Systemen en sites GWK Travelex werken niet door 'virus'

De systemen en websites van wisselkantoorbedrijf GWK Travelex werken niet door een 'virus', zo meldt RTL Z. Het is onbekend om wat voor malware het gaat. De Nederlandse site toont een errorpagina van Asp.net.

GWK Travelex heeft de sites zelf offline gehaald 'om verdere schade te voorkomen', meldt RTL Nieuws. Een woordvoerder van het Britse moederbedrijf bleek niet bereikbaar voor Tweakers. Geld fysiek wisselen op wisselkantoren kan nog wel, maar de systemen werken niet meer. De Nederlandse site toont een errorpagina van Asp.net van Windows IIS 7.5, uit de tijd van Windows Server 2008. De Britse site toont een simpele foutmelding die zegt dat de website snel weer zal functioneren.

Travelex zegt verder niets over het 'virus', dat sinds oudjaarsdag in de computersystemen zit. Bij veel uitbraken van malware bij bedrijven en organisaties in de afgelopen jaren gaat het om ransomware. Omdat veel bedrijven betalen, is dat een lucratief verdienmodel voor criminelen. Het is onbekend wanneer de sites en systemen van GWK Travelex weer online zullen zijn. GWK Travelex heeft in Nederland zo'n vijftig vestigingen, het moederbedrijf heeft er wereldwijd ruim 1400.

GWK Travelex errorpagina, 2 januari 2020

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

02-01-2020 • 15:30

63

Reacties (63)

Sorteer op:

Weergave:

Ik moest toevallig vanochtend dollars hebben i.v.m. een aankomende vakantie. Op Tilburg CS wist de madam van GWK me te vertellen dat ze er al drie dagen last van hadden. Tegen de laatst bekende koers kon dollar's krijgen, verder konden er geen transacties worden uitgevoerd of valuta's worden gewisseld.
Veelal is pinnen op locatie (aankomst in USA) goedkoper tegen welke tarief GWK het kan aanbieden. Die 3 USD pin kosten erbij gerekend is het alsnog 99% van de keren goedkoper :) . En kiezen dat het omgerekend gaat worden bij de bank en nooit op die automaat zelf. (dus USD / USD blijven klikken).

Of neem een gratis creditcard als Revolut! Gratis XXX USD per week pinnen en via de app kan je zelf voor de middenkoers (bijna) je euro's omzetten naar USD . En dan met je kaart overal betalen zoals je in Nederland doet. Kijk eens naar die opties :P

[Reactie gewijzigd door DesertFoxNL op 23 juli 2024 17:35]

Dat klopt, maar als je bijvoorbeeld naar tanzania gaat dan is er maar 1 apparaat waar je dollars kunt krijgen, waar iedereen van gebruik wil maken omdat je alleen dollars in tanzania shilling kunt omzetten dan kun je beter het zekere voor het onzekere nemen en bij gwk al dollars halen. Ja dan betaal je teveel maar wat moet je anders.
Op Schiphol heb je ook ABN-Amro pin automaten die USD uitgeven. Daar kan je met je USD account gekoppeld aan je Revolut! Card van je USD deel van je rekening pinnen. Enige conversie die je hebt gedaan is zelf in de app van Euro -> USD . Daarna trek je USD uit de automaat op Schiphol. Al weet ik niet wat die automaat aan pinkosten aan het rekenen is. Maar de conversie is al ervoor gedaan op je eigen account, dus daar zitten als het goed is geen kosten aan verder. Alleen de pinkosten van de ABN ,

Ze staan op verschillende locaties op schiphol. Meestal aan het begin van de pier.

p.s. deze USD pinautomaten zijn nog altijd duurder qua pinkosten dan lokaal, maar ik snap je voorbeeld van Tanzania. Dan loont het USD pinnen vanaf USD account wellicht wel op Schiphol.
:)

[Reactie gewijzigd door DesertFoxNL op 23 juli 2024 17:35]

En hoe zit dat op andere vliegvelden? Schiphol is namelijk niet het enige vliegveld in Nederland. Zijn er daar ook van dat soort automaten?

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 23 juli 2024 17:35]

Vanaf Eindhoven, Maastricht of Rotterdam gaan niet zoveel vliegtuigen naar de US of Tanzania. Ongeveer 0 om precies te zijn.
Maar de persoon die dit draadje opende had het over dollars, dus dat zou ook een ander dollarland kunnen zijn. Er zullen vast wel vluchten naar *een* dollarland gaan vanaf één van de andere vliegvelden.

Bovendien kan het zo zijn dat je in bijv. Eindhoven of Maastricht woont en alvast dollars wilt hebben voordat je op Schiphol komt. Of reis je met een tussenstop op Schiphol (minder gebruikelijk, maar het is mogelijk). Of je weet dat er een enorme drukte is op Schiphol midden in de zomer of je houdt rekening met onverwachte drukte of een bepaalde storing, want dan heb je wellicht geen tijd meer om nog dollars op te nemen.
Dus dan kun je het alvast van te voren op het dichtstbijzijnde vliegveld opnemen. Is dat zo'n gekke gedachte dan?

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 23 juli 2024 17:35]

Nope, alleen vluchten naar Europa of net iets daarbuiten vanaf de kleinere vliegvelden in NL
99 van de 100 keer is naar gwk gaan gewoon een slechte keuze, allerlei scenario's verzinnen wat de 100e keer kan zijn maakt die verhouding niet anders.
Het ging hierboven om een geldautomaat van ABN AMRO die dollars uitspuwt; daar reageerde ik dan ook op.
De kwestie ging om gwk en het beter aangeboden alternatief was abn usa automaat op Schiphol. Jij stelt dat dat niet altijd een optie is en komt inderdaad met scenario's voor niet bij abn dollars kunnen pinnen.

Ja als je haast hebt en niet goed voorbereid bent kost van alles je te veel, ook valuta wisselen, dat is inderdaad het enige bestaanrecht van gwk (en dan is bestaansrecht alsnog een overstatement).
Meld je aan voor de gratis Transferwise creditcard. Zet Shilling op je Transferwise creditcard voor een belachelijke mooie wisselkoers en je betaald overal in Tamzania gewoon met je eigen kaart direct in Shilling.

Niks ATM, niks dollars, niks dure wisselkoers.
Gewoon shilling uit de pinautomaat trekken lijkt me dan handiger. Mpesa is er ook nog. Maargoed Tanzania was ook maar een voorbeeld dat iemand verzon om 'een use case' te verzinnen voor gwk.
Als je naar de USA gaat is dat idd de beste optie. Er zijn echter meer landen die het als valuta hanteren, waar het een stuk minder makkelijk is;).
In welk dollar land kan je niet pinnen dan? Welke dollars moest je hebben?

[Reactie gewijzigd door TWeaKLeGeND op 23 juli 2024 17:35]

Er zijn meer landen waar de dollar het betaalmiddel is, bijv. Canada en Australië. Dus wie weet bedoelde 'ie wel een ander dollarland?

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 23 juli 2024 17:35]

In canada rekenen ze graag een 1 op 1 relatie met de US dollar. 30% winst of kosten afhankelijk waar je staat bij de kassa is dan snel gepiept ...

Mijjn ervaring dat in Australie US dollars eerder worden gewisseld, maar niet in elk willekeurig restaurant/pomp/whatever..

Als je op vakantie gaat en je weet niet of je lokaal kunt pinnen of problemen wilt voorkomen is het meenemen van extra dollars en tegenwoordig ook euros een wijs besluit.Niet teveel meenemen anders krijg je weer gedoe bij het in en uitreizen van het land.
"Niet teveel meenemen anders krijg je weer gedoe bij het in en uitreizen van het land."

Maar die lat ligt meestal wel hoog. In Australië en Nieuw-Zeeland bijv. ligt dat op $10.000 per persoon. Dat neem je meestal niet zomaar even mee ;)
Zeker niet bij GWK je dollars halen, de wisselkoers die ze daar hanteren is echt belabberd en dan rekenen ze ook nog kosten (tot een bepaald bedrag). Liever pinnen bij een bankautomaat dus, ook al zijn daar ook kosten van toepassing.
Ik heb al op een aantal plekken gereisd in de wereld en niet iedere automaat wil je geld geven. In Bolivia ondersteunen een heleboel automaten geen buitenlandse kaarten, dan sta je daar mooi zonder contant geld met je pinpasje. Het is altijd handig om voor je reis een klein bedrag contant geld mee te nemen.

Stel dat de automaat op de luchthaven het niet doet, dan is het wel altijd fijn als je in ieder geval een bus of taxi naar het centrum kunt pakken.
Als er een bankautomaat is op de plek van bestemming. In sommige Afrikaanse landen heb je toch echt gewoon papier nodig bij aankomst.
Je kunt natuurlijk ook gewoon dollars pinnen op de meeste luchthavens. Ik weet dat het ook gewoon mogelijk is bij de ABN Amro op Schiphol namelijk, daar doe ik dat altijd.
Wat moet je met cash dollars dan? Transferwise creditcard met euros en dollars erop is gewoon helemaal gratis.

Krijg je een stuk meer dollars voor je euros dan de ABN ook. Kom je met je ING/Rabobank/ABN bij de ATM in US rekent eerst de Amerikaanse bank je $4 dollar en dan wil de Nederlandse bank ook nog eens €2,50 per keer. Terwijl met bijvoorbeeld Transferwise pas: helemaal gratis ATM/pinnen in USA.

ABN rekent de mastercard koers (dag 2% van je euros tov midmarket rate) en doet daar 2% conversie koersopslag bovenop. Ben je dus 4% van je euros al kwijt voordat je Nederland verlaten hebt. Als je dus €10.000 uitgeeft in dollars gaat er zo €400 naar je bank (ook als je daar via pin of je abn creditcard betaald).

Is echt niet meer nodig in 2020. Transferwise neemt genoegen met 1% dus €40.

Koersopslagen zijn nog steeds big business voor Nederlandse banken. Je kan niet vaak genoeg op reis gaan. Dus tenzij je het leuk vind om je bank flink mee te laten profiteren van je welverdiende vakantie buiten de eurozone, doet iedereen er beter aan zichzelf te trakteren op meer vakantie.

[Reactie gewijzigd door Malarky op 23 juli 2024 17:35]

Leuk, een +2 voor een verkapte reclame. Je tekst klinkt alsof je zelf bij dat transferwise werkt (nog nooit van gehoord overigens).

En eh, het grootste deel van de wereld werkt niet met dollars dus meestal heb je niks aan een betaalmiddel die naast euro’s ook nog dollars doet. Zit je alsnog naar lokale valuta te converteren, maar dan vanuit de dollar. Ik ga aardig wat op reis maar heb nog nooit dollars nodig gehad. De meeste plekken waar ze dollars accepteren, nemen ze ook euro’s. De VS als uitzondering uiteraard.
Hoe kom je aan dollars? Het idee van Tranferwise, Revolut en N26 is juist dat ze tientallen currencies ondersteunen. Direct vanuit de euro. Komen geen dollars voor aan te pas.
Als een beetje tweaker mag je wel kunnen googlen. Als een aanvalsreactie op iemands comment, mag je jouw waardeloze reactie wel verwijderen. Niemand heeft het hier in de comment tree over wisselen vanuit USD naar een andere valuta. Je hebt wel gelijk dat je in een land euro's cash direct kan wisselen, maar in sommige landen zijn er gewoon niet veel wisselkantoren.

Bovendien zal je in de andere comments zien dat meerdere mensen transferwise kennen. Het is gewoon een service met lage transactie kosten. Als je geld overmaakt naar een buitenlandse rekening waarbij je moet converten is de goedkoopste manier via transferwise.
GWX bestaat alleen maar omdat mensen niet 1x gegoogled hebben. Kijk even naar de tarieven die Transferwise hanteert en hun gratis mastercard en je schrikt je naar.

Nederlandse banken horen wereldwijd tot de meest competatieve ter wereld maar in vergelijking met Transferwise, N26, Revolut, etc is het niks.
GWK bestaat omdat ze ooit echt op de grens zaten en mensen het nog kennen van destijds.
Toch hartstikke goed dat er toch wel wat gewisseld kan worden. Gewoon op de oude manier met pen, papier en rekenmachine.
Ik zag gisteren al een briefje op het raam van GWK Travelex Utrecht Centraal dat ze op 31 december eerder waren gesloten in verband met een "wereldwijde internet storing". Geen woord over een virus.
Ik zag een paar maanden geleden een briefje bij de Subway hangen dat het personeel ziek was.. Dat heeft er nog anderhalve maand gehangen en toen ging de zaak definitief dicht..

Ik hoop dat GWK zijn klanten beter informeert! Dat verdienen klanten.

[Reactie gewijzigd door bilbob op 23 juli 2024 17:35]

Wat zouden ze dan meer moeten vertellen? Welke deelprocessen getroffen zijn en hoeveel engineers er mee bezig om het op te lossen? Welke klanten zitten daarop te wachten?
"wereldwijde internet storing" is gewoon bullshit. De waarheid zou al een stuk schelen.
Ze hoeven echt niet alle in en outs met mij door te nemen.. Maar behandel je klanten niet alsof het kleuters zijn..
Maar wat maakt het aan het einde uit of er internet storing staat of virus? Je kan er simpelweg niet wisselen.

Naast pure interesse zie ik ook geen enkele reden waarom je de exacte reden zou moeten weten.

[Reactie gewijzigd door Lagonas op 23 juli 2024 17:35]

Er kan wel gewisseld worden bij de meeste vestigingen. Alleen zoals het ging toen we nog niet afhankelijk waren van computers.
klinkt ongeveer even geloofwaardig :P
Het is wachten tot er weer een woordvoerder komt die zegt dat er hard aan gewerkt wordt en de systemen langzaam weer opgestart worden (net als bij de Universiteit Maastricht).Dat is standaard damage control. Vervolgens blijkt de situatie veel ernstiger dan ze willen toegeven.
Wat zou jij dan doen in zo'n situatie? Naar je klanten gaan en zeggen we hebben de boel gigantisch verkloot, ga maar naar een andere leverancier want wij deugen niet?
Volgens mij kan het bij de UM moeilijk nóg ernstiger...
Betalen en geen ontsleuteling? Betalen, ontsleuteling en over drie maanden weer versleuteld?

Kan wel wat bedenken.
Universiteit Maastricht schijnt uiteindelijk wel te hebben betaald. Een paar ton.
De totale kostenpost zal wel iets hoger worden (periode intensief beheer over de kerst, opschalen procedures, damage control. Juristen/persofficieren). Die gaan niet voor minder dan een miljoen of 8 klaar zijn.
Stel dat er twintig man zijn opgetrommeld. Wat zal het zijn? 100% opslag? Dan kom je nooit aan 8 miljoen.
En externe buros (fox-it) en de kosten voor het zorgen dat het niet nog een keer gebeurt (backups goed regelen over meerdere faculteiten). Dit is een dure grap.
Asp.net van Windows IIS 7.5, uit de tijd van Windows Server 2008
Hmmm 12 dagen voor de support erop vervalt............
Klopt. Op dit moment is het dus nog beschermd tegen lekken (mits GWK alles gepatched heeft uiteraard), maar over 12 dagen loopt het risico exponentieel op, doordat er geen nieuwe fixes meer uit komen.

Bedenkelijk dat er nog steeds websites met IIS7.5 (en dus Server 2008) online zijn, gezien de leeftijd en aflopende support.

Vind de getoonde pagina overigens wel slordig en weinig gebruiksvriendelijk. Beter had men een nette statuspagina gemaakt die voor niet-techneuten ook begrijpelijk zou zijn.
Over het algemeen is het zo dat als je nu nog Windows Server 2008 hebt draaien je hoogstwaarschijnlijk je patch proces ook niet op orde hebt. Als je dat namelijk wel zou hebben had je het wel al uitgefaseerd...
Misschien nog nooit in een bedrijf gewerkt?

Beetje rare aannames dat men hun patch proces ook niet op orde zou hebben.

Windows 2008 server word nog officieel ondersteund tot de 14e van deze maand. Zolang dat loopt kunnen bedrijven gewoon nog aan op security updates van het product.

https://support.microsoft...nd-windows-server-2008-r2

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door toro op 23 juli 2024 17:35]

Inderdaad Toro. Wij hebben op het werk ook nog servers op Windows Server 2008 draaien,
simpelweg omdat de programma's die erop draaien een hogere versie niet (meer) aan kunnen
en wij als bedrijf sommige data nog wel 7 jaar beschikbaar moeten houden.

Dat heeft niets te maken met het 'patch proces', want dat is bij ons up-to-date
Geen probleem zolang die niet aan het internet hangen. Zonder internet kun je nog prima 30 jaar oude software op een server draaien (in theorie).
Beter nog: een systeem van 30 jaar geleden aan het internet betekent dat het zo obscuur is dat er vrijwel geen hacks bekend zijn. De meeste hacks vinden plaats op basis van gemelde exploits. In 1990 waren dat er nog niet zoveel. Als je dan ook nog eens niet adverteert wat je draait valt het allemaal wel mee. Iig. uit eigen ervaring: mijn Amiga 4000 hangt zonder firewall aan het internet. Nog geen hack meegemaakt :)
Het heeft inderdaad meer te maken met het niet benoemen van. Ik weet zeker dat als bijv. Volkswagen morgen zou zeggen "we hebben in de fabriek 100 Amiga 4000's draaien en die zijn verbonden met internet" dat er diezelfde dag nog een groep hackers wat 4000's op de kop tikt om op zoek te gaan naar gaten die ze kunnen exploiten op VW's Amiga's.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 23 juli 2024 17:35]

Correct (deels: een a4000 kopen is een uitdaging op zich) ;-)
Ik hoop dan toch wel dat die servers niet meer van buiten beschikbaar zijn?
Still wereldwijd nog afhankelijk zijn van software dat zijn support verliest over 2 weken?
Ze hadden allang over moeten zijn.
Als jij nu nog, 12 dagen voor het verstrijken van de termijn, nog een nieuwe versie moet deployen (die blijkbaar wel getest is op Test en Acceptatie), dan heb je processen niet op orde. Al helemaal niet met processen die publiekelijk van buiten te bereiken zijn.
(...) ga het zelf is oplossen in de praktijk wereld ;)
Dat is precies wat ik voor werk al voor klanten doe. :Y)
Vreemde reactie op een site als deze. Ik denk dat een hoop bezoekers hier hun brood daar mee verdienen. Ik beheer ook servers en draai daar sowieso geen Windows op maar Linux (meestal Ubuntu 18.04). Maar collega’s die de kantoorautomatisering doen beheren wel een paar Windows servers en daar zijn ze nu naar de laatste versie aan het migreren vanaf de een na laatste (2016 -> 2020 ofzo? Ben niet zo uptodate met Windows versies). Dus ja, iemand die nog steeds 2008 draait vind ik een incapabele prutser.

MS trekt niet voor niks de stekker uit de ondersteuning, het is gewoon een stukje antiek. 2008 was een jaar dat IE6 nog de meest gebruikte browser was, en bestond Android niet of nauwelijks (iPhone was er net), om het in een timeframe te plaatsen. De wereld is flink veranderd in die 12 jaar.
Daar ben ik het helemaal mee eens.

Als ze nu nog moeten migreren, dan is de kans groot dat de antieke onderliggende software niet werkt op een nieuwere versie en/of dat delen van de software herschreven moeten worden en dat de kennis over bepaalde componenten ontbreekt (wat doet het precies en hoe zit het in elkaar).
Het zou me inderdaad niks verwonderen als de boel niet up to date is.
Ik ben benieuwd of bezoekers van de GWK site risico liepen op een overheerlijke malware besmetting..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.