Informatie over voetbalinlegzolen met Google Jacquard-technologie lekt uit

Op vrijdag plaatste Google een teaser voor een voetbalschoen-inlegzooltje dat uitgerust is met een Jacquard-chipje. De functie ervan werd niet duidelijk, maar dat is wel uitgelekt: de zool registreert 'aanraking, controle, snelheid en schoppen' bij voetbal en linkt met FIFA Mobile.

De zogenaamde Adidas GMR-inlegzolen hebben volgens de verpakking 'verweven technologie' aan de binnenkant, wat doet vermoeden dat naast de Jacquard-module er nog meer hardware in de zool zelf zit. De voetbalprestaties van de drager worden niet alleen gemeten, maar in de gekoppelde FIFA Mobile-app worden die prestaties omgezet in verbeterde prestaties voor het team van de drager. Ook wordt er op de verpakking gesproken van leadboards, voetbal-challenges en exclusieve beloningen. Een exemplaar is in handen van Footy Headlines.

Een bekende toepassing van Project Jacquard is de Levi's Trucker Jacket, waarmee via aanrakingen op de mouw zaken als volume, muziek, navigatie en oproepen bediend kunnen worden. Daarnaast is er een rugzak die in samenwerking met Yves Saint Laurent is ontwikkeld. Die heeft een aanraakgevoelige band, een trilfunctie en een indicatielampje. Met deze tas kan bijvoorbeeld ook media bediend worden of de Google Assistant aangesproken worden.

Volgens de Google-teaser is de release op 10 maart en worden dan ook meer details over het product vrijgegeven. De prijs en beschikbaarheid per regio is nog niet bekend.

Adidas GMR-inlegzool met Google Jacquard
Adidas GMR-inlegzool met Google JacquardAdidas GMR-inlegzool met Google JacquardAdidas GMR-inlegzool met Google JacquardAdidas GMR-inlegzool met Google Jacquard

Door Mark Hendrikman

Redacteur

08-03-2020 • 15:05

75

Submitter: TheVivaldi

Reacties (75)

Sorteer op:

Weergave:

Kunnen ze eindelijk buitenspel gaan 'meten'.
Het enigste om voetbal echt aantrekkelijk te maken voor de toeschouwers zou het afschaffen van buitenspel zijn. Het is nu een niet aantrekkelijk tactisch spelletje geworden.
Zuivere speeltijd.

Ik ben geen voetbalfan, maar man, dat theater er omheen en dat gejank van die spelers (ook om tijd te rekken) is echt te bizar voor woorden.
De scheidsrechter moet gewoon bij elk dood spelmoment de tijd stilzetten. Dan loont al die aanstellerij niet meer.

On topic: Over de sensor: ik zie niet direct meerwaarde. Maargoed, tegenwoordig is het vergaren van (nutteloze) data zowat een sport an sich gworden. Dit verbaast mij niets...
Sowieso moet er meer naar de scheidsrechter worden geluisterd in het voetbal. Pas bij een Six Nations match geweest (Rugby) en verbazingwekkend hoeveel respect de spelers hebben voor de scheids.
in rugby mag ook alleen de captain met de scheids praten.
Officieus in het voetbal ook, het wordt alleen niet gehandhaafd.
En daardoor niet alleen de spelers maar ook de fans.

Voetbal kan inderdaad heel wat leren van het rugby in mijn optiek. Gewoon de tijd stil als het spel stil ligt en na 45 minuten het spel laten stoppen door het over een zijlijn van het veld (kan dus ook de doellijn zijn) te laten gaan. Denk dat je dan wezenlijk andere speeltactieken gast zien zonder al dat tijdgerek en last minute wisselen terwijl je ruim voorstaat.
Oh, en natuurlijk het respect voor de scheids zien over nemen. Denk dat hoorbare communicatie, incl wat spelers terugzeggen, daar een belangrijke factor voor is.
Verder kunnen ze ook nog wel wat bij hockey en tennis gaan shoppen als ze spelregels willen moderniseren, bijv de mogelijkheid om een beslissing aan te vechten dmv video terug te kijken. Is het terecht dan behoud je de mogelijkheid, is het onterecht dan verlies je het voor de rest van de wedstrijd.

Het argument dat hiermee het spel berooft wordt van zijn ziel en dat de boel saai wordt door de stilleggingen is natuurlijk vooral sentiment en angst voor verandering. Ik denk persoonlijk dat het juist interessanter zal worden omdat tijdrekken door langzaam spel jezelf ook in de weg zit als je niet meer kan 'gokken' dat die blessuretijd minuten de tijd is waarin je het winnende punt zal maken.
En bij geel er tijdelijk uit, zoals ook bij hockey het geval. Dan geef je ook het benadeelde team een voordeel van korte duur.
Helemaal mee eens.
“Dan loont de aanstellerij niet meer”.

Dat word vaak geroepen over zuivere speeltijd terwijl direct vergeten wordt dat er enorm veel aanstellerij op het veld helemaal niets met tijdrekken te maken heeft. Dat is slechts een van de redenen. Bijvoorbeeld:
- de tegenstander een kaart aannaaien (gebeurd zeer vaak);
- de tegenstander frustreren en haar spelers geirriteerd en dus veelal slechter laten spelen (die laatste belangrijkste wedstrijd van Ajax gezien)?
- spelsnelheid omlaag brengen en daarmee de tegenstander uit haar snelle spel houden, die daar blijkbaar een bedreiging in is.
Zuivere speeltijd gaat zeker niet alles oplossen, echter haalt het wel o.a. de "kramp" verschijningen weg die doorgaans rond de 80e minuut optreden bij ploegen die een (minimale) voorsprong verdedigen. Dit kost minuten en er worden een paar tellen voor bijgetrokken.
Zelfde geldt voor de nutteloze wissels in minuut 89. Zet de tijd maar stil, al doe je er een kwartier over om van het veld te lopen.

Dan de wedstrijd van Ajax. In de eerste wedstrijd was er over 94 minuten wedstrijd 42 minuten zuivere speeltijd. Dit is echt niet normaal meer. Er was dus minder dan 1 helft om te voetballen en de rest van de tijd werd de boel gefrustreerd.
Het ontregelen van de tegenstander neem je er niet mee weg maar het lost bepaalde aspecten wel op.
Bij sommige sporten is dat al zo, klok stops als het spel stil ligt. Als je idd zou kijken naar zuivere speeltijd van voetbal dan worden die 2x45 minuten niet gehaald. maar kan er niet over meepraten ik kijk het niet omdat het niet echt boeiend is te kijken.
En dan? Dan krijg je net zoals bij hockey dat ze bij elke spelonderbreking op hun dooie akkertje positie nemen.
Over de sensor: ik zie niet direct meerwaarde. Maargoed, tegenwoordig is het vergaren van (nutteloze) data zowat een sport an sich gworden. Dit verbaast mij niets...
Ik weet niks van voetbal, maar het fietsen is behoorlijk veranderd door het breed beschikbaar komen van meer data (vermogen en trapfrequentie voornamelijk) een heleboel veranderd. In de wedstrijd misschien niet altijd ten goede, maar training is er enorm door vooruit gegaan, zeker ook bij de amateurs.

Misschien kan dat in het voetbal ook. En als het jongeren stimuleert om meer te sporten lijkt me dat ook behoorlijk nuttig.
Ik heb de indruk dat veel mensen dit product nemen als iets wat in competitie gebruikt zal worden of als sensor voor de scheidsrechter.

Het is een zool de biometrische gegevens verzameld en doorstuurt naar Fifa Mobile van EA vergelijkbaar met allerhande andere biometrische sensors waar de meest gekende hartslagmeters zijn maar ze bestaan in allerhande soorten.

Dit is dus duidelijk een consumer product waarbij het niet uitmaakt of het echt nut heeft of een gimmick is, de jeugdige voetbalfans en spelers kopen sowiezo elk jaar trouw Fifa. Als dit ooit in compititie gebruikt word dan zal het zuiver als product placement zijn, het doelpubliek is hier enorm gevoelig aan, ze willen dezelfde schoenen als hun voetbalfan, dezelfde speler in hun game met dezelfde looks, het juiste rug nummer en onder het juiste team en dezelfde kledij om in het echt te dragen.

Als niet voetbal fan stel je daar soms inderdaad vragen bij waarom die mensen daar zo in opgaan, is vergelijkbaar met filmsterren, BN of BV, bekende politieke figuren, etc
Daar bestaat veel literatuur over in de psychologie, er bestaan zelfs officiele namen voor zoals celebrity worship syndrome. Vanuit een commercieel standpunt, sommige fans gaan daar zo in op dat je eigenlijk van uitbuiting kan spreken. Ik heb ook altijd compassie met bekende mensen dat ze moeten omgaan met fans die echt wel de zotste dingen uitsteken waardoor ik het idee heb, die mensen hebben geen leven meer.
> Ik ben geen voetbalfan, maar man, dat theater er omheen en dat gejank van die spelers (ook om tijd te rekken) is echt te bizar voor woorden.

Is dat niet ondertussen gewoon onderdeel van het spel geworden waarvoor men ook echt toneel lessen krijgt en waar op getrained wordt?
voor heel veel geld doen mensen rare dingen
en zoals in basket een shotclock, dan ben je die belachelijke stat van 60% balbezit en maar 2 schoten op doel ook meteen kwijt
Als je zelf ooit gevoetbald hebt, dan weet je dat de buitenspelval een belangrijk onderdeel van wat het spelletje leuk maakt.
Kamperen bij de keeper omdat er geen buitenspel is, zit niemand op te wachten.
Probeer maar eens bij een partijtje met vrienden of zo.

Van Basten heeft heus leuke ideeën, maar afschaffen van de buitenspel valt daar niet onder.
Kamperen bij de keeper betekend heel eenvoudig dat daar dan ook een verdediger bij komt de staan. Dat betekend aan de andere kant van het veld minder aanvallers / verdedigers. Heel eenvoudig gezegd minder spelers op 1 plaats, dus veld word opener.

Maar je kan ook kijken naar hockey daar in niet de middellijn buitenspel maar stuk verderop halverwege de andere kant. Ja daar zullen er ook blijven hangen en ook daar is hetzelfde van toepassing, spel wordt opener.

Waar ik in ieder geval niet op zit te wachten is het saaie voetbal van tegenwoordig. In de 2x45 minuten is maar af en toe wat actie. Verdediging kan alles achter helemaal dichtgooien en ja wat krijg je daar dan mooi aantrekkelijk voetbal van. Voetbal was ooit een mooie sport om naar te kijken, het is nu belangen, lees geld geworden dus een tactisch spelletje wat voor de toeschouwers nu niet echt boeiend is om naar te kijken.
Volgens mij zijn hier al meerdere testen mee geweest en heeft het nooit tot een positief resultaat geleid.
Marco di Basta had het plan al, maar werd afgeschoten.
https://www.metronieuws.n...om-plannen-van-van-basten

Maar Google krijgt het vast wel voor elkaar.
En dat is niet eens cynisch bedoeld - onder druk van Big Data zijn ons al veel veranderingen door de strot geduwd...
Helaas die plannen van van basten waren zeker niet verkeerd. Mijn kan het hele tactische spel niet boeien, het is meer tactiek dan actie. Als er dan in die 2x45 min iets gebeurt hebben zie iet som over te praten. Ach je kan het vergelijken met Formule 1, gebeurt ook weinig en misschien paar inhaal acties en dat zijn dan de hoogtepunten.
Een sport moet wat mij betreft geen tactisch spelletje zijn maar bewegen, bij voetbal ik zie liever uitslagen als 8-6 dan 1-0.
idd , ik zeg altijd wil je weer leuk voetbal, dan 2 ballen in het spel brengen, een stuk of 50 bielzen recht overeind in de grond slaan verspreid over het veld en ipv zij lijnen muren plaatsen die je kunt gebruiken om de bal tegen aan te bouncen.

Dan kunnen we tenminste zien wie er echt kan voetballen
Ik zou hier naar kijken _/-\o_
“ Het enigste om voetbal echt aantrekkelijk te maken voor de toeschouwers”
We zitten voor die discussie eigenlijk op de verkeerde site, maar die transfersommen gaan óók helemaal nergens over
Juist niet, want dan kun je met ‘balletje wachten’ als spits doodleuk voorin blijven hangen en elke bal hoog naar voren spelen.
Nah, buitenspel is ook met een reden ingevoerd. Zonder buitenspel heb je veel minder acties, omdat aanvallers gewoon lekker voorin kunnen blijven hangen.
Nah, buitenspel is ook met een reden ingevoerd. Zonder buitenspel heb je veel minder acties, omdat aanvallers gewoon lekker voorin kunnen blijven hangen.
Is dat zo, als aanvaller zeg 2 blijven plakken staan daar automatisch 2 verdedigers bij.
Dat betekend aan de andere kant van het veld i.p.v 10 tegen 10 (1) dat het nu 8 tegen 8 (1) is. Dus meer ruimte meer openheid. Lijkt mij dat je daardoor veel meer actie zal krijgen.

Buitenspel is er al lang echter het voetbal van 50 jaar geleden was veel anders, minder professioneel maar daarbij veel openen, sneller spel, minder tactisch balletje trappen zoals nu. Als je dus vast blijft houden aan regels van 50 of 100 jaar geleden terwijl het spel van amateur naar pro veranderd is en ook hoe het gespeeld wordt, dan wordt het gewoon tijd eens goed na te denken hoe actueel de regels nog zijn.
Nee, juist niet. Die hele acties naar voren toe waarbij een aanvaller zijn verdediger uit moet spelen verdwijnen dan.
Als jij het zo wil zien. Feit is eenvoudig des te minder mensen er op een veld of aan 1 kant staan des te meer ruimte er is. Des te meer ruimte er is, des te meer vrijheid. Als je dus nu o.p.v 10 tegen 10 8 tegen 8 hebt omdat er 2 en 2 aan de andere kant blijven hangen zal het spel toch veranderen.
Zou je voetbal op het grote veld met 6 tegen6 spelen zul je ook veel meer doelpunten krijgen. Sterker nog door de ruimte zal het uitspelen juist meer worden.
Denk het niet, je kunt het vergelijken met zaalvoetbal of potjes op de training. Je gaat er een heel ander spel van krijgen, dat geen voetbal meer is zoals wij het kennen. Verder klopt wat je zegt, hoor.

We kunnen het hier nog lang over hebben, maar het zou eigenlijk gewoon eens in de praktijk geprobeerd moeten worden

Edit: het is blijkbaar geprobeerd. Voetbal gaat dan meer op handbal lijken, omdat de bal na balverlies zo snel naar voren gaat, dat het team direct rond de eigen 16 moet parkeren. Ik denk inderdaad dat het z'n voordelen heeft, maar vraag me af of het spel er nou echt leuker van gaat worden.

[Reactie gewijzigd door Eclipse0527 op 23 juli 2024 02:44]

In Hockey en Ijshocky is er ook buitenspel en als ik me niet vergis is dan niet de middenlijn maar een lijn tussen de middenlijn en achterlijn. Dus blijven hangen bij doelman gaat niet maar wel op zeg maar de helft tussen middenlijn en doellijn. Voor zover ik weet is dat niet getest maar kan ook een alternatief voor voetbal zijn.

Vroeger vond ik voetbal nog leuk om naar te kijken maar het is een saai spel geworden, amper goals en als het dan 1 of 2 en misschien 3 doelpunten vallen noemt men het een topwedstrijd. Ik zie liever 5-10 doelpunten, veel sneller en opener spel, minder dat tactisch blijven hangen.
Ik ben het ermee eens, maar ik denk dat u dan naar een andere sport zult moeten kijken. Zaalvoetbal op topniveau is ook best leuk om te zien en heeft geen buitenspel ;)

Ik ben wel voorstander van het testen van dat idee trouwens, lijkt me wel hard.

[Reactie gewijzigd door Eclipse0527 op 23 juli 2024 02:44]

Afschaffen van buitenspel? Dus de aanvaller kan gewoon bij de keeper lekker balletje gaan afwachten. Het veld wordt veel te lang waardoor we naar allemaal renpaarden gaan kijken.

Buitenspel afschaffen is zo’n onzin. De kunst van een steekpass en het vermogen om op het juiste moment te lopen valt dan weg. Niets moois eraan om de bal achter de verdediging te gooien want er staat een aanvaller naast de keeper..
Behalve dat je ook buitenspel kan staan met je hoofd. Elk lichaamsdeel waar je mee mag scoren kan je buitenspel staan.
Regels kun je natuurlijk aanpassen.
Buitenspel was ook het eerste waar ik aan dacht.
Ik denk dat Google het helemaal geen probleem vindt om daar ook een sensor op te plakken hoor ;)
wat joene1972 zegt over de regels aanpassen.

Mijn comment was meer een knipoog naar de introductie van dit soort technologie in de sport maar ik ben verder niet zo van de smiley-dingen.
Ja stel je voor, gaan al die aanvallers als Michael Jackson voorover hangen om de bal te kunnen koppen terwijl ze dan vroeger buitenspel zouden staan :+

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 23 juli 2024 02:44]

Niet helemaal waar 8)7
Je kan ook met je armen buitenspel staan, en die mag je dus niet gebruiken bij dit spel O-)
Je kunt niet met je armen buitenspel staan.
Even een hypothetische situatie: wat als alle spelers van team A binnen het strafschopgebied van de goal van team B staan, kan de keeper van Team B dan buitenspel staan terwijl hij de bal met de vuist wegklopt?
Nee. Alleen buitenspel op de helft van de tegenstander.
Grappig, voetbal discussie/vragen/etc. op Tweakers, dat zie je niet zo vaak!

Het antwoord is:
Nee, want je kan alleen buitenspel staan op de helft van de tegenstander.

Hierbij misschien ook nog "handig" ;) om te weten; in het strafschopgebied van de tegenstander mag een eventueel mee aanvallende keeper zijn handen niet gebruiken, dat mag hij alleen in zijn eigen strafschopgebied.
Dat ze gewoon AI toepassen op de beelden, zo hebben we een objectieve meting. Weet niet hoe het in Nederland zit met de kwaliteit van de VAR maar hier in België is het soms rampzalig.
Hier in NL is een club gaan praten met de voetbalbond omdat er erg veel beslissingen van de VAR in hun nadeel uitvielen.

Ik denk dat mensen teveel verwachtten van de VAR (ik in ieder geval wel), maar het heeft het spelletje toch wel een klein beetje eerlijker gemaakt.
Die club is toevallig mijn club, en ik weet niet of jij die wedstrijden heb gezien maar dat werd door de var echt niet eerlijker.
Wij hebben onze laatste wedstrijd ook niet eerlijk gewonnen maar toen zei de var niets.
Ik kijk eigenlijk nooit voetbal hoor. Maar in het nieuws lees ik regelmatig over discutabele beslissingen ondanks VAR.

Dan lijkt het idd een geweldig idee om iig buitenspel gewoon door AI te laten bepalen.
Zodra de AI slimmer wordt............... meer, meer.
Niets zo vervelend als inlegzooltjes. Die dingen zijn doorgaans een paar millimeter dik, waardoor het ontwerp van een schoen al niet meer klopt. Schoenen zitten daardoor strakker, je hak zit te hoog en de vorm komt nooit overeen met de specifieke schoen waar je ze in wilt leggen.

@Sinned123
Dat zooltje is specifiek voor die schoen, dus onderdeel van het ontwerp en dus passend. De aftermarket inlegzolen zijn vrijwel allemaal aanmerkelijk dikker en natuurlijk niet perfect passend.

[Reactie gewijzigd door Edddd op 23 juli 2024 02:44]

Er zit altijd al een inlegzooltje in voetbalschoenen.
Het is simpelweg vervangen.
1 April komt er ook weer aan.....
“is de release op 10 maart”

Is ruim voor 1 april.
@shades
Die regel miste ik nog in het bericht, "nog 18 dagen wachten ...."
Kikker in je bil? :Y)
Qoute; Daarnaast is er een rugzak die in samenwerking met Yves Saint Laurent is ontwikkeld. Die heeft een aanraakgevoelige band, een trilfunctie en een indicatielampje. Met deze tas kan bijvoorbeeld ook media bediend worden of de Google Assistant aangesproken worden.

Ik voel een Dora momentje aankomen.... Rugzak, rugzak !! :+ :)
Krijgen we dan ook live stats? Zou wel een toevoeging aan sport wedstrijden zijn imho. Niet alleen voetbal, maar ook hardlopen, basketbal etc.
Dit is met volledige instemming, dat verschil zie jij niet?
Oh dan is het goed... zodra je whatsapp of FB op je foon zet geef je in principe ook toestemming, gratis bestaat niet en je weet het van te voren.

Ik zie gewoon het nut niet van een chip in (voetbal)schoenen.
Ik denk dat je zelf ook best weet dat het altijd begint met iets onschuldigs en vanzelf weer misbruikt gaat worden op één of andere manier, zo gaat dat meestal.
Ja, totdat teams deals sluiten met databoeren en hun spelers dwingen die schoenen te dragen of ze t nou willen of niet
Al die data wordt al verzameld en gepubliceerd. Je kan van elke speler zien waar hij heeft gelopen, hoeveel, hoe hard, met welke hartslag...
En is dat met volledige instemming? Zijn er spelers die t (kunnen) weigeren?

Ik volg geen sport, dus ik weet t werkelijkwaar niet.
Bij profvoetballers is het onmisbaar. Zonder biometrische en positionele metingen kom je lang niet zo ver.
Is er dan werkelijk sprake van volledige instemming?
Of is dit meer t geval van Whatsapp, waar je t technisch kan weigeren, maar als je een beetje sociaal(/professioneel voetballer) wilt zijn, dat je geen keus hebt?
Als je zulke dingen niet wil, kom je al niet eens op het niveau van profvoetballer.
Precies, dus als zulke dingen niet wilt, kom je al niet eens op het niveau van sociaal mens (bij whatsapp)

Ik zie t verschil (nog) niet waarom de vergelijking niet opgaat
Ben ik de enige die "voetbalinlegzolen" drie keer moest lezen om het te snappen? :+
Ja, is weer een fraaie nieuwe term. Laat gewoon het woord 'schoen' weg. Dat is dan wel weer jammer voor Galgje, want 'voetbalschoeninlegzool' geeft toch net iets meer punten :)

[Reactie gewijzigd door Simon Weel op 23 juli 2024 02:44]

Met Galgje is de kans dat je hangt met 14 verschillende letters uit het alfabet (15 bij voetbalschoeninlegzooltje) niet zo groot.
Bij Scrabble haal je dan weer haast zeker 3x woordwaarde.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.