Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste prijsvergelijker en beste community. Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers!

Rts-game Iron Harvest bereikt Kickstarter-doel in 36 uur

De realtime strategy-game Iron Harvest, die wat de gameplay betreft lijkt op het strategiespel Company of Heroes, heeft volgens ontwikkelaar King Art Games binnen 36 uur zijn financieringsdoel op Kickstarter behaald.

Dinsdag ging de Kickstarter-campagne van start en woensdagavond werd het gewenste bedrag van ruim 363.000 euro al bijna behaald. Inmiddels staat de teller†op 413.000†euro en zijn er in totaal bijna 6500 ondersteuners. De inzamelingscampagne loopt officieel nog tot 14 april.†De makers van Iron Harvest melden dat als†de financiŽle steun†zo door blijft†gaan, bijna alle extra doelstellingen of†stretch goals†kunnen worden bereikt.

Op dit moment is er al genoeg geld binnen om de basis van de game en verschillende campagnes op te zetten. Als het bedrag oploopt tot†een miljoen euro, wordt een multiplayergedeelte aan de game toegevoegd en bij nog meer inkomsten komen daar ook co-opmodi en mogelijk een gratis dlc-campagne bij.

Iron Harvest speelt in een alternatieve werkelijkheid van de jaren twintig, waarin vreemde mechanische robots en machines op het slagveld te vinden zijn en waarbij geheime krachten Europa proberen te destabiliseren.†Het strategiespel is gebaseerd op afbeeldingen van de†Poolse kunstenaar Jakub Rozalski.

De game lijkt†wat de tactische inslag betreft op de gameplay van Company of Heroes. Spelers moeten met een groep eenheden het slagveld veroveren, waarbij het gebruikmaken van dekking erg belangrijk is. Ook moeten resource-punten worden ingenomen om extra eenheden en gebouwen te maken en onderzoek te kunnen doen.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

15-03-2018 • 14:16

43 Linkedin Google+

Submitter: Slavy

Reacties (43)

Wijzig sortering
Wel goed om te melden: zelfs al halen ze een miljoen op betekend dit NIET 1:1 dat het ook wordt geproduceerd. Het spel gaat in totaal ongeveer 5.5 miljoen kosten, waarvan ze zelf al 1 miljoen hebben geÔnvesteerd. De gap van 3 miljoen moet nog worden opgevangen door externe investeerders. Hierdoor is de hele Kickstarter campagne dus meer een Marketing tool / interesse peiling dan de daadwerkelijke funding!
Het is potentieel oplichting een grote teleurstelling, want het geld wordt gezien als een donatie, niet als een verkoop.

Er zijn al vaker Kickstarter campaigns geweest waarbij uiteindelijk niets werd geleverd, maar het geld werd ook niet meer terugbetaald omdat het bedrijf zogenaamd failliet was. Kickstarter fungeert niet als een soort escrow account, maar stort het geld direct naar het bedrijf achter de campagne (minus hun eigen commissie, natuurlijk). Kickstarter verdient er dus altijd aan, ongeacht of er wordt geleverd of niet.

[Reactie gewijzigd door ArtGod op 15 maart 2018 18:37]

Geen oplichting.. in de voorwaarden van kickstarter en bij het aanklikken van het bedrag wat je wil investeren krijg je duidelijke waarschuwingen...

Kickstarter is een investeringsplatform. Jij investeert in een bedrijf en door de investering krijg je mogelijk iets terug van het bedrijf. Echter, ja, het is mogelijk dat het product het niet redt en dan ben je je geld kwijt, zoals bij elke investering het nooit zeker is dat je je geld terug krijgt.

Het probleem is dat mensen niets lezen en denken dat het een gewoon verkoopplatform (winkel) is. maar dat is Kickstarter gewoon niet.

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 15 maart 2018 15:09]

Ik zou extreem voorzichtig zijn als men al aangeeft dat het opgehaalde bedrag niet voldoende is om het product te ontwikkelen. De kans is dan echt aanzienlijk dat je niets geleverd krijgt en je geld kwijt bent.

Een computerspel kost tegenwoordig miljoenen, soms tientallen miljoenen, om te ontwikkelen. Als ze 300K willen ophalen dan weet je gewoon dat je veel risico loopt.

[Reactie gewijzigd door ArtGod op 15 maart 2018 18:38]

Nou ja, zoals je ook al in de video kan zien - ze hebben zelf ook al flink geinvesteerd. Ik vermoed dat het team dus echt wel super graag hier een success van wil maken, anders zijn ze zelf ook alles kwijt. Het positieve verloop van de kickstarter geeft potentiele investeerders een idee over de populariteit van het eind product, dat zal ook zeker helpen. Het lijkt me dus niet zo'n enorme gok in dit geval.
Een computerspel kost tegenwoordig miljoenen, soms tientallen miljoenen, om te ontwikkelen. Als ze 300K willen ophalen dan weet je gewoon dat je veel risico loopt.
Dat ligt er natuurlijk aan of je een orkest voor de soundtrack inhuurt in plaats van 1 composer(!) en bijvoorbeeld een bekende filmster voor een stem inhuurt. Dit heeft natuurlijk allemaal te maken met de kosten en baten onderzoek die je doet voordat je uberhaupt zo een project start...
Daarnaast als je slim bezig bent kun je met minder dan 1 mil een redelijk goede game neerzetten, anders zouden indie games niet zo lucratief zijn...
Over het algemeen zijn de bekende kosten van de game industrie voor een groot deel door eigen doen omhoog gegaan en bewijst niets aan hoeveel een game kost in development.
Kijk maar eens hoe Ninja Theory het heeft gedaan met hun self published game hellblade. Dat heeft ongeveer 9 mil (erg ruim uitgerekend vanuit hun statement over wanneer ze de "break even point" tegenkomen (500k units sold voor 30 euro x 0.6 (30%(?) voor steam))) gekost in totaal om te maken, maar daartegenover is het wel een hele studio met mocap en alles eromheen. Die mocap is volgens mij al 1 mil in kosten voor onderhoud en gebruik.
Toch snap ik Artgods punt ook wel. Ik heb dat ook gezien met early access op steam. Soms heeft het er alle schijn van dat het hele project is opgezet om te floppen en snel te cashen.
Veel early access games beloven gouden bergen en onvergetelijke ervaringen. maar na een paar maanden development wordt het eindoel bijgesteld en krijg je niet de game die beloofd was. en gaat het spel van versie 0.54 naar 1.0 in drie weken tijd en klaar is kees.

neem Dayz standalone als voorbeeld. Heb early access gekocht in 2013 ergens. technisch gezien lichten ze me niet op want het spel is nog steeds in ontwikkeling (op papier). maar ik zie nauwelijks verandering. ik begrijp dan wel dat mensen zich belazerd voelen. Ik begin dan het vermoeden te krijgen dat er iemand even geld aan wilde verdienen. zoek op steam maar naar het spel Starforge. dat is er ook zo een.

Het is jammer dat dat gebeurd omdat kickstarter en early access echt goede resultaten kunnen leveren. maar persoonlijk denk ik dat kickstarter wel iets nodig heeft als greenlight. sommige projecten zijn gewoon niet realistisch.
Investeren doe in je aandelen, niet in aankopen van een product. Dat heet gewoon voorverkoop. En dat is eigenlijk waar Kickstarter eerder op neerkomt.
Nou ja, ze zitten nu al bijna op een half miljoen en groeiende. Dat is toch al een substantieel deel van de kosten, maar inderdaad is het goed op te merken dat een dergelijk project nog een paar ordes groter zijn dan wat kickstarter oplevert. Maar wie weet, wellicht levert dit al wel een miljoen op. Dat is toch al iets meer dan alleen marketing en interesse peilen, dat is gewoon een aardige injectie waarmee je je personeel kunt betalen.

Gezien de studio dit soort zaken benoemt en al op orde heeft lijkt dit inderdaad een relatief veilige kickstarter om te pledgen, zeker gezien het doel nu al gehaald is. Maar aan de andere kant kan er natuurlijk nog vanalles gebeuren.

[Reactie gewijzigd door cmegens op 15 maart 2018 14:30]

Nou ja, 20% van het bedrag is wel degelijk een funding.
Heb bij de aankondiging snel de kickstarter pagina gelezen, en ze verwachten inderdaad dat de totale kosten 5,5 miljoen zal zijn. Het geld wat ze nu binnenhalen kun je eigenlijk zien als pre orders, waarbij men direct beschikt over het geld. Het is echter wel veel meer dan een marketing tool/ interesse peiling. Hoe hoger het bedrag uitvalt bij Kickstarter des te beter natuurlijk.
Men hoeft minder geldt bij een uitgever of investeerders weg te halen, waardoor er minder mensen bemoeien hoe de game er daadwerkelijk uit moet gaan zien. Investeerders willen alleen maar zo snel mogelijk geld zien en dit komt uiteindelijk niet ten goede aan de game.

Bovenstaande vermeld ik altijd wanneer mensen weer beginnen te zeuren dat mensen geen pre-orders moeten plaatsen. Zelf ben ik er ook geen fan van en doe ik het ook niet meer. Maar het kan ook negatieve gevolgen hebben voor een gameontwikkelaar (vooral kleinere) als men niet met pre-orders of dit soort Kickstarter campagnes werkt. Het geld moet uiteindelijk ergens van voorgefinancierd worden.
Het geeft investeerders ook een idee over hoe goed dit spel ontvangen zal worden in de markt, en success in de fundraiser helpt dus natuurlijk ook weer bij het binnen harken van geld bij de investeerders.
De eerste 100.00 is de moeilijkste. Het feit dat ze zo snel 400.000 euro van het publiek loskrijgen zoegt ervoor dat investeerders in rij zullen staan om te mogen investeren.

Sowieso een meesterzet van de makers want zo houden ze zelf meer aandelen over. Hopelijk resulteert dit ook in een beter spel omdat de founders iets vrijer zijn in de uitvoering en minder rekening moeten houden met kortzichtige investeerders.

Toch, 3miljoen terugverdien is geen lachertje maar succesvolle gamed gaan daar los over.
4 miljoen terug verdienen, ook die 1M die ze zelf investeren zien ze graag weer terug komen.
enkel de 1M van kickstarter hoeft niet terug betaald te worden.
Bron:artikel
"Als het bedrag oploopt tot een miljoen euro, wordt een multiplayergedeelte aan de game toegevoegd...."
Dit is incorrect. De ontwikkelaars hebben al aangegeven dat er sowieso een multiplayer in komt.
bron:kickstarter
What happens if you don’t reach the stretch goal for multiplayer or skirmish?

Our goal for the Kickstarter is to keep total creative control and keep the project between you and us, for as long as possible. But that doesn’t mean we’re going to cut features if we don’t reach the stretch goals.

As you can see in the “Budget” section of the Kickstarter page, we need additional external investments in any case. We talked to multiple publishers last year and all of them want multiplayer, skirmish and so on. So the question is not whether these features will be in the game or not, but who’s going to pay for them and who has a say in how they are implemented.

So, don’t worry. You will get the whole game.
De game ziet er echt erg vet uit. Kan de uren die aan CoH (1&2) zijn gespendeerd niet meer tellen. Hoop alleen dat het micro-managen wat minder is dan in CoH, al zou dat geen reden zijn om de game te laten liggen. Aan het einde van de maand maar even kijken en van wat ik heb gezien komt de Co-op optie er hoe dan ook in en dat vind ik persoonlijk heel interessant :D

De studio doet het trouwens niet voor de eerste keer (kickstarter): https://kingart-games.com...vest-kickstarter-launched

Hier enkele andere projecten:
The Dwarves: https://www.kickstarter.c...w-storydriven-fantasy-rpg
The Book of Unwritten Tales 2: https://www.kickstarter.c...book-of-unwritten-tales-2
Overzicht overige games: https://de.wikipedia.org/wiki/King_Art

De 2 gelinkte kickstarters zijn beide gehaald (ruim), los van het succes van de game. Dwarves is wat minder goed gevallen dan BoUT2 volgens steam.

Ook maar even het Survey toevoegen wat ze hebben gehouden, waar nog best interessante stellingen tussen zitten: https://kingart-games.com...arvest-rts-survey-results


EDIT: Typo en opmaak, typo, typo, typo |:(

[Reactie gewijzigd door Tgask op 16 maart 2018 13:57]

Ik snap het niet, maar ik vind het altijd supergaaf dat er zo veel mensen zijn die zo veel geld in zo'n project willen steken voor wat extraatjes (20 mensen hebben op dit moment 765 dollar gepleged (? :-) )). Ik bedoel, het kan best geinig zijn om jou in het spel te zien, maar dan nog vind ik het een boel geld wat je daar extra voor neerlegt. Dan moet je wel HEEL graag (met alle respect) weer een RTS spelen.
Dan moet je wel HEEL graag (met alle respect) weer een RTS spelen.
Of meer geld hebben dan je weet wat je ermee moet.

Daar leeft de hele lootbox-industrie ook op. Een paar procent van de kopers zorgt voor het grootste deel van de inkomsten daaruit.
of cardpacks(hearthstone) daar heb ik volgens mij in totaal ook al meer dan 1k euro over de jaren in gestopt :-D
Of vroeger met de Diablo 3 Auction, daar heb ik ook veel in gestopt(en weer uitgehaald).
Tis maar net wat de gek er voor geeft.
Even volledig off-topic, maar vind je dat niet zonde van je geld? Ik kreeg al spijt nadat ik er 2 euro aan uit gaf.
Waarom zonde? Ik heb ook al een paar keer 50 euro (ofzo) uitgegeven aan Overwatch lootboxes. Dat has ook aan etentjes, bier, of andere dingen op kunnen gaan, maar op dat moment speelde ik het veel en had ik er plezier aan.
Nee, ik vind dat geen zonde. Het is hetzelfde als ik aan een andere hobby had uitgegeven. Een motor of auto opknappen(kost velen malen meer geld), geeft plezier en voldoening. Dat zelfde geld dus ook voor het spelen van deze spellen en daar geld aan uit geven. Verder steun ik zo de developers om meer content te bouwen, zodat ik er uiteindelijk weer meer plezier er uit kan halen. Er zij mensen die 1000 euro aan een telefoon uitgeven(ex abbo kosten) en stop dat in dingen die mij plezier geven.
Top! Bedankt voor je inzicht hierin. Nu ik erover nadenk geef ik inderdaad ook te veel uit aan oldtimers maar het zorgt voor plezier. Succes met je volgende potjes!
thx :-) en jij ook !
Tja, ik zie ook mensen voor dat geld een skin kopen voor games als PUBG en CS:GO. Ook op twitch zie je dit soort bedragen wel eens als donatie voorbij komen. Dan vindt ik dit in die verhouding nog best een zinnige besteding, maar het is inderdaad wel veel!
Mocht ik elke maand tenminste 200k op me rekening zien, dan dan zou ik ook zulke bedragen pledgen aan studios en start-ups waar ik toekomst in zie. Zulke studios zijn de toekomst. EA etc krijgen geen cent van me.
Een RTS game die goed werkt op een console? Dat moet ik eerst zien. Bij de meeste RTS games heb ik toch echt een muis nodig. Zo als bij Starcraft. Of het moet niet een echte RTS zijn.

[Reactie gewijzigd door TheDudez op 15 maart 2018 15:13]

Een rts game die goed weer op een console dat moet ik eerst zien. Bij de meeste RTS games heb ik toch echt een muis nodig. Of het moet niet een echte rts zijn. Zo als bijvoorbeeld starcraft.
Even ter verduidelijking. Zeg je nu dat Starcraft geen echte RTS is of dat deze het wel is en je daar een muis nodig hebt. Zoals je het nu hebt staan, staat het er verwarrend.
Bij deze gefixt.
Jaaaa!! Het ziet er zů gaaf uit, ik kon dit alleen maar ondersteunen met mijn eigen doekoes! :)

Hopelijk gaan ze alle stretch goals halen, coop gaat denk leuk worden hier!
Ziet er leuk uit.
Doet me persoonlijk HEEL veel denken aan End War.
Die heb ik ook gespeeld en vond die ook erg vet.

Ben benieuwd of dit wat wordt.
De informatie die ik mis in het bericht.

We are developing Iron Harvest for Windows, PlayStation 4 and Xbox One.
And what about Linux and Mac versions? – We released most of our games for Linux and Mac. Nevertheless, at this point, we do not want to promise something we might not be able to deliver. On the technology side, Iron Harvest is much more complex than our other games, for example because of the multiplayer features. Therefore, we are going to evaluate Linux/Mac versions at a later point in time.

[Reactie gewijzigd door Canule op 15 maart 2018 14:32]

Volgens mij is er veel animo voor een goed rts game aangezien we sinds red alert en company niks speciaals hebben gezien. Ik denk dat ze flink boven 1mln gaan zitten. Dat hoop ik tenminste, want het is ze gegund!

Vandaag aan de slag met Surviving Mars. Hopelijk is dat wat.

[Reactie gewijzigd door MartinPRO op 15 maart 2018 14:28]

Kwam de trailer op Facebook voorbij en zag er wel goed uit.
Misschien goed genoeg om ook supporter te worden.
Ik zie wel eind van de maand :)