Eindhovens bedrijf brengt draadloze lader met zestien spoelen uit

Het Eindhovense bedrijf ZENS heeft de Liberty beschikbaar gemaakt, een laadmat waarop gebruikers tot maximaal twee apparaten op willekeurige plekken kunnen leggen om deze draadloos te laden.

De ZENS Liberty werkt op basis van de Qi-standaard. Het bedrijf heeft zestien elkaar overlappende spoelen geïntegreerd onder het oppervlak van de laadmat. Daardoor kunnen gebruikers apparaten met Qi-ondersteuning op een willekeurige plek op het oppervlak leggen om deze draadloos te laden. De Liberty ondersteunt het laden van maximaal twee apparaten op deze wijze.

De lader biedt een totale output van 30W, oftewel twee keer 15W voor twee apparaten. Hij ondersteunt ook snelladen voor Apple- en Samsung-apparaten. Er is een usb type a-poort aanwezig die op 2,4A werkt, om apparaten ook bekabeld te kunnen laden. Speciaal voor de Apple Watch levert ZENS optioneel een usb-stick om deze wearable te kunnen laden. Deze MFi-gecertificeerde stick kan alle generaties van de Apple Watch laden. De Liberty zelf krijgt zijn stroom via een usb-c-aansluiting met een 60W-voeding.

De ZENS Liberty Glass Edition met glasplaat kost 180 euro, de versie met bekleding 140 euro. Voor de usb-stick voor de Apple Watch vraagt ZENS 40 euro.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

03-01-2020 • 17:03

139 Linkedin

Submitter: Frikandel

Reacties (139)

Wijzig sortering
De reden dat deze fabrikant het wel voor elkaar krijgt, is omdat hier een ventilator in zit, die toch redelijk lawaai schijnt te produceren. niet ideaal voor naast je bed dus...

Het gerucht ging dat Apple moeite had met het afvoeren van de warmte, vandaar dat het product uiteindelijk de nek is omgedraaid. Persoonlijk vind ik het plaatsen van een ventilator in een dergelijk apparaat dan ook een halfgebakken oplossing.

Bron en review: https://www.iculture.nl/reviews/zens-liberty-review/

[Reactie gewijzigd door EValentino op 3 januari 2020 17:25]

Mee eens, maar er zullen toch producten op de markt gezet moeten worden, wil het R&D budget blijven groeien.

Eerste zonnepalen waren ook niet de moeite waard, maar net zo goed nodig.

on-topic: Wellicht te simpel gedacht, zou de mat niet een stukje groter gemaakt kunnen worden aanvankelijk? Zo is er meer ruimte voor de hitte, alsnog passief zonder ventilator.
ook niet 'ideal'. Maar voor sommige mensen alsnog goed genoeg

[Reactie gewijzigd door DutchKevv op 3 januari 2020 17:25]

on-topic: Wellicht te simpel gedacht, zou de mat niet een stukje groter gemaakt kunnen worden aanvankelijk? Zo is er meer ruimte voor de hitte, alsnog passief zonder ventilator.
ook niet 'ideal'. Maar voor sommige mensen alsnog goed genoeg
Niet denken aan groter in de zin van volume, wel denken aan groter in de zin van oppervlak.
Als zo'n mat nou niet vlak is maar in essentie groeven en relief heeft, heb je heel simpele heatfins, in wezen. Zo kan je vrij makkelijk het oppervlakte vergroten, en groter oppervlakte kan meer warmte afgeven aan de omringende lucht,
Koelribben aan de onderkant? Is niet Ideal voor warmte afvoer, daarbij wordt het apparaat er verhoudingsgewijs veel dikker van. Koelribben aan de bovenzijde is ook niet ideal, want de accu's van de op te laden apparaten vinden het absoluut niet fijn om onnodig (te)warm te worden.

Geforceerde koeling is dan nog het best, lekker de hitte echt direct van de apparaten afvoeren.

Blijft het nadeel dat fijn geluid maken en dat dit niet fijn is.
En een heatpipe en dan wat koelvinnen in de achterkant? Valt vast wat sierlijks op te verzinnen en dan kan de warme wat beter weg. Dan heb je weliswaar een ophoging aan de achterkant maar ik heb liever een stille, iets grotere versie dan een die ik 's nachts hoor
niet ideaal voor warmteafvoer, maar naar mijn idee beter dan een vlak dat direct contact maakt met een houten nachtkastoppervlak. Lucht is misschien een goede isolator, het opwarmen van die lucht zorgt ook voor convectie, waardoor je dus veel meer capaciteit hebt om warmte af te voeren.
Gaat erom dat je een apparaat met lithium accu niet warmer dan nodig moet maken en dan zeker een externe bron moet voorkomen. Fabrikanten doen juist hun best om de accu's zo koel mogelijk te houden en consumenten geadviseerd om telefoons bijvoorbeeld niet in de zon of op een verwarming op te laden. Dit komt de levensduur van de accu namelijk absoluut niet ten goede.

Als je dan een indicatie lader wil koelen, dan moet je de warmte zo ver als mogelijk van de apparaten weg werpen. Dit om te voorkomen dat ze warmer dan nodig worden.
Misschien iets met een peltier element én een heatpipe integreren? Zijn in artikel vermoedelijk LiFePo's maar blijkbaar is op juiste moment warmte gewenst en op ander moment snelle koeling: https://www.deingenieur.n...laden-door-warme-batterij
Koelribben aan de bovenkant zouden je telefoon kouder houden omdat er b.v. 50% minder direct contact is met de lader. Dat vertaalt dan niet direct naar 50% minder warmteoverdracht maar alle kleine beetjes helpen.
Maar de spoelen moeten juist dicht bij elkaar zitten (en overlappen), anders dan zit je alsnog te pielen om je apparaat precies goed er op te leggen dat hij gaat laden. Het hele idee van het apparaat is nou juist dat je hem zonder nadenken er op kan leggen en er met redelijke zekerheid vanuit gaan dat hij oplaadt.
Dan maak je een uitsparing waar de telefoon in past zodat hij altijd goed ligt, of maak je de pad kleiner.
Ik zie de noodzaak van overal neer moeten kunnen leggen niet. Naast de pad laadt hij ook niet.
Dan moeten ze wel heel veel verschillende modellen gaan voeren willen ze zelfs maar 90% van de telefoons goed kunnen opladen. Gaat niet gebeuren.
Maak een bak/kom dan zakken devices vanzelf naar beneden waar de spoel zit. Zal voor het leeuwendeel van de apparaten wel werken. Hoef je ook maar 1 spoel te hebben. Het ziet er alleen wat dommer uit: een laadschaal ipv. een laadmat.
Rood puntje op de mat..?

Lijkt me niet onoverwinnelijk. Elk puntje een spoel

[Reactie gewijzigd door DutchKevv op 4 januari 2020 05:17]

Ja tuurlijk er is wel omheen te werken, maar het verslaat de hele reden van dit ding. Er is geen reden om zoveel spoelen in een mat te stoppen als je vervolgens nog je apparaat precies moet positioneren en er maar 2 tegelijk op kunt leggen. Dan kun je ook gewoon een mat met twee spoelen maken. En dan hoeft het ding ook niet zo duur te zijn.
Mee eens, maar er zullen toch producten op de markt gezet moeten worden, wil het R&D budget blijven groeien.
Ja en nee. Natuurlijk hoeft een eerste product niet meteen de eindoplossing te zijn, niks mis mee dat er ieder jaar betere updates komen. Maar de basis moet wel goed zijn, en een ventilator in zo'n apparaat is verre van dat. Bij een PC is het al een vervelende bijkomstigheid, maar als je die hoort ben je tenminste nog iets aan het doen op de PC. Deze lader staat in principe aan als je iets anders aan het doen bent. En je zet m ook weer niet in de bijkeuken.
Niet elke ventilator hoeft herrie te maken. Be quiet coolers zijn aardig stil.
Tot je er een 's nachts naast je bed legt...
Een kleine ventilator zal altijd relatief veel herrie maken. En omdat zulke apparaten dun zijn beperkt dit ook het formaat van de ventilator. Ik heb hier een Samsung lader staan die meer herrie maakt dan de high-end PC er naast.
Mijn Philips QI lader heeft 7 spoelen, die deels overlappen.
Daardoor kan hij omgaan met een afwijking van een paar centimeter, maar meer ook niet. Maar hij heeft ook geen ventilator.
Hij heeft zo te zien 1 QI-circuit en er wordt 1 spoel aangekoppeld die het werk moet doen.
Om de hele mat af te dekken moet elke spoel een groter stuk oppervlak afdekken. Dat geeft vast meer verlies. 16 spoelen is namelijk niet veel.
In de lader voor mn S10 zit ook een ventilator, maar die is ook gewoon heel stil. Vooral omdat het oppervlak dus groot is, is er ook ruimte voor een grote ventilator die dus ook minder geluid maakt. Al ben ik geen specialist om dat soort geluiden goed te beoordelen met mn slechthorendheid :P

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 3 januari 2020 21:46]

De Samsung draadloze lader die ik heb maakt meer herrie dan mijn PC wanneer snelladen aan staat. Zonder snelladen doet de ventilator het maar af en toe, maar dan nog met meer herrie dan de complete PC.
Ventilatoren hoeven niet hoorbaar te zijn.
Produceren die spoelen zoveel warmte? Ik neem aan dat hij detecteert boven welke spoel het apparaat hangt en alleen die spoel activeert?

Als het om de voeding gaat, zou de oplossing kunnen zijn een externe voedingsadapter te gebruiken.
wow, dat is toch wel apart. Hoe (in)efficiënt is deze lader?
Ik begrijp dat hele draadloze opladen helemaal niet. Al die moeite, al die extra apparaten, dikkere telefoons ivm oplaadspoelen. Is het nou echt teveel moeite om er even een stekker in te duwen?
Ik vind het fijn werken.
Mijn Watch is echt waterdicht. En mijn iPhone lightning poort is niet versleten.
Slijtage aan de poorten is denk ik het grootste probleem bij opladen met draad.
Mijn Watch is echt waterdicht.
Dat kan ook prima met een bekabeld oplaad systeem. Zo heeft de mijne een ATM rating van 10 (100m), waar de Apple Watch ATM 5 (50m) heeft.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 3 januari 2020 17:24]

Dat kan ook prima zonder oplaad systeem. Mijn horloge kan tot 3900m en hoeft niet eens opgeladen te worden.

Of hadden we het over Smartwatches :P
Laten we ons voor nu beperken tot horloges die meer nodig hebben dan een X jaarlijks bezoekje aan de juwelier :+
Of geen bezoekje, als dat horloge kinetisch oplaad :)
Slijtage aan de poorten is denk ik het grootste probleem bij opladen met draad.
Ik ben vrij zeker dat de meerderheid van mobiele apparaten met een bekabelde poort uit gebruik genomen worden voor die aansluiting slijtage vertoont. Dus minstens 2-3 jaar, nagenoeg dagelijks erin-eruit. Van degene die het opgeven, is het eerder de uitzondering en teken van een goedkopere/ongelukkigere implementatie dan bewijs voor je stelling.

En ook wat Caayn hieronder zegt: mijn horloge is evengoed gerate op 10atm en heeft een bedrade laadkabel. Daarbij ook 5 fysieke knoppen die zelfs onder water functionaliteit verzekeren, doe dat eens na met een capacitief touchscreen. Shinier is niet altijd beter.
Hangt er vanaf welke aansluiting het betreft. Bij USB-C devices heb ik nog geen slijtage gezien, maar bij USB Micro en Mini begonnen devices toch snel kuren te vertonen zodra een apparaat wel een keer of 200 was aangesloten. Ook 3,5mm aansluitingen zijn nooit zo heel sterk, zeker als de ruimte voor zo'n poort krap is en gewicht minimaal moet zijn.
So far geen enkele mini-USB noch micro-USB. Kabeltjes wel. Eenmalig een 3.5mm na enkele jaren (die vervangbaar was!), verder gebeurt het wel eens dat een telefoon met dank aan die 3.5mm niet te pletter vliegt tegen de grond. Lijkt me een bewezen techniek :)
Mijn vorige telefoon heeft het zo twee keer overleefd (weet natuurlijk als die dan kapot was gevallen). Maar mijn oren vonden het niet zo fijn :D
De lightning poort van Apple is idd een slijtgevoelige connector. Met mijn USB-C connectors nog nooit last gehad (enkel op een Samsung phone waar vochtdetectie op zat, en te pas en te onpas die poort niet meer bruikbaar was om te laden. Dit is ondertussen door software opgelost denk ik want laatste jaar geen last meer mee)

On topic: ik hoop dat ze de efficiëntie van de energieoverdracht ( 50%) nog flink omhoog kunnen schroeven maar ik vrees er voor. Kijk maar eens wat ze allemaal moeten doen om de EM overdacht optimaal te laten verlopen in motoren en spoelen. Dat is gewoon niet haalbaar met onze telefoons en smartwatches.
Tot dat er geen effiente draadloze laad manier bestaat hou ik het liever op een kabeltje. Dat kan trouwens ook perfect waterdicht gemaakt worden. En zo veel moeite is het nu ook niet.

[Reactie gewijzigd door Baritee op 4 januari 2020 10:14]

Je horloge heeft alleen een veel kleinere accu dus niet zo'n stevige kabel en connector nodig. Voor telefoons moet er zoveel mogelijk in een paar minuten in voor de marketing en dat vergt gewoon stevigere stekkers en maakt een systeem ook veel kwetsbaarder.

Je zult het verder ook geen ramp vinden als je horloge leeg is, wat recht tegenover het probleem staat als je telefoon leeg is.
Ik vind beide behoorlijk vervelend. Wat de laadsnelheid betreft heb ik niet eens een snellader in huis en waar mogelijk batterijvriendelijke opties aan staan (pas volladen tegen de ochtend bvb). Dat de marketing er 50W in wil jagen, tja...
Ik hoop niet dat het laden via het kabeltje gaat verdwijnen. Een kabeltje meenemen is gemakkelijker dan een draadloos oplaad station. USB poorten zijn tegenwoordig overal wel te vinden. Het opladen via een kabeltje gaat ook nog eens sneller dan draadloos.
Thuis heb ik een aantal (zelf gemaakte) standaardjes staan waarin een micro- en/of een USB-C kabeltje is verwerkt. Daar zet je de telefoon gemakkelijk in en haal je hem ook net zo gemakkelijk weer uit. Slijtage van de connectoren is minimaal omdat je de telefoon er altijd netjes recht in zet. Helaas past de Samsung Fold er nu net niet in.
mijn telefoon is ook waterdicht tot op het punt dat ze er als reclame mee gaan zwemmen en onderwater unboxen. dit gewoon met een lange usb-c die zelfs niet achter een klepje zit en ook nog eens tegen deftige schokken kan voor een lagere prijs
Mijn Watch is echt waterdicht. En mijn iPhone lightning poort is niet versleten.
Slijtage aan de poorten is denk ik het grootste probleem bij opladen met draad.
daar had apple al een oplossing voor; de magnetische stekker, niet?
Als mensen eens leren om de kabel met wat beleid er in te steken gaat geen enkele connector stuk.
Vanaf mijn Motorola Baksteen tot heden heb ik nog nooit een defecte laad connector gehad, ook niet uitgelubberd of whatever. Gewoon beetje met beleid inpluggen mensen. Met USB-C moet het al helemaal geen probleem meer zijn.
Denk eerder dat je kabeltje slijt. Moet de eerste Lightning Poort nog zien die defect is geraakt door gewoon het opladen....
🙋🏼
Mijn iPhone 5s is door Apple onder garantie gerepareerd omdat de lightning connector geen goed contact meer maakte, ook niet met een nieuwe kabel, als je de lightning kabel naar beneden drukte ging hij laden, liet je ‘m los, niks meer.
Ik heb alleen maar originele Apple kabels gebruikt met m’n 5s.
Ik moet zo om de paar maanden eens met een naald of elbow tweezers in mijn lightning port porren en schrapen. Dan haal ik er meteen een bultje 'lint' uit, stof en andere vuiligheid die er over de maanden is ingeslopen door in m'n broekzak te zitten.

En dan gaat je kabel weer helemaal naar beneden.

Doe het ook geregeld met m'n USB-C connectors - ook daar kan een berg vuil in en door de kabel er elke dag in te proppen druk je dat allemaal laag per laag samen, waardoor je een vrij solide prop kan realiseren zonder dat je het beseft. Het voordeel aan lightning kabels is dat je maar 1 'hol' eind hebt, die op je apparaat. Bij usb-c heeft je kabel zelf ook plaats voor vuil om in te sluipen.

[Reactie gewijzigd door Tokkes op 3 januari 2020 20:39]

Ik ken ook iemand bij wie de lightning connector het niet meer deed. Of het door al dan niet voorzichtig omgaan kwam weet ik niet.

Overigens, wat is er erg aan hem veel gebruiken terwijl hij aan de lader zit? Vaak is dat onvermijdelijk, helaas.
Stekkers met een magneet vind ik ideaal !
Voor telefoons is het nut beperkt, hooguit dat je je USB poort wat beschermd. Vind het zelfs beperkend; ik kan mijn telefoon niet gebruiken terwijl die aan het opladen is maar met een kabel wel.

Wat wel echt een doorbraak zou zijn, is als iets dergelijks voor elektrische auto's populair wordt. Dan is je auto in het midden van een vak parkeren voldoende in plaats van met lange, zware, natgeregende kabels te moeten slepen.
Veel te veel verlies bij draadloze overbrenging, bij een telefoontje merk je daar niet veel van maar het maakt de techniek wel ongeschikt voor auto's.
Nou, het laden van zowel mijn Xiaomi Mi Mix 2s als mijn iPhone XR is draadloos een stuk langzamer. Het voordeel is wel dat ik ze om de dag op dezelfde lader kan leggen in plaats van twee laders met twee verschillende stekkertjes. Maar voor even snel pak ik toch een bedrade lader (die er toch ook voor een iPad en de HP Elite X2 liggen).
Ik meen iets van 10%, kan dat?
Yep, en dat telt best wel aan bij een auto, daarnaast moet ik nog zien dat men bij een auto zulke dunne overgangsafstanden kan bewerkstelligen i.v.m. kwetsbaarheden die bij een telefoon amper tot niet spelen. Als de spoelen van de auto ook door slechts 0,5mm materiaal worden beschermd dan stel ik mij zo voor dat steenslag er in de loop der tijd wel doorheen slaat.
.

[Reactie gewijzigd door SBTweaker op 4 januari 2020 10:49]

Het is voor auto's praktisch bijna onmogelijk om dit ook te kunnen bewerkstelligen. De auto staat niet tegen de grond aan met zijn lader, er gaan veel hogere wattages doorheen (warmteproblemen enzovoort) en je hebt ook een erg groot verlies. Dus ik vrees dat we dit voorlopig nog niet gaan zien in auto's.

Voor telefoons vind ik het zelf wel heerlijk, ik leg hem tegenwoordig elke nacht op mijn nachtkastje met draadloze oplader erop en ik hoef nergens meer aan te denken.
Ondanks de nadelen die je noemt, wordt er toch al driftig getest (al sinds 2016) door "dit laadplatenbedrijf" waar de BMW 530e plug-in hybride nu al wordt ondersteund. In een later stadium zullen ook andere elektrische modellen van het Duitse merk de oplaadplaat ondersteunen, waaronder de 330e, 740e, de X5 en de volledige elektrische i3 en i8 en dit model van Sono.

Schijnbaar doet het oude Nuon, nu Vattenfall ook mee met diverse tests.
Ik zag hem laatst bij de dealer toevallig. Best een gave “mat” van BMW zelf en die laat je in je oprijpad straten, je 5 hybrid zet je daar met het linker wiel (dacht ik) boven en de volgende morgen is hij opgeladen. Erg gaaf, het is zelfs zichtbaar op de parkeer Camera’s zodat je altijd goed staat.

Ik rij elektrisch van hetzelfde merk een moet dus nog stekkeren en het komt regelmatig voor dat ik al bellend thuis kom en die stekker dan vergeet, met een half opgeladen auto als gevolg. Dat zou de plaat kunnen oplossen.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 3 januari 2020 19:21]

U bent goed op de hoogte blijkbaar ...

Wireless electric car chargers to be installed on Britain's streets next year meaning owners don't need to plug in
Trials of induction pads to take place across London, Midlands and Scotland
They will be installed in residential streets, car parks and taxi ranks
Pads are sunk into the ground and pump out an alternating electromagnetic field
This is converted into electricity when a vehicle is parked on top of it


https://www.thisismoney.c...alled-UK-spring-2020.html
U bent goed op de hoogte blijkbaar ...

Wireless electric car chargers to be installed on Britain's streets next year meaning owners don't need to plug in
Trials of induction pads to take place across London, Midlands and Scotland
They will be installed in residential streets, car parks and taxi ranks
Pads are sunk into the ground and pump out an alternating electromagnetic field
This is converted into electricity when a vehicle is parked on top of it


https://www.thisismoney.c...alled-UK-spring-2020.html
en welke auto's hebben die mogelijkheid ?
Have you actually TRIED reading the article?

"Many existing electric vehicles can be retro-fitted with the technology to enable them to use the wireless chargers, while many models coming out in the coming months will already have the capability built in.
'many' dat is leuk maar zegt nog niks over welke.
Toch iets verder kijken dan je neus. 2 berichten hieronder worden merken vernoemd :O
"Retro-Fitted" ja

Net zoals je audiosystemen tegenwoordig kan 'retro-fitten' in je nieuwe auto
Een automaker maakt een bepaald aerodynamisch ontwerp, die gaan geen rekening houden met een "externe adapter" die je achteraf gaat onderbouwen.

Dat is het kip-ei verhaal, waar de kip gewoon blijft doen wat hij wilde doen ... eieren leggen, en evolueren
Benieuwd wat er gebeurd als je er je telefoon op legt! 1, 2 BAM! vol! (of in de fik gok ik hehe)

Edit: Grapjes worden meteen afgestraft met een -1.. welkom op het altijd vriendelijke Tweakers.

[Reactie gewijzigd door DonJunior op 4 januari 2020 06:46]

Hmm, techno hooliganism. Ipv. vuurwerk afsteken leg je een speciaal geprepte metalen staaf op die mat met een chipje van een cheap chinese telefoon op die mat en daar heb je gratis vuurwerk en een hoop gesmolten metaal. Het nieuwe bushokjes slopen.
Aan de terminologie die je gebruikt wordt duidelijk dat je er niet écht veel verstand van hebt, no offence. Want een woord als 'wattage' dat gebruikt een techneut niet.

Verder zeg je dat de auto niet tegen de grond staat met zijn lader, maar dat is natuurlijk enorm simpel op te lossen door een van de twee te laten bewegen of anders te vormgeven. Als we 50 jaar geleden al een mens op de maan konden zetten dan moeten we de combinatie zender-ontvanger ook wel dichterbij elkaar kunnen brengen lijkt me :)

[Reactie gewijzigd door BFmango op 4 januari 2020 10:07]

Inderdaad, voor auto's zou dit wel een voordeel zijn. En het voorkomt meteen dat mensen zo beroerd parkeren dat je ook niet meer in de vakken ernaast kunt staan.

Maar voor telefoons, tja ik gebruik het alleen in de auto omdat het gewoon gevaarlijk is om tijdens het rijden die plug erin- of eruit te frotten. Waterdichtheid kan nog een voordeel zijn. Slijtage aan de poort, nooit last van, maar ik let ook een beetje op dat er geen spanning op de kabel komt...
Is een hele simpele oplossing voor in de auto... prik hem in voor je gaat rijden. Je mag je telefoon sowieso niet in de hand pakken als je aan het rijden bent.

Ik vind zelf het draadloos laden op mijn bureau wel handig omdat ik de telefoon zo even kan pakken als er een berichtje of zo binnenkomt zonder gelijk aan een draad te hangen. Even kijken wat het was, en ik leg hem weer terug op zijn charger. Enige nadeel is dus dat je hem redelijk precies terug moet leggen, iets wat dit matje op zou moeten lossen.

Wat betreft de poort, ik heb zelf ook met oudere toestellen eigenlijk nooit last gehad van slijtage aan de poort, maar nu bij mijn Galaxy S9+ heb ik wel heel erg last van stof in die poort. Iets aan die USB-C poort is ontzettend uitnodigend voor pocketlint lijkt het. En dat wordt dan iedere keer dat je een USB stekker in prikt (want dat doe ik dus net in de auto wel en soms op het werk) lekker aangestampt totdat het zo vol zit dat je USB stekker er niet goed meer in past. Bij vorige toestellen had ik dat ook wel eens, maar dat was dan vrij makkelijk er uit gevist, in die USB-C poort wordt het op een of andere manier zo hard aangestampt dat het er ook echt nauwelijks meer uit wil. Met een naald lukt het wel maar toch niet zo'n fijn idee om daarmee in die poort te vissen.
Ze bedoelden niet het draadloos opladen van de telefoon in de auto... maar het draadloos opladen van de auto zelf (dus met een spoel in het betton op de parkeerplek) ;)
Lees even opnieuw waar ik op reageer.
Goed punt :D

hahaha sorry
<quote draadloos laden op bureau>
Om die reden ben ik bij mijn upgrade van een micro USB telefoon naar een USB C telefoon van een 2 meter kabel naar 3 meter gegaan. 2 meter haalde vanaf het oplaadpunt bij m'n bed mijn bureau net aan, terwijl 3 meter dat ruim doet, super handig! Ook heel handig als je ergens bent waar het stopcontact ver weg zit.
Gelukkig heeft mijn nieuwe telefoon ook een grotere batterij, waardoor het dus minder vaak voorkomt dat ik hem overdag moet opladen. Helaas heeft hij ook überhaupt geen draadloos opladen, dus met iets anders dan een kabeltje wordt het bij mij lastig... :Y)
Ik snap de gewoonte van des nachts opladen nooit zo. Je weet dan zeker dat hij altijd "te lang" aan de lader ligt, en als er iets misgaat kan dat ook maar beter overdag gebeuren. De meeste mensen zitten overdag ook wel een paar uur op dezelfde plaats.
Helaas heb ik die luxe niet. Soms kom ik thuis om te eten, douchen, en daarna direct te slapen. Als ik dan om 16:00 al een lege batterij heb... Overdag verplaats ik vaak, en wanneer ik dat niet doe zit ik in een ruimte waar ik liever niet mijn telefoon 3+ uur laat liggen. Overigens laad ik mijn telefoon wel op 1A zodat hij niet al te snel vol is. Combineer dat met vaak te laat naar bed gaan en het valt naar mijn mening wel mee. :)
Het heeft in sommige scenarios voordelen. Ik loop regelmatig weg van mijn bureau met telefoon, en kan hem zo weet terug leggen.
Aansluiten zou ik minder snel doen over de dag heen.

Het is geen must, puur luxe en gemak.
Zoals heel veel dingen in de wereld.
Steeds van de lader halen en weer terugleggen is over ‘t algemeen op lange termijn funest voor accu’s als deze (bijna) volledig geladen zijn.
Lion accu's hebben geen geheugen, die mag je zo vaak van de oplader trekken en er weer aanhangen als je maar wilt. Het enige wat echt erg schadelijk is is ze helemaal leeg trekken en dan ook nog een tijdje leeg laten. Opzich kan je ze ook beter niet verder opladen dan 80÷. In elk geval beter vol dan leeg! En voor 30 seconden aan de lader maakt echt niets uit!
Eigenlijk spreekt dat elkaar een beetje tegen, het maakt niet uit hoevaak en lang je hem eraan hangt - maar het liefst hou je hem wel onder de 80% :P Ik ben het ermee eens dat je ze het beste tussen 20-80% kunt houden, en als je apparaat het aanbiedt om tot 80% te laden en dan te stoppen: dan maakt het inderdaad vrijwel geen hol uit wat je doet met het ding en vaak regelt het batterijmanagement dan zelf wel of ie constant wordt geladen of niet (ook om netjes trickle-charging te voorkomen). Maar ze op 100% houden en dan constant aan de lader, er weer af en er weer op met bijv. 99% en weer naar 100% laden is dus niet bepaald goed voor je accu. Dat maakt op de lange termijn wel degelijk een verschil. :)

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 3 januari 2020 18:26]

Dat vangt de software grotendeels op door nooit het maximale en minimale uit een batterij vrij te geven aan de gebruiker
Behalve dat software dat uit reclame-overwegingen meestal niet doet. Een 4,2V accu moet liever nog tot 4,3V volgestampt worden dan tot 4.1V (zoals Nokia vroeger deed). De slijtage bij laden boven 90% is dus wel degelijk een feit. In de praktijk leg je hem meestal niet terug op de lader als hij zo goed als vol is, maar langere tijd vol op de lader laten liggen is meestal net zo slecht. Het laden stopt weliswaar, maar hij blijft wel vol.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 3 januari 2020 18:46]

Zo werkt het bij elektrische auto’s, daarom gaan die batterijen ook zo veel langer mee. Bij telefoons vooralsnog niet.
Mijn iphone 8 (Ios 13) gaf mij laatst de melding dat hij ivm mijn laadgedrag maar tot 80% gaat laden om de accu te sparen.

Ik maak de accu dan ook zelden leeg over de dag en vind het niet storend.
Waar komt dat eigenlijk vandaan? Ik lees veel mensen hier op Tweakers schrijven dat je telefoon tussen de 20 en 80% moet blijven want anders gaat alles kapot.
Maar is dat ook ergens een keer onderzocht en onderbouwd? Zouden leveranciers niet sowieso rekening houden met dit soort batterij tekortkomingen en dus softwarematig al zoiets inbouwen? Dat je op je scherm ziet dat je 100% vol bent maar dat de accu eigenlijk maar 80% echt gevuld is?
Apple doet inderdaad softwarematig aan regulatie van het opladen om je batterij te sparen. Sinds iOS 13.

https://www.howtogeek.com...attery-by-charging-to-80/
Klopt alleen heb ik dit persoonlijk nog nooit in actie gezien.

Ik vraag me dan ook af of het wel echt werkt.
Dit gaat niet per se om tot 80% te laden, maar om langzamer laden als je hem bijv snachts aan de lader legt. Hitte is namelijk ook funest voor een accu. En als de telefoon pas op 100% is vlak voor je hem weer van de lader pakt is dat ook veel beter dan dat hij zich meteen helemaal volpompt en vervolgens de hele nacht ligt te druppelen met 100% lading.
Ik geloof dat het “officieel” eigenlijk tussen de 40 en 80% is, maar tussen die 20 en 40 lijkt niet bijzonder veel verschil te zitten maar is wel meer werk, dus kiest men vaak voor 20-80 als advies.

Een leuk artikel over van alles mbt discharges en cycles: https://batteryuniversity...g_lithium_based_batteries

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 3 januari 2020 19:54]

Het is niet zozeer dat alles kapotgaat, maar dat de accu in een lage of hoge laadtoestand sneller slijt. Dat is vrij algemeen bekend onder accufabrikanten en zal ook in diverse application notes staan. Als je de discipline ervoor kunt opbrengen zou je het zelf ook langjarig kunnen onderzoeken door twee identieke telefoons verschillend te laden.

Mijn Nokia E6 laadt bijvoorbeeld standaard maar op tot 4,1xx volt, in de praktijk ergens in de buurt van 90%. Na bijna 8 jaar nog steeds met de originele accu. Een even oude Samsung heeft er in die tijd al 2 of 3 versleten. Geen identieke telefoons en geen identiek gebruik, maar na 8 jaar zou je wel het vermoeden kunnen uitspreken dat ze bij Nokia toch iets goed deden.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 4 januari 2020 14:53]

Mijn voroge telefoon had een kapotte laadpoort. Scheelde me toch weer een euro of 40 (draadloze lader kopen ipv poort vervangen).

En zo laden wel meer mensen draadloos omdat hun poort kapot is
beste m1999,
Eyeopener:
Ik heb 2 jaar gedacht dat de laadpoort van mijn S7 defect was. Dit was voor mij een goede reden om draadloos te laden en ook draadloze oortjes te kopen want de koptelefoonuitgang was ook defect dacht ik.

Toen kreeg ik een tip van een collega die een vriend heeft die zich gek verdient met het oplossen van deze fysieke connectieproblemen bij mensen met een telefoon die altijd in een broekzak zit!. Vraagt daar 75 piek voor en lacht elke keer weer als iemand met deze klacht komt.

Oplossing,
Gebruik een veiligheidsspeld of paperclip en peuter het stof uit je fysieke poorten, even flink blazen daarna, 2 minuten werk en ze zijn gewoon weer als nieuw en werkzaam.

Niet te geloven, ik haalde uit mijn mini-usb-poortje en hoofdtelefoonuitgang per poort een kubieke cm stofpluis, navelpluis, zo als mijn collega het heel vies noemde. _/-\o_

Succes!
Ja, heb zo weleens een tablet gefixt (nou bleek achteraf de connector van de poort versleten en de accu daarbij nog). Heeft t toen weer een paar maanden gedaan.

Mijn vorige telefoon start nu alleen nog maar draadloos op zonder 100% van de tijd te bootloopen en accu nr 2 was na 3 maanden weer dood. Met bedraad laden wilde die gewoon niet meer op het einde. Alles geproveerd, ook een beetje uit elkaar zitten schroeven, schoonmaken, etc. Oh ja, dat was een LG G4, dus nog een wonder dat die het 2 jaar heeft volgehouden 😂.

Maar denk dat andere mensen dat heel veel geld gaat besparen :)

En ja, ik sloop gewoon alles. Overigens moet ik die tip ook eens aan mijn moeder geven, bij haar vallen de laders gewoon uit haar telefoon en zij kan dan weer niet draadloos laden helaas
De gemiddelde spoel in de telefoon is hooguit de dikte van een doorgaans A4tje. Moet zeggen dat ik het echt heerlijk vind om m'n telefoon 's avonds op.mn nachtkastje te leggen en geen kabel in te hoeven pluggen. Eerste wereld luiheid maar ik heb het graag.
Opzich heb je gelijk, het is een luxe probleem, hoewel bij vorige telefoons van mij de meeste wear and tear rondom de oplaadpoort te zien was. Per ongeluk achter de kabel blijven hangen terwijl hij aangesloten is, of in het donker erin frotten wil nog wel eens funest worden na een poos. Dus dat probleem heb je met draadloos niet. Ook fijn is dat ik mijn usb-c oortjes erin kan laten terwijl hij op m'n bureau oplaad. En mijn smartwatch kan alleen maar draadloos opladen. Dus ik snap wel dat mensen dit willen.
De aansluiting op de telefoon gaat minder snel kapot.
De kabel zelf gaat minder snel kapot.

Er is dus minder slijtage.
Vond ik ook altijd, maar in de auto vind ik ‘t toch behoorlijk relaxt.
De oplaadspoel voor de meeste telefoons zijn zo dun dat het voor het ontwerp van de telefoon vaak niets uit maakt, deze zijn bijvoorbeeld voor de meeste telefoons rond de 0.3 mm dik en zijn dan in combinatie met NFC.

De grootste redenen van een dikkere telefoon zijn de accu en de camera's (vaak ook nog een camera bump).

Hier kun je zien hoe dun de coils soms zijn: https://www.youtube.com/watch?v=kNPeCyCf1eo
Het is een luxe waar ik aan gewent ben geraakt met mijn Samsung S8+ en die nu ook dan zoek in een nieuwe telefoon.

Wat het voor mij doet is dat ik thuis kom, ik leg mijn devices op de oplader (mobiel, watch, oordopjes) en deze staan op een kasje in de woonkamer. Als ik dan thuis even mijn telefoon wil hebben pak ik hem even makkelijk op, doe mijn ding en leg hem weer terug.

Ik denk dat het een beetje het zelfde is met je lampen bedienen met een afstand bediening, als je het niet heb denk je echt, hoeveel moeite is het nou om even naar die lamp te lopen, maar als je het heb ervaar je het echt als een luxe.
Dacht ik ook tot ik een lader voor draadloos laden kreeg. Ik wil nu echt niet meer terug. Kabeltjes netjes weggewerkt, opgeruimd bureau. Perfect.
Die oplaadspoel op de telefoon is niet dik, maakt de toestellen ook niet dikker.
En of je nou een gewone oplader gebruikt of een draadloze, je hebt er hoie dan ook 1 apparaat voor nodig.
Voordeel van draadloos is dat je gewoon je telefoon er op legt of op zet en je hoeft je geen zorgen meer te maken over stroom.
Ik heb zelf een stand van Samsung, kan de hele dag m'n scherm aanhebben terwijl de batterij opgeladen wordt.
Als ik van huis ga, telefoonpakken en weglopen, kom ik weer thuis telefoon neerzetten en de batterij wordt weer opgeladen.
Als er gebeld wordt ook, kan ik ook m'n telefoon oppakken en zo de deur uitlopen indien nodig, hoef ik me geen zorgen te maken over een draad.
En over draden gesproken, kabelbreuk is ook geen issue en de USB aansluiting opd e telefoon kan ook minder snel afbreken.

Bedraad opladen heeft geen meerwaarde ten opzichte van draadloos.
uhh, mijn nexus 5 is zo dun als het maar zijn kan, in tegenstelling tot mijn OPPO Reno Z die helaas geen draadloos laden heeft wat ik toch wel een enorm gemis vind. Ik denk dat jij nogal een verkeerd beeld hebt van hoe dik die spoelen in de smartphones zijn.
Op zich is het niet veel moeite, maar als het voor vrijwel dezelfde prijs kan en ongeveer net zo snel laad, waarom niet? Dat is alsof je ook in een auto zonder airco kunt met de leus "je kunt de ramen toch ook gewoon open zetten?". Ja dat kan, maar dat is toch niet tof?

Ik heb een mooie lader op mijn bureau staan en gezien ik toch veel uren achter een PC zit, is het heel handig om hem erop te leggen en mee te nemen voor meetings of als ik naar de WC ga. De drang om hem achter te laten is dus kleiner (en vergeet je hem dus niet). Dit staat overigens los van hoe verslaafd je eraan bent. Ik wil wel gewoon bereikbaar zijn, maar kan prima uren zonder op het scherm te kijken...

Ook bij bed, in de auto en bij de bank kun je prima locaties hebben om draadloos te laden. Het is niet alleen het aansluiten, vaak moet je ook nog ergens het kabeltje vandaan halen. En soms blijft deze hangen, heb je hem niet goed vast of whatever. Kans op kabelbreuken is ook lager en de aansluiting blijft langer goed en netjes. Plus geen krassen of strepen van de pogingen om hem erin te doen toen je net niet goed keek. Zodat het er niet uit ziet als een deurslot wat al 10 jaar erin zit.

En voor de snelheid hoef je het ook niet te laten. Elke keer als de snelheid per kabel omhoog lijkt te gaan, gaat ie voor draadloos laden ook weer mee. Het duurt elke keer maar een paar minuten meer op de hele lading en is dus verwaarloosbaar in laadtijd. Tenzij je heel vaak op de minuut nauwkeurig aan het laden bent, zul je daar geen last van hebben (met als kanttekening dat je dan wel officiële laders het beste kunt gebruiken, gezien daar de ondersteuning voor de hoogste snelheid wel aanwezig is). Het is een beetje alsof je cruise control adaptief wordt en je dus comfortabeler rijdt. Het is alsof je de verlichting van je auto of de ruitenwisser niet meer aan hoeft te zetten omdat ie automatisch gaat. Sure het kan automatisch, maar het werkt gewoon heel gemakkelijk en het is toch weer een klein beetje ergenis die je helemaal kwijt bent. Zeker als je op een gegeven moment op meerdere plekken een lader hebt liggen, is het gewoon heel gemakkelijk.

Momenteel is de accu van mn S10 op 40% en zegt ie dat ie in een uur en 3 minuten weer vol zit. Helemaal prima dus. En ernaast ligt mn smartwatch die op 48% zit en in 1 uur en 43 minuten vol zal zijn.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 3 januari 2020 21:44]

Dat dacht ik ook tot ik een draadloze oplader voor m’n telefoon kocht, het is zo’n ding waarvan je denkt dat het onzinnig is tot je het gebruikt.

Niet dat draadloze laden het ultieme voorbeeld is maar ‘het is goed zoals het is’ komt er bij ‘de mens’ niet echt in. Anders zaten we nu nog steeds in grotten met wat vuur mooie rotsschilderingen te maken.
In een werkweek zit ik per enkele reis een uur in de auto ik heb een draadloze oplader in mijn auto en hoef mijn iPhone niet op te laden behalve dus draadloos in de auto in een Dock waar ik hem toch al in zet voor Waze etc,
Je weet pas wag je mist, als je het echt leert kennen.
Ik zei helzelfde wat jij nu zegt, totdat ik het probeerde.
Laden zonder stekkers, zonde kabels is echt veel fijner.
Moet je hun vrouwen/vriendin vragen ;)
Warmte = verlies dus dit soort methoden van laden is (nog?) niet efficiënt. Is het in de huidige wereld waarin continu gesproken wordt over het (te veel aan) verbruik van energie wel geoorloofd om zoiets uit te brengen?

Ooit wist een leraar al te vertellen dat iedereen energie wil besparen totdat "de videorecorder / tv / smartphone / enz.) maar wat minder gebruikt moeten gaan worden...
Mee eens, merkte ik mijn andere reactie hier ook op. Iedereen wil energie besparen zolang het maar niets kost:
- Iedereen wil in een elektrische auto rijden, zolang dat maar voordeliger (op dit moment in bijtelling) is dan een brandstof wagen
- Iedereen wil overal vol bereik, maar geen zendmast op zijn dak (maar wel 3 Wi-Fi punten in huis, en dan ook nog in Mesh zodat die continue onderling staan te zenden en het verkeer tot 3 keer door de lucht gaat)
- Iedereen wil zonnepanelen, maar dan wel voor een consumenten tarief kunnen terugleveren (salderen).
- Vliegvakanties zijn nog nooit zo populair, even weekendje stedentrip met het vliegtuig. Wordt steeds meer gedaan.
- Met de auto naar het werk, ook al is dat binnen 10km (wat je in mijn ogen ook prima op de fiets zou kunnen doen en een enorme positieve impact op het aantal auto's op de weg en uitstoot zou hebben).

Voor comfort en luxe zetten we het milieu graag even aan de kant.

[Reactie gewijzigd door jongetje op 4 januari 2020 09:28]

Lees je reactie nu pas. Mooie aanvulling. Nu nog de overige 80% (grove schatting, maar gaat om het idee) zover krijgen.

Daartegenover staat een overheid die "boete" gaat heffen op je oudere (diesel) auto omdat je vervuilender zou zijn terwijl je zuinig bent op je (al dan niet nieuw) gekochte auto en wellicht nauwelijks kilometers maakt.

De nieuwe diesels stoten dan mogelijk tot 120 keer minder uit, maar wat als ze 300 keer meer kilometers maken?

Ook komt dit soort zaken keihard aan bij de mensen die het (veelal althans) niet al te breed hebben en wel zuinig moeten zijn op hun 2e / 3e hands auto.

Vol bereik, graag, maar hoeft zeker niet op hoge snelheid waardoor er veel masten nodig zijn. Gewoon een SMS / telefoontje is prima. De rest kan wel via WiFi...

Vliegvakanties? Nee, dank je. Buiten de stress van zo'n vliegveld heb ik geen behoefte aan "snel snel" tijdens vakantie en al helemaal niet aan "een weekendje ergens ver(der) weg". Er is meer dan genoeg te zien dichtbij. Verder weg minimaal 3 weken op het gemak.

Fiets naar werk, graag. Was bij laatste baan wel erg lastig en volgens mij ook heel erg omrijden. Daar ligt nog wel een aandachtspuntje (evenals bij OV).

Ik houd rekening met milieu, ook qua comfort, maar merk ook duidelijk dat het soms lastig is. Wat laat je en wat laat je niet? Maar goed, je gezond verstand gebruiken bij verbruik van energie (dus die lampen uit als het kan en de kachel ook wat lager) zit er gelukkig wel in. Geen smart home voor nodig, gewoon GBV (Gezond Boeren Verstand).
Tegenwoordig kan ik met een snellader met kabel heel snel genoeg procent krijgen om een groot deel van de dag door te komen. Als er binnenkort binnen 10 min een hele lading kan worden gegeven dan slijten de poorten ook al een stuk minder.
Je kunt voor je batterij juist beter langzaam laden. Bij snel laden ontstaat (meer) warmte en daardoor slijt je batterij.

Daarnaast, hoe erg is het om er een kabel in te steken. Ik verbaas me erover dat aan de ene kant alles efficiënter, energie zuiniger moet en aan de andere kant vliegen de oplossingen je om de oren wat juist allemaal (extra) energie kost:
- Draadloos laden is minder efficiënt dan met een kabel. Waarbij de lader ook continue onder spanning moet staan om op een telefoon te wachten om te laden
- "Vroeger" (5 a 10 jaar geleden) fietste iedereen op eigen energie en nu vliegen de elektrische fietsen (letterlijk) om je oren (en neemt overgewicht ook toe).
- Hoofdtelefoons werkten prima met een kabeltje, nu is dat ook draadloos met de bijbehorende miljarden extra batterijen
Een poort slijt vooral voor het in en uittrekken van de kabel, niet van de lengte van de laadtijd. Maar ook draadloos laden wordt telkens beter, dus dat argument valt ook weg. Maar de grootste nood is nog altijd een grotere accu die daadwerkelijk meerdere dagen mee gaat en je met een enkele lading in de nacht alweer voldoende hebt. Zoals voor de smartphones het geval was.
Heb een jaar of 7 geleden een plaat gekocht van Panasonic die detecteerd waar jij je qi apparaat neerlegt en vervolgens de spoel naar die van je apparaat verplaatst.
Is dat een Panasonic Chargepad QETM101K?

Want dat lijkt al een ouder apparaat te zijn maar slechts 1 apparaat tegelijkertijd te kunnen laden?
Ja, en ja gezien ik het 7 jaar geleden kocht is het inderdaad al wat ouder. Punt is meer dat ik dat een leukere oplossing vond en het ontwerp aan te passen zou zijn voor op zijn hoogst twee tegelijk. Maar nog leuker als dat dus in een nachtkastje ingebouwd is. (desnoods twee helften om het een simpel ontwerp te laten blijven)

[Reactie gewijzigd door TWeaKLeGeND op 3 januari 2020 20:36]

Dat is best hip voor iets van 7 jaar oud :)
Deze MFi-gecertificeerde stick kan alle generaties van de Apple Watch laden.

Geen Android dus?
De stick alleen MFi. Android kan je gewoon op de mat leggen
Denk dat ik nog even verder zoek naar een andere dan :)

Maar ik wil graag mijn horloge met die vette usb stick opladen natuurlijk :)
2 telefoons, 2 horloges en mn dopjes...past net denk ik...al ben ik benieuwd of alles dan ook echt wordt opgeladen.
Ik vind het een gemiste kans, vind de usb uitbreiding erg tof.
Zo ingewikkeld is het niet.

Boven staat een bed waar ik met mijn vriendin in slaap. Daar hebben we nu zo'n 4 verschillende laders staan en willen wel graag terug naar 2 of als kan 1 lader.
1 centrale lader zou het mooiste zijn, die zonder gedoe alles op kan laden.

Komt neer op:
2 smarphones en 2 smartwatches.
1 van ons heeft ook draadloze oordopjes.
Soms komt er een zakelijke telefoon bij als we storingsdienst hebben, dus 3 smartphones.,
Dat zal ook zo blijven want beide dual sim telefoons zijn bezet...tijd voor e-sim :)
Hee wat leuk, in de Q&A T.net podcast van Kerst kwam dit onderwerp nog even langs; leuk om te zien dat er vrijwel direct daarna een soortgelijk product uitkomt waarmee dit mogelijk is! Twee devices is voor nu een prima start, hopelijk ontwikkelt dit snel naar meer variatie!
Super nice, zeker ook die opstaande Watch lader. Met een gesloten bandje is liggend niet fijn!

Ik vind de prijs veel te hoog. Ik ben aan het overstappen naar draadloos laden en zou dit op het werk, in de huiskamer en in de slaapkamer willen. Maar dan word het echt belachelijk duur.
(Voor Watch, Phone en Earbuds.)
(overigens heb ik maar 1x de Watch lader nodig. Dus niet 3x)

[Reactie gewijzigd door World Citizen op 3 januari 2020 18:16]

Mijn telefoon is kapot bij het oplaadpunt per kabel dus voor mij is draadloos een uitkomst.
140 Euro vind ik wel heel erg veel geld voor een apparaat om je telefoon op te laden, zeker wanneer je het gewone laadapparaatje bij de telefoon geleverd krijgt. Een normaal draadloos oplaadapparaat is voor nog geen tientje te koop. Ik ben klaarblijkelijk geen must have man voor gadgets.

Kies score Let op: Beoordeel reacties objectief. De kwaliteit van de argumentatie is leidend voor de beoordeling van een reactie, niet of een mening overeenkomt met die van jou.

Een uitgebreider overzicht van de werking van het moderatiesysteem vind je in de Moderatie FAQ

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.



Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee