Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 22 reacties
Bron: Videobusiness

Videobusiness meldt dat console-bouwer Indrema inmiddels haar activiteiten heeft gestaakt. Als we het bericht mogen geloven heeft John Gildred, oprichter en eigenaar van Indrema, reeds een aantal mensen ontslagen en zijn de overige medewerkers nog deze week de sigaar. Indrema was reeds lange tijd naarstig op zoek naar een kapitaalinjectie, en gaf vorige week nog aan 'binnen 30 dagen' zekerheid te moeten hebben over het al dan niet doorgaan met de ontwikkeling van de Linux-gebaseerde L600 game-console.

Eerder dan verwacht is die zekerheid er kennelijk dus nu al en betekent meteen ook het einde van de Indrema L600. Gildred zelf gaat aan de slag bij een grote Japanse electronica-boer, waar 'ie ook weer wat met interactieve televisie mag gaan doen:

"Although there's a lot of interest in the product, the grim reality is that after six months of looking, we're not able to find funding to continue the operation," Indrema president John Gildred told VB. "I already let go of several staff members and will have to let the rest of the staff go this week."

Gildred said that although Indrema is dead, he will take the interactive TV portion of his dream to his new employer, a major Japanese consumer electronics company.

"I will develop a similar product and re-invent it under another umbrella without the videogame options," said Gildred. "Although in this case, I'll be working for a company, rather than creating it from the ground up. My passion is still there for this product."

Het hele verhaal staat op Videobusiness. Met dank aan Jan Klaassen voor de tip.

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (22)

Een Linux console kon ook wel eens positieve gevolgen hebben voor de verkrijgbaarheid van games voor de gewone Linux (PC) en dus ook gevolgen voor de verdere marktgroei van Linux.
Inderdaad, probleem is wel dat dit linux game console dus is afgeblazen en Gildred nu dus een console _zonder_ games wil ontwikkelen
"I will develop a similar product and re-invent it under another umbrella without the videogame options,"
Inderdaad, maar dit feit toont maar weer eens al te duidelijk dat niet alles waar linux op staat metteen maar een sucses garandeerd.
Kortom de hype Linux lijkt weer een beetje back to earth te komen, jammer alleen dat daar bedrijven aan kapot gaan.
tjah er zijn genoeg bedrijven gestart die die hype van linux cq internet wilde vergroten .. vin het nou niet zo'n ramp dat dit bedrijf nou falliet is..aan de reacties te zien hier zou ie als ie goedkoop was toch alleen maar als fancy gateway gebruikt worden ipv console :)
Wat is dat nou weer voor uitspraak?
tjah er zijn genoeg bedrijven gestart die die hype van linux cq internet wilde vergroten ..
Ten eerste Linux is al lang geen hype meer. In het voorjaar van 1999 is dat even geweest..toen was er die hele grote groei onder consumenten-Linux en toen kwam het op Nova en in de krant. Zoals gewoonlijk met hypes is deze hype ook weer voorbij maar de trouwe Linux aanhangers blijven het gebruiken.

Ten tweede wilde Indreme niet van de hype profiteren. Waarom zou je als er niet zo veel aan te verdienen valt? Wel eens van het woord "idealisme" gehoord?
vin het nou niet zo'n ramp dat dit bedrijf nou falliet is..
Buiten de aard van Indrema en hun bezigheden om is het in het algemeen rampzalig als een bedrijf die nieuwe, orginele, innovatieve en vooruitstrefende dingen probeert te doen, failliet gaat.

Wat Indrema betreft is het voor de consumenten diep tragisch. Als Indrema was doorgezet hadden we een console gehad met veel open source games. De eerste console dus waar ook vrije software / games op draait. En dat gaat lijnrecht in regen de laat-ze-maar-betalen politiek van Nintendo, MS, etc.. Als die Indrema zo aantrekkelijk wordt zullen hun de prijzen óók verlagen.
Allemaal leuk voor de consument, maar dat zijn we nu wel misgelopen.
aan de reacties te zien hier zou ie als ie goedkoop was toch alleen maar als fancy gateway gebruikt worden ipv console
ohw...gaan we die X Box dan ook gebruiken als MS Office bak?
Ten eerste er mankeert niets aan een fancy gateway. Linux is een zeer flexibel operatingsystem (zoals alle Unix-achtigen) en dat maakt het in theorie inderdaad mogelijk om van je console een gateway te maken.
Ten tweede wie zegt dat iedereen hem als gateway gaat gebruiken?
Indreme maakte dit ding mede om de ontwikkeling van games op Linux te bevorderen. Zo'n ding zal ook wel altijd duurder blijven als een 2e hands Pentium 75, waar je prima een gateway van kunt maken. Dan kun je op je Indreme console lekker gamen.
Reactie op de post van Rene59:

Ja dat geloof ik inderdaad.
Het is duidelijk dat open source open source aantrekt, vrije software vrije software aantrekt en daartegenover betaal-software betaal-software aantrekt.

Als voorbeeld neem ik Linux en Windows.

Binnen Linux is bijna elk programma gratis. En daar zit - in tegenstelling tot vele vooroordelen - zeer goed spul tussen. Alleen al XChat, XMMS en Gimp zijn prachtige voorbeelden.

Binnen Windows, Mac OS en andere gesloten systemen is het tegenovergestelde. Daar moet je zelfs voor het meest lullige proggie dokken.
Als voorbeeld noem ik Picaview, een prachtig programmaatje waarmee je met de rechter knop snel plaatjes kunt previewen. Je moet er wel meer dan 50 gulden voor betalen. Leuk programma, maar geen 50 piek waard.

Programmeurs zijn nou eenmaal niet geneigd software vrij te maken als hun tools ook niet vrij zijn. Voor Windows/Mac OS/andere gesloten systemen en de developer tools moet je flink dokken. Bij Linux/FreeBSD/andere oss systemen is het tegenovergestelde..daar hoef je voor nergens te betalen, dus zijn programmeurs geneigd ook alles vrij te houden.
Men spreekt niet voor niets van een "community"..je eventuele betaling is in de vorm van een inmateriele bijdrage.
Dit verklaart mijn bovenstaande 2 alinea's.

Ik zeg niet dat elk spel voor zo'n open source console gratis zal worden, maar in ieder geval een groot gedeelte.
De eerste console dus waar ook vrije software / games op draait. En dat gaat lijnrecht in regen de laat-ze-maar-betalen politiek van Nintendo, MS, etc..
geloof je het zelf? wed maar dat je gewoon moet dokken voor de games voor zo'n console. ze zouden gek zijn als ze alleen de console zouden verkopen en de games voor nop weggeven. Idealisme is mooi, maar je moet er wel realistisch mee omgaan wil je er iets van maken...
Ik zeg niet dat elk spel voor zo'n open source console gratis zal worden, maar in ieder geval een groot gedeelte.
Er zijn momenteel eigenlijk geen open source spellen die vergelijkbaar zijn met commerciele spellen. Als deze uitspraak onwaar is, geef me dan aub een URL. Er zijn wel een heleboel leuke kleine spelletjes en een paar grotere spellen die nog in ontwikkeling zijn.

Waarom zou een open console leiden tot een explosie van open source spellen? Een goed spel maken is moeilijk, kost veel tijd en je hebt mensen uit verschillende disciplines nodig (programmeren, tekenen, muziek, level design etc). Veel andere projecten worden grotendeels door 1 persoon gedragen. Ook is het bij een spel lastiger om tussendoor te releasen: als er een verhaal in zit dan wil je dat eigenlijk niet prijsgeven tot het spel netjes afgewerkt is.
Er zijn momenteel eigenlijk geen open source spellen die vergelijkbaar zijn met commerciele spellen.
Quake is opensource....

Bovendien zijn commercieel en opensource geen tegenovergestelde begrippen, een product kan prima beide zijn, omdat veel opensource projecten nu toevallig niet-commercieel zijn wil niet zeggen dat dat een wetmatigheid is...

Linux en opensource gaan juist prima samen met commercie/concurrentie...
Je hebt volkomen gelijk er zijn geen open source spellen die vergelijkbaar zijn met commercieele spellen.
Maar het zou wel een verrekt mooi begin zijn geweest ;) of niet dan.

Een goed spel maken is idd moeilijk dat is een OS ook toch krijgt de opensource gemeenschap het voorelkaar.
Ik zie dus niet in waarom dat bij spellen ook niet mogelijk zou zijn.
Zet een parij enthosiaselingen bij elkaar en kijk naar de wonderen die plaats vinden. :+

Verder is het zo dat er zat gamers die graag hun bijdrage aan de diverse spellen zouden willen leveren hetzij op software gebied hetzij met artwork.
Dat kan niet of nauwelijks bij de commerciele spellen, met de komst van de indrema en de opensource gemeenschap had het wel mogelijk geweest om op een vrij direkte manier veranderingen of verbeteringen aan te brengen in een spel.
Quake is opensource....
Quake is abandonware. Nog steeds aardig van ze om de source vrij te geven, maar de engine had z'n commerciele waarde al verloren omdat hij niet meer up-to-date was. De source van Doom 3 zal wel niet meteen met de release vrijgegeven worden.
Bovendien zijn commercieel en opensource geen tegenovergestelde begrippen, een product kan prima beide zijn, omdat veel opensource projecten nu toevallig niet-commercieel zijn wil niet zeggen dat dat een wetmatigheid is...
Mee eens, zie bijvoorbeeld MySQL en Qt. Maar bij spellen heb ik een dergelijk samengaan nog niet ontdekt.

Het probleem is dat spelfabrikanten hun geld verdienen met het spel zelf. Als ze daarvan de source vrijgeven, dan zijn ze hun inkomstenbron kwijt. Stel dat een spelfabrikant als produkt een abonnement op een gameserver aanbiedt, dan kan de client wel open source worden zonder dat de inkomstenbron aangetast wordt. Ze hadden de client ook kunnen verkopen, maar dat hun spelers meewerken aan het verbeteren/porten/customizen van clients is ook wat waard.
Virtual Gotha is een gratis 3d multiplayer shooter voor en door studenten.
Kortom de hype Linux lijkt weer een beetje back to earth te komen, jammer alleen dat daar bedrijven aan kapot gaan.
Ik weet niet of dat nou echt erg is. Je kunt vaak niet van te voren voorspellen wat succesvol wordt en wat niet. Dus neemt men risico's. Dat betekent dat je accepteert dat het kan mislukken.

Eigenlijk is er een grote overeenkomst met de manier waarop nieuwe dingen ge-introduceerd worden in de Linux kernel. Er wordt van alles geprobeerd en de initiatieven die succesvol blijken die blijven. :)
"Although there's a lot of interest in the product"
Dat betwijfel ik dan wel, als er echt zoveel belangstelling zou zijn, stonden de investeerders in een rij.
Dat betwijfel ik dan wel, als er echt zoveel belangstelling zou zijn, stonden de investeerders in een rij.
Je hebt gelijk, maar nu is de afglopen maand niet echt een maand geweest voor Newtechnology investeringen. De Nasdaq heeft behoorlijke klappen opgelopen.....Die 30 dagen die ze nog hadden vielen wel in een heel ongelukkige periode.

Dain Bramage
Daarnaast moet je *VEEL* geld meebrengen voor zo'n project, niet voor niets zitten GROTE namen achter de nieuwe produkten, je gaat niet zomaar tegen MS of SONY in, daarvoor moet je flink wat in je mars hebben en een flinke geldbuidel.
Linux is en produkt waar weinig geld achter zit, weinig bedrijven hebben tot nu toe veel ontwikkelingstijd erin gestopt op de distro's na.

vergelijk het met internet, zolang er weinig geld in gaat komt er weinig geld uit. In de XBox en PS2 gaat VEEL geld in, en dan komt er ook nog redelijk wat uit. (Internet is niet meer dan een hobby van veel bedrijven een verplichte marketing kostenpost)
Grmbl ... waarom lopen sommige goede projecten toch zo stuk op deze planeet :(
Het leek me juist zo leuk, een mooi Linux console beestje ... kon je vast ook wel grappige dingen mee doen.
Dat ben ik niet met je eens...Ik heb nooit begrepen wat nou echt de meerwaarde van de Indrema was ten opzichte van de bestaande spelconsoles. Als ik een gloednieuwe console koop verwacht ik toch dat ik daar de meest mooie spelletjes op kan spelen. Bij een PlayStation 2 zal dit het geval zijn, maar bij de Indrema niet denk ik, simpelweg omdat de grote softwarehuizen nooit echt interesse zullen hebben om spellen voor dit platform te gaan maken.
De enige 'meerwaarde' is (was) volgens mij dat het een console is die op Linux draait, en dat staat nou eenmaal koel... Maar zoals iedereen weet is Linux gewoon geen goed spelletjes OS.
Uhm Linux geen goed spelletjes OS?!! In een normale PC misschien niet, omdat driver support nogal traag is, maar Linux zelf heeft betere memory support, is schaalbaarder, is stabieler, haalt meer uit je systeem door efficient gebruik van resources, is modulair opgebouwd dus alles wat je niet nodig hebt kun je makkelijk weg laten, etc, etc ... nou, imo, is Linux op een dedicated console ideaal voor spelletjes. In een console zit namelijk alleen de noodzakelijke hard- en soft-ware en deze is precies op elkaar afgestemd voor optimale resultaten.
We hebben al een paar goeie consoles (PS1, PS2, XBox, SNes etc) en er zijn er ook al een paar heel hard geflopt. Daar zijn investeerders mee afgeschrokken, het klinkt voor hun totaal niet aantrekkelijk om geld te stoppen in nóg een console, die ook nog eens heel apart wil gaan doen zodat de drempel voor markt acceptatie ook nog eens hoger ligt...
*kuch* dit gaat dus over de Indrema console...
Ik vraag me af wat er gaat gebeuren met de technologie die ze ontwikkeld hebben. Wordt het allemaal ge-GPL't of verkopen ze het om er nog wat geld op na te houden?
het antwoord staat er al:
"I will develop a similar product and re-invent it under another umbrella without the videogame options," said Gildred. "Although in this case, I'll be working for a company, rather than creating it from the ground up. My passion is still there for this product."

:)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True