Google Assistant kan in de VS gepersonaliseerd nieuwsoverzicht geven

Google heeft zijn stemassistent Assistant een nieuwe functie gegeven waarmee gebruikers kunnen vragen om een gesproken nieuwsoverzicht. Deze functie werkt vooralsnog alleen in de VS en in het Engels, en werkt op basis van voorkeuren en gegevens van de individuele gebruiker.

Deze zogeheten Your News Update werkt door in het Engels te vragen om het nieuws 'af te spelen'. Vervolgens komt er een mix van korte nieuwsverhalen, waarbij de keuze gebaseerd wordt op de interesses van de gebruiker, zijn locatie, de gebruikersgeschiedenis en zijn voorkeuren. Daarna volgen de grotere nieuwsverhalen.

Your News Update vervangt de huidige manier van het ontvangen van nieuwsupdates, waarbij een keuze moet worden gemaakt uit een lijst van nieuwsmedia, waarbij gebruikers in een gekozen volgorde nieuwsupdates krijgen voorgeschoteld die afkomstig zijn van die media. Dit is niet onderwerpspecifiek of gebaseerd op voorkeuren en gegevens van de persoon in kwestie, in tegenstelling tot de nieuwe functie.

Vooralsnog werkt de functie alleen in de VS en in het Engels. Google heeft hiervoor samengewerkt met ongeveer vijftig media, websites, en organisaties, waarbij het voornamelijk om Amerikaanse organisaties gaat. Volgens Google wordt de nieuwe functie vanaf volgend jaar ook naar andere landen uitgebreid, maar wanneer dat het geval is en om welke landen het gaat, is onbekend.

Door Joris Jansen

Redacteur

20-11-2019 • 08:24

35

Reacties (35)

35
35
14
2
0
19
Wijzig sortering
Dit is een ongewenste ontwikkeling. Het nieuws wordt aangeleverd op basis van oa automatische verrijkingen. Hier heeft Google software zelf besloten dat dit past bij de gebruiker. Zij maken jou en kneden je vervolgens met specifiek nieuws voor die gebruiker.
Of omgekeerd, je gaat nog meer in een bubbel leven omdat je enkel nieuws meekrijgt die jou aanstaat.
Mee eens, maar ik denk dat het grootste deel van de mensen dit nu zelf ook al doet. Het feit dat jij hier op tweakers zit en waarschijnlijk niet op websites met nieuws over de zorg/dierenwelzijn/whatever is hier al een voorbeeld van. Bovendien lezen veel mensen al uit een bron, ware het de nos, nu.nl, volkskrant. Er zijn maar weinig mensen die niet enigsinds in een bubbel leven. In bijvoorbeeld de VS is dit nog extremer, met uitgesproken rechtse en linkse TV kanalen en kranten.
De hele personalisatie hype begint steeds ergere vormen aan te nemen.

Allemaal voor de gebruiker zeggen ze maar ik als gebruiker kan het missen als kiespijn.
Dan gebruik je het niet, dat is niet heel moeilijk...

Daarnaast is dit geen nieuwe ontwikkeling, al sinds we een zelfs gekozen abonnement op kranten kunnen brengen, zit je al in een eigen bubbel.
En met internet is dat alleen maar sterker geworden, ook jij leeft al in je eigen bubbel..
Het gaat mij er niet zo zeer om of ik het zelf gebruik. Het probleem wat ik hier mee heb is dat dit de polarisatie in de maatschappij vergroot.

Ook groepen als de Flat earhers en anty vaxxer wordt hier groter mee (tenminste dat is waar ik bang voor ben).
Omgekeerd hoef je die onzin niet te horen in jouw bubbel.
Dan gebruik je het niet?? Die keuze ligt bij de bedrijven en niet bij de gebruiker...

Je kan hooguit wat doen met zaken zoals addblockers zodat ze je moeilijker kunnen tracken.

Daarbij voorkom je daarmee alsnog niet dat bedrijven grote invloed hebben op de massa.

[Reactie gewijzigd door Barsonax op 23 juli 2024 15:52]

Klopt, je kan zelf kiezen welke krant je leest en daarmee de kleur bepalen van het nieuws dat je tot je neemt. Echter in dit geval is er één Google die voor jou een bubble creëert. Er zijn gebruikers die weten dat deze bubble bestaat. Ik denk dat de meeste tweakers dit weten en hier mee om kunnen gaan.

De meeste niet tech-savy mensen zullen wellicht wel bewust weten dat 'dit bestaat' of er van gehoord hebben, echter zullen ze zich niet bewust zijn dat Google het elke dag nieuws op deze manier voor ze filtert...
Als je het Google Assistant nieuwsoverzicht nu ook gebruikt (voormalige 'Now' pagina, naar links swipen op je homescreen) of de Google Nieuws app, dan doe je daar al langer aan mee...
en dan klaagt de USA overheid "democraten" dat rusland door middel van ""nep"" nieuws de verkiezingen beinvloed.


nu wordt het google door middel van het BUBBEL nieuws. waarbij de gebruiker niets te horen krijgt wat hij niet wil horen.
als voorbeeld:
een gebruiker zijn favoriete candidaat voor verkiezingen 2020. heeft een schandaal dat hij bevestigd pedo is. alle nieuwszenders praten er over, maar
het google bubbel nieuws isoleert en laat het NIET zien dat omdat dat niet bij het beeld van de gebruiker past.


hierdoor krijgen gebruikers geen of weinig informatie die ze niet willen zien, waardoor je weer een trump geval krijgt dat ze het op een ander land gaan gooien
Maar daar kies je toch zelf voor als je Google gebruikt? De bubbel is toch ondertussen algemeen bekend? Als het je niet bevalt, gebruik het gewoon niet (net als ik).

Overigens zit er weinig verschil tussen Google en de NOS. Het enige kleine verschil is dat Google jou persoonlijk aan het kneden is en de NOS/overheid de bevolking in z’n geheel, maar ze zijn beide bevooroordeeld. Uiteindelijk worden alle artikels geschreven door mensen met een eigen wereldbeeld. Misschien is een algoritme dan nog wel neutraler dan de gevestigde media, want dat zit toch vol propaganda (alhoewel een algoritme die slechts bronnen van anderen toont natuurlijk diezelfde propaganda gewoon doorgeeft).
En deze mening komt niet voort uit een bubbel? Zo klinkt het namelijk wel.
Iedereens mening komt voort uit een bubbel, je vraagstelling doet mij trouwens vermoeden dat je het probeert als negatief weg te zetten, waarom?

Maar wat is precies een mening in zijn bericht? Ik zie vooral een constatering zonder oordeel (lees: mening). En vervolgens een duidelijk gevormde speculatie over die constatering dat het juist fijn kan zijn..

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 23 juli 2024 15:52]

a) Mee eens, iedere mening komt voort uit een bubbel.
b) Het gebruiken van de term propaganda lijkt toch een gekleurd oordeel.
Wat een rare reacties, google news of welke nieuwsapp dan ook doet EXACT hetzelfde. Het mooie vind ik bij google news dat ik verschillende bronnen/nieuwswebsites kan bekijken voor hetzelfde onderwerp.

Een AD, nu.nl of NOS app doet hetzelfde, zie het punt niet?

Het is namelijk aan JOU om je te verdiepen in nieuws berichten en de factcheck te doen.

[Reactie gewijzigd door Firecrash op 23 juli 2024 15:52]

Precies. Dit is toch ideaal. Mijn nieuwsoverzicht in Google News laat me artikelen zien over 'mijn' voetbalclub, de games en consumentenelektronica die ik interessant vindt, nieuws uit mijn regio, etc.
Stellen dat je hierdoor in een bubbel belandt zegt meer over jezelf dan over dit soort initiatieven. Niets houd je tegen om naast Google ook gewoon een abonnement op de krant te houden. Zo zorg je er ook weer dat er voldoende kwaliteitsjournalistiek blijft en het nieuws niet beperkt wordt tot overgetikte persberichten :)

edit: typo
Ben het helemaal met je eens, echter die krant waar je een abonnement hebt is evengoed een persoonlijke bubbel, een rechtse krant rapporteert over hele andere zaken die je in een linkse krant nooit zal zien.
Deze bubbel is echter wel groter dan die er op het internet creëren, maar dus wel aanwezig.
Naast de zoek bubbel ook een nieuws bubbel. :-(
Die is er al lang bij Google in het updates scherm, maar daarvoor ook al honderden jaren bij de keuze van de krant of later ook de omroep.
Punt is dat het alleen maar erger wordt.
Of juist minder. In de jaren 50 woonde je in Nederland volledig in je eigen bubbel. Nu is dat steeds meer vervaagd. Nieuws op maat/smaak komt hier nog niet eens bij in de buurt.
Dit doet Bing al jaren op de frontpage. Werkt ook in NL. Of het wenselijk is laat ik in het midden.
Snap het nut hier niet van.
Nieuws lezen hoeft helemaal niet gepersonaliseerd te zijn. Je filtert hoogstens in wat catogorien waar je geïnteresseerd in bent.
Vervolgens laat je je beetje verassen door verschillende artikelen.
Dus onderaan de streep gaat Google bepalen welk nieuws je te zien krijgt. Wat kan er fout gaan? :)
Als je het artikel leest, zie je dat er donaties zijn gedaan aan beide kampen. Niet door Google zelf, maar door de medewerkers. Al geeft het natuurlijk wel een beeld welke politieke sfeer er bij een bedrijf heerst.
Maar elk bedrijf geeft geld aan politieke partijen/mensen. Wat logisch is, omdat bedrijven iets in de melk te brokkelen willen. Verder bepaalt Google wat je te zien krijgt, mede door je eigen in te stellen voorkeuren.
In zekere zin ja, maar jij kan zelf er bepalen of je dat als nieuws bron gebruikt. Net als je zelf kan kiezen voor de telegraaf of het AD, en die op hun beurt weer bepalen wat er in die krant komt...

Het ligt dus voornamelijk bij jezelf.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 23 juli 2024 15:52]

Ik kan daar maar half/half in mee gaan. Zo'n overzicht toont uit meerdere kranten verschillende artikelen, meestal geselecteerd op onderwerp. Daarom zie je dat mensen die op Facebook zitten vooral nieuws lezen dat ze zelf willen zien. Deze bubbel heeft Google ook, en gaat dat nu blijkbaar als een soort van casual service aanbieden zodat je zelf niet meer op zoek hoeft.

Je kan iedereen wijs maken dat ze dan een beperkt beeld krijgen van de wereld. Echt waar, de mensen in jouw omgeving die het daarmee oneens zullen zijn kan je waarschijnlijk op één hand tellen. Maar in de tussentijd kiest het merendeel toch onbewust voor het gemak.
Als je je afsluit voor berichten over bijvoorbeeld voetbal omdat dat dat je gewoon niet interesseert is dat tot daar aan toe. Maar als je je afsluit voor politiek mis je waarschijnlijk toch wel eens wat belangrijks. Zelfs als je geen interesse in politiek hebt heb je er toch belang bij.

De grote vraag is natuurlijk: Wie bepaalt wat belangrijk is? Google? De overheid? Wetgeving? De burger zelf?
Ik zie het probleem niet van alle reacties hierboven. Als ik geen gepersonaliseerd nieuws wil kan ik naar de nationale zender kijken. Maar ook dat is een bubbel (doorgaans links). Daar beseffen de mensen het meestal niet eens. Bij google heb je tenminste door dat het specifiek voor u is gekozen.
Graag definitie van "links" nieuws en bewijs dat de nationale zender een linkse bubbel is.

Ik hoor dit vaker en benieuwd of dit wel echt zo is.
Stem je toevallig ook links? Want als het je niet is opgevallen, dan zit je wel met oogkleppen op te kijken. Ik vind het geen probleem als ze meer vanuit links de berichten weergeven, maar ze komen er nooit voor uit. De manier van vragen stellen, de manier waarop bepaalde politici (zowel links als rechts) behandeld worden, het valt je al vrij snel op bij een gemiddelde uitzending of bericht.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 23 juli 2024 15:52]

Evenzo getuigt deze reactie van oogkleppen.
Zijn alle berichten dan normaal te lezen via de app of moet je alsnog naar de site toe met het artikel en diens reclame/cookies/popups van dien? En zo nee, hoe verdiend de bron er dan geld aan?

En in hoeverre wordt voorkomen dat mensen in hun eigen nieuwsbubbel terecht komen?
~The Daily Bubble~
By Google.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.