Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 22 reacties
Bron: Sharky Extreme

Het volk van Sharky Extreme heeft veel info weten te bemachtingen over de mobiele Radeon chip van ATi, de 'Mobility Radeon'. In de preview wordt verteld dat deze chip, net als de Radeon VE, 1 pipeline zal bezitten die 3 texels per clock kan verwerken. Verder zal hij vergezeld worden van maximaal 64MB DDR SDRAM op 200MHz. Echter, de Mobility Radeon zal niet beschikken over een T&L unit.

Om de stroomconsumptie niet te hoog op te laten lopen heeft ATi Voltage/Frequency Modulation bedacht. Dit zorgt er simpelweg voor dat de chip niet op volle toeren draait in een simpele Windows omgeving. Meer info over de chip kun je hier nalezen.

Most certainly. The Mobility RADEON is a very flexible processor that will prove to be ideal in ultra-portable devices, such as Sony's Picturebook. On the other end of the spectrum, Mobility outfitted with a large frame-buffer of DDR memory will be capable of delivering impressive 3D performance. Depending on where the OEM is targeting their mobile device, the Mobility can be outfitted accordingly to keep costs down while maximizing performance. Although we haven't yet been given the opportunity to officially benchmark the Mobility, we'll assure you that high-resolution gaming on the mobile market is more tangible than ever before.

Currently, OEM's are evaluating the Mobility RADEON for future products. Once those products are announced, we'll be revisiting the Mobility RADEON to delve further into performance numbers.
ATi Mobility Radeon chip

Met dank aan Yiry die dit artikel ook in onze newsqueue gooide.

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (22)

Op AnandTech stond ook een preview met een aardige conclusie:
There is no question that the Mobility Radeon is a step up from the current notebook solutions. Offering not only more power, but smarter use of the power, the Mobility Radeon will finally start bringing 3D to the notebook market. However, the question of whether the Mobility Radeon can take on NVIDIA's GeForce2 Go still stands.

Although we will not know which solution will rise to the top until we get some products in our hands for testing, both solutions seems as if they will provide similar performance. ATI claims that they offer "significantly lower" power consumption than the GeForce2 Go's 2.8 watts, however it is unclear whether this "significantly lower" number was generated while plugged in in "high" performance mode or while on battery power in "low" performance mode. Once again, only hands on tests will tell.

The only downside that the Mobility Radeon seems to have when compared to NVIDIA's GeForce2 Go is its lack of T&L support. As discussed above, T&L certainly would not hurt performance and could very well increase battery life to a small amount. Then again, the Mobility Radeon has iDCT, something that the GeForce2 Go does not have. This feature seems that it will increase battery life to at least some extent when performing DVD playback.
De ontwikkelingen op dit gebied staan in ieder geval niet stil en met de opkomende concurrentie wordt het vast wel interessanter binnenkort..
Ik zag hem net ook, raar dat daar gemeld wordt dat de Mobility Radeon wél 2 pipelines zal krijgen (ipv 1 zoals Sharky hier beweert).
Dit lijkt allemaal erg overdreven, maar als je je laptop meenemmt naar je werk en er daar een externe 19" monitor aanhangd, en een toetsenbord + muis, dan is 64Mb niet eens zo erg overdreven, voor het "echte" mobiel werken is het natuurlijk wel overkill...
Mag jij mij verklaren wat het verband is tussen 64 MB op je videokaart en een 19" ? Of eventueel een 22" ?

Met 8 MB kun je al 2048X1536 op 16,7 Miljoen kleuren draaien hoor. Daar heb je echt geen 64 MB voor nodig.

Aangezien je het hebt over werk, reken ik ff 3D gaming niet mee...
Ook wel lekker als je op een normale refresh rate kan werken.....
Is afhankelijk van je RamDac, niet van je memory...
En ook daar heeft de hoeveelheid geheugen op een kaart weer geen ene donder mee te maken.
:7 ik weet het niet zeker hoor ( ;) nou jah) maar voor 2048X1536 lijkt me trouwens een 22"inch beter.. (aangezien 1280*1024 misschien voor sommige nog te doen is op bv een 17" .. ik geef voorkeur aan 1024*768)

Hoe dan ook .. kan er ooit echt sprake zijn van overkill in het windows/games tijdperk? De industie is zo snel gegroeid omdat de gamers (en dus nog vrij veel pc-bezitters) het steeds beter wouden hebben .. (ik heb het over de grafische-chipsets hé). En wie weet wat ze met dat extra geheugen in 2D mode zullen doen (misschien van te voren veel veel bmptjes al cachen naar videogeheugen (meestal behoorlijk wat sneller dan de SDRAM's die wij in ons bakkie hebben hangen }> wat behoorlijke snelheidswinst zou kunnen leveren, en mogelijk batterij gebruik)

GA!S:
[qoute]En ook daar heeft de hoeveelheid geheugen op een kaart weer geen ene donder mee te maken.
[/quote]

:D haha, geen ene zou ik niet willen zeggen aangezien deze het plaatje wat in het geheugen staat afbeeld... maar inderdaad refreshrate is niet echt afhankelijk van de HOEVEELHEID geheugen.. maar wel van de snelheid ervan
Niet alleen voor 3D gaming is een behoorlijke hoeveelheid geheugen wel lekker. Een OpenGL app heeft ook nog minimaal een z-buffer nodig (32-bit voor een beetje precisie, dat tikt ook lekker aan). Dan nog een extra display buffer (background) en je slokt al aardig wat bytes op. Maar 32 MB moet voldoende zijn voor 22", meer RAM is alleen maar nodig voor games die ook veel textures opslaan.
Ach zo belangrijk is die T&L niet...Zeker niet voor een laptop. Daar blijft op dit moment toch voor gelden: Voornamelijk zakelijk gebruik en af en toe voor de fun een spelletje. Je moet wel heel gek (of rijk) zijn om een laptop als spelcomputer te kopen
Hoeveel extra levert die t/l unit nu eigenlijk? Kan me een discussie van een tijdje geleden herinneren dat een cpu de t/l sneller deed dan de gpu (meer frames als de cpu het werk deed i.p.v. de grafische kaart)

Maar waarom zo'n 3d kaart in je laptop, laptops zijn niet echt bedoelt om te gamen onderweg, dat het wel kan is zo mooi meegenomen, maar waarom je zo'n state of the art?
Jammer dat er nergens in het artikel gerept word over de hoeveelheid Mtexels die deze Chip aan kan.

Het enige wat je terugvind is dat je er tot max. 64 MB DDR aan kunt plakken, en dat de core "up to" 200 Mhz is.

Jammer.
Die GeForce 2 wint het van de Radeon in 16 bits omdat die 4 pipelines hebt die 2 texels per clock kan verwerken. De gewone Radeon heeft 2 pipelines die 3 texels per clock kunnen verwerken. Nou vraag ik me toch af hoe het met de presatie zit tegenover de MX Go, omdat die Go geen 64 mb ddr heeft, maar wel een pipeline meer heeft.
64 Mb aan videogeheugen voor een laptop? Lijkt me toch een beetje overkill zeg.. ik ben benieuwd hoe dit ding presteert ;)
Whereas the memory limit for ATI's Mobility 128 was 32MB, the Mobility RADEON offers support for up to 64MB of DDR memory operating at up to 200MHz. We expect that the processing power of current generation graphics products will be significant enough to stress the memory pipeline, making DDR support crucial in order to realize full rendering potential.
Aangezien dat ding maar 1 rendering-pipeline heeft zal veel DDR geheugen nodig zijn om dat te compenseren wil die chip nog een beetje behoorlijk presteren in 3d.
interessant.

kennelijk vragen meer render pipelines meer stroom dan meer geheugen. anders zou ati deze stap nooit gezet hebben.
ATI can incorporate up to 16MB of DDR memory in the chip packaging,
Dat wordt dus gewoon shared memory op het moederbord.
Lijkt me niet zo heel prettig om dan alsnog 48MB aan je videokaart kwijt te zijn, alhoewel het natuurlijk niet gaat om de low-end laptops, maar toch.....
Hij cached de veel geopende schermen, IE, Word en de desktop > :).
Maar goed dat er Voltage/Frequency Modulation op zit!! Anders zou de rook uit je laptop komen :D
Zou dit misschien iets zijn voor die mobiele telefoon met spelletjes ?

Die indruk krijg je zo wel :*), is wel kewl
"watching TV and surfing the Internet in the same window."
Da's natuurlijk wel heel handig, niet alleen een mobiele comp, maar ook een mobiel tv-toestel :). Altijd aan gewild. Tegelijkertijd op m'n laptoppie de gegevens op internet bijhouden, en ze op tv bijhouden. Moet ik eigenlijk eerst een laptop hebben...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True