Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Strategiespel Iron Harvest komt in september 2020 uit

De rts-game Iron Harvest, die wat de gameplay betreft op het tactische strategiespel Company of Heroes lijkt, komt op 1 september 2020 beschikbaar voor pc, Xbox One en PlayStation 4. Dat hebben ontwikkelaar King Art Games en uitgever Deep Silver laten weten in een nieuwe trailer.

In de nieuwe trailer wordt onderstreept dat het in Iron Harvest draait om een alternatieve werkelijkheid van de jaren twintig, in de periode na de Eerste Wereldoorlog. In het spel proberen geheime krachten Europa weer te destabiliseren. Door stoom aangedreven mechanische robots en machines spelen daarbij een belangrijke rol op het slagveld.

Deep Silver zegt dat het nauw heeft samengewerkt met rts-fans om zodoende 'de perfecte realtime strategy-ervaring te creëren'. Spelers moeten met een groep eenheden het slagveld veroveren, waarbij het gebruikmaken van dekking erg belangrijk is. Ook moeten resource-punten worden ingenomen om extra eenheden en gebouwen te maken en onderzoek te kunnen doen.

Iron Harvest is gebaseerd op afbeeldingen van de Poolse kunstenaar Jakub Rozalski en kwam van de grond na een succesvolle Kickstarter-campagne. In maart vorig jaar haalde King Art Games binnen 36 uur al zijn financieringsdoel. Inmiddels staat de teller op bijna 1,3 miljoen dollar. Volgens de Kickstarter-pagina betekent dat dat het spel in ieder geval een campagne met cinematografische filmpjes, een skirmish-modus, multiplayer, een co-opcampagne en een gratis dlc-campagne krijgt.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

22-08-2019 • 10:47

57 Linkedin Google+

Reacties (57)

Wijzig sortering
Klinkt heel erg als het bordspel Scythe
De artiest die de art voor Scythe heeft gemaakt werk ook mee aan het spel.
Inderdaad, zie ook de Kickstarter FAQ.
What is the connection between Iron Harvest and Scythe?

"Scythe" by Stonemaier Games takes place in the same world, created by Jakub Rozalski.

The games have nothing in common except from the world and some of the characters. The gameplay and stories are totally different.

Iron Harvest is not a digital version of Scythe or anything like that, they are two different games by different companies, taking place in the same world and using Jakub’s art
Daar had ik nog nooit van gehoord, ziet er wel tof uit. Maar ook erg ingewikkeld en waar je niet even snel een avondje voor gaat zitten ;-)
Scythe is een spel dat wel wat verder gaat dan een Catan of een Risk. Maar het is ook zeker niet het moeilijkste spel om onder de knie te krijgen. Als je medespelers het eenmaal kennen, dan kan je er gewoon even snel een avondje voor gaan zitten.
Als je een goede uitlegger hebt, dan zou het in een avond onder de knie te krijgen zijn (basics dan he).

En dan is er zelfs nog een solo modus (automata) ;)
Makkelijker qua moeilijkheidsgraad als Catan + Zeevaarders + Steden & Ridders. Iets lastiger dan de basis Catan.
Niet super pittig idd, gewoon even weten. Vind Scythe behoorlijk gestroomlijnd gedesigned. In wezen doe je in je beurt niet meer dan 1 actie die uit 2 stappen bestaat. Neemt niet weg dat de tactische keuzes wel groot zijn.
Vond Scythe persoonlijk een beetje tegenvallen overigens, 4x gespeeld en verkocht. Ligt denk erg aan met welke spelers je speelt, je moet richting 't eind wel willen aanvallen anders valt het gewoon stil. Wel geweldige art work, game design en sfeer. En hun "Realistic resources" uitgave is echt een aanrader! Gebruik ik veel, ook bij andere board games. Die heb ik dus gehouden :-)
Ben daarom wel benieuwd naar deze RTS. Ook omdat ik Company of Heroes ook geweldig vond.

Ze (Stonemaier) maken overigens ook veel andere goede spellen (Viticulture, Wingspan e.d.)
Jawel joh. Als je de regels eenmaal kent, kan je makkelijk binnen een uur, misschien anderhalf, een potje met 3 spelers spelen. Het is een zeer logisch spel met een duidelijke flow per beurt, waardoor je je beurt al goed van tevoren uit kan plannen.
Oneens (met meer dan 100 potjes onder de riem en ongeveer 20 man die ik het geleerd heb).Toegegeven, het staat of valt met een goede uitleg, maar de basis van het spel is eigenlijk heel simpel: Iedere ronde kies je één van de vier mogelijke blokken met acties, waarbij je niet twee beurten achter elkaar dezelfde actie mag doen. Deze blokken bevat een bovenste actie en een onderste actie. Je mag kiezen welke je wilt of kunt doen (alleen boven, alleen onder of beiden, maar dan eerst boven en dan onder). Wat je moet betalen om de actie te kunnen doen staat in rood aangegeven en wat je er voor terug krijgt staat in groen aangegeven. Dat is, in een notendop, je hele actie. De rest vogel je eigenlijk gaandeweg je eerste potje al vrij snel uit.

Hou, met spelers met enige ervaring, rekening met ongeveer een half uur per speler, dus twee uur voor vier spelers, dus met een beetje motivatie en ervaring kun je zelfs twee potjes op een avond spelen :)
de naam van de artiest staat letterlijk op de doos en in t artikel.
Zelfde setting (1920+) van dezelfde artiest (Jakub Rozalski), dus dat is ook niet heel erg vreemd.

Overigens heeft het bordspel niets te maken met deze game, alleen de setting is hetzelfde.
Ziet er echt veelbelovend uit, hopelijk 4K ondersteuning en widescreen mogelijkheid :-)
En met wat mazzel dual monitor support.
Zeker een RTS kan best wat met een extra monitor (map overzicht bijv).

Maar we gaan het zien, Iron Harvest zou een klassieke RTS moeten worden, dus als het zo lekker speelt als de oude C&C RA(2), dan zou ik er erg vrolijk van worden.
Het is gewoon een zwaar op CoH gebaseerde game, heb hem bijna meteen gepreorderd toen ik zag dat ze CoH als basis voor de game gebruikten. Er werkt ook een pro CoH speler mee aan de game voor de balans.

Edit:
Ik heb dus ook al alpha builds kunnen spelen.

[Reactie gewijzigd door DarkBlaze op 22 augustus 2019 13:09]

Ik ben heel benieuwd, ik had deze al heel lang op mijn wishlist bij Steam staan en was al benieuwd wanneer die nu een keer zou uitkomen. Heeft ook best lang geduurd volgens mij (Al ben ik ook best ongeduldig). Maar als dit uiteindelijk weer leven brengt in de RTS scene dan ben ik erg blij! Sinds Westwood is overgenomen door EA is de hele RTS scene ingestort. Soms komen er nog wel eens leuke spellen uit, maar ik mis toch echt wel de tijd van Dune en C&C.
Nou mis ik de games die jij noemt ook wel, maar er zijn toch wel latere toppers hoor (niet alleen maar leuk) COH vind ik denk waarschijnlijk nog beter en Dawn of War 1en 2 en Northgard (survival RTS) zijn ook top. En zo zijn er nog aardig wat, Kan nog steeds een week kwijt raken in AOE2 dus recent hoeven ze van mij niet te zijn.

Ondanks dat heb ik altijd interesse in een nieuwe RTS, maar ik heb geleerd dat een RTS die er veelbelovend uit ziet dat vaak niet is dus ik wacht even wat user reviews af.
Ik zelf vind de games COH en Dawn of war niet echt leuk, het spreekt mij denk ik niet aan door de setting. Ik vond de setting van Dune en C&C erg tof waardoor het mij aanspreekt. Hetzelfde heb ik dus bij Iron harvest, het is vooral de setting waardoor ik enthousiast ben.

Starcraft 1 en 2 vond ik zelf ook weer briljant! Die speel ik ook soms nog wel eens. Laatst weer begonnen aan Dune 2000.
Je zou eens kunnen kijken naar Homeworld (1 en 2) of Homeworld: Deserts of Kharak
Thanks voor de tip! Die was ik helemaal vergeten, vroeger ook veel gespeeld. Wel leuk om weer een keer op mijn retro pc te spelen
Ik denk dat dat eerder met een stuk jeugdsentiment te maken heeft dan dat het echt rationeel is.
Dat is het zeker niet, sommige games van vroeger vind ik gewoon beter. Zoals de C&C en dune spellen, net zoals de point and click games van vroeger.

Adventure games zijn nu wel veel beter geworden, maar dat komt vooral door de vloeiende gameplay.

Maar games als Bioshock, system shock, C&C etc zijn allemaal legendarische spellen en met alle respect voor de games van nu, die komen helaas niet zoveel meer uit. Tegenwoordig is er een grote verschuiving naar multiplayer games zoals fortnite. Of Lootboxes etc. Er wordt minder over de games nagedacht dan vroeger, minder verhaal, minder beleving. Maar de doelgroep is ook veranderd dat snap ik. Die willen games zoals fortnite, maar ik zoek dat niet. Dus het het zijn zeker rationale gedachten
Dat is het zeker niet, sommige games van vroeger vind ik gewoon beter. Zoals de C&C en dune spellen, net zoals de point and click games van vroeger.
Dan vergeet je kennelijk steeds de UI interface... ;-)

Ik kwam uit de Dune hoek en hoewel ik de sfeer/setting top vond, is de game qua UI een ramp!
Ja ik vind het wel meevallen, maar is natuurlijk ook een stukje van gewenning. Ik vind het fijn om aan de rechterkant alles te hebben wat je kan bouwen, zoals dune en C&C zijn opgebouwd.
Ja inderdaad zijn er wel nog geweest sindsdien, maar COH, starcraft 2 en DoW zijn wel al even oud ook weer... Eens uitgespeeld (speel ze vaak voor het verhaal + goeie single player gameplay), durf is ze paar jaar nog eens oprakelen, maar een recente goeie RTS zou ik nu wel enorm verwelkomen (genre nieuwe warcraft, nieuwe starcraft, echt nieuwe CoH, AoE, C&C generals, C&C Red Alert,...). Jammer genoeg zijn er van die reeksen de laatste jaren alleen maar slappere afkooksels geweest...
CoH 2006, 2 van 2013 maar niet echt veel inovatie (persoonlijk!)
Starcraft 2: 2010 + uitbreidingen (2015 laatste), maar het spel zelf is van 2010
Generals: 2003 (met uitbreiding later)
Red alert 3: 2008 (en vond ik een pak minder dan de 2)
Age of Empires 3: 2005 (en zelfde opmerking als RA3), hiervan zou er een nieuwe komen... maar hoeveel vertrouwen hebben we hierin? (https://www.pcgamer.com/t...-shown-at-xo-in-november/)
Age of mythology: 2002
Warcraft 3: 2002
Supreme commander: 2007

Jammer dat alle (in mijn ogen!) goeie rts games al even geleden zijn of hermakers/uitbreidingen zijn...
Heb je Northgard al geprobeerd? Ik vind het een fijne rts waarbij je ook op meerdere manieren kunt winnen.
lol ik speel ook nog regelmatig starcraft1 vind ik ook leuker dan starcraft2
Dune mis ik wel ,C&C minder, was meer voor de TA serie en de daaropvolgende SupCom.
Supcom 2 +RVE mod spelen we af en toe nog eens, maar mis daarin wel een aantal zaken uit de 1
Sync fabrieken en resource sharing (zonder gebouwen te moeten overhevelen)
Helemaal mee eens! Mis de goeie oude tijd. Hoop echt dat er weer een gouden RTS tijdperk komt :9
Grote kans dat je het al kent, maar je kan dus nog steeds volop genieten van RA en Dune 2000 dankzij OpenRA
Blijf leuk om af en toe weer eens op te starten en te spelen.
Ja die ken ik inderdaad al, ik heb zelf een retro pc gebouwd (Pentium 2 300mhz, Riva TNT2 kaart etc) alleen om dit soort spellen te spelen. Daar ben ik dus ook Dune 2000 op aan het spelen en monkey island 3 etc. Maar thanks voor de tip!
Wat gaaf! Ik was al aan het kijken of ik mijn raspberry Pie hiervoor kon gebruiken. Vond Retro Pie even leuk, maar ben toch meet RTS fan. Een pentium 2 pc bouwen is ook een leuk idee.
Op zich is het ook niet heel duur om te doen, je kan ook gewoon een normale ATX behuizing nieuw kopen en daar de onderdelen in stoppen. Complete pc kan je voor rond de 100 euro in elkaar zetten. Als je niet de meest populaire onderdelen wilt hebben, 3dfx kaarten zijn bijvoorbeeld rond de 150 euro. Terwijl je voor een tnt2 of een rage kaart een tientje betaald.
Je kan ook CnC net eens proberen eindelijk online spelen zonder crashes.
c&C,tiberium reeks en zelfs Dune reeks
Thanks voor de tip! Maar ik blijf ze denk ik offline spelen op mijn retro pc. ;-) ik ben niet goed genoeg voor multiplayer denk ik.
skirmish is uiteraard ook mogelijk of de campaign!
Er is meer RTS dan alleen basebuilding RTS.
Klopt, alleen ik vind basebuilding rts alleen leuk
Gaat dit dan lijken op valkyria?
of meer op XCOM?
of meer op fire emblem?
volg je een campaign die elke keer anders is, of is veel scripted?

ik ben persoonlijk enorm RTS fan, maar enorm flauw van scripted games...
ik vermaak me aardig met fire emblem. valkyria is me te scripted.. mario vs rabbids was troep.
XCOM is geweldig qua gameplay, maar het hele alien gebeuren spreekt me te weinig aan.
misschien wil ik teveel van dit soort games...

edit: realiseer me later pas dat RTS niet turn based is.. excuus. had een ander genre in gedachten.

[Reactie gewijzigd door LKalter op 22 augustus 2019 10:54]

Het lijkt meer op company of heroes (RTS)
niet op xcom
Het leunt ook zwaar ok CoH 1 kwa controls/gameplay
heb al een edit gedaan, nogmaals excuses, te snel gereageerd.
Company of Heroes ligt het dichtst bij. Heb hem een half uurtje hands-on mogen spelen en het voelde als een warm bad. Art style is geweldig, gameplay lekker smooth en er zitten wat leuke twists in.
Als je de gameplay van Xcom leuk vind maar niets met aliens hebt,
raad ik je Mutant Year Zero: Road to Eden aan.
https://www.mutantyearzero.com/#1
leuk spel, zit al sinds het begin in the alpha, begint steeds meer wat te worden..
Ik heb hem ook sinds dag 1 gepreorderd, je kan duidelijk zijn dat ze eigenlijk zwaar op CoH 1 leunen kwa gameplay/ui maar hij begint inderdaad steeds beter te worden.
Toch gek dat ze op Gamescom (een Europese beurs) een trailer uitbrengen met Amerikaanse datumnotering.
Valt mee. De developer zit in Duitsland (Bremen) en daar liggen ook de roots van Deep Silver, de publisher, maar die laatste heeft tegenwoordig de hoofdvestiging in Californië zitten. Aangezien zij de marketing voor hun rekening nemen, is dat helemaal niet zo gek.

[Reactie gewijzigd door Smuey op 22 augustus 2019 11:41]

Ziet er grappig uit.

Hoop ooit weer op en vervolg of reboot van Homeworld
Je kunt de remasters proberen, of de "prequel" Deserts Of Kharak (van een paar jaar geleden).
die heb ik allemaal al speel nog zo nu en dan Homeworld Complex mod.
Ik volg Jakub Rozalski al een tijd op Facebook en vind zijn tekeningen er mooi.
Ben erg benieuwd hoe de game zal spelen. Ziet er interessant uit.
okey dus het is een basebuild rts zoals starcraft en command and conquer? of is het meer richting de xcom etc?
xcom is gedeeltelijk turnbased, dit is starcraft maar dan zonder basebuilding, dus je krijgt gewoon groepjes units waar je t mee moet doen.

Dat waren de missies in C&C, RA, Generals etc. die ik het liefst oversloeg, maar ja ieder z'n smaak. :D
ah ja dat is erg jammer. gonna be a skip from me then. Ik wil zo graag weer zo iets goeds als command and conquer... of star craft.. maar meh meeste strategie spellen zijn zo niet meer. de laatste goeie dat ik leuk vind is stellaris.
stellaris is toch ook turnbased?
nee stellaris is real time :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Sport

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True