Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Matrox brengt singleslot-videokaart met Nvidia-gpu uit voor videomuren

Matrox heeft zijn D1450-videokaart aangekondigd. Deze bevat een onbekende Nvidia-gpu en is bedoeld voor het aansturen van videomuren. De videokaart beschikt over vier hdmi-aansluitingen met ieder een maximale resolutie van 4096x2160 pixels op 60Hz.

De Matrox D1450 heeft een gpu van Nvidia, maar het bedrijf meldt niet om welke chip het precies gaat. Matrox heeft nog niet gereageerd op vragen van Tweakers hierover. Op TechPowerUp wordt vermeld dat het om een GP107-gpu gaat. De videokaart is voorzien van 4GB gddr5-geheugen en heeft een singleslot-ontwerp. De D1450 beschikt over vier hdmi-aansluitingen, waarmee schermen met een maximale resolutie van 4096x2160 pixels kunnen worden aangedreven op 60Hz.

Met kabels van Matrox kunnen systeembouwers vier D1450-videokaarten met elkaar verbinden. Daarmee kan een enkel systeem tot zestien 4k-schermen aandrijven, voor een maximale resolutie van 16.384 bij 8640 pixels.

Volgens Matrox heeft de videokaart een stroomverbruik van 47W en daarmee is er geen losse stroomaansluiting nodig. Het geheel wordt gekoeld met een enkele fan. De videokaart ondersteunt hdcp en biedt ondersteuning voor de DirectX 12- en OpenGL-api's. Matrox levert de D1450 met zijn PowerDesk-software voor Windows. Het bedrijf levert de videokaart vanaf nu aan oem's en systeemintegreerders. Een adviesprijs noemt het bedrijf niet.

Matrox D1450
Gpu 'Nvidia'
Interface Pci-e 3.0 x16
Geheugen 4GB gddr5
Aansluitingen 4x hdmi
Resolutie Max. 4096x2160 pixels
Multi-gpu Max. 4 videokaarten
Koeling Actief, 1 fan
Stroomverbruik 47W
Api-ondersteuning

DirectX 12

OpenGL

Hdcp-compliant Ja
Afmetingen

Lengte: 201,37mm

Hoogte: 126,97mm

Garantie 3 jaar

Door Daan van Monsjou

Nieuwsposter

31-07-2020 • 11:35

60 Linkedin

Reacties (60)

Wijzig sortering
Ter info: ik krijg net een (geautomatiseerde) mail van Matrox waarin staat dat de pr-medewerker tot 3 augustus out-of-office is. Dat duurt nog even, maar ik zal z.s.m. informatie over de gebruikte Nvidia-gpu als update in het artikel verwerken, mits Matrox daarover informatie kan verstrekken.
Zou je de vragen ook niet bij nVidia neer kunnen leggen? Ik neem aan dat zij ook wel weten welke GPU hier gebruikt wordt.
Die hebben vast een NDA clausule in het contract met Matrox staan. Ik denk niet dat Nvidia op deze manier uitspraken gaat doen over de producten van een partner.
Lijkt op een aangepaste Quadro P1000 (GP107 inderdaad), die verbruikt ook 47W heeft 4GB en 4 aansluitingen.

Het koeler ontwerp lijkt op de Quadro P2200.

https://www.nvidia.com/en...tion/quadro-desktop-gpus/

:)

NVIDIA heeft zelf overigens ook oplossingen voor dit soort dingen, bv de NVS 810 is een singleslot kaart met 2 gpu's erop en 8 mini displayport aansluitingen, en die kan via Sync ook weer aan meerdere gpu's gekoppeld worden voor enorme schermen / videowalls.

[Reactie gewijzigd door Navi op 31 juli 2020 11:57]

Ik weet inderdaad niet zeker of Nvidia hierover een uitspraak kan doen, maar het is natuurlijk een poging waard. Ik zal er een mailtje aan wagen.

Inmiddels heeft een andere user mij erop gewezen dat op TechPowerUp een GP107-gpu wordt vermeld, dus dat staat bij dezen ook in de tekst :)
Even tot maandag wachten dan heb je het meteen van de beste bron.......
GP107 is een mobile chip volgens uw bronnen. Een mx150. Dat lijkt me een interessante keuze voor deze applicatie.
De GP107 wordt ook gebruikt in de GTX1050, GTX1050Ti, Quadro P600/620/1000 etc.
Het is dus niet per definitie mobile.
Heel bijzonder is dit, wist geen eens dat Matrox nog bestond, heb vroeger lang geleden een Matrox grafische kaart gehad, heb geen idee welke model dat wat 15+ jaar terug.
De Matrox G550 (AGP-slot!) werd zelfs nog tot maart 2017 verkocht :)

Nostalgie-modus: De Matrox M3D met een PowerVR chip, uit de tijd dat er nog veel chipfabrikanten op de markt waren om allemaal een stukje uit de opkomende 3D-gamemarkt te slaan. (S3, Nvidia, Trident, PowerVR, 3DFX)
Ja nou je het zegt, het zou best de Matrox G550 kunnen wezen, hij was ieder geval AGP dat weet ik nog zeker.

Ja toen had je nog meer keuzes, jammer dat 3dfx met hun Voodoo kaarten failliet ging heb zelfs nog de Voodoo 5 5500 gehad in me Amiga 1200 Tower, met een Mediator PCI 1200 zo dat je PCI sloten op je Amiga 1200 kon hebben.
Ik wist niet eens dat Matrox nog bestond... Maar ze zijn nu dus een kaartenbakker, en hebben geen eigen (nieuwe) grafische chips meer.
Volgens mij heb ik in het verleden een Matrox Millenium kaart in mijn pc gehad. Het waren altijd heel degelijke kaarten, met voor mijn gevoel goede prestaties en ook kwalitatief goede componenten.
Dat hoeft nu natuurlijk niet meer zo te zijn...
Matrox was vroeger zo'n beetje de enige zinnige optie om dualmonitor te draaien op een enkele kaart. Combineer dat met prima beeldkwaliteit en je had een pracht van een kaart te pakken. Maar met de komst van DVI en HDMI is het beeldkwaliteit niet meer zo'n ding. Je hebt geen goede DAC meer nodig, en met name bij de Ati- en Nvidiakaarten destijds waren die niet super (al helemaal niet op hoge resoluties).
En dualmonitor is niet spannend meer, het wordt pas weer een uitdaging als je er meer dan 4 aan wilt hangen, en zelfs dat is nog goed haalbaar.

Dus Matrox is niet zo'n heel grote speler meer op de consumentenmarkt, maar je ziet ze nu vooral nog in systemen voor dit soort videodisplays. Of ze nog zelf chips maken vraag ik me af, als je die kunt inkopen bij Nvidia, die dat op grote schaal kan doen is dat wellicht meer de moeite waard.
En de enige die in de Quake 3 / UT99 periode zinnige optie hadden voor triple monitor.
Je had de G400 (dual) en Parhelia voor triple als ik me goed herinner? Hadden ook een soort van extern bakje triple-head-go dacht ik?

Vond het altijd een zeer boeiende fabrikant in de periode dat videokaarten nog boeiende evoluties hadden. De gouden tijden van TNT2, Voodoo 3, Savage en G400 :)

UREN netwerk magazine reviews en het internet liggen afpluizen om toch maar men eerste upgrade te doen van een Riva 128. Uiteindelijk de revolutionaire Geforce 256 met eerste 'gpu' gekocht. Good times :)
Ja, de gouden tijd dat de traagste GPU van de nieuwe generatie sneller was dan de snelste GPU van de huidige generatie...
Dat zouden ze beter opnieuw invoeren: wat boeit het mij nu dat de RTX3060 even snel is als de reeds bestaande RTX2070? Compleet overbodige kaart dus (voor de consument), pas gewoon de prijs aan van de 2070 en concentreer je op het uitbrengen van kaarten met snelheden die inderdaad nog niet bestaan.
Ik heb liever een RTX2060 waarmee ik met DLSS 2.0 op 4k, 60fps kan gamen dan een 1070TI die normaal net zo snel zou zijn en waarmee dat niet kan.

De tijd waarnaar je verlangt is allang vervlogen, verdubbelingen in prestaties per generatie komen niet meer voor.
Ik maakte een vergelijking tussen 2 kaarten die grosso modo dezelfde prestaties hebben voor de gebruiker, jouw 2 kaarten zijn duidelijk verschillend in prestaties :)

On topic: ik herinner me nog de tijd toen Matrox ook een (vrij) grote spelers was voor gaming grafische kaarten, en als allerenige Environmental Bump Mapping aanbood, hetgeen er voor die tijd fantastisch uitzag :)
https://www.anandtech.com/show/298/5
Mijn punt was dat het sinds kort iets genuanceerder ligt :) 2060 performance is niet zo interessant vergeleken met de 1070 maar er aan de eerste wordt wel interessante technologie aan toegevoegd, in dit geval dlss via onboard ai via de tensor cores.

Ik vermoed dat de volgende generatie consoles veel meer van dit soort resolutiescaling gebruik gaat maken (zoals nu al checkerboarding op de ps4 pro). Alleen hierom zou het al wenselijk zijn om een 30xx of het AMD equivalent te kopen, het zal alternatieve technieken beter ondersteunen terwijl de basisperformance niet wereldschokkend anders zal zijn.

Matig interessant detail, mijn hp microserver heeft ook nog een matrox 200 variant op het moederbord zitten.
Checkboarding is prima om op je 4K TV op 5 - 10 meter een beter beeld te krijgen dan 1080p zonder volledige 4K performance nodig te hebben (waar consoles nog ver van zijn verwijdert). Immers render je dan alsnog 2x meer pixels dan 1080p en dus is er een behoorlijk kwaliteitsverschil. Maar zodra je dichter op je display zit (zoals bij een PC) is dat soort upscaling om te huilen. Zelfs met de fancy DLSS kun je een beduidende impact op de kwaliteit waarnemen. Het is in mijn ogen eerder nuttig als je niet genoeg performance hebt om een game op full-res bij minimum settings te runnen. Dan kun je ervoor zorgen dat het alsnog werkt (zoals de PS dat dus doet) maar anders ben je echt beter af met iets minder AA of andere trade-offs dan upscaling.

[Reactie gewijzigd door Darkstriker op 31 juli 2020 19:34]

Matrox bumpmapping was toen hun inovatie. Maar inovatie brengt niks devs supporten de gemene deler. En de gamer consument is nogal fps en cijferneuk geobsedeerd. En dat heeft bijvoorbeeld 3DFX de nek om gedraaid loop je wat achter dan laten ze je ook hard vallen want fan aandeel is te klein.
Matrox ook in de pro markt en dat is ook meer een OEM niche markt aandeel kon overleven . Net zoals ATI en nvidia die konden terug vallen op hun OEM bussness.
In hun mindere tijden.

Nooit Matrox gehad wel Savage2000 van S3 voor betere DVD encoding.
Een iNtel i740 ook gehad. 3DFX alleen de 2d+3d banshee combo. Een 2D kaarten 2 addon was voor mij een vermogen over de balk gooien 800x600.
Nvidia richt zich ook meer op performance op release. Hun RTX zal in de toekomst als alle platformen het beschikbaar hebben voor de mainstream pas goed doorbreken.
En consoles zullen dat pas goed stimuleren.

Dit was Matrox niche markt maar concurrentie is kwa hardware aardig bij. Ze kunnen dus voor deze niche markt de betere gecertificeerde drivers en firm ware leveren om zich te onderscheiden.
Hier kan ik je in volgen. Vroeger was het de moeite elke generatie te upgraden, nu kan je met gemak 2-3 generaties overslaan zonder probleem.
wat boeit het mij nu dat de RTX3060 even snel is als de reeds bestaande RTX2070? Compleet overbodige kaart dus (voor de consument), pas gewoon de prijs aan van de 2070
Misschien wel even snel, maar vaak is er wel verschil in features tussen generaties. Wat betreft prijs wordt het produceren van een RTX2070 niet magisch goedkoper, voordeel van nieuwe generatie is vaak dat er kleiner, goedkoper en energiezuiniger dezelfde prestaties neergezet kunnen worden.

Dan heb je ook nog eens dingen als binning. Niet elke chip wordt even goed gebakken, dus de chips waarin een deel het niet goed doet kunnen worden aangepast en als goedkopere lijn worden verkocht. Dat is een stuk voordeliger dan die mindere chips weggooien.
Ik weet nog met m'n Savage4, de kaart met support voor 2048x2048 textures en UT die hiervoor ook een texture pack had. Keek m'n ogen uit. Nog nooit zo lang naar een digitale traanplaat zitten kijken.
mijn eerste video kaart was een martox met 1mn geheugen, max resolutie 1024x786 en 16m kleuren, later er een voodoo2 naast gezet, met 12mb! daarna een TNT2 met 32mb, daarna lang laptop gehad, geen idee wat daar inzat, en daarna game pc met een 8800GTX 512mb!
Precies de reden dat ik destijds mijn RivaTNT vervangen heb door een Matrox Millenium G400. Ik had toen een monitor met platte Trinitron buis aangesloten via RGB en de beeldkwaliteit van Matrox tov Nvidia destijds was zo'n dramatisch verschil. 2D beeldkwaliteit werd ook gewoon meegenomen in review toendertijd. Vond het ook niet erg om van het drama wat destijds Detonator drivers heette af te zijn om heel eerlijk te zijn.
Je leverde wel zwaar in op performance. 3DFX Voodoo 2 was toen nog koning met Riva TNT1 praktisch als beste all-in kaart, samen met misschien een 3DFX Voodoo Banshee.
Nadeel van banshee dat mutitexturing feature inleverd tov addon varriant
Daarnaast hoe zat dat met de prijs een addon is duurder
Juist ja, de banshee was wat gelobotomiseerd en op quake2 gebaseerde games voelde je dat wel (multitexturing). De Banshee was ook een stuk goedkoper, heb de mijne op de kop getikt op de mediaplanet expo voor omgerekend 160 euro terwijl de voodoo 2's voor 250-350 de deur uit gingen.
En net zoals bij de vorige 3DFX all-in (Voodoo Rush) was de glide compatibiliteit toch geen 100% eerder 95%. Zeker in het begin met alle drivermiserie.
Dat van die RAMDACs is volgens mij ook niet Matrox specifiek want op de All In Wonder of ViVo uitvoeringen zat volgens mij ook al een verbeterde/snellere Texas Instruments RAMDAC voor 2048x1536 85 hz als ik het mij goed herinner.

Edit: herinnering was niet juist, het ging ook zogenaamde dual RAMDAC kaarten en dat was niet altijd even gangbaar maar Matrox leverde dit al wel

[Reactie gewijzigd door GewoonWatSpulle op 1 augustus 2020 23:33]

Matrox stond altijd bekend om hun uitmuntende analoge componenten, dus RAMDAC als ik het goed herinner.

Tegenwoordig is alles digitaal, dus wat dat betreft valt er een punt weg, maar als de software die er bij zit om zoveel schermen netjes aan te sturen van bijzonder goede kwaliteit zijn, zou dit best wel eens interessant kunnen zijn, maar enkel voor klanten die dit soort multimonitor setups toepassen en dat zijn er een stuk minder vergeleken met normale consumenten.
Ook de grafische effecten waren beter. nVidia was vroeger vooral gericht op ruwe snelheid met af en toe foutjes / vervormingen. Ati was tussen de 2.
De G200 had echte AGP en echte trilinear filtering. Toen kwam nVidia ook met echte trilinear filtering op hun GPUs, wat uiteindelijke toch niet helemaal echte trilinear filtering bleek te zijn. Marketingpraatjes dus. Mede hierom heb ik nooit een nVidia-kaart gekocht, en ik ben dat ook niet van plan. Ja, na meer dan 20 jaar ben ik nog steeds rancuneus.

De G400 was lange tijd de enige kaart met onafhankelijke resolutie op beide monitoren in Windows 2000. De TV-out van de G400 was fantastisch en ragscherp.
Die nVidia's waren misschien wel sneller, maar de beeldkwalitiet van de Matroxen was echt een stuk beter. We praten dan nog wel over het analoge tijdperk. Ik heb uit die periode hetzelfde gevoel overgehouden en nog nooit een nVidia GPU gekocht :o
Kom Matrox nog regelmatig tegen in Proliant servers, zullen zich vooral op de zakelijke markt richten denk ik.
Dat zal de BMC zijn: daar zat een Matrox G200 clone in.
Servers van o.a. Dell met IPMI hebben een kleine Matrox-videokaart:
% lspci -v
[...]
0c:00.0 VGA compatible controller: Matrox Electronics Systems Ltd. G200eR2 (prog-if 00 [VGA controller])
DeviceName: Embedded Video
Subsystem: Dell G200eR2
[...]

[Reactie gewijzigd door LanTao op 31 juli 2020 13:30]

Hier nog een, is wel heel lang geleden. Matrox millennium, pci kaartje met 2 aansluiten.
Matrox Millenium icm 3Dfx VooDoo... match made in heaven idd
Ben ik nu de enige die hier niet helemaal het nut van inziet?

Ik heb in het verleden (5-tal jaar terug) vaak gewerkt met Samsung videowall schermen. Als je daarmee een videowall maakt, kun je ze daisy-chainen, de juiste positie van elk scherm kiezen en vervolgens je beeld over de volledige videowall weergeven met één hdmi-kabel naar "de eerste" monitor.

Dit lijkt me enkel interessant als je op elk scherm van de videowall iets apart wil weergeven. of mis ik hier iets?
Ja je mist iets.
Waar je deze dingen matrox ook veel tegenkomt is control-rooms van procesbesturingen van fabrieken.
In fabrieken worden soms hele processchema's weergeven met enorme schermen vanuit één server. Daar zie je dit merk ook veel/regelmatig.

Dit bijvoorbeeld
https://essentialinstall....ative-Decision-Making.jpg
Het lijkt me dat het aantal gbp/s aanzienlijk toeneemt in de gegeven mogelijkheid!
Daarmee kan een enkel systeem tot zestien 4k-schermen aandrijven, voor een maximale resolutie van 65.536 bij 34.560 pixels.
Maar die resolutie zal vast niet aan het OS worden getoond, toch? Lijkt mij dat het "gewoon" een 4K of 8K resolutie aan het OS toont, en dat de kaart dat beeld vervolgens opschaalt naar de videomuur. 1 frame is anders 65536x34560x3 (rgb) = ~6 GB. Dat zijn leuke screenshots.
Die resolutie klopt niet mijns inziens, maar dat heb ik al gemeld in het topic daarvoor bestemd. met 16 4K schermen heb je geen 2,2 gigapixels tot je beschikking.

https://gathering.tweaker...message/63257348#63257348

[Reactie gewijzigd door Fairy op 31 juli 2020 11:59]

Ohja, je hebt gelijk... Moet 4*3840 x 4*2160 zijn = 15.360 x 8640 zijn (bij 4K-panelen) of 30.720 x 17.280 (bij 8K-panelen). (Of 4096 ipv 3840...) Maar dan nog is die laatste 1,5 GB per frame, ik betwijfel of Windows dat leuk vindt. Maar wie weet...

[Reactie gewijzigd door Bergen op 31 juli 2020 15:42]

Toch zie je regelmatig dat GPU drivers in matrix-mode het geheel als één beeldscherm aan het OS kunnen rapporteren, waarna het OS zelf scaling kan toepassen. Veel GPU drivers voor dit segment ondersteunen zelfs bezel-correctie, en andere zaken waar het OS zich niet van bewust hoeft te zijn.
Ben benieuwd of deze GPU ook de media encoding chip heeft. Als dat het geval is, kon dit best ook een lwuke GPU worden om hardwarmatig te transcoden in bijvoorbeeld Plex, Emby of Jellyfin.
Ben benieuwd of deze GPU ook de media encoding chip heeft. Als dat het geval is, kon dit best ook een lwuke GPU worden om hardwarmatig te transcoden in bijvoorbeeld Plex, Emby of Jellyfin.
Dat zou enkel nut hebben als je dat wilt en nog eens vier (of meer) schermen wilt aansturen, of als je maar een enkel slot aan ruimte hebt. Voor de overige use cases zou een Nvidia videokaart van ~200 EUR prima voldoen al wil je echt het maximale uit een encoder halen. Met een GTX 1660 kan je alles wat bijvoorbeeld met een RTX 2080 Ti kan voor video encoding.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 31 juli 2020 13:35]

Single slot is ook wel fijn. Meeste GTX kaarten tegenwoordig zijn over het algemeen dual slots en hebben ook nog eens extra voeding nodig.
GTX 1660 heeft geen extra voeding nodig, en kan alles qua encoding.

Single slot is fijn, maar je gaat dan wel richting de meest uitzonderlijke gevallen. De meeste mini-ITX behuizingen met ruimte voor sloten hebben twee sloten, en een dikkere koeler maakt de boel ook wat stiller.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 31 juli 2020 13:38]

Single slot is fijn, maar je gaat dan wel richting de meest uitzonderlijke gevallen. De meeste mini-ITX behuizingen met ruimte voor sloten hebben twee sloten, en een dikkere koeler maakt de boel ook wat stiller.
Er zijn genoeg gebruikers die hun media daadwerkelijk in een server gehost hebben (ook thuis), dan heb je echt de ruimte niet om een dual slot videokaart in een case te hangen, laat staan een voeding die krachtig genoeg is.

Overigens, als je in de markt bent voor een GPU om hardware transcoding te doen voor een Plex, Emby of Jellyfin, is het sowieso raadzaam om nooit de Ti of Super varianten te pakken, die hebben namelijk dezelfde mediachip, dus prestaties zijn dan ook gelijk. Een GTX 1050 of GTX1660 dan dus op het moment, eventueel voorzien met de nvidia-patch drivers, al is met 3 streams (dat waren er twee!) de noodzaak ervoor ook een beetje verdwenen. :)

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 31 juli 2020 13:47]

Ik denk dat jouw use case wel heel erg klein is. Je kan zo'n ding niet in een NAS stoppen. Dus kom je bij zelfbouw terecht en daar worden plex kastjes danwel in een NUC gegooid of in een normale kast al dan niet ITX en daar kan je echt wel een GTX1660 in kwijt. moet het echt 1 slot dan heb je nog een GTX1650 als optie.
De kaart heeft gewoon een PCIe aansluiting, sommige nasjes hebben daar ruimte voor, maar dat is niet de servercase die ik bedoel. Er zijn velen die hun server daadwerkelijk in een 1u case hebben zitten die ze thuis in een rack hebben zitten. Daar is deze kaart prima geschikt! GTX 1650 is niet interessant voor hardware encoding, de GTX 1660 is dan beter, zie https://developer.nvidia....decode-gpu-support-matrix die is toekomst vaster.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 1 augustus 2020 15:02]

Jij noemt deze GPU dan leuk maar deze is op Pascal gebaseerd en eigenlijk gewoon een 1050ti voor de functies die jij wilt. 2 Seconden op de lijst kijken en dan was jij daar ook achter gekomen. Dus je zou meer betalen voor minder functionaliteit dan zelfs de 1650.

Ik weet dat Colorful ooit een 1660 TI single slot heeft uitgebracht maar volgens mij is die nooit in de verkoop gegaan.
Als je uitgaat van de geruchten. :) Ik zou het ergens vreemd vinden als het gebaseerd is op oude architectuur. ;)
Waarom HDMI en geen DisplayPort? Vooral bij professionele applicaties steek ik liever een DP die vastklikt dan een HDMI die met een beetje beweging los kan komen. Ook voor de toekomst, HDMI blijk EOL voor hogere resoluties.

[Reactie gewijzigd door Guru Evi op 31 juli 2020 16:41]

HDMI eol voor hogere resolutie's?
8K op 60hz
4K op 120hz
Tot nu toe groeit HDMI prima mee met de behoefte aan hogere resoluties.
En de mogelijkheden om ook Audio in hoge resolutie te transporteren is een fijne bijkomstigheid
Mijn "probleem" was altijd dat dit soort kaartjes een fortuin kosten. Misschien is er wel wat veranderd maar kaartjes die 4+ schermen konden aansluiten zaten toen op ~800$.
Uiteindelijk vond ik het zowel qua kosten als gemak het leuker om dan maar wat Pi's te gebruiken. Dit geeft prima output en je bent dan voor ~80 euro per scherm klaar. Uiteindelijk kan je zelfs 2 schermen op 1 Pi aansluiten.

Beheer is ook niet zo heel lastig. SD kaartje 'inspoelen' en iets van een remote toegang naar keuze inregelen.

Er bestaat zelfs software die meerdere externe systemen kan aansluiten om het beeld over die systemen te verspreiden.
Matrox, krijg ineens een nostalgie gevoel. Matrox Mystique en Millenium.
reviews: Matrox Millennium G450 review

[Reactie gewijzigd door Manke op 31 juli 2020 15:17]

Matrox maakt reeds langer gespecialiseerde kaarten. En kun je nog steeds (net als S3 Graphics vroeger) een aangepaste firmware aankopen.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.