Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Apple betaalt in VS schadevergoeding aan Powerbeats 2-eigenaren

Apple heeft in de Verenigde Staten een rechtszaak geschikt, waarbij het eigenaren van Powerbeats 2-oordoppen een schadevergoeding gaat betalen wegens vermeend slecht functioneren. Hiervoor is een bedrag van bijna 10 miljoen dollar gereserveerd.

Amerikanen die een claim in willen dienen kunnen dit doen op de speciaal hiervoor ingerichte website wirelessearphonessettlement.com, zo ontdekte MacRumors. Zij moeten de Powerbeats 2-oordopjes dan wel voor 7 augustus hebben aangeschaft, en de aanvraag voor 20 november hebben ingediend. Ook geldt dat alleen Amerikanen de mogelijkheid hebben om een claim in te dienen. Op 21 januari dient nog een zitting bij de rechtbank in Californië waarbij wordt gekeken of de uitbetalingsprocedure goed en eerlijk is verlopen.

Het gaat om een rechtszaak die in 2017 tegen Apple is aangespannen wegens het vermeende slecht functioneren van de Powerbeats 2-oordopjes. Klanten hadden geklaagd dat de oordopjes snel hun accucapaciteit verloren, slecht tegen zweet en ander vocht konden, en een slechte bouwkwaliteit hadden.

Voor het uitbetalen is een bedrag van 9,75 miljoen dollar gereserveerd, dat moet worden verdeeld tussen de klanten die Powerbeats 2-oordoppen hebben gekocht en hiervoor een claim hebben ingediend. Ook moeten de gerechtelijke kosten hier nog van worden afgetrokken. Ook onderdeel van de schikking is dat Apple niet hoeft toe te geven dat er iets mis was met de Powerbeats 2; de fabrikant heeft besloten dat het schikken van de zaak een goedkopere optie is dan doorprocederen.

Door Bauke Schievink

Admin Mobile / Nieuwsposter

29-08-2020 • 09:32

77 Linkedin

Reacties (77)

Wijzig sortering
Tja, Het is al lang aangetoond dat Beats een overhyped merk is, dat het zich kan permitteren hoge bedragen te vragen voor inferieure kwaliteit. Consumenten denken (ten onrechte) dat alles wat Apple verkoopt absoluut zijn geld waard is.

How It’s Made Series: Beats By Dre ($16,89 voor een $199 earphone)
Toch heb ik de beats studio 1 zeker 7 jaar gebruikt, elke dag 8 uur lang, 5 dagen per week. Vond die headset in elk geval echt geweldig, zat lekker, goed geluid en ging toch 7 jaar mee met heavy use. Na die 7 jaar waren ze wel echt op...de oordoppen waren helemaal uit elkaar gevallen, de band om me hoofd was aan alle kanten gescheurd, magoed toch 7 jaar.
Noem mij raar, maar dat is toch ook wat je mag verwachten van zo een koptelefoon? 7 jaar geleden waren die dingen ergens tegen de 300 euro als ik het me goed herinner.... En vergeet niet dat als je een of ander thuis ding koopt zoals de sennheiser HD-599 dan zouden ze in principe wel 20 jaar mee kunnen gaan (met vervanging van oordoppen en kabeltjes).
Dus eigenlijk vind ik 7 jaar best wel reëel..... maar je bent er dan ook wel goed mee omgegaan :)
Ehm. Beats is nog niet zo lang van Apple. Toen ze echt gehyped waren en nog van Dre, waren ze ook minder goed dan andere merken voor hetzelfde geld
Ehm. Beats is nog niet zo lang van Apple.
De overname was in 2014, hoewel deze headset dus niet in de Apple-tijd ontworpen is, is de headset uit de teardown nog wel jarenlang in dezelfde vorm verkocht (tot 2018 geloof ik).
Mwa het is niet allemaal slecht volgens mij. Ik heb die Beats X oortjes gehad en die gaan nu toch al 3 jaar mee. Waren toen 99 euro. Maar ken ook mensen waar beats spullen na half jaar er mee ophouden. Misschien ligt t okk beetje aan hoe een persoon met z’n spullen omgaat.

[Reactie gewijzigd door Snowfall op 29 augustus 2020 10:20]

Voor 99 euro klinkt 3 jaar als heel normaal. Ik zou ook niet minderen economische levensduur verwachten van zo'n product voor zo'n prijs. Slecht is het niet, maar om te spreken van goede bouwkwaliteit kan je, naar mijn mening, over twee jaar zeggen ;-).
Het is niet alleen dat, ook de geluidskwaliteit loopt ver achter met concurrerende oortjes voor hetzelfde bedrag.
Ik heb de BeatsX gekocht toen ze net uit waren, gaan nu ook meer dan 3 jaar mee. Echter, is dit m’n 3e paar. 2 keer gehad dat ineens een oortje aan één kant het niet meer deed. 2 keer een compleet nieuw exemplaar gehad van Apple wat ik netjes vind maar niet meer dan logisch. Mijn 3e paar gaat nu 1,5 jaar mee en ik ben benieuwd wanneer deze het gaat begeven, helaas buiten de garantie periode nu.
Dat probleem is volgens mij met alle oortjes het geval. Heb ik meermaals gehad met CX300’s van Sennheiser en nog wat oude dopjes van AKG en Sony.

Beats nooit oortjes van gehad, vroeger wel zo’n Solo koptelefoon. Plastic-fantastic en het “zachte” gedeelte bij de hoofdband liet meermaals los door slecht lijmwerk. Dit was wel pré-Apple, toen het nog van Monster Cable was.
Beetje jammer dat ze niet meer verkocht worden in Europa, mijn huidige set is aan vervanging toe, en ik heb nog geen vergelijkbare modellen gevonden.
€ 0,90 per speaker 8)7

Serieus; Wat voor streken moet een merk uithalen om uit de gratie te raken bij de doelgroep. Is ego echt zoveel belangrijker dan waar voor je geld?
Die prijs ligt meer aan volume dan wat anders. Ik denk niet dat de productieprijs van bijv. Bose speakers voor een hoofdtelefoon boven een paar euro uitkomen (bij zelfde volumes).
Sterker nog...... waarschijnlijk is het hetzelfde als bij lcd panelen en zijn de meeste 40mm drivers 99% hetzelfde en zijn het hooguit wat andere productie runs in dezelfde fabrieken, alleen heeft de ene een dikker rubber randje en de ander wat minder en houdt het daar wel op.
Als die doelgroep pubers + young adults zijn, is quasi alles mogelijk.
Die vernieuwt zichzelf constant en koopt wat hip is.
Als het maar Shiny is ( my precious :) )
Hilarisch :

Update: As a few folks have pointed out, the version of the headphones we tore down was likely counterfeit. We have posted an in-depth comparison of these and a pair of authentic Beats headphones here. TL;DR: the authentic pair is nearly identical to the counterfeit one :*)
Tja wat kost het om een koptelefoon te produceren? Als we even Sennheiser als voorbeeld nemen de HD650's kosten toen ze net uit waren $500. De gemiddelde prijs afgelopen jaren lag rond de 350euro. Maar blijkbaar is het voor Sennheiser zelfs nog interessant om ze als 6xx te verkopen via Massdrop voor slechts $200. Nu is de opvolger al een tijd uit die zo goed als het zelfde design gebruikt en daarvan is de prijs gemiddelde 420 euro op tweakers.

Uiteraard zijn er ook kosten als R&D en marketing maar het zou mij niet verbazen als de productie kosten onder de 50 dollar/euro liggen. Dat is qua ratio bijna net zo erg als de Beats. Verder staat vooral de eerste generatie van Beats echt bekend als bagger, maar ik heb gehoord dat de tweede en derde generatie een stuk beter zijn. Ze zijn nog steeds niet geweldig maar blijkbaar wel acceptabel en je betaalt gewoon een premium voor Beats omdat ze dankzij alle marketing toch een soort fashion zijn.
Slechts 1 verschil :P voor die 50 dollar heb je in dit geval een koptelefoon die wel heel goed klinkt (bij Sennheiser dan). Zelfs de marketing gaat al vanzelf eigenlijk en wordt nog steeds gedragen door de HD600 en zelfs de vroegere voorloper de HD590. (heb een paar maanden geleden bij prime day op amazon een hd599 gekocht voor 106 euro, dus die 50 dollar kan heel goed kloppen).
Je kunt beter naar https://medium.com/@BenEi...-make-as-the-364cc6808d18 linken aangezien de versie waar je nu naar link waarschijnlijk geen echte is.

Enkel naar materiaal kosten kijken vind ik overigens niet helemaal realistisch.

[Reactie gewijzigd door Zeehond op 29 augustus 2020 16:19]

Ik had eens Beats in ear oordopjes gekocht, de duurste oordopjes die ik ooit heb gekocht. Binnen 24 uur kapot, er kwam geen geluid meer uit. Vervolgens duurde het 2 weken voor ik mijn geld terug kreeg, dat was een knap staaltje klantenservice van de Mediamarkt.
Jij denkt er wel heel makkelijk over. Deze dingen kosten bij de release volgens mij iets van 250 euro, dan mag je toch een degelijk product verwachten? En ja, als je er dan niet uitkomt via een normale weg, dan maar zo. Het kan niet zijn dat een miljarden bedrijf als Apple hier zo makkelijk mee wegkomt. Dat kan nooit goed zijn voor de consument.
En toch komen ze er weer makkelijk mee weg want:

1. Het totale schade bedrag wat nu uitgekeerd kan worden is maar een schamele 10 miljoen dollar.
2. Het geldt weer alleen voor in de US, de rest van de wereld kan er naar fluiten

En het mooiste is, Apple kan blijven zeggen, er was niets mis mee en de zaak is hiermee afgedaan.

Het zelfde was met Antennagate, hier heb je een bumper van 9 euro, het zelfde was met de keyboards van 2016-2019, nee is niets mis mee, gaan wel vaak stuk maar gaan we fixen voor je, elke keer opnieuw.

En in 2020, zit het oude keyboard er weer in zoals 2012-2015 en iedereen vind het supervet en apple prijst het aan als hele vernieuwend.

Wat zijn we allemaal toch een zooitje schapen :P

[Reactie gewijzigd door SpoekGTi op 29 augustus 2020 10:25]

Apple als eerste techbedrijf 2 biljoen waard. 150 miljard op de bank. Boete van 10 miljoen.

Wat een getallen zeg. Om het even wat duidelijker te maken kan je alle getallen door 5 miljoen delen:

Je hebt een afbetaald huis van 4 ton, 30k op je spaarrekening en je krijgt een boete van twee euro.
En het mooiste is, Apple kan blijven zeggen, er was niets mis mee en de zaak is hiermee afgedaan.
Wordt ‘waarheid’ dan door een rechtbank bepaald?

Een wettelijke fictie, zeker. Maar of de iPhone4 slecht bereik had en dat de butterfly-toetsenborden van Apple slecht waren is echt volkomen onafhankelijk van welke rechtbank dan ook.

Over ‘hoe slecht’ kun je discussiëren, maar zonder of met gerechtelijke uitspraak, is veel belangrijker dat de iPhone een slechte antenne had (niet zo slecht als sommigen ervan wilden maken, maar zeker ondermaats). De butterfly-toetsenborden waren ook beroerd.

Een schikking/uitspraak is alleen maar doekje voor het bloeden voor degenen die er last van hebben gehad, voor de rest veranderd het weinig.
Ivm 2:
De VS is veel groter als elk land in de EU.
Om dit soort dingen succesvol te maken zou je dit op EU niveau moeten regelen, i.p.v. elk land individueel.

Erger nog, in BE is de enige manier om een class-action te starten via Test-Aankoop. Te idioot voor woorden.
Weet je hoe duur die dingen zijn? En dan nog al zou het enkel om principe gaan, het schept wel een precedent.

Overigens zou ik voor 3 euro oordopjes van de action ook terug gaan. Niet voor het geld maar om het feit dat ik een goedwerkend product heb gekocht Mag verwachten. Ook al kost die een stuiver. Ik vind dat mensen wel vaker wat principiëler mogen zijn.
Precies: ik lees een berg reacties die stellen dat de verwachtingen omtrent kwaliteit afhankelijk zijn van de prijs. Maar dat is niet helemaal juist. Het gaat erom dat er deugdelijke waar wordt geleverd ongeacht de prijs.

We kunnen het als mensheid niet meer veroorloven om elektronica als wegwerpproducten te zien. Accepteer geen slechte dopjes, ook niet als die maar 5 euro kosten.

Als winkeliers teveel reclamaties krijgen op rotzooi, dan halen ze die hopelijk uit hun assortiment. Dan maar iets meer betalen voor producten die langer mee gaan en bijvoorbeeld wel zijn te repareren.
Trust Trust.
5 euro koptelefoon.
Binnen een week defect.
Zo de prullenbak in,. en nooit meer een Trust gekocht.

Blijkbaar werkt dat in Amerika toch anders dan hier.
Die menig deel ik met je, heb er genoeg anekdotes over, maar gezien de context neem ik even een andere.

Ik kocht een aantal jaren geleden een Sony telefoon (Z1 als ik me niet vergis maar ik ben net als Sony zelf trouwens even het spoor kwijt kwa aanduidingen).

De bewuste telefoon werd prominent aangeprezen met zijn DNC (digital noise cancelling) vermogen. Daarnaast prijkte het "Walkman" logo op al het promo materiaal wat de indruk wekte dat dit een apparaat voor muziekliefhebbers was.
Nu kan ik ontzettend genieten van muziek maar heb ik altijd weinig tot geen eisen gehad. De audio uit de stereo luidsprekers was zeer draaglijj. Echter nu bleek na aankoop dat
a) na een hoop zoekwerk noise cancellation gewoon niet mogelijk was met het bijgeleverde in-ear setje
b) het geluid klonk alsof het door een colablikje geproduceerd was, gewoon echt te verschrikkelijk om aan te horen, zelfs voor mij.

Na een klacht ingediend te hebben werd mij netjes de optie geboden om kostenloos een eenvoudige doch veel betere earphone set uit te kiezen die ook de beloofde DNC mogelijj maakte.

Netjes opgelost dus ! Maar het had gewoon niet moeten gebeuren eigenlijk.

Moraal : Ik kan niet voor de hele wereldbevolking spreken, maar ik merk bij mijzelf en anderen om mij heen steeds meer verzet tegen slechte product en service kwaliteit. Er zijn natuurlijk logische grenzen maar ik retourneer slechte producten ook als ze goedkoopzijn tegenwoordig vrijwel altijd gewoon om een punt te maken. Vote with your wallet zeggen ze vaak. Dat is inderdaad de enige manier om verandering af te dwingen, maar het vergt tijd en aanhouders.
Ik merk niks van meer verzet dan vroeger, tegen lage kwaliteit.
Die paar aanhouders gaan het verschil niet maken; het moet echt vanuit overheden komen die zaken als planned obsolescence moeten gaan verbieden.
Trust Trust.
5 euro koptelefoon.
Volgens mij is deze een ander merk/prijs oortje
En dan blijven ze(fabrikanten in het algemeen) dus maar wegkomen met rotzooi te verkopen die niet aan de genoemde specificaties voldoen.
Dat deden de Chinese toch, oh wacht die vragen ook maar 1/20 van de prijs
Waar denk je dat deze powerbeats gemaakt worden? Wat denk je dat Apple er voor betaald heeft? Zie de bovenste comment.
waard wat de gek ervoor geeft ...
Ondertussen doen mijn Appeltjes het goed. 400% inkoopwaarde }>
Beetje afhankelijk van de prijs.

Een setje van de Action van een paar euro ga ik(en menig ander) geen moeite om doen.

Beats profileert zich echter als een "Premium" producent en dan liggen de verwachtingen ook anders.

Als ik de hoofdprijs moet betalen voor een b-kwaliteit en de fabrikant meent maar dat het niet aan de verwachtingen hoeft te voldoen ga ik ook steigeren.

Het frappante hieraan is wel dat Apple niet hoeft toe te geven dat er wat mis is met het product... wat een struisvogels...
Apple hoeft niet toe te geven dat er iets niet goed was met het product, maar de uitspraak van de rechter houdt wel in dat er (onder bepaalde omstandigheden) iets mis KAN zijn met het product. De uitspraak heeft dus wel iets mee gevolgen, zeker als het om de garantie gaat. Apple zal zich nu zeer coulant moeten opstellen als mensen zich met vergelijkbare klachten melden.
Hetzelfde gold voor de toetsenborden in een aantal series laptops. Die vervangt Apple nu ook zonder mekkeren, ook als de officiële garantie periode al voorbij is. Als je een product als "premium" verkoopt, moet je dat ook waarmaken, desnoods via service achteraf.
Wel als je zelf advocaat of aanklager zou zijn. Als je in het circuit zit is de stap maar klein. Soms kun je als bedrijf net even de verkeerde tegenkomen.
Voor iets wat bij de Action of soortgenoot vandaan komt, prima. Daar verwacht ik werkelijk niks van en het kost toch geen drol. Maar als mijn doppen ergens tussen de €150 en €200 kosten wel, zeker als het van een gerenomeerd merk als Apple is.
Werkelijk zo'n reactie. Daar zijn bedrijven erg blij mee.

We leveren iets wat niet goed is van kwaliteit en dat is dan jou risico. Je betaald voor een product en je mag verwacht dat het doet waar je voor betaald hebt. Helemaal van Apple mag je voor de prijzen die ze ervoor vragen kwaliteit verwachten en een goede garantie.

Weet je wat het erge is eigenlijk. Dat ze niet eens schuld bekennen, terwijl dat gewoon overduidelijk is.
een paar oordopjes van 10€ niet nee.
250€ is de prijs van mijn Sennheiser, dan verwacht ik toch net iets meer kwaliteit.
Het probleem met dit soort situaties is, is dat als je goed geld neerlegt, het product niet voldoet en de fabrikant niet ingaat op garantieclaims. Effectief moet je dan wel procederen om je recht te krijgen.

Je kan het er ook bij laten zien, maar het gaat hier om oordopjes die op het hoogtepunt ongeveer 270 euro kostte volgens de pricewatch. Daar mag en moet wat tegenover staan. Als dat blijkt dat de oordopjes niet tegen zweet kunnen en de accu's niet goed meegaan, dan heb je natuurlijk wel een slechte deal. (als ze 20 euro bij de Aldi waren mocht dit ook niet zo zijn (dat ze niet tegen zweet kunnen). Je moet een product kunnen gebruiken waar het voor bedoeld is, en een mens zweet nou eenmaal)
Toen ik nog studeerde heb ik in de retail gewerkt. Je wilt niet weten waar mensen nog mee terug komen.

Anderhalf jaar na aankoop van een €14,95 Sweex muisje aankomen met een wit geworden bonnetje en verwachten dat ze gelijk wat nieuws mee krijgen.

Ik zit ook in jou categorie. Soms koop je wel eens iets wat een miskoop is, garantie claimen ja maar 3 jaar processen? Nee bedankt!
Die mensen procederen zelf helemaal niet, die geven met een groep medegedupeerde wat geld weg van de uiteindelijke opbrengst aan een advocatenbureau...

En ja het was achteraf duidelijk een miskoop, maar dat was vooraf niet bekend, mensen hebben zoals hierboven is uitgezocht 150 tot 250 euro voor die doppen betaald, daar mag je echt wel heel veel van verwachten dan ook.

Maar het is geen gevalletje goedkoop is duurkoop wat je bij sweex en trust vaak wel kan zeggen, dus dat als voorbeeld gebruiken is wat zwakjes om je punt te maken. Ja er zijn mensen die voor een muis van 5 euro nog terug gaan, en daar is niks mis mee als ze in hun recht staan. Maar wat hebben die mensen hiermee te maken?

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 29 augustus 2020 12:37]

Maar wat hebben die mensen hiermee te maken?
Niets maar dat beweer ik ook niet. Het wat gewoon een luchtig voorbeeld voor de zaterdag morgen.

Voor dopjes van €150,- zou ik overigens persoonlijk ook niet procederen. Ook niet als een externe partij dat voor mij zou doen. Ik zou wel voor garantie gaan in die categorie.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 29 augustus 2020 12:43]

In Europa zijn de garantieregels over het algemeen wel wat rianter voor consumenten dan in de VS.
Bestaat dat merk sweex uberhaupt nog? Al jaren niet meer gezien! Vroeger dozen vol routers van verkocht haha.

Deed zijn werk, maar daar was dan ook alles mee gezegd over het algemeen. Herinner mij zelf nog dat Sweex bij DOA regelmatig het product niet terughoefde, er kwam wel een credit factuur :P
Ja vind ik ook, soms zit het mee en soms zit het tegen. Mensen en hun geld 😉
tuurlijk wel. als jij als consument bedrogen word is het bijna je morele plicht die bedrijven ermee om de oren te slaan. anders leren ze het nooit af. het jammere aan dit is dat het uitgekeerde bedrag zo laag is dat het apple waarschijnlijk nietzoveel boeit omdat ze er alsnog winst op hebben gemaakt, dat is waar het echt fout gaat. bedrijven moeten dit echt gaan voelen.

[Reactie gewijzigd door t link op 30 augustus 2020 09:35]

Je gaat wel klagen als je oordopjes van 200 dollar zo slecht zijn.
Zou je "kunnen" klagen, of dat jij pas zou "willen" klagen?
Waarom ga je wel klagen bij een verlies van €1000 en niet bij $200?

Heb jij een grensbedrag, en waar is dat op gebaseerd?
Wie bepaalt dat, waar ligt de grens ?
U krijg maandelijks een paar k€ gratis?

[Reactie gewijzigd door OxWax op 29 augustus 2020 12:56]

Vooral jammer dat de moderaties steeds vaker worden misbruikt. Mensen gebruiken het steeds vaker als ‘like’ en ‘dislike’ buttons. Ze kunnen zich beter op Twitter of nu.nl gaan beklagen en daar likes krijgen voor hun niks toevoegende gezeur.