Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Klanten van KPN, Xs4all en Telfort melden storing bij televisiedienst - update

Klanten van KPN, Xs4all en Telfort kunnen last hebben van een storing waardoor het kijken van televisie problematisch of onmogelijk kan zijn. Dit geldt zowel voor televisiekijken via mobiel als via tv-ontvangers. Ook interactieve televisie kan problemen opleveren.

Op de storingspagina's van de genoemde providers wordt de storing gemeld. Xs4all benadrukt dat het type storing betekent dat klanten hun tv-ontvanger niet opnieuw moeten opstarten. Dat kan volgens de provider extra problemen veroorzaken, zoals het in zijn geheel niet meer kunnen opstarten van de ontvanger.

De provider meldt dat het probleem zich bevindt in het kunnen afspelen van opnames, al spelen de problemen zowel bij de reguliere televisies en de WebTV-dienst als bij het kijken via de televisie-app van Xs4all. Ook de andere providers noemen de aanwezigheid van problemen bij televisiekijken via de ontvanger, mobiele apparaten en de itv-dienst.

Op storingswebsite Allestoringen.nl maken klanten van de onder KPN vallende providers melding van de problemen. Daar en op het forum van KPN schrijven klanten dat de foutcode AVS-500-5005 in beeld komt. Het gaat volgens Xs4all om een landelijke storing. Deze begon in de loop van de middag, vanaf ongeveer 15:00 uur.

Volgens Xs4all werken technici inmiddels aan een oplossing, al wordt nog geen verwachte tijd gecommuniceerd wanneer de storing verholpen zou moeten zijn. Klanten wordt ook aangeraden niet hun modem uit- en aan te zetten om weer verbinding te kunnen maken.

Update, 20:47 uur: Een woordvoerder van KPN meldt dat de storing inmiddels is opgelost. Volgens het bedrijf vond de storing zijn oorzaak in een vastgelopen database. KPN zegt dat de landelijke storing ongeveer een kwart van het totaal aantal itv-klanten heeft getroffen.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

27-07-2020 • 17:56

76 Linkedin

Reacties (76)

Wijzig sortering
Xs4all benadrukt dat het type storing betekent dat klanten hun tv-ontvanger niet opnieuw moeten opstarten. Dat kan volgens de provider extra problemen veroorzaken, zoals het in zijn geheel niet meer kunnen opstarten van de ontvanger.
Klanten moeten wellicht hun modem uit- en aanzetten om weer verbinding te kunnen maken.
Ik vind dit soort waarschuwingen wel een beetje uit de steentijd. Je zou verwachten dat modems en TV-ontvangers toch wat zelfoplossend vermogen hebben tegenwoordig. Blijkbaar is dit in 2020 vrij moeilijk. Ik vraag me af waarom.
Daar zit het probleeem niet.
Alles 1 miljoen mensen hun tv kastje tegelijk opnieuw opstarten genereert dat enorm veel extra verkeer wat het oplossen van het probleem kan vertragen,
grote kans dat er juist door de storing er nog meer dingen over belast raken en dan uitvallen.

Waneer een auto stuk is en je weet niet ga ja er ook niet extra hard mee rijden terwijl het misschien wel de remmen zijn die het niet meer doen
Als er ook problemen zijn via de app en via browsers zie ik niet hoe je eigen modem of tuner dit moet oplossen.
Het probleem niet kunnen oplossen is één ding, in de soep lopen als je ‘m tijdens zo’n storing herstart heel iets anders.
Als ik een bios update in de soep laat lopen heb ik een erg kleine kans dat ik dit zelf nog kan oplossen. Blij dat tuners weigeren om daadwerkelijk te beginnen met flashen als ze een verstoring ontdekken.
Na een reset ben je wel je data kwijt en kan je niet meer koppelen dat is jammer maar nadat de storing verholpen is kan je dit wel zelf oplossen.
Zelf heb ik niets met tv maar heb wel een gezin die er anders over denken.
Hier zijn toch wel degelijk goede oplossingen voor die al jaren bestaan: zorg gewoon voor een dubbel flash geheugen, waarbij alleen de niet actieve bios wordt geflashed. Box boot niet na een update? Start dan automatisch de laatst werkende terug op.

Het probleem is dat wellicht een paar euro extra kost en KPN graag de onderste euro eruit perst.
Ik heb xs4all en KPN hier in het Noorden, maar geen issues op beide lijnen. Is dit lokaal in het westen?

Zo een kwart van de klanten.. Zie op de kaart vooral het midden en westen van Nederland dit is ook volgens mij wat vanaf morgen globaal 5G gaat krijgen.

[Reactie gewijzigd door Noresponse op 27 juli 2020 21:01]

Ik heb KPN vlak onder Groningen. Ik had problemen. De tv ontvanger springt naar 200. Reageert slecht op de afstandsbediening etc. Foutcode ook gelijk.
Oke . Ik heb dan mazzel. de vrouw en kids niet gehoord en kon zelf gewoon doorwerken.
Ik denk dat ze een aantal oorzaken van problemen uit het verleden op een hoop gooien en daar een algemene melding van maken als ze nog niet weten wat er aan de hand is:

Niet uitzetten omdat er ooit een storing was in een database waardoor er geen DRM sleutels meer uitgegeven konden worden voor video streams. Zo lang je STB aan stond geen probleem, maar herstarten en je bent je sleutels kwijt en kunt geen nieuwe krijgen.

En dat modem herstarten wellicht omdat er een keer een probleem was met de DHCP voor de STBs? Of iets met de multi-cast of zo? Een verbinding issue wat los staat van de STB in ieder geval?
Omdat die rotzooi niks mag kosten. Waarom zou je een goed geïntegreerde, energiezuinige en gebruiksvriendelijke set top box ontwikkelen als een traag, stroomslurpend, heet, lawaaiig ding ook Hart van Nederland laat zien? Aan het abonnement zit je dan toch al vast.

Ik doe zelf niet meer aan TV-abo’s, ik kijk wel online.
Ik heb werkelijk nog nooit een setup box gehad die geluid maakt, ik ken ze alleen maar passief gekoeld.
Probeer eens een Horizon, die worden actief gekoeld en stand-by is geen stand-by want hij blijft gewoon evenveel watts verstoken. Volgens mij minet Ziggo-UPC bitcoins op die dingen. :+
Ziggo's nieuwe TV kastje is wel behoorlijk beter, alleen moet je een max abbo hebben van TV of Internet.
Helaas werd het te duur voor ons.
een PI ( of iets anders met een browser) aansluiten op je TV en je kan prima TV kijken met ziggo :). Geen duur abonnement of luid kastje voor nodig.

Zelf gebruik ik mijn NAS met win10. Via HDMI aan de TV, Netflix, Disney+ en ziggo TV gewoon via een draadloos toetsenbord :P
Ah, nog een reden om no-never-nooit voor casema/ziggo/upc/liberty global te kiezen...
Die kastjes van kpn zijn energie zuinig. Je bent in de war met Ziggo denk ik (en die heeft toch geen storing, dit gaat toch over kpn?)
Logisch dat je dat niet moet doen want het kastje gaat zijn firmware opnieuw ophalen en dat gaat bij dit soort storingen niet lukken. Is het slim om eerst de oude weg te gooien? Vast wel, want het staat niet in non-volatile memory maar in ram en het zo maar zijn dat dat wordt gewist als je de spanning er af haalt. Gebeurt bij je computer ook. ;)
Deze kastjes zijn een extra afhankelijkheid omdat ze zo dom zijn. Er is een hele netwerkinfrastructuur nodig om ze enkel aan te krijgen, naast de infrastructuur die nodig is om er een video op af te spelen.

KPN, welkom in 2020. Waar blijft de Android TV applicatie?

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 27 juli 2020 18:49]

En toch werkt KPN/XS4all/Telfort TV zo enorm prettig en weinig storingen mee. Dat doet KPN toch echt wel beter dan Ziggo en vele andere.
De app werkt ook niet. Zowel op android als de LG webOS app. Begon vanmiddag met itv Online (browser, apps) en dingen als gids en terugkijken. Nu ook problemen met live TV
Lekker dan. Wat is het eerste wat je doet bij trouble shooten? Je kastje uit- en aanzetten. Ik krijg geen enkele melding in beeld of op het kastje. Je kan of ziet niks met/aan het kastje. Hij reageert wel op het uit- en aanzetten via de afstandsbediening, maar dat is alles. Je ziet alleen een blauwe balk met pijltjes die onderdeel is van de interface. Thats it.

Regio Zwolle

[Reactie gewijzigd door DR!5EQ op 27 juli 2020 18:55]

Het principe van een storing is natuurlijk dat het niet zo werkt als je zou verwachten ;)
Alhoewel waar, providers zouden best kunnen inbouwen als een modem of TV kastje geen verbinding kan krijgen dat ze een melding laten zien, dat er geen verbinding is, dat de klant de storing website moet controleren, en indien er geen storing is melden dat het mogelijk kan helpen het kastje te herstarten.

Niks laten zien behalve een zwart vak, en een blauw balkje op het kastje zelf is gewoon een slechte design keuze.
Ik heb ook geen last met een Arris TV box op de KPN glasfiber. Noorden des Lands.
Idd niet gelijk booten, maar eerst allestoringen.nl ff bekijken,
Nogmaals, het principe van een storing is dat het niet werkt zoals je zou verwachten. Ik heb KPN en ook al eens een storing gehad (nu werkt tv prima overigens) en toen was er netjes een foutcode en URL zichtbaar.

Dat er nu niets zichtbaar is kan dus betekenen dat zelfs de storingsmelding een storing heeft :P Ook met software om een storingsmelding te laten zien kan iets mis gaan. Of wellicht is er een update van het kaartje fout gegaan waardoor de melding niet meer werkt. Etc.

Edit: bij een 'normaal' probleem krijg je volgens mij de foutcode en de URL foutcode.tv te zien.

[Reactie gewijzigd door vosManz op 27 juli 2020 20:30]

Wat is het eerste wat je doet bij trouble shooten?
Het eerste wat de consument vaak doet is kijken op de website en/of telefonisch contact opnemen.

De gemiddelde tweaker gaat trouble shooten maar heeft zoals je zelf al eigenlijk aangeeft vaak nog niets geleerd als in; eerst kijken op Twitter, Facebook, AlleStoringen of Tweakers.

Als er iets is wat ik wel geleerd heb is het dat ik de eerste 10-15 minuten toch echt eerst al eerder genoemde kanalen in de gaten houdt, trouble shoot maar vooral niet binnen die 10-15 minuten het stroom ergens van af haal.... laat staan dat ik een harde reset geef. Ervaring heeft in de loop der jaren wel geleerd dat bij het merendeel van de storingen een volledige reset of power-drop juist lijdt dat zaken helemaal niet meer online komen tot de problemen werkelijk zijn opgelost.
Volgens mij duurt het al gauw een half uur voordat een organisatie snapt wat er mis is. De techneuten zien het vrij snel over het algemeen, maar voordat de servicedesk is in gelicht en snapt wat het probleem is zodat ze een goede melding aan de klant kunnen geven duurt het wel wat langer. Zeker nu al die servicedesk mensen ook voornamelijk thuis werken en er dus niet even snel over de werkvloer geroepen kan worden dat er een issue is.
Volgens mij duurt het al gauw een half uur voordat een organisatie snapt wat er mis is. De techneuten zien het vrij snel over het algemeen, maar voordat de servicedesk is in gelicht en snapt wat het probleem is zodat ze een goede melding aan de klant kunnen geven duurt het wel wat langer.
Vergis je niet, steeds meer servicedesk medewerkers kijken ook steeds vaker op social media omdat juist daar de enorme klachtenregen ontstaat wanneer er een storing gaande is.
Zeker nu al die servicedesk mensen ook voornamelijk thuis werken en er dus niet even snel over de werkvloer geroepen kan worden dat er een issue is.
Maar ook dan geldt nog steeds, veel consumenten hebben er inmiddels wel van geleerd om de stekker eruit te trekken of een device naar fabrieksinstellingen terug te zetten. Dat eerste zie je - als ik het bericht van DR!5EQ dus zo lees minder snel bij Tweakers dus hardleers blijken ;-)

Ik hou het wel op de volgorde;
- Socialmedia checken of er meer klachten zijn.
- Kijken of mediaconverter online is, kijken of Unifi meuk online is en alles intern bereikbaar is.
- Pas na 15-20 minuten n's nadenken of een reboot- / Power cycling noodzakelijk is.

In de meeste gevallen zijn de problemen opgelost of is er danig veel aan klachten dat ik dat laatste al niet eens meer hoef uit te voeren.

[Reactie gewijzigd door DarkForce op 27 juli 2020 23:04]

Nergens last van hier maar het zou te maken kunnen hebben met de uitrol van nieuwe software van de ontvangers ...
Beste XS4ALL-klant,
U krijgt een nieuw tv-menu
We hopen dat het nieuwe menu een verbetering voor u is. De indeling en het uiterlijk worden opgefrist en het nieuwe menu geeft u ook wat extra mogelijkheden. Vanaf dinsdag 28 juli maakt uw tv-ontvanger automatisch gebruik van het nieuwe menu.

Automatische update
Wij updaten uw tv-ontvanger(s) automatisch. Alle functionaliteiten die u nu heeft blijven gewoon beschikbaar.
Je zou het bijna denken dat het daar iets mee te maken heeft en als dat niet zo is dan kunnen we met die update alsnog wel een hick-up verwachten.
Nee, dat nieuwe menu heb ik al een tijdje (geen PiP terwijl je door het menu scrollt, 2x moeten drukken om daadwerkelijk naar een zender te schakelen...), dus ik verwacht dat het daar niet aan ligt
Volgens mij ga je met het nieuwe menu ook over naar een nieuw itv platform, voorheen draaide de stb's op een ander platform dan de apps en website. Nu gaat de massa van de STB's ook over.

Het kan dus wel met de hogere belasting op het platform te maken hebben. Maar laten we hopen van niet want dat betekent dat ze gewoon een rekenfout gemaakt hebben.

En in de gids kan je ook de "play"-button gebruiken naar de zender te gaan. Scheelt een keertje klikken. Wel iets waar je aan gewend moet raken maar na een maandje doe ik het vrijwel automatisch nu.
Nieuwe software uitrollen doen ze in de nachtelijke uren. Heb het zelfde probleem bij terugkijken en opnames en mijn tuner heeft al enige tijd de nieuwste firmware.

Heb KPN en ter info als mensen melden dat de tuner het na een een reboot of reset helemaal niet meer doet sla dit dan voor nu maar even over "heb je in ieder geval nog iets".

[Reactie gewijzigd door parend op 27 juli 2020 18:21]

Wat als je 's nachts de complete set van de spanning afhaalt? Ik ben daar zelf vrij ouderwets in: een apparaat wat uit staat verbruikt geen energie en kan oom niet oververhit raken...
Dan krijg je de update overdag. Hier gaat snachts ook alles van de spanning af.
de kastje van KPN kijken bij opstarten of er nieuwe software is. Als hij deze 's nachts niet kan ophalen doet hij dat als je hem weer aan zet.

Bij Ziggo weet ik het niet maar verwacht het zelfde gedrag.
Sinds de nieuwe menu structuur is het huilen met de pet op. Knoppen afstandbediening werken niet, dan weer geen gids, dan weer blijft de boel hangen.Dan kun je weer niet terugkijken of opnemen of zijn al je opnames ineens weg.
En nu weer AVS-500-5005.
Het lijkt wel of het samengaan met KPN XS4ALL geen goed doet. Ook internet hangt zeker éénmaal per dag.
Altijd tevreden over XS4ALL maar dat gevoel gaat zo langzamerhand wel weg.
En ja, bij storing setup box uit en aan, werkt dat niet dan genexis uit en weer aan, werkt dat ook niet dan fritzbox uit en aan. Deze keer helpt het niet.

[Reactie gewijzigd door linkingpin op 27 juli 2020 20:25]

ik had gelezen dat xs4all en kpn hetzelfde itv platform gebruiken. Anders dan deze storing (waar ik geen last van lijkt te hebben) kan ik mij eerlijk gezegd geen enkele storing bij kpn itv herinneren ?
Schoonvader met ziggo ben ik gestopt te supporten; ik stuur hem elke keer door naar de helpdesk, daar betaalt hij tenminste voor (ook al krijgt 'ie bagger )...
Hier wel last van... althans, tv kijken kan gewoon, opnames willen niet laden.
We hebben de nieuwe software (zoals hierboven wordt geopperd) overigens al enkele maanden.
Wij hebben nog steeds die nieuwe skin niet, heb je iets speciaals gedaan om die update te krijgen of
Met KPN glas omgeving Haarlem geen last gelukkig.
Vanochtend werd er om 11:44 nieuwe firmware/config gepushed. Wellicht nog wat onvoorziene bugjes?
ITV in Flevoland werkt ook niet goed. Heb inderdaad de zelfde storingscode als in het artikel staat. Maar volgens de site van KPN is waarschijnlijk om 18.45 de storing opgelost.

Aanvulling: hier staat een 4K-ontvanger naast de televisie.

[Reactie gewijzigd door MarkS90 op 27 juli 2020 18:30]