Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Worms Armageddon krijgt 21 jaar na release grote update met nieuwe speelmodus

Worms Armageddon, een game die in 1999 uitkwam, heeft een grote update gekregen. Met de nieuwe software zijn meer instellingen mogelijk voor gevechten en is een populaire mod voor de game toegevoegd.

Ter gelegenheid van het uitbrengen van de update heeft Team17 een filmpje online gezet. Het gaat om patch 3.8, en daarin zitten een groot aantal verbeteringen. Zo zijn de graphics aangepakt en moet de gameplay soepeler zijn. Verder kunnen spelers veel meer instellingen aanpassen om de turn-basedgevechten naar smaak aan te passen. En het is nu ook mogelijk om ai-tegenstanders in onlinepotjes toe te voegen, en om van de populaire RubberWorm-mod gebruik te maken.

Team17 zegt dat het Worms Armageddon een grote update heeft gegeven ter ere van het 25-jarige bestaan van Worms. De eerste game in de populaire reeks kwam namelijk in 1995 uit.

Worms Armageddon is beschikbaar op Steam en GOG en kost 15 euro. De game kwam al in januari 1999 uit voor Windows 95. Ook met de software-update naar versie 3.8 is er nog altijd compatibiliteit met deze Windows-versie. In 2013 kwam de game op Steam terecht.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Bauke Schievink

Admin Mobile / Nieuwsposter

19-07-2020 • 13:57

72 Linkedin

Submitter: flashback1989

Reacties (72)

Wijzig sortering
Ook mooi hoe ze in de patch notes aangeven dat het nu met de nieuwe openGL renderer ook goed werkt onder linux met proton.
Altijd mooi als ontwikkelaars/uitgevers laten merken dat ze "ons" als linux gebruikers ook erkennen.
Dan mogen ze de Store-pagina ook wel eens bijwerken, want ik zie daar nog steeds alleen Windows staan, zowel als logo als bij de systeemvereisten... En ik draai toch echt Linux.

Edit: oké, het logo komt dan misschien niet, maar ik kan hem ook niet installeren. Andere Windows-games wel, dus het ligt niet aan mijn distro of Proton.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 19 juli 2020 19:03]

Het is dan ook alleen een Windows versie en Proton wordt door Steam aangeboden om mogelijk Windows games op Linux te draaien.
Zijnde dat dit niet altijd perfect verloopt ga je dus ook geen Linux logo vinden.
Ik bedoel dat het er normaal bij staat en dan kan ik ook gewoon op installeren klikken, maar hierbij gaat dat niet. Ik kan niet eens op installeren klikken, dus ik vraag me heel sterk af of de release notes wel kloppen...

Ik kan wel andere Windows-games installeren, dus het ligt niet aan mijn distro of Proton.
Ik bedoel dat het er normaal bij staat en dan kan ik ook gewoon op installeren klikken, maar hierbij gaat dat niet. Ik kan niet eens op installeren klikken, dus ik vraag me heel sterk af of de release notes wel kloppen...

Ik kan wel andere Windows-games installeren, dus het ligt niet aan mijn distro of Proton.
Steam -> Settings -> Steam Play -> Advanced -> Enable Steam Play for all other titles -> Herstart Steam -> ??? -> Profit! :)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 19 juli 2020 21:09]

Dat staat al aan en werkt bij diverse andere spellen, maar niet bij Worms Armageddon. Dus ofwel de release notes kloppen niet, ofwel er moet nóg een update volgen.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 19 juli 2020 21:24]

Vreemd, hier werkt het prima, terwijl het voorheen op een enorm slechte framerate draaide.
Op protonDB is wel iemand die aangeeft dat het op AMD kaarten met een oude proton versie gedraaid moet worden. (3.16-9). Hier werkt het prima met 5 op mn nvidia systemen.
Maar dat zou niet de oorzaak moeten zijn dat je hem niet in je library ziet. Dan heb je hem misschien ooit eens verborgen oid, want bij mij verschijnen al mn spellen en software gewoon altijd na het aanzetten van "enable steam play for all titles" of ze nou werken of niet, daar wordt in de library geen onderscheid in gemaakt bij mij.
Misschien afhankelijk van welke distro/versie? Op reddit heb je een linux gaming sub en volgens mij ook een van proton. Wellicht kun je daar hulp vinden.
Excuses dan, had het compleet anders verstaan.
Even rondgekeken maar niets over je issue gevonden :(
Tof! Is dit de worms-game waar men het in dit artikel op tweakers over had? Het gaat daar over een nieuwe worms-game, je zou kunnen stellen dat dit alleen een update is. In dat geval krijgen we nog een Worms game dit jaar. Wishfull thinking?

//edit: gezien het filmpje bij het gelinkte artikel gaat het in dat artikel over een andere worms-game en krijgen we er dus nog een!

[Reactie gewijzigd door necessaryevil op 19 juli 2020 14:26]

De nieuwe game is Worms Rumble, een 2.5d real-time variant. Er loopt nu een beta (maar inschrijving zal nu wel gesloten zijn). In ieder geval geen klassieke turn-based Worms game.
Ik zit in de closed beta. Zeg maar gewoon 2D hoor, het is een platformer. En dan een deathmatch met worms, realtime inderdaad. Geniaal. Helemaal in Worms-stijl, herkenbare wapens, leuke graphics en geluiden en speelt heerlijk weg. Alleen (dankzij closed beta) zeer weinig spelers. Er is steeds één game actief in mijn ping-bereik (<150 ms) dus ik speel altijd met dezelfde spelers. Zal uiteindelijk wel goedkomen ga ik vanuit.
Yes! Dit is geweldig nieuws. Worms heeft altijd al een speciaal plekje gehad in mijn hart
Bij mij ook heerlijk spel vliegend schaap :P bananenbom _/-\o_ super !!
Met de rope naar een tegenstander slingeren, granaatje droppen en snel terugslingeren. Dat was mijn favoriete move.
Of de heilige aanval. Ik heb de eerste editie toen grijsgespeeld.
Voor mij het zelfde vond ze toen ik een tiener was geweldig, heb Worms (1995) en Worms: The Director's Cut (1997) ook grijs gespeeld, ben erg blij dat ik de originele Worms (1995) voor me Amiga CD32 heb, blijft een heerlijke spel.
Ja heb hem in me CD rek zitten, naast me Amiga CD32.

Foto 1
Foto 2
Foto 3
Foto 4
Heb erg veel last van Dyslexie, daarom heb ik het ook in me profiel neer gezet.

Bedankt, heb ondertussen een mooie spel verzameling, heb nu al 43 originele Amiga CD32 spellen, van de Sega en SNES nog niet zo heel veel.
Ik zou ook wel Snes games willen verzamelen, maar met die prijzen van tegenwoordig is dat niet meer te doen. Ik had de Snes + games die ik vroeger had nooit weg moeten doen. Nou ja, officieel was die van m'n broer en die deed 'm toen weg voor een Playstation. Dat was toen helemaal de shit dus vond ik het van de Snes al gauw minder erg... Wel cool dat je een CD32 hebt overigens.
Ik zou ook wel Snes games willen verzamelen, maar met die prijzen van tegenwoordig is dat niet meer te doen. Ik had de Snes + games die ik vroeger had nooit weg moeten doen. Nou ja, officieel was die van m'n broer en die deed 'm toen weg voor een Playstation. Dat was toen helemaal de shit dus vond ik het van de Snes al gauw minder erg... Wel cool dat je een CD32 hebt overigens.
Ja ze zijn erg duur ja, maar het is maar waar je je geld in stopt, het mooie is dat de spellen en zo steeds meer waard woorden, ik ben een collector meer of min geworden.

Ik speel wel die spellen met me neefjes als ze bij me zijn, en die vinden veel van die oude spellen fantastisch, ow was vergeten heb ook een Atari Lynx II met al 8 spellen, en een tas/koffer en meer, en die vinden ze ook erg leuk.

Ja bedank ben blij dat ik een Amiga CD32 gekocht heb, ik had vroeger al een Amiga CD32 met een SX32 Pro, van me vader gehad, en was ook zo stom om hem weg te doen, heb wat jaren terug een Amiga CD32 weer gekocht en had nog een handje vol van me originele Amiga CD32 spellen, en ben nu al wat jaren spellen aan het kopen tweedehands, en heb dit jaar dus een Sega CDX/Multi-Mega en SNES gekocht, want die heb ik nooit gehad toen ik klein was, en de spellen daar op vinden me neefjes ook erg leuk.
Bedankt voor de uitleg, ik moet meer rekening met anderen houden ;(
Op de gok een kamikaze, heerlijk!
Bij mij ook! Ik denk alleen niet dat de update ook voor de dreamcast uitgebracht wordt. Wel jammer, zou wel tof zijn als ze dat alsnog doen ;-)
Hoe update je games op de Dreamcast?

Voor zover ik weet heeft de Dreamcast geen niet-vluchtig geheugen (uitgezonderd de VMU voor savegames, maar met de 100KB die je daarop kwijt kan kom je ook niet ver).
Er is gewoon dlc beschikbaar voor de dreamcast: https://www.dreamcastlive.net/dlc

Waarschijnlijk staat veel al op de disc zelf en kan je dit via de vmu activeren.

Ze kunnen natuurlijk een geüpdatet versie uitbrengen voor de dreamcast op disc.
Worms staat er niet bij.
Dat was de vraag ook niet. Ging algemeen over dreamcast
De 3D versie mag van mij toch wel een langzame dood sterven ;)

Maar meer klassiekers zijn verpest door de 3D gekte van toen
Ik ken geen enkel spel dat beter werd door 3D toevoeging. De besturing wordt ingewikkelder en het speelveld minder overzichtelijk. Dus met je eens, veel klassiekers zijn verpest door 3D.
quote: Duke
Come get some
Duke Nukem
Wolfenstein
Prince of Persia
Donkey Kong ( 64 iig)

en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Grand Theft Auto :*)
Ik kan me de platformversie niet herinneren O-)
Met name Grand Theft Auto 2 vond ik geniaal voor multiplayer. Denk het spel wat ik veruit het meeste gespeeld heb via de LAN destijds.
Haaalelujah.


Kaboom :P
Klassieker die nooit oud word. Worms Armageddon speel ik nu nog steeds na al die jaren.
Inderdaad een klassieker, ik was hem wel even vergeten moet ik zeggen.

Toch wel een beetje de Angry Birds van mijn tijd, echt prachtig spel was het.

Denk dat ik het weer eens ga proberen, leuk om te doen met mijn zoon van 7
Samen met vrienden achter 1 computer zitten na de les op de basisschool. Allemaal om de beurt een zet doen. Geweldig veel mooie herinneringen aan beleefd :)
* Damic stuurt de bomma af :+
Deze reactie kon ik horen!
We are the champions!
Hulde, zulke developers/publishers verdienen een dikke dikke pluim! _/-\o_

21 jaar na dato nog werken aan een spel om hem beter te maken zonder remaster re-release, en ze zijn niet bang dat het hun nieuwe games kannibaliseerd.

Ja hij is nog steeds te koop voor 15 euro, maar mensen die het al hebben krijgen dit dus gratis. Daarbij is de gameplay ook gewoon dat geld waard.

Hier kunnen vele developers een voorbeeld aan nemen. Geeft zin om hun nieuwe games te kopen, ook al zou ik ze niet spelen... Iets met vertrouwen ;)
Ik heb de spel 2 weken geleden op steam gekocht voor 3 euro, omdat het in aanbieding was. Beste 3 euro die ik in tijden heb besteed! Ik heb nu al meer dan 10 uur op zitten.

Laptop op tv/beamer aansluiten. Draadloze toetsenbord en met vrienden tegen elkaar wormen afknallen. Drankje erbij, heerlijke tijd besteding.

En als je dan hoort dat er dan zelfs een update komt, echt geweldig!
@ShakerNL Worms 2 en 3 werken anders pefect op mijn Samsung Galaxy S9+ (Android 10). Weet je zeker dat je niet per ongeluk bepaalde permissies hebt uitgeschakeld die de apps nodig hebben? Misschien is het ook handig om te vermelden welke problemen je precies ondervind en welke telefoon/OS-versie je hebt.

Daarnaast; leuk dat een bedrijf samenwerkt met de community om hun oude games te verbeteren. Deed Atari dat bijvoorbeeld maar met de makers van OpenRCT2 haha. Of EA met de makers van Gentool, CNCnet en C&C:Online.

[Reactie gewijzigd door mrtnptrs op 19 juli 2020 15:17]

Bij het opnieuw downloaden van de apps vanuit Play Store krijg ik meteen al de melding dat de app voor een oudere versie van Android is gemaakt. Een seconde later crasht het.
Oh, die melding kreeg ik bij een van de spellen ook, maar het spel startte wel gewoon op. Nogmaals: om welke smartphone met welke versie van Android gaat het? Zijn de Worms-apps geupdate? En je smarrtphone ook? Draai je misschien een custom ROM of heb je je smartphone geroot? Hebben de games wel ooit gewerkt op die specifieke smartphone? Zo ja, wat is er veranderd/geupdate aan jouw telefoon sinds die tijd?

[Reactie gewijzigd door mrtnptrs op 19 juli 2020 17:26]

Al sinds ik de Samsung Galaxy Note 9 heb kan ik de Worms spellen niet openen. Ik maak gebruik van officiële Android 10, geen root, laatste updates, etc.
Hiervoor had ik een Galaxy Note 4 die wel was geroot. Daarop werkte het wel gewoon.
Vreemd, terwijl het OS hetzelfde is. Heb je de permissies voor het spel gecheckt, zoals ik vroeg? Als je bepaalde permissies uit hebt gezet die het spel wel nodig heeft, kan het crashen natuurlijk. Kun je even testen door de Worms-apps gewoon alle permissies te geven die beschikbaar zijn en kijken of het het dan wel goed doet.

[Reactie gewijzigd door mrtnptrs op 19 juli 2020 20:58]

Permissie check heb ik al eens geprobeerd. App heeft alleen toegang tot de storage nodig. Het werkt gewoon niet.
We kunnen de maker in elk geval geen desinteresse verwijten.
Yay! Voor mij persoonlijk nog steeds de leukste Worms game. Heel wat uur gesleten achter de pc. Lekker doorschuiven in de hotseat modus. Trekpleister van de straat :P

Off topic; Worms rumble beta valt ook niet tegen. Heel anders dan de normale Worms games maar toch een goede sfeer.
Dit is altijd de beste Worms geweest. Ik ben blij dat ze zo'n game nog steeds erkennen.

In 2013 was de laatste update, en in 2012 was de laatste grote update (Patch 3.7).

Dus het is 7 jaar sinds de laatste update geweest.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 19 juli 2020 15:17]