Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 30 reacties
Bron: RedHerring

RedHerring heeft een interview on-line gezet met John Gildred, opperhoofd van Indrema, een kleine onderneming die graag een game-computer op basis van Linux zou willen bouwen. Of dit ooit nog gaat lukken is de grote vraag: Indrema leidt onder chronisch geldgebrek en investeerders zijn maar moeilijk te vinden, vooral omdat men meer geïnteresseerd is in grootschalige projecten dan in kleine start-ups als Indrema.

Ook de spelletjesmakers nemen een afwachtende houding in, dus ook van die kant is voor Indrema geen kapitaalinjectie te verwachten. Al met al geen positief beeld, en dat terwijl men momenteel de laatste hand legt aan de eerste werkende prototypes van de Indrema-console:

Indrema L600 John Gildred would rather fight than quit. Even as his cash-poor startup faces its finish. "We'll know in the next 30 days," says 30-year-old Mr. Gildred. His Alameda, California-based gaming company, Indrema, desperately needs money. But, as he acknowledges, "the institutional venture capital market is looking grim."

Mr. Gildred says his company can make money by giving away its tools to independent developers, then certifying the games that they create for the Indrema console. He thinks developers will pay for the Indrema seal of approval because the certification will ensure that their games will run properly on the system. Mr. Gildred has had conversations with commercial game developers, but all are taking a wait-and-see approach to building games for the new platform.

With limited financial support, Mr. Gildred and his team of 50 open-source community developers, volunteers, and employees are now finishing a working console prototype. That's all he can promise at this point. He estimates that an Indrema system will be available in limited quantity by the end of 2001. Of course, that depends on somebody coming through with more money. And, as Mr. Gildred himself admits, the chances of that are slim.

Het complete interview kun je terugvinden op RedHerring.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (30)

Zelfs al zouden ze een geldschieter vinden kan deze console met geen mogelijkheid tegen het (marketing-)geweld van PS2 en X-Box op. Ik denk dat het een kansloze zaak is. De enige mensen die het zouden kopen zouden open-source fanatici zijn. Da's een te kleine markt om met een spelcomputer te overleven.
Je hebt gelijk voor wat betreft het gameconsole gedeelte. Daarom is het dus belangrijk dat de Indrema niet als game console wordt gemarketed. Volgens de feature list biedt hij veel meer dan welke console ook op dit moment, en dat voor een prijs die de helft lager is dan een PS2. Conclusie: het is geen gameconsole maar een kruising tussen:
- een set-top box voor browsen/email
- (online) gameconsole
- TIVO box
- Analoge video editing
- firewall
- router
- DVD/CD/MP3 speler (en VCD of DivX zal dan ook wel lukken)

En dat alles via je tv. Als je uit bovenstaande lijst drie dingen echt gaat gebruiken is het die $299,- al waard denk ik.

Nadeel van zoveel functionaliteit is dat je ook veel concurrenten hebt, waar een aantal hele machtige spelers bij zitten (MS, Sony), die echt niet gaan meewerken... ;(
En als er te weinig Indrema spellen zijn dan kun je altijd nog een MSX/SNES/whatever emulator draaien. Die spellen zijn vaak even leuk als nieuwe spellen.

Maar ik denk niet dat ze de Indrema kunnen maken voor $299. In tegenstelling tot MS en SONY kunnen de makers van Indrema geen geld toeleggen op de verkoop van de console. Aangezien alles open is kunnen ze niet verdienen aan licenses en sowieso hebben ze niet genoeg kapitaal om aanloopverliezen op te vangen. Ze zullen dus hun winst moeten maken op het kastje en met $299 als verkoopprijs lukt dat niet.
Kan die dan niet gebruikt worden als internet server om bijv dedicated Q3 of UT op te zetten??

lijkt mij van wel, en ik denk dat er stiekem toch nog veel linux mensen zijn die er zo eentje wel willen hebben!!
Zoals je zegt, linux mensen... Helaas is het merendeel van de wereld bevolking windows mens. Dus daar kunnen ze niet van leven..
Ze willen geen console maken die de markt gaat veroveren of die super goed werkt. Ze willen een console maken die op linux draait en die open source is.

Het probleem met dat opensource idee is dat weinig of geen bedrijven daar aan mee zullen doen omdat er niet zoveel aan te verdienen valt.
aan opensource valt zat te verdienen....

Het is verkeerd om te denken dat opensource meteen betekent dat het niet commercieel is...
Das ook weer waar. Alleen de open source die Indrema in gedachten had zal toch niet zo veel opbrengen denk ik. Anders waren de bedrijven wel gretiger geweest.
Denk aan het potentieel, Als er een gameconsole uitkomt dat draait onder Linux hoe makkelijk is het dan om die te vertalen naar pc's die draaien met Linux?
En hoe snel zou de markt met Linux gebruikers dan wel niet groeien?
Zeker nu M$ er heel veel aan doet om XP goed te beveiligen tegen copieeren en een windows pakket stukken duurder kost als Linux.
Als Linux dan EN goedkoper is EN er veel spellen voor zijn zou Linux (denk ik) aan populariteit kunnen winnen.
Denk aan het potentieel, Als er een gameconsole uitkomt dat draait onder Linux hoe makkelijk is het dan om die te vertalen naar pc's die draaien met Linux?
Dit is toch niks nieuws! De Dreamcast draait Windows CE en de X-Box Windows XP. Allemaal makkelijk te porten dus naar Windows voor de PC. Alleen de PlayStation draait zijn eigen OS. Maar ook hiervandaan worden spellen naar de PC geport en andersom. Quake 3 bijvoorbeeld: daar is een Linux versie voor, een Windows versie en nu sinds kort óók een versie voor de PS2.

Ja je hebt misschien wel gelijk, op deze manier is het makkelijk te porten naar Linux op de pc. Maar als het makkelijk te porten is naar Linux op de PC is het ook vrij makkelijk te porten naar Windows op de PC. Geloof dus niet dat dit een groei van Linux zou veroorzaken.

Ik begrijp überhaupt niet wat de toegevoegde waarde is van Linux als het OS? Het is in mijn ogen 'just another' spelcomputer met teveel functies, die als verschil heeft dat hij in plaats van zijn eigen OS of een versie van Windows, Linux gebruikt.

En wie koopt er een spelcomputer van ongetwijfeld 800+ gulden om als router/firewall te gebruiken als je voor minder dan dat ook een dedicated router/firewall kan hebben?

edit:
laatste zin klopte niet
De playstation2 draait ook een vorm van linux. Het ontwikkelsysteem draait in ieder geval op linux. Vandaar dat quake3 er zo makkelijk naar te porten was.
Het unreal engine draait door toeval ook op de ps2. Ze waren bezig met een linux versie, door de linux versie kon het ook op de ps2 draaien! Bij een oude versie van ut hadden ze destijds voor linux de netwerkdriver voor de ps2 meegeleverd.
De playstation2 draait ook een vorm van linux. Het ontwikkelsysteem draait in ieder geval op linux. Vandaar dat quake3 er zo makkelijk naar te porten was.
Is dat zo? Da's mooi. Vraag ik me wel af waarom Sony niet ook wat pc spellen voor linux op de markt zet (iemand een idee?). Als dat toch zo gemakkelijk te porten is kunnen ze daar best een boel geld aan verdienen. Helemaal omdat de linux draaiende consument toch een hele andere markt is dan de ps2 markt.

Zou ook een mooie boost voor het Linux platform zijn. 'k Weet wel dat het daar eigenlijk niet voor bedoeld was, maar iets wat gratis is doet het altijd goed mits je er wat mee kunt. Veel (goede) spellen zouden naar mijn mening een redelijk deel van de markt die nu een illegale kopie van windhoos draait naar Linux' zijde kunnen trekken.

* 786562 muabdhib
Het ontwikkelsysteem draait linux - voor de rest heeft P2 niks met linux te maken, dit is puur om een verbinding tussen PC en Playstation te maken het had net zo goed dos, osx of windows kunnen wezen - Linux is gewoon stabieler
Ik begrijp überhaupt niet wat de toegevoegde waarde is van Linux als het OS?

waarom moet er toegevoegde waarde van het OS bij zitten.
Er is gewoon gekozen voor een open source OS en een open source gedachte.
En ik vind die gedachten gang zo slecht nog niet meer mensen hebben zo de mogelijkheid om zelf spellen te maken en zonodig hulp te krijgen van een grote gemeenschap aan programeurs.

meer is er gewoon niet.
Dan zou je dezelfde vraag kunnen stellen bij de X-box en dat gebeurt ook niet.
Nou hoor ik meteen iedereen zeggen ja maar dat ding is van MS.
Dat wil nog niet zeggen dat windows meteen het beste operating system is voor de X-box.
Ook niet omdat het makkelijk te porten zou zijn de hele archtektuur is nl anders dan die van een PC.
de enige regelrechte overeenkomst die er is is de CPU maar alles wat er onder zit is op een volstrekt unieke manier aan elkaar geknoopt.
Het grafische gedeelte is er speciaal voor ontwikkeld.

Ik denk dan ook dat je net als bij de playstation met emulators zult moeten werken voor de spellen die alleen op de X-box uit komen.
Het interesseert gamers niets wat het OS van een console is, het enige wat telt is hoeveel games zijn er en hoe goed zien ze er uit.

I denk niet dat de games ontwikkelaars heil zien in Open Source, bijna alle engines zijn propietary en men verdient meer aan de games industrie als aan de film industrie.
Dit is business, geen hobby.

En zodra het business is heeft Linux het moeilijk, dit blijkt bij alle bedrijven die zich zakelijk met de ontwikkeling van Linux bezig houden.
Het is voor mij een bewijs dat je niet een bestaand concept kan pakken hier het label "Linux" bij planten en er dan maar vanuit gaan dat het een succes wordt.
Linux is dan wel een groot succes op dit moment het wil niet zeggen dat alles wat je eraan linkt met dit succes meegroeit.
Daarnaast is het tweede key-word van Linux low budget , er wordt wel in geinvesteerd, maar het blijven voornamelijk uren, en weinig kapitaal.
Zo'n console is hardware en vereist veel meer kapitaal, dan kunnen ze beter eerst een soort 'game platform' alla DX8 bedenken voor de Linux-PC en daar wat titels opbrengen en dit dan porten naar een console.

* 786562 TheGhostInc
Ik weet het niet, ik vind het jammer dat er geen geldschieters zijn, want anders had dit een heel goed idee geweest kunnen zijn. Er zouden zoveel mogelijkheden zijn geweest voor een spelcompagnie, het zou bijna niet te overzien zijn geweest. Ja ik weet het klinkt een beetje optimistish, en ja ik ben een verwende Linux user, maar bedenk eens wat de gevolgen zouden zijn als deze console uit zou komen met bijv. een Geforce3 oid erin. Misschien een leuk idee-tje voor Apple om dit bedrijf over te nemen hetzelfde concept te gebruiken en dan Mac OS X erop te zetten, misschien een leuke tegenhanger voor de Xbox en P2 maar vooral erg nuttig om meer game ontwikkelaars naar het Mac platform te halen
Tja, helaas is Apple niet gericht op de games sector, niet dat dat het enige is waar deze console zich op richt. Buiten dat om zal het hardwarematig naar mijn idee niet erg vlekkeloos werken met OS X erop. Wellicht dat Mac iets dergelijks ooit wel uit de grond stampt maar dan zal in mijn visie de doelgroep eerder in de grafische sector liggen, met hogere kwaliteitseisen... een hogere prijs van het console ten gevolg. Maar voor zoiets ooit zal gebeuren bij Apple mogen ze eerst wel eens de financiele gaten dichten die ze nu hebben. Nee, ik weet iet of Apple hier wel op zit te wachten. But... life is weird :+ You never know
Ze moet natuurlijk ook de gamedevelopers niet vergeten die moeten ook robuste ontwikkeltools voor die console hebben die via een Hardware abstaction layer werken
zoals directx/OpenGL(is direct3d tegenhanger) in windows.
Want als het ontwikkelen voor Xbox PS2 makkelijker is dan blijven ze ook weg of is de drempel wat hoger om te ontwikkelen voor deze console..
Beetje overkill voor een firewall lijkt me. Voor een linux firewall is een pentium met 16mb zat. Dan zouden ze er een hoop uit moeten slopen, want 64mb en 3d audio heb je voor een firewall niet zoveel aan.
Met een speciale distro en uitbreidings kaart kan je er ook router/firewall file/server webserver mp3 server of gameserver of een combi van ontwikkelen die webbased ingesteld kan worden.
het eind nabij?
Het is gelukkig niet het einde van de wereld. }>
Op zich zeer jammer maar wel een beetje logisch. Je spelers op de spel-console markt zijn enorme kapitalisten (Nintendo, Sega, Sony, binnenkort MS) en in dat rijtje hoort Indrema niet thuis.

Zoals sommigen al zeiden hoort er een grote distro achter te staan, maar naar mijn idee zou er ook een hardware fabrikant achter moeten staan. Misschien een ideetje voor AMD en VIA om de draad van Indrema op te pakken...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True