HP introduceert Chromebook x360 met 12"-scherm en 3:2-beeldverhouding

HP heeft twee nieuwe Chromebooks x360-modellen met Chrome OS en touchscreen uitgebracht, een 12"-versie en een 14"-variant. De HP Chromebook x360 12b heeft een resolutie van 1366x912 pixels.

De beide laptops zijn convertibles waarvan het scherm volledig is om te klappen. De HP Chromebook x360 12b heeft een ontspiegeld en aanraakgevoelig ips-scherm met een resolutie van 1366x912 pixels en maximale schermhelderheid van 235cd/m². De processor is de Celeron N4000-dualcore die passief gekoeld wordt. Er is 4GB lpddr4 gesoldeerd op het moederbord en 64GB emmc-opslag. De Chromebook staat voor 399 euro op de site van HP Nederland.

HP Chromebook x360 12b
HP Chromebook x360 12bHP Chromebook x360 12bHP Chromebook x360 12b

Ook de HP Chromebook x360 14b staat daar inmiddels. Deze laptop heeft vrijwel dezelfde specificaties. Een van de verschillen is dat dit model een 14"-scherm met resolutie van 1920x1080 pixels en een traditioneler 16:9-beeldverhouding heeft. Daarnaast heeft de 14"-versie verlichting achter het toetsenbord. De prijs van dit model is 449 euro.

Beide laptops ondersteunen wifi-ac en combineren een duo usb-c-poorten van de 3.1 gen 1-soort met een type a-poort van usb 3.1.

HP Chromebook x360 14b
HP Chromebook x360 14bHP Chromebook x360 14bHP Chromebook x360 14b

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

26-09-2019 • 20:34

46

Reacties (46)

46
45
19
0
0
19
Wijzig sortering
Best prijzig gezien de nits, resolutie, geheugen en opslag.
Inderdaad zeg, 400 euro voor een resolutie die mn tamagotchi vroeger ook had.

Ik heb zelf de eerste toshiba chromebook gehad en die had ongeveer dezelfde resolutie. Toen denk ik 300 of 400 voor betaald. Prima voor basis dingetjes en: netflix! Maar dan is een betere resolutie wel welkom.
Voor een 12 inch scherm meer dan voldoende. En grote voordeel is het matte niet spiegelende scherm.
Anoniem: 583079 @jqv26 september 2019 21:57
Ja want zelfs een low-end smartphone van 5 inch heeft al jaren een betere resolutie 8)7

Zelfs FHD op een 13inch is al niet echt scherp...
En we weten allemaal dat telefoons dat helemaal niet nodig hebben.
Telefoons hebben dat inderdaad niet echt nodig, maar laptops wel degelijk wèl. Ik vind het werkelijk ongelooflijk dat er nog mensen zijn die vinden dat een laptop met een laptop dat niet eens FHD is, een "voldoende" resolutie heeft. Voldoende voor wat? Om te kunnen lezen wat er op het scherm staat, wellicht wel, maar mag het in 2019 iets meer zijn?

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 583079 op 22 juli 2024 14:30]

Voor internet, mail en tekstverwerken is zo'n resolutie prima. Het scheelt ook weer in de accutijd en scaling issues zal je ook niet hebben.

Het is een van de weinig laptops met een 3:2 verhouding dus zo bezien is de prijs redelijk.
Voor internet, mail en tekstverwerken

Net die toepassingen waar scherpe tekst zo prettig en rustgevend is 8)7
Die resolutie is prima voor het gros van de functies. Hoe je het ook wendt of keert.
Ieder zijn normen en verwachtingen natuurlijk, maar echt scherp is het allemaal niet.
Op 13inch is full HD eigenlijk meer dan voldoende. Je gaat echt geen pixels kunnen onderscheiden, tenzij je de ogen van een havik hebt. Een hogere resolutie kan wel een beter beeld geven, maar dat is wel afhankelijk van het type beeld wat je gebruikt. Voor min of meer statisch beeld (tekst) zal je er niet veel aan hebben, maar bij (langzaam) bewegende beelden met kleurovergangen geeft een wat hogere resolutie wel een zichtbaar beter beeld.
Gewoon hd (hd-ready) komt op 13" wel te kort.
Op een 13 inch FHD scherm zie je net bij tekst wel degelijk zeer duidelijk de pixels! Vergeet niet dat de typische kijkafstand bij een laptop 40 cm is. Dat is maar 10 cm meer dan bij een smartphone, terwijl een smartphone al snel 4 keer meer pixels per cm2 heeft.
Dan heb je buitengewoon goede ogen.
Een losse pixel met een sterk contrasterende kleur is goed waarneembaar, maar in vlakken lukt mij dat alleen met een vergrootglas. Dat terwijl ik toch sneller dan gemiddeld de pixels kan onderscheiden.
Sinds kort heb ik een 15" laptop men een full HD scherm. Daarvoor had ik een 1366*768 scherm. Bij het oude scherm kon ik het pixelraster best gemakkelijk onderscheiden. Bij full HF (1920*1020) lukt dat niet meer. Nu is dat een mat scherm, waardoor de pixels niet zo scherp zichtbaar zijn als bij een glanzend scherm. Of het me daar gaat lukken om het pixel-raster te zien betwijfel ik. Het zal erom spannen. Bij 13" zal ik het zeker niet meer zien.
Ik kan me ook niet voorstellen dat er iemand is die de pixels echt kan waarnemen. Een hogere resolutie maakt de beelden wel scherper, maar dat is een ander vraagstuk.
juist op een klein scherm is het fijn tekst ook wat kleiner te kunnen zetten zodat je nog wat op je scherm hebt staan. Iets hogere resolutie werkt dan echt wel fijner.
Voor een 12 inch scherm meer dan voldoende.
juist op een klein scherm
Zeg jij nou dat je op een kleiner scherm meer pixels nodig hebt om het even scherp te zien?

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 22 juli 2024 14:30]

Nee, ik zeg dat ik op een kleiner scherm tekst vaak wat kleiner zet om nog wat meer op het scherm kwijt te kunnen. Dan is meer pixels dan 1366x912 wenselijk om het scherp te zien.
We begrijpen elkaar niet. Laten we zeggen dat het aantal pixels op je scherm gelijk is aan het aantal pixels per teken vermenigvuldigd met het aantal tekens.
  • Wil je op een kleiner scherm meer tekens kwijt dan op een groot scherm?
  • Wil je op een kleiner scherm meer pixels gebruiken?
Als je op beide vragen nee hebt geantwoord dan is er geen enkele reden om op een kleiner scherm een hogere resolutie te verkiezen. Een vergelijkbare resolutie is wel te beargumenteren natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 22 juli 2024 14:30]

Daarbij is een 3:2 beeldverhouding bepaald niet ideaal voor het bekijken van films en series. Voor surfen, tekstverwerking en overige (lichte) Office taken daarentegen, is dit wel véél praktischer.

Ik denk overigens dat deze categorie HP Chromebooks vooral concurrentie zal ondervinden van de refurbished (ex-lease) laptops die bij bosjes worden aangeboden. De HP Elitebook G2 kost ongeveer net zo veel, de G1 en G3 zitten daar zo'n 100 euro onder respectievelijk boven.
Ik vind het sowieso een vervelende beeldverhouding. Ben er goed van genezen op mijn surface, doe mij maar breedbeeld. Past allemaal net niet voor mijn gevoel als je twee dingen naast elkaar wilt hebben.
Best prijzig gezien wat zo'n apparaat allemaal kan.

Als een Chromebook onder de €100 komt, wordt het een leuk hebbeding. Nu is het daar gewoon te duur voor. Het is een "laptop" met alleen een browser. Waarom betaalt iemand €400 voor een browser waarop je ook nog doodgegooid wordt met reclame, door Google in de gaten gehouden wordt, en door de aard van het apparaat (all-Google) daar geen controle over kan krijgen?

Het blijft bij een hebbeding.
2010 wil zijn verhaal terug
Klopt in het begin was het ook zo. Tegenwoordig heb je er de Android playstore en kun je zelfs Linux programma's installeren (zit nog in de bèta fase).
Die Play apps draaien ook weer in Chrome, dus is eigenlijk ook niets specaals en zou op desktop Chrome ook moeten kunnen (of het enabled is, is een ander verhaal). Linux tools heb je op desktop ook, dus ook dat is geen toegevoegde waarde.
Koop eens een Chromebook en geef dan je mening. Er staan zoveel onwaarheden in je opmerkingen dat het te veel is om het recht te zetten want Chaser2600 verwoord het goed, het is zo achterhaald allemaal.
Als jij het zegt. Maar ga me niet vertellen dat je er gewoon Photoshop, Firefox, Visual Studio, en (Steam-)games op kunt installeren.

Hoe je het ook wendt of keert, alles op een Chromebook (los van wat het OS'je zelf aanbiedt) draait in Chrome, of een variant ervan.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 22 juli 2024 14:30]

Ja, ga ik wel zeggen er staat Firefox op mijn Chromebook en het werkt ook gewoon normaal, en ja er kan zelfs ook Steam op gezet worden. Heb ik zelf nog niet geprobeerd.
Lees in je antwoord dat je nooit met Chrome OS gewerkt hebt.
Het is meer dan alleen een browser, en de kwaliteit van mijn Samsung Pro is beduidend beter dan menig Windows laptop met vaak een bud scherm. Deze Samsung is met zijn 13 inch Oled scherm, en een resolutie van 2400 x 1600 pixels, met aluminium behuizing perfect voor alle office taken en kost ook nog eens een stuk minder.

[Reactie gewijzigd door jan rademaar op 22 juli 2024 14:30]

Ja maar uiteindelijk doe je dat allemaal in de browser. Leuk dat het goeie hardware is. Ik heb ook een hele mooie laptop met Windows.

Je moet gewoon geen top-of-the-line vergelijken met crap. Je zegt toch ook niet dat Toyota met z'n Camry veeeeel mooiere auto's maakt dan Peugeot, omdat Peugot een 108 produceert. Wat jij dus doet, is appels met peren vergelijken.
Ik ben even benieuwd wat je met resolutie bedoeld. Ik zie in de pricewatch vooral Chromebooks met HD resolutie in de 12" klasse en slechts een paar met FHD. Volgens mij is HD heel normaal in ChromeOS weredl voor deze maten. Wel jammer, maar de fabrikanten zulllen denk ik minder verkopen van FHD wanneer de prijs hoger wordt. En op 12" is FHD toch niet heel handig tenzij je de tekst etc weer groter maakt.
Ik verwonder me er altijd maar over dat mensen minder dan FHD, (maar ook FHD) nog normaal vinden.

Ik heb op het werk ook een FHD 14inch laptop en ik vind dat erg triest in 2019. Wat een genot echter te werken op een laptop waar de letters echt scherp zijn!
Prijs? Als je een 13 of 14 inch laptop wilt met een hogere resolutie dan fhd betaal je 1200 Euro of meer (huawei mate ook uitgesloten met een prijs van 1000 euro).

Leuk die hoge resolutie, maar als je daar het dubbele of bijna 3 keer meer voor moet betalen haken toch veel mensen af.

Zelfde met 4k tv's paar jaar geleden, toen de goedkoopste tussen de 5000 a 10000 euro was. Paar mensen kopen dat maar de meeste mensen vinden dat gewoon te duur als je voor 500 euro een goede fhd tv hebt.
FHD is toch wel een minimum. Voor professionele doeleinden, waar de prijs toch iets minder doorweegt, lijkt een hogere resolutie mij normaal.
Je gaf zelf aan dat je het anno 2019 fhd op 14 inch triest vindt, maar voor professionele doeleinden vindt je dat een hogere resolutie normaal is? Dat is toch ook normaal als je een laptop van 1200+ Euro koopt?

Wat is dan het probleem?
Alhoewel ik laptops met 4K schermen prachtig vindt, nemen ze altijd een flinke hap van de accuduur. Daarom vind ik FHD een mooie resolutie voor laptops.
Anoniem: 583079 @Jvann27 september 2019 07:27
Het hoeft nu ook weer niet 4K te zijn, maar FHD is toch wel het absolute minimum. Hier wordt dus nog altijd over een laptop gesproken die dat niet eens haalt.
Juist op een apparaat wat eigenlijk alleen een browser is zou scaling toch geen enkel probleem meer mogen zijn? Dus dan is een hogere resolutie alleen scherper en zou het geen enkel probleem mogen hebben van dat de interface te klein wordt...
1366x912
What. The. Fuck.

Ik heb er nu al serieus last van dat mijn 1920x1080 laptop te weinig werkruimte biedt. Hier heb je nog 40% minder pixels. Super veel kudos voor de 3:2 verhouding, maar had gewoon 1920x1280 of 2160x1440 gedaan. 1620x1080 desnoods, gewoon een stuk van een standaard 1080p paneel afhalen, maar niet dit. Geen enkele doelgroep is dit waard, en ik weet zeker dat zo'n custom 3:2 scherm duurder is dan een standaard 1920x1080 scherm. Jammer dan van de 3:2 ratio, maar deze hoeveelheid pixels gun je niemand.
Ja WTF is right. Mijn telefoon heeft zo ongeveer het dubbele in beide richtingen, en is een stuk kleiner.

Ik kijk naar mijn eigen 1920x1200 laptop van 14" al een beetje moeilijk, omdat ik op werk een 15" 14K laptop heb. Dat laatste ziet er nu veel logisher uit.
Ik had in 2007 ofzo al een 1440x900-resolutie op m'n laptop. 12 jaar (!!) later met een laptop komen dat minder pixels heeft in totaal is gewoon écht schandalig, zelfs voor 'maar' 400 euro. Voor dat geld heb je ook deze ASUS. 1080p, 128GB opslag, een Core i3, uitbreidbaar werkgeheugen en Windows 10. Of, als je ChromeOS wilt én touchscreen dan heeft HP dit apparaatje.

Ik snap serieus niet welke doelgroep HP aan wil spreken met die 12 inch 3:2 Chromebook :+
*pakt popcorn voor de zoveelste wat-is-nu-de-beste-beeldverhoudingdiscussie* :+
Zolang het maar een gebogen scherm is en 3D kan weergeven. O-)
Ieder scherm kan 3D weergeven ;)
Momenteel loopt er een kortingscode met 10%.. code: SECRET19..
Zojuist de 14" versie besteld voor 405 euro..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.