Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 23 reacties
Bron: AnandTech

Bij AnandTech is, evenals bij Sharky Extreme, een preview verschenen over de ATi Mobility Radeon. In tegenstelling tot wat Sharky verteld zegt Anand dat de core de beschikking krijgt over twee pipelines die elk drie texels per clock kunnen verwerken. Verder heeft de Mobility Radeon ondersteuning voor 64 of 32 bit DDR of SDR geheugen. Om het stroomverbruik binnen de perken te houden heeft ATi besloten om geen charisma engine (o.a. nodig voor T&L) toe te voegen en is er een soort van Speedstep aanwezig om de clocksnelheid en voltages aan te passen.

Hoe de Radeon Mobility zal presteren vergeleken met de Geforce2 Go zal natuurlijk nog even afwachten zijn, maar volgens AnandTech luiden deze twee chips in ieder geval de inhaalslag van de laptop op de desktop PC op het gebied van 3D performance in .

ATi Mobility Radeon laptopThere is no question that the Mobility Radeon is a step up from the current notebook solutions. Offering not only more power, but smarter use of the power, the Mobility Radeon will finally start bringing 3D to the notebook market. However, the question of whether the Mobility Radeon can take on NVIDIA's GeForce2 Go still stands.

Although we will not know which solution will rise to the top until we get some products in our hands for testing, both solutions seems as if they will provide similar performance. ATI claims that they offer "significantly lower" power consumption than the GeForce2 Go's 2.8 watts, however it is unclear whether this "significantly lower" number was generated while plugged in in "high" performance mode or while on battery power in "low" performance mode. Once again, only hands on tests will tell.

The only downside that the Mobility Radeon seems to have when compared to NVIDIA's GeForce2 Go is its lack of T&L support. As discussed above, T&L certainly would not hurt performance and could very well increase battery life to a small amount. Then again, the Mobility Radeon has iDCT, something that the GeForce2 Go does not have. This feature seems that it will increase battery life to at least some extent when performing DVD playback.
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (23)

Hmm....
Hoe de Radeon Mobility zal presteren vergeleken met de Geforce2 Go zal natuurlijk nog even afwachten zijn, maar volgens AnandTech luiden deze twee chips in ieder geval de inhaalslag van de laptop op de desktop PC op het gebied van 3D performance in
Een inhaalslag insinueert dat er ooit ingehaald gaat worden...

Dat is natuurlijk iets wat voorlopig met een Laptop nooit gedaan krijgt, omdat een Laptop een probleem heeft wat een normale PC niet heeft : Stroomvoorziening.

Je ziet de PC's tegenwoordig steeds sneller CPU's krijgen, dikkere videokaarten en zwaardere voedingen.

Kijk eens naar de hitte die al die componenten afgeven. Dat kan bij een Laptop natuurlijk nooit.

Tuurlijk heb je straks Laptops die enigzins 3D doen, maar als je dat vergelijkt met wat er op dat voor de PC verkrijgbaar is, is dat geen eerlijk vergelijk.

Er zal voorlopig nog wel een factortje 3 tussen zitten, als was het maar omdat de Laptop niet unlimited power kan leechen, zoals een gewone PC dat kan.

Een Laptop die een kwartiertje supersnel is, en daarna lege accu, zal niet echt veel verkocht worden.
Tja niemand kan natuurlijk in de toekomst kijken, maar mijns inzien wordt de laptop steeds meer gelijkwaardig aan de pc, in de eerste plaats zijn er natuurlijk de steeds geavanceerdere technieken die beschikbaar komen voor de laptop (zij het iets later dan voor de pc) ten tweede wordt powermanagement ook voor desktopsystemen steeds meer een hot ;) issue (een warme computer is net zo min fijn)!
tineau: het verschil met de desktop zal je blijven houden. Had je eigenlijk wel gelezen wat GaMeOvEr er over te zeggen had :? De snelste modellen zijn zoiezo niet interessant voor mobiel gebruik omdat die teveel stroom gebruiken, loodzwaar en te kwetsbaar zijn plus dat je beter even kan wachten voordat de kinderziektes uit nieuwe chipsets (al dan niet grafische-) zijn. Dat zijn argumenten die zwaar wegen in het bedrijfsleven die toch de bulk van deze dingetjes afnemen.
In tegenstelling tot wat Sharky verteld zegt Anand dat de core de beschikking krijgt over twee pipelines die elk drie texels per clock kunnen verwerken. Verder heeft de Mobility Radeon ondersteuning voor 64 of 32 bit DDR of SDR geheugen.
Als dit echt waar is, dan legt die MX Go het af tegen de readeon.

Dan hebben ze beide 2 pipelines, maar de radeon kan 3 texels per clock en de MX 2 texels per clock verwerken. Plus dat die Radeon 64 meg DDR heeft. Maar de prijs zal er ook naar zijn....
Inderdaad, dat zal altijd een probleem blijven met snelle componenten voor notebooks, de prijs. Alles moet klein en licht zijn en dat zie je ook aan de prijs.
Het lijkt me niet dat je dat zomaar kan zeggen.

64bit DDR klinkt natuurlijk niet echt verkeerd, maar het is waarschijnlijk dat veel fabriekanten zullen kiezen voor 64-bits SDR of 32-bits DDR. Dan zul je niet al te veel bandbreedte krijgen.

Je weet ook niet hoeveel MB ram die kaartjes krijgen, 64MB wordt misschien wel ondersteund, maar ik denk dat zelfs 32MB een zeldzaamheid zal zijn en de meeste fabriekanten voor 16MB zullen kiezen.

Je argument van dat de radeon 3 pixels per clock kan doen en de Geforce2 Go er slechts 2 kan doen is niet helemaal correct. Als, zoals bijna alle spellen zijn, er slechts twee pixels per texture worden gebruikt dan heb je niks aan die extra texture units van de Radeon.

Daarnaast heb je nog allerlei factoren zoals Hyper-Z, T&L, clocksnelheid etc die allemaal belangrijk zijn. Conclusie: je bent nog wat te vroeg om te zeggen dat de Radeon sneller zal zijn.
Het zich is dit natuurlijk allemaal hartstikke leuk, maar ik vind het gewoon niet lekker gamen op een notebook. Het geluid is niks, beeld is veel te vaag als 't snel beweegt, toetsenbord/muis is niet fatsoenlijk..

Je kunt natuurlijk wel aparte randapparatuur aan je notebook gaan hangen (losse muis, 'echt' beeldscherm) maar dan heb je zoveel extra's nodig dat je beter achter een desktopcomputer kan gaan zitten. :)

Begrijp me goed, ik vind niet dat de ontwikkeling stopgezet moet worden of zo, maar ik hoop alleen dat ze hier niet te veel tijd in steken. Tenzij de andere componenten (en dan vooral beeldscherm en geluid) ook een stuk beter worden :)
Begrijp me goed, ik vind niet dat de ontwikkeling stopgezet moet worden of zo, maar ik hoop alleen dat ze hier niet te veel tijd in steken.
Er zijn anders ook mensen die voor het wat proffesionelere werk een laptop met een erg goede videokaart kunnen gebruiken.
3d modellen mee kunnen nemen en laten zien, mobiel modelleren, etc.

Ik denk niet dat deze kaarten voor de mobiele gamer ontwikkeld worden, de meeste gamers hebben echt geen 10 mile over voor een high-end laptop. Is gewoon mooi meegenomen dat je onderweg ook kan UT-en.
GA!S: goed gezien! Ik demonstreer mijn (3D, gebruikt o.a. OpenGL) software nu nog op een Celeron 400 met een NeoMagic chippie. Het is dat het ding draagbaar is (maakt toch meer indruk als je daar een 3D app op draait) en dat de rendering engine multithreaded is - je wilt er iig niet dag in dag uit zo mee werken. Dus wat mij betreft kan het niet hard genoeg gaan ;)
Het lijkt er wel op dat hoe sneller de pc's worden, des te meer speedsteps er ingebouwd worden(CPU,video, HD)

Wat is dan nog eigenlijk het nut van een "snellere" laptop???
Als je op je eigen kantoor zit of bij een klant, is er meestal wel een stopcontact in de buurt. Dan gebruik je de bijgeleverde voeding van je laptop en krijg je de volle performance. Die enkele keer dat je in de auto of in de trein zit te laptoppen, is er geen stopcontact in de buurt en maak je gebruik van de ingebouwde batterij. Dan treedt de speedstep in werking om je batterij te sparen.

Dus zo gauw je gebruik maakt van het lichtnet voor de stroomvoorziening, kan de proc voluit draaien. Maak je gebruik van de batterij, dan wil je wat performance inleveren voor levensduur.

MetalStef
D'r zullen ook mensen zijn die op het werk 'n notebook nodig hebben waar 3d niet nodig is
maar voor thuis met 'n docking station hem dan ook met een extra monitor als lichte game PC willen gebruiken dan is dat beetje 3d power wel handig.
Lanpartys afgaan met een laptop, IDEAAL !!!!
Geen gesjouw meer met die 19'' beest en een enorme kast, nee gewoon een tasje onder je arm met een Dell Inspiron 800, P3-850, 32 mb ATI M4 grafiscvhe kaart. Draait perfect met een 15'' UXGA scherm.
Die gamelaptop is er dus al. Met dat ding haal je makkelijk 50 fps met Q3 op 800x600.

Nu nog een dikke externe hardeschijf om te kopiŽren en je bent helemaaaaal binnen. :P
Sorrie voor de typo's :D
Volgens mij is T&L niet echt nodig op een laptop omdat de processor in vergelijking best wel zwaar is, een PIII 750 bijvoorbeeld is snel genoeg om in een game de T&L te doen.
als je TCL hebt dan kan die krachtige Cpu andere dingen doen
zoals geavanceerde AI, 3d geluid, netwerk. en die TCL of T&L(zonder clipping) word gevoed door de cpu dus die CPU mag ook niet te licht zijn ander zit die TCL duimen te draaien.
Ik denk dat ze qua performance wel dicht bij elkaar liggen, maar dat de ATI net iets beter is omdat het al jaren aan mobile grafische kaarten werkt en dus qua ervaring Ati beter is :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True