bookmarks te zetten, maar ook dat hebben ze helaas aangepast. Zo zie je maar weer dat iedereen een browser op een andere manier gebruikt.

Het extensies verhaal kan ik eerlijk gezegd niet begrijpen. Als ontwikkelaar snap ik dat je je eerst focust op het volledig werkzaam krijgen van de meest gebruikte extensies. Maar als je een browser hebt met ondersteuning voor duizenden extensies, en je gaat zonder waarschuwing (want zo werkt de auto-update van de play store, de meeste gebruikers zullen niet de blogs/ontwikkeling van Firefox volgen) het overgrote deel van die extensies uitschakelen in een stable versie, dan kun je toch verwachten dat gebruikers daar niet tevreden mee zijn. In mijn idee zou het dan niet gereleased moeten worden, dan maar iets langer wachten tot het wat verder af is. En het vreemde is dat andere extensies (in (oudere?) development versies van Firefox) ook gewoon werkte als je ze handmatig installeerde, dus het is niet zo dat de andere extensies geheel niet werkten. Maar het meest onbegrijpelijke vindt ik nog dat het lijkt of er geheel niet nagedacht is wat ze in de toekomst met extensies willen doen. Of ze hebben er wel over nagedacht, maar ze vertellen het niet aan gebruikers omdat het niet positief is, dat kan natuurlijk ook nog ;)

[Reactie gewijzigd door vosManz op 3 september 2020 09:29]

Inderdaad, heel het extensies verhaal is onduidelijk zonder een duidelijke visie.
Dat je het extensions framework aanpast, OK. Dat daar wat slachtoffers vallen: OK
Echter gebruikers artificieel beperken welke extensies ze kunnen draaien: niet OK en druist volledig in tegen waar (ik dacht) dat Mozilla voor stond: een open web.

Iemand verwoordde het erg mooi:
Fastest Android browser: Chrome
Android browser with best compatibility: Chrome
Android browser standard installed: Chrome
Android browser with extensions: Firefox

And you are throwing away the most distinctive feature?
Ivm TopSites: topsites of bookmarks doet er eigenlijk niet veel toe: beiden zijn toch niet gemakkelijk te bereiken als je in de adresbalk gaat staan?
Ivm TopSites: topsites of bookmarks doet er eigenlijk niet veel toe: beiden zijn toch niet gemakkelijk te bereiken als je in de adresbalk gaat staan?
In de nieuwe versie niet inderdaad, dat is juist mijn punt :) In de oude versie krijg ik direct mijn bookmarks te zien wanneer ik op de adresbalk druk.
de dark mode werkt een stuk beter dan het donkere thema in de vorige versie, en de adresbalk onderin is zeker welkom
Bovendien kun je de adresbalk ook bovenin zetten, en light mode gebruiken, of adaptief gebaseerd op de device (die ook weer kan zeggen als de zon onder is dark mode, is hij op dan light mode).
Ik heb na jaren Firefox gebruikt te hebben, de nieuwe versie na 10 minuten verwijderd en Fennec van f-droid geïnstalleerd.
Deze werkt en ziet eruit als de oude versie van Firefox voor android en kunnen alle add-ons weer gebruikt worden.
Het vervelende is dat de nightly versie nog meer in ontwikkelfase is dan zelfs de beta versie. De ondersteuning voor de addons komt daarmee in een onstabiele versie. Daarmee is het ongeschikt voor gewoon gebruik en levert onnodige risico's voor de gebruiker op.
Firefox had de addons nooit weg moeten laten uit de nieuwste versie. Zoveel functies die hiermee van gebruikers ontnomen zijn zonder volwaardig alternatief is niet gericht op het leveren van een browser waar gebruikers op kunnen rekenen.
Je snapt toch wel dat op termijn steeds meer extensies naar de stabiele versie zullen komen?
Daar geven ze al 1,5 jaar geen duidelijkheid over. Zelfs na de release van deze nieuwe stable versie geven ze vooral duidelijk aan dat er geen concrete plannen zijn en ze niets besloten hebben. Ook laten ze nog steeds geen extra addon ontwikkelaars toe tot de groep van de nieuwe addons. Die toelating is een vereiste om te kunnen testen en mogelijk de addon te kunnen aanbieden. Dat de oude versies ondersteuning krijgen in nightly wil helaas niet zeggen dat de oude addons dus ondersteuning in stable krijgen. Wat je als gebruiker dus hebt is geen enkel vooruitzicht op meer addons of wanneer die misschien eens aanvulling krijgen. Er zijn alleen mooie woorden zonder vooruitzicht op verbetering en dat zegt na 1,5 jaar erg weinig meer.
Kunnen ze dan ook even de oude top sites functionaliteit herstellen? Want in de nieuwe Firefox heeft dat geen enkele waarde meer. Nu moet je top sites handmatig toevoegen en dat is helemaal niet waar dat onderdeel voor bedoeld is. Ik vind het een heerlijk overzicht van veelgebruikte sites en ik gebruik het dan ook al jaren. Ik hoop ook dat die collections een keer uitgeschakeld kunnen worden want daar heb ik geen behoefte aan

Ik vind de nieuwe Firefox een hele vreemde design keuze. In feite is de werking van de browser compleet veranderd. En dat is tricky want daarmee schrik je een hoop mensen af. Zelf heb ik updates maar even uitgezet zodat ik voorlopig nog de oude versie kan gebruiken, in de hoop dat ze bij Mozilla straks een beetje naar de kritiek hebben geluisterd en iets van de oude Firefox interface overhevelen.
Helemaal mee eens. Ik ben teruggegaan naar Fennec F-Droid (dit is de oude Firefox Android versie) tot ik een andere fatsoenlijke browser tegenkom omdat deze nieuwe versie gewoon bedroevend is. Ja, pagina's laden over het algemeen een beetje sneller, maar de gebruikersinterface is gewoon verschrikkelijk. De topsites maken bladwijzers compleet nutteloos, echter zijn topsites niet hetzelfde want ze hebben niet dezelfde informatie en bruikbaarheid als bladwijzers. De bladwijzer/geschiedenis combinatie van Fennec was ideaal omdat je een duidelijk overzicht had van wat je waarschijnlijk wilt bekijken en wat je hebt bekeken. Daarnaast heeft alles nu veel te veel acties/kliks nodig. Als je bijvoorbeeld op de adresbalk klikt dan zie je ook geen bladwijzers meer. Dit is erg onhandig omdat je deze vaak zal gebruiken (daar maak je ze immers voor aan). Het overzicht van geopende tabbladen werkt ook lang niet zo goed als eerst en op een tablet is het nog erger, daar is de nieuwe gebruikersinterface vrijwel onbruikbaar.

Ik mis zeker ook enkele add-ons, maar het probleem met de bladwijzers en het aantal acties dat nodig is om iets te doen is gewoon vreselijk. Als ik zo door de play store reviews kijk klagen de meeste mensen daar over, maar helaas lijkt Mozilla zich er niks van aan te trekken. Het enige dat ze hadden hoeven doen was de oude gebruikersinterface een beetje aanpassen (bijvoorbeeld bladwijzers sorteerbaar maken en een iets moderner uiterlijk geven) en het sneller maken. Het is leuk dat sites in ongeveer de helft van de tijd laden, maar als iets 10x langer duurt om te doen dan is het een verspilde moeite.
Als ze al laden. Ik heb vaak genoeg dat ik tweakers opnieuw moet laden omdat de hele pagina wit blijft. Als ik scroll komt de header wel tevoorschijn maar simpel verversen werkt niet. Ik moet dan de URL openen en op enter drukken voordat hij 'm daadwerkelijk ververst.
Dat, en altijd bij alle sites dat er te agressief uit de cache geladen wordt. Ga ik naar de frontpage van Tweakers in een nieuwe tab na een dag dan zie ik nog steeds de versie van de vorige keer en moet ik handmatig refreshen voor nieuwe headlines. En dat geldt voor alle sites |:(
Ja precies, soms lees nos.nl en dan denk ik ineens, he dit is raar, ja hoor, site van 3 dagen geleden. Hoe bedenk je het!

Overigens was dit ook voor deze rare versie.

[Reactie gewijzigd door teek2 op 3 september 2020 10:19]

Met de vorige versie had ik dat zeker weten niet. Ik heb ook nog Fennec F-Droid geinstalleerd, want ik heb graag een aparte browser voor Facebook waar ik verder niets anders in doe en daar is het ook niet. Misschien maar eens gaan omdraaien, Fennec voor dagelijks gebruik inclusief uMatrix add-on die ik nu heel erg mis en de standaard Firefox alleen nog maar voor Facebook... maar ik vind die url-balk onderaan en collections dan weer wel een verbetering...
Collections snap ik niet, bij mij is het gewoon hetzelfde als mijn bookmarks? Wat doe je daarmee dan?
Ik gebruik het idd als bookmarks in verschillende mapjes/categorien. Meer omdat de normale bookmarks verder weggestopt zitten. Zoals het in de oude versie was vond ik het ook prima.
"See frequently visited top sites on your Firefox home screen" staat genoteerd als een van de changes die in de komende 3 weken gaat komen!

Bron: https://support.mozilla.o...efox-android-upgrade-faqs
Dat is goed nieuws! Ik hou het in de gaten. :)
De top sites weergeven staat momenteel in de nightly achter de secret settings (5 keer op het logo klikken op de about pagina in de instellingen, dan kun je erbij) dus het lijkt erop dat de feature onderzocht wordt.

Ik vind het nieuwe design eigenlijk niet zo heel slecht, er zijn alleen wel wat bijzonder onhandige en power-user-onvriendelijke keuzes gemaakt (zoals het uitzetten van about:config in de stable versie van de browser). Collections werken best fijn voor mijn use case en de url-balk onderin vind ik niet heel onlogisch. Het is puur smaak natuurlijk, maar ik vind het niet zo'n ramp als veel anderen dat vinden.
Je kunt de adresbalk ook bovenin zetten. Top sites mis ik wel maar verder vind ik het prima werken.
Collections vond ik super irritant omdat ik vaak een hele collectie per ongeluk wegswipete en niet meer ongedaan kon maken.
Ik mis de top-sites heel erg. Nu moet je een nieuwe tab openen om een overzicht te krijgen van je favo sites, dus altijd als ik rond de 40 tabs open heb met dezelfde 3-4 sites, sluit ik ze maar weer. Het kost ook meer tikken om bij het overzicht te komen. En als je op de address-bar tikt kom je op een voornamelijk zwart scherm, daar zou je heel goed de top sites kunnen zetten en dan had ik mijn oude flow kunnen blijven behouden.

De dark mode en de address-bar onderaan vind ik wel relaxed, maar ik kan me niet voorstellen dat mensen niet met een bergen nutteloze tabs eindigen de hele tijd. Als je dan niet hebt, hoor ik graag hoe je dat doet.

[Reactie gewijzigd door teek2 op 3 september 2020 10:17]

Bedankt voor de tip!! ik hoopte dat er flink wat interessante setting zaten daar, maar in de huidige productie versie (80.1.2) is het secret settings menu gewoon helemaal leeg :-(

Niettemin zal ik het in de gaten houden.
Klopt, in productie zitten die settings niet. In de beta zit er volgens mij eentje, in de nightly zitten de interessante settings.

De nightly is meer dan stabiel genoeg voor dagelijks gebruik in mijn ervaring, ik ben er zelf naar overgestapt (omdat daar about:config werkt...)
Ik ben geswitched naar de duckduckgo browser heb altijd Firefox fijner gevonden, maar nu vind ik ze zo gelijkaardig( volgens mijn gebruik) dat ik het even links laat liggen.
De aanpassing van de adresbalk naar onder is daarentegen wel een verademing.
Wat mij wel stoort is het gemis van de vastgepinde linkjes (waar nu ook collections bij staan). Deze zijn alleen nog te zien zodra een nieuwe tab geopend wordt maar niet meer zodra je in een bestaande tab op de url-balk klikt (of heb ik nu ergens een instelling gemist???).
In de settings kan je zelf kiezen of je de balk onder of boven wilt hebben. Default is wel beneden.
Dank je, wist ik ook niet... vind het zelf echt super onhandig om die balk beneden te hebben.
Ha dat is goed want ik vergis me al een hele tijd ik gaan steeds omhoog om dat daar de balk normaal zit :+
Helemaal mee eens, dat is nou eens een verandering die ook een verbetering is. Zeker met al die grote schermen van tegenwoordig, maakt dit eenhandig navigeren een stuk makkelijker.

Helaas springt de adresbalk nog wel eens naar boven als je iets op je clipboard hebt staan, maar dat zal vast verholpen worden in de toekomst.
Ik begrijp niet dat ze dit pad volgen - een nieuwe browser lanceren die weliswaar vele malen sneller is dan de voorganger, maar die een van de belangrijkste features mist: extensies. Het vijftal addons wat momenteel te installeren is, is echt een aanfluiting.
Er waren duizenden extensies. Zowel veelgebruikte addons als themes. Dat is aan addons gereduceerd naar 9 stuks en geen ondersteuning voor themes meer. Als theme moet je het doen met de darkmode optie. Addons heeft voor veel gebruikte functies geen alternatief meer behalve wat de ontwikkelaars voldoende leek. Daarbij hebben ze de extensie ontwikkelaars en gebruikers ook nauwelijks vooraf ingelicht dat ondersteuning van zoveel gebruikte functies zou verdwijnen zonder alternatief. Het lijkt er uitgesloopt zonder te geven om waarom addons bestond en gebruikers het niet zomaar gebruiken omdat ze er waren. Om dan ook nog te vernemen dat ze na 1,5 jaar aan ontwikkelen nog steeds geen duidelijk plan voor ondersteuning hebben zegt misschien wel iets over de mentaliteit van het huidige Firefox voor android ontwikkelteam. Ze zijn meer met hun eigen wensenlijstjes bezig dan de gebruikers en addon ontwikkelaars waar ze mede hun bestaan aan te danken hebben.
Ik vind het erg moeilijk met Mozilla Firefox momenteel. Met de recente ontslagen en het vrijwel stilzetten van hun nieuwe engine plannen, zie ik het eigenlijk vrij somber in. Chrome/Chromium (gebaseerde) browsers worden als maar sneller, developers zijn minder interessant als doelgroep, al is er momenteel maar één die (echte) ondersteuning voor add-ons biedt op Android en dat zijn zij.

De nieuwe versie is inderdaad veel sneller, maar ook hier zijn de reviews scores erg gezakt omdat mensen echt wel de extensies lijken te missen en dat de browser nog vrij buggy is. Zelf had ik ook nog regelmatig een wit hangend scherm en leken bepaalde pagina's niet helemaal goed te renderen. Je kunt ook niet meer tweaken in de stabiele versie (about:config), dat kan wel in deze Nightly en beta-builds, maar ook hier is veel verwarring over bij de gebruikers.

Momenteel gebruik ik ook Brave en Chromium, mede doordat hun dev tools gewoon beter zijn en helaas ook wel als standaard wordt gezien. Het is erg jammer, want Mozilla draag ik een groot hart toe.

[Reactie gewijzigd door foxgamer2019 op 2 september 2020 20:54]

Je bedoeld about:config voor de Android Fx, want voor de desktop werkt/werkte about:config wel gewoon.
Ik vind de nieuwe.huidige Android-versie eigenlijk helemaal niks. Althans. Ik vind het geen echte verbetering. Op mijn telefoon is hij trager dan de vorige versie. Dan bedoel ik voornamelijk de app zelf. Dus het inladen van de app, en de snelheid waarmee de "Instellingen-pagina's" weergegeven worden. De pagina's laden in mijn beleving ongeveer even snel.
Ik heb naar aanleiding van dit bericht de Nightly geïnstalleerd, en die is wel aanzienlijk sneller dan de Stable. Een wereld van verschil zeg maar.
Ik wacht nu dus maar af tot de Nightly weer alle extensies gaat ondersteunen in plaats van het handje vol dat er nu in zit.

Op de desktop ben ik een Firefox-gebruiker sinds dag één. Heb nooit een langere tijd een andere browser gebruikt (wel altijd dingen uitgeprobeerd, maar altijd weer teruggekomen bij Firefox). Tot een paar maanden geleden. Ik ben nu volledig overgestapt op Edge (Chromium-versie). Mijn voornaamste reden om over te stappen naar Edge, was omdat Firefox steeds meer ingebouwde troep spullen erbij kreeg als Pocket, een wachtwoordmanager, enz. enz. enz. Allemaal zaken die wat mij betreft beter als add-on/extensie geïmplementeerd moeten zijn. Misschien is het erg conservatief van mij, maar een internetverkenner moet in mijn optiek zo kaal mogelijk zijn en alle extraatjes zouden gemoduleerd toegevoegd moeten kunnen worden. (ik zeg overigens niet dat Edge zo geweldig kaal is, maar er zit in elk geval minder spul in dan Firefox, en voelt ook nog is sneller)

Voor Android vind ik de Edge-app overigens echt helemaal niks.
Ik hoop ook dat Firefox voor Android weer zo compleet wordt als-ie was, in plaats van de huidige uitgeklede versie waar veel functionaliteit uitgehaald is en bijna geen add-ons beschikbaar zijn.
Het was mijn favoriete mobiel browser, maar nu is het behelpen.
Goed dat ze nu eindelijk wat stappen zetten in die richting, het is alleen zo jammer dat ze nu pas er iets mee doen waarbij het er op lijkt dat ze dit doen als een reactie op negatieve publiciteit en de negatieve recensies. Ruim een halfjaar geleden probeerde ik al uit te vogelen of het mogelijk was om extensies te testen (spoiler: ja via een omweg werkte dat toen al) en kreeg ik voor de rest typische PR antwoorden.

Dit is natuurlijk mijn ervaring maar aangezien ik de ontwikkeling vrij nauwgezet volgde heb ik ook gezien dat een vrij groot aantal mensen dezelfde vraag via verschillende kanalen hebben geprobeerd te stellen. Daarnaast hebben een groot aantal mensen aangegeven dat als ze zonder extensie ondersteuning voor bestaande extensies de huidige firefox versie vervangen (wat dus is gebeurt) ze hiermee een groep trouwe gebruikers tegen het zere been zouden stoten.

Maar klaarblijkelijk is dat dus echt niet aangekomen of heeft men de aanname gedaan dat deze groep klein genoeg zou zijn dat het mee zou vallen qua negatieve aandacht.
We looked at add-on usage on Android, and made the decision to start by building support for add-ons in the Recommended Extensions program that were commonly installed by our mobile users. Enabling a small number of extensions in the initial rollout also enabled us to ensure a good first experience with add-ons in the new browser that are both mobile-friendly and security-reviewed.
Dit geeft de denkwijze wel mooi weer denk ik... puur kijken naar de cijfers en niet naar de daadwerkelijke impact.


edit:

Linkjes in bbcode, niet in markdown

[Reactie gewijzigd door Creesch op 2 september 2020 22:00]

Dan draaien we maar de nightly hoe risicovol dat ook is!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True