Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

SilentiumPC kondigt Corona HP EVO ARGB-ventilatoren aan

SilentiumPC heeft EVO-modellen van zijn ventilatoren in de, op dit moment ongelukkig genaamde, Corona HP-serie aangekondigd. Het gaat om 120mm- en 140mm-versies, die het bedrijf los en in bundels van drie stuks levert.

Bij de bundels van drie Corona HP EVO ARGB-fans levert het Poolse bedrijf SilentiumPC een controller mee om de kleurweergave van de addressable rgb-leds aan te sturen. Elk van de ventilatoren heeft achttien rgb-leds. De 140mm-versies van de ventilatoren roteren op maximaal 1200rpm en bieden een maximale airflow van 45cfm. Het gewicht bedraagt 180 gram.

De 120mm-varianten combineren een rotatiesnelheid van tot aan 1500rpm met een maximale airflow van 35cfm. Deze ventilatoren wegen 170 gram. De connectors voor de ventilator en voor de argb-aansturing zijn 3-pinsvarianten.

SilentiumPC gebruikt de Corona-naam al sinds 2018 voor de rgb-versies van zijn Sigma Pro-fans. De naam verwijst naar de lichtkrans rondom de maan, de zon of andere sterren, die onder omstandigheden zichtbaar is.

SilentiumPC Corona HP EVO ARGB

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

03-04-2020 • 14:15

67 Linkedin

Reacties (67)

Wijzig sortering
Ik vind t maar vreemd waarom mensen per se de link leggen tussen Corona, het virus, en producten die de naam al hadden of krijgen. Corona is vanuit het Spaans 'Kroon', dus een kroon zou verboden moeten worden?
Of worden alle mensen die Henk heten als moordenaar gezien als Henk een moord pleegt? 8)7
Henk die eenmalig in een nieuwsitem wordt genoemd op Nu.nl is wel iets anders dan de wereldwijde Corona crisis.

Herinner je je Karst T. nog, met zijn zwarte Suzuki Swift? Dat type auto heeft een lange tijd een zeer slecht imago gehad..
Precies, en waarom eigenlijk? Volgens mij kan de auto(fabrikant) daar weinig aan doen.
Hetzelfde gebeurde met de verkoopaantallen van de Fiat Croma. Je zou maar in bakvet rondrijden |:(
Precies, en waarom eigenlijk?
Vrij simpele psychologie. Je legt (zeer waarschijnlijk onbewust) de link tussen de twee. Slaat nergens op, maar gebeurt wel. Bij iedereen.
Je legt de link maar daarna ga je weer door waarmee je bezig was. Ik zie niet in waarom het de verkoop schaad.
Het is toch gebeurd, en is een bekend psychologisch fenomeen. Dus als je zelf zo gelukkig bent dat je daar geen last van hebt, kan je misschien nog wel in feiten geloven. :)
Het zelfde geld voorhet merk BALR dat is van een ouwde bekende profvoetballer
https://www.balr.com
Iedereen kan zoiets simpels bedenken maar als niemand je kent gaan ze het ook niet 123 kopen!
Mensen willen nu eenmaal iets bijzonders hebben of van een bekend persoon is en dat verkoopt gewoon!
Zo werkt het gewoon nu eenmaal zo met mensen als ik iets vergelijkbaars doe met drie letter dan verkoopt het namelijkt niet omdat ik niet bijzonder genoeg bent.
Zo werkt het nu eemaal in de spychologie!
Buckler, anyone ? :Y)
Hoezo dan? Buckler werd commercieel geen succes omdat Van 't Hek de gebruikers van specifiek dat product belachelijk maakte, niet omdat de naam anderszins ongelukkige associaties wekte.
In landen buiten Mederland wordt het naders nog gewoon verkocht - althans - ik kom (kwam dus) regelmatig in Frankrijk en daar ligt het spul gewoon in de schappen - over smaak kan ik niets zeggen. Nog nooit gedronken.
Het spul was dan ook daadwerkelijk niet te drinken kan ik je uit ervaring meegeven.
Jij stelt dat Van 't Hek alleen verantwoordelijk was voor het verdwijnen van Buckler, ik stel dat daarnaast Buckler ook niet te drinken was. Het was dus een en / en situatie.
Het heeft nog steeds niets met de naam te maken.
Fiatdealers in Nederland hebben ook In Italië gevraagd om een andere naam, omdat ze vermoedden dat het slecht zou verkopen. Het is ze niet gelukt. Ook was er eens een graaf Adolf, het zit nog in het Wilhelmus. Maar sinds 1933 is die naam ook een beetje minder in de gratie. Waarom, dat ga ik nog eens uitzoeken.
Dat hangt er wel van af waar je rond kijkt. In Zuid-Amerika is Adolf geen smerige naam hoor.
Dat is gewoon slechte marketing, zoals de Chevrolet No Va in Latijns-Amerika of Kops Leverworst die nu toch echt eens kaashapjes ging maken.
en die dj 100% isis.. nog zo één.
Ik werk met Corona render in 3DS max ...haha...nu over gestapt op vray :)
Corona is vanuit het Spaans 'Kroon', dus een kroon zou verboden moeten worden?
Als we dan toch bezig zijn is dit natuurlijk het perfecte moment om Noorwegen, Zweden, Denemarken en Tsjechië over te zetten op de euro; het afschaffen van de Norske kroner, Svenska kronan, Danske krone en Česká koruna is uiteraard een cruciale stap om de verspreiding van dit virus tegen te gaan...
Ik vind t maar vreemd waarom mensen per se de link leggen tussen Corona, het virus, en producten die de naam al hadden of krijgen.
Bij Corona bier heb je nog het voordeel dat bijna iedereen weet dat dat spul al bestond voor deze uitbraak. Persoonlijk (en daarin ben ik vast niet de enige) had ik echter nog nooit van Corona ventilatoren gehoord (extra onhandig in Nederland, waar ons woord voor "fan" de laatste tijd volop in het nieuws is, omdat het Engels is voor "beademingsapparaat"...), dus ik moest het artikel lezen om te weten of dit een gevalletje "slechte PR" of "stomme pech" was.
Het is wel een moment om je naam te heroverwegen. Kort na de oorlog was de naam Anton een stuk minder populair vanwege de referentie met Anton Mussert.
Sja,ik gebruik mijn nickname al jaren....
Kort na de oorlog was de naam Anton een stuk minder populair vanwege de referentie met Anton Mussert.
Dat lijkt me een fabeltje:
https://www.meertens.knaw...man/eerstenaam/Anton#data
Nah, ik neem er nog één.

[Reactie gewijzigd door Comp User op 3 april 2020 22:02]

Ik vind t maar vreemd waarom mensen per se de link leggen tussen Corona, het virus, en producten die de naam al hadden of krijgen. Corona is vanuit het Spaans 'Kroon', dus een kroon zou verboden moeten worden?
Of worden alle mensen die Henk heten als moordenaar gezien als Henk een moord pleegt? 8)7
Een beetje wel, ja. Het biermerk ligt ook stil, het is een taboe woord geworden.
Terwijl we het met z'n allen flink op een zuipen zetten, aan de plaatselijke glasbakken te zien.
Ik ben serieus benieuwd wat voor invloed deze naamgeving heeft op de gemaakte omzet.
Heeeel vroeger had in Amerika het snoepmerk ''Ayds'' wat je dus uitspreekt als ''aids''. Zij zijn uiteindelijk van de markt verdwenen nadat het aidsvirus losbarstte.

Maar dat is natuurlijk wel in jaren 70/80. Nu heb je veel gasten die expres Corona kopen voor de ''meme''.
Je bedrijf heet SilentiumPC, wat doet vermoeden dat je gericht bent op stille computers: iets waar ik helemaal voor ben.
Wat ik dan wel opvallend vind is dat ze nergens vermelden hoeveel geluid deze produceren... Ze zien er opzich best leuk uit namelijk
Geluidproductie van de fabrikanten moet je met een korrelzout nemen. Omdat daar geen regels over zijn. Tevens is het soort geluid ook nog van belang. Neem de goede oude pricewatch: Scythe Gentle Typhoon D1225C12B4AP-14 (1450 rpm), 120mm

Niet de stilste uit de onafhankelijke testen. Maar het geluid wat ze produceren was erg aangenaam. En daarom erg in trek.
de naam Corona ansich is niet gek gezien het om een cirkel van licht gaat, dat ze dit nu nog aanhouden is lichtelijk onhandig te noemen

betekenis van woord Corona
Misschien idd een beetje ongepaste naam, net als het Corona bier tijdelijk niet meer geleverd mag worden hadden ze beter gekozen voor ofwel uitstel, of een tijdelijk een andere naam.

Voor de rest wel mooie dingen, ben wel geen case mod persoon (meer) maar zien er goed uit

[Reactie gewijzigd door anpat op 3 april 2020 14:19]

Corona is de spaans/latijnse naam voor "kroon" en daar is helemaal niks mis mee; het is ongepast dat ze het virus zo genoemd hebben |:(
En het stomme daarbij is dat corona een familie virussen is die lijkt op een kroon. Het virus zelf heet gewoon SARS-CoV-2, maar corona is natuurlijk makkelijker dus is er een soort collectieve beslissing genomen om het zo te noemen, terwijl het dus feitelijk onjuist is.
To be clear, Covid-19 refers to the disease. “Co” refers to corona, “vi” to virus, and “d” to disease.
born: https://qz.com/1820422/co...-use-the-name-sars-cov-2/

Het is niet zo dat Corona een bijnaam is voor het virus, het is een deel van de naam. Covid-19 of SARS-CoV-2, beide specificeren beter welke variant het om gaat, omdat er al een milde variant van corona was. Dus corona is zeker niet onjuist, maar het is gewoon een makkelijkere naam voor een virus met de wetenschappelijke naam SARS-CoV-2, zeg een roepnaam.

Edit:
Dit is natuurlijk ook nog erg relevant (zelfde bron):
“using the name SARS can have unintended consequences in terms of creating unnecessary fear for some populations, especially in Asia which was worst affected by the SARS outbreak in 2003.”

[Reactie gewijzigd door DerDee op 3 april 2020 15:24]

0Anoniem: 1350842
@DerDee3 april 2020 16:01
Dat is zo, maar dat deel van de naam wordt gebruikt alsof het de hele naam is. Dat wil niet zeggen dat het opeens klopt. Het is een beetje hetzelfde als een Nintendo Switch een Nintendo noemen, het zit wel in de naam maar klopt dus niet.
Dat is zo, maar dat deel van de naam wordt gebruikt alsof het de hele naam is.
Zoals we op veel meer plaatsen doen. Pak voor de gein eens je favoriete biertje erbij en zoek op het etiket naar het alcoholpercentage. Die naam is, strikt genomen, ook onvolledig / misleidend / onwetenschappelijk of hoe je het noemen wilt. Het woord "alcohol" gaat scheikundig gezien immers over een hele familie van stoffen, terwijl er in je biertje precies één soort alcohol zit (namelijk ethanol). Als je drank op de markt brengt met daarin 5% methanol dan ga je echt ontzettend ruzie krijgen met de VWA (en je klanten; van methanol word je blind), terwijl het scheikundig gezien volledig correct is om te zeggen "alcoholpercentage: 5%".

Als iemand een wetenschappelijke publicatie schrijft dan verwacht ik inderdaad dat ze nauwkeurig zijn en exact specificeren over welk virus ze het hebben. Maar als het kabinet zegt dat we binnen moeten blijven, dan vind ik het juist beter als ze zeggen dat dat is om de uitbraak van "corona" in te dammen. Zo noemt iedereen het, zo weet iedereen waar het over gaat; niet alleen "gewone" mensen, maar óók de wetenschappers die onderling een andere naam gebruiken. Voor iedereen begrijpelijke communicatie lijkt mij belangrijker dan strikt-genomen-correcte communicatie.
0Anoniem: 1350842
@robvanwijk4 april 2020 19:09
Nee dat is natuurlijk zo, ik snap ook wel dat het gebeurt. Maar het is ergens wel bijzonder. SARS is ook een coronavirus, een redelijk deel van verkoudheden wordt veroorzaakt door coronavirussen, maar dan zouden we die dus nu allemaal onder één noemer moeten gaan scharen, want anders ga je een onderscheid maken wat er niet is.

Ik snap dat het gebruikt wordt, maar het is wel bijzonder.
Jep, en de ziekte die veroorzaakt wordt heet dan weer Covid-19.
Gebeurt bij de vleet. Bij veel organismen zoals dieren en planten heb je een vergelijkbaar verschil in de eigenlijke wetenschappelijke aanduiding/naam, en het woord dat in de volksmond gebruikt wordt, en soms verwarrend of foutief is.
Bij dat bier is het zo dat het tijdelijk niet gebrouwen wordt omdat de brouwerij dicht moet doordat die een niet-essentiële organisatie is volgens de overheid. Heeft verder niets met dalende afzetten of imagoschade te maken :)

Ik denk ook niet dat iemand z'n aankoopbeslissing er vanaf laat hangen, zeker niet bij techproducten waarbij vooral naar de specs wordt gekeken. Ik denk eigenlijk dat je er eerder meer van verkoopt, omdat de naam wel meteen opvalt.

[Reactie gewijzigd door Piggen op 3 april 2020 14:26]

Had je ook al onderaan dat artikel gekeken?

"Update over Amerikaanse Corona consumptie
Het nieuws dat 38% van de Amerikanen geen Corona meer koopt door de uitbraak van het coronavirus blijkt onjuist. Veel media berichtten over deze opmerkelijke uitkomst van een onderzoek, maar het is een misinterpretatie van de data. Het blijkt dat 38% van bierdrinkende Amerikanen in het onderzoek geen Corona koopt, onafhankelijk van het virus."

En ook al zou er verlies zijn, dan is dat nog steeds niet hetzelfde als de boel maar sluiten. Ik zou iets kritischer kijken naar je bronnen en de verbanden die je wilt leggen :)

[Reactie gewijzigd door Piggen op 3 april 2020 14:46]

Zal niet de eerste keer zijn dat journalisten onderzoeken verkeerd interpreteren. Het zijn tegenwoordig meer onderbuik sensatiezoekers dan de onderzoekende journalisten die je vroeger had.
Zal niet de eerste keer zijn dat journalisten onderzoeken verkeerd interpreteren. Het zijn tegenwoordig meer onderbuik sensatiezoekers dan de onderzoekende journalisten die je vroeger had.
Ik neem aan dat je deze claim met een gedegen onderzoek kunt onderbouwen? Of was deze post alleen maar bedoeld om lekker makkelijk in te spelen op onderbuikgevoelens...?
Onzin. Bovendien wordt het bier momenteel nog wel gebrouwen in Jupille in België (en dat al sinds vorig jaar). Bron.

De fabrieken in Mexico sluiten dus wel op aanbeveling van de overheid.
Ik begreep dat de omzet van corona bier omhoog gegaan is.
Even OT...
Lijken mij redelijk lichtgewicht fans. Lage CFM.
Zoals in het artikel ook staat, de naam voor deze lijn bestaat al sinds 2018. Dit is niet zorgen voor opschudding, dit is gewoon vasthouden aan je productprofiel. Van het biermerk Corona ga je nu toch ook niet zeggen dat het marketingteam voor opschudding aan het zorgen is door het geen andere naam te geven?
Het biermerk corona is tijdelijk gestopt met het brouwen van bier juist voor die reden.
Dus ja dat kan voor opschudding zorgen denk ik zo.
Het biermerk corona is tijdelijk gestopt met het brouwen van bier juist voor die reden.
Dat is complete onzin; ze zijn tijdelijk gestopt omdat alle brouwerijen in Mexico zijn stilgelegd, ook die van alle merken die niet "Corona" heten.
Zijn ze gestopt met brouwen om die reden, of gewoon omdat ze niet van hun bestaande stock afgeraken?
Ze zijn gestopt omdat de Mexicaanse overheid de noodtoestand heeft uitgeroepen. Mocht bier als essentieel product bestempeld gaan worden dan gaan ze weer produceren.

Bron
Nope, het wordt momenteel nog steeds gebrouwen in Jupille in België, enkel de Mexicaanse brouwerijen werden stilgelegd.
Dat staat in het artikel...
SilentiumPC gebruikt de Corona-naam al sinds 2018 voor de rgb-versies van zijn Sigma Pro-fans. De naam verwijst naar de lichtkrans rondom de maan, de zon of andere sterren, die onder omstandigheden zichtbaar is
Het levert wel een artikel op, dat er lichtgevende ventilatoren bestonden was mij even ontgaan O-)
Ja, dat is toch zeker net iets meer dan een maand geweest... Ik bedoel, 28 februari is net niet vorige maand geweest. Verder heeft de naamgeving niets met het huidig virus te maken, maar een naam die ze al langer gebruiken zoals gewoon in het artikel vermeld staat.

Op zich interessante fans, maar mogelijkheid tot bestellen in Nederland zal wel weer beperkt zijn. Ze brengen vaker leuke behuizingen uit, maar wil je ze hier in huis hebben betaal je een flinke prijs extra of je zit beperkt aan de series die verkocht worden op o.a. Amazon.
I stand corrected, ik ging af op het "Lees meer" kopje onder het artikel waarbij het laatste artikel uit 2016 kwam.
SilentiumPC gebruikt de Corona-naam al sinds 2018 voor de rgb-versies van zijn Sigma Pro-fans. De naam verwijst naar de lichtkrans rondom de maan, de zon of andere sterren, die onder omstandigheden zichtbaar is.
Daarom dus - de zelfde vraag kan je stellen waarom de makers van Corona (het biermerk), Corona hebben gekozen als naam voor hun biertje
Corona betekent gewoon kroon. Die fans worden dan de kroon op je build. :P
Zoals Ellie zei: neem nog een augurk!
En check je feiten.
En check of die reactie wel voor mij was... ;)
Absoluut niet want deze serie 'corona' producten bestaat al veel langer, zoals ook aangegeven in het artikel, bij dit merk. Dus voordat je iemand ergens van gaat betichten, zou ik eerst uitzoeken of je geen verkeerde informatie de wereld in brengt, zoals nu al genoeg gebeurd.

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 4 april 2020 16:52]

Als je een dergelijke assosiatie maakt ben je toch eigenlijk best wel kortzichtig. Helaas blijkt wel weer dat, dat er wel veel zijn... Netzo als een eerder weergegeven voorbeeld met de Suzuki Swift. Ik snap niet hoe die mensen denken.